2019. november 26-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet, valamint a NNÖT-vel kötött együttműködési megállapodás felülvizsgálatáról | |
Készítette: | Dr. Mester Szilvia | |
Előterjesztő: | Kreisz László polgármester |
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 43. § (3) bekezdése szerint A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatát jelenleg a többször módosított 13/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet szabályozza.
A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80.§ (2) bekezdése szerint A települési önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzattal a helyiséghasználatra, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozóan megállapodást köt. A megállapodást minden év január 31. napjáig, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni. A helyi önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában rögzíti a megállapodás szerinti működési feltételeket, a megállapodás megkötését, módosítását követő harminc napon belül.
Az együttműködési megállapodás kötelező tartalmi elemeit az Njt 80. § (1) bekezdése szabályozza:
A települési önkormányzat, illetve az a hivatal, amelyik a helyi nemzetiségi önkormányzat székhelye szerinti helyi önkormányzat önkormányzati hivatali feladatát ellátja, biztosítja a helyi nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, szakmai segítséget nyújt, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról. Az önkormányzati működés feltételei és az ezzel kapcsolatos végrehajtási feladatok:
a) a helyi nemzetiségi önkormányzat részére annak saját székhelyén havonta igény szerint, de legalább harminckét órában, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használata, a helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségek viselése;
b) a helyi nemzetiségi önkormányzat működéséhez (a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához) szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása;
c) a testületi ülések előkészítése, különösen a meghívók, az előterjesztések, a testületi ülések jegyzőkönyveinek és valamennyi hivatalos levelezés előkészítése és postázása;
d) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítése, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátása;
e) a helyi nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási, iratkezelési feladatok ellátása;
f) a jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítása, és
g) az a)-f) pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségek viselése a helyi nemzetiségi önkormányzat tagja és tisztségviselője telefonhasználata költségeinek kivételével.
A német nemzetiségi önkormányzat 2019. október 25-i ülésén tárgyalta az együttműködési megállapodás jelen előterjesztéshez csatolt tervezetét, mely mind a KT, mind az NNÖT SZMSZ-ének mellékletét képezi. Az SZMSZ-t és a megállapodást a 111/2019.(X.25.) számú határozatával az NNÖT elfogadta.
Mindezek alapján a KT SZMSZ Képviselő-testületi és Bizottságokra vonatkozó része aktualizálásra került. A dokumentum kiegészült a 7. számú melléklettel, mely a nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodást tartalmazza.
Néhány apróbb pontosítás mellett a jelenleg hatályos SzMSz vitára vonatkozó rendelkezései kerültek felülvizsgálatra és a napirendek hatékony tárgyalásának elősegítése érdekében átdolgozásra, az alábbiak szerint:
26. §
(1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása során először az előterjesztőnek kell megadni a szót, aki legfeljebb 5 percben jogosult az előterjesztés szóbeli kiegészítésére. Amennyiben az előterjesztésre vonatkozóan bizottsági állásfoglalás is született, az előterjesztő szóbeli kiegészítése után a bizottság elnökének kell szót adni, hogy – legfeljebb 5 percben – ismertesse a bizottság véleményét.
(2) Az előterjesztő szóbeli kiegészítése, valamint a bizottsági vélemény ismertetése után kerülhet sor a kérdésekre, azt követően pedig a hozzászólásokra.
(3) A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.
(4) A kérdések elhangzása után a válaszadás, majd a hozzászólások következnek.
(5) A tanácskozási joggal részt vevők ugyanazon napirenddel kapcsolatban maximum 2 felszólalás keretében, az első alkalommal maximum 3, a második alkalommal maximum egy percben szólhatnak hozzá. Amennyiben a vita jellege, az új információk szükségessé teszik az elnök korlátozást feloldhatja.
(6) Személyes megjegyzést tehet a vita lezárása után - egy alkalommal maximum 1 perc időtartamban - de még a szavazás előtt az a képviselő, aki a vita során az őt ért – megítélése szerint - méltatlan kritikát kíván kivédeni, illetve aki álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértést szeretne tisztázni.
(7) A napirendi pont előterjesztője és a hatáskörrel rendelkező bizottság elnöke a határozathozatalt megelőzően bármikor felszólalhat, a bizottsági álláspont kifejtésére.
Döntési javaslat
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet, valamint a NNÖT-vel kötött együttműködési megállapodás felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület (2019-2024) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal