2011. december 6-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a 2012. évi vízdíjakra | |
Készítette: | Gacs Ilona Irma | |
Előterjesztő: | Széll Attila címzetes főjegyző | |
Véleményező bizottság: | Képviselő-testület |
Az érintett önkormányzatoiknál egységes vízdíj rendelet-tervezet készült.
Döntési javaslat
"2012. évi vízdíjak elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő–testületének
…/2011. (... …) önkormányzati rendelete
az ivóvízszolgáltatás és a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás díjainak szabályozásáról
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) a helyi Önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény valamint a közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló 38/1995. (IV. 5.) Kormányrendelet előírásai alapján, a nagyközségben a közüzemi ivóvízhálózatból szolgáltatott ivóvíz, a közkifolyók létesítésének üzemeltetésének, használatának és megszüntetésének, a fúrt kutak létesítésének, üzemeltetésének, használatának és megszüntetésének és a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás díjainak szabályozásáról az alábbi rendeletet alkotja:
I. Általános rendelkezések
1. § (1) Taksony nagyközség közigazgatási területén a közüzemi ivóvíz-hálózatból szolgáltatott ivóvíz díja az alábbi díjakból tevődik össze:
a) alapdíj (Ft/ingatlan (lakóegység)/hó),
b) vízfogyasztás díja (m3).
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott díjakat jelen rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) E rendelet alkalmazásában a közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló 38/1995. (IV. 5.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kr.) 2. § szerinti meghatározások érvényesek. Az egyes szabálysértéseket a Kr., az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Kormányrendelet (továbbiakban: Szkr.), és e rendelet határozza meg.
(4) Egyéb meghatározások:
a) közművesítéssel érintett ingatlan: a közműépítéssel érintett közterülettel határos, illetve ahhoz magánúttal vagy szolgalmi úttal – a szolgalmi jog ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzésétől függetlenül – csatlakozó, beépített vagy a hatályos településrendezési eszközök szerint beépítésre szánt területen lévő ingatlanok, amelyek a megvalósított közművezetékről elláthatók.
b) közművesítéssel érintett ingatlan tulajdonosa: az a) pontban szereplő összes ingatlan tulajdonosa, közös tulajdonú ingatlan esetében valamennyi tulajdonostárs, részben önkormányzati tulajdonú ingatlan esetében a nem önkormányzati tulajdonrész tulajdonosai.
c) lakóegység: emberi tartózkodásra szolgáló, műszakilag részben vagy teljesen elkülönített épület vagy épületrész.
d) érdekeltségi egység: a külön jogszabály szerinti egy helyrajzi számmal rendelkező ingatlan vagy önálló rendeltetési egység, amely egyben önálló szennyvízelvezetési hely.
e) víziközmű-fejlesztési hozzájárulás (ivóvízhálózat esetén): Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete által megállapított, minden Fogyasztót (ingatlantulajdonost) terhelő befizetési kötelezettség. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás település folyamatos vízellátásának biztosításához beszedett és elkülönítetten kezelt pénzalap. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fedezi a jövőben szükségessé váló vízbázis-fejlesztés (pl. új föld alatti vízkészlet kutatása vízkivételi kút létesítése) és a gerinchálózat fejlesztési költségeit.
f) DTÖSZ: Dunavarsány és Térsége Önkormányzati Szennyvíztársulás (2336 Dunavarsány, Kossuth Lajos utca 18.).
g) Szolgáltató: Taksony Településüzemeltető Közhasznú Nonprofit Kft ( 2335 Taksony Wesselényi u. 21/A).
h) Gazdálkodó szervezet: (Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685.§ c) pont), az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi együttműködési csoportosulás, az egyes jogi személyek vállalata, a leányvállalat, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, a végrehajtói iroda, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó. Az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataira is a Gazdálkodó szervezetre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, kivéve, ha a törvény e jogi személyekre eltérő rendelkezést tartalmaz.
II. Víziközmű-fejlesztési hozzájárulás
2. § (1) Taksony nagyközség közigazgatási területén víziközmű-fejlesztési hozzájárulást kell fizetni minden Fogyasztónak, aki az ivóvíz hálózathoz új Fogyasztóként kíván csatlakozni, vagy a részére nyújtott szolgáltatás mennyiségének növelését igényli, illetve rendeltetésmód változás, működési engedély stb. érdekében - Szolgáltatói hozzájárulást kér. A Szolgáltató az érdekeltségi egységnek a törzshálózatba történő bekötéséhez a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás befizetésének igazolását követően elvi hozzájárulását adja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott díjakat jelen rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. A hozzájárulás nem osztható, legalább egy érdekeltségi egység vagy egy m3 számolandó. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás a közműhálózatba való rákötési, bekötési költségeket nem tartalmazza.
(3) Az (1) bekezdés szerint szabályozott díjat - a Gazdálkodó szervezeteket kivéve -, a Fogyasztónak a Taksony Településüzemeltető Közhasznú Nonprofit Kft elkülönített víziközmű számlájára kell befizetnie, a befizetett összeg kizárólag víziközmű-fejlesztésre fordítható[r1] .
(4) Gazdálkodó szervezet által kért bekötés megvalósításához vagy a részére nyújtott szolgáltatás mennyiségének növeléséhez, illetőleg minősége igényelt javításához - lakásszövetkezet és Önkormányzat tulajdonában lévő lakóépületek elhelyezésére szolgáló ingatlanok kivételével - víziközmű-fejlesztési hozzájárulást kell fizetni. A hozzájárulás mértéke az igényelt szolgáltatáshoz szükséges fejlesztés költségeinek arányos része. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás elkülönítetten kezelendő, és kizárólag a víziközmű fejlesztésére fordítható.
(5) A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás megfizetésének kötelezettsége alól felmentés nem adható. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulást akkor is meg kell fizetni, ha az ingatlan ivóvízhálózatra való rákötése nem történik meg. Az ingatlantulajdonos személyében bekövetkezett változást a Szolgáltatónak 8 naptári napon belül a régi és az új ingatlantulajdonosnak be kell jelentenie. Az ingatlan tulajdonosát terheli a jogelődje által még meg nem fizetett víziközmű-fejlesztési hozzájárulás.
A fizetési kötelezettség a lakóingatlan tulajdonosát, tulajdonközösség esetén a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk arányában terheli. Telekcsoport újraosztása, telekhatár-rendezés esetén szükséges bekötővezeték áthelyezési költsége az azzal érintett ingatlanok tulajdonosát terheli.
(6) A víziközmű törzshálózat mentén fekvő ingatlanoknak a víziközmű hálózatba történő bekötését az ingatlan tulajdonosa vagy egyéb használója a Szolgáltatónál kezdeményezheti, akinek a Szolgáltató a bekötés lehetőségeiről és feltételeiről előzetes tájékoztatást ad.
(7) Amennyiben a kezdeményező a víziközmű-fejlesztési hozzájárulást nem fizette meg, a jegyző az utólagos víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértékéről és a megfizetés módjáról határozatban dönt.
(8) A hozzájárulás összegére a magánszemély Fogyasztó kérelmére kamatmentes részletfizetési kedvezmény adható, legfeljebb 12 hónap időtartamra.
(9) A hozzájárulás késedelmes megfizetése esetén az esedékesség napjától a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 232. § (1) és (3) bekezdése szerint késedelmi kamatot kell fizetni. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás-fizetési kötelezettség elmulasztása esetén a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás közadók módjára behajtható. (A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás megfizetéséig, illetve behajtásáig a fizetésre kötelezett tulajdonában lévő ingatlanra jelzálogot lehet bejegyezni az ingatlan nyilvántartásba.)
(10) A Szolgáltató az Önkormányzatot minden negyedév végén tájékoztatja az adott időszakban befizetett hozzájárulásokról, a Szolgáltató minden negyedév végén tájékoztatja az Önkormányzatot a vízhálózatra történt bekötésekről és a beszedett víziközmű-fejlesztési hozzájárulásokról.Az Önkormányzat tájékoztatja a Szolgáltatót a víziközmű térítésmentes tulajdonba adásáról.
3. § (1) Területfejlesztés (lakóparkok, lakótelepek, iparterületek létesítése) kizárólag az Önkormányzattal kötött területrendezési szerződés keretében történhet.
(2) Az Önkormányzat beruházásában, de valamely érdekelt előfinanszírozásában történő területfejlesztés kizárólag az Önkormányzattal kötött területrendezési szerződés keretében történhet
(3) Amennyiben a közművesítés nem az Önkormányzat beruházásában történt, akkor a megvalósult közműhálózatot a műszaki átadás-átvételt követő 30 napon belül térítésmentesen az Önkormányzatnak fel kell ajánlani, hogy tulajdonába vegye és ezzel együtt a Szolgáltatónak üzemeltetésre át kell adni.
III. Egyéb rendelkezések
4. § (1) A Közüzemi Szolgáltatási Szerződésben rögzített napi vízigény (m3/nap) tartós, 180 napot meghaladó túllépése esetén: a Szolgáltató szakmai mérlegelés alapján:
a) a Szolgáltatási Szerződés módosítását kezdeményezheti, oly módon, hogy a Fogyasztót felszólítja a 2. §-ban meghatározott víziközmű-fejlesztési hozzájárulás különbözetének megfizetésének kötelezettségére,
b) a szolgáltatott vízmennyiséget az eredeti Szolgáltatói Szerződésben szereplő mennyiségre korlátozhatja,
c) a Szolgáltatói Szerződést felülvizsgálhatja, és kezdeményezheti módosítását a lakóegység rendeltetésének megváltozása esetén.
(2) Amennyiben a Fogyasztó az (1) bekezdés a) pontja szerinti kötelezettségének a Szolgáltató felszólítását követő 90 napon belül nem tesz eleget, úgy a Szolgáltató jogosult a túllépés időpontjától kezdődően a szerződésben rögzítetten felüli mennyiséget a Fogyasztó részére ötszörös szorzóval kiszámlázni.
5. § (1) Illetéktelen - méretlenül, a Szolgáltató hozzájárulása nélkül történő – ivóvízhasználatért a szolgáltatást jogtalanul igénybe vevőnek az illetéktelen fogyasztás időpontjától kezdődően e rendelet 1. számú mellékletének b) pontjában meghatározott, vízfogyasztási díj kétszeresével, a 2. számú mellékletben meghatározott átalány mennyiségekkel kiszámított ivóvíz díját kell megfizetnie a Szolgáltató részére.
(2) Gazdálkodó szervezetek esetében a Szolgáltató jogosult az illetéktelen ivóvízhasználatot e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott, vízfogyasztási díj ötszörösével kiszámlázni.
(3) Illetéktelen ivóvízhasználatnak minősül:
a. közkútról ideiglenes csatlakozási vezetékkel,
b. tűzcsapról tömlővel vagy egyéb módon,
c. bekötővezeték méretlen részéről történő leágazással,
d. egyéb módon méretlenül történő vízvételezés,
e. az ingatlanon lévő kút és az ivóvízvezeték-hálózat összekötése.
Az a-d) pontokban meghatározott tevékenységek szabálysértésnek minősülnek, amelyek elkövetése 50.000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható, míg az e) pontban meghatározott eset az Szkr. 126. §-a szerinti szabálysértésnek minősül.
6. § Nem minősül illetéktelen ivóvízhasználatnak a tűzcsapról történő szakszerű vízvételezés, ha a tűzoltóság által történik, vagy a Fogyasztó a Szolgáltatónál előzetesen megrendelte a vízvételezést és az elfogyasztott víz mobil vízmérő alkalmazásával, vagy becslés alapján történő mennyiség meghatározása után számított díját a Szolgáltatóval történt megállapodása szerint megfizeti.
7. § (1) Nem minősül továbbá illetéktelen ivóvízhasználatnak a rejtett hiba következtében történő többletfogyasztás. A rejtett hiba meghatározását, a vízfogyasztás megállapításának módját a Kr. 17. § bekezdése határozza meg.
(2) A rejtett hibát a házi vízvezetéken a Fogyasztó köteles elhárítani. A rejtett hibát, illetve annak okát a Fogyasztó a feltárás után, de a vezeték eltakarása előtt köteles a Szolgáltatónak bejelenteni és bemutatni. A bejelentett hiba csak a Szolgáltatónak történő bemutatása esetén minősülhet az (1) bekezdésben meghatározott rejtett hibának abban az esetben is, ha az (1) bekezdésben rögzített feltételek megvalósulnak.
(3) A rejtett meghibásodás ténye a Fogyasztót a díjfizetési kötelezettsége alól nem mentesíti.
(4) A rejtett meghibásodással érintett napok számának - amennyiben a Fogyasztó az ellenkezőjét nem tudja bizonyítani - a bekötési vízmérő Szolgáltató általi legutolsó leolvasásától a hiba elhárításáig eltelt napok számát kell tekinteni. Ha a Szolgáltató és a Fogyasztó megállapodása alapján a Fogyasztó havi átalánydíjat fizet, abban az esetben a rejtett meghibásodással érintett hónapban a Szolgáltató e rendelet 2. mellékletében meghatározott átalánymennyiséget 30 nap figyelembevételével állapítja meg.
(5) A Szolgáltató e rendelet 2. mellékletében meghatározott átalánymennyiség megállapítása érdekében az illetékes lakcímnyilvántartó szerv megkeresése útján tájékozódhat arról, hogy azon ingatlan, amelynek házi ivóvízhálózatán a rejtett meghibásodás történt, hány személy által került bejelentésre akár lakóhelyként, akár tartózkodási helyként a rejtett meghibásodás időszaka alatt.
8. § A Fogyasztó igénybejelentése alapján a Szolgáltató lehetőséget biztosít locsolási vízmérő beépítésére. Az itt elfogyasztott vízmennyiség után a Csatornamű Szolgáltató csatornahasználati díjat nem számít fel.
IV. Záró rendelkezések
9. § (1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően indult eljárásokban kell alkalmazni. E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az ivóvíz és csatorna hálózat közműfejlesztési hozzájárulásról szóló 25/2003. (XII. 4.) önkormányzati rendelet, valamint a helyi vízszolgáltatás díjáról szóló 2/2002. (III. 1.) önkormányzati rendelet valamennyi módosításával együtt hatályát veszti.
(2) Taksony nagyközség közigazgatási területén lévő lakó-, üdülőingatlanok vízfogyasztásának figyelembe vehető átalánymennyiségeit jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
/:Kreisz László:/ /:Széll Attila:/
polgármester címzetes főjegyző
Ezen rendelet kihirdetése 2011. december …-án megtörtént.
/:Széll Attila:/
címzetes főjegyző
1. számú melléklet
Az önkormányzati tulajdonú közüzemi vízmű által felszámítható ivóvízhasználat legmagasabb díja
2012. évre:
a) alapdíj … Ft + ÁFA/ingatlan (lakóegység)/hó
b) vízfogyasztás díja … Ft[r1] /m3 + ÁFA
c) a vízfogyasztás díjából a lakosság által fizetendő … Ft[r2] /m3 + ÁFA
A lakosság esetében, az ivóvíz szolgáltatási alapdíjjal korrigált és az állami támogatással csökkentett ivóvízhasználat díjának összegéig, Taksony Nagyközség Önkormányzata a lakosság által fizetendő ivóvízhasználat díját támogatja.
Víziközmű-fejlesztési hozzájárulás
nem gazdálkodó szervezetek esetén: 150.000 Ft/lakóegység +ÁFA (érdekeltségi egység)/1,0m3/nap
gazdálkodó szervezetek esetén: 180.000 Ft/m3/nap+ÁFA (igényelt napi vízfogyasztás alapján számítva).
2. számú melléklet
Lakó-, üdülőingatlanok vízfogyasztásának figyelembe vehető átalánymennyiségei
Megnevezés | Átalány (l/fő/nap) |
1. beépített ingatlanok (telkek) |
|
1.1 udvari csappal | 40 |
1.2 épületen belüli, de lakáson kívüli közös vízcsappal | 60 |
1.3 mint 1.2, de lakáson kívüli közös vízöblítéses WC-vel | 75 |
1.4 épületen belüli, lakásokon belüli vízcsappal | 65 |
1.5 mint 1.4., de épületen belüli, lakáson kívüli közös vízöblítéses WC-vel | 80 |
1.6 épületen belüli, lakásokon belüli vízcsappal és vízöblítéses WC-vel | 95 |
1.7 épületeken belüli, lakásokon belüli vízcsapokkal, vízöblítéses WC-vel, |
|
hagyományos fűtésű (fürdőhengeres) fürdőszobával | 120 |
1.8 mint 1.7, de hagyományos fűtésű helyett egyedi, éjszakai áramfelvételes vízmelegítővel | 150 |
1.9 mint 1.8, de központi melegvízellátással, illetőleg nem korlátozott fűtésű egyedi vízmelegítővel | 180 |
|
|
Megnevezés | Egység |
2. házikert locsolás |
|
az ingatlan beépítetlen területe, de legfeljebb az ingatlan terület 50%-ának alapulvételével | 1 l/m2/nap |
3. gépkocsimosás (tömlővel) | 400 l/szgk/hó |
4. állatállomány itatása számos állatonként | 40 l/db/nap |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal