13. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. április 26-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés ciklusprogram elfogdására
Készítette:   dr Micheller Anita
Előterjesztő:   Kreisz László polgármester
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

Taksony Nagyközség Önkormányzatának

2010 - 2014. évi ciklus programja

 

Az Önkormányzat alapfeladatai, kulcsfontosságú területek

 
Az önkormányzatok alapvető és kötelezően ellátandó feladatai nem változtak, az önkormányzatok feladatait meghatározó 1990. LXV. törvény értelmében az önkormányzat
-        a helyi közszolgáltatások körében ellátandó feladata különösen (alapfeladatok):
×          településfejlesztés – a településrendezés – az épített és természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás;
×          a vízrendezés és a csapadékvíz elvezetés, a csatornázás;
×          a köztemető fenntartása;
×          a helyi közutak és közterületek fenntartása;
×          helyi tömegközlekedés, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása;
×          gondoskodás a helyi tűzvédelemről, közbiztonság helyi feladatairól;
×          gondoskodás a közvilágításról, közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban;
×          közreműködés a foglalkoztatás megoldásában;
×          az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás;
×          a közösségi tér biztosítása; közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása;
×          a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása;
×          az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.
-        a törvény kereti között önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és határkörébe tartozó helyi közügyeket (hatósági, igazgatási, adózási feladatok),
-        önállóan alakíthatja szervezetét és működési rendjét (irányítási feladatok),
-        önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik, az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik.
 
A települési önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét, együttműködik e közösségekkel.
Önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.
 

Jelenlegi helyzet

 
Lakókörnyezet jellemzői
Infrastrukturális ellátottság
 
A környezeti infrastruktúra 2000 óta nagymértékben kiépült, a csatornázottság 81,48 %-os,  vezetékes ivóvízzel ellátott lakások aránya 91,37 %. Az elektromos és a vezetékes gázhálózat kiépítettsége csaknem 100 %-os. Közvilágítás az egész településen biztosított.
A zöldfelületek többsége az elmúlt években felújításra került, bár összterületük egyelőre nem jelentős.
A közbiztonság a településen alapvetően megfelelőnek mondható. Természetesen itt is előfordulnak vagyon elleni bűncselekmények, ezek száma azonban alacsony, a személy elleni erőszakos bűncselekmények száma gyakorlatilag nullára redukálódott. Az eredmény a Pest Megyei Rendőrfőkapitánysággal kötött együttműködési megállapodásnak, a településen működő körzeti megbízottak, a Polgárőr Egyesület és falugondnoknak jelenlétének tudható be.
 
Közszolgáltatások
 
Oktatás
Az óvodai ellátásnak a 2008-ban átadott Német Nemzetiségi Óvoda ad otthont, a férőhelyek száma 250. Jelenleg az óvoda kihasználtsága 98 %-os, a korábbi zsúfoltság megszűnt, a gyermekszám növekedésére azonban az óvoda nincs felkészülve.
Az általános iskolai oktatás a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskolában folyik. Az iskolába beíratott gyermekek 15 %-a más településről jár, mely jelzi az oktatás jó színvonalát. Az oktatás személyi és tárgyi feltételei megfelelőek, az iskola épülete jó állapotú.
 
Nem szorosan az oktatáshoz kapcsolódik, itt említendő azonban, a bölcsődei ellátás. Bár törvényileg nem lenne kötelező, községünkben mégis működik bölcsőde. Az elmúlt évben 12 férőhellyel bővült az intézmény, ennek ellenére is mindösszesen 28gyermek elhelyezését tudja biztosítani. Jellemző a túljelentkezés. A főúti épület felújításra szorul.
 
Egészségügyi ellátás
Az egészségügyi ellátást Taksonyban két háziorvos és egy gyermekorvos, az orvosi ügyeletet a dunaharaszti Fraxinus biztosítja. A fogorvosi ellátást két fogorvosi körzetben látják a fogorvosok.
 
Közlekedés
Az utak többsége szilárd burkolattal ellátott, néhány földút aszfaltozása azonban még hátravan.
A menetrendszerinti autóbuszközlekedést a Volánbusz Zrt. bonyolítja, a színvonala, járatsűrűsége nem kifogásolható. A vasúti közlekedés nem jelentős.
 
Az Önkormányzat jelenleg az alábbi Társulások tagja:
  1. Csepel-sziget és Térsége Többcélú Önkormányzati Társulás
  2. Kisdunáért Önkormányzati Társulás
  3. Dunavarsány és Környéke Önkormányzati Szennyvíztársulás
  4. Szigethalom és Környéke Intézményfenntartó Társulás, a gyermekjóléti és családsegítő alapfeladatok hatékonyabb ellátása érdekében
  5. RSD Parti Sáv Önkormányzati Társulás az üdülőterületek csatornázása érdekében
 

Áttekintés

 
A jelenlegi ciklusban megvalósítani kívánt célok, feladatok meghatározásához elengedhetetlen a település, Taksony Nagyközség Önkormányzata előző években elért eredményeinek ismertetése, mely arra is rávilágít, hogy az előző ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzések mennyiben tett az előző Képviselő-testület eleget és melyek azok a területek, melyek továbbra is különös figyelmet érdemelnek.
 
Az előző négy évben az alábbi fejlesztések valósultak meg:
 
  • Az Iskola utca felújításával 34 db parkoló került kiépítésre az Általános iskola mögött, ezzel együtt megszépült az iskola udvara is.
 
  • Felújításra került a Nyírfa utcai játszótér, az Eu szabványoknak megfelelően.
 
  • Megtörtént az augusztus 20-i ünnepségnek helyet adó Szent István tér felújítása is.
 
  • Megépült az új óvoda előtti Szent Anna tér, mely méltó környezetet biztosít a Szent Anna napi búcsú megrendezéséhez.
 
  • Kiépítésre került Taksony új központja, a templom előtti Fő tér. 
 
  • Több utca szilárd burkolattal történő megépítése is befejeződött. Első körben a Wesselényi utca és köz, a Kinizsi és Rezeda utcák nyerték el új formájukat. Ezt követően a Szegfű, Deák Ferenc, Hunyadi, Vezér, valamint Kossuth Lajos utcák kapták meg a szilárd burkolatot. Utolsó lépésben pedig a Petőfi Sándor utca és a Szőlőhegy utca. Mindegyik utca kivétel nélkül szegélykővel ellátott, a Szegfű, Deák Ferenc, Hunyadi, Vezér, Kossuth Lajos és Petőfi Sándor utcában pedig kétoldali járda is kiépítésre került.
 
  • Több utca burkolata is felújításra került: Zrínyi utca, Bem utca, Kossuth Lajos utca régebbi útfelülete, Kölcsey utca, Árpád utca, Vezér utca régebbi útfelülete, Hősök Tere, Dózsa György utca egy része, valamint a Révész utca hídig terjedő szakasza.
 
  • Megvalósult a Marestli tó rehabilitációja, mely magába foglalja a kotrását és a vízszintszabályozást is. A Szent Imre úton, a Hősök Terén és a Révész utcán keresztül egy nyomószivattyú segítségével jut át a felesleges csapadékvíz a taksonyi holtágba.
 
  • A Révész utcában kiépítésre került a közvilágítás.
 
  • Elindult a házhoz menő, zsákos szelektív hulladékgyűjtés.
 
  • Megkezdődött a Korhány-hegy és környékének védettség alá helyezése, a természeti értékek megóvása.
 
  • Megkezdődött és nagy részben be is fejeződött az üdülőterületek lakó-, pihenőövezetté történő átminősítése.
 
  • Elkészült Fő út rekonstrukciós terve, a taksonyi holtág rehabilitációjának terve, tanösvény kiépítésének terve, a Varsányi, Szent Imre úton megépítendő kerékpárút terve.
 
  • Megkezdődött a település ivóvízminőségjavító programjának megvalósítása.
 
  • A Településszerkezeti Terv és a Helyi Építési Szabályzat felülvizsgálata megtörtént.
 
  • Megkezdődött 14 település, köztük Taksony üdülőterülete csatornázásának előkészítése. Az engedélyes terek elkészültek és a pályázat is beadásra került.
 
Az előző ciklus elején alapvető cél volt a megkezdett, folyamatban lévő beruházások befejezése: Óvoda, védőnői szolgálat és gyermekorvosi rendelő épülete átadásra került, valamint a buszforduló területének rendezése is befejeződött.
Az Óvoda épületének átadásával együtt sikerült egy 600 adagos, korszerű főzőkonyhát is megvalósítani.
 
Természetesen Az előző ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzés, feladat nem valósult, nem valósulhatott meg maradéktalanul. Fontosságukat azonban mindez nem vonja kétségbe. Ezen feladatok a továbbiakban is prioritást élveznek és a későbbiekben részletesen is kifejtésre kerülnek:
  • iparterület létrehozása
  • szennyvízelhelyezéssel kapcsolatos problémák megoldása
  • utcanévjelző táblák kihelyezése
  • fedett buszvárók megvalósítása, illetve azok terveinek elkészítése
  • Tájház múzeummá nyilvánítása
 
 

Alapvető célok

 
Taksony Nagyközség Önkormányzata a 2010.-2014-es ciklusban alapvető céljának tartja továbbra is
1.      hogy biztosítsa a település működőképességét, az önkormányzat kötelező és önként vállalt közfeladatainak ellátásához szükséges gazdasági alapokat megteremtse, a feladatokat önkormányzati fenntartású intézményrendszeren keresztül ellátassa a takarékosság, a gazdaságosság és hatékonyság elveinek figyelembe vételével.
2.      hogy a múlt értékeinek megőrzésével, a jelen lehetőségeinek kiaknázásával biztosítsa a nagyközség és polgárainak jövőjét.
 
Az 1-es pontban megfogalmazott cél ebben a ciklusban különösen felértékelődik. A folyamatban lévő, az Európai Unió által támogatásra érdemesnek ítélt beruházásaink befejeztével, lezárásával elsődlegesen az Önkormányzat gazdasági helyzetének stabilitására kell koncentrálni és törekedni. 
Ennek keretében nagyobb hangsúlyt kell fektetni az Önkormányzat kintlévőségeinek a behajtására, mely kizárólag a Polgármesteri Hivatal együttműködésével valósítható meg.
Szükséges átgondolni és megfontolni az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok hasznosítását, mindenképpen ésszerű megoldás szorgalmazása a cél.
Ehhez a területhez tartozik az intézményi működési költségek racionalizálása, melynek érdekében hozta létre a Képviselő-testület a Forrás Intézményüzemeltető Központot.
A Központ feladata az intézmények működésével, működtetésével kapcsolatos feladatok ellátása. Az Önkormányzat intézményeiben foglalkoztatott technikai állomány (takarítók, karbantartók és konyhai dolgozók) kiszervezésével és a Forrás Központ állományába történő áthelyezésével látja el a jövőben az alapító okiratban megfogalmazott feladatait. Cél az ellátás színvonalának növelése, a költségcsökkenés elérése a központi beszerzés útján, valamint a feladatok a korábbihoz képest kevesebb dolgozói létszámmal történő ellátása.
A Központ működésének, a hatékonyságának felülvizsgálata egy év elteltével mindenképpen szükségessé válik.
 
A 2-es pontban megfogalmazott cél érdekében szükséges a hosszú távú településfejlesztési stratégia elfogadása.
Jelenlegi helyzetünk értékelése és a jövőkép megfogalmazása nélkül nehéz lenne meghatározni, hogy merre is tart településünk, nehéz lenne az alapvető irányokat és célokat lefektetni. Ahhoz, hogy egy jól működő és megfelelően fejlődő településről beszélhessünk elengedhetetlen a komplex és hosszú távú gondolkodás és tervezés.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Fejlesztések

 
Elsőbbséget kell, hogy élvezzen a folyamatban lévő beruházások teljes körű megvalósítása:
 
×          Kerékpárút kivitelezése
×          A Taksony-szigeti mellékág rehabilitációja
×          Tanösvény kiépítése
×          Ivóvízminőség javító program megvalósítása
×          RSD Parti Sáv ingatlanjainak csatornázása
 
Az előző ciklusban az Önkormányzat sikeresen vett részt több pályázati eljárásban, melynek következtében számos beruházás valósulhatott meg európai uniós támogatásból.
Több beruházás megvalósítása azonban még hátravan:
 
Kerékpárút kivitelezése
 
A Csepel-sziget és Környéke Többcélú Önkormányzati Társulás elkészíttette az Európai Turisztikai kerékpárút (EUROVELO) Dunaharaszti és Dömsöd közötti szakaszának engedélyes tervdokumentációját. Mindez azt jelenti, hogy az utat Dunaharaszti felől a szigeten keresztül a Káposztás üdülőterület érintésével tervezik megépíteni.
Ehhez illeszkedik a taksonyi kerékpárút hálózat, melynek első üteme a Varsányi és Szent Imre út teljes hosszában épül meg. A megépítésre beadott pályázat sikeresnek bizonyult, a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás lezárult, a kiviteli tervek elkészültek.
A kivitelezés 2011. nyarán fejeződik be.
 
A Taksony-szigeti mellékág rehabilitációja, tanösvény kiépítése
 
A Kis-Duna 2,2 km-es taksonyi holtágának kotrására, és egyben tanösvény kiépítésére is sikeresen pályázott az előző Önkormányzat.
A tanösvény – mely a kishídtól kiindulva a kikotort holtág mentén Dunaharaszti határáig fog tartani – megismerteti a holtág élővilágát és a természeti értékeket. A tanösvény megépítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás a 2010. év folyamán lezárult, a kivitelezés 2011. nyarára befejeződik.
A mellékág rehabilitációjának megismételt közbeszerzési eljárása, melyre sajnálatos módon egy Döntőbizottsági eljárás következtében került sor, várhatóan 2011. májusában fejeződik be. A nyertes ajánlattevőnek, kivitelezőnek szoros határidők betartásával lekésőbb 2012. március 31-ig kell a kivitelezéssel elkészülnie.
 
Ivóvízminőség javító program megvalósítása
 
Taksony Nagyközség Önkormányzata a szolgáltatott ivóvíz minőségére vonatkozó jogszabályi kötelezettsége teljesítése érdekében ivóvízminőség-javítási programot kell, hogy végrehajtson. A kötelezettség teljesítéséhez nem rendelkezik a szükséges önerővel, ezért indult a KEOP-1.3.0 ivóvízminőség-javítás célú kétfordulós pályázaton.
Az ivóvíz szennyezők új határértékei, az ellenőrzések gyakoriságát és módját és a szennyezők határérték alá csökkentésének határidejét jogszabály határozza meg. E jogszabály Taksony települést a 30-10 mg/l közötti koncentrációjú arzéntartalmú vízzel ellátott települések kategóriájába sorolja. Ennek következtében válik szükségessé a kitermelt víz kezelése, tisztítása Taksony közigazgatási területén élők, dolgozók és pihenők számára.
A jelenlegi helyzetet tetézi a vezeték elavult állapota, de ennek korszerű anyagú vezetékre való cseréje a vízminőség javítás programtól független fejlesztési célkitűzések közé tartozik.
A program elsődleges célkitűzése a vízminőség javítása, a lakosság ellátása a határértékeknek megfelelő egészséges ivóvízzel, a meglévő kútkapacitás megtartása és a körvezeték fejlesztése.
A pályázat I. fordulóját Önkormányzatunk sikeresen vette, támogatást nyertünk a program megvalósításához szükséges engedélyes tervek elkészítésére.
A II. forduló beadási határideje 2011. március 31. Amennyiben a II. forduló is sikeresen zárul, 2011. II. félévében kezdődhet el a kivitelezés, mely 2012. év végéig fejeződik be.
 
 
RSD Parti Sáv ingatlanjainak csatornázása
 
Az RSD nagyprojekt 4 eleme közül a parti sáv csatornázatlan ingatlanjain keletkező szennyvíz elvezetése és kezelése nemcsak Taksony számára, de rajtunk kívül még 13 üdülőterülettel rendelkező település számára is rendkívüli jelentőséggel bír. A megvalósítás és a pályázati eljárás lebonyolítása érdekében a 14 település létrehozta az RSD Parti Sáv Önkormányzati Társulást. A Társulás gesztor önkormányzata Taksony.
A projektelem fontosságát az Európai Unió és a Magyar Állam is elismerte, a megvalósításra 3,8 milliárd Ft-ot különítettek el a költségvetésben. Jelenleg a támogatási szerződés megkötése van folyamatban, melynek előfeltétele az érintett 8500 ingatlantulajdonos (Taksonyban összesen 400) 67 %-ával megalakuló víziközmű társulat létrejötte. 
Minden önkormányzat így Taksony Nagyközség Önkormányzata által is kiemelten kezelendő területet kell, hogy a parti sáv csatornázása jelentsen.
A támogatási szerződés megkötése után indulhat a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás. A kivitelezés 2012. tavaszán veheti kezdetét és várhatóan 2 év szükséges a teljes befejezésig.
 
A folyamatban lévő beruházások megvalósításán túl az alábbi fejlesztésekben gondolkodunk:
 
Útépítések
 
Az elmúlt nagyarányú útépítései ellenére néhány utcánk még mindig nem rendelkezik szilárd burkolattal. Pályázati lehetőségek függvényében, magánerős lakossági útépítés keretében a maradék utcák is megépítésre kerülhetnek. Valamennyi utca tekintetében a tervek rendelkezésre állnak. Ezzel egyidejűleg szükséges a csapadékvíz-elvezetés területén is további előrelépéseket eszközölni.
 
Fő út rekonstrukciója
 
A Fő út rekonstrukciós terve 2009-ben készült el. A tervek tartalmazzák a Fő út felújításán kívül a kerékpársáv kialakítását, parkolók megépítését, fedett buszvárók megvalósítását, a Fő út - Szent Imre úti csomópont rendezését. Mindebből látszik, hogy komplex fejlesztésben gondolkodunk, ez azonban biztosan több lépésben valósulhat csak meg. Önkormányzatunk pályázati lehetőség megnyílása esetén a kész, engedélyes tervekkel sikeresen veheti az akadályokat, de a megvalósítás csak támogatással kezdődhet meg.
 
 
 
 
Buszvárók telepítése
 
A buszvárók telepítése egy olyan feladat, melyet már szintén az előző ciklusban megfogalmazott a Képviselő-testület. Ennek fontossága szintén kiemelt, hiszen a lakosság részéről is mindennapos igényként fogalmazódik meg. A tanköteles korú gyermekek és felsőfokú oktatásban részesülő fiatalok nagy hányada, a munkaképes korú lakosságnak is jelentős része veszi igénybe a tömegközlekedést. Az időjárás viszontagságai ellen jelenleg alig egy-két buszváró nyújt védelmet.
Első lépésben szükséges a jelenlegi buszmegállók számának és helyének a felülvizsgálata és a fedett buszvárók terveinek véglegesítése.
A ciklus végére, ha maradéktalanul nem is épül meg valamennyi buszváró, a legforgalmasabbak esetében a kivitelezés biztosan megvalósul.
 
Járdaépítések
 
A járdaépítések a megelőző négy évben az útépítésekkel egyidejűleg kezdődtek meg. Fontosnak tartjuk és szorgalmazzuk a járdaépítések folytatását, a „magánerős lakossági járdaépítés” keretében.
Szükséges kidolgozni azt a koncepciót, mellyel az utcaközösségeket arra ösztönözhetjük, hogy az elhasználódott, felfagyott, töredezett járdák helyett újat építtessenek.
Mindehhez a megfelelő feltételeket biztosítani szükséges.
 
Utcanév jelző és útbaigazító táblák kihelyezése
 
 

Viszonylag kevés anyagi ráfordítással járulhatunk hozzá egy egységes falukép kialakításához.

Az utcanév jelző táblák több helyen hiányoznak, az ide látogatók pedig gyakran nem ismerik ki magukat és a fontosabb létesítményeket, intézményeket, látványosságokat nehezen találják meg.
Érdemes e témában is figyelni a pályázati kiírásokat, de ezt megelőzően a kihelyezendő táblák pontos számának a felméréséről kell gondoskodni.
 
Fenntartás, állagmegóvás
 
Cél, hogy az elmúlt időszakban elkészült épített környezet megóvását is szem előtt tartsuk. Hiába a befektetett anyagi, fizikai energia, ha a fenntartásukra nem fordítunk kellő figyelmet és az éves költségvetésben sem biztosítjuk az ehhez szükséges forrást.
Parkjaink, tereink szépségét csak úgy őrizhetjük meg, ha időről időre biztosítjuk a karbantartást. Fontos, hogy a parkok, terek fenntartása egy kézben összpontosuljon.
A szilárdburkolatú és a néhány földes útjaink karbantartásáról a Szent Imre, Varsányi és Fő út kivételével az Önkormányzat a Településüzemeltető Np. Közhasznú Kft. útján gondoskodik.
Az új utak építése mellett legalább olyan fontos a meglévőek minőségének a megőrzése.
 
A közintézmények állagmegóvása, szükség szerinti felújítása minden évben biztosított kell, hogy legyen. Az elkövetkezendő időszakban sajnos az anyagi helyzet nem fogja lehetővé tenni a komplex felújításokat, a szükséges karbantartások viszont elengedhetetlenek. 
Elsődleges cél a közintézmények állapotfelmérése.
Kiemelt feladat:
·         a Német Nemzetiségi Napköziotthonos Óvoda tetőszigetelésének mielőbbi megoldása
·         a bölcsőde elavult nyílászáróinak cseréje
 
 
 

Belterületbe csatolás:

 
A belterületbe csatolás folyamata az előző ciklusban kezdődött meg ésakijelölt területeken nagymértékben be is fejeződött.
A Káposztás kimaradt területein további egyeztetés szükséges az ingatlantulajdonosokkal, a folyamat lezárását ugyanis az út kialakítása gátolja.
Megfogalmazódott lakossági  igényként  a temető előtti szántók belterületbe vonása is (volt zárkertek), az Önkormányzat ezt a kezdeményezést is támogatja. Ezen a területen nagy  nehézséget okoz szétaprózódott tulajdonviszonyok megoldása, a kitelepített tulajdonosok tulajdonviszonyainak rendezése.
 
Szennyvíztelep átalakítása
 
A dunavarsányi szennyvíztelep több mint 10 éves működése során bebizonyosodott, hogy a telep alkalmatlan a szennyvíz kezelésére és elhelyezésére. Az állandó és erős szaghatás, az elárasztott taksonyi földterületek egyre inkább indokolttá teszik és sürgetik a technológiaváltást.
A szennyvíztelepet üzemeltető DTV Zrt. vezetésében bekövetkezett változások segíthetik a  változás folyamatának elindítását. De a problémák megoldását a Dunavarsány és Térsége Szennyvíztársulásnak mint tulajdonosnak kell megoldania. A legfontosabb feladatunk, hogy az elvi engedélyezési terv a 2011-es esztendőben elkészülhessen, hogy a szakhatóságokkal a szükséges egyeztetések mielőbb megtörténjenek.
Ezt követően
-          tervek elkészítése
-          finanszírozás feltételeinek megteremtése a hat település lakóinak bevonásával
-          kivitelezés megkezdése legkorábban 2013-14-ben
 
Iparterület fejlesztése
 
Az eltelt 4 évre a piackutatás, infrastrukturális felmérés, pályázati finanszírozás keresése és az ipari terület értékesítési lehetőségeinek kutatása volt jellemző. A terület bemutatására több ismertetőanyag készült melyeket több esetben Nemzetközi befektető cégeknek ajánlottunk.
Az elmúlt évek során több befektető érdeklődött a terület hasznosíthatósága iránt, melyet több esetben egyeztetés, helyszíni bejárás követett. A helyszíni bejárás során, a területet ismerőknek komoly aggodalmat jelentett a korábbi belvíz helyzet, illetve magas talajvízszint.
Az ipari terület hasznosítása a jelenlegi infrastruktúra részbeni hiánya miatt, valamint a tulajdonosok magas elvárási árai miatt nehezen értékesíthető, ezért Taksony Nagyközség Önkormányzata megbízásából, a Városfejlesztési Zrt.készíttettük el a taksonyi iparterület koncepciótervét, az ipari terület fejlesztésére. A 2008 év végén elkészült terv a Képviselő Testület elé, majd a többségi földtulajdonosoknak is bemutatásra került.
A terv tartalmazza a lehetséges ütemezését a terület beépülésének, és részletes költségelemzést tartalmaz a gazdaságos megvalósítás lehetőségéről az elkövetkező esztendőkre.
 
 

A tulajdonosok sokkal többet szeretnének kapni a területért, mint az a jelenlegi gazdasági helyzetben ér, és teljesen rosszul ítélik meg a lehetőséget. Szükséges tudatosítani velük, hogy amennyiben nem hajlandóak egy kompromisszumos közös megoldásra, akkor ezen a területen, hosszú évek alatt egy gyenge infrastruktúrával rendelkező, ipari terület fog kialakulni, melyből sem ők, sem a település nem fog profitálni.

 
A terület iránt jelenleg is vannak érdeklődők, cél, hogy az érdeklődésük hosszú távon is fennmaradjon és megfelelő környezet biztosításával Taksony mellett tegyék le voksukat egy esetleges területvásárlás esetén. Első lépés azonban mindehhez, a földtulajdonosokkal való összefogás, hiszen enélkül elképzelhetetlen az ipari élet fellendülése Taksonyban, mely magával hozná a munkahelyek számának növekedését is.
 

Szolgáltatások fejlesztése

 
Étkeztetés
 
A Forrás Intézményüzemeltető Központ létrehozásával célunk a közétkeztetés, mint új szolgáltatás bevezetése.
Önkormányzatunk a hivatalos ügyintézés mellett fontosnak tartja, hogy a helyi lakosok és a helyben dolgozó munkavállalók részére egyéb szolgáltatásokat is biztosíthasson, ezzel minőségi és mennyiségi táplálkozási igényeket is kielégíthessen.
 
Egészségügyi szolgáltatások
 
Jelenleg az egészségügyi ellátás meglehetősen leterhelt. Célunk, hogy III. háziorvosi körzet beindításával a leterheltséget megszüntessük.
 
Kiemelt prioritást élvez a laboratóriumi állomás létesítése a Széchenyi úti rendelőben. Mindez a Szigetszentmiklósi Rendelőintézet együttműködésével valósulhat csak meg, az ezirányú tárgyalások megkezdődtek, szándékunk, hogy 2011. év végéig a szolgáltatás nyújtása elindulhasson, hiszen ezzel az itt élők, leginkább az idősebbek mindennapjait könnyítenénk meg.
 
Hulladékszállítás
 
A hulladék elszállítását jelenleg az A.S.A Magyarország biztosítja. A szolgáltatóval 10 évre kötött szerződés az elmúlt évben hatályát vesztette.
Az új szolgáltató kiválasztásához közbeszerzési eljárás lefolytatása szükséges. A közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatásáig a szolgáltatóval a szerződést meghosszabbítottuk. Az ajánlattételi felhívás összeállításakor olyan feltételek meghatározása szükséges, melyek biztosítják a minőségi, minden igényt kielégítő, elsősorban mennyiségi alapon működő hulladékszállítást.
A hulladék elszállítása esetében, az új szolgáltató kiválasztásával egyidejűleg elengedhetetlenül fontos a korábban élő díjkedvezmények, mentességek felülvizsgálata is.
 
Szelektív hulladékgyűjtés
 
A zsákos, házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés 2008-ban indult útjára. A szolgáltatás bővítése a környezettudatos élet érdekében szükségszerű, ezért az idei évtől a nem visszaváltható üvegek összegyűjtését is célul tűztük ki.
 
 

Környezetvédelem

 
Taksonyi szeméttelep rekultivációja
 
Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy a 2001-ben bezárt, Szigetszentmiklós Város Önkormányzata tulajdonában lévő szeméttelep rekultiválását Önkormányzatunk figyelemmel kísérje.
Szigetszentmiklós Város Önkormányzata pályázati pénzből kívánja a rekultivációt megvalósítani, a pályázati eljárás jelen program elfogadásával egyidejűleg zárulhat le. A szükséges közbeszerzési eljárások lefolytatása után, várhatóan 2011. II. félévében kezdődhet meg a kivitelezés.
Az előrejelzések alapján 2013. II. félévére tehető a rekultivációs munkálatok befejezése.
Önkormányzatunknak minden eszközt latba kell vetnie, hogy a munkálatok időbeni befejezését elérje és a minőségi munkát szorgalmazza.
 
Védetté nyilvánítás
 
Természeti értékeink megőrzése érdekében továbbra is szorgalmazzuk a Korhány hegy és környéke helyi védettségének elrendelését. A törekvés már csak minisztériumi jóváhagyásra vár az állami erdők rendeltetésének megváltoztatása miatt.
A védetté nyilvánítás véghezvitele kizárólag a civil szervezetek összefogásával valósulhat meg.
 
Bányatavak visszaszorítása
 
Az újabb bányatavak nyitása ellen már az előző Képviselő-testület is felvette a harcot.
Az Önkormányzat rendeletben szabályozta, hogy bányászati tevékenység, csak a Taksony Nagyközség Helyi Építési Szabályzatáról szóló 4/2005. (II. 16.) önkormányzati rendelettel elfogadott Szabályozási tervén már bányakapitánysági határozattal kijelölt bányatelken belül, a Településszerkezeti terven bányaterületként lehatárolt területen engedélyezhető.
A jövőben is cél, hogy a település területén továbbibányatelek nem fektethető. A település külterületén a zöldfelületi, illetve mezőgazdasági terület nagyságának, arányának megőrzése érdekében nem folytatható olyan tevékenység, és szabályozható ki olyan területhasználat, mely az előbbi területek minőségi és mennyiségi csökkenésével vagy azok eltűnésével járna.
 
Zöldenergia hasznosítása
 
Ha Taksony nem változtat alapvetően energia felhasználásán, akkor továbbra is számolnia kell az energiahordozók drágulása miatti költségek drasztikus növekedésével. A cél ezért a megújuló energiakincs fokozottabb felhasználása, valamint az energiatudatos életmód lehető legszélesebb körben történő megismertetése és elfogadtatása.
Nincsen olyan ember, akit zsebbevágóan ne érintene az energiahordozók árának folyamatos emelkedése. A magasabb összegű rezsiszámlák és fosszilis energiahordozók környezetromboló hatása mellett már most két és félszer többet költünk egy négyzetméternyi épület energiaellátására, mint a szomszédos Ausztriában. Ahhoz, hogy ez a helyzet megváltozzék, a lehető leghamarabb a lehető legszélesebb körű szemléletváltásra van szükség.
A paradigmaváltás szükségszerű, ezért Taksony Nagyközség Önkormányzata elkészíti zöldenergia stratégiáját.
Ezzel egyidejűleg igyekszik a lakosságot minél szélesebb körben bevonni, hogy mindenki számára hozzáférhető legyen: hogyan lehet a mindennapok részévé tenni az energiatakarékosságot és a megújuló energiák felhasználását.
 

Kulturális élet és Turisztika

 
Taksonyban számtalan egyesület, civil szervezet működik, melyek változatos programjaikkal színesítik a település kulturális életét. Az Önkormányzat önmagában, egyedül képtelen lenne valamennyi rendezvény lebonyolítására, a hagyományok, zene és tánckultúra ápolására, a sváb identitástudat erősítésére, környezetünk szépítésére, a sportolási lehetőségek kiszélesítésére. Mindebben óriási szerepet vállalnak a civil szervezetek, de ide kell sorolni a Német Nemzetiségi Önkormányzatot is.
A velük való együttműködés és jó kapcsolat ápolása ezért elengedhetetlen. Önkormányzatunk a továbbiakban is törekszik támogatásukra, jelen gazdasági helyzetben azonban ez csak korlátozott mértékben valósulhat meg. Elsődleges cél tehát önállósodásuk, hogy önkormányzati támogatás nélkül is talpon tudjanak maradni és véghez tudják vinni kitűzött céljaikat.
Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy az Önkormányzatnak ezen területről teljesen ki kellene vonulnia és csakis a civil szervezetekre bízni a feladatok megvalósítását. A taksonyi hagyományok őrzésére és ápolására a mai felgyorsult világunkban még inkább szükség van, jelenünket és jövőnket nagymértékben meghatározza múltunk, méltóak pedig csak akkor leszünk a jövőhöz, ha gyökereinket sem feledjük el.
Nagy jelentősége van a helyi, innovatív közösségi kezdeményezéseknek, nem csak a hagyományápolás, de az ifjúság szabadidejének hasznos eltöltésére vonatkozóan is, melyeket az Önkormányzatnak támogatnia kell.
 
Az Önkormányzat 2003-ban fogadta el a Sportkoncepcióját, ennek felülvizsgálata, illetve átdolgozása, új alapokra helyezése a 2010-2014-es időszakra vonatkozóan, időszerűvé vált.
 
A jövőben is nagy hangsúlyt kell fektetni a partnerkapcsolatok ápolására. A 2010-es esztendőben hivatalosan is partnerkapcsolati szerződést kötöttünk a felvidéki Taksonnyal, a 2011. évben pedig Rain városával tervezzük a megállapodás aláírását.
Sikerült a várossal egy nagyon jó baráti kapcsolatot kialakítani, cél ezen kapcsolat és együttműködés megerősítése és kiszélesítése, a már meglévő Henfenfeld és Taksony közötti kapcsolat mintájára.
A Henfenfelddel fennálló hivatalos partnerkapcsolat a 2011. évben fennállásának 20. évfordulóját ünnepli. Ennek méltó megünneplését határozta el mindkét Képviselő-testület.
Önkormányzatunk Európai Uniós pályázaton az „Európa a polgárokért” program keretében támogatásban részesült, melynek következtében a 2011. évi Búcsú alkalmával ismételten vendégül láthatjuk testvértelepüléseinket.
 
A turizmus fejlesztése településünkön is elengedhetetlen, melynek megvalósításával jelentős bevételforrásra is szert tehetnénk direkt és indirekt módon egyaránt.
 
Ennek érdekében fejezte ki előzetes szándékát a Képviselő-testület a „Ráckevei Duna Térségi” Turisztikai Desztinációs Menedzsment Egyesülethez való csatlakozásról. Az egyesület alapvető célja: hozzájárulni és elősegíteni a kistérségben a turizmus fejlesztését, mely a kistérség jövője szempontjából alapvető fontosságú.
Az Egyesülethez való csatlakozástól elsősorban a turisztikában érintettek tevékenységének összehangolását és a marketingstratégiának a kidolgozását reméljük.
 
 
 
 

Szociális gondoskodás

 
Az idősekre, rászorultakra továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani. A szociális normatívák keretein belül a törvény és az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételekkel segítjük megélhetésüket.
 
  • Kiemelten kell kezelni a rászoruló, különösen a veszélyeztetett kiskorú és az időskorú lakosság szociális problémáit.
  • Szükséges az önkormányzat szociális ellátási rendeleteinek felülvizsgálata, anyagi lehetőségek függvényében az ellátások összegének emelése.
  • Felülvizsgálatra szorul a még meglévő, illetve részben eltörölt szemét- és csatornadíj kedvezményi rendszer. Úgy kell kialakítani ennek struktúráját, hogy valóban az arra rászorulók részesüljenek a mentességben, illetve a kedvezményben.
 
 
 

Lakossági kapcsolatok

 
Az Önkormányzat kiemelt feladatának tekinti – a jelenlegi kommunikációs rendszer továbbfejlesztésével – lakosság folyamatos tájékoztatását a közügyek alakulásáról.
 
Cél, hogy mindenki pontos és naprakész információhoz jusson elsősorban a Taksonyi Hírharangon és a település honlapján keresztül.
 
A Taksonyi Hírharang továbbra is térítésmentesen eljut minden háztartásba, havi gyakorisággal. Az önkormányzati havilapban nemcsak a tájékoztatásra, de a közvélemény megjelenítésére is gondot kell fordítani.
 
A lakossággal való kapcsolattartást segíti elő a képviselői fogadóóra intézménye, melyet a képviselők havi egyszeri alkalommal biztosítanak.
 
A Képviselő-testület évente kétszer közmeghallgatást tart. Itt a polgárok tájékoztatást kapnak az elmúlt időszak gazdasági és településpolitikai témáiról, ugyanakkor kifejthetik véleményüket közérdekű kérdésekben.
 
Az elmúlt években sokat fejlődött a község internetes felülete is, igyekszünk itt is naprakész és azonnali tájékoztatást nyújtani. Ennek a továbbfejlesztésére is elérkezett az idő, megfogalmazódott ugyanis az igény az elektronikus fórum kialakítására is. Ezen keresztül közvetlenül is feltehetnek az érdeklődők kérdéseket, megfogalmazhatják véleményüket, tehetnek közérdekű bejelentéseket.
 
 
 
Taksony, 2011. …………
 
 
                                                                                                          Kreisz László polgármester
                                                                                             
 

 

 


Döntési javaslat

"Előterjesztés ciklusprogram elfogadására"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Takosny Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a 2010-2014. évekre vonatkozó ciklusprogramot a mellékelt tartalommal elfogadja.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe