Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
1/2019. (II.28.) rendelete
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2019. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
A rendelet hatálya
l.§
A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2.§
(1) Az önkormányzat költségvetési szervei:
- Taksonyi Polgármesteri Hivatal
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Forrás Intézményüzemeltető Központ
- Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat
- Sünivár Bölcsőde
II. fejezet
Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként
3.§
(1) Taksony Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetése
Működési költségvetési bevételének összegét |
631 572 723 forintban |
Működési költségvetési kiadásának összegét |
716 652 725 forintban |
Működési egyenleg |
- 85 080 002 forintban |
|
|
Felhalmozási költségvetési bevételének összegét |
605 730 780 forintban |
Felhalmozási költségvetési kiadásának összegét |
1 285 675 965 forintban |
Felhalmozási egyenleg |
- 679 945 185 forintban |
|
|
Költségvetési bevételek |
1 237 303 503 forintban |
Költségvetési kiadások |
2 002 328 690 forintban |
Költségvetési egyenleg |
-765 025 187 forintban |
|
|
Finanszírozási bevételek |
767 794 995 forintban |
Finanszírozási kiadások |
2 769 808 forintban |
Finanszírozási egyenleg |
765 025 187 forintban |
bevételi és kiadási főösszegét 2 005 098 498 forintban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezően ellátandó feladatok költségvetési bevételi és kiadási főösszegét
- egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 1. számú melléklete,
- kormányzati funkció és egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 18. számú melléklete
- az önkormányzat bevételeit és kiadásait a rendelet 2.; 2.a. számú melléklete,
- az intézményenkénti bevételeket és kiadásokat a rendelet 3-7.a. számú mellékletei mutatják be,
- a központi alrendszerből származó források részletezését a rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.
(3) A 2019. évi beruházási kiadásokat a rendelet 9. számú melléklete, a felújítási kiadásokat a 10. számú melléklet, az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat 2019. évben 2 170 340 Ft általános tartalékot, valamint 71 419 267 Ft céltartalékot képez.
(5) Az önkormányzat engedélyezet létszámadatait a rendelet 12. számú melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzat működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a rendelet 13. számú melléklete, előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 16. számú melléklete, középtávú tervét a rendelet 17. számú melléklete mutatja be.
(7) Az önkormányzat kötelező feladatai ellátásának költségvetési forrásait és kiadásait a 14. számú melléklet, önként vállalt feladatait a 15. számú melléklet tartalmazza.
(8) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi fizetési kötelezettség felső határának megállapítását a rendelet 19. számú melléklete tartalmazza.
III. fejezet
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. §
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2) A költségvetési rendelet jóváhagyását követően a hatályos jogszabályoknak megfelelő határidőn belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája a rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatai egységes rovatrend szerinti részletezéséről elemi költségvetést készít.
Az intézmények elemi költségvetésének - melyet alapokmányban rögzítenek – egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik az érintett intézmény részére.
(3) Az intézmények az éves költségvetésüket:
a) az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettség mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.
(4) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(5) A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.
(6) A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, melyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat időarányos működési kiadásainak teljesítése nem biztosított.
(7) A Képviselő-testület a működési célú támogatások összegét 32 829 080 Ft-ban állapítja meg.
(8) Civil szervezetek, magánszemélyek részére pénzbeli önkormányzati támogatás nyújtására kizárólag a rendelkezésre álló források ismeretében van lehetőség. A támogatás elbírálására kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult.
5.§
(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
6. §
(1) A felhalmozási költségvetési kiadások előirányzatának főösszege: 1 285 675 965 Ft.
(2) Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
(3) Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2019. évben, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
(4) A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele a Képviselő-testület elé terjesztésnek.
(5) Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén céltartalékból, általános tartalékba kerül.
Intézmények gazdálkodása
7. §
(1) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A rendelet szabályainak be nem tartása, valamint a rendeletben meghatározott előirányzatok engedély nélküli túllépése munkáltatói fegyelmi intézkedést von maga után.
(2) Az intézmény költségvetési előirányzata csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(3) Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.
(4) Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 48 órán belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájában leadni.
(5) Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítás és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, a Polgármesterhez intézett írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.
(6) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házi pénztárból felvett, meghatározott összegű előlegből bonyolítják.
(7) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók alapján kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(8) Amennyiben az intézmény a feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
(9) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
(10) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:
A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:
a.) a fizetési számlára befizetett készpénzt,
b.) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés
c.) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések,
d.) kiküldetési, reprezentációs kiadások,
e.) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,
f.) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
g.) megbízási díjak,
h.) vásárlási és üzemanyag előleg.
A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni
a.) a fizetési számlákról felvett készpénzt,
b.) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,
c.) a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget,
d.) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.
Személyi és egyéb juttatások
8. §
(1) Az intézményvezetők illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.
(2) A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2019. évben Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 6. mellékletében, az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékkel egyezően határozza meg, a kötelező pótlékok mértékét a költségvetési törvény rögzített minimumában állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület 2019. évben a költségvetési törvény 60.§ (6) bekezdése alapján a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – a köztisztviselői illetményalapot 46 380 Ft –ban határozza meg.
(4) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény és a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzatával összhangban
a) a vezetői illetménypótlékot 10 %-ban
b) az illetménykiegészítést egységesen 20 %-ban határozza meg.
(5) A Képviselő-testület a cafetéria juttatásának mértékét 2019. évben a köztisztviselők és a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve alapján foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 200 000- Ft/fő, az Önkormányzat intézményeinél közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 96 840 Ft/fő mértékben állapítja meg.
(6) A részmunkaidős foglalkoztatottat a (5) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg.
Előirányzat felhasználás és módosítás
9. §
(1) A Rendeletet a Képviselő-testület évente legalább három alkalommal, legkésőbb 2019. évi beszámoló benyújtásának határidejéig módosítja.
(2) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(3) Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül az előirányzatok felhasználásra, illetve az Ávr. 42. §-ban meghatározott esetekben saját hatáskörű előirányzat módosítására terjed ki.
(4) A költségvetési szerv költségvetésének kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítására vonatkozóan az Ávr. 43. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(5) Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
(6) Az intézmények személyi juttatásainak előirányzatát növelni az Ávr. 42. §-ban foglaltak figyelembe vételével
- az Ávr. 35. §-ban meghatározott, jóváhagyott többletbevétellel,
- az intézmények kötelezettségvállalással terhet költségvetési maradványának személyi juttatásból származó részéből,
- az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások rovatai kiadási előirányzatai terhére, ha annak célja, hogy a korábban szolgáltatás vásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el, továbbá bármely rovat terhére, ha a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatainak növelése az azok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt szükséges,
- az intézménynél eredeti előirányzatként nem megtervezett, de év közben rendelkezésre bocsátott cél szerinti személyi jellegű kifizetési kötelezettséget jelentő bevételből lehet.
(7) A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a maradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a maradvány elvonásáról.
(8) A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható kötelezettségvállalással nem terhelt maradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak.
(9) A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Forrás Intézményüzemeltető Központ közreműködésével.
(10) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (11) bekezdésben meghatározott kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(11) A képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti, illetve a kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat átcsoportosításának jogát 10 000 000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 5 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg- a polgármesterre ruházza át, a Képviselő testület utólagos tájékoztatása mellett.
(12) Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2019. december 31-ig gyakorolható.
Finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok
10. §
Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére vagy államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlására a Polgármester jogosult, mely tényről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
11.§
Jelen rendelet 2019. március 1. napján lép hatályba.
Taksony, 2019. február 26.
/: Kreisz László :/ /: Dr. Micheller Anita :/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2019. február 28-án megtörtént.
/: Dr. Micheller Anita :/ jegyző