2016. február 23-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló rendelet módosítására | |
Készítette: | Dr. Mester Szilvia | |
Előterjesztő: | Kreisz László polgármester | |
Véleményező bizottság: | Szociális és Népjóléti Bizottság (2014-2019) |
A 2016. január 1-jétől hatályba lépő szociális és eljárási jogszabályváltozások, valamint a települési támogatási rendszer 2015. évi tapasztalatai alapján a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) számú önkormányzati rendelet átfogó módosítását az alábbiak szerint dolgoztuk ki.
I.
A települési támogatási rendszer 2 további támogatás típussal egészülne ki.
1. A rendkívüli települési támogatás keretéből kiemeltük a tűzifa támogatás kérelmeket és egy önálló támogatástípusként került szabályozásra. Ennek legfőbb oka, hogy adott évben 2. alkalommal benyújtott, de általában kis összegű kérelem, mint rendkívüli települési támogatási beadvány azonnal a Szociális és Népjóléti Bizottság hatáskörébe kerül, így az elbírálás időtartama jelentős mértékben elhúzódik.
2. Önálló támogatástípusként bevezetésre kerülne a méltányossági települési támogatás. Ebben a kategóriában elszámolhatóvá válik minden hivatalból indult kezdeményezés vagy kérelem, mely a többi kategóriának tartalmilag nem képezi tárgyát vagy a folyósítási feltételeknek valamely oknál fogva nem felel meg. (pl: méltányossági útiköltség térítés kérelmek)
II.
A személyes gondoskodást nyújtó ellátások fejezet részben a szociális ágazatot érintő jogszabályváltozások, részben a jogalkotási törvénynek történő megfeleltetés miatt több ponton módosításra került.
III.
A jogalkotási törvény alapján 17. §-a alapján A jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT |
|
társadalmi hatás |
A szociálisan rászoruló személyek szélesebb körű támogatásának lehetősége |
gazdasági, költségvetési hatás |
A szociális keret terhére a megítélt ellátások könnyebb, átláthatóbb elszámolása |
környezeti, egészségi hatás |
Nincs |
adminisztratív terheket befolyásoló hatása |
A Szociális Bizottság mentesül a kérelmek egy részétől, egyszerűsödik az eljárás. |
a jogszabály megalkotásának szükségessége |
A szociális rendelet ellentétessé vált a magasabb szintű jogszabályokkal szemben |
a jogalkotás elmaradásának várható következményei |
Törvényességi felügyeleti eljárás esetén észrevétel. |
a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek |
A szociális keret a költségvetésen belül adott, az új támogatástípusok betervezésre kerültek. Többletköltség várhatóan nem merül fel. |
Döntéshozói vélemények
Szociális és Népjóléti Bizottság (2014-2019) |
|
|
"aA szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
15/2015. (VI. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) számú önkormányzati rendelet módosításáról
1. §
A szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II.26.) számú önkormányzati rendelet 7.§ (1)-(3) bekezdései az alábbiak szerint módosulnak:
"(1) Az önkormányzat jelen rendeletben foglalt szabályok és az Szt. 45.§-a alapján a következő pénzbeli és természetbeni ellátási formákat biztosítja:
a) lakhatási támogatás;
b) települési gyógyszertámogatás;
c) intézményi étkezési térítési díj támogatása;
d) karácsonyi támogatás;
e) 90 év felettiek rendkívüli támogatása;
f) bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás;
g) Bursa Hungarica Ösztöndíj;
h) rendkívüli települési támogatás;
i) tűzifa támogatás;
j) méltányossági települési támogatás.
(2) Az (1) bekezdés a)-b), h), j) pontjaiban felsorolt támogatások pénzben és természetben is, a g) pontban megjelölt ösztöndíj kizárólag pénzben, míg a c)-f) és i) pontokban részletezett ellátási formák kizárólag természetben biztosíthatóak.
(3) Az (1) bekezdés a)-e) és i) pontokban felsorolt települési támogatást átruházott hatáskörben eljárva a polgármester, míg Bursa Hungarica Ösztöndíj megállapítása , a bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást, valamint a méltányosságból nyújtott települési támogatást kizárólagosan a Szociális és Népjóléti Bizottság állapít meg."
2. §
A rendelet az alábbi 20/A.§-al egészül ki:
„ 20/A.§
Tűzifa támogatás
(1) A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint évente maximum két alkalommal tűzifa támogatást állapíthat meg.
(2) Támogatásra jogosult az az életvitelszerűen Taksonyban lakó magánszemély, akinek
a) háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetében a 250%-át nem haladja meg és
b) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona."
3. §
A rendelet az alábbi 20/B.§-al egészül ki:
„20/B.§
Méltányossági települési támogatás
(1) A Szociális és Népjóléti Bizottság - egyedi mérlegelés alapján - kérelemre vagy hivatalból pénzbeli vagy természetbeni támogatást nyújthat
a) amennyiben kérelmező jelen rendelet szabályainak valamilyen oknál fogva nem felel meg, de egyéb okból - családi, egészségügyi stb. körülmények miatt - a támogatásra rászorul;
b) jelen rendelet által nem szabályozott bármely más esetben és formában.
(2) A kérelem tartalma az elbírálás során nem köti a Bizottságot.”
4. §
A rendelet 22.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„22.§
(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében az önkormányzat az Szt. 57.§-a alapján szociális alapszolgáltatásként
a) étkeztetést,
b) házi segítségnyújtást,
c) családsegítést biztosít.
(2) Az önkormányzat az alapszolgáltatásokat a Taksony Önkormányzat Szociális és Családsegítő Szolgálaton keresztül biztosítja.”
5. §
A rendelet 23-24.§-ai az alábbiak szerint módosulnak:
„1. Étkezetés
23.§
(1) Étkeztetés keretében az Szt. 62.§ (1) bekezdés szerinti szociálisan rászorultakról az önkormányzat napi egyszeri meleg étkezés biztosításával gondoskodik.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szociális rászorultság a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetén a 9/1999.(XI.24) SZCSM rendelet 22.§-ában foglalt iratokkal igazolható.
(3) Az ellátás módja az igénybevevő választása szerint lehet:
a) étel elvitele önerőből,
b) étkezés házhoz szállítással.
24. §
(1) Az ellátásért az Szt. 114.§ (2) bekezdés szerinti személy köteles személyi térítési díjat fizetni.
(2) Az étkeztetésért fizetendő havi személyi térítési díjat a napi személyi térítési díj és az igénybevett étkezések számának figyelembe vételével kell megállapítani.
Fizetendő havi személyi térítési díj: a napi személyi térítési díj szorozva az igénybevett étkezések számával.
(3) Az étkeztetés intézményi térítési díját az önkormányzat az Szt. 115.§ (1) bekezdése alapján rendeletben szabályozza, melyet évente egyszer - április 1-jéig – felülvizsgál.”
6. §
A rendelet 25-26 §-ai az alábbiak szerint módosulnak:
„2. Házi segítségnyújtás
25. §
Az Szt 63.§-nak megfelelően házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni a külön jogszabály alapján megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, és az ellátást igénylő személyről.
26. §
(1) Az ellátásért az Szt. 114.§ (2) bekezdés szerinti személy személyi térítési díjat köteles fizetni.
(2) A személyi térítési díj alapja a gondozási szükséglet alapján indokolt gondozási óraszám.
(3) Az intézményi térítési díjat az önkormányzat az Szt 115.§ (1) bekezdése alapján rendeletben szabályozza, melyet évente egyszer - április 1-jéig – felülvizsgál.”
7. §
A rendelet 28.§-a az alábbiak szerint módosul:
„4. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó szabályok
28. §
(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele az Szt. 93.§-a alapján önkéntes és az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(2) Az étkeztetés, illetve házi segítségnyújtás biztosítására irányuló kérelmet a Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője részére (továbbiakban: intézményvezető) kell benyújtani az erre rendszeresített nyomtatványon, aki megvizsgálja az ellátott jövedelmét.
(3) A személyes gondoskodás keretében biztosított ellátások tekintetében ingyenes ellátásban kell részesíteni az Szt. 114.§ (3) bekezdés alapján azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
(4) A személyi térítési díj összege az intézményvezető döntése alapján csökkenthető, illetve elengedhető, amennyiben a kötelezett jövedelmi és vagyoni helyzete ezt indokolttá teszi.
(5) Szociális alapszolgáltatások biztosítása esetén a szolgáltatást igénybe venni kívánó személy és az intézményvezető az ellátás biztosításának megkezdésekor megállapodást köt, mely tartalmazza az ellátott adatait, az igénybevett szolgáltatás megnevezését, tartalmát, a szolgáltatás nyújtásának kezdő időpontját és formáját, valamint a személyi térítési díj összegét. Amennyiben az intézményvezető a kérelmet elutasítja a döntésről a kérelmezőt írásban kell értesíteni.
8. §
A rendelet 29.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.
„29.§
(1) Az önkormányzat e rendeletben és a szolgáltatási koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére az Szt. 58/B.§ (2) bekezdése alapján szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.
9. §
A rendelet 29.§ (2) d) pontja az alábbiak szerint változik
d) Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat tagjai
10. §
Jelen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba és azt követő napon hatályát veszti.
Taksony, 2016. február
/:Kreisz László:/ /:Dr. Micheller Anita:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2016. február -én megtörtént.
/: Dr. Micheller Anita:/
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal