17. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. április 26-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a támogatási szabályzat elfogadására
Készítette:   Gacs Ilona Irma, Láng Ferencné, Széll Attila címzetes főjegyző
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző

 


Preambulum

Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önszerveződő közösségek pénzügyi támogatásának rendjéről az alábbi szabályzatot alkotja.
A szabályzat alapelvei
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete elismeri és pénzben, illetve természetben támogatja azt a közérdekű tevékenységet, amelyet a településen élő vagy dolgozó állampolgárok önszerveződő közösségei végeznek az önkormányzati feladatok megvalósítása, a polgárok közéletbe való bevonása, a település fejlesztése és szépítése, a közrend és környezetvédelem, az arra rászorulók támogatása, a kultúra és a hagyományok ápolása, a lakosság művelődése, oktatása, szórakozása, egészségi állapotának javítása, az egészséges életmódra nevelés érdekében.

 
A szabályzat célja

A szabályozás célja, hogy meghatározásra kerüljenek az Önkormányzat által nyújtott - nem normatív, céljellegű, működési – támogatások folyósításának, dokumentálásának, rendeltetésszerű felhasználásának, ellenőrzésének feltételei.
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete által adható pénzügyi és természetbeni támogatások szabályainak egységes rögzítése.
A szabályzat hatálya
A szabályzat kiterjed Taksony Nagyközség Önkormányzatára, valamint mindazon intézményekre, szervezetekre, jogi személyekre, magánszemélyekre amelyek/akik Taksony Nagyközség Önkormányzatának támogatását igénylik, és támogatásban részesülnek.
Magánszemélyek, illetve nem bejegyzett civil szervezetek intézményen, bejegyzett civil szervezeteken keresztül nyújthatnak be támogatást, pályázatot.
Támogatási keret meghatározása és a hatáskör gyakorlásának rendje
Taksony Nagyközség Önkormányzata költségvetési rendeletének megalkotása során dönt a támogatási keretek (célfeladatok) éves előirányzatáról a település anyagi lehetőségeitől függően és a helyi rendeletek figyelembe vételével.
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatával összhangban, a Képviselő-testület
- a civil szervezetek (közösségi, kulturális, oktatási, sport stb.) támogatására vonatkozó jogot,
- a gyermekek nyári szabadidejének hasznos eltöltésére vonatkozó programok támogatási jogát,
- az ifjúsági programok, sporttámogatások feletti rendelkezési jogot,
- a gyermek- és ifjúsági feladatokkal foglalkozó intézmények, diákönkormányzatok stb. támogatást a Kulturális -, Oktatási -, Ifjúsági és Sport Bizottságára,
- a polgárőrség közbiztonsággal kapcsolatos feladatainak támogatására való jogot a Pénzügyi -, Településfejlesztési – és Környezetvédelmi Bizottságára
ruházza át.
A Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik:
- az alapítványok támogatása,
- a település lakossága érdekében tevékenykedő nem helyi szervezetek támogatása,
- működési támogatás, így különösen azon szervezetek részére, amelyek Önkormányzati ingatlan használati jogával rendelkeznek és annak fenntartása meghaladja költségvetési forrásaikat,
- az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények teremhasználatára vonatkozó kedvezmények megállapítása
- döntés a rendelkezésére álló támogatási előirányzaton túli, év közben felmerülő rendkívüli igényekről, melyhez szükséges az illetékes szakbizottság javaslata.
A hatáskörrel rendelkező bizottságok az éves költségvetési rendeletben meghatározott keretösszegéből nyújthatnak támogatást, pályázati úton vagy támogatási kérelem alapján.

 
A támogatást igénylők köre

Kizárólag azok nyújthatnak be támogatási igényt, illetve jelölhetők meg kötelezettségvállalóként, akik az államháztartás alrendszereiből, így különösen a Taksony Nagyközség Önkormányzata forrásaiból juttatott támogatásra vonatkozó szerződésekben vállalt kötelezettségüket teljes mértékben teljesítették.
Nem részesíthető pénzügyi támogatásban az az önszerveződő közösség, amely az előző évben kapott pénzügyi támogatással nem megfelelően számolt el; az előző évben kapott támogatást - a képviselő-testület előzetes hozzájárulása nélkül - a jóváhagyott céltól eltérően használta fel.
 

A Támogatási dokumentáció tartalma, feldolgozása, nyilvántartása, elbírálása

A támogatás folyósításának alapdokumentumai, és azok tartalma:
A támogatás odaítélése illetve folyósítása a döntéshozóhoz benyújtott pályázat alapján vagy támogatási kérelemmel indul.
A pályázati adatlap és közzététele
A pályázati adatlap mintáját az 1. számú melléklet tartalmazza. A mellékletet a döntéshozó a pályázati kiírásnak megfelelően kiegészítheti. A pályázati adatlap és a pályázati kiírás közzétételét a helyben szokásos módon közzé kell tenni, oly módon, hogy valamennyi érintett számára közvetlenül elérhető legyen.
A pályázati adatlap, illetve a támogatási kérelem kötelező mellékletei a közpénznyilatkozatok. A nyilatkozatok mintáját, rövid kitöltési útmutatóját a 2. számú melléklet tartalmazza.
A pályázat tartalma
A támogatási igénynek tartalmaznia kell:
- a támogatás útján megvalósítani kívánt projekt részletes szöveges bemutatását,
- a projekt teljes költségvetését, különös tekintettel az igényelt támogatás és saját erő (önrész, egyéb támogatások, különböző pályázatokon elnyert támogatások, felajánlások összessége) mértékének arányára úgy, hogy a saját erő mértéke nem lehet kevesebb az igényelt támogatás mértékénél;
- a támogatást igénylő, illetve ha a támogatásban kötelezettségvállalót jelöltek meg, a kötelezettségvállaló azonosítására alkalmas adatait;
- a megvalósítás és a finanszírozás időbeli ütemezését (az egyes időszakokban felhasználásra tervezett forrásoknak tagolt formában történő megjelölésével)
- első alkalommal támogatást igénylő esetén a támogatási szerződés megkötéséhez csatolni kell valamennyi támogatottnak: az egyesület bíróság által bejegyzéséről szóló végzést, vagy az önszerveződő közösség alapító okiratát, alapszabályát, vagy működésének egyéb alapdokumentumát; az önszerveződő közösség előző évi tevékenységéről szóló tájékoztatót, különös tekintettel a végzett feladatokra, elért eredményekre.

 
A támogatás igény benyújtása

A támogatási igényt tárgyév január 31. napjáig két eredeti példányban kell benyújtani személyesen a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálatán, vagy a Polgármesteri Hivatal postacímére (2335 Taksony, Fő út 85.) címezve postai úton.
Az év közben felmerülő rendkívüli igényeket a Képviselő-testület soron következő rendes ülésén bírálja el.
Határidőben benyújtottnak minősül a támogatási igény, ha azt a határidő utolsó napjáig postára adták, vagy a Polgármesteri Hivatalba ügyfélfogadási idő végéig benyújtották. Ha a határidő utolsó napja munkaszüneti napra esik, a határidő csak az azt követő legközelebbi munkanapon jár le. Kétség esetén a támogatást igénylőnek kell bizonyítani, hogy a támogatási igényt határidőben postára adta.
A támogatási igény postai úton történő benyújtása esetén a beérkezés időpontját, illetve a támogatási igény tartalmi és formai elemeit a Polgármesteri Hivatal nyilvántartása hitelesen igazolja.
Nyertes támogatási igény esetén legkésőbb a szerződés megkötésével egyidejűleg a támogatást igénylőnek, illetve ha a támogatási igényben a támogatást igénylő kötelezettségvállaló szervezetet jelölt meg, a kötelezettségvállaló szervezetnek csatolnia kell:
- a szerződés aláírására feljogosító okirat másolatát;
- a hivatalos képviselő aláírásának/aláírásképének azonosítására alkalmas okirat másolatát (pl.: aláírási címpéldány, banki bejelentő).

 
A támogatási igény érvényessége

A támogatási igény érvénytelen, ha azt a határidőn túl nyújtották be. Érvénytelenek továbbá azok a támogatási igények is, amelyeket az esetlegesen hiánypótlás miatt Támogató által megjelölt időpontig

nem módosítottak, vagy egészítettek ki.
 

Az érvénytelenségi okok nem orvosolhatók, az érvénytelen támogatási igény befogadásra, elbírálásra alkalmatlan.

 
 

A befogadott támogatási igényt a Pénzügyi Iroda elbírálásra előkészíti.
A támogatások feldolgozása

, nyilvántartása

A határidőben benyújtott támogatási igényeket a Polgármesteri Hivatal iktatja és a támogatási nyilvántartásban regisztrálja. A támogatásokról analitikus nyilvántartást kell készíteni a következő adatokkal:
 

a)      a támogató megnevezése,

 

b)      támogatás kedvezményezettjének megnevezése,

 

c)      támogatás célja,

 

d)     támogatás összege,

 

e)      támogatás jellege

 

f)       megvalósítás helye,

 

g)      a finanszírozás teljesítésének időpontja

 

h)      az elszámolás határideje,

 

i)        az elszámolás teljesítésének kelte,

 

j)        a támogatást gondozó iroda, osztály megnevezése,

 

k)      a határidőre nem teljesített számadási kötelezettség pótlására készült felszólítás kelte

A nyilvántartási nyomtatványt a 4. számú melléklet, az elszámolásra felszólító levelet az 5. számú melléklet szerint kell elkészíteni.
A támogatások analitikus nyilvántartásainak vezetéséért a Pénzügyi Irodavezető a felelős.
Az analitikus nyilvántartás a-d) pontban meghatározott adat közzétételéről a helyben szokásos módon kell gondoskodni.
A 200 ezer Ft feletti támogatások esetén az adatok közzététele kötelező.
A közzétételi nyomtatvány mintáját a 6. számú melléklet tartalmazza.
Az érvényes támogatási igények az elbírálást követően, egy eredeti példányban az önkormányzat irattárában kerülnek elhelyezésre.A támogatási igényeket az irattár a támogatási program lezárását követően, a támogatási igény érvénytelensége vagy elutasítása esetén a benyújtást követő naptól az irattár szabályzatában előírt időtartamig megőrzi.A nyilvántartásról és az archiválásról az Ügyiratkezelési Szabályzat rendelkezik.

 
A támogatások elbírálása

A támogatási igények elbírálásakor legalább az alábbi szempontokat figyelembe kell venni:
- az önszerveződő közösség tevékenysége mennyiben közérdekű, illetőleg a támogatásban részesítendő célkitűzés a köz javát mennyiben szolgálja, és szakmai szempontból mennyiben megvalósítható.
- támogatást igénylő céljainak megvalósításához - a támogatás esetleges összegét is figyelembe véve - rendelkezik-e a megfelelő pénzügyi és egyéb feltételekkel;
- a támogatásban részesítendő cél megvalósítása igényli-e az önkormányzat egyéb támogatását;
- a támogatásban részesítendő cél megvalósítása pénzügyi támogatás helyett támogatható-e más, alkalmasabb módon.
A támogatási igény elbírálása során a döntéshozó dönthet úgy is, hogy pénzügyi támogatás helyett a kért támogatást más formában biztosítja, feltéve, hogy a támogatás más módja a pályázó által megjelölt cél megvalósításának támogatására alkalmas.
Különös méltányolást igénylő esetben a támogatás felosztásának jogosultja (szakbizottság, képviselő-testület) a támogatás és az önerő 50-50 %-os mértékének fennállásától, mint bírálati szemponttól eltekinthet.
Támogatási szerződés és a támogatás folyósítása
Kedvező elbírálás esetén a kérelmezővel, pályázóval (támogatott) támogatási szerződést kell kötni, melyben szerepeltetni kell:
- támogató, támogatott megnevezését,
- támogatást jóváhagyó döntés számát,
- támogatás összegét, támogatást terhelő keret megnevezését,
- a támogatás célját, felhasználásának jogcímeit,
 - támogatás kifizetésének módját, határidejét, banki átutalás esetén támogatott számlavezető bankját, bankszámlaszámát, készpénzes kifizetés esetén a készpénz felvételére jogosult személy nevét, lakcímét
- finanszírozás ütemezését, ha nem egy összegben történik a folyósítás,
- számadás módját, határidejét,
- visszafizetési kötelezettségre, pályázati rendszerből való kizárás lehetőségére vonatkozó rendelkezést.
A támogatási szerződés mintáját a 3. számú melléklet tartalmazza. A támogatási szerződést a támogató nevében minden esetben a polgármester írja alá. A nyújtott támogatások szerződéseit a Jegyző által megbízott köztisztviselő készíti elő.
A támogatás folyósítása a támogatási szerződésben meghatározott feltételekkel történik.
Módosítási kérelmet kell benyújtania a pályázónak, amennyiben
 

-      a támogatási szerződés megkötését követően csökken a projekt költségvetése.

 

-      változik a projekt megvalósításának időpontja. Ebben az esetben fel kell tüntetni az új elszámolási határidőt is, a szabályzatnak megfelelően.

Módosítási kérelmet kell beadnia a pályázónak abban az esetben is, ha a projekt összköltségvetése nem változik, de a projekt költségvetési tervéhez képest az egyes kiadási költségtételek 20%-ot meghaladó mértékben lefele vagy felfele módosulnak.
Nincs szükség módosítási kérelemre, amennyiben a megítélt támogatás mértéke alacsonyabb, mint a pályázatban megigényelt támogatás összege, és a projekt teljes költségvetése ennek megfelelő arányban lett csökkentve. A módosítási kérelem mintáját a 9. számú melléklet tartalmazza.
Szerződésmódosítási kérelem kezdeményezése a Polgármesterhez címzett indoklással ellátott kérelemben lehetséges, a formanyomtatvány teljes körű kitöltésével, a szervezet képviseletére jogosult személy/kötelezettségvállaló által ellátott aláírással egyidejűleg. A támogatási szerződés módosítására irányuló kérelem benyújtására a támogatási projekt megkezdéséig van lehetőség.

 
A támogatás pénzügyi elszámolása és szakmai beszámolója

A támogatások elszámolásáról a támogatási szerződésben meghatározott formában és időben el kell számolni.
 Az elszámolások alapdokumentumai:
- Jegyzék ellenőrzési dokumentációhoz (Jegyzék) (a felhasznált támogatásokról szóló számlák összesítése, ellenőrzési záradék),
- a támogatott részére kiadott, a felhasználási célnak, a támogatás összegének megfelelő számlák, szerződéses kiadásokat igazoló dokumentumok másolatai, melyet a támogatott aláírási joggal rendelkező vezetője vagy a pályázatért felelős személy hitelesít aláírásával, valamint a pályázó szervezet bélyegzőjével kell ellátni.
Amennyiben a megítélt támogatás mértéke alacsonyabb, mint a pályázatban megigényelt támogatás összege, úgy az elszámolás során a projekt teljes költségei arányosan csökkenthetők.
A Jegyzék ellenőrzési dokumentációhoz 1. Számlaösszesítő című részét a támogatott tölti ki. A Jegyzéket a támogatási szerződéssel, és az elszámolásra felszólító levéllel egyidejűleg (5. számú melléklet) kell támogatottnak átadni.
Az elszámolást minden esetben formailag és számszakilag is ellenőrizni kell. Az ellenőrzést a Pénzügyi Irodavezető és a belső ellenőr végzi. Az elszámolás felülvizsgálata benyújtott iratok ellenőrzésével és ennek dokumentálásával történik.
A dokumentálás módja: az ellenőrzés megállapításait az elszámolási összesítőn szereplő 2. Ellenőrzési záradék című részben kell szerepeltetni, melyet az ellenőrző személy írja alá, keltezi, és bélyegzőlenyomatával látja el.
A Jegyzék ellenőrzési dokumentációhoz mintáját a 7. számú melléklet tartalmazza.
Helyszíni ellenőrzésre esetenként lehet sort keríteni, annak elvégzésére az elszámolást ellenőrzők jogosultak.
Nem fogadható el az elszámolás, ha nem felel meg a vonatkozó jogszabályoknak, a támogatási szerződés és jelen szabályzat előírásainak.
A hiányos elszámolást vagy nem rendeltetésszerű felhasználást minden esetben jelezni kell a Jegyzőnek. A Jegyző gondoskodik – nem rendeltetésszerű felhasználás esetén – a visszafizetési kötelezettség érvényesítéséről. A visszafizetésre felszólító levél iratmintáját a 8. számú melléklet tartalmazza.
 

Természetben nyújtott támogatások
 

Támogatott szervezetek Taksony Nagyközség Önkormányzata fenntartásában működő intézmények helyiségeinek használata keretében gyakorolják tevékenységüket.
Képviselő-testület a mindenkor hatályos vagyongazdálkodásról és vagyongazdálkodás szabályairól szóló rendeletében meghatározott terembérleti díjakból támogatott szervezetek részére kedvezményeket biztosíthat.
 

A kedvezmény megítélése az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendelet megalkotásával egyidejűleg, egyszerű szótöbbséggel meghozott határozattal történik.
 

A Képviselő-testület határozatában fel kell tüntetni a támogatott szervezet megnevezését, székhelyét, az igénybevett intézmény helyiségének megnevezését, területnagyságát, a támogatás mértékét és az ezen felül fizetendő bérleti díj mértékét és megfizetésének módját.
Nemzetközi, országos, regionális, megyei vonzerejű rendezvények megszervezéséhez igénybevett helyiségek bérleti díját a Képviselő-testület 100 %-os mértékben biztosítja támogatásként, amennyiben
 

-          nemzetközi vonzerejű rendezvény esetében a projekt összköltségvetése meghaladja az 1millió Ft-ot,

 

-          országos vonzerejű rendezvény esetében a projekt összköltségvetése meghaladja az 500 ezer Ft-ot,

 

-          regionális vonzerejű rendezvény esetében a projekt összköltségvetése meghaladja az 250 ezer Ft-ot,

 

-          megyei vonzerejű rendezvény esetében a projekt összköltségvetése meghaladja a 100 ezer Ft-ot.

A támogatás megítélésének előfeltétele, hogy a fenntartásban működő intézmények tárgy év január 31-ig elkészítik helyiség hasznosításra vonatkozó tervüket havi bontásban, mely az alábbi tartalommal készül el:
 

-          helyiség megnevezése,

 

-          használók megnevezése,

 

-          használat időpontja és tartama,

 

-          ellenszolgáltatás mértéke,

 

-          ellenszolgáltatás megfizetésének időpontja.

 

Amennyiben év közben a Képviselő-testület támogatásról szóló határozata meghozatalát követően, a helyiség hasznosításra vonatkozó terven felüli igény merül fel, ennek elbírálására az illetékes szakbizottság jogosult.
 

Értelmező rendelkezések
Közérdekű feladatot lát el az olyan önszerveződő közösség, amely az önkormányzat Ötv.-ben, vagy más törvényben meghatározott kötelező vagy önként vállalt feladatainak ellátásában az érvényben levő rendeleteinek, koncepcióinak időszakra vonatkozó céljai szerint vesz részt, vagy azt segíti, illetőleg tevékenységével a polgárok helyi közéletbe való bevonását szolgálja.
E szabályzat alkalmazásában helyi önszerveződő közösségnek minősül:
Önszerveződő közösség az a bíróság által bejegyzett egyesület, szövetség és alapítvány, amely az önkormányzat illetékességi területén bejegyzett székhellyel rendelkezik, vagy taksonyi székhellyel alszervezetet működtet; továbbá az a helyi – bíróság által be nem jegyzett - közösség, amely meghatározó szerepet tölt be Taksony Nagyközség közéletében.
Önszerveződő közösséggel azonos elbírálás alá esik az önkormányzat rendeletei által meghatározott egyéb pályázó, az adott rendelettel érintett tevékenységi körben.
Nem minősülnek önszerveződő közösségnek a vállalkozói szervezetek, a politikai pártok szervezetei, továbbá a kisebbségi önkormányzatok.
Támogató: a képviselő-testület, mint a támogatás forrása felett rendelkezésre jogosult szervezet, illetőleg meghatározott esetben a polgármester, vagy a jegyző, aki a támogatást meghirdeti (kiírja), és a támogatottakat támogatásban részesíti;
Támogatást igénylő: amennyiben a támogatási felhívás másként nem rendelkezik, a támogatást igénylő önszerveződő közösség;
Kötelezettségvállaló: a jogi személyiséggel nem rendelkező támogatást igénylőnek kötelezettségvállaló személyt, vagy szervezetet kell megjelölni. A kötelezettségvállaló személy, vagy szervezet a támogatást igénylő által a pályázatban megjelölt, a támogatási program végrehajtására, a támogatás támogatást igénylő általi felhasználására és elszámolására a támogatási szerződés aláírásával kötelezettséget vállaló és a természetes személy, vagy jogi személy képviseletére jogosult természetes személy;
Támogatott: a nyertes támogatást igénylő, illetve amennyiben a támogatást elnyert támogatást igénylő a támogatási igényben kötelezettségvállaló személyt, vagy szervezetet jelölt meg, a kötelezettségvállaló;
Támogatási projekt: a támogatást igénylő által meghatározott támogatandó célkitűzések megvalósításának a támogatási dokumentációban meghatározott folyamata. Egyszeri program, felújítás, beruházás, vagy rendezvény célkitűzés esetén, vagy a támogató költségvetési időszakára eső tevékenység, működés támogatás célkitűzés esetén;
Támogatási igény, vagy támogatási dokumentáció: a támogatási felhívásban a támogatás feltételeként meghatározott, adatokat, igazolásokat, mellékleteket, valamint szakmai programot és annak költségvetését tartalmazó dokumentum. A támogatási igény, annak mellékletei, valamint a szerződéskötés feltételeként meghatározott dokumentumok, továbbá a támogatás lezárásáig beküldött és elfogadott módosítási kérelmek a támogatási szerződés elválaszthatatlan részét képezik.
Nemzetközi, országos, regionális, megyei vonzerejű rendezvény: a rendezvény szerepel nemzetközi, országos, regionális, megyei rendezvénynaptárban és/vagy internetes portálon és az erről szóló dokumentációt pályázó támogatási kérelméhez csatolja.
Különös méltányolást igénylő eset: a pályázó rendszeres bevételeien túl (pl.: tagdíj) a szervezet tevékenységéből fakadóan többlet bevételre más forrást nem tud igénybe venni, vagy hitelt érdemlően bizonyítható módon más szervezethez benyújtott támogatási igénye nem, vagy nem teljes mértékben nyert támogatást az adott pályázati cél megvalósításához.
Záró rendelkezések
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete jelen Támogatási Szabályzatot a …/2010. (…) számú határozatával fogadta el. Ezzel egyidejűleg a 284/2008. (XII. 16.) határozattal elfogadott Támogatási Szabályzat hatályát veszti.
 
 
Kreisz László sk.
Széll Attila sk.
polgármester
jegyző

 

 


Döntési javaslat

"Támogatási szabályzat elfogadására"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a támogatási szabályzatot az előterjesztésben szereplő tartalommal és a hozzá kapcsolódó valamennyi mellékletével fogadja el.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe