12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. július 4-i ülésére
2011. július 4-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosítására | |
Készítette: | Gacs Ilona Irma | |
Előterjesztő: | Széll Attila címzetes főjegyző | |
Véleményező bizottság: | Képviselő-testület |
- A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszűntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére vagy annak méltányosságból történő elengedésére és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Szociális és Népjóléti Bizottságra ruházta át.
Javasoljuk, hogy a fenti hatásköröket a polgármester gyakorolja a bizottság helyett.
Ha a segélyezés a polgármester hatáskörébe kerül, gyorsabban, gördülékenyebben, hatékonyabban intézhetők a segélykérelmek elbírálása. A döntés előkészítése, a környezettanulmány elkészítése után rögtön a polgármester elé kerülnének az ügyiratok és aláírhatja az előkészítés után meghozott döntés tervezetét. Így elkerülhető az, hogy az ügyfeleknek akár egy-két hónapot is (pl. nyári szünet idején) várniuk kell ügyük megtárgyalására.
- A rendelet 16. §-a az intézményekben fizetendő térítési díjkedvezményekről szól, a hatáskört szintén a bizottság gyakorolja. Javasoljuk ezt a hatáskört is a polgármesterhez telepíteni.
- Rendeletünk 8. §-a alapján a sajátos nevelési igényű, szakvéleménnyel rendelkező gyermekek oktatási intézménybe jutásához szükséges bérletének 80 %-át, illetve nem tömegközlekedési eszközt igénybevevő gyermek esetén a bérlet árának megfelelő összeg 80 %-át az önkormányzat átvállalja.
Ez az ellátási forma nem kötelező, önként vállalt feladatként biztosította ezt az önkormányzat.
A tavalyi évben erre 505.000 Ft-ot fordítottunk.
Önkormányzatunk nehéz anyagi helyzete miatt javasoljuk ezt a segélyezési formát eltörölni.
- A rendelet 9. §-a szerint 9.800 Ft/hó összeggel támogatja önkormányzatunk a súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő családokat, jövedelemtől függetlenül.
Ez az ellátási forma sem kötelező, önként vállalt feladatként biztosította ezt az önkormányzat.
2010. évben erre a célra 1.547.600 Ft-ot fizettünk ki, 2011. évben pedig az első két negyedévet utaltuk, amely 584.000 Ft-ot jelent.
Ezt a segélyezési formát szintén javasoljuk eltörölni.
1. döntési javaslat
"Gyermekvédelmi rendelet módosítására bizottsági javaslat a fogyatékos gyermekek tekintetében"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Szociális és Népjóléti Bizottság javaslata:
Javasolja az előterjesztés szerinti rendeletmódosítást, de a fogyatékos gyermekek jövedelemtől függő támogatásának lehetőségét vizsgálja meg a hivatal és készítsen környezettanulmányt az érintett családoknál.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Gyermekvédelmi rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK
…/2011. (… …) rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló
20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosítására
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bek. b) pontjában és (2) bekezdésében, 21. § (1) és (3) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, 137. § (1) és (4) bekezdésében, valamint a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendeletét a következők szerint módosítja:
- §
A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszűntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére vagy annak méltányosságból történő elengedésére és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.”
- §
A Rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (2) A polgármester döntése elleni fellebbezéseket a Hivatalhoz kell benyújtani, amely gondoskodik a szükséges iratokkal együtt a fellebbezés képviselő-testület elé terjesztéséről.”
- §
A Rendelet 8. § (1) és 9. § (1)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.
- §
A Rendelet 16. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) Ha a kötelezett személyi térítési díj összegének normatív kedvezményeken, illetve
egyéni kedvezményeken túli további csökkentését (elengedését) kéri, a
polgármesterhez fordulhat. Ebben az esetben a polgármester a kérelem tárgyában
határozattal dönt.
(1) A polgármester hatáskörében eljárva
a) Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj kedvezménnyel nem érintett részére legfeljebb 20 % kedvezményt nyújthat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
b) A személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (100 % támogatást nyújthat), amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek fennállnak.
c) A támogatás mértéke az a)-b) pontban foglalt esetekben nem haladhatja meg a 4.000 Ft-ot.
(2) [1]
(3) Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik (100 % támogatást nyújt a polgármester).”
5. §
E rendelet 2011. július 15-én lép hatályba. Rendelkezéseit a kihirdetésekor folyamatban lévő, jogerős határozattal el nem bírált ügyekben akkor kell alkalmazni, ha az az ügyfélre nézve kedvezőbb.
Taksony, 2011. ………..
/:Kreisz László:/ /:Széll Attila:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2011. …….. napján megtörtént.
/:Széll Attila:/
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal