2013. április 30-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés falugondnoki feladatok ellátásáról | |
Készítette: | Széll Attila címzetes főjegyző | |
Előterjesztő: | Széll Attila címzetes főjegyző | |
Véleményező bizottság: | Képviselő-testület |
A falugondnoki tevékenység, az éppen hivatalban lévő polgármester által, 2003. februárjáról került kialakításra az akkori polgárőr egyesületi elnök, Tóth József megbízásával azzal az indokkal, hogy közterület-felügyelő hiányában a közterületi rend, a lakossággal való kapcsolattartás a hivatal falain kívül is biztosított legyen.
Fő feladatai az alábbiak voltak:
- illegális közterület-foglalások felszámolása,
- utak és műtárgyainak ellenőrzése, kátyúk felderítése,
- kóbor ebek befogásának és közterületen elhullott állatok begyűjtésének koordinációja,
- közrend, közbiztonság fenntartása érdekében együttműködés a rendőrséggel,
- csapadékvíz elvezető árkok tisztántartásának ellenőrzése,
- elhanygolt magán tulajdnonú ingatlanok ellenőrzése, tulajdonosok felszólítása,
- belterületi parlagfű elleni védekezés ellenőrzése, tulajdonosok felszólítása,
- illegális hulladéklerakók felderítése, felszámolásának koordinációja,
- házaló, alkalmi árusok felderítése,
- vezetékvédelmi gallyazások koordinációja, ELMÜ kapcsolattartás,
- síkosság elleni védekezés ellenőrzése magáningatlanok előtti járdaszakaszokon,
- tűzgyújtási szabályok betartatása (magánterületen és közterületen),
- köztemető ellenőrzése, köztemető rendjének fenntartására vonatkozó táblák kihelyezése,
- köztéri hírdetőberendezések karbantartása (hirdetések eltávolítása, felhelyezése),
- játszóterek ellenőrzése, rongálások dokumentálása,
- közvilágítási lámpák ellenőrzése,
- kommunális hulladék elszállításával kapcsolatos lakosság ibejelentések kezelése,
- veszélyes tárgyak közterületi kihelyezésének ellenőrzése,
- víziállások állapotának ellenőrzése és helyzetének felderítése,
- falugondnoki tájékoztatók készítése.
A feladatellátást folyamatosan vezetett naplók tanusítják. Az általa tett megállapításokról beadványok formájában tájékoztatta a hatáskörrel rendelekző hivatalt és telepüésüzemeltetőt.
A közterület-felügyelő alkalmazásával ennek a funkciónak egy része gyakorlatilag kiüresedett és a fenti feladatok jelentős részét átvette a hatósági intézkedésre, a törvény által feljogosított köztisztviselő, akinek a feladatellátáshoz folyamatos támogatást biztosított. Az önkormányzat a falugondnoki funkciót továbbra is fenntartotta és finanszírozta a következő feladatok ellátása érdekében:
- közvilágítás ellenőrzése,
- kátyúk felderítése,
- csapadékvízelvezető rendszerek karbantartásának ellenőrzése,
- köztemető ellenőrzése,
- játszóterek, közterületi rongálások ellenőrzése,
- kóbor ebek, közterületen elhullot állatok begyűjtésének koordinációja,
- kapcsolattartás a lakossággal (telefonos és személyes),
- kommunális hulladék elszállításával kapcsolatos lakossági bejelentések kezelése,
- veszélyes tárgyak közterületi kihelyezésének ellenőrzése,
- víziállások állpotának ellenőrzése és helyzetének felderítése,
- falugondnoki tájékoztatók készítése.
Itt kívánjuk megjegyezni, hogy a mellékletben olvasható szerződések alapján az önkormányzat saját céget hozott létre, melynek feladatait is pontosan meghatározta.
A hivatali létszámcsökkenés okozta visszaesés elkerülése, illetve a hatékonyság növelése érdekében a jegyző kihasználva a falugondnoki funkció nyujtotta humánerő többletet az alábbi feladatok ellátását kérte időszakosan:
- adóügyi értesítők, illetve felszólítások kézbesítésénél kisegítés,
- önkormányzati, hivatali rendezvényekről szóló plakátok kihelyezése, szóróanyagok kézbesítése,
- veszélyes közterületi fák kivágásának, gallyazásának felderítése, koordinációja,
- szomszédviták békés úton történő rendezése,
- közvilágítási lámpatestek műszaki állapotának ellenőrzése,
- hatósági eljárásokhoz szükséges fotódokumentáció készítése,
- külterületen keletkezett szabálysértésekhez történő adatszolgáltatás, helyszín felkutatás.
A közterület-felügyelői álláshely üresedését követően a hatósági funkció megszűnésével az előzőekben vázolt alkalmi feladatellátás állandósult, rendszeressé vált, arra való tekintettel, hogy a polgármesteri hivatal státuszai között, gazdasági megfontolásból a közterület-felügyelői álláshely eleinte zárolásra, majd később teljes egészében elvonásra került. Ezt követően a falugondnok tevékenysége ismét kibővült azokkal a funkciókkal, melyekre nem volt kapcitás, viszont ez már a jegyző által irányított keretek között zajlott és az ügyintézők által koordinált rendben.
Meggyőződésem, hogy a fentiekben vázolt feladatellátás - az egyébként is minden tekintetben ügyfélbarát, szolgáltató jellegű önkormányzat arculatához igazodva - szükséges. Azonban a kérdés az, hogy milyen formában, illetve mely intézményhez kapcsolva, illetve, hogy milyen humánerő keretében biztosítjuk ezt.
Leginkább a polgármesteri hivatal keretei között képzelhető el a fenti feladatok ellátása, vagy egy teljesen önálló, a képviselő-testület szerveként, saját feladat és hatáskörrel rendelekző tanácsnoki funkcióként.
Tény az is, hogy a feladatellátás költségtérítés formájában történő honorálása kedvezőbb pénzügyi helyzetet teremt és teremtett, mint egy főállású köztisztviselő alkalmazása, azonban ezideig sohasem volt egyértelmű a tevékenység és a finanszírozás kérdése.
Az általunk összeállított feladatterv alapján - köztisztviselő alkalmazása nélkül - biztosítható továbbra is a funkció, viszont a jövőre nézve ez nem csupán ellenőrzési, kapcsolattartási funkciót feltételez, hanem tényleges munkavégzést is, mely humánerőt szabadít fel a Forrás Intézményüzemeltető Központban.
Amennyiben a Képviselő-testület a fentiek alapján indokoltnak tartja a funkció fenntartását és támogatja a mellékletben fellelhető feladattervet úgy kérjük, hogy határozza meg, milyen körülmények között kívánja ezt biztosítani.
- Amennyiben a jelenlegi állapotot kívánja fenntartani, akkor is célszerűenek látjuk a hivatal előirányzatai között tervezni Tóth József falugondnok költségtérítését.
- Amennyiben a polgármesteri hivatal keretein belül hatósági jogkörrel, akkor szükséges meghatározni a közterület-felügyelői státusz visszaállítását és a hozzákapcsolódó előirányzatokat.
- Amennyiben tanácsnokként, akkor célszerű a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosításával rendezni.
Javasolom - tekintettel arra, hogy a feladatellátás ténylegesen megtörtént és amennyiben a Képviselő-testület is támogatja -, hogy a 2013. január 1-től április 30-ig terjedő időszak tekintetében a Tóth József falugnodnok által ellátott feladatokhoz rendelhető költségtérítés - 45 000 (negyvenötezer) forint - az alábbiak szerint kerüljön rendezésre:
- 10 000 (tízezer) forint képviselői költségtérítés és
- 35 000 (harmincötezer) forint költségtérítés a polgármesteri hivatal személyi juttatásainál a betegségek miatt keletkezett bérmaradvány terhére.
Ezt a megoldást Tóth József falugondnok nem tudja elfogadni, mert az ő értelmezésében a 45 000 (negyvenötezer) forint falugondnoki költségtérítésen felül jár a települési képviselők részére megállapított képviselői költségtérítés, azaz a 10 000 (tízezer) forint, mert a falugondnoki tevékenysége után 2010. óta folyamatosan kapta a 45 000 (negyvenötezer) forintos költségtérítést, amit nem befolyásolhat a képviselői költségtéírítés, továbbá 2013. május 1-től, a polgármesterrel történt előzetes egyeztetés alpaján 50 000 (ötvenezer) forint falugondnoki költségtérítésre és ezen felül a képviselői költségtérítésre, azaz a 10 000 (tízezer) forintra is számít.
Tóth József, mint települési képviselő, személyétől függetlenül - a lakossági kiszolgálás érdekében - szükségesnek tartja a falugondnoki funkicó fenntartását (ezt méginkább indokolja, hogy nincs közterület-felügyelő) és amennyiben a képviselő-testület úgy dönt, elfogadja és támogatja, hogy a jövőben ez a funkció más módon kerüljön betöltésre (pl. pályáztatással), de az eddig elvégzett munkája után kéri a költségtérítés rendezését az általa meghatározottak szerint, tekintettel arra, hogy nincs tudomása más irányú döntésről.
A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság ülésén elhangzottak alapján az anyagot hétfőn átdolgozzuk.
Mellékletek: