4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. február 22-i ülésére
2011. február 22-i ülésére
Tárgy: | Előterjersztés a 2011. évi költségvetési rendelet megalkotására | |
Készítette: | Hortyi Erika, Széll Attila címzetes főjegyző | |
Előterjesztő: | Kreisz László polgármester | |
Véleményező bizottság: | Képviselő-testület |
Előterjesztés
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2011. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotásához
Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII törvény 71. § (1) bekezdésének megfelelően a Jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a Polgármester február 15-ig nyújtja be a Képviselő - Testületnek.
Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezetének összeállítását a 240/2010. (XI.30.) KT határozattal elfogadott költségvetési koncepció alapozta meg. Az új költségvetés elfogadásáig az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2010. (XII.15.) rendeletével biztosította a folyamatos működést.
A 2011. évi költségvetés összeállítása során figyelembe vettük a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX törvényben, az önkormányzatok számára biztosított forrásokat és kötelezettségeket. A szűkülő források, az önkormányzatokra háruló többlet feladatok és a romló világgazdasági mutatók nagyban befolyásolják a gazdálkodás lehetőségeit. A bevételek stagnálnak, vagy éppen csökkennek, a kiadások emelkednek, az adófizetési morál tovább romlik.
A magyar gazdaságot jellemző folyamatokat, így a gazdaság teljesítőképességét, 2011-től egyrészt a globális világgazdasági válság negatív hatásainak kifutása, másrészt a kormányzat új, növekedésorientált gazdaságpolitikájának alkalmazása révén várhatóan mind a külső, mind a belső feltételek oldaláról a megelőző időszaknál kedvezőbb tendenciák alakítják majd. Az elmúlt évekre jellemző mély válságból való kilábalás azonban csak fokozatosan történhet meg.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság növekedésének beindítása és a foglalkoztatás növelése áll, a költségvetés stabilitásának megtartása mellett. E célok elérése érdekében már 2010. II. félévében intézkedések történtek. Ezek középpontjában – az Új Széchenyi Terv célkitűzéseivel összhangban – a gazdaság növekedési potenciáljának növelése érdekében a vállalkozási tevékenység serkentése és a versenyképesség növelése áll, kiemelten a magyar kis- és középvállalkozások (KKV) tekintetében.
Ugyanakkor a vállalkozások megfelelő működéséhez bizalomra és kiszámítható gazdasági, illetve politikai környezetre van szükség, ami megkívánja, hogy a kormányváltást követő új szemléletű gazdaságpolitikával megkezdett költségvetési konszolidáció 2011-ben a stabilitási és növekedési egyezmény keretében tett vállalásoknak megfelelően tovább folytatódjék.
Az államigazgatás hatékonyságnövelésének szükségessége, valamint a költségvetési fegyelem betartása azt vonja maga után, hogy a foglalkoztatottság bővülése teljes egészében a vállalkozási szektorban valósuljon meg. Ezt figyelembe véve jelentős fejleménynek tekinthető, hogy több év óta első ízben 2011-ben a versenyszférában várhatóan növekszik a foglalkoztatottak száma.
A kedvezőbbé váló külső és belső feltételek között a gazdaság már 2011-ben is dinamikusabbá válik, a GDP növekedése elérheti a 3%-ot. Ez az ütem – szemben a 2010-ben várható 0,8%-os mértékűvel – már nem kizárólag a külső kereslet által hajtott exportnövekedésre alapozódik, hanem abban meghatározó szerephez jut a lakossági és vállalati fogyasztás és a beruházás is.
Az infláció üteme 2011 egészében 3,5% körülire csökkenhet, amihez hozzájárulhat a hatósági árak alakítása is.
A Kormányprogram alapján felvázolt fiskális politika célja a kormányzati szektor méretének és hiányának egyidejű és folyamatos csökkentése.
A költségvetési politika célkitűzése az, hogy a következő években – az egyenleg javulásával párhuzamosan – érzékelhetően csökkenjen a jövedelemcentralizáció mértéke.
A középtávú költségvetés-politika törekvése a közpénzek mainál hatékonyabb és a magánérdekkel szemben a közérdeket szolgáló felhasználása, a pazarlás megszüntetése, az állam által nyújtott szolgáltatások magasabb színvonalának biztosítása, az igazságos közteherviselés és az esélyteremtő, szolidáris szociálpolitika.
A közfoglalkoztatás eddigi bonyolult és egyes elemeiben pazarló rendszerét megalapozottabb, az értékteremtő munkát elismerő, egyszerűbben áttekinthető és finanszírozható Nemzeti Közfoglalkoztatási Program váltja fel. Ennek keretében megszűnik az önkormányzati közcélú foglalkoztatás, a munkaügyi központok által szervezett közhasznú foglalkoztatás és megszűnik a hagyományos központi önkormányzati közmunkaprogram. A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program lényege, hogy az állam egységes rendszerben, azonos forrásból, azonos értékeken, prioritásokon alapuló szabályozás mentén nyújt pályázatos támogatást a (közfoglalkoztatással érintett) többlet munkahelyek létrehozására. A közfoglalkoztatás közmunka révén valósul meg. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programokban uniós források is mozgósításra kerülnek a képzésekre. A cél, hogy a közmunka az értékteremtés mellett az elsődleges munkaerőpiacra vezető szakképzéshez is utat nyisson.
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program keretében megvalósuló foglalkoztatás mellett a valóban munkaképes, de munkával nem rendelkezők bérpótló járandóságot kapnak. Az ellátásra való jogosultságot az önkormányzat állapítja meg és a juttatást folyósítja. A közfoglalkoztatás visszautasítása a törvény erejénél fogva automatikusan kizár a további ellátásból.
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program megvalósítására a Munkaerőpiaci Alapban rendelkezésre álló forrás 2011-ben 64 milliárd forint, az önkormányzatoknál a bérpótló járandóságra mintegy 48 milliárd forint forrás jut.
Közérdek, hogy az állami bürokrácia kevesebbet költsön magára, ezért a kiadásokat 2011-ben legalább 5%-kal kell csökkenteni, több tízmilliárd forintos megtakarítást érve el ezzel. A bürokráciacsökkentés a fejlesztés-politikában, pályázati rendszerben is megvalósul.
Az állami kiadások csökkentése céljából a 2011. évi költségvetés összeállításakor a következő konkrét intézkedésekre, előírásokra került sor:
- jutalom nem tervezhető;
- a cafetéria juttatás 2011-ben legfeljebb 200 ezer Ft/fő összeggel tervezhető;
- a kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény hatálya alá tartozó intézményeknél a jubileumi jutalom előirányzata a 2010. évben tervezett eredeti előirányzathoz viszonyítva csökkentésre került;
- a külső személyi juttatásokat a lehető legminimálisabb mértékre kell csökkenteni.
E cél eléréséhez felül kell vizsgálni különösen a megbízási szerződéseket:
- az állományba nem tartozók juttatásai 2010. évi eredeti előirányzata átlagosan 20%-kal csökkentésre került;
- a dologi kiadásokon átlagosan 5%-os megtakarítás érvényesült;
- a szellemi tevékenység végzésére (számlás foglalkoztatás) előirányzat csak indokolt esetben tervezhető;
- az ésszerű takarékosság követelményének érvényesítése céljából felül kell vizsgálni az egyes kiadások alakulását, rangsorolni kell a feladatokat annak érdekében, hogy a megtervezett előirányzat a megfelelő helyekre koncentrálódjék.
A közoktatási ágazatban napjainkra szükségessé vált a meglévő szerkezet átalakításának megkezdése, az új közoktatási szerkezet változtat majd a hatályos szabályozás szemléletén és irányán, megteremti a nemzeti fejlődés szolgálatába állított közoktatási rendszer és intézményei vonatkozásában a működés olyan alapvető szabályait, amely az egységes szerkezetre és egységes tartami szabályozásra épül.
Annak érdekében, hogy az erkölcs, a rend, a tudás, az igazságosság, a szabadság és az ellenőrzött minőség teljes körű érvényesülése megvalósulhasson a nevelés-oktatási intézményekben, szükségessé vált a nemzet céljainak szolgálatába állított pedagógus életpályamodell megvalósítása.
A helyi önkormányzatok – beleértve a helyi kisebbségi önkormányzatokat, valamint a többcélú kistérségi társulásokat is – 2011-ben hitelforrások nélkül több mint 3100 milliárd forinttal gazdálkodhatnak. Ehhez a központi költségvetés – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén – mintegy 1130 milliárd forintot biztosít, amely a 2010. évi korrigált előirányzat 104,5%-a.
A központi költségvetés kompenzálja az önkormányzatok számára az egyenes ági öröklés és ajándékozás illetékmentessé tétele, illetve a vállalkozások kommunális adójának eltörlése kapcsán kieső önkormányzati bevételeket.
Az önkormányzati feladatellátásban – jellemzően a gyermekétkeztetés, a szociális ellátás területén – jelentkező létszámbővülés forrását is támogatásnövekmény biztosítja.
A támogatási rendszer egyszerűsítése és áttekinthetőbbé tétele érdekében több területen csökken a normatív hozzájárulások száma: a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödik, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás
az ágazat alapnormatívájában jelenik meg. Szintén a támogatások jobb áttekinthetőségét szolgálja, hogy a korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz.
Ilyenek az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, óvodáztatási támogatás stb.
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számítása is egyszerűsödik. Alapjává a korábbi – év közben folyamatosan változó – adat helyett mindig a két évvel előbbi tény adóerőképesség válik. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban. Így szükségtelen az eddigi bonyolult igénylés és elszámolás, továbbá megszűnik az önkormányzatok tervezésében az ebből fakadó bizonytalanság.
Az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetét a költségvetési koncepció, a helyben hozott döntések, rendeletek és a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével kell összeállítani. A helyi önkormányzat költségvetési rendelet-tervezete az alábbi szerkezetben készül:
- az önkormányzat és az önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szervek bevételei forrásonként - a pénzügyminiszter elemi költségvetés összeállítására vonatkozó tájékoztatójában rögzített főbb jogcím-csoportonkénti részletezettségben [Ámr. 36. § (1) a)]
- a működési, fenntartási előirányzatok önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő költségvetési szervenként, intézményen belül kiemelt előirányzatonként részletezve [Ámr.36. § (1) b)]
- a felújítási előirányzatok célonként [Ámr.36. § (1) c)]
- a felhalmozási kiadások feladatonként [Ámr. 36. § (1) d)]
- az önkormányzati hivatal költségvetése feladatonként, valamint külön tételben [Ámr. 36. § (1) e)]
- az általános tartalék [Áht. 73. § (1), Ámr. 36. § (1) ea)]
- a céltartalék (ezen belül elkülönítetten a költségvetési törvényben előírt államháztartási tartalék képzésére szolgáló előirányzat) [Áht. 73. § (1), Ámr. 36. § (1) eb)]
- éves létszámkeret önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő költségvetési szervenként [Ámr. 36. § (1) f)]
- a többéves kihatással járó feladatok előirányzatai éves bontásban [Ámr. 36. § (1) h), Áht. 71. § (2), Áht. 118. § (1)]
- a működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok bemutatása tájékoztató jelleggel mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de - a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve - együttesen egyensúlyban [Ámr. 36. § (1) i), Áht. 69. § (1)]
- elkülönítetten is a települési, illetve területi kisebbségi önkormányzat(ok) költségvetése [Ámr.36. § (1) j)]
- az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről előirányzat-felhasználási ütemterv [Ámr. 36. § (1) k)]
- elkülönítetten az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei, kiadásai, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulások [Ámr. 36. § (1) l)]
- a polgármester a költségvetési rendelettervezet benyújtásakor előterjeszti azokat a rendelettervezeteket is, amelyek a javasolt előirányzatokat megalapozzák [Áht. 71. § (2)]
- az eddigi évek során a költségvetési rendelettervezetben be kellett mutatni a költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, amelyeket a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint kerültek megállapításra [Áht. 71. § (3)], melyet a 2010. évi XC. törvény hatályon kívül helyezett (hatálytalan 2010.VIII.15-től), így ennek elkészítése az önkormányzatra nézve nem kötelező, de a könyvvizsgáló javaslata alapján bemutatásra kerül
- A helyi önkormányzatok költségvetésének előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell mutatni az önkormányzat rendeletében meghatározott tartalommal a közvetett támogatásokat (pl. adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást, legalább az alábbi részletezettségben:
- ellátottak térítési díjának, illetve kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege
- lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege
- helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként
- helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege
- egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege [Áht. 118. § (1) 2. c), Ámr. 36. § (2)]
A fenti bevezetőben leírtak, valamint a költségvetési koncepcióban meghatározott alapelvek egyértelműen meghatározzák a költségvetés tervezését és a gazdálkodás irányát. Az elmúlt időszakot jellemezte a bevételek következetesen szigorú beszedése és a kiadások drasztikus visszafogása. A korábbi években keletkezett kötelezettségek nagyban meghatározzák gazdálkodásunkat. A magunk előtt görgetett szállítói tartozások forrását éves bevételeink nem biztosítják, ennek következtében likviditásunk folyamatosan aggasztó képet mutat.
A Képviselő-testület elé terjesztett javaslatunk az önkormányzat - beleértve a költségvetési szerveit – 2011. évi költségvetés bevételi - kiadási főösszegének: 1 319 570e Ft-ban történő meghatározása, melyből működési kiadások előirányzata: 957 530e Ft, ebből a tartalék: 44 909e Ft, felhalmozási kiadások előirányzata: 362 040e Ft.
Az önkormányzat 2011. évi költségvetésének főbb adatai a következők:
Költségvetési pénzforgalmi bevételek 1 203 022 ezer forint
Költségvetési kiadások 1 213 583 ezer forint
Költségvetési hiány - 10 561 ezer forint
Finanszírozási bevételek 116 548 ezer forint
Finanszírozási kiadások 105 987 ezer forint
Finanszírozási többlet 10 561 ezer forint
Az összes hiány 116 548 ezer forint
Belső finanszírozás igénybevett pénzmaradvány 0 ezer forint
Külső finanszírozásra igénybevett hitelfelvétel 116 548 ezer forint.
A hiány finanszírozása külső forrásból felhalmozási célú és rövid lejáratú hitelfelvétellel történik. A költségvetési egyensúly megteremtése érdekében továbbra is szükséges az 50 000 e Ft folyószámlahitel, valamint a 25 000 e Ft munkabérhitel folyamatos igénybevétele.
Bevételek alakulása
Bevételeinket a különböző jogcímen kapott normatív támogatások és egyéb bevételek alkotják, melyeket az alábbi táblázat részletez:
(adatok e Ft-ban)
Bevételek
|
2010. évi terv
|
2011. évi terv
|
Intézményi működési bevételek
|
182 076
|
176 327
|
Önkormányzatok sajátos működési bevételei
|
381 692
|
392 328
|
Önkormányzat költségvetési támogatása
|
271 694
|
266 286
|
Felhalmozási és tőke jellegű bevétek
|
35 000
|
10 000
|
Támogatásértékű bevétel
|
343 063
|
311 087
|
Véglegesen átvett pénzeszközök
|
150 701
|
45 994
|
Támogatási kölcsönök visszatérülése, igénybevétele
|
1 000
|
1 000
|
Költségvetési pénzforgalmi bevételek összesen
|
1 365 226
|
1 203 022
|
Pénzforgalom nélküli bevételek
|
2 743
|
0
|
Működési célú hitel felvétele
|
0
|
116 548
|
Felhalmozási célú hitel felvétele
|
60 000
|
0
|
Finanszírozási bevételek összesen
|
60 000
|
116 548
|
Függő-, kiegyenlítő-, átfutó bevételek
|
0
|
0
|
Bevételek mindösszesen:
|
1 427 969
|
1 319 570
|
Az önkormányzat bevételei jelentős mértékben a helyi adóbevételekből származnak, melynek előirányzatait az alábbi táblázat részletezi:
(adatok e Ft-ban)
Adónem
|
Várható adóbevétel
|
||
2009. év
|
2010. év
|
2011. év
|
|
Építményadó
|
11 000
|
13 000
|
15 592
|
Gépjárműadó
|
50 000
|
50 000
|
74 146
|
Idegenforgalmi adó
|
200
|
0
|
0
|
Iparűzési adó
|
97 000
|
118 000
|
132 123
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
9 000
|
10 000
|
17 375
|
Telekadó
|
6 000
|
6 000
|
8 391
|
Vállalkozók kommunális adója
|
1 100
|
0
|
105
|
Összesen
|
174 300
|
197 000
|
247 732
|
A 2010. december 31-ig keletkezett hátralékok – melyben szerepel az előző években keletkezett és végrehajtás alatt lévő hátralék - összege adónemenként összesen 60 264 e Ft, melyből a behajthatatlan követelés 22 532 e Ft. Ezek alapján a 2011. évre tervezett helyi adóbevételek előirányzata adónemenként az alábbiak szerint került megemelésre:
(adatok e Ft-ban)
Adónem
|
Adóhátralék
|
||
2010.12.31-én
|
Behajthatatlan
követelés
|
Várható bevétel 2011-ben
|
|
Építményadó
|
4 549
|
1 957
|
2 592
|
Gépjárműadó
|
20 714
|
1 568
|
19 146
|
Iparűzési adó
|
20 155
|
8 032
|
12 123
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
3 375
|
0
|
3375
|
Telekadó
|
11 366
|
10 975
|
391
|
Vállalkozók kommunális adója
|
105
|
0
|
105
|
Összesen
|
60 264
|
22 532
|
37 732
|
Az adóvégrehajtással kapcsolatos pótlék, bírság bevételeként 2011. évre 6 000 e Ft került megtervezésre.
A 2011. évben tervezett beruházások finanszírozásához szükséges önerő biztosításához a saját bevételeken túlmenően kifejezetten azon forrásokat jelöltük meg, melyek dokumentáltan alátámasztott módon várható, hogy teljesülnek, mint bevétel.
Itt kell megjegyezni, hogy a beruházások esetében jelentkező fordított ÁFA fizetési kötelezettség – amellett, hogy a megkötött támogatási szerződések lehetővé teszik a fordított ÁFA előleg igénybevételét - jelentős likviditást befolyásoló tényezővé vált, ami kihathat a beruházások megvalósításának tervezett ütemére.
Az idei évben a fenntartásban működő intézményeinknél jelentkező helyiség bérbeadásokból származó bevétel már a megemelt bérleti díjak alapján került tervezésre, melybe nem szerepel a térítésmentesen biztosított használat. Ezen jogcímen keletkező bevételek növelése érdekében ösztönözni kell az intézményvezetőket a hasznosítás növelésére.
Az élelmezési térítési díjak a 10/2010. (VII.01.) önkormányzati rendelet alapján 2010. szeptember 1-jével emelkedtek. Álláspontunk szerint a gazdasági környezet változása miatt jelentkező áremelkedések hatásai szükségszerűvé teszik a térítési díjak további emelését, illetve többletbevétel keletkezhet a felnőtt étkeztetés arculatának változtatása miatt.
Elengedhetetlenül fontos, hogy a 2010. évben nem realizált ingatlanértékesítés mielőbb megtörténjen, melynek eredményeként 10 000 e Ft-os bevételt irányoztunk elő. Elkerülhetetlennek tartjuk az üresen álló, nagyértékű Fő út 56. szám alatti ingatlan hasznosítási irányának meghatározását.
A szennyvízhálózat üzemeltetéséből befolyó bevételeink továbbra is csak virtuális teljesítést jelentenek, melyben nem történt előrelépés a korábbi évek gyakorlatához képest. Ez viszont előrevetíti azt a likviditási nehézséget, melyet a kiadások között szereplő jelentős kötelezettség teljesítése fog jelenteni az idei évben. Meggyőződésünk, hogy a működés terhére ezen előirányzat teljesítése lehetetlen. Az év elején ismét szerződésszerűen teljesült az a bevétel, mely a koncessziós szerződésben foglalt egyetemlegességből keletkező követelésünk alapján Áporka Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján folyt be.
Felhalmozási oldalon az Európai Uniós forrásból megvalósuló projektek 2011. évben történő elszámolásai előreláthatólag összességében 296 699 e Ft támogatási bevételt fognak jelenteni.
Gyermeklétszámok alakulása
A bölcsődében a gyermeklétszám 28 fő, mely a kibővített férőhelyek teljes feltöltését jelenti.
Az óvodában 10 csoportban történik az ellátás. 7 csoportban egyenként 27 gyermek, 1 csoportban 28 gyermek, 1 csoportban 24 gyermek és 1 csoportban 22 gyermek került elhelyezésre. Így az óvoda esetében elmondható, hogy a csoportok létszáma optimálisan igazodik a jogszabályi előírásokhoz. Gyermekek korcsoportonkénti alakulása a következő:
Csoport
|
2010. 10.01-i statisztikai létszám
|
Kiscsoport (3 db)
|
82 gyermek
|
Kis-középső csoport (2 db)
|
54 gyermek
|
Középső csoport (1 db)
|
27 gyermek
|
Nagy-középső csoport (1 db)
|
27 gyermek
|
Nagycsoport (3 db)
|
73 gyermek
|
Az iskolában a tanulók létszáma 582 fő, ebből 344 tanuló nemzetiségi, 238 tanuló két-tannyelvű oktatásban részesül. 13 alsós, 12 felsős osztályban és 9 napközis csoportban történik a nevelő-oktató munka. Az előrejelzések alapján várhatóan 73-76 tanuló kezdi meg tanulmányait az első évfolyamon a 2011/2012-es tanévben, ezért 3 első osztály indítása indokolt az elkövetkezendő tanévben.
A népesség-nyilvántartó adatai alapján a gyermekek száma települési szinten az alábbiak szerint alakul:
Korcsoportos bontás
|
2010. (fő)
|
2011. (fő)
|
Gyermekkorúak száma 0-18 évesek
|
960
|
1 265
|
Tanköteles korú első osztályos: (2010/2011. / 2011/2012. tanévben)
|
66
|
72
|
Óvodai ellátásban részesülhet: (2010/2011. / 2011/2012. tanévben)
|
|
|
2004. évben született
|
41
|
-
|
2005. évben született
|
60
|
37
|
2006. évben született
|
69
|
62
|
2007. évben született
|
57
|
62
|
2008. évben született
|
-
|
70
|
Összesen:
|
227
|
231
|
Bölcsődés korú
|
|
|
2008. évben született
|
72
|
70
|
2009. évben született
|
62
|
67
|
2010. évben született
|
-
|
42
|
Összesen:
|
134
|
179
|
Kiadások
Személyi juttatások
Ezen előirányzatok tervezése a költségvetési koncepcióban megfogalmazott elvek alapján történt.
Az intézményi üzemeltetés érdekében foglalkoztatott humánerőforrás kiszervezése az egyes intézményekből a tervezés időszakában folyamatban volt és jelen előterjesztésben már a Képviselő-testület által meghatározott szempontok alapján, de még az egyes intézmények előirányzatain belül került tervezésre az előirányzat azzal, hogy a várhatóan nyugállományba vonuló közalkalmazottak juttatásait egységesen június 30-ig került beépítésre.
A nyugdíjasként foglalkoztatott közalkalmazottak kiszervezése az oktató nevelő-munka hatékonyságának szinten tartása érdekében – az intézményvezetőkkel történt egyeztetés alapján – május 31-ig került beállításra.
A polgármesteri hivatal kivételével céltartalékon került megtervezésre a tavalyi évben likviditási nehézségek miatt nem teljesített cafetéria juttatás előirányzata, melyből felhasználás kizárólag a kedvezményes adókulccsal érintett juttatásra fordítható. Ugyanezen soron került tervezésre az intézményekben dolgozó 53 fő közalkalmazott részére munkaruha, védőruha költség bruttó 498 e Ft érékben.
A természetbeni és egyéb béren kívüli juttatások egy részére (például a meleg étkezésre fordítható utalványra) 2011-től 19,04 %-os adókulcs lesz érvényben, míg a kedvezményes kulcs alá nem tartozó juttatások (például kis értékű ajándékok) esetében 54 % személyi jövedelemadót és 27 % társadalombiztosítási járulékot vagy egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a munkáltatónak.
A munkáltatók, kifizetők által fizetendő járulék mértéke (27%) 2011-ben nem változik.
2011. évben a központi költségvetés csak az SZJA kulcs 16%-ra történő változása miatt biztosít bérkompenzálást azon alkalmazottak részére, akiknek a jövedelme az adósáv változása miatt az eddiginél kevesebb nettó jövedelmet eredményez, azonban nem biztosít béremelést a közszféra (közalkalmazottak, köztisztviselők) számára, ezért az év során a kötelező előlépések, jubileumi jutalmak fedezetével tervezni szükséges.
Az előterjesztés tábláiban nyomon követhető, hogy a személyi juttatások előirányzatai valamennyi intézmény tekintetében csökkentek, amelyhez hozzájárult előzetes felmérés alapján a 40 éves munkaviszonnyal rendelkezők 2011. évben történő nyugdíjba vonulása, a nyugdíjas alkalmazottak helyett aktív korúak foglalkoztatásának lehetősége, valamint a 2011. évtől bevezetésre kerülő közfoglalkoztatási rendszer, melynek pályázatát várhatóan március 15. után bírálják el.
A köztisztviselői illetményalap a jogszabályi előírásoknak megfelelően 2011. évben változatlanul a 2008. január 1-től hatályos 38 650,- Ft, ahogyan a közalkalmazotti illetménytábla sem mutat változást.
Az önkormányzatnál és a fenntartásában működő intézmények tekintetében a létszámok a mellékletben foglaltak szerint változatlanok, a változással az átszervezés végrehajtását követően lehet számolni.
Bérmegtakarítás kizárólag betegség, vagy az időközben megüresedő álláshelyek átmeneti betöltetlenségéből fakadhat, hiszen a tervezéskor ismert üres álláshelyek személyi juttatásai nem kerültek megtervezésre (pl.: közterület-felügyelő, művelődési ház intézményvezető).
A Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár vonatkozásában az igazgatói álláshely betöltése megbízással történik, ezzel biztosított az intézmény biztonságos működése.
A Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola közalkalmazottai közül 14 fő részesül a kötelező 3 évenkénti béremelésben. Az idei évben 3 fő részesül jubileumi jutalomban (1 fő 25 éves, 2 fő 30 éves).
A Taksony Bölcsőde esetében a személyi juttatások változnak, mert 1 fő nyugállományba vonul. Az ő státusza elvonásra kerül, ezáltal csökken az intézmény személyi juttatására fordítható előirányzat. Soros előlépés 4 főt érint, minimálbérre történő kiegészítés 5 fő esetében került tervezésre. 2011-ben 1 fő 30 éves munkaviszony után részesül jubileumi juttatásban. 5 fő gondozónő kötelező pontszerző továbbképzésen vesz részt, melynek díja tervezésre került.
A Német Nemzetiségi Óvoda estében 2 fő jár főiskolásra német nemzetiségi szakra. Az idei évben 1 fő megszerzi a német nemzetiségi diplomát, 1 fő szakvizsgára készül, a többi óvónő a törvény előírásainak megfelelően helyben vagy a környéken szervezendő, drámapedagógiai- és zenei neveléssel kapcsolatos továbbképzéseken fejleszti tudását. Jelenleg 2 fő óvodapedagógus GYES-en van. 2 fő 40 éves munkaviszony után várhatóan nyugállományba vonul, az ő státuszukat be kell tölteni, mivel minden óvodai csoporthoz jár egy pedagógiai munkát segítő munkatárs. 2011-ben összesen 6 fő jogosult jubileumi jutalomra, 4 fő 25 éves, 1 fő 30 éves és 1 fő 40 éves munkaviszony után.
A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői állományából várhatóan 1 fő 40 éves szolgálati idő elérése alapján nyugállományba vonul, az ügyintézés folyamatban van, 1 főnek pedig közös megegyezéssel legkésőbb április 30-ig megszűnik a közszolgálati jogviszonya, továbbá 1 fő a feladatellátás biztosítása érdekében átkerül a művelődési házba. A változó státuszok miatt a feladatellátás szükség esetén belső átcsoportosításokkal valósul meg, azonban folyamatban van a 1 fő pénzügyi álláshely betöltésére kiírt pályázati eljárás. 1 fő 30 éves jubileumi jutalma került megtervezésre.
Működési kiadások
Az alapvető működésben továbbra is a biztonságos feladatellátás szem előtt tartása a cél. Az idei évben a karbantartásokhoz, felújítási munkákhoz szükséges források az indokoltan legszükségesebb, életveszélyt megelőző munkák elvégzésére az intézményeknél kerültek megtervezésre, míg a halasztható és elsősorban pályázati források bevonása mellett megvalósítható feladatok a tartalékok között szerepelnek.
Az alábbiakban kiemeljük azokat a feladatokat, melyek nem tűrnek halasztást így forrást igényelnek.
Ilyen többek között:
- az óvoda tetőszerkezetének beázását megszüntető felújítása,
- az iskola, bölcsőde és óvoda tisztasági meszelése (elsősorban konyha),
- az iskolai beázások miatti festés,
- az iskolai kerítés kidőlésének megszüntetése,
- az iskola első emeletén lévő tantermek ajtóinak cseréje,
- az óvoda zsírfogójának időszakos tisztítása,
- a művelődési ház lapostető-szerkezetének beázását megszüntető felújítása,
- a polgármesteri hivatal előtéri aljzatának cseréje, tetőszerkezetének javítása,
- a bölcsődében a mosókonyha és riasztóberendezés kiépítése.
Javasoljuk, hogy a Tájház kezelése kerüljön a Német Nemzetiségi Önkormányzathoz. Ennek megfelelően a nemzetiségi önkormányzat működési támogatásán felül a takarításra, felújításra fordítható előirányzatot a művelődési háztól átcsoportosítottuk a Német Nemzetiségi Önkormányzathoz.
Közüzemi díjak tekintetében az előirányzat a tavalyi teljesítésekre és a tényleges fogyasztásra építve került megtervezésre.
Jelentős kiadási tétel a hitelek tőke és kamattörlesztése. Itt szükséges megemlíteni, hogy 2011. évtől évente két részletben (március és szeptember hónapban) a 2008-ban kibocsátott kötvény tőketörlesztése is megkezdődik, mely további kiadást jelent a kötelezettségek között. A terhek csökkentése érdekében a költségvetés időarányos teljesítésének, elsősorban a bevételek mielőbbi realizálásának biztosítása a cél a folyamatos, biztonságos működés fenntartása érdekében.
Kizárólag a legszükségesebb kiadások, a lehető legalacsonyabb mértékben kerültek tervezésre az élelmiszer, tisztítószer, valamint az irodaszer, nyomtatvány, szakmai anyagok beszerzése tekintetében, melyek központilag kerülnek beszerzésre az intézmények részére.
Szociális ellátások rendszere
A családi támogatások körébe a családi pótlék, az anyasági támogatás, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az apákat megillető munkaidő kedvezmény távolléti díjának megtérítése, az életkezdési támogatás, valamint a pénzbeli és szociális támogatás költségvetési forrása tartozik. A pénzbeli szociális juttatások támogatása 2011-ben a Magyar Államkincstár által megállapított normatíva alapján 30 071 e Ft.
A pénzbeli és szociális támogatás a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők részére járó évi kétszeri pénzbeli támogatás és a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás fedezetéül szolgál.
Az előirányzat a jövedelempótló és jövedelemkiegészítő támogatások, valamint a különféle jogcímeken adott térítések finanszírozását szolgálja. Az egyes ellátások előirányzatainak tervezése során figyelembe vételre került, hogy a nyugdíjakkal azonos mértékben emelkedő ellátások kivételével a többi támogatás összege változatlan marad. Az úgynevezett jövedelempótló és jövedelemkiegészítő ellátások tervezése a 2011. évi várható kiadásokra és a létszámban bekövetkező változásokra tekintettel történt.
A különféle jogcímeken biztosított térítések közül a közgyógyellátás előirányzatára az előző évivel megegyező összeg került jóváhagyásra törvényi szinten.
2011. évtől a közfoglalkoztatás támogatására pályázatot kell benyújtani a Munkaügyi Központhoz. Hosszabb idejű közfoglalkoztatásra 1 fővel pályáztunk, aki napi 8 órában 2011. március 1-től 2011. december 31-ig látná el feladatát. Foglalkoztatásának költsége járulékkal együtt 1 067 e Ft, amelyhez a Munkaügyi Központ előreláthatólag 800 e Ft-tal járul hozzá.
Rövid időtartamú közfoglalkoztatásra 13 fő igényt jelenthetünk be, ebből az első félévre 7 főre pályáztunk. A 7 fő foglalkoztatásának költsége 2011. március 1-től 2011. június 30-ig napi 4 órával számolva 1 239 e Ft. Ezen összeg 95 %-át támogatja a Munkaügyi Központ, ez 1 177 e Ft-ot jelent. Támogatnak még bizonyos közvetlen költséget, amely 14 e Ft. A támogatási igény így együtt rövid idejű közfoglalkoztatásra 1 191 e Ft az első félévre.
A második félévre hasonló összeggel számolhatunk.
Szociális ellátások tervezése 2011.
Segélytípus
|
Fő
|
Éves összeg (eFt)
|
Rendszeres szociális segély
|
9
|
3 000
|
Bérpótló juttatás
|
27
|
9 000
|
Időskorúak járadéka
|
2
|
547
|
Normatív lakásfenntartási támogatás
|
88
|
5 280
|
Helyi lakásfenntartási támogatás
|
24
|
744
|
Normatív ápolási díj
|
24
|
8 880
|
Méltányos ápolási díj
|
20
|
5 280
|
SNI-s gyermekek utazási költségtérítése
|
|
200
|
Mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezménye
|
|
350
|
Bursa Hungarica ösztöndíj
|
22
|
700
|
Átmeneti segély
|
|
1 000
|
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
|
|
2 800
|
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
|
1
|
80
|
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
|
|
1 000
|
Köztemetés
|
|
300
|
Közgyógyellátás
|
|
700
|
Étkeztetés
|
|
6 000
|
Szemétszállítási díjkedvezmény
|
|
200
|
Fogyatékos gyermekek támogatása
|
12
|
1 520
|
ÖSSZESEN
|
|
47 581
|
Az Önkormányzat a szociális keret tervezése során tekintettel volt az igénylők számának jelentős mértékű növekedésére, azonban fontos kiemelni, hogy a kérelmek elbírálását következetesen, az időarányosan felhasználható források figyelembevételével kell végezni.
Város és községgazdálkodás
A város és községgazdálkodás szakfeladaton tervezett előirányzatok biztosítanak lehetőségek közterületeink (parkok, játszóterek, sportpályák stb.) kulturált fenntartásához, útjainkon keletkező kátyúk eltüntetéséhez, a hó eltakarításához, azonban 2011-ben javasoljuk a vagyonkezelői szerződés felülvizsgálatát.
Az önkormányzati rendezvények a művelődési háznál kerültek megtervezésre, hiszen a feladat ellátása is ezen intézmény szervezésében valósul meg, de itt is jelentős takarékoskodásra hívjuk fel a figyelmet.
Nem terveztünk a testvérvárosi kapcsolatok fenntartására és a reprezentációs keretek a tavalyi mértékben kerültek beállításra.
Több ajánlat beszerzése alapján csökkentettük a jelentős kiadásként jelentkező, a lakosság széleskörű tájékoztatását biztosító, 9 lapszámmal, alkalmanként 2550 példányban megjelenő Taksonyi Hírharangra fordítható előirányzatot. Ezáltal egy újság előállítási költsége 203,- Ft + ÁFA-ról 180,- Ft + ÁFA-ra csökken.
Támogatások rendszere
Az idei évben a Képviselő-testület 267/2010. (XII.14.) határozata alapján a civil szervezetek támogatására 8 000 e Ft került megtervezésre, továbbá ezen soron került beállításra a Polgárőr Egyesület részére 606 e Ft üzemanyag-kártya feltöltésre. A támogatások folyósítása a támogatási szerződés megkötését követően két ütemben történik. A támogatott szervezetek legkésőbb 2011. december 31-ig kötelesek a kapott összeggel elszámolni.
A fentiekhez képest a kisebbségi önkormányzatok támogatását kizárólag feladatalapú támogatásként, az általuk igényelt források pontos ismeretében javasoljuk meghatározni azzal, hogy költségtérítésre és tiszteletdíjak kifizetésére ezen támogatás nem használható. A NNÖ és a CKÖ esetén a központi költségvetés támogatása önkormányzatonként 210 e Ft.
A 2011. évre is előirányoztuk a kiemelt jelentőséggel bíró feladatok ellátását. Közülük néhányat említünk:
- Bursa Hungarica felsőfokú ösztöndíj pályázatra fordítható keret - szociális alapon - (700 e Ft előirányzat),
- Körzeti megbízotti iroda, túlszolgálat és szolgálati gépjármű fenntartása, üzemeltetése - város és községgazdálkodáson - (3 582 e Ft előirányzat),
- Központi ügyelet fenntartása - Haraszti Fraxinus Kht.-val történő együttműködésben -
(4 000 e Ft előirányzat).
A 2007. október 24-én aláírt Koncessziós Szerződés 5. számú melléklet 5.1. pontja alapján a szennyvíz- és csatornamű tekintetében a rendes és rendkívüli felújítási, beruházási költségek fedezésére az ún. felújítási alap képzésére nyitott számlán történik eszközhasználati díj elkülönítése. Ez a számla fedezetül szolgálhat a Koncessziós Szerződés 3.2. és 5.1. pont szerint meghatározott mértékben (29,03%) azon rendes és rendkívüli felújítási munkálatokra, beruházásokra, amelyeket a felújítási alapban rendelkezésre álló összeg nem fedez, illetve fedezetet biztosíthat a DTÖSZ felé fennálló kötelezettségeink teljesítésére. Dunavarsány és Térsége Önkormányzati Szennyvíztársulás 13/2010. (IX.16.) számú határozatával elfogadta a szennyvíztisztító telep és szennyvízcsatorna hálózat 2011. évre szóló felújítási tervét, melynek adatai alapján 89 649 e Ft került a kiadások között tervezésre.
Tartalékok
Az általános tartalék az előre nem tervezhető, nem valószínűsíthető kiadásokra, illetve az előirányzott, de elháríthatatlan ok miatt elmaradó bevételek pótlására szolgál, ilyen jellegű tartalékra 5 000 e Ft előirányzat lett beállítva.
Céltartalékot képeztünk az intézményvezetőkkel egyetértésben többek között az intézményi túlórák, a helyettesítés tekintetében, továbbá itt szerepel az intézmények karbantartására biztosítandó összeg, az önkormányzat likviditásától függően. Ezen keretek felhasználása csakis a tényleges tételes elszámolások mellett történhet.
(adatok e Ft-ban)
Feladat megnevezése
|
2010. évi eredeti előirányzat
|
2010. évi utolsó mód. előirányzat
|
2011. évi terv
|
|
CÉLTARTALÉK
|
|
|
|
|
Önkormányzat műk.-i- és fejl.-i kiadásainak tartaléka
|
0
|
0
|
937
|
|
Polgármesteri Hivatal
|
0
|
0
|
937
|
|
Intézmények műk.-i- és fejl.-i kiadásainak tartaléka
|
125
|
0
|
0
|
|
Iskola
|
0
|
0
|
0
|
|
Óvoda
|
0
|
0
|
0
|
|
Bölcsőde
|
0
|
0
|
0
|
|
Művelődési Ház
|
125
|
0
|
0
|
|
Önkormányzat személyi jell.kiadásainak tartaléka
|
453
|
0
|
0
|
|
Közterület felügyelői állás szem.jell.kiadás tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Helyettesítés járulékkal
|
453
|
0
|
0
|
|
Iskolakezdési támogatás
|
0
|
0
|
0
|
|
Üdülési hozzájárulás
|
0
|
0
|
0
|
|
Házi szoc. gondozás - túlóra
|
0
|
0
|
0
|
|
Intézmények személyi jell.kiadásainak tartaléka
|
13 426
|
14 256
|
31 472
|
|
Iskola - túlóra, helyettesítés
|
10 332
|
0
|
14 490
|
|
Iskola - pályázati alap
|
0
|
0
|
0
|
|
Óvoda - túlóra, helyettesítés
|
240
|
0
|
1 340
|
|
Óvoda - pályázati alap
|
0
|
0
|
0
|
|
Bölcsőde - túlóra, helyettesítés
|
0
|
0
|
0
|
|
Művelődési ház - érdekeltség növelő (könyvtár)
|
0
|
0
|
0
|
|
Intézmények bérjellegű kiadásainak tartaléka
|
2 854
|
14 256
|
15 642
|
|
Egyéb feladatok kiadásainak tartaléka
|
13 697
|
3 515
|
2 500
|
|
Infláció miatti kiadásnövekedés tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Civil szervezetek támogatása
|
8 697
|
2 015
|
0
|
|
Települési ivóvízminőség-javító pályázat sajátrész tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Pályázatok sajátrész tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Előző évi pénzmaradvány tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Intézmények karbantartási kiadásai
|
5 000
|
1 500
|
2 500
|
|
EU választás költségének tartaléka
|
0
|
0
|
0
|
|
Fejlesztési céltartalék - saját erő
|
0
|
0
|
0
|
|
Céltartalék:
|
27 701
|
17 771
|
34 909
|
|
ÁLTALÁNOS TARTALÉK
|
|
|
|
|
Általános tartalék
|
13 092
|
0
|
10 000
|
|
Vis major keret
|
0
|
0
|
0
|
|
Általános tartalék összesen:
|
13 092
|
0
|
10 000
|
|
Tartalékok összesen:
|
40 793
|
17 771
|
44 909
|
Felújítási-felhalmozási kiadások 2011. évben
Ismerve önkormányzatunk alapvető működéséhez szükséges bevételi és kiadási mutatókat, 2011. évi fejlesztéseink a tavalyi évben megkezdett, valamint az idei évben elszámolásra kerülő pályázati források lehívási lehetőségének figyelembevételével állt össze.
(adatok e Ft-ban)
Szakfeladat
|
Feladat megnevezése
|
Nettó
|
ÁFA
|
Bruttó
|
Támogatás
|
Önerő
|
Megjegyzés
|
|
Német Nemzetiségi Önkormányzat
|
240
|
60
|
300
|
0
|
300
|
|
|
Tájház felújítása
|
240
|
60
|
300
|
0
|
300
|
az önerő biztosítása saját forrásból történik
|
|
Polgármesteri Hivatal felhalmozási kiadásai feladatonként
|
263 274
|
57 952
|
321 226
|
283 968
|
37 258
|
|
4291001
|
Szigeti mellékág rehabilitáció
|
132 638
|
33 159
|
165 797
|
158 446
|
7 351
|
az önerő biztosítása saját forrásból történik
|
4211001
|
Településközpont rehabilitáció II. ütem
|
31 462
|
0
|
31 462
|
31 462
|
0
|
|
|
Közlekedésfejlesztés II. ütem
|
33 696
|
8 424
|
42 120
|
29 484
|
12 636
|
az önerő biztosítása saját forrásból történik
|
|
Kerékpárút építés
|
59 468
|
14 867
|
74 335
|
59 468
|
14 867
|
az önerő biztosítása átvett pénzeszközből történik
|
3600001
|
Települési ivóvízminőség javító program
|
6 010
|
1 502
|
7 512
|
5 108
|
2 404
|
az önerő biztosítása átvett pénzeszközből történik
|
Megjegyzés: Fejlesztésekre fordítható bevételeink ingatlanértékesítésből, megkötött szerződések teljesüléséből, pályázati bevételekből, kötvénykibocsátásból származhatnak.
Bár összességében elmondható, hogy a 2011. évi tervezés a takarékosság jegyében, a költségvetési koncepcióban megfogalmazott elvek figyelembevételével történt, de a likviditási helyzetünk, valamint a 2010. évről áthúzódó kötelezettségeink mértéke (261 055 e Ft) a gazdálkodást szinte lehetetlenné teszi. A lehető legnagyobb fegyelmezettség mellett is a bevételek kiesése és a végrehajtási eljárások sikertelensége veszélyeztetik az önkormányzat működőképességét, mely képet tovább rontja a hitelképességünk hiánya. A beszállítókkal való aktív kapcsolattartás és a kötelezettségvállalások likviditáshoz igazodó rendszerének kialakítása segít a működés fenntartásához.
Kiemelt cél a futó beruházások elszámolása, az ezekhez igénybe vett hitelállomány csökkentése és újabb, hosszú távú terhet jelentő kötelezettségvállalás mellőzése.
A Helyi Önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 92/A. § (1) és 92/C. § (2) bekezdésében foglaltak alapján jelen előterjesztést és annak valamennyi mellékletét a könyvvizsgálóval előzetesen egyeztettük, aki megvizsgálta az anyagot abból a szempontból, hogy a Képviselő-testület elé terjesztett költségvetési rendelettervezet valós adatokat tartalmaz-e, illetve megfelel-e a jogszabályok előírásainak, továbbá szükséges a pénzügyi helyzetet elemezni, különösen az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások tekintetében.
Kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet, az előterjesztést vitassa meg és a rendeletet elfogadni szíveskedjék.
A költségvetési rendelet megtekinthető a Polgármesteri Hivatalban, a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtárban.
Kreisz László sk.
|
Széll Attila sk.
|
polgármester
|
jegyző
|
Döntési javaslat
"2011. évi költségvetési rendelet"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2011. (…. ….) rendelete
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2011. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 65. § (1) bekezdése és a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény alapján Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
A rendelet hatálya
l. §
A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint költségvetési szerveire.
2. §
(1) Az önkormányzat költségvetési szervei:
a) önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv: Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Polgármesteri Hivatala
b) önállóan működő intézmények a Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervhez kapcsolva:
- Taksony Nagyközségi Önkormányzat Bölcsőde
- Német Nemzetiségi Óvoda
- Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Taksony és Környéke Önkormányzati, Fejlesztési- és Szennyvíztársulás.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt (önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő) intézmények az R/1. számú melléklet szerint külön-külön címet alkotnak.
II. fejezet
Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként
3. §
(1) Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetésének
Költségvetési pénzforgalmi bevételek összegét 1 203 022 ezer forintban
Költségvetési kiadások összegét 1 213 583 ezer forintban
Költségvetési hiányát - 10 561 ezer forintban,
Finanszírozási bevételek összegét 116 548 ezer forintban
Finanszírozási kiadások összegét 105 987 ezer forintban
Finanszírozási többletét 10 561 ezer forintban,
Az összes hiányt 116 548 ezer forintban
Belső finanszírozásra igénybevett pénzmaradványt 0 ezer forintban
Külső finanszírozásra igénybevett hitelfelvételt 116 548 ezer forintban állapítja meg.
(2) A hiány finanszírozása külső forrásból felhalmozási célú és rövid lejáratú hitel felvételével, a likviditás biztosítása érdekében a működési kiadások finanszírozása 50 000 e Ft folyószámlahitel, valamint a 25 000 e Ft munkabérhitel igénybevételével történik.
(3) Az (1) bekezdés szerinti főösszeg bevételi forrásonkénti és kiadási kiemelt előirányzatonként a rendelet I.1. számú melléklete tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal 2011. évi bevételi főösszegét 1 284 171 e Ft-ban, kiadási főösszegét 925 141 e Ft-ban állapítja meg, melyet a rendelet I.1.1. számú melléklete tartalmazza bevételi forrásonként és kiadási kiemelt előirányzatonként.
A Polgármesteri Hivatal 2011. évi felhalmozási kiadásainak megoszlását a rendelet I.4. számú melléklete, a felújítási kiadásokat célonként a rendelet I/4.1. számú melléklete, a felhalmozási kiadásokat feladatonként a rendelet I./4.2. számú melléklete, működési kiadásait címenként és alcímenként a rendelet I.5. számú melléklete állapítja meg.
(5) A kisebbségi önkormányzatok 2011. évi bevételi és kiadási előirányzatainak főösszegei:
a.) Német Nemzetiségi Önkormányzat 1 700e Ft.
b.) Cigány Kisebbségi Önkormányzat 210 e Ft.
c.) Az előirányzatokat a kisebbségi önkormányzatok döntésének megfelelően, változatlan formában a rendelet I.1.2. számú melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzat az intézmények 2011. évi összesített saját bevételi főösszegét 33 489 e Ft-ban,kiadási főösszegét 392 519 e Ft-ban állapítja meg a rendelet I.1.3. számú melléklete szerint.
Az intézmények 2011. évi bevételei és kiadásai címenkénti és alcímenkénti megoszlását a rendelet I.8. számú melléklet szerint állapítja meg.
(7) Az önkormányzat a 2011. évben 10 000 e Ft általános tartalékot és 34 909 e Ft céltartalékot képez a rendelet I.6. számú melléklet szerint részletezett feladatokra.
(8) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a rendelet I.9. számú melléklete mutatja meg.
(9) Az Önkormányzat létszámadatait a rendelet I.10. számú melléklete tartalmazza.
(10) Az önkormányzat 2011. évi költségvetését a rendelet I.11. számú melléklete szerint105 987 e Ft hiteltörlesztés terheli. Az 50 000 e Ft folyószámlahitel igénybevétele a likviditás biztosítása érdekében folyamatos, így az várhatóan 2011. december hónapban meghosszabbításra kerül.
(11) Az Önkormányzat 2011. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét kiemelt előirányzatonként a rendelet I.15. számú melléklete tartalmazza.
III. fejezet
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. §
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a likvid hitelkeret megnyitására, és a felhalmozási hitel közbeszerzésére.
(3) A Polgármesteri Hivatal, mint önálló működő és gazdálkodó költségvetési szerv és az önállóan működő intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.
(4) Az önkormányzati gazdálkodás során az évközben létrejövő költségvetési többletbevétel felhasználásról a Képviselő-testület dönt, melyet a céljellegű, illetve kötött felhasználású bevételek kivételével a 2011. évi személyi juttatás és járulékai fedezetének biztosítására és ezen túl a költségvetési forráshiány csökkentésére fordítja.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert-, a Jegyzőt- és az intézmény vezetőket az előírt bevételek beszedésére.
(6) A Képviselő-testület a támogatásértékű működési kiadások összegét 4 397 e Ft-ban, a működési célú pénzeszköz átadások, egyéb szervek támogatásának főösszegét 12 976 e Ft-ban állapítja meg. A 267/2010. (XII.14.) KT határozat alapján tervezett támogatási (2 000 e Ft) és sport alap (6 000 e Ft) felosztásáról a Kulturális-, Oktatási-, Ifjúsági és Sport Bizottság dönt az előirányzott összeg erejéig.
(7) A támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára az önkormányzat számadási kötelezettséget ír elő a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról.
A támogatás folyósítása két ütemben történik. A támogatási összeg 70%-a a támogatásról szóló döntést követő szerződéskötéssel egyidejűleg, 30%-a pedig az elszámolás benyújtásának elfogadásáról szóló döntést követő 30 napon belül kerül kifizetésre. Támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható. A támogatási szerződésben meg kell határozni a támogatás célját, összegét, a folyósítás ütemét és a számadási kötelezettség rész- és véghatáridejét.
(8) A sportszervezetek számára ingatlan karbantartásra nyújtott céljellegű támogatás ütemezésénél figyelembe kell venni, hogy a támogatás utólag - az elvégzett ingatlan karbantartási munkavégzésről kiállított számla bemutatását követően – nyújtható.
(9) A támogatott szervezetek a támogatási döntésben meghatározott határidőig, az egyéb szervek a támogatási szerződésben, de legkésőbb 2011. december 31-ig kötelesek a végszámadási kötelezettségüknek eleget tenni.
5. §
(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
6. §
(1) Az önkormányzat fejlesztési, felújítási feladatok előirányzatainak főösszege: 321 526 e Ft.
(2) Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
(3) Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2011-ben, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
(4) A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele az önkormányzat elé terjesztésnek.
(5) Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén kerüljön céljellegű tartalékba.
7. §
(1) A 2011/2012-es tanévben az általános iskola költségvetésében 3 db első osztály indítása szerepel. A nem taksonyi lakóhellyel rendelkező tanulók beíratása miatt további tanulócsoport nem indítható.
(2) A szakmai és informatikai fejlesztési feladatokra központosított előirányzatból igénybe vehető támogatásról az önkormányzat a költségvetési törvény hivatkozott szakaszában jelzett oktatási miniszteri rendelet megjelenését követő testületi ülésén dönt.
(3) Az önkormányzat a 2011/2012-es tanévben indítható gyermek-, tanuló-, napközis csoportok számáról e költségvetési rendeletében hozott döntéseit az intézményi beíratásokat követően, a 2011. májusi soros ülésén felülvizsgálja.
(4) A 2011/2012-es tanévben a költségvetési törvény szerint állami támogatás csak az ingyenes tankönyvellátásban részesítendő tanulók számára jár. Az ingyenesség biztosításához szükséges kiegészítéseket a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola 3 500 e Ft összeggel tervezte. E célra ezen túl az önkormányzat szociális alapú támogatást nem biztosít.
(5) Az önkormányzat a közoktatási intézményekben indítható gyermek- és tanulócsoportok, napközis csoportok számát a rendeletben szabályozza.
(6) Az intézményvezetők munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet költségvetési támogatást igényelnének 2011. évre, illetve a következő évekre.
(7) A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a pénzmaradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a pénzmaradvány elvonásáról.
A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható pénzmaradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak, kivéve céljellegű pénzmaradványt.
(8) A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Polgármesteri Hivatal közreműködésével.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
8. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2010. (XII.15.) rendelete hatályát veszti.
Taksony, 2011. február ….
/: Kreisz László:/ /: Széll Attila :/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2011. február …….-én megtörtént.
/: Széll Attila:/ jegyző
1. számú melléklet
Címrend a …./2011. (… ...) számú Költségvetési rendelethez
I. Önállóan működő és gazdálkodó szerv
Polgármesteri Hivatal
Alaptevékenység:
42.11. Út, autópálya építése 421100 Út, autópálya építése
84.25. Tűzvédelem 842510 Tűz-, polgári- és katasztrófa-
védelem központi és területi
igazgatása
84.11. Általános közigazgatás 841114 Országgyűlési képviselő-
választásokhoz kapcsolódó
tevékenységek
841115 Önkormányzati képviselő-
választásokhoz kapcsolódó
tevékenységek
841116 Országos, települési és területi
kisebbségi önkormányzati
választásokhoz kapcsolódó
tevékenységek
841117 EP képviselő-választáshoz
kapcsolódó tevékenységek
841118 Országos és helyi népszavazáshoz
kapcsolódó tevékenységek
841126 Önkormányzatok és többcélú
kistérségi társulások
igazgatási tevékenysége
841127 Települési kisebbségi önkormány-
zatok igazgatási tevékenysége
841226 Vízügy területi igazgatása és
szabályozása
841402 Közvilágítás
841403 Város- és községgazdálkodási
m.n.s. szolgáltatások
841901 Önkormányzatok, valamint
többcélú kistérségi társulások
elszámolásai
960302 Köztemető-fenntartás és
működtetés
882111 Rendszeres szociális segély 882112 Időskorúak járadéka 882114 Helyi rendszeres lakásfenntartási
támogatás
882115 Ápolási díj alanyi jogon
882116 Ápolási díj méltányossági alapon
882117 Rendszeres gyermekvédelmi
pénzbeli ellátás
882118 Kiegészítő gyermekvédelmi
támogatás
882121 Helyi eseti lakásfenntartási
támogatás
882122 Átmeneti segély
882123 Temetési segély
882124 Rendkívüli gyermekvédelmi
támogatás
882125 Mozgáskorlátozottak közlekedési
támogatása
882129 Egyéb önkormányzati eseti
pénzbeli ellátások
882201 Adósságkezelési szolgáltatás
882202 Közgyógyellátás
882203 Köztemetés
890301 Civil szervezetek működési
támogatása
890302 Civil szervezetek program- és
egyéb támogatása
890441 Közcélú foglalkoztatás
890442 Közhasznú foglalkoztatás
890443 Közmunka
86.21. Általános járóbeteg-ellátás 862101 Háziorvosi alapellátás
862102 Háziorvosi ügyeleti ellátás
86.23. Fogorvosi járóbeteg-ellátás 85128-6 Fogorvosi alapellátás
86.91. Egyéb humán egészségügyi- 869041 Család- és nővédelmi
ellátás egészségügyi gondozás
869042 Ifjúság-egészségügyigondozás
88.10. Idősek, fogyatékosok szociális 881011 Idősek nappali ellátása
ellátása, bentlakás nélkül 889921 Szociális étkeztetés
889922 Házi segítségnyújtás
889924 Családsegítés
37.00. Szennyvíz gyűjtése, kezelése 370000 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása,
elhelyezése
Kiegészítő tevékenység:
56.29. Egyéb vendéglátás 562920 Egyéb vendéglátás
68.32. Ingatlankezelés 683200 Ingatlankezelés
81.10. Építmény-üzemeltetés 811000 Építmény-üzemeltetés
Kisegítő tevékenység:
68.20. Saját tulajdonú, bérelt 682001 Lakóingatlan bérbeadása,
ingatlan bérbeadása üzemeltetése
682002 Nem lakóingatlan bérbeadása,
üzemeltetése
II. Önállóan működő közintézmények
1. Német Nemzetiségi Óvoda
Alaptevékenység:
85.10. Iskolai előkészítő oktatás 851011 Óvodai nevelés, ellátás
(iskolai életre való felkészítés)
851012 Sajátos nevelési igényű
gyermekek óvodai nevelése,
ellátása
851013 Nemzeti és etnikai kisebbségi
óvodai nevelés, ellátás
56.29. Egyéb vendéglátás 562912 Óvodai intézményi étkeztetés
Kiegészítő tevékenység:
56.29. Egyéb vendéglátás 562917 Munkahelyi étkeztetés
Kisegítő tevékenység:
68.32. Ingatlankezelés 683200 Ingatlankezelés
2. Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
Alaptevékenység:
85.20. Alapfokú oktatás 852011 Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatása (1-4. évfolyam)
852012 Sajátos nevelési igényű általános
iskolai tanulók nappali rendszerű
nevelése, oktatása (1-4. évfolyam)
852013 Nemzeti és etnikai kisebbségi
tanulók nappali rendszerű általános
iskolai nevelése, oktatása
(1-4. évfolyam)
852014 Általános iskolai felnőttoktatás
(1-4. évfolyam)
852021 Általános iskolai tanulók
nappali rendszerű nevelése,
oktatása (5-8. évfolyam)
852022 Sajátos nevelési igényű általános
iskolai tanulók nappali rendszerű
nevelése, oktatása (5-8. évfolyam)
852023 Nemzeti és etnikai kisebbségi
tanulók nappali rendszerű általános
iskolai nevelése, oktatása
(5-8. évfolyam)
852024 Általános iskolai felnőttoktatás
(5-8. évfolyam)
85.59. M.n.s. egyéb oktatás 855911 Általános iskolai napközi otthoni
nevelés
855912 Sajátos nevelési igényű tanulók
napközi otthoni nevelése
855913 Nemzeti és etnikai kisebbségi
tanulók napközi otthoni nevelése
855914 Általános iskolai tanulószobai
nevelés
855915 Sajátos nevelési igényű tanulók általános iskolai tanulószobai
nevelése
855916 Nemzeti és etnikai kisebbségi tanulók általános iskolai
tanulószobai nevelése
56.29. Egyéb vendéglátás 562913 Iskolai intézményi étkeztetés
Kiegészítő tevékenység:
56.29. Egyéb vendéglátás 562917 Munkahelyi étkeztetés
93.11. Sportlétesítmények működtetése 931204 Iskolai-, diáksport-tevékenység és támogatása
Kisegítő tevékenység:
68.32. Ingatlankezelés 683200 Ingatlankezelés
3. Bölcsőde
Alaptevékenység:
88.91. Gyermekek napközbeni ellátása 889101 Bölcsődei ellátás
Kisegítő tevékenység:
68.32. Ingatlankezelés 683200 Ingatlankezelés
4. Művelődési Ház és Könyvtár
Alaptevékenység:
93.29. M.n.s. egyéb szórakoztatás, 932919 M.n.s. egyéb szórakoztatási szabadidős tevékenység tevékenység
91.01. Könyvtári tevékenység 910121 Könyvtári állomány gyarapítása,
nyilvántartása
910122 Könyvtári állomány feltárása,
megőrzése, védelme
910123 Könyvtári szolgáltatások
91.02. Múzeumi tevékenység 910201 Múzeumi
gyűjteményi tevékenység
910203 Múzeumi kiállítási tevékenység
Kisegítő tevékenység:
68.32. Ingatlankezelés 683200 Ingatlankezelés
II. Önállóan működő közintézet
Taksony és Környéke Önkormányzati Fejlesztési-, és Szennyvíztársulás
Alaptevékenység:
360000 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
370000 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
381101 Települési hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása
381201 Egészségügyi és más fertőzésveszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása
382101 Települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása
382200 Veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
422100 Folyadék szállítására szolgáló közmű építése
429900 Egyéb m.n.s. építés
692000 Számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység
711200 Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
712209 Egyéb műszaki vizsgálat, elemzés
732000 Piac- és közvélemény-kutatás
749050 M.n.s. szakmai, tudományos, műszaki tevékenység
841126 Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
841225 Környezetvédelem és természetvédelem területi igazgatása és szabályozása
841226 Vízügy területi igazgatása és szabályozása
841227 Lakáspolitika területi igazgatása és szabályozása
841228 Szociális szolgáltatások területi igazgatása és szabályozása
841229 Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, kisebbségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok területi igazgatása és szabályozása
841901 Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal