21. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. április 30-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés falugondnoki feladatok ellátásáról
Készítette:   Széll Attila címzetes főjegyző
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

A falugondnoki tevékenység, az éppen hivatalban lévő polgármester által, 2003. februárjáról került kialakításra az akkori polgárőr egyesületi elnök, Tóth József megbízásával azzal az indokkal, hogy közterület-felügyelő hiányában a közterületi rend, a lakossággal való kapcsolattartás a hivatal falain kívül is biztosított legyen.

Fő feladatai az alábbiak voltak:

  • illegális közterület-foglalások felszámolása,
  • utak és műtárgyainak ellenőrzése, kátyúk felderítése,
  • kóbor ebek befogásának és közterületen elhullott állatok begyűjtésének koordinációja,
  • közrend, közbiztonság fenntartása érdekében együttműködés a rendőrséggel,
  • csapadékvíz elvezető árkok tisztántartásának ellenőrzése,
  • elhanygolt magán tulajdnonú ingatlanok ellenőrzése, tulajdonosok felszólítása,
  • belterületi parlagfű elleni védekezés ellenőrzése, tulajdonosok felszólítása,
  • illegális hulladéklerakók felderítése, felszámolásának koordinációja,
  • házaló, alkalmi árusok felderítése,
  • vezetékvédelmi gallyazások koordinációja, ELMÜ kapcsolattartás,
  • síkosság elleni védekezés ellenőrzése magáningatlanok előtti járdaszakaszokon,
  • tűzgyújtási szabályok betartatása (magánterületen és közterületen),
  • köztemető ellenőrzése, köztemető rendjének fenntartására vonatkozó táblák kihelyezése,
  • köztéri hírdetőberendezések karbantartása (hirdetések eltávolítása, felhelyezése),
  • játszóterek ellenőrzése, rongálások dokumentálása,
  • közvilágítási lámpák ellenőrzése,
  • kommunális hulladék elszállításával kapcsolatos lakosság ibejelentések kezelése,
  • veszélyes tárgyak közterületi kihelyezésének ellenőrzése,
  • víziállások állapotának ellenőrzése és helyzetének felderítése,
  • falugondnoki tájékoztatók készítése.

A feladatellátást folyamatosan vezetett naplók tanusítják. Az általa tett megállapításokról beadványok formájában tájékoztatta a hatáskörrel rendelekző hivatalt és telepüésüzemeltetőt.

A közterület-felügyelő alkalmazásával ennek a funkciónak egy része gyakorlatilag kiüresedett és a fenti feladatok jelentős részét átvette a hatósági intézkedésre, a törvény által feljogosított köztisztviselő, akinek a feladatellátáshoz folyamatos támogatást biztosított. Az önkormányzat a falugondnoki funkciót továbbra is fenntartotta és finanszírozta a következő feladatok ellátása érdekében:

  • közvilágítás ellenőrzése,
  • kátyúk felderítése,
  • csapadékvízelvezető rendszerek karbantartásának ellenőrzése,
  • köztemető ellenőrzése,
  • játszóterek, közterületi rongálások ellenőrzése,
  • kóbor ebek, közterületen elhullot állatok begyűjtésének koordinációja,
  • kapcsolattartás a lakossággal (telefonos és személyes),
  • kommunális hulladék elszállításával kapcsolatos lakossági bejelentések kezelése,
  • veszélyes tárgyak közterületi kihelyezésének ellenőrzése,
  • víziállások állpotának ellenőrzése és helyzetének felderítése,
  • falugondnoki tájékoztatók készítése.

Itt kívánjuk megjegyezni, hogy a mellékletben olvasható szerződések alapján az önkormányzat saját céget hozott létre, melynek feladatait is pontosan meghatározta.

A hivatali létszámcsökkenés okozta visszaesés elkerülése, illetve a hatékonyság növelése érdekében a jegyző kihasználva a falugondnoki funkció nyujtotta humánerő többletet az alábbi feladatok ellátását kérte időszakosan:

  • adóügyi értesítők, illetve felszólítások kézbesítésénél kisegítés,
  • önkormányzati, hivatali rendezvényekről szóló plakátok kihelyezése, szóróanyagok kézbesítése,
  • veszélyes közterületi fák kivágásának, gallyazásának felderítése, koordinációja,
  • szomszédviták békés úton történő rendezése,
  • közvilágítási lámpatestek műszaki állapotának ellenőrzése,
  • hatósági eljárásokhoz szükséges fotódokumentáció készítése,
  • külterületen keletkezett szabálysértésekhez történő adatszolgáltatás, helyszín felkutatás.

A közterület-felügyelői álláshely üresedését követően a hatósági funkció megszűnésével az előzőekben vázolt alkalmi feladatellátás állandósult, rendszeressé vált, arra való tekintettel, hogy a polgármesteri hivatal státuszai között, gazdasági megfontolásból a közterület-felügyelői álláshely eleinte zárolásra, majd később teljes egészében elvonásra került. Ezt követően a falugondnok tevékenysége ismét kibővült azokkal a funkciókkal, melyekre nem volt kapcitás, viszont ez már a jegyző által irányított keretek között zajlott és az ügyintézők által koordinált rendben.

Meggyőződésem, hogy a fentiekben vázolt feladatellátás - az egyébként is minden tekintetben ügyfélbarát, szolgáltató jellegű önkormányzat arculatához igazodva - szükséges. Azonban a kérdés az, hogy milyen formában, illetve mely intézményhez kapcsolva, illetve, hogy milyen humánerő keretében biztosítjuk ezt.

Leginkább a polgármesteri hivatal keretei között képzelhető el a fenti feladatok ellátása, vagy egy teljesen önálló, a képviselő-testület szerveként, saját feladat és hatáskörrel rendelekző tanácsnoki funkcióként.

Tény az is, hogy a feladatellátás költségtérítés formájában történő honorálása kedvezőbb pénzügyi helyzetet teremt és teremtett, mint egy főállású köztisztviselő alkalmazása, azonban ezideig sohasem volt egyértelmű a tevékenység és a finanszírozás kérdése.

Az általunk összeállított feladatterv alapján - köztisztviselő alkalmazása nélkül - biztosítható továbbra is a funkció, viszont a jövőre nézve ez nem csupán ellenőrzési, kapcsolattartási funkciót feltételez, hanem tényleges munkavégzést is, mely humánerőt szabadít fel a Forrás Intézményüzemeltető Központban.

Amennyiben a Képviselő-testület a fentiek alapján indokoltnak tartja a funkció fenntartását és támogatja a mellékletben fellelhető feladattervet úgy kérjük, hogy határozza meg, milyen körülmények között kívánja ezt biztosítani.

  • Amennyiben a jelenlegi állapotot kívánja fenntartani, akkor is célszerűenek látjuk a hivatal előirányzatai között tervezni Tóth József falugondnok költségtérítését.
  • Amennyiben a polgármesteri hivatal keretein belül hatósági jogkörrel, akkor szükséges meghatározni a közterület-felügyelői státusz visszaállítását és a hozzákapcsolódó előirányzatokat.
  • Amennyiben tanácsnokként, akkor célszerű a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosításával rendezni.

Javasolom - tekintettel arra, hogy a feladatellátás ténylegesen megtörtént és amennyiben a Képviselő-testület is támogatja -, hogy a 2013. január 1-től április 30-ig terjedő időszak tekintetében a Tóth József falugnodnok által ellátott feladatokhoz rendelhető költségtérítés - 45 000 (negyvenötezer) forint - az alábbiak szerint kerüljön rendezésre:

  • 10 000 (tízezer) forint képviselői költségtérítés és
  • 35 000 (harmincötezer) forint költségtérítés a polgármesteri hivatal személyi juttatásainál a betegségek miatt keletkezett bérmaradvány terhére.

Ezt a megoldást Tóth József falugondnok nem tudja elfogadni, mert az ő értelmezésében a 45 000 (negyvenötezer) forint falugondnoki költségtérítésen felül jár a települési képviselők részére megállapított képviselői költségtérítés, azaz a 10 000 (tízezer) forint, mert a falugondnoki tevékenysége után 2010. óta folyamatosan kapta a 45 000 (negyvenötezer) forintos költségtérítést, amit nem befolyásolhat a képviselői költségtéírítés, továbbá 2013. május 1-től, a polgármesterrel történt előzetes egyeztetés alpaján 50 000 (ötvenezer) forint falugondnoki költségtérítésre és ezen felül a képviselői költségtérítésre, azaz a 10 000 (tízezer) forintra is számít.

Tóth József, mint települési képviselő, személyétől függetlenül - a lakossági kiszolgálás érdekében - szükségesnek tartja a falugondnoki funkicó fenntartását (ezt méginkább indokolja, hogy nincs közterület-felügyelő) és amennyiben a képviselő-testület úgy dönt, elfogadja és támogatja, hogy a jövőben ez a funkció más módon kerüljön betöltésre (pl. pályáztatással), de az eddig elvégzett munkája után kéri a költségtérítés rendezését az általa meghatározottak szerint, tekintettel arra, hogy nincs tudomása más irányú döntésről.

 A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság ülésén elhangzottak alapján az anyagot hétfőn átdolgozzuk.

 

 

 


« Vissza
Vissza a főmenübe