3/2018. (I. 30.) Képviselő-testület (2014-2019)i rendelet
Tárgy: Taksony Nagyközség Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről

Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének

 

3/2018. (III.01.) rendelete

 

Taksony Nagyközség Önkormányzata

2018. évi költségvetéséről

 

Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Taksony Nagyközség Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

I. fejezet

 

A rendelet hatálya

 

l.§

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

 

2.§

(1)   Az önkormányzat költségvetési szervei:

 

-          Taksonyi Polgármesteri Hivatal

-        Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár

-        Forrás Intézményüzemeltető Központ

-        Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat

-        Sünivár Bölcsőde

II. fejezet

 

Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként

 

3.§

 

(1)   Taksony Nagyközség Önkormányzata 2018. évi költségvetése

Működési költségvetési bevételének összegét

571 174 607 forintban

Működési költségvetési kiadásának összegét

651 143 999 forintban

Működési egyenleg

- 79 969 392 forintban

 

 

Felhalmozási költségvetési bevételének összegét

41 186 399 forintban

Felhalmozási költségvetési kiadásának összegét

459 164 973 forintban

Felhalmozási egyenleg

-417 978 574 forintban

 

 

Költségvetési bevételek

612 361 006 forintban

Költségvetési kiadások

1 110 308 972 forintban

Költségvetési egyenleg

-497 947 966 forintban

 

 

Finanszírozási bevételek

642 244 818 forintban

Finanszírozási kiadások

144 296 852 forintban

Finanszírozási egyenleg

497 947 966 forintban

 

bevételi és kiadási főösszegét 1 254 605 824 forintban állapítja meg.

(2)   Az (1) bekezdés szerinti kötelezően ellátandó feladatok költségvetési bevételi és kiadási főösszegét

-        egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 1. számú melléklete,

-        kormányzati funkció és egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 18. számú melléklete  

-        az önkormányzat bevételeit és kiadásait a rendelet 2.; 2.a. számú melléklete,

-        az intézményenkénti bevételeket és kiadásokat a rendelet 3-7.a. számú mellékletei mutatják be,

-        a központi alrendszerből származó források részletezését a rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.

 

(3)   A 2018. évi beruházási kiadásokat a rendelet 9. számú melléklete, a felújítási kiadásokat a 10. számú melléklet, az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. számú melléklet tartalmazza.

 

(4)   Az önkormányzat 2018. évben 25 452 924 Ft tartalékot képez.

 

(5)   Az önkormányzat engedélyezet létszámadatait a rendelet 12. számú melléklete tartalmazza.

 

(6)   Az önkormányzat működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a rendelet 13. számú melléklete, előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 16. számú melléklete, középtávú tervét a rendelet 17. számú melléklete mutatja be.

 

(7)   Az önkormányzat kötelező feladatai ellátásának költségvetési forrásait és kiadásait a 14. számú melléklet, önként vállalt feladatait a 15. számú melléklet tartalmazza.

 

(8)   Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi fizetési kötelezettség felső határának megállapítását a rendelet 19. számú melléklete tartalmazza.

 

III. fejezet

 

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

 

4. §

 

(1)     Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.

(2)     A költségvetési rendelet jóváhagyását követően a hatályos jogszabályoknak megfelelő határidőn belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája a rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatai egységes rovatrend szerinti részletezéséről elemi költségvetést készít.

Az intézmények elemi költségvetésének - melyet alapokmányban rögzítenek – egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik az érintett intézmény részére.

(3)     Az intézmények az éves költségvetésüket:

a)      az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettség mellett,

b)      a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c)      a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.

(4)     A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.

(5)     A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.

(6)     A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, melyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat időarányos működési kiadásainak teljesítése nem biztosított.

(7)     A Képviselő-testület a működési célú támogatások összegét 31 981 620 Ft-ban állapítja meg.

(8)     Civil szervezetek, magánszemélyek részére pénzbeli önkormányzati támogatás nyújtására kizárólag a rendelkezésre álló források ismeretében van lehetőség. A támogatás elbírálására kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult.

 

5.§

 

(1)      A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

 

(2)      Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

 

6. §

 

(1)      A felhalmozási költségvetési kiadások előirányzatának főösszege: 469 164 973 Ft.

 

(2)      Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.

 

(3)      Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2018-ban, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.

(4)      A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele az önkormányzat elé terjesztésnek.

 

(5)      Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén kerüljön céltartalékba.

 

Intézmények gazdálkodása

 

7. §

 

(1)     Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A rendelet szabályainak be nem tartása, valamint a rendeletben meghatározott előirányzatok engedély nélküli túllépése munkáltatói fegyelmi intézkedést von maga után.

 

(2)     Az intézmény költségvetési előirányzata csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.

 

(3)     Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.

 

(4)     Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 48 órán belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájában leadni.

 

(5)     Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítás és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, a Polgármesterhez intézett írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.

 

(6)     Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házi pénztárból felvett, meghatározott összegű előlegből bonyolítják.

 

(7)     A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók alapján kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

 

(8)     Amennyiben az intézmény a feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.

 

(9)     Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

 

(10) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.

 

A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:

 

A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:

a.)           a fizetési számlára befizetett készpénzt,

b.)           a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés

c.)           a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,

d.)          kiküldetési, reprezentációs kiadások,

e.)           egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,

f.)            a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,

g.)           megbízási díjak, 

h.)           vásárlási és üzemanyag előleg.

 

 

A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni

a.)           a fizetési számlákról felvett készpénzt,

b.)           a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,

c.)           a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget,

d.)          az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

 

 

Személyi és egyéb juttatások

 

8. §

 

(1)   Az intézményvezetők illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.

 

(2)   A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2018. évben Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 6. mellékletében, az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékkel egyezően határozza meg, a kötelező pótlékok mértékét a költségvetési törvény rögzített minimumában állapítja meg.

 

(3)   A Képviselő-testület 2018. évben a költségvetési törvény 59.§ (6) bekezdése alapján a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – a köztisztviselői illetményalapot 41 000 Ft –ban határozza meg.

 

(4)   A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény és a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzatával összhangban

a)      a vezetői illetménypótlékot 10 %-ban

b)      az illetménykiegészítést egységesen 20 %-ban határozza meg.

 

(5)   A Képviselő-testület a cafetéria juttatásának mértékét 2018. évben a köztisztviselők és a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve alapján foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 200 000- Ft/fő, az Önkormányzat intézményeinél közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 96 850 Ft/fő mértékben állapítja meg.

 

(6)   A részmunkaidős foglalkoztatottat a (5) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg.

 

 

Előirányzat felhasználás és módosítás

 

9. §

 

(1)   A Rendeletet a Képviselő-testület évente legalább három alkalommal, legkésőbb 2018. évi beszámoló benyújtásának határidejéig módosítja.

 

(2)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

 

(3)   Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül az előirányzatok felhasználásra, illetve az Ávr. 42. §-ban meghatározott esetekben saját hatáskörű előirányzat módosítására terjed ki.

 

(4)   A költségvetési szerv költségvetésének kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítására vonatkozóan az Ávr. 43. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

 

(5)   Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.

 

(6)   Az intézmények személyi juttatásainak előirányzatát növelni az Ávr. 42. §-ban foglaltak figyelembe vételével

 

-        az Ávr. 35. §-ban meghatározott, jóváhagyott többletbevétellel,

-        az intézmények kötelezettségvállalással terhet költségvetési maradványának személyi juttatásból származó részéből,

-        az intézménynél eredeti előirányzatként nem megtervezett, de év közben rendelkezésre bocsátott cél szerinti személyi jellegű kifizetési kötelezettséget jelentő bevételből lehet.

 

(7)   A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a maradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a maradvány elvonásáról.

 

(8)   A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható kötelezettségvállalással nem terhelt maradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak.

 

(9)   A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Forrás Intézményüzemeltető Központ közreműködésével.

 

(10)    A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (11) bekezdésben meghatározott kivétellel a Képviselő-testület dönt.

 

(11)    A képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti, illetve a kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat átcsoportosításának jogát a polgármesterre ruházza át, a Képviselő testület utólagos tájékoztatása mellett.

 

(12)    Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2018. december 31-ig gyakorolható.

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

 

10. §

 

(13)    Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről vagy államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Polgármester rendelkezik.

 

 

 

 

IV. fejezet

Záró rendelkezések

 

10.§

 

Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

 

 

 

 

Taksony, 2018. február 27.

 

 

 

 

/: Kreisz László :/                             /: Dr. Micheller Anita :/

    polgármester                                                jegyző

 

 

 

 

A rendelet kihirdetése 2018. március 1-jén megtörtént.

 

 

 

 

                                                                                                                             /: Dr. Micheller Anita :/                                                                                                                               jegyző

« Vissza
Vissza a főmenübe