12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2014-2019)
2019. február 26-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés az intézményi térítési díjak és egyéb szociális tárgyú rendeletek felülvizsgálatáról
Készítette:   Cserháti Zsuzsa, Dr. Mester Szilvia, Mojzes Zsuzsanna, Szeleckiné Nagy Andrea
Előterjesztő:   Kreisz László polgármester
Véleményező bizottság:  

I. A Képviselő-testület a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) rendelkezése alapján minden év április 1-jéig köteles felülvizsgálni a személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját. Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg, mely nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.

Az Szt. 115. § (1) bekezdése szerint:

(1)  Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható. Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni, ilyen esetben az önköltség számítása során a közös költségelemeket a szolgáltatásonkénti közvetlen költségek arányában kell megosztani.

Az Szt. 92/B. § (1) bekezdés a) pontja szerint:

A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény állami fenntartója konkrét összegben meghatározza az intézményi térítési díjat.

A Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat megbízott intézményvezetője elkészítette a szociális étkeztetés, valamint a házi segítségnyújtás szolgáltatások önköltségszámítását, mely a mellékletben található.

Étkeztetés

A mellékelt táblázat adatai alapján az étkeztetés számított szolgáltatási önköltsége: 939,- Ft.

A fenntartó által megállapított intézményi térítési díjat az intézményvezető az alábbiak szerint javasolja módosítani:

Ha a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelme:

-          nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-át 0 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 251% - 350 %-a, 400 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át meghaladja, 700 Ft.

 (Az öregségi nyugdíj legkisebb összege: 28.500 Ft)

Tájékoztatásul a jelenleg hatályos szabályozás:

A szolgáltatást igénybe vevő személy személyi térítési díj kedvezményben részesül, ha a rendszeres havi jövedelme:

-          nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, 0 Ft.

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 101% - 150 %-a, 280 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 151% - 200%-a, 400 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 201% - 250%-a, 510 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 251% - 350%-a, 620 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át meghaladja, 700 Ft.

A rendelet módosítása a szolgáltatást jelenleg igénybe vevők által fizetett térítési díj figyelembe vétele mellett éves szinten 979.440 Ft többletkiadást jelent. (A részletes kimutatást a mellékletként csatolt befizetett térítési díj táblázat tartalmazza.)

 Házi segítségnyújtás

A házi segítségnyújtás kiszámított önköltségi díja 2.246,- forint/óra. (melléklet)

A ténylegesen fizetendő, fenntartó által megállapított intézményi térítési díjat az intézményvezető az alábbiak szerint javasolja módosítani:

Ha a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelme:

-          nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350%-át 0 Ft;

-          az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át meghaladja, 150 Ft/óra.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint a házi segítségnyújtás egységesen 300 Ft/óra.

A rendelet módosítása a szolgáltatást jelenleg igénybe vevők által fizetett térítési díj figyelembe vétele mellett éves szinten 189.450,- Ft többletkiadást jelent. (A részletes kimutatást a mellékletként csatolt befizetett téríti díj táblázat tartalmazza.)

Mellékletek: 1. jelenleg hatályos személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet, 2. az önkormányzati rendelet módosításának tervezete, 3. házi segítségnyújtás önköltségszámítása, szociális étkezés önköltségszámítása; 4. befizetett térítési díjak változása a rendeletmódosítás esetén

II.

A Szolgálatnál 2018 májusában végzett hatósági ellenőrzés megállapításai és az Szt. 92. §  (2) bekezdése alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2016.(V.26.) számú rendelet az alábbi kiegészítésekre szorul:

- szabályozni szükséges azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;

- melyek az ellátás megszüntetésének esetei és módjai;

- rögzíteni kell Szt. 62.§ (1) bekezdésében szabályozott jogosultsági feltételek részletes szabályait

Mindezek alapján – az intézményvezető javaslatait figyelembe véve - a rendelet 3. §-a az alábbi bekezdéssel egészülne ki:

(1a) Az Szt. 62.§ (1) bekezdés szerinti szociálisan rászorulónak tekinthető

a) kora miatt az a személy, aki  62. életévét betöltötte;

b) egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt az a személy,

ba) akinél a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal szakértői bizottsága által igazoltan az egészségkárosodás mértéke eléri vagy meghaladja a 40 %-ot, vagy egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg a 30 %-os mértéket,

bb) aki mozgásában súlyosan korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése miatt önmagát ellátni részben vagy teljesen képtelen és ezt orvosi igazolással alátámasztja,

bc) aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül,

bd) házi- vagy szakorvos által igazoltan pszichiátriai beteg, szenvedélybeteg, de fekvőbeteg gyógyintézeti, vagy bentlakásos intézeti ellátásban nem részesül és önmaga ellátására részben képes;

c) hajléktalansága miatt az a személy, aki életvitelszerűen a településen tartózkodik, de éjszakáit közterületen vagy más nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti.

A rendelet 6.§-a pedig az alábbi (7)-(8) bekezdésekkel egészülne ki

(7) Az ellátás megszűnését Szt. 100-104.§-ai szabályozzák.

(8) Az Az intézményvezető köteles külön eljárás nélkül soron kívül biztosítani ellátást annak a személynek, akinek a késedelem egészségét, életét, testi épségét, továbbá egészséges fizikai és lelki fejlődését súlyosan veszélyeztetné.

 

III. A gyermekek védelméről szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) értelmében szintén április elsejéig szükséges felülvizsgálni a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, valamint a gyermekétkeztetésért fizetendő intézményi térítési díjat, illetve a szolgáltatási önköltséget.  


"147. § (1) A fenntartó jogszabályban meghatározottak szerint megállapítja a 146. § (1) bekezdése szerinti ellátások intézményi térítési díját, amely - a gyermekétkeztetés kivételével - a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás különbözete.
(2) A bölcsőde, mini bölcsőde esetében az intézményi térítési díjat külön meg kell határozni a gyermek gondozására, nevelésére, nappali felügyeletére és a vele történő foglalkozásra (a továbbiakban együtt: gondozására), valamint a 151. § (3) bekezdésében foglaltak szerint a gyermekétkeztetésre vonatkozóan.

(3) A szolgáltatási önköltséget a tárgyévre tervezett adatok alapján a tárgyév április elsejéig kell megállapítani. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.

(4) A fenntartó az intézményi térítési díjat az (1) bekezdés szerint kiszámított és külön jogszabály szerint dokumentált térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja."

A Sünivár Bölcsőde intézményvezetője elkészítette az idei évre tervezett adatok alapján a szolgáltatási önköltség számítását, mely a mellékletben található.

Mindezek alapján a Gyvt. 147. § (1) bekezdésében meghatározottak szerinti intézményi térítési díj összege 2.550 forint/nap. A 147. § (4) bekezdés alapján a fenntartó a korábbi évben ettől a díjnál alacsonyabb összegben határozta meg a fizetendő térítési díj összegét (1430 forint/nap), mely összeg módosítását az idei évben sem javasoljuk.

A gyermekétkeztetés térítési díját az étkezési térítési díjak felülvizsgálata során, a márciusi ülésen tárgyalja a testület.

Melléklet: 1. jelenleg hatályos gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló önkormányzati rendelet, 2. önkormányzati rendelet módosításának tervezete, 3. önköltségszámítás bölcsődei gondozási díjhoz

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi-,Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2014-2019)  
 
Szociális és Népjóléti Bizottság (2014-2019)  
 
1. döntési javaslat

"A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A rendeletmódosítás tervezete a mellékletben található.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A rendeletmódosítás tervezete a mellékletben található.
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe