16. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2014-2019)
2016. február 23-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a helyi adórendelet módosítására
Készítette:   Dr. Mester Szilvia
Előterjesztő:   Dr. Micheller Anita jegyző

A helyi adórendelet módosítás-tervezet két ponton változtatja meg a hatályos szabályozást.

I.

Az általános rendelkezések az adócsoport gyakorlati tapasztalatai alapján kiegészítésre kerülnének a 1/A.§ bekezdéssel, mely szerint az adóalany a mentesség/kedvezmény igénybevételére építményadó/telekadó/kommunális adó és iparűzési adó adónemekben nem lenne jogosult, ha

1) az adóalanynak önkormányzati adóhatósággal szemben fennálló, lejárt esedékességű tartozása van,  

2.) ellene az önkormányzati adóhatóság végrehajtási eljárást kezdeményezett.

Így a nem fizető és méltányossággal nem élő adózó által igényelt mentesség megtagadható lenne, míg jelenleg, ha a jogszabály egyéb kritériumainak megfelel, úgy jár neki a kedvezmény.

II.

A telekadó mentesség külterületi telkekre vonatkozó pontja pontosításra kerül, azzal, hogy a külterületi ingatlan után abban az esetben mentesíthető az adóalany az adó megfizetése alól, ha azon sem ő, sem más, vállalkozási tevékenységet nem folytat. A módosítás célja az adókikerülés lehetőségének megakadályozása.

 

A Miniszterelnökség Támogatásokat Vizsgáló Irodájának (TVI) tájékoztatása alapján a helyi adótörvény 39/C.§ (2) bekezdése alapján a helyi önkormányzat által nyújtott adómentesség az uniós jog értelmében csekély összegű állami támogatásnak minősül és csak az uniós szabályokkal összhangban nyújtható.

A helyi adórendeletünk 20. §-a szerint:

„Mentesül az adó megfizetése alól az a vállalkozó akinek/amelynek a Htv. 39. § (1) bekezdés, illetőleg a 39/A. §, vagy 39/B. § alapján számított vállalkozási szintű adóalapja nem haladja meg az 1 000 000 (egymillió) forintot.”

A TVI iránymutatásai alapján kiegészítésre került a rendelet 20.§-a alapján nyújtott mentesség, melyet az iroda TVI-4564/2016/DM/1/01 számú állásfoglalásával jóváhagyott.

A jogalkotási törvény alapján 17. §-a alapján  A jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.

 

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT

társadalmi hatás

Adómorál lehetséges javulása, adókikerülés megakadályozása

gazdasági, költségvetési hatás

A mentesség megtagadása az adóvégrehajtás eredményességét illetve az adóbevételt növelheti.

környezeti, egészségi hatás

Nincs

adminisztratív terheket befolyásoló hatása

Nincs. Az eljárási szabályok rögzítése egyértelműsíti az eljárás menetét, a döntések meghozatalának rendjét.

a jogszabály megalkotásának szükségessége

Egyrészt a jogalkalmazás egyszerűsítése, másrészt az önkormányzati rendelet módosítása a TVI állásfoglalása alapján kötelező. A rendelet jelenlegi formájában ellentétes az uniós jogszabályokkal.

a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A  Kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárása

 

a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

Feltételek adottak. Többletköltség várhatóan nem merül fel.


Döntési javaslat

"A helyi adórendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

/2016. (.) önkormányzati rendelete 

a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

1.      §

A rendelet az alábbi 1/A.§-al egészül ki:

„1/A.§  

E rendelet 4.§ (2) bekezdés, 8.§ (1) bekezdés a) és (2) bekezdés c) pont, 12.§ (2)-(3) bekezdései, valamint 20.§ (1) bekezdés szerinti mentesség illetve kedvezmény igénybevételére nem jogosult az az adóalany, aki az önkormányzati adóhatósággal szemben fennálló, lejárt esedékességű tartozással rendelkezik, illetve ellene az önkormányzati adóhatóság végrehajtási eljárást kezdeményezett.”

2.      §

A rendelet 8.§ (1) bekezdés a) pontja az alábbiak szerint módosul:

„8.§ (1)   Mentes az adó alól a Htv. 19.§-ában felsoroltakon túl:

a) a magánszemély, a tulajdonában lévő külterületi telekingatlan után, amennyiben azon vállalkozási tevékenység nem folyik.”

3.      §

A rendelet 20 §-a az alábbi  (2)-(11) bekezdésekkel egészül ki:

„(2) Az (1) bekezdésben meghatározott adómentesség formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. 1.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

(3) A kedvezményezett az adómentesség következtében megszerzett előnyt – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikke (2) bekezdésének kivételével – nem használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.

(4) A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon - nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról. A nyilatkozat jelen rendelet 1. számú mellékletét képezi.

(5) A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is. Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.

(6) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.

(7) A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

(8) A támogatást nyújtó (önkormányzat) írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül. Az igazolás jelen rendelet 2. számú mellékletét képezi.

(9) A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.

(10) E § alkalmazásában állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III.22.) Korm. rendelet 2.§ 1. pontja szerinti támogatás.

(11) E § alkalmazásában egy és ugyanazon vállalkozás: az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás.”

4.      §

(1) A Rendelet az 1. melléklet szerinti 1. melléklettel egészül ki.

(2) A Rendelet a 2. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.

5.      §

(1) Jelen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba és azt követő napon hatályát veszti.

(2) Az 1-2. §-ának rendelkezéseit a hatályba lépést követő eljárásokban, míg a 3.§ rendelkezéseit 2016. január 1. napjától kell alkalmazni.

 

Taksony, 2016. február

            /:Kreisz László:/                                                       /: Dr. Micheller Anita:/

              polgármester                                                                          jegyző

   

A rendelet kihirdetése 2016.  -én megtörtént.

 

                                                                                                          /: Dr. Micheller Anita:/

                                                                                                           jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe