2014. július 30-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról | |
Készítette: | Bartáné Kovács Tímea, Dr. Mester Szilvia | |
Előterjesztő: | Dr. Mester Szilvia | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi -, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság |
A Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívással élt a helyi adókról és az adózás rendjéről 17/2013. (XI.28.) számú önkormányzati rendelet (továbbiakban Ör.) telekadó alapját és mértékét szabályozó 9.§-a kapcsán az alábbiak szerint.
9.§ (1) Az adó alapja a telek m2-ben számított területe.
(2) Az adó mértéke 70 (hetven) forint/m2.
(3) Nem magánszemély adóalany külterületi telke után az adó mértéke 10 (tíz) forint/m2/év, amennyiben az adóévet megelőző naptári évben, 12 (tizenkettő) hónapon át legalább 4 (négy) fő taksonyi lakóhellyel rendelkező munkavállalót foglalkoztat.
(4) A (3) bekezdés szerinti adókedvezmény iránti kérelmet minden év január 31-ig lehet előterjeszteni, melyet az adóhatósághoz évente felülvizsgálat céljából újra be kell nyújtani.
1. Az Ör. 9.§ (2) bekezdése szerint a telekadó mértéke 70,- Ft/m2, de a szabályozás nem tartalmazza egyértelműen az időintervallumot, melyre a szabályozás alkalmazandó.
Javaslat:
A 9.§ (2) bekezdés alábbiak szerinti módosítása:
„ Az adó mértéke 70 (hetven) forint/ m2/év.
2. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban Htv.) 6.§ d) pontja biztosítja az önkormányzat számára, hogy az e törvényben meghatározott mentességeket illetve kedvezményeket további mentességgel, vagy kedvezménnyel bővítse.
A 7.§ e) bekezdés azonban az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza azzal, hogy a vállalkozó üzleti célt szolgáló telke utáni telekadó tekintetében, ha e törvény másként nem rendelkezik a 6.§ d) pont nem alkalmazható.
A telekadó kapcsán biztosított adómentességi/kedvezményi kör részletszabályait a Htv 19.§-a tartalmazza, de a vállalkozó adóalanyok vonatkozásában eltérő rendelkezést nem szabályoz, így az önkormányzati jogalkotó nem nyújthat a vállalkozó adóalany számára további adókedvezményt.
Mindezek következtében az Ör. 9.§ (3) bekezdése ellentétes a Htv szabályaival, így a bekezdést a benyújtásra vonatkozó (4) bekezdéssel együtt hatályon kívül kell helyezni.
3. Az adómérték megállapítása kapcsán a Kormányhivatal felhívta az Önkormányzat figyelmét a Kúria azon határozatára, mely törvényellenesnek minősít egy olyan szabályozást, amely a külterületi telkekre – a formális adómaximum betartása mellett – azonos telekadó mértéket írt elő, és nem volt figyelemmel az egyes külterületi ingatlanok közötti különbségekre, illetve az adóalanyok teherbíró képességére.
A helyi adórendelet egy általános telekadó mértéket szabályoz, mely alól a nem vállalkozó magánszemély külterületi telkeire biztosít mentességet, de a vállalkozó adóalanyok bel- és külterületei telkeire egyaránt az általános adómérték vonatkozik, nem differenciál és nem derül ki a rendeleti szabályozásból az sem, hogy az önkormányzat figyelembe vette volna a telkek rendeltetését, a telkek között értékkülönbözetet illetve földrajzi elhelyezkedésüket.
Bár a Htv. nem zárja ki az általános adómérték előírását, a Kormányhivatal álláspontja szerint magasabb szintű jogszabályokkal összhangban álló megoldás lenne a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességeihez igazodóan megállapított többféle adómérték alkalmazása.
Álláspontunk szerint a külterületi telkek vonatkozásában korlátozott a lehetőség különböző adómértékek megállapítására, tekintettel arra, hogy azok nagy része (tanya, erdő, termőföld) a helyi adótörvény alapján eleve mentes az adó alól, így a bányatelek esetén tartható az általános 70 (hetven) forint/ m2 adómérték.
A kivett belterületi telkek esetén lenne lehetőség differenciált, alacsonyabb adómértéket kidolgozni.
Javasoljuk a telekadó alól mentesíteni az 550 m2–nél kisebb alapterületű beépítetlen belterületi telkeket, mivel ez a HÉSZ szerint kialakítható minimális telekméret.
Mentesülnének továbbá a módosítás szerint területi lehatárolás alapján a HÉSZ értelmében ún. továbbtervezésre szánt területek (a Solt utca-Völgy utca-Kert utca-Sólyom utca-Káposztás sor által körülhatárolt terület és az NCT melletti telkek.)
Kedvezményes adómértéket javaslunk bevezetni a beépítetlen belterületi telkek után. A mellékelt táblázat összesítő tábláján bemutatjuk a hatályos szabályok szerint 2014. évre kivetett telekadó megoszlását kül- és belterületi telkekre, az adórendelet módosítás hatásait a mentessé váló belterületi ingatlanok esetén, valamint a telekadóbevétel alakulását az adórendelet módosítás alapján 20-35-50-70 forintos négyzetméter ár mellett. A rendeletmódosítás a 35 forint/m2 mértékű adó bevezetését javasolja.
A tájékoztató anyag tartalmazza ezen felül a mezőgazdasági művelés miatt adófüggesztéssel érintett telkeket is, melyek esetében az Agrárkamarai igazolás kiállítása bizonytalan.
Tény, hogy egy ingatlan mezőgazdasági mentesítésével kapcsolatos agrárkamarai ügyintézés a tulajdonosnak 14 150 forint költséget (tulajdoni lap másolat térképmásolat, illeték költsége) jelent évente. A csökkentett mértékű négyzetméterenkénti adó megfizetése adózó számára amellett hogy a hivatalos ügyintézéstől és a kényszerű mezőgazdasági műveléstől is megkíméli magát, az érintett teleknagyságot figyelembe véve rentábilisabb és természetesen az önkormányzat számára is előnyös.
Bevételkieséssel a költségvetésben tervezetthez képest nem számolunk, mivel annak tervezésekor az érintett ingatlanok nagy része mezőgazdasági művelés miatt rendeletünk alapján mentesíthető volt.
Döntési javaslat
"Előterjesztés a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: adóügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
…../2014. (…..) önkormányzati rendelete
a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 8.§ (1) bekezdése az alábbi c-e) pontokkal egészül ki:
„c) az a beépítetlen belterületi telek, melynek alapterülete az 550 m2 -t nem éri el;
d) a Taksony Solt utca-Völgy utca-Kert utca-Sólyom utca-Káposztás sor által körülhatárolt területen fekvő telekingatlan;
e) a Taksony belterület 3001-3024, 3101-3150, 3227-3276 hrsz-ú telekingatlanok.”
2. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
„Az adó mértéke 70 (hetven) forint/m2/év.”
3. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (3)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.
4. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki.
„ (5) Az 550 m2-t meghaladó alapterületű beépítetlen belterületi telek után a telekadó mértéke 35 forint/m2/év.”
5. §
Ezen rendelet visszamenőlegesen 2014. január 1. napján lép hatályba.
/:Kreisz László:/ /:dr. Mester Szilvia:/
polgármester hatósági irodavezető
A rendelet kihirdetése 2014. …………..-án megtörtént.
/:dr. Mester Szilvia:/
hatósági irodavezető
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal