4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. február 22-i ülésére

Tárgy:   Előterjersztés a 2011. évi költségvetési rendelet megalkotására
Készítette:   Hortyi Erika, Széll Attila címzetes főjegyző
Előterjesztő:   Kreisz László polgármester
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

 

Előterjesztés

 

 

Taksony Nagyközség Önkormányzata
 

 

2011. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotásához
 

 
 
Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII törvény 71. § (1) bekezdésének megfelelően a Jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a Polgármester február 15-ig nyújtja be a Képviselő - Testületnek.
 
Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezetének összeállítását a 240/2010. (XI.30.) KT határozattal elfogadott költségvetési koncepció alapozta meg. Az új költségvetés elfogadásáig az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2010. (XII.15.) rendeletével biztosította a folyamatos működést.
 
A 2011. évi költségvetés összeállítása során figyelembe vettük a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX törvényben, az önkormányzatok számára biztosított forrásokat és kötelezettségeket. A szűkülő források, az önkormányzatokra háruló többlet feladatok és a romló világgazdasági mutatók nagyban befolyásolják a gazdálkodás lehetőségeit. A bevételek stagnálnak, vagy éppen csökkennek, a kiadások emelkednek, az adófizetési morál tovább romlik.
 
A magyar gazdaságot jellemző folyamatokat, így a gazdaság teljesítőképességét, 2011-től egyrészt a globális világgazdasági válság negatív hatásainak kifutása, másrészt a kormányzat új, növekedésorientált gazdaságpolitikájának alkalmazása révén várhatóan mind a külső, mind a belső feltételek oldaláról a megelőző időszaknál kedvezőbb tendenciák alakítják majd. Az elmúlt évekre jellemző mély válságból való kilábalás azonban csak fokozatosan történhet meg.
 
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság növekedésének beindítása és a foglalkoztatás növelése áll, a költségvetés stabilitásának megtartása mellett. E célok elérése érdekében már 2010. II. félévében intézkedések történtek. Ezek középpontjában – az Új Széchenyi Terv célkitűzéseivel összhangban – a gazdaság növekedési potenciáljának növelése érdekében a vállalkozási tevékenység serkentése és a versenyképesség növelése áll, kiemelten a magyar kis- és középvállalkozások (KKV) tekintetében.
 
Ugyanakkor a vállalkozások megfelelő működéséhez bizalomra és kiszámítható gazdasági, illetve politikai környezetre van szükség, ami megkívánja, hogy a kormányváltást követő új szemléletű gazdaságpolitikával megkezdett költségvetési konszolidáció 2011-ben a stabilitási és növekedési egyezmény keretében tett vállalásoknak megfelelően tovább folytatódjék.
 
Az államigazgatás hatékonyságnövelésének szükségessége, valamint a költségvetési fegyelem betartása azt vonja maga után, hogy a foglalkoztatottság bővülése teljes egészében a vállalkozási szektorban valósuljon meg. Ezt figyelembe véve jelentős fejleménynek tekinthető, hogy több év óta első ízben 2011-ben a versenyszférában várhatóan növekszik a foglalkoztatottak száma.
 
A kedvezőbbé váló külső és belső feltételek között a gazdaság már 2011-ben is dinamikusabbá válik, a GDP növekedése elérheti a 3%-ot. Ez az ütem – szemben a 2010-ben várható 0,8%-os mértékűvel – már nem kizárólag a külső kereslet által hajtott exportnövekedésre alapozódik, hanem abban meghatározó szerephez jut a lakossági és vállalati fogyasztás és a beruházás is.
 
Az infláció üteme 2011 egészében 3,5% körülire csökkenhet, amihez hozzájárulhat a hatósági árak alakítása is.
 
A Kormányprogram alapján felvázolt fiskális politika célja a kormányzati szektor méretének és hiányának egyidejű és folyamatos csökkentése.
 
A költségvetési politika célkitűzése az, hogy a következő években – az egyenleg javulásával párhuzamosan – érzékelhetően csökkenjen a jövedelemcentralizáció mértéke.
A középtávú költségvetés-politika törekvése a közpénzek mainál hatékonyabb és a magánérdekkel szemben a közérdeket szolgáló felhasználása, a pazarlás megszüntetése, az állam által nyújtott szolgáltatások magasabb színvonalának biztosítása, az igazságos közteherviselés és az esélyteremtő, szolidáris szociálpolitika.
A közfoglalkoztatás eddigi bonyolult és egyes elemeiben pazarló rendszerét megalapozottabb, az értékteremtő munkát elismerő, egyszerűbben áttekinthető és finanszírozható Nemzeti Közfoglalkoztatási Program váltja fel. Ennek keretében megszűnik az önkormányzati közcélú foglalkoztatás, a munkaügyi központok által szervezett közhasznú foglalkoztatás és megszűnik a hagyományos központi önkormányzati közmunkaprogram. A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program lényege, hogy az állam egységes rendszerben, azonos forrásból, azonos értékeken, prioritásokon alapuló szabályozás mentén nyújt pályázatos támogatást a (közfoglalkoztatással érintett) többlet munkahelyek létrehozására. A közfoglalkoztatás közmunka révén valósul meg. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programokban uniós források is mozgósításra kerülnek a képzésekre. A cél, hogy a közmunka az értékteremtés mellett az elsődleges munkaerőpiacra vezető szakképzéshez is utat nyisson.
 
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program keretében megvalósuló foglalkoztatás mellett a valóban munkaképes, de munkával nem rendelkezők bérpótló járandóságot kapnak. Az ellátásra való jogosultságot az önkormányzat állapítja meg és a juttatást folyósítja. A közfoglalkoztatás visszautasítása a törvény erejénél fogva automatikusan kizár a további ellátásból.
 
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program megvalósítására a Munkaerőpiaci Alapban rendelkezésre álló forrás 2011-ben 64 milliárd forint, az önkormányzatoknál a bérpótló járandóságra mintegy 48 milliárd forint forrás jut.
 
Közérdek, hogy az állami bürokrácia kevesebbet költsön magára, ezért a kiadásokat 2011-ben legalább 5%-kal kell csökkenteni, több tízmilliárd forintos megtakarítást érve el ezzel. A bürokráciacsökkentés a fejlesztés-politikában, pályázati rendszerben is megvalósul.
Az állami kiadások csökkentése céljából a 2011. évi költségvetés összeállításakor a következő konkrét intézkedésekre, előírásokra került sor:
-           jutalom nem tervezhető;
-          a cafetéria juttatás 2011-ben legfeljebb 200 ezer Ft/fő összeggel tervezhető;
-          a kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény hatálya alá tartozó intézményeknél a jubileumi jutalom előirányzata a 2010. évben tervezett eredeti előirányzathoz viszonyítva csökkentésre került;
-          a külső személyi juttatásokat a lehető legminimálisabb mértékre kell csökkenteni.
 
E cél eléréséhez felül kell vizsgálni különösen a megbízási szerződéseket:
-          az állományba nem tartozók juttatásai 2010. évi eredeti előirányzata átlagosan 20%-kal csökkentésre került;
-          a dologi kiadásokon átlagosan 5%-os megtakarítás érvényesült;
-          a szellemi tevékenység végzésére (számlás foglalkoztatás) előirányzat csak indokolt esetben tervezhető;
-          az ésszerű takarékosság követelményének érvényesítése céljából felül kell vizsgálni az egyes kiadások alakulását, rangsorolni kell a feladatokat annak érdekében, hogy a megtervezett előirányzat a megfelelő helyekre koncentrálódjék.
 
A közoktatási ágazatban napjainkra szükségessé vált a meglévő szerkezet átalakításának megkezdése, az új közoktatási szerkezet változtat majd a hatályos szabályozás szemléletén és irányán, megteremti a nemzeti fejlődés szolgálatába állított közoktatási rendszer és intézményei vonatkozásában a működés olyan alapvető szabályait, amely az egységes szerkezetre és egységes tartami szabályozásra épül.
 
Annak érdekében, hogy az erkölcs, a rend, a tudás, az igazságosság, a szabadság és az ellenőrzött minőség teljes körű érvényesülése megvalósulhasson a nevelés-oktatási intézményekben, szükségessé vált a nemzet céljainak szolgálatába állított pedagógus életpályamodell megvalósítása.
 
A helyi önkormányzatok – beleértve a helyi kisebbségi önkormányzatokat, valamint a többcélú kistérségi társulásokat is – 2011-ben hitelforrások nélkül több mint 3100 milliárd forinttal gazdálkodhatnak. Ehhez a központi költségvetés – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén – mintegy 1130 milliárd forintot biztosít, amely a 2010. évi korrigált előirányzat 104,5%-a.
 
A központi költségvetés kompenzálja az önkormányzatok számára az egyenes ági öröklés és ajándékozás illetékmentessé tétele, illetve a vállalkozások kommunális adójának eltörlése kapcsán kieső önkormányzati bevételeket.
 
Az önkormányzati feladatellátásban – jellemzően a gyermekétkeztetés, a szociális ellátás területén – jelentkező létszámbővülés forrását is támogatásnövekmény biztosítja.
 
A támogatási rendszer egyszerűsítése és áttekinthetőbbé tétele érdekében több területen csökken a normatív hozzájárulások száma: a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödik, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás
az ágazat alapnormatívájában jelenik meg. Szintén a támogatások jobb áttekinthetőségét szolgálja, hogy a korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz.
 
Ilyenek az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, óvodáztatási támogatás stb.
 
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számítása is egyszerűsödik. Alapjává a korábbi – év közben folyamatosan változó – adat helyett mindig a két évvel előbbi tény adóerőképesség válik. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban. Így szükségtelen az eddigi bonyolult igénylés és elszámolás, továbbá megszűnik az önkormányzatok tervezésében az ebből fakadó bizonytalanság.
 
Az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetét a költségvetési koncepció, a helyben hozott döntések, rendeletek és a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével kell összeállítani. A helyi önkormányzat költségvetési rendelet-tervezete az alábbi szerkezetben készül:
 
  1. az önkormányzat és az önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szervek bevételei forrásonként - a pénzügyminiszter elemi költségvetés összeállítására vonatkozó tájékoztatójában rögzített főbb jogcím-csoportonkénti részletezettségben [Ámr. 36. § (1) a)]
  2. a működési, fenntartási előirányzatok önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő költségvetési szervenként, intézményen belül kiemelt előirányzatonként részletezve [Ámr.36. § (1) b)]
  3. a felújítási előirányzatok célonként [Ámr.36. § (1) c)]
  4. a felhalmozási kiadások feladatonként [Ámr. 36. § (1) d)]
  5. az önkormányzati hivatal költségvetése feladatonként, valamint külön tételben [Ámr. 36. § (1) e)]
-    az általános tartalék [Áht. 73. § (1), Ámr. 36. § (1) ea)]
-    a céltartalék (ezen belül elkülönítetten a költségvetési törvényben előírt államháztartási tartalék képzésére szolgáló előirányzat) [Áht. 73. § (1), Ámr. 36. § (1) eb)]
  1. éves létszámkeret önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő költségvetési szervenként [Ámr. 36. § (1) f)]
  2. a többéves kihatással járó feladatok előirányzatai éves bontásban [Ámr. 36. § (1) h), Áht. 71. § (2), Áht. 118. § (1)]
  3. a működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok bemutatása tájékoztató jelleggel mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de - a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve - együttesen egyensúlyban [Ámr. 36. § (1) i), Áht. 69. § (1)]
  4. elkülönítetten is a települési, illetve területi kisebbségi önkormányzat(ok) költségvetése [Ámr.36. § (1) j)]
  5. az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről előirányzat-felhasználási ütemterv [Ámr. 36. § (1) k)]
  6. elkülönítetten az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei, kiadásai, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulások [Ámr. 36. § (1) l)]
  7. a polgármester a költségvetési rendelettervezet benyújtásakor előterjeszti azokat a rendelettervezeteket is, amelyek a javasolt előirányzatokat megalapozzák [Áht. 71. § (2)]
  8. az eddigi évek során a költségvetési rendelettervezetben be kellett mutatni a költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, amelyeket a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint kerültek megállapításra [Áht. 71. § (3)], melyet a 2010. évi XC. törvény hatályon kívül helyezett (hatálytalan 2010.VIII.15-től), így ennek elkészítése az önkormányzatra nézve nem kötelező, de a könyvvizsgáló javaslata alapján bemutatásra kerül
  9. A helyi önkormányzatok költségvetésének előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell mutatni az önkormányzat rendeletében meghatározott tartalommal a közvetett támogatásokat (pl. adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást, legalább az alábbi részletezettségben:
    1. ellátottak térítési díjának, illetve kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege
    2. lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege
    3. helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként
    4. helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege
    5. egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege [Áht. 118. § (1) 2. c), Ámr. 36. § (2)]
 
A fenti bevezetőben leírtak, valamint a költségvetési koncepcióban meghatározott alapelvek egyértelműen meghatározzák a költségvetés tervezését és a gazdálkodás irányát. Az elmúlt időszakot jellemezte a bevételek következetesen szigorú beszedése és a kiadások drasztikus visszafogása. A korábbi években keletkezett kötelezettségek nagyban meghatározzák gazdálkodásunkat. A magunk előtt görgetett szállítói tartozások forrását éves bevételeink nem biztosítják, ennek következtében likviditásunk folyamatosan aggasztó képet mutat.
 
A Képviselő-testület elé terjesztett javaslatunk az önkormányzat - beleértve a költségvetési szerveit – 2011. évi költségvetés bevételi - kiadási főösszegének: 1 319 570e Ft-ban történő meghatározása, melyből működési kiadások előirányzata: 957 530e Ft, ebből a tartalék: 44 909e Ft, felhalmozási kiadások előirányzata: 362 040e Ft.
 

Az önkormányzat 2011. évi költségvetésének főbb adatai a következők:

 
Költségvetési pénzforgalmi bevételek                      1 203 022 ezer forint
Költségvetési kiadások                                              1 213 583 ezer forint
Költségvetési hiány                                                    - 10 561 ezer forint
 
Finanszírozási bevételek                                              116 548 ezer forint
Finanszírozási kiadások                                                105 987 ezer forint
Finanszírozási többlet                                                                10 561 ezer forint
 
Az összes hiány                                                            116 548 ezer forint
Belső finanszírozás igénybevett pénzmaradvány                  0 ezer forint
Külső finanszírozásra igénybevett hitelfelvétel           116 548 ezer forint.
 
A hiány finanszírozása külső forrásból felhalmozási célú és rövid lejáratú hitelfelvétellel történik. A költségvetési egyensúly megteremtése érdekében továbbra is szükséges az 50 000 e Ft folyószámlahitel, valamint a 25 000 e Ft munkabérhitel folyamatos igénybevétele.
 
 

Bevételek alakulása

 
Bevételeinket a különböző jogcímen kapott normatív támogatások és egyéb bevételek alkotják, melyeket az alábbi táblázat részletez:
(adatok e Ft-ban)
 
Bevételek
 
2010. évi terv
 
2011. évi terv
Intézményi működési bevételek
182 076
176 327
Önkormányzatok sajátos működési bevételei
381 692
392 328
Önkormányzat költségvetési támogatása
271 694
266 286
Felhalmozási és tőke jellegű bevétek
35 000
10 000
Támogatásértékű bevétel
343 063
311 087
Véglegesen átvett pénzeszközök
150 701
45 994
Támogatási kölcsönök visszatérülése, igénybevétele
1 000
1 000
 
Költségvetési pénzforgalmi bevételek összesen
 
1 365 226
 
1 203 022
 
Pénzforgalom nélküli bevételek
 
2 743
 
0
Működési célú hitel felvétele
0
116 548
Felhalmozási célú hitel felvétele
60 000
0
 
Finanszírozási bevételek összesen
 
60 000
 
116 548
Függő-, kiegyenlítő-, átfutó bevételek
0
0
 
Bevételek mindösszesen:
 
1 427 969
 
1 319 570
Az önkormányzat bevételei jelentős mértékben a helyi adóbevételekből származnak, melynek előirányzatait az alábbi táblázat részletezi:
                                                                                                                                                                                                                                                                                    (adatok e Ft-ban)
 
Adónem
 
Várható adóbevétel
 
2009. év
 
2010. év
 
2011. év
 
Építményadó
11 000
13 000
15 592
 
Gépjárműadó
50 000
50 000
74 146
 
Idegenforgalmi adó
200
0
0
 
Iparűzési adó
97 000
118 000
132 123
 
Magánszemélyek kommunális adója
9 000
10 000
17 375
 
Telekadó
6 000
6 000
8 391
 
Vállalkozók kommunális adója
1 100
0
105
 
Összesen
 
174 300
 
197 000
 
247 732
 
A 2010. december 31-ig keletkezett hátralékok – melyben szerepel az előző években keletkezett és végrehajtás alatt lévő hátralék - összege adónemenként összesen 60 264 e Ft, melyből a behajthatatlan követelés 22 532 e Ft. Ezek alapján a 2011. évre tervezett helyi adóbevételek előirányzata adónemenként az alábbiak szerint került megemelésre:
 
                                                                                                                                                               (adatok e Ft-ban)
 
Adónem
 
Adóhátralék
 
2010.12.31-én
 
Behajthatatlan
 
követelés
 
Várható bevétel 2011-ben
 
Építményadó
4 549
1 957
2 592
 
Gépjárműadó
20 714
1 568
19 146
 
Iparűzési adó
20 155
8 032
12 123
 
Magánszemélyek kommunális adója
3 375
0
3375
 
Telekadó
11 366
10 975
391
 
Vállalkozók kommunális adója
105
0
105
 
Összesen
 
60 264
 
22 532
 
37 732
 
Az adóvégrehajtással kapcsolatos pótlék, bírság bevételeként 2011. évre 6 000 e Ft került megtervezésre.
 
A 2011. évben tervezett beruházások finanszírozásához szükséges önerő biztosításához a saját bevételeken túlmenően kifejezetten azon forrásokat jelöltük meg, melyek dokumentáltan alátámasztott módon várható, hogy teljesülnek, mint bevétel.
Itt kell megjegyezni, hogy a beruházások esetében jelentkező fordított ÁFA fizetési kötelezettség – amellett, hogy a megkötött támogatási szerződések lehetővé teszik a fordított ÁFA előleg igénybevételét - jelentős likviditást befolyásoló tényezővé vált, ami kihathat a beruházások megvalósításának tervezett ütemére.
 
Az idei évben a fenntartásban működő intézményeinknél jelentkező helyiség bérbeadásokból származó bevétel már a megemelt bérleti díjak alapján került tervezésre, melybe nem szerepel a térítésmentesen biztosított használat. Ezen jogcímen keletkező bevételek növelése érdekében ösztönözni kell az intézményvezetőket a hasznosítás növelésére. 
 
Az élelmezési térítési díjak a 10/2010. (VII.01.) önkormányzati rendelet alapján 2010. szeptember 1-jével emelkedtek. Álláspontunk szerint a gazdasági környezet változása miatt jelentkező áremelkedések hatásai szükségszerűvé teszik a térítési díjak további emelését, illetve többletbevétel keletkezhet a felnőtt étkeztetés arculatának változtatása miatt.
 
Elengedhetetlenül fontos, hogy a 2010. évben nem realizált ingatlanértékesítés mielőbb megtörténjen, melynek eredményeként 10 000 e Ft-os bevételt irányoztunk elő. Elkerülhetetlennek tartjuk az üresen álló, nagyértékű Fő út 56. szám alatti ingatlan hasznosítási irányának meghatározását.
 
A szennyvízhálózat üzemeltetéséből befolyó bevételeink továbbra is csak virtuális teljesítést jelentenek, melyben nem történt előrelépés a korábbi évek gyakorlatához képest. Ez viszont előrevetíti azt a likviditási nehézséget, melyet a kiadások között szereplő jelentős kötelezettség teljesítése fog jelenteni az idei évben. Meggyőződésünk, hogy a működés terhére ezen előirányzat teljesítése lehetetlen. Az év elején ismét szerződésszerűen teljesült az a bevétel, mely a koncessziós szerződésben foglalt egyetemlegességből keletkező követelésünk alapján Áporka Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján folyt be.
 
Felhalmozási oldalon az Európai Uniós forrásból megvalósuló projektek 2011. évben történő elszámolásai előreláthatólag összességében 296 699 e Ft támogatási bevételt fognak jelenteni.
 
 
 

Gyermeklétszámok alakulása

 
A bölcsődében a gyermeklétszám 28 fő, mely a kibővített férőhelyek teljes feltöltését jelenti.
 
Az óvodában 10 csoportban történik az ellátás. 7 csoportban egyenként 27 gyermek, 1 csoportban 28 gyermek, 1 csoportban 24 gyermek és 1 csoportban 22 gyermek került elhelyezésre. Így az óvoda esetében elmondható, hogy a csoportok létszáma optimálisan igazodik a jogszabályi előírásokhoz. Gyermekek korcsoportonkénti alakulása a következő:
 
 
Csoport
 
2010. 10.01-i statisztikai létszám
 
Kiscsoport (3 db)
82 gyermek
 
Kis-középső csoport (2 db)
54 gyermek
 
Középső csoport (1 db)
27 gyermek
 
Nagy-középső csoport (1 db)
27 gyermek
 
Nagycsoport (3 db)
73 gyermek
 
 
Az iskolában a tanulók létszáma 582 fő, ebből 344 tanuló nemzetiségi, 238 tanuló két-tannyelvű oktatásban részesül. 13 alsós, 12 felsős osztályban és 9 napközis csoportban történik a nevelő-oktató munka. Az előrejelzések alapján várhatóan 73-76 tanuló kezdi meg tanulmányait az első évfolyamon a 2011/2012-es tanévben, ezért 3 első osztály indítása indokolt az elkövetkezendő tanévben.
 
A népesség-nyilvántartó adatai alapján a gyermekek száma települési szinten az alábbiak szerint alakul:
 
Korcsoportos bontás
 
2010. (fő)
 
2011. (fő)
 
Gyermekkorúak száma 0-18 évesek
 
960
 
1 265
Tanköteles korú első osztályos: (2010/2011. / 2011/2012. tanévben)
66
72
Óvodai ellátásban részesülhet: (2010/2011. / 2011/2012. tanévben)
 
 
2004. évben született
41
-
2005. évben született
60
37
2006. évben született
69
62
2007. évben született
57
62
2008. évben született
 
-
70
 
Összesen:
 
227
 
231
 
Bölcsődés korú
 
 
2008. évben született
72
70
2009. évben született
62
67
2010. évben született
-
42
 
Összesen:
 
134
 
179
 
 
 

Kiadások

 
 

Személyi juttatások

 
Ezen előirányzatok tervezése a költségvetési koncepcióban megfogalmazott elvek alapján történt.
 
Az intézményi üzemeltetés érdekében foglalkoztatott humánerőforrás kiszervezése az egyes intézményekből a tervezés időszakában folyamatban volt és jelen előterjesztésben már a Képviselő-testület által meghatározott szempontok alapján, de még az egyes intézmények előirányzatain belül került tervezésre az előirányzat azzal, hogy a várhatóan nyugállományba vonuló közalkalmazottak juttatásait egységesen június 30-ig került beépítésre.
 
A nyugdíjasként foglalkoztatott közalkalmazottak kiszervezése az oktató nevelő-munka hatékonyságának szinten tartása érdekében – az intézményvezetőkkel történt egyeztetés alapján – május 31-ig került beállításra.
 
A polgármesteri hivatal kivételével céltartalékon került megtervezésre a tavalyi évben likviditási nehézségek miatt nem teljesített cafetéria juttatás előirányzata, melyből felhasználás kizárólag a kedvezményes adókulccsal érintett juttatásra fordítható. Ugyanezen soron került tervezésre az intézményekben dolgozó 53 fő közalkalmazott részére munkaruha, védőruha költség bruttó 498 e Ft érékben.
A természetbeni és egyéb béren kívüli juttatások egy részére (például a meleg étkezésre fordítható utalványra) 2011-től 19,04 %-os adókulcs lesz érvényben, míg a kedvezményes kulcs alá nem tartozó juttatások (például kis értékű ajándékok) esetében 54 % személyi jövedelemadót és 27 % társadalombiztosítási járulékot vagy egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a munkáltatónak.
A munkáltatók, kifizetők által fizetendő járulék mértéke (27%) 2011-ben nem változik.
 
2011. évben a központi költségvetés csak az SZJA kulcs 16%-ra történő változása miatt biztosít bérkompenzálást azon alkalmazottak részére, akiknek a jövedelme az adósáv változása miatt az eddiginél kevesebb nettó jövedelmet eredményez, azonban nem biztosít béremelést a közszféra (közalkalmazottak, köztisztviselők) számára, ezért az év során a kötelező előlépések, jubileumi jutalmak fedezetével tervezni szükséges.
 
Az előterjesztés tábláiban nyomon követhető, hogy a személyi juttatások előirányzatai valamennyi intézmény tekintetében csökkentek, amelyhez hozzájárult előzetes felmérés alapján a 40 éves munkaviszonnyal rendelkezők 2011. évben történő nyugdíjba vonulása, a nyugdíjas alkalmazottak helyett aktív korúak foglalkoztatásának lehetősége, valamint a 2011. évtől bevezetésre kerülő közfoglalkoztatási rendszer, melynek pályázatát várhatóan március 15. után bírálják el. 
 
A köztisztviselői illetményalap a jogszabályi előírásoknak megfelelően 2011. évben változatlanul a 2008. január 1-től hatályos 38 650,- Ft, ahogyan a közalkalmazotti illetménytábla sem mutat változást.
 
Az önkormányzatnál és a fenntartásában működő intézmények tekintetében a létszámok a mellékletben foglaltak szerint változatlanok, a változással az átszervezés végrehajtását követően lehet számolni.
Bérmegtakarítás kizárólag betegség, vagy az időközben megüresedő álláshelyek átmeneti betöltetlenségéből fakadhat, hiszen a tervezéskor ismert üres álláshelyek személyi juttatásai nem kerültek megtervezésre (pl.: közterület-felügyelő, művelődési ház intézményvezető).
 
A Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár vonatkozásában az igazgatói álláshely betöltése megbízással történik, ezzel biztosított az intézmény biztonságos működése.
 
A Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola közalkalmazottai közül 14 fő részesül a kötelező 3 évenkénti béremelésben. Az idei évben 3 fő részesül jubileumi jutalomban (1 fő 25 éves, 2 fő 30 éves).
 
A Taksony Bölcsőde esetében a személyi juttatások változnak, mert 1 fő nyugállományba vonul. Az ő státusza elvonásra kerül, ezáltal csökken az intézmény személyi juttatására fordítható előirányzat. Soros előlépés 4 főt érint, minimálbérre történő kiegészítés 5 fő esetében került tervezésre. 2011-ben 1 fő 30 éves munkaviszony után részesül jubileumi juttatásban. 5 fő gondozónő kötelező pontszerző továbbképzésen vesz részt, melynek díja tervezésre került.
 
A Német Nemzetiségi Óvoda estében 2 fő jár főiskolásra német nemzetiségi szakra. Az idei évben 1 fő megszerzi a német nemzetiségi diplomát, 1 fő szakvizsgára készül, a többi óvónő a törvény előírásainak megfelelően helyben vagy a környéken szervezendő, drámapedagógiai- és zenei neveléssel kapcsolatos továbbképzéseken fejleszti tudását. Jelenleg 2 fő óvodapedagógus GYES-en van. 2 fő 40 éves munkaviszony után várhatóan nyugállományba vonul, az ő státuszukat be kell tölteni, mivel minden óvodai csoporthoz jár egy pedagógiai munkát segítő munkatárs. 2011-ben összesen 6 fő jogosult jubileumi jutalomra, 4 fő 25 éves, 1 fő 30 éves és 1 fő 40 éves munkaviszony után.
 
A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői állományából várhatóan 1 fő 40 éves szolgálati idő elérése alapján nyugállományba vonul, az ügyintézés folyamatban van, 1 főnek pedig közös megegyezéssel legkésőbb április 30-ig megszűnik a közszolgálati jogviszonya, továbbá 1 fő a feladatellátás biztosítása érdekében átkerül a művelődési házba. A változó státuszok miatt a feladatellátás szükség esetén belső átcsoportosításokkal valósul meg, azonban folyamatban van a 1 fő pénzügyi álláshely betöltésére kiírt pályázati eljárás. 1 fő 30 éves jubileumi jutalma került megtervezésre.
 
 

Működési kiadások

 
Az alapvető működésben továbbra is a biztonságos feladatellátás szem előtt tartása a cél. Az idei évben a karbantartásokhoz, felújítási munkákhoz szükséges források az indokoltan legszükségesebb, életveszélyt megelőző munkák elvégzésére az intézményeknél kerültek megtervezésre, míg a halasztható és elsősorban pályázati források bevonása mellett megvalósítható feladatok a tartalékok között szerepelnek.
Az alábbiakban kiemeljük azokat a feladatokat, melyek nem tűrnek halasztást így forrást igényelnek.
 
Ilyen többek között:
-        az óvoda tetőszerkezetének beázását megszüntető felújítása,
-        az iskola, bölcsőde és óvoda tisztasági meszelése (elsősorban konyha),
-        az iskolai beázások miatti festés,
-        az iskolai kerítés kidőlésének megszüntetése,
-        az iskola első emeletén lévő tantermek ajtóinak cseréje,
-        az óvoda zsírfogójának időszakos tisztítása,
-        a művelődési ház lapostető-szerkezetének beázását megszüntető felújítása,
-         a polgármesteri hivatal előtéri aljzatának cseréje, tetőszerkezetének javítása,
-        a bölcsődében a mosókonyha és riasztóberendezés kiépítése.
 
Javasoljuk, hogy a Tájház kezelése kerüljön a Német Nemzetiségi Önkormányzathoz. Ennek megfelelően a nemzetiségi önkormányzat működési támogatásán felül a takarításra, felújításra fordítható előirányzatot a művelődési háztól átcsoportosítottuk a Német Nemzetiségi Önkormányzathoz.
 
Közüzemi díjak tekintetében az előirányzat a tavalyi teljesítésekre és a tényleges fogyasztásra építve került megtervezésre.
 
Jelentős kiadási tétel a hitelek tőke és kamattörlesztése. Itt szükséges megemlíteni, hogy 2011. évtől évente két részletben (március és szeptember hónapban) a 2008-ban kibocsátott kötvény tőketörlesztése is megkezdődik, mely további kiadást jelent a kötelezettségek között.  A terhek csökkentése érdekében a költségvetés időarányos teljesítésének, elsősorban a bevételek mielőbbi realizálásának biztosítása a cél a folyamatos, biztonságos működés fenntartása érdekében.
 
Kizárólag a legszükségesebb kiadások, a lehető legalacsonyabb mértékben kerültek tervezésre az élelmiszer, tisztítószer, valamint az irodaszer, nyomtatvány, szakmai anyagok beszerzése tekintetében, melyek központilag kerülnek beszerzésre az intézmények részére.
 
 
 

Szociális ellátások rendszere

 
A családi támogatások körébe a családi pótlék, az anyasági támogatás, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az apákat megillető munkaidő kedvezmény távolléti díjának megtérítése, az életkezdési támogatás, valamint a pénzbeli és szociális támogatás költségvetési forrása tartozik. A pénzbeli szociális juttatások támogatása 2011-ben a Magyar Államkincstár által megállapított normatíva alapján 30 071 e Ft.
A pénzbeli és szociális támogatás a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők részére járó évi kétszeri pénzbeli támogatás és a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás fedezetéül szolgál.
 
Az előirányzat a jövedelempótló és jövedelemkiegészítő támogatások, valamint a különféle jogcímeken adott térítések finanszírozását szolgálja. Az egyes ellátások előirányzatainak tervezése során figyelembe vételre került, hogy a nyugdíjakkal azonos mértékben emelkedő ellátások kivételével a többi támogatás összege változatlan marad. Az úgynevezett jövedelempótló és jövedelemkiegészítő ellátások tervezése a 2011. évi várható kiadásokra és a létszámban bekövetkező változásokra tekintettel történt.
 
A különféle jogcímeken biztosított térítések közül a közgyógyellátás előirányzatára az előző évivel megegyező összeg került jóváhagyásra törvényi szinten.
 
2011. évtől a közfoglalkoztatás támogatására pályázatot kell benyújtani a Munkaügyi Központhoz. Hosszabb idejű közfoglalkoztatásra 1 fővel pályáztunk, aki napi 8 órában 2011. március 1-től 2011. december 31-ig látná el feladatát. Foglalkoztatásának költsége járulékkal együtt 1 067 e Ft, amelyhez a Munkaügyi Központ előreláthatólag 800 e Ft-tal járul hozzá.
Rövid időtartamú közfoglalkoztatásra 13 fő igényt jelenthetünk be, ebből az első félévre 7 főre pályáztunk. A 7 fő foglalkoztatásának költsége 2011. március 1-től 2011. június 30-ig napi 4 órával számolva 1 239 e Ft. Ezen összeg 95 %-át támogatja a Munkaügyi Központ, ez 1 177 e Ft-ot jelent. Támogatnak még bizonyos közvetlen költséget, amely 14 e Ft. A támogatási igény így együtt rövid idejű közfoglalkoztatásra 1 191 e Ft az első félévre.
A második félévre hasonló összeggel számolhatunk.
 
 
 

Szociális ellátások tervezése 2011.

 
 
Segélytípus
 
 
Éves összeg (eFt)
Rendszeres szociális segély
9
3 000
Bérpótló juttatás
27
9 000
Időskorúak járadéka
2
547
Normatív lakásfenntartási támogatás
88
5 280
Helyi lakásfenntartási támogatás
24
744
Normatív ápolási díj
24
8 880
Méltányos ápolási díj
20
5 280
SNI-s gyermekek utazási költségtérítése
 
200
Mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezménye
 
350
Bursa Hungarica ösztöndíj
22
700
Átmeneti segély
 
1 000
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
 
2 800
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
1
80
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
 
1 000
Köztemetés
 
300
Közgyógyellátás
 
700
Étkeztetés
 
6 000
Szemétszállítási díjkedvezmény
 
200
Fogyatékos gyermekek támogatása
12
1 520
 
ÖSSZESEN
 
 
47 581
 
Az Önkormányzat a szociális keret tervezése során tekintettel volt az igénylők számának jelentős mértékű növekedésére, azonban fontos kiemelni, hogy a kérelmek elbírálását következetesen, az időarányosan felhasználható források figyelembevételével kell végezni.
 
 
 

Város és községgazdálkodás

 
A város és községgazdálkodás szakfeladaton tervezett előirányzatok biztosítanak lehetőségek közterületeink (parkok, játszóterek, sportpályák stb.) kulturált fenntartásához, útjainkon keletkező kátyúk eltüntetéséhez, a hó eltakarításához, azonban 2011-ben javasoljuk a vagyonkezelői szerződés felülvizsgálatát.
 
Az önkormányzati rendezvények a művelődési háznál kerültek megtervezésre, hiszen a feladat ellátása is ezen intézmény szervezésében valósul meg, de itt is jelentős takarékoskodásra hívjuk fel a figyelmet.
 
Nem terveztünk a testvérvárosi kapcsolatok fenntartására és a reprezentációs keretek a tavalyi mértékben kerültek beállításra.
 
Több ajánlat beszerzése alapján csökkentettük a jelentős kiadásként jelentkező, a lakosság széleskörű tájékoztatását biztosító, 9 lapszámmal, alkalmanként 2550 példányban megjelenő Taksonyi Hírharangra fordítható előirányzatot. Ezáltal egy újság előállítási költsége 203,- Ft + ÁFA-ról 180,- Ft + ÁFA-ra csökken.
 
 
 

Támogatások rendszere

 
Az idei évben a Képviselő-testület 267/2010. (XII.14.) határozata alapján a civil szervezetek támogatására 8 000 e Ft került megtervezésre, továbbá ezen soron került beállításra a Polgárőr Egyesület részére 606 e Ft üzemanyag-kártya feltöltésre. A támogatások folyósítása a támogatási szerződés megkötését követően két ütemben történik. A támogatott szervezetek legkésőbb 2011. december 31-ig kötelesek a kapott összeggel elszámolni.
 
A fentiekhez képest a kisebbségi önkormányzatok támogatását kizárólag feladatalapú támogatásként, az általuk igényelt források pontos ismeretében javasoljuk meghatározni azzal, hogy költségtérítésre és tiszteletdíjak kifizetésére ezen támogatás nem használható. A NNÖ és a CKÖ esetén a központi költségvetés támogatása önkormányzatonként 210 e Ft.
 
A 2011. évre is előirányoztuk a kiemelt jelentőséggel bíró feladatok ellátását. Közülük néhányat említünk:
 
-          Bursa Hungarica felsőfokú ösztöndíj pályázatra fordítható keret - szociális alapon - (700 e Ft előirányzat),
-          Körzeti megbízotti iroda, túlszolgálat és szolgálati gépjármű fenntartása, üzemeltetése - város és községgazdálkodáson - (3 582 e Ft előirányzat),
-          Központi ügyelet fenntartása - Haraszti Fraxinus Kht.-val történő együttműködésben -   
(4 000 e Ft előirányzat).
 
A 2007. október 24-én aláírt Koncessziós Szerződés 5. számú melléklet 5.1. pontja alapján a szennyvíz- és csatornamű tekintetében a rendes és rendkívüli felújítási, beruházási költségek fedezésére az ún. felújítási alap képzésére nyitott számlán történik eszközhasználati díj elkülönítése. Ez a számla fedezetül szolgálhat a Koncessziós Szerződés 3.2. és 5.1. pont szerint meghatározott mértékben (29,03%) azon rendes és rendkívüli felújítási munkálatokra, beruházásokra, amelyeket a felújítási alapban rendelkezésre álló összeg nem fedez, illetve fedezetet biztosíthat a DTÖSZ felé fennálló kötelezettségeink teljesítésére. Dunavarsány és Térsége Önkormányzati Szennyvíztársulás 13/2010. (IX.16.) számú határozatával elfogadta a szennyvíztisztító telep és szennyvízcsatorna hálózat 2011. évre szóló felújítási tervét, melynek adatai alapján 89 649 e Ft került a kiadások között tervezésre.
 
 
 

Tartalékok

 
Az általános tartalék az előre nem tervezhető, nem valószínűsíthető kiadásokra, illetve az előirányzott, de elháríthatatlan ok miatt elmaradó bevételek pótlására szolgál, ilyen jellegű tartalékra 5 000 e Ft előirányzat lett beállítva.
 
Céltartalékot képeztünk az intézményvezetőkkel egyetértésben többek között az intézményi túlórák, a helyettesítés tekintetében, továbbá itt szerepel az intézmények karbantartására biztosítandó összeg, az önkormányzat likviditásától függően. Ezen keretek felhasználása csakis a tényleges tételes elszámolások mellett történhet.
(adatok e Ft-ban)
 
Feladat megnevezése
 
2010. évi eredeti előirányzat
 
2010. évi utolsó mód. előirányzat
 
2011. évi terv
 
 
 
CÉLTARTALÉK
 
 
 
 
 
 
 
 
Önkormányzat műk.-i- és fejl.-i kiadásainak tartaléka
 
0
 
0
 
937
 
Polgármesteri Hivatal
0
0
937
 
 
Intézmények műk.-i- és fejl.-i kiadásainak tartaléka
 
125
 
0
 
0
 
Iskola
0
0
0
 
Óvoda
0
0
0
 
Bölcsőde
0
0
0
 
Művelődési Ház
125
0
0
 
 
Önkormányzat személyi jell.kiadásainak tartaléka
 
453
 
0
 
0
 
Közterület felügyelői állás szem.jell.kiadás tartaléka
0
0
0
 
Helyettesítés járulékkal
453
0
0
 
Iskolakezdési támogatás
0
0
0
 
Üdülési hozzájárulás
0
0
0
 
Házi szoc. gondozás - túlóra
0
0
0
 
 
Intézmények személyi jell.kiadásainak tartaléka
 
13 426
 
14 256
 
31 472
 
Iskola - túlóra, helyettesítés
10 332
0
14 490
 
Iskola - pályázati alap
0
0
0
 
Óvoda - túlóra, helyettesítés
240
0
1 340
 
Óvoda - pályázati alap
0
0
0
 
Bölcsőde - túlóra, helyettesítés
0
0
0
 
Művelődési ház - érdekeltség növelő (könyvtár)
0
0
0
 
Intézmények bérjellegű kiadásainak tartaléka
2 854
14 256
15 642
 
 
Egyéb feladatok kiadásainak tartaléka
 
13 697
 
3 515
 
2 500
 
Infláció miatti kiadásnövekedés tartaléka
0
0
0
 
Civil szervezetek támogatása
8 697
 2 015
0
 
Települési ivóvízminőség-javító pályázat sajátrész tartaléka
0
0
0
 
Pályázatok sajátrész tartaléka
0
0
0
 
Előző évi pénzmaradvány tartaléka
0
0
0
 
Intézmények karbantartási kiadásai
5 000
1 500
2 500
 
EU választás költségének tartaléka
0
0
0
 
Fejlesztési céltartalék - saját erő
0
0
0
 
 
Céltartalék:
 
27 701
 
17 771
 
34 909
 
 
ÁLTALÁNOS TARTALÉK
 
 
 
 
Általános tartalék
13 092
0
10 000
 
Vis major keret
0
0
0
 
 
Általános tartalék összesen:
 
13 092
 
0
 
10 000
 
 
Tartalékok összesen:
 
40 793
 
17 771
 
44 909
 
 

Felújítási-felhalmozási kiadások 2011. évben

 
Ismerve önkormányzatunk alapvető működéséhez szükséges bevételi és kiadási mutatókat, 2011. évi fejlesztéseink a tavalyi évben megkezdett, valamint az idei évben elszámolásra kerülő pályázati források lehívási lehetőségének figyelembevételével állt össze.
 
                                               (adatok e Ft-ban)
 
Szakfeladat
 
Feladat megnevezése
 
Nettó
 
ÁFA
 
Bruttó
 
Támogatás
 
Önerő
 
Megjegyzés
 
 
Német Nemzetiségi Önkormányzat
 
240
 
60
 
300
 
0
 
300
 
 
Tájház felújítása
240
60
300
0
300
az önerő biztosítása saját forrásból történik
 
 
Polgármesteri Hivatal felhalmozási kiadásai feladatonként
 
263 274
 
57 952
 
321 226
 
283 968
 
37 258
 
4291001
Szigeti mellékág rehabilitáció
132 638
33 159
165 797
158 446
7 351
az önerő biztosítása saját forrásból történik
4211001
Településközpont rehabilitáció II. ütem
31 462
0
31 462
31 462
0
 
 
Közlekedésfejlesztés II. ütem
33 696
8 424
42 120
29 484
12 636
az önerő biztosítása saját forrásból történik
 
Kerékpárút építés
59 468
14 867
74 335
59 468
14 867
az önerő biztosítása átvett pénzeszközből történik
3600001
Települési ivóvízminőség javító program
6 010
1 502
7 512
5 108
2 404
az önerő biztosítása átvett pénzeszközből történik
Megjegyzés: Fejlesztésekre fordítható bevételeink ingatlanértékesítésből, megkötött szerződések teljesüléséből, pályázati bevételekből, kötvénykibocsátásból származhatnak.
 
Bár összességében elmondható, hogy a 2011. évi tervezés a takarékosság jegyében, a költségvetési koncepcióban megfogalmazott elvek figyelembevételével történt, de a likviditási helyzetünk, valamint a 2010. évről áthúzódó kötelezettségeink mértéke (261 055 e Ft) a gazdálkodást szinte lehetetlenné teszi. A lehető legnagyobb fegyelmezettség mellett is a bevételek kiesése és a végrehajtási eljárások sikertelensége veszélyeztetik az önkormányzat működőképességét, mely képet tovább rontja a hitelképességünk hiánya. A beszállítókkal való aktív kapcsolattartás és a kötelezettségvállalások likviditáshoz igazodó rendszerének kialakítása segít a működés fenntartásához.
 
Kiemelt cél a futó beruházások elszámolása, az ezekhez igénybe vett hitelállomány csökkentése és újabb, hosszú távú terhet jelentő kötelezettségvállalás mellőzése.
 
A Helyi Önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 92/A. § (1) és 92/C. § (2) bekezdésében foglaltak alapján jelen előterjesztést és annak valamennyi mellékletét a könyvvizsgálóval előzetesen egyeztettük, aki megvizsgálta az anyagot abból a szempontból, hogy a Képviselő-testület elé terjesztett költségvetési rendelettervezet valós adatokat tartalmaz-e, illetve megfelel-e a jogszabályok előírásainak, továbbá szükséges a pénzügyi helyzetet elemezni, különösen az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások tekintetében.
 
Kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet, az előterjesztést vitassa meg és a rendeletet elfogadni szíveskedjék.
 
A költségvetési rendelet megtekinthető a Polgármesteri Hivatalban, a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtárban.
 

   
 

 
Kreisz László sk.
 
 
Széll Attila sk.
 
 
polgármester
jegyző
 

 

 


Döntési javaslat

"2011. évi költségvetési rendelet"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
 
…./2011. (…. ….) rendelete
 
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2011. évi költségvetéséről
 
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 65. § (1) bekezdése és a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény alapján Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
 
I. fejezet
 
A rendelet hatálya
 
l. §
 
A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint költségvetési szerveire.
 
 
2. §
 
(1)   Az önkormányzat költségvetési szervei:
a) önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv: Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Polgármesteri Hivatala
b) önállóan működő intézmények a Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervhez kapcsolva: 
- Taksony Nagyközségi Önkormányzat Bölcsőde
- Német Nemzetiségi Óvoda
- Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Taksony és Környéke Önkormányzati, Fejlesztési- és Szennyvíztársulás.
 
(2)   Az (1) bekezdésben felsorolt (önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő) intézmények az R/1. számú melléklet szerint külön-külön címet alkotnak.
 
 
II. fejezet
 
Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként
 
3. §
 
(1)   Taksony Nagyközség Önkormányzata 2011. évi költségvetésének
 
Költségvetési pénzforgalmi bevételek összegét        1 203 022 ezer forintban
Költségvetési kiadások összegét                               1 213 583 ezer forintban
Költségvetési hiányát                                                 - 10 561 ezer forintban,
 
Finanszírozási bevételek összegét                                116 548 ezer forintban
Finanszírozási kiadások összegét                                 105 987 ezer forintban
Finanszírozási többletét                                                  10 561 ezer forintban,
 
Az összes hiányt                                                          116 548 ezer forintban
Belső finanszírozásra igénybevett pénzmaradványt              0 ezer forintban
Külső finanszírozásra igénybevett hitelfelvételt          116 548 ezer forintban állapítja meg.
 
 
(2)    A hiány finanszírozása külső forrásból felhalmozási célú és rövid lejáratú hitel felvételével, a likviditás biztosítása érdekében a működési kiadások finanszírozása 50 000 e Ft folyószámlahitel, valamint a 25 000 e Ft munkabérhitel igénybevételével történik.
 
(3)   Az (1) bekezdés szerinti főösszeg bevételi forrásonkénti és kiadási kiemelt előirányzatonként a rendelet I.1. számú melléklete tartalmazza.
 
(4)   Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal 2011. évi bevételi főösszegét 1 284 171 e Ft-ban, kiadási főösszegét 925 141 e Ft-ban állapítja meg, melyet a rendelet I.1.1. számú melléklete tartalmazza bevételi forrásonként és kiadási kiemelt előirányzatonként.
A Polgármesteri Hivatal 2011. évi felhalmozási kiadásainak megoszlását a rendelet I.4. számú melléklete, a felújítási kiadásokat célonként a rendelet I/4.1. számú melléklete, a felhalmozási kiadásokat feladatonként a rendelet I./4.2. számú melléklete, működési kiadásait címenként és alcímenként a rendelet I.5. számú melléklete állapítja meg.
(5)   A kisebbségi önkormányzatok 2011. évi bevételi és kiadási előirányzatainak főösszegei:
a.)    Német Nemzetiségi Önkormányzat 1 700e Ft.
b.)    Cigány Kisebbségi Önkormányzat     210 e Ft.
c.)    Az előirányzatokat a kisebbségi önkormányzatok döntésének megfelelően, változatlan formában a rendelet I.1.2. számú melléklete tartalmazza.
(6)   Az önkormányzat az intézmények 2011. évi összesített saját bevételi főösszegét 33 489 e Ft-ban,kiadási főösszegét 392 519 e Ft-ban állapítja meg a rendelet I.1.3. számú melléklete szerint.
Az intézmények 2011. évi bevételei és kiadásai címenkénti és alcímenkénti megoszlását a rendelet I.8. számú melléklet szerint állapítja meg.
(7)   Az önkormányzat a 2011. évben 10 000 e Ft általános tartalékot és 34 909 e Ft céltartalékot képez a rendelet I.6. számú melléklet szerint részletezett feladatokra.
(8)   A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a rendelet I.9. számú melléklete mutatja meg.
(9)   Az Önkormányzat létszámadatait a rendelet I.10. számú melléklete tartalmazza.
(10)     Az önkormányzat 2011. évi költségvetését a rendelet I.11. számú melléklete szerint105 987 e Ft hiteltörlesztés terheli. Az 50 000 e Ft folyószámlahitel igénybevétele a likviditás biztosítása érdekében folyamatos, így az várhatóan 2011. december hónapban meghosszabbításra kerül.
(11)     Az Önkormányzat 2011. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét kiemelt előirányzatonként a rendelet I.15. számú melléklete tartalmazza.
III. fejezet
 
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
 
4. §
 
(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2)   A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a likvid hitelkeret megnyitására, és a felhalmozási hitel közbeszerzésére.
(3)   A Polgármesteri Hivatal, mint önálló működő és gazdálkodó költségvetési szerv és az önállóan működő intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.
(4)   Az önkormányzati gazdálkodás során az évközben létrejövő költségvetési többletbevétel felhasználásról a Képviselő-testület dönt, melyet a céljellegű, illetve kötött felhasználású bevételek kivételével a 2011. évi személyi juttatás és járulékai fedezetének biztosítására és ezen túl a költségvetési forráshiány csökkentésére fordítja.
(5)   A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert-, a Jegyzőt- és az intézmény vezetőket az előírt bevételek beszedésére.
(6)   A Képviselő-testület a támogatásértékű működési kiadások összegét 4 397 e Ft-ban, a működési célú pénzeszköz átadások, egyéb szervek támogatásának főösszegét 12 976 e Ft-ban állapítja meg. A 267/2010. (XII.14.) KT határozat alapján tervezett támogatási (2 000 e Ft) és sport alap (6 000 e Ft) felosztásáról a Kulturális-, Oktatási-, Ifjúsági és Sport Bizottság dönt az előirányzott összeg erejéig.
(7)   A támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára az önkormányzat számadási kötelezettséget ír elő a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról.
A támogatás folyósítása két ütemben történik. A támogatási összeg 70%-a a támogatásról szóló döntést követő szerződéskötéssel egyidejűleg,  30%-a pedig az elszámolás benyújtásának elfogadásáról szóló döntést követő 30 napon belül kerül kifizetésre. Támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható. A támogatási szerződésben meg kell határozni a támogatás célját, összegét, a folyósítás ütemét és a számadási kötelezettség rész- és véghatáridejét.
(8)   A sportszervezetek számára ingatlan karbantartásra nyújtott céljellegű támogatás ütemezésénél figyelembe kell venni, hogy a támogatás utólag - az elvégzett ingatlan karbantartási munkavégzésről kiállított számla bemutatását követően – nyújtható.
(9)   A támogatott szervezetek a támogatási döntésben meghatározott határidőig, az egyéb szervek a támogatási szerződésben, de legkésőbb 2011. december 31-ig kötelesek a végszámadási kötelezettségüknek eleget tenni.
 
 
5. §
 
(1)   A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2)   Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3)   A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
 
 
6. §
 
(1)   Az önkormányzat fejlesztési, felújítási feladatok előirányzatainak főösszege: 321 526 e Ft.
(2)   Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
(3)   Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2011-ben, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
(4)   A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele az önkormányzat elé terjesztésnek.
(5)   Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén kerüljön céljellegű tartalékba.
 
 
7. §
 
(1)   A 2011/2012-es tanévben az általános iskola költségvetésében 3 db első osztály indítása szerepel. A nem taksonyi lakóhellyel rendelkező tanulók beíratása miatt további tanulócsoport nem indítható.
(2)   A szakmai és informatikai fejlesztési feladatokra központosított előirányzatból igénybe vehető támogatásról az önkormányzat a költségvetési törvény hivatkozott szakaszában jelzett oktatási miniszteri rendelet megjelenését követő testületi ülésén dönt.
(3)   Az önkormányzat a 2011/2012-es tanévben indítható gyermek-, tanuló-, napközis csoportok számáról e költségvetési rendeletében hozott döntéseit az intézményi beíratásokat követően, a 2011. májusi soros ülésén felülvizsgálja.
(4)   A 2011/2012-es tanévben a költségvetési törvény szerint állami támogatás csak az ingyenes tankönyvellátásban részesítendő tanulók számára jár. Az ingyenesség biztosításához szükséges kiegészítéseket a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola 3 500 e Ft összeggel tervezte. E célra ezen túl az önkormányzat szociális alapú támogatást nem biztosít.
(5)   Az önkormányzat a közoktatási intézményekben indítható gyermek- és tanulócsoportok, napközis csoportok számát a rendeletben szabályozza.
(6)   Az intézményvezetők munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet költségvetési támogatást igényelnének 2011. évre, illetve a következő évekre.
(7)   A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a pénzmaradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a pénzmaradvány elvonásáról.
A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható pénzmaradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak, kivéve céljellegű pénzmaradványt.
(8)   A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Polgármesteri Hivatal közreműködésével.
 
 
IV. fejezet
 

 

 

Záró rendelkezések

 
8. §
 
(1)   Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
(2)   E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2010. (XII.15.) rendelete hatályát veszti.
 
 
Taksony, 2011. február ….
 
 
 
 
                         /: Kreisz László:/                                                            /: Széll Attila :/
                             polgármester                                                                      jegyző
 
 
 
 
A rendelet kihirdetése 2011. február …….-én megtörtént.
 
 
 
 
                                                                                                            /: Széll Attila:/                                                                                                                                           jegyző
1. számú melléklet
 
Címrend a …./2011. (… ...) számú Költségvetési rendelethez
 
 
I. Önállóan működő és gazdálkodó szerv
 
Polgármesteri Hivatal
 
Alaptevékenység:
42.11.     Út, autópálya építése                      421100            Út, autópálya építése
84.25.     Tűzvédelem                                    842510            Tűz-, polgári- és katasztrófa-
                                                                                              védelem központi és területi
                                                                                              igazgatása
84.11.          Általános közigazgatás                   841114            Országgyűlési képviselő-
                                                                                              választásokhoz kapcsolódó
                                                                                              tevékenységek
                                                                       841115            Önkormányzati képviselő-
                                                                                              választásokhoz kapcsolódó
                                                                                              tevékenységek
                                                                       841116            Országos, települési és területi
                                                                                              kisebbségi önkormányzati
                                                                                              választásokhoz kapcsolódó
                                                                                              tevékenységek
                                                                       841117            EP képviselő-választáshoz
                                                                                              kapcsolódó tevékenységek
                                                                       841118            Országos és helyi népszavazáshoz
                                                                                              kapcsolódó tevékenységek
                                                                       841126            Önkormányzatok és többcélú
                                                                                              kistérségi társulások
                                                                                              igazgatási tevékenysége
                                                                       841127            Települési kisebbségi önkormány-
                                                                                              zatok igazgatási tevékenysége
                                                                       841226            Vízügy területi igazgatása és
                                                                                              szabályozása
                                                                       841402            Közvilágítás   
                                                                       841403            Város- és községgazdálkodási
                                                                                              m.n.s. szolgáltatások
                                                                       841901            Önkormányzatok, valamint
                                                                                              többcélú kistérségi társulások
                                                                                              elszámolásai
                                                                       960302            Köztemető-fenntartás és
                                                                                              működtetés
                                                                       882111            Rendszeres szociális segély                                                                       882112            Időskorúak járadéka                                                                                  882114            Helyi rendszeres lakásfenntartási
                                                                                              támogatás
                                                                       882115            Ápolási díj alanyi jogon
                                                                      882116            Ápolási díj méltányossági alapon
                                                                       882117            Rendszeres gyermekvédelmi
                                                                                              pénzbeli ellátás
                                                                       882118            Kiegészítő gyermekvédelmi
                                                                                              támogatás
                                                                       882121            Helyi eseti lakásfenntartási
                                                                                              támogatás
                                                                       882122            Átmeneti segély
                                                                       882123            Temetési segély
                                                                       882124            Rendkívüli gyermekvédelmi
                                                                                              támogatás
                                                                       882125            Mozgáskorlátozottak közlekedési
                                                                                              támogatása
                                                                       882129            Egyéb önkormányzati eseti
                                                                                              pénzbeli ellátások
                                                                       882201            Adósságkezelési szolgáltatás
                                                                       882202            Közgyógyellátás
                                                                       882203            Köztemetés
                                                                       890301            Civil szervezetek működési
                                                                                              támogatása
                                                                       890302            Civil szervezetek program- és
                                                                                              egyéb támogatása
                                                                       890441            Közcélú foglalkoztatás
                                                                       890442            Közhasznú foglalkoztatás
                                                                       890443            Közmunka
86.21.     Általános járóbeteg-ellátás             862101            Háziorvosi alapellátás
                                                                       862102            Háziorvosi ügyeleti ellátás
86.23.     Fogorvosi járóbeteg-ellátás             85128-6          Fogorvosi alapellátás
86.91.     Egyéb humán egészségügyi-          869041            Család- és nővédelmi
               ellátás                                                                     egészségügyi gondozás
                                                                       869042            Ifjúság-egészségügyigondozás
88.10.     Idősek, fogyatékosok szociális       881011            Idősek nappali ellátása
               ellátása, bentlakás nélkül                889921            Szociális étkeztetés
                                                                       889922            Házi segítségnyújtás
                                                                       889924            Családsegítés
37.00.     Szennyvíz gyűjtése, kezelése          370000            Szennyvíz gyűjtése, tisztítása,
                                                                                              elhelyezése
Kiegészítő tevékenység:
56.29.     Egyéb vendéglátás                         562920            Egyéb vendéglátás
68.32.     Ingatlankezelés                               683200            Ingatlankezelés
81.10.    Építmény-üzemeltetés                    811000            Építmény-üzemeltetés
 
Kisegítő tevékenység:
68.20.     Saját tulajdonú, bérelt                    682001            Lakóingatlan bérbeadása,
               ingatlan bérbeadása                                                üzemeltetése
                                                                       682002            Nem lakóingatlan bérbeadása,
                                                                                              üzemeltetése
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II. Önállóan működő közintézmények
 
1. Német Nemzetiségi Óvoda
 
Alaptevékenység:
85.10.     Iskolai előkészítő oktatás              851011            Óvodai nevelés, ellátás
                                                                                               (iskolai életre való felkészítés)
                                                                       851012            Sajátos nevelési igényű
                                                                                               gyermekek óvodai nevelése,
                                                                                               ellátása
                                                                       851013            Nemzeti és etnikai kisebbségi
                                                                                               óvodai nevelés, ellátás
56.29.    Egyéb vendéglátás                          562912            Óvodai intézményi étkeztetés
 
Kiegészítő tevékenység:
56.29.     Egyéb vendéglátás                         562917            Munkahelyi étkeztetés
 
Kisegítő tevékenység:
68.32.     Ingatlankezelés                               683200            Ingatlankezelés
 
 
2. Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
 
Alaptevékenység:
85.20.     Alapfokú oktatás                            852011            Általános iskolai tanulók                                                                                                   nappali rendszerű nevelése,                                                                                              oktatása (1-4. évfolyam)
                                                                       852012            Sajátos nevelési igényű általános
                                                                                              iskolai tanulók nappali rendszerű
                                                                                              nevelése, oktatása (1-4. évfolyam)
                                                                       852013            Nemzeti és etnikai kisebbségi
                                                                                              tanulók nappali rendszerű általános
                                                                                              iskolai nevelése, oktatása
                                                                                              (1-4. évfolyam)
                                                                       852014            Általános iskolai felnőttoktatás
                                                                                              (1-4. évfolyam)
                                                                       852021            Általános iskolai tanulók
                                                                                              nappali rendszerű nevelése,
                                                                                              oktatása (5-8. évfolyam)
                                                                       852022            Sajátos nevelési igényű általános
                                                                                              iskolai tanulók nappali rendszerű
                                                                                              nevelése, oktatása (5-8. évfolyam)
                                                                       852023            Nemzeti és etnikai kisebbségi
                                                                                              tanulók nappali rendszerű általános
                                                                                              iskolai nevelése, oktatása
                                                                                              (5-8. évfolyam)
                                                                       852024            Általános iskolai felnőttoktatás
                                                                                              (5-8. évfolyam)
85.59.     M.n.s. egyéb oktatás                       855911            Általános iskolai napközi otthoni
                                                                                              nevelés
                                                                       855912            Sajátos nevelési igényű tanulók
                                                                                              napközi otthoni nevelése
                                                                       855913            Nemzeti és etnikai kisebbségi
                                                                                              tanulók napközi otthoni nevelése
                                                                       855914            Általános iskolai tanulószobai
                                                                                              nevelés
                                                                       855915            Sajátos nevelési igényű tanulók                                                                                        általános iskolai tanulószobai
                                                                                              nevelése
                                                                       855916            Nemzeti és etnikai kisebbségi                                                                                           tanulók általános iskolai
                                                                                              tanulószobai nevelése
56.29.    Egyéb vendéglátás                          562913            Iskolai intézményi étkeztetés
 
Kiegészítő tevékenység:
56.29.     Egyéb vendéglátás                         562917            Munkahelyi étkeztetés
93.11.     Sportlétesítmények működtetése   931204            Iskolai-, diáksport-tevékenység                                                                                        és támogatása
Kisegítő tevékenység:
68.32.     Ingatlankezelés                               683200            Ingatlankezelés
 
 
3. Bölcsőde
 
Alaptevékenység:
88.91. Gyermekek napközbeni ellátása        889101            Bölcsődei ellátás
 
Kisegítő tevékenység:
68.32.     Ingatlankezelés                               683200            Ingatlankezelés
 
           
4. Művelődési Ház és Könyvtár
 
Alaptevékenység:
93.29. M.n.s. egyéb szórakoztatás,              932919            M.n.s. egyéb szórakoztatási                                         szabadidős tevékenység                                         tevékenység
91.01. Könyvtári tevékenység                      910121            Könyvtári állomány gyarapítása,
                                                                                              nyilvántartása
                                                                       910122            Könyvtári állomány feltárása,
                                                                                              megőrzése, védelme
                                                                       910123            Könyvtári szolgáltatások
91.02. Múzeumi tevékenység                       910201            Múzeumi
                                                                                              gyűjteményi tevékenység
                                                                       910203            Múzeumi kiállítási tevékenység
 
Kisegítő tevékenység:
68.32.     Ingatlankezelés                               683200            Ingatlankezelés
 
 
 
 
 
 
 
II. Önállóan működő közintézet
 
 Taksony és Környéke Önkormányzati Fejlesztési-, és Szennyvíztársulás
 
Alaptevékenység:
360000                       Víztermelés, -kezelés, -ellátás
370000                       Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
381101                        Települési hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása
381201                        Egészségügyi és más fertőzésveszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása
382101                       Települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása
382200                       Veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
422100                       Folyadék szállítására szolgáló közmű építése
429900                       Egyéb m.n.s. építés
692000                       Számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység
711200                       Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
712209                       Egyéb műszaki vizsgálat, elemzés
732000                       Piac- és közvélemény-kutatás
749050                       M.n.s. szakmai, tudományos, műszaki tevékenység
841126                        Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
841225                        Környezetvédelem és természetvédelem területi igazgatása és szabályozása
841226                        Vízügy területi igazgatása és szabályozása
841227                        Lakáspolitika területi igazgatása és szabályozása
841228                        Szociális szolgáltatások területi igazgatása és szabályozása
841229                        Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, kisebbségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok területi igazgatása és szabályozása
841901                        Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe