13. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2019-2024)
2020. október 27-i ülésére
2020. október 27-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató a Rózsa utca mögötti iparterület kamionforgalmát kiszolgáló elkerülő út kialakításának lehetőségéről | |
Készítette: | Dr. Micheller Anita jegyző, Reichné Lehoczky Mária | |
Előterjesztő: | Kreisz László polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Ez év folyamán kérelmet juttattak el a Rózsa, illetve a Csokonai utca egy szakaszának lakói az Önkormányzat részére, melyben kérik a Rózsa utca mögötti iparterületet kiszolgáló kamionforgalom megszüntetését, a kamionok részére másik útvonal kijelölését. Az igény erre már korábban is megfogalmazódott az ott lakó érintett lakosság részéről, a Polgármesteri Hivatal többször járt már kint helyszíni szemlén a lakossági panaszok kivizsgálása, ingatlanokban keletkezett repedések vizsgálata céljából. A probléma leginkább a Rózsa utcát, mely nem egy széles utca, többségében régi ingatlanok találhatóak a területen, illetve a Rózsa utca - Csokonai utca kereszteződését érinti, a ki - és befordulás ezen a szakaszon nehézkes, balesetveszélyes.
Tény, hogy a jelenlegi teherforgalom kedvezőtlen hatással van az ingatlanokra, a jelenlegi útvonal nem alkalmas az ilyen jellegű forgalom kiszolgálására, de ez belterületi útjaink többségéről is elmondható.
Fentiekre tekintettel mielőbb szükséges megoldást találni arra, hogy a kamionforgalmat részben, illetve egészben lakott területről el tudjuk terelni. Hosszú távon egy elkerülő út kialakítása tudná a problémát teljesen megszüntetni.
Az elkerülő útszakasz kialakítását az Orgona köz folytatásában lehetne megoldani a vasúti sínekig, mely a sínek mellett elfordulva, a 3205/1 és 2642 helyrajzi számú Önkormányzati utak mentén a Csokonai utcába csatlakozik. Ez az útvonal mintegy 538 m hosszú. Jelenleg egy keskeny földút áll rendelkezésünkre, melynek szélessége 1,4-3,5 m, így szélesítése szükséges.
Tény, hogy a jelenlegi teherforgalom kedvezőtlen hatással van az ingatlanokra, a jelenlegi útvonal nem alkalmas az ilyen jellegű forgalom kiszolgálására, de ez belterületi útjaink többségéről is elmondható.
Fentiekre tekintettel mielőbb szükséges megoldást találni arra, hogy a kamionforgalmat részben, illetve egészben lakott területről el tudjuk terelni. Hosszú távon egy elkerülő út kialakítása tudná a problémát teljesen megszüntetni.
Az elkerülő útszakasz kialakítását az Orgona köz folytatásában lehetne megoldani a vasúti sínekig, mely a sínek mellett elfordulva, a 3205/1 és 2642 helyrajzi számú Önkormányzati utak mentén a Csokonai utcába csatlakozik. Ez az útvonal mintegy 538 m hosszú. Jelenleg egy keskeny földút áll rendelkezésünkre, melynek szélessége 1,4-3,5 m, így szélesítése szükséges.
A hatályos HÉSZ külterületi szabályozási tervlapján a vasút melletti szakaszon van szabályozási vonal, belterületen azonban nem a fentebb leírt módon lett előkészítve az iparterület közlekedési útvonala.
Úttervező szerint a minimális szélesség egyenes vonalban haladva 4,0 m, mely egyirányú forgalmat tesz lehetővé, ezen esetben kitérő kialakításának szükségességét meg kell fontolni. A két forgalmi irányt lehetővé tevő út minimális szélessége 6 m.
Az elképzelés szerint egy olyan útalap készülne el, melyre a későbbiekben CKT és kb. 15 cm aszfalt kerülhet.
Úttervező javaslatára, az alábbi útalap rétegrenddel kell számolni (forgalmi adatok hiányában méretezés nélkül, tapasztalati adatok alapján):
o 20 cm homokos kavics
o 20 cm FZKA (folyamatos szemeloszlású zúzott kő) kötőanyag nélküli útalap
Mennyiséget tekintve az alábbi táblázatban látható lehetőségek vannak.
Elkerülő út kialakítása érdekében földút stabilizálása | ||||
3205/1 hrsz és 2642 hrsz-ú önkormányzati utakon | ||||
Tervezett útszélesség
m
|
Idegen ingatlan területe m2 |
Stabilizálással érintett terület m2 |
Útalap bekerülési költség (20 cm homokos kavics, 20 cm FZKA) Ft/nettó |
|
Virabel Kft. ajánlata | Sziget Szilárd Kft. ajánlata | |||
4 | 479 | 2152 | 8.930.800 | 19.798.400 |
6 | 1555 | 3228 | 13.396.200 | 28.600.080 |
Út szélesítésének jogi lépései:
Az útlejegyzési eljárás:
Az útlejegyzési eljárásról az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 27. §-a rendelkezik:
"(1) Ha a helyi építési szabályzat szerint - a településrészen fekvő ingatlanok megfelelő megközelítése, illetve használatának elősegítése érdekében - kiszolgáló és lakóút (a továbbiakban: kiszolgáló út) létesítése, bővítése vagy szabályozása szükséges, és a megvalósítás a kiszolgáló út, valamint a környező építmény, telek rendeltetésszerű használatának biztosítása érdekében az adott telkek igénybevételével indokolt, vagy a más telken történő megvalósítás a tulajdonban nagyobb sérelemmel járna, a fővárosi és megyei kormányhivatal a teleknek kiszolgáló út céljára szükséges részét a telek fekvése szerinti települési önkormányzat javára igénybe veheti és lejegyezheti.
(3) A telek kiszolgáló út céljára igénybe vett részéért a kisajátítás szabályai szerint megállapított kártalanítás jár. A kártalanítás összegét a szabályozás alapján kialakítható építési telek, továbbá a kiszolgáló út megépítéséből, illetve az ezzel összefüggő közművesítésből eredő telekérték növekedés figyelembevételével kell megállapítani akkor is, ha a kiszolgáló út és a közművesítés nem közvetlenül a birtokbavételt és a lejegyzést követőn valósul meg. Amennyiben a kiszolgáló út és a közművek megépítése a birtokbavételt és a lejegyzést követő fél éven belül nem kezdődik meg és három éven belül nem valósul meg, a kártalanítás összegének, a fél év elteltét követő időponttól kezdődően a mindenkori jegybanki alapkamat összegével növelten, 15 napon belül kell megfizetni. A telekérték növekedés összegeként legfeljebb a lejegyzéssel igénybe vett telekhányad értéke állapítható meg.
(6) Ha a kiszolgáló út létesítését, bővítését vagy szabályozását szolgáló lejegyzés műszaki vagy egyéb indok alapján csak az egyik oldali teleksorból lehetséges, akkor a kiszolgáló út másik oldalán lévő teleksor tulajdonosait a települési önkormányzat, a kiszolgáló út változásából eredő telekérték-növekedés arányában - rendeletben - egyszeri hozzájárulás fizetésére kötelezheti."
Az eljárást a Pest Megyei Kormányhivatal folytatja le.
Az eljáráshoz szükséges dokumentumok:
- változási vázrajz és területkimutatás (földmérő által készített és a Földhivatal által záradékolt)
- nyilatkozat a kártalanításhoz szükséges pénzügyi fedezet rendelkezésre állásáról
- helyi építési szabályzat (melyben az út szabályozása fel van tüntetve)
- érintett ingatlanok tulajdoni lapjai, tulajdonosok adatai
Az út szélesítése összesen 51 db ingatlant érintene, ebből 10 ingatlan esetében van már az Önkormányzatnak tulajdonjoga, vagy az NCT cseretelkek kapcsán várhatóan lesz a közeljövőben.
Az útlejegyzési eljárás megindításához első lépésben szükséges megvárnunk az új Helyi Építési Szabályzat hatálybalépést, mely már tartalmazni fogja az út szabályozási vonalát.
Javasoljuk azonban, hogy csak azon ingatlanok esetében kerüljön sor az útlejegyzési eljárás megindítására, mely ingatlanok tulajdonosaival nem sikerül az Önkormányzatnak megállapodnia. Ennek érdekében mielőbb sort kell keríteni az ingatlantulajdonosok felkeresésére és a szükséges területrészek megszerzésére.
(3) A telek kiszolgáló út céljára igénybe vett részéért a kisajátítás szabályai szerint megállapított kártalanítás jár. A kártalanítás összegét a szabályozás alapján kialakítható építési telek, továbbá a kiszolgáló út megépítéséből, illetve az ezzel összefüggő közművesítésből eredő telekérték növekedés figyelembevételével kell megállapítani akkor is, ha a kiszolgáló út és a közművesítés nem közvetlenül a birtokbavételt és a lejegyzést követőn valósul meg. Amennyiben a kiszolgáló út és a közművek megépítése a birtokbavételt és a lejegyzést követő fél éven belül nem kezdődik meg és három éven belül nem valósul meg, a kártalanítás összegének, a fél év elteltét követő időponttól kezdődően a mindenkori jegybanki alapkamat összegével növelten, 15 napon belül kell megfizetni. A telekérték növekedés összegeként legfeljebb a lejegyzéssel igénybe vett telekhányad értéke állapítható meg.
(6) Ha a kiszolgáló út létesítését, bővítését vagy szabályozását szolgáló lejegyzés műszaki vagy egyéb indok alapján csak az egyik oldali teleksorból lehetséges, akkor a kiszolgáló út másik oldalán lévő teleksor tulajdonosait a települési önkormányzat, a kiszolgáló út változásából eredő telekérték-növekedés arányában - rendeletben - egyszeri hozzájárulás fizetésére kötelezheti."
Az eljárást a Pest Megyei Kormányhivatal folytatja le.
Az eljáráshoz szükséges dokumentumok:
- változási vázrajz és területkimutatás (földmérő által készített és a Földhivatal által záradékolt)
- nyilatkozat a kártalanításhoz szükséges pénzügyi fedezet rendelkezésre állásáról
- helyi építési szabályzat (melyben az út szabályozása fel van tüntetve)
- érintett ingatlanok tulajdoni lapjai, tulajdonosok adatai
Az út szélesítése összesen 51 db ingatlant érintene, ebből 10 ingatlan esetében van már az Önkormányzatnak tulajdonjoga, vagy az NCT cseretelkek kapcsán várhatóan lesz a közeljövőben.
Az útlejegyzési eljárás megindításához első lépésben szükséges megvárnunk az új Helyi Építési Szabályzat hatálybalépést, mely már tartalmazni fogja az út szabályozási vonalát.
Javasoljuk azonban, hogy csak azon ingatlanok esetében kerüljön sor az útlejegyzési eljárás megindítására, mely ingatlanok tulajdonosaival nem sikerül az Önkormányzatnak megállapodnia. Ennek érdekében mielőbb sort kell keríteni az ingatlantulajdonosok felkeresésére és a szükséges területrészek megszerzésére.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi-, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2019-2024) |
|
|