9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. június 25-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a településrendezési eszközök egyszerűsített eljárás keretében történő korrekciójára
Készítette:   Harsányi-Szilágyi Gabriella, Széll Attila címzetes főjegyző
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

Taksony Nagyközség Helyi Építési Szabályzatának módosítását tervhiba indokolja, ami a 6121-6188 hrsz-ú ingatlanokat magában foglaló terület északi oldala felőli feltárásával kapcsolatban jelent meg, illetve az a tény, hogy a korábbi üdülőterületen az építéshatóság rendkívül sajátos megközelítésben, sajátosan értelmezi a teljes közművesítettség kérdését.

Taksony hatályos Településszerkezeti Terve és Helyi Építési Szabályzata az Étv. (1997. évi LXXVIII. tv.) és 253/1997. (XII.20.) Kormányrendelet (OTÉK) figyelembevételével készült a 2009. és 2010-es években (készítette: Bau-Urb Tervező és Tanácsadó Kft.). A Településszerkezeti Terv a 177/2010. (IX.14.) Ök. határozattal, a Helyi Építési Szabályzat és annak rajzi mellékletét képező bel-, és külterületi Szabályozási tervlapok (T-6/mód és T-7/mód) a 14/2010. (IX.29.) Ök. rendelettel kerültek elfogadásra. Az időközben felmerült változtatási igényeket, Taksony Nagyközség Önkormányzata a 79/2012. (V. 30.) KT határozatban meghatározottak alapján kívánja módosítani.

Fenti tárgyban 2013. április 30-án megtartott egyeztető tárgyalás során felmerült, hogy a szabályozási tervlapon a Taksony északi területét érintő szabályozási vonalak meglévő beépített területeken haladnak át. A Hrsz. 6121-6188 terület északi oldal felőli feltárása a szabályozási terven jelölt új utak kialakításával történik. A terület változtatási tilalom alatt áll az Étv.-ben (1997. évi LXXVIII. tv.) meghatározott időtartamig. A terület övezeti besorolása és a beépíthetőség szabályozása telekalakításokkal együtt beruházói igény felmerülése esetén rendeletben meghatározott módon történhet. A terület feltárása a Nyárfás utca Hrsz.2641 közút felől történik, az út tengelye Taksony-Dunaharaszti közigazgatási határán húzódik a Hrsz. 519 ingatlan vonaláig. A szabályozási terv szerinti kialakítandó 16,0 méter széles csatlakozó útszakasz teljes szélességében Taksony közigazgatási területén belül húzódik. A terület keleti és déli irányból történő megközelítése szintén 16,0 méter szélességű közutakról történne. A déli oldalon található újonnan kialakítandó közút tengelye a jelenlegi út tengelyével azonos helyre került és a szélesítéshez szükséges területek a már meglévő beépített és a jelenleg beépítetlen ingatlanokból egyenlő arányban vesz el területeket. A közút tengelyét kérjük északi irányba eltolni oly módon, hogy a 16,0 méter szélességű közút kialakításához szükséges területek kizárólag a beépítetlen ingatlanokból kerüljenek felhasználásra. Ez a kialakítás a jelenleg kialakult beépített területet nem érintené. A változtatás a település szerkezetét nem érintené, a fent jelölt ingatlanok megközelíthetőségét nem befolyásolná. A Szent Mihály utca további szakaszán nem indokolt a 16,0 méter szélességű útszakasz kialakítása, hiszen ezen területeket több irányból is meg lehet közelíteni, ezáltal a forgalom ezen a szakaszon előreláthatólag nem fog változni.

Ezen probléma mielőbbi orvoslásába bevontuk a főépítészt, aki az alábbi tájékoztatást adta:

"A levelében jelzett kérdésre, amely a település északi részén lévő (az Lke-1 építési övezetet érintő) út áthelyezésére, a szabályozási terven szereplő szabályozási vonal módosítására irányul, az alábbi tájékoztatást adjuk.

 

A településrendezési eszközök módosítását, egyeztetését a 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben foglaltak figyelmbevételével kell lefolytatni.
Alapvetően a településrendezési eszközök készítése módosítása, egyeztetése az ún. teljes eljárásban kell megtörténjen, azonban a rendelet 32.§-a ettől eltérő módokat is megenged.
A 32.§ (4) bekezdése szerint:
"A településrendezési eszköz egyeztetése történhet az egyszerűsített eljárás szerint, amennyiben a településrendezési eszköz módosítása során az alábbi feltételek egyaránt teljesülnek:
a) a településszerkezetet meghatározó műszaki infrastruktúra főhálózat nem változik,
b) nem történik új beépítésre szánt terület kijelölése, kivéve, ha a képviselő-testület döntésében a módosítást gazdaságfejlesztő beruházás megvalósulása érdekében támogatja és az legalább 15 új munkahely megteremtését biztosítja,
c) nem történik zöld, vízgazdálkodási, erdő- és természetközeli terület megszüntetése."
 
A fentebb idézett jogszabályhely (32.§ (4) bek.) előírásában rendkívül lényeges az, hogy ezen előírások mindegyikének teljesülnie kell annak érdekében, hogy az egyszerűsített eljárás alkalmazható legyen.
Jelezni szeretném azonban, hogy ezen tervezett módosítás az Lke övezetbe tartozó telkek tulajdonosai számára megnyugtató lehet, azonban egy újabb kérdést szülhet (amennyiben azon tulajdonosok észlelik az út kiszabályozást akiknek az Lke övezettől északra lévő telkeik vannak).
További (felmerülő) problémát jelent, hogy a megküldött tervezett út nem igazodik az Lke övezet telkei végében lévő, vélhetően önkorményzati tulajdonú közterületi út vonalvezetéséhez. Javasolt a szabályozást ennek figyelmbevételével meghatározni, vonalvezetését pontosítani.
Javasolt továbbá - amennyire azt a terv léptéke lehetővé teszi - a szabályozási vonalak lehető legpontosabb méretezése, bekótázása, mivel a szabályozás terv joghatást közvetlenül kiváltó dokumentum, így az egyes ingatlan tulajdonosok (különösen települési közút kialakítása esetén) joggal várhatják el, hogy pontosan látható, mérhető, kalkulálható legyen az, hogy egy szabályozási eszköz mennyiben érinti tulajdonukat.
A tegnapi levelemből lemaradt, a telefonban is tárgyalt partnerség kérdése.
A 314/2012-es korm. rendelet lévén, hogy új alapokra kívánta helyezni a településrendezési eszközök, tervezését, egyeztetését, egy új gondolatot is beemelt. Ez pedig a partnerségi egyeztetés fogalma. (29.§)
Lényege, hogy a településnek rendelkeznie kell a partnerségi egyeztetést leíró, azt szabályozó döntéssel. (kiket, mely esetben, milyen módon vona be az egyeztetés eljárásába és a partnerek által megfogalmazott véleményeket, hogyan és milyen módon veszi figyelmbe.)
Ezen döntés (amelynek formája - KT. határozat, vagy rendelet - deklaráltan nincs rögzítve a korm.rendeletben, annak kialakítását teljes mértékben az önkormányzatra bízza) alapvetően fontos, mivel a 314/2012-es korm. rendelet alapján minden eljárás típus (teljes, egyszerűsített, tárgyalásos) esetén előírja ezen egyeztetés lefolytatását."
 
A közművesítettséggel kapcsolatosan az építéshatóság álláspontja a következő:
Nem akarják kötelezni az ingatlan tulajdonosokat a szennyvízelvezető csatornára történő rákötésre, mely a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény 55. § (5) bekezdésének megfelel. Amennyiben nem köt rá a szennyvízelvezető csatornára akkor marad az épület továbbra is hétvégi ház, és továbbra is használhatja a zárt szennyvíztárolóját. A taksonyi HÉSZ alapján lakóterületen teljes összeközművesítés szükséges, melyet be is kell tartani.
 
Az ilyen esetekre javasoljuk az alábbiakat:
 
"A közművesítettség mértékének meghatározását az övezeti szabályok tartalmazzák. A település területén, amennyiben nincs lehetőség a közüzemi szennyvízcsatornára történő csatlakozásra, csak zárt rendszerű, vízzáró és rendszeresen ürített szennyvíztároló létesíthető. Azokon a területeken, ahol lehetőség van a közüzemi szennyvízcsatorna-hálózatra történő csatlakozásra és a rákötés műszaki feltételei adottak, a zárt rendszerű szennyvíztárolót üzemen kívül kell helyezni, illetve új zárt rendszerű szennyvíztárolót nem lehet létesíteni."

 


Döntési javaslat

"településrendezési eszközök egyszerűsített eljárás keretében történő korrekciójáratelepülésrendezési eszközök egyszerűsített eljárás keretében történő korrekciója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: építési ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a településrendezési eszközök egyszerűsített eljárás keretében történő korrekcióját elfogadja az előterjesztésben foglalt problémák orvoslása érdekében és  elfogadjaa partnerségi egyezetési eljárás menetének meghatározását is.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe