12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. július 4-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosítására
Készítette:   Gacs Ilona Irma
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

 

  1. A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszűntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére vagy annak méltányosságból történő elengedésére és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Szociális és Népjóléti Bizottságra ruházta át.
Javasoljuk, hogy a fenti hatásköröket a polgármester gyakorolja a bizottság helyett.
Ha a segélyezés a polgármester hatáskörébe kerül, gyorsabban, gördülékenyebben, hatékonyabban intézhetők a segélykérelmek elbírálása. A döntés előkészítése, a környezettanulmány elkészítése után rögtön a polgármester elé kerülnének az ügyiratok és aláírhatja az előkészítés után meghozott döntés tervezetét. Így elkerülhető az, hogy az ügyfeleknek akár egy-két hónapot is (pl. nyári szünet idején) várniuk kell ügyük megtárgyalására.
 
  1. A rendelet 16. §-a az intézményekben fizetendő térítési díjkedvezményekről szól,  a hatáskört szintén a bizottság gyakorolja. Javasoljuk ezt a hatáskört is a polgármesterhez telepíteni.
 
  1. Rendeletünk 8. §-a alapján a sajátos nevelési igényű, szakvéleménnyel rendelkező gyermekek oktatási intézménybe jutásához szükséges bérletének 80 %-át, illetve nem tömegközlekedési eszközt igénybevevő gyermek esetén a bérlet árának megfelelő összeg 80 %-át az önkormányzat átvállalja.
Ez az ellátási forma nem kötelező, önként vállalt feladatként biztosította ezt az önkormányzat.
A tavalyi évben erre 505.000 Ft-ot fordítottunk.
Önkormányzatunk nehéz anyagi helyzete miatt javasoljuk ezt a segélyezési formát eltörölni.
 
  1. A rendelet 9. §-a szerint 9.800 Ft/hó összeggel támogatja önkormányzatunk a súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő családokat, jövedelemtől függetlenül.
Ez az ellátási forma sem kötelező, önként vállalt feladatként biztosította ezt az önkormányzat.
2010. évben erre a célra 1.547.600 Ft-ot fizettünk ki, 2011. évben pedig az első két negyedévet utaltuk, amely 584.000 Ft-ot jelent.
Ezt a segélyezési formát szintén javasoljuk eltörölni.

 


1. döntési javaslat

"Gyermekvédelmi rendelet módosítására bizottsági javaslat a fogyatékos gyermekek tekintetében"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Szociális és Népjóléti Bizottság javaslata:

Javasolja az előterjesztés szerinti rendeletmódosítást, de a fogyatékos gyermekek jövedelemtől függő támogatásának lehetőségét vizsgálja meg a hivatal és készítsen környezettanulmányt az érintett családoknál.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Gyermekvédelmi rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK
 
…/2011. (… …) rendelete
 
a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló
20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosítására
 
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bek. b) pontjában és (2) bekezdésében, 21. § (1) és (3) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, 137. § (1) és (4) bekezdésében, valamint a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendeletét a következők szerint módosítja:
 
  1. §
 
A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszűntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére vagy annak méltányosságból történő elengedésére és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.”
 
  1. §
 
A Rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (2) A polgármester döntése elleni fellebbezéseket a Hivatalhoz kell benyújtani, amely gondoskodik a szükséges iratokkal együtt a fellebbezés képviselő-testület elé terjesztéséről.”
 
  1. §
 
A Rendelet 8. § (1) és 9. § (1)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.
 
  1. §
 
A Rendelet 16. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) Ha a kötelezett személyi térítési díj összegének normatív kedvezményeken, illetve
                egyéni kedvezményeken túli további csökkentését (elengedését) kéri, a
                polgármesterhez fordulhat. Ebben az esetben a polgármester a kérelem tárgyában
                határozattal dönt.
(1)   A polgármester hatáskörében eljárva
a)      Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj kedvezménnyel nem érintett részére legfeljebb 20 % kedvezményt nyújthat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
b)      A személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (100 % támogatást nyújthat), amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek fennállnak.
c)      A támogatás mértéke az a)-b) pontban foglalt esetekben nem haladhatja meg a 4.000 Ft-ot.
(2)   [1]
(3)   Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik (100 % támogatást nyújt a polgármester).”
 
5.      §
 
E rendelet 2011. július 15-én lép hatályba. Rendelkezéseit a kihirdetésekor folyamatban lévő, jogerős határozattal el nem bírált ügyekben akkor kell alkalmazni, ha az az ügyfélre nézve kedvezőbb.
 
 
Taksony, 2011. ………..
 
 
 
            /:Kreisz László:/                                                                   /:Széll Attila:/
             polgármester                                                                            jegyző
 
 
A rendelet kihirdetése 2011. …….. napján megtörtént.
 
 
 
                                                                                                          /:Széll Attila:/
                                                                                                               jegyző
 
 
 
 
 
 


[1] Hatályon kívül helyezte a 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 11. §-a

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe