2014. április 29-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28) önkormányzati rendelet hatályba lépését követő tapasztalatatokról | |
Készítette: | Bartáné Kovács Tímea, Dr. Mester Szilvia, Olasz Sándor belső ellenőr, Dr. Széll Attila címzetes főjegyző | |
Előterjesztő: | Dr. Széll Attila címzetes főjegyző |
Az új helyi adórendelet kapcsán felmerült problémák
Korábban a helyi adórendelet alapján mezőgazdasági művelés miatt mentesített, de a helyi adótörvény változásával adókötelessé vált beépítetlen, belterületi ingatlanok esetében kiderült, hogy több telek, erre irányuló kérelem és engedélyező határozat nélkül került évekig mentesítésre a telekadó fizetési kötelezettség alól, illetve a tulajdonosok bejelentkezési kötelezettségüknek sem tettek eleget. Ez az állapot az utólagos ellenőrzés lehetőségének hiányában visszamenőlegesen nem korrigálható. Jelenleg is folyik a telekadó hatálya alá tartozó ingatlanok teljes körű felderítése.
A magánszemélyek kommunális adója alóli mentesítés kapcsán sor került számtalan, évek óta elhunyt hozzátartozó neve alatt nyilvántartott adókötelezettség rendezésére, illetve több esetben fény derült a kommunális adófizetési kötelezettség részleges vagy nem teljesítésére, a bevallás benyújtási kötelezettség elmulasztására.
Felmerült továbbá az egy helyrajzi számon szereplő, de több család által, külön használatbavételi engedély útján birtokolt, a nyilvántartásban egy illetve két lakóház megjelöléssel nyilvántartott ingatlan esetén fizetendő kommunális adó problematikája.
A rendelet hatályba lépését követően 250 darab kommunális adó alóli mentesítésre, illetve adókedvezmény igénybevételére vonatkozó kérelem érkezett, melyből 140 esetben a kérelemnek egészben vagy részben helyt adtunk. Ez 77 egyedülálló személyt és 63 kétszemélyes háztartást érint, a kieső adóbevétel 976 500 forint.
Adóellenőrzések tapasztalatai
Az OPTEN adatbázis alkalmazásával és a KEKKH adatszolgáltatása alapján sikerült 5 évre visszamenőlegesen megvalósítani a helyi iparűzési adó ellenőrzését: mind a társaságok, mind az egyéni vállalkozók körében, számos „új” adózó feltárásával.
Az ellenőrzési folyamat során - különösen a kommunális- és az építményadó esetében - nehézséget okoz, hogy hivatalunk nem rendelkezik naprakész, helyrajzi számos digitális térképpel. (A legfrissebb 2006-ban készült!)
A régi változat nem tartalmazza az időközben kialakított utcák helyrajzi szám- és házszám adatait, sem a megváltozott adatokat, emellett az egyes utcákban a házszámok megjelölése rendkívül hiányos, vagy téves. (Az új digitális belterületi térkép beszerzési költsége megközelítőleg egymillió forint.)
Leghamarabb az év második felében kezdődhet el az egyéni vállalkozók/társaságok/ hétvégi házak építményadó fizetési kötelezettségének kontrollja, de a kiinduló adatbázis elkészült. Korszerűbb eszközök hiányában az ellenőrzés során a települést ténylegesen végigjárva, a bevallási lista adatait direkt módon kell összevetni a valós adatokkal.
Változások és tervek az adócsoport munkájában
Megvalósult az ONKADO nyilvántartás aktualizálása: elhunyt magánszemélyek, megszűnt vállalkozások, adófizetési kötelezettséggel és hátralékkal nem rendelkező adózók törlése, folyószámlák rendezése; elérhetőségek pontosítása; hosszú évek óta húzódó, tisztázatlan gépjárműadó ügyek lezárása.
Az adó- és értékbizonyítványok kiállításánál jelentős előrelépés, hogy a 2013. január 1-je óta érkezett kérelmek alapján egy folyamatosan bővülő adatbázist alakítottunk ki, mely nagyban elősegíti az egzakt forgalmi érték meghatározást.
A méltányossági kérelmek benyújtására rendszeresített formanyomtatvány bevezetésével kontrollálhatóbbá vált a részletfizetés és a szociális alapú méltányosság jogintézménye, megemlítendő azonban, hogy a kérelmek száma is a 3x-osára nőtt a 2013. III. vagy IV. negyedévéhez képest.
Tervként szerepel a gépi csekk használatának bevezetése, valamint az OTP Elektra program használata a könyvelésben.
Április végén bevezetésre kerül a Windows alapú önkormányzati adóprogram, mely várhatóan kevesebb fennakadást okoz a munkamenetben és kompatibilis lesz a központi nyomtatóval.
A talajterhelési bevallások kapcsán felmerült a talajterhelési rendelet módosításának szükségessége.
Végül a legnagyobb ügyfélforgalmat lebonyolító csoport munkáját általánosan megkönnyítené, ha egy nagyobb befogadóképességű irodában kapna helyet, ahol az állandó létszám mellett egy adminisztratív feladatokat ellátó közfoglalkoztatott is dolgozhatna.
Döntési javaslat
"Tájékoztató elfogadása a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28) számú önkormányzati rendelet hatályba lépését követő tapasztalatatokról"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: adóügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28) számú önkormányzati rendelet hatályba lépését követő tapasztalatatokról szóló tájékoztatót tudomásul veszi.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Dr. Széll Attila
Hivatali felelős: Dr. Mester Szilvia
Mellékletek: