9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2014-2019)
2016. február 23-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés az adóügyi köztisztviselők anyagi érdekeltségi rendszeréről szóló rendelet megalkotására
Készítette:   Dr. Micheller Anita jegyző
Előterjesztő:   Dr. Micheller Anita jegyző
Véleményező bizottság:   Pénzügyi-,Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2014-2019)

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 45. §-a lehetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzat saját adóbevételek nagyságának növelése érdekében és a megillető bevétel terhére rendeletben szabályozza az anyagi érdekeltséget. 

„45. § A helyi önkormányzat az ügykörébe tartozó adók és illetékek hatékony beszedésének elősegítésére a feltárt és beszedett adóhiányból, valamint a beszedett adó- és illetéktartozásból az önkormányzatokat megillető bevétel terhére rendeletében szabályozhatja az anyagi érdekeltség feltételeit. Az érdekeltségi célú juttatásból az adó- és az illetékhatáskör címzettjei, továbbá a polgármesteri (főpolgármesteri), valamint a megyei önkormányzati hivatal adó- vagy illetékügyi feladatokat ellátó köztisztviselői részesülhetnek.”

A rendelet célja, hogy anyagi ösztönzéssel, a behajtásokhoz fűződő érdekeltség kilátásba helyezésével az adóbeszedés hatékonyabban működjön, a jelenleg fennálló kb. 60 millió forint összegű adótartozás a minimális szintre csökkenjen, ezáltal az önkormányzat bevétele növekedjen.

Mindezeken túlmenően a kidolgozott rendelettervezet a behajtásban résztvevők munkájának elismerését, a munkatársak anyagi megbecsülését is hivatott szolgálni.

Az érdekeltségi rendszer felépítése és szabályai:

A jutalék kifizetésének fedezetét a Képviselő-testület által létrehozott érdekeltségi alap hivatott biztosítani. Az érdekeltségi alap bevétele:

a)      az azonnali beszedési megbízás kibocsátásával befolyt bevétel 10 %-a,

(2015. évben ez az összeg 800.000 Ft)

b)     az adószámlára teljesített befizetésekből késedelmi pótlékra elszámolt összeg 20%-a,

(2015. évben ez az összeg 800.000 Ft)

c)      a revíziók révén jogerősen megállapított és befolyt adóhiány (vizsgálat, ellenőrzés és felderítés során feltárt adó, bírság és pótlék) 50 %-a,

(A befolyt adóhiány pontos összegét csak külön nyilvántartás vezetése esetén tudjuk meghatározni.)

d)     az adott évben befolyt mulasztási bírság összege.

(2015. évben ez az összeg 800.000 Ft)

A késedelmi pótlékból befolyt összeg nagy részét a 2015. évben a Lasselsberger Kft. befizetése képezte (2 millió Ft), tehát ezen bevétel általában alacsonyabb összeggel teljesül.

Az érdekeltségi alapból ki nem fizetett jutalék összege nem vihető a következő évre.

Az érdekeltségi jutalék kifizetése kétféle jogcím szerint történhet:

-          beszedési jutalék vagy ellenőrzési jutalék.

A jutalék személyenként és évenként kizárólag egy jogcím szerint adható.

1. Beszedési jutalék abban az esetben adható, ha az adóbevételek nagysága eléri a folyó évi fizetési kötelezettség (folyó évi helyesbített előírás) 95 %-át. Ebben az esetben a jutalék összege az adóügyi munkatársak esetében 1 havi alapilletmény, a jegyző és az adócsoport vezetője esetében félhavi alapilletmény. (Az alapilletmény nem teljes havi bért jelent, illetménykiegészítés és pótlék nélkül megállapított összeg.)

Tájékoztatásul:

-          a 2015. évi előírás összege:  310 millió Ft,

-          befolyt bevétel: 377 millió Ft.

A magas teljesülés a Lasselsberger Kft. befizetéseinek köszönhető, mely a tavalyi évben 50 millió Ft-ot jelentett. Amennyiben ezzel az összeggel nem számolunk, akkor is megállapítható, hogy a beszedett adó nagysága meghaladta a 100 %-ot.

2. Az ellenőrzési jutalék megállapításához pontos kimutatásra lesz szükség, a jutalék összege adott évben nem haladhatja meg az adóellenőri munkát ellátó köztisztviselő félhavi alapilletményét, ebben az esetben azonban a mérték megállapítása a jegyző hatáskörébe tartozik, tehát ez egy adható kategória.

TÁJÉKOZTATÓ AZ ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT EREDMÉNYÉRŐL

(a jogalkotásról 2010. törvény CXXX. tv. 17. § (1)-(2) alapján): 

 

Rendelet-tervezet címe: az adóügyi köztisztviselők anyagi érdekeltségi rendszeréről

Rendelet-tervezet valamennyi jelentős hatása, különösen

Társadalmi, gazdasági hatás: javul az adózási fegyelem, nő az önkormányzat bevétele

Költségvetési hatás: van, forrása az érdekeltségi alap bevétele, fedezetét a megnövekedett adóbevételek biztosítják

Környezeti, egészségügyi következmények: nincs

Adminisztratív terheket befolyásoló hatás: minimális mértékben megnövekedhet az adminisztrálás az adóhiány feltárásának dokumentálása miatt

Egyéb hatás: nem ismert

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi-,Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2014-2019)  
 
Döntési javaslat

"az adóügyi köztisztviselők anyagi érdekeltségi rendszeréről szóló rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe