16. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. november 30-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló rendelet megalkotására
Készítette:   Gacs Ilona Irma
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

A felnőtt korúakra fonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályozásáról szóló rendelet felülvizsgálata


1. döntési javaslat

"Előterjesztés a felnőtt korúakra vonatkoozó szociális gondoskodásról szóló rendelet megalkotására"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
…/2010. (… …) RENDELETE
A FELNŐTT KORÚAKRA VONATKOZÓ SZOCIÁLIS GONDOSKODÁSRÓL
 
 
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény  1. § (2) bekezdésében, a 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 37/D § (3) bekezdésében, 38. § (1) bek. c) pontjában és (9) bekezdésében, 45. §-ában, 50. § (3) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, és a 62. § (2) bekezdésében  kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
I.                   FEJEZET
 
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
 
A RENDELET CÉLJA, ELVEI
 
1.      §
 
(1)   E rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget téve a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) által előírt szabályozási kötelezettségének, Taksony felnőtt korú lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza az önkormányzat által biztosított szociális ellátások formáit, szervezetét, a jogosultság feltételeit, az eljárás és ellenőrzés rendjét, valamint érvényesítésének garanciáit.
(2)   E rendelet meghatározza az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások formáit, az igénybevételhez szükséges jogosultsági feltételeket, valamint az ellátottakat megillető jogokat, és terhelő kötelezettségeket.
(3)   A Képviselő-testület kinyilvánítja, hogy az általa biztosított szociális gondoskodás célja, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, szociális és vagyoni helyzetük alapján szociális problémájuk megoldására önerőből képtelenek.
 
A RENDELET HATÁLYA
2.      §
 
(1)     E rendelet hatálya – az Sztv. 3. §-a alapján – kiterjed a Taksonyban élő személyekre.
 
HATÁSKÖRI ÉS ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
3.      §
 
E rendeletet az Sztv.-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelettel, az egyes pénzbeli szociális ellátások elszámolásának szabályairól szóló 62/2006. (III.27.) Korm. rendelettel, valamint a gondozási szükséglet , az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII.22.) SZMM rendelettel együtt kell alkalmazni.
 
4.      §
 
(1)   Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az eljárások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalban (továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani, a Hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványon.
(2)   Amennyiben a szociális ellátást igénylő a kérelméről eltérő ellátásra lenne jogosult, ezt a tényt vele közölni kell, illetve amennyiben a benyújtott iratok alapján az ellátási jogosultság megállapítható, úgy részére a támogatást hivatalból meg kell állapítani.
 
5.      §
 
(1)   E rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület – a rendeletben szabályozott feltételekkel – a Szociális és Népjóléti Bizottságra (továbbiakban: Bizottság) vagy az önkormányzat polgármesterére ruházza át.
(2)   A Bizottságra átruházott hatáskör:
a)      az Sztv. 38. § (1) bekezdésében foglalt normatív és a (9) bekezdésében foglalt helyi lakásfenntartási támogatás,
b)      az Sztv. 43/B § (1) bekezdésében foglalt ápolási díj,
c)      személyes gondoskodással kapcsolatos feladatok ellátása,
d)      átmeneti segély megállapítása,
(3)   A polgármesterre átruházott hatáskör:
a)      felnőtt személyek szociális otthonba történő elhelyezése.
 
 
6.      §
 
(1)   A döntésre jogosult szerv a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint a környezettanulmány alapján köteles meghozni.
(2)   Mellőzni lehet a környezettanulmány készítését, amennyiben a kérelmezőnél a kérelem benyújtását megelőző 2 éven belül készült már környezettanulmány, és vélelmezhető, hogy szociális helyzetében nem történt változás.
(3)   Amennyiben a környezettanulmány alapján vélelmezhető, hogy a jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, úgy a Hivatal az Sztv. 10. § (6) bekezdése alapján felhívja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve a saját és a családja tulajdonában lévő vagyontárgyak fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják az igazolt jövedelem 50 %-át, a jövedelmet a fenntartási költségek figyelembe vételével kell vélelmezni.
(4)   Ha a jövedelem egésze vagy egy része nem forintban keletkezik, akkor a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban külön is fel kell tüntetni a külföldi pénznemben szerzett jövedelmet. Ha a vagyon nem a Magyar Köztársaság területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.
(5)   A jövedelem- és vagyonnyilatkozat tartalmában bekövetkezett változást az ellátásban részesülő a változást követő 15 napon belül köteles jelenteni és igazolni az ellátást megállapító hatóságnál. A bejelentés alapján az ellátást megállapító vizsgálja a jogosultság fennállását, s ennek eredményeként dönt az ellátás tovább folyósításáról, mértékéről, megszüntetéséről.
(6)   Jövedelem- és vagyonnyilatkozat nélkül ellátás nem állapítható meg.
 
JOGOSULATLANUL IGÉNYBE VETT ELLÁTÁS MEGTÉRÍTÉSE
 
7.      §
 
(1)   Az Sztv. 17. §-ában foglaltak szerint a jogosulatlanul igénybe vett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, mely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné, vagy hatására ismét szociális gondoskodásra szorulna.
(2)   A visszafizetésre – kérelemre – részletfizetés engedélyezhető, melynek időtartama nem lehet hosszabb, mint az ellátást jogtalan igénybevételének időtartama.
(3)   A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszafizetésének elengedését, vagy részletekben történő visszafizetését a polgármester engedélyezi.
 
II.                FEJEZET
A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS RENDSZERE
 
8.      §
 
Az önkormányzat a szociális gondoskodás keretében
a)       pénzbeli és természetbeni szociális ellátás biztosításával,
b)      személyes gondoskodást biztosító alapellátás megszervezésével tesz eleget ellátási kötelezettségének.
 
PÉNZBELI SZOCIÁLIS ELLÁTÁSTOK
 
LAKÁSFENNTARTÁSI TÁMOGATÁS
 
9.      §
 
(1)   A Bizottság az Sztv. 38. § (1) bek. a) pontján túl helyi lakásfenntartási támogatást állapíthat meg annak, akinek a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és a lakásfenntartás költségei nem haladják meg a háztartás havi összjövedelmének 30 %-át.
(2)   A lakásfenntartási támogatás összege minimum 2.500 Ft, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-a. A támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
(3)   A lakásfenntartási költségek körében figyelembe kell venni a lakbért vagy albérleti díjat, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletét, közös költséget, a szemétszállítás költségeit, valamint a gázfogyasztás havi díját, egyedi fűtés esetén az egy havi tüzelőanyag költségét, továbbá a villanyáram költségeit, a csatorna használati díjat és a vízfogyasztás egyhavi költséget.
(4)   A lakásfenntartás havi költségének meghatározásánál a kérelem benyújtását megelőző 6 havi – a kérelmező vagy házastársa/élettársa nevére kiállított – közüzemi számlával igazolt költség átlagát kell figyelembe venni.
(5)   A figyelembe vehető lakásfenntartási költségeket a havi számlákkal, a lakbért, illetve az albérleti díjat lakásbérleti, illetve albérleti szerződéssel, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletét a kölcsönszerződéssel, valamint a lakás nagyságát használatbavételi engedéllyel, építési engedéllyel vagy adásvételi szerződéssel kell igazolni.
 
10. §
 
(1)    A lakásfenntartási támogatás a kérelmezőt a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg. A lakásfenntartási támogatás időtartamát a Bizottság a kérelmező szociális rászorultsága alapján határozza meg, maximum 1 éves időtartamra.
(2)   Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(3)   Lakásfenntartási támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként egyaránt megállapítható.
(4)   Természetbeni ellátásként kell megállapítani, ha
a)      a kérelem erre irányul,
b)      a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a lakhatás megőrzése érdekében történik.
(5)   Természetbeni ellátás formái:
a)      közüzemi díj szolgáltató részére történő utalása,
b)      lakáscélú kölcsön törlesztő részletének pénzintézet részére történő fizetése.
(6)   A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmeket év közben folyamatosan lehet benyújtani.
 
11. §
 
(1)   Egyszeri fűtési támogatás állapítható meg a 9. § (1) bekezdésében foglalt jogosultsági feltételek fennállása esetén – fűtési szezonra – a szilárd tüzelőanyaggal bíró háztartás esetén.
(2)   Az egyszeri fűtési támogatás összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-ával, ezer forintra kerekítve.
(3)   A támogatás összegét a tüzelőanyagot árusító részére kell kifizetni.
(4)   Nem részesülhet egyszeri fűtési támogatásban, aki a 9. §-ban foglalt támogatást igénybe vette.
ÁTMENETI SEGÉLY
 
12. §
 
(1)   A létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére az önkormányzat átmeneti segélyt nyújt.
(2)   Egyszeri átmeneti segély állapítható meg annak a kérelmezőnek,
·        akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét
·        egyedül élők, nyugdíjas vagy rokkantnyugdíjas házaspárok, valamint ápolási díjban részesülők, ha az egy főre jutó jövedelmük nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
(3)   Az átmeneti segély összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének maximum 25 %-a lehet. A segély összegét 1000 forintra kerekítve kell megállapítani.
 
13. §
 
(1)   Az átmeneti segély kérelemre vagy hivatalból indult eljárás alapján állapítható meg.
(2)   Átmeneti segély pénzbeli és természetbeni ellátásként egyaránt nyújtható.
Természetbeni ellátásként kell megállapítani, ha
·        a kérelem erre irányul,
·        az ellátásban részesülő életvitele alapján ez indokolt és célravezetőbb.
(3)   A természetben nyújtott támogatás formája lehet élelmiszervásárlási utalvány, élelmiszercsomag, a segély meghatározott célra, intézményhez történő utalása (pl. térítési díj).
 
RENDSZERES SZOCIÁLIS SEGÉLY
14. §
 
(1)   A rendszeres szociális segélyre vonatkozó feltételeket az Sztv. 37/A – 37/G §-aiban meghatározottak szerint kell alkalmazni.
(2)   A rendszeres szociális segélyre történő jogosultságot megállapító határozat kézhezvételét követő 15 napon belül a jogosult személy köteles az Önkormányzat által kapcsolattartásra kijelölt szervnél kapcsolatfelvétel és nyilvántartásba vétel céljából megjelenni.
(3)   Az Önkormányzat kapcsolattartás céljára a Szigethalom és Környéke Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatot (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat) jelöli ki.
(4)   A Családsegítő Szolgálat a kapcsolattartás keretén belül
a)      a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 17. §-a alapján elkészíti a segélyben részesülő személy egyéni élethelyzetéhez igazodó beilleszkedési programot, arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
b)      a beilleszkedési program végrehajtása céljából folyamatosan kapcsolatot tart a segélyben részesülő személlyel, a munkaügyi központtal, valamint a jegyzővel, a program végrehajtásáról évente írásos értékelést készít,
c)      haladéktalanul jelzi a jegyzőnek, ha a segélyben részesülő személy az együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget.
 
15. §
 
A beilleszkedést segítő programok típusai
 
(1)   A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed a
a)      Családsegítő szolgálattal való kapcsolattartásra,
b)      az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetve a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
c)       felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.
(2)   A beilleszkedést segítő programok tartalmi elemei:
a)      foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésére felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszichés megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, képzésbe juttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési képességek fejlesztése, szociális problémák kezelése,
b)      szinten tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi, szociális, mentális állapot javításának elősegítése, szociális esetkezelések, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés, tanácsadás,
c)      más ellátásba juttatás segítése: információ nyújtás a lehetséges ellátásokról (nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj) TB tanácsadás, ügyintézés segítése.
 
16. §
 
Az együttműködés megszegésének esetei
 
(1)   Az együttműködési megállapodás megszegésének minősül, ha a segélyben részesülő személy nem jelenti be a személyi adataiban és szociális körülményeiben bekövetkezett változást.
(2)   Az együttműködési megállapodás súlyos megszegésének minősül, ha a segélyben részesülő személy
a)      a felajánlott és megfelelő munkalehetőséget, illetőleg a munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében felajánlott képzést fogadja el,
b)      a beilleszkedési programban számára előírtakat ismételten nem teljesíti,
c)      a munkaügyi központ által kötelezően előírt jelentkezési időpontban nem jelenik meg és távolmaradását hitelt érdemlően nem igazolja,
d)      az Sztv. 37/E § (3) bekezdésében meghatározott esetekben a munkaviszony folyamatos fennállását havi rendszerességgel nem igazolja.
 
III.             FEJEZET
 
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
 
KÖZTEMETÉS
 
17. §
 
(1)   Akinek nincs, vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója, annak eltemettetéséről a halálesetről való tudomásszerzést követő 22 munkanapon belül a helyben szokásos legolcsóbb temetés formájában köztemetés elrendelésével a polgármester gondoskodik.
(2)   A polgármester a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha
-         családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át,
-         egyedül élő esetén az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át
 nem haladja meg.
(3)   Amennyiben az elhunyt személy eltemetésére köteles személy fellelhető, úgy a tudomásra jutástól számított 15 napos határidő kitűzésével fel kell szólítani, hogy gondoskodjék az elhunyt személy eltemettetéséről.
 
18. §
 
MÉLTÁNYOSSÁGI KÖZGYÓGYELLÁTÁS
 
(1)   Méltányossági jogcímen közgyógyellátásban részesülhet az a szociálisan rászoruló személy, akinek
a)      családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %.-át nem haladja meg, és
b)      a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.
(2)   A jogosultság megállapítására az Sztv. 50. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
 
IV.              FEJEZET
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
 
19. §
 
(1)   A személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében az önkormányzat
a)      alapellátásként étkeztetést, házi segítségnyújtást biztosít,
b)      alapszolgáltatásként biztosítja a családsegítést.
(2)   A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele önkéntes, és az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
 
 
ÉTKEZTETÉS
20. §
 
(1)   Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik ezt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2)   Az (1) bekezdés szempontjából rászorulónak kell tekinteni az egyedül élő:
a)      a 70 éven felüli,
b)      a tartósan beteg egyedül élő,
c)      a fogyatékos, pszichiátriai beteg,
d)      a szenvedélybeteg,
e)      a hajléktalan és a
f)        munkaképtelen, vagy csökkent munkaképességű kérelmezőt.
(3)   Az ellátás módja lehet:
a)      helyben étkeztetés,
b)      étel elvitele saját erőből,
c)      étkezés házhoz szállítással.
 
21. §
 
(1)   Az ellátásért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az ellátást igénybe vevő jogosult köteles megfizetni. Amennyiben a jogosult jövedelemmel nem rendelkezik, a térítési díjat a jogosult tartására, gondozására kötelezett és képes személy köteles megfizetni.
(2)   Az étkeztetés intézményi térítési díját az Önkormányzat évente külön rendeletben állapítja meg.
(3)   A szociális rászorultság igazolása a következő iratokkal történik:
a)      az egészségi állapoton, illetve betegségen alapuló rászorultság esetében a 11/2006. (XII.27.) SZMM rendelet szerinti, két évnél nem régebbi
aa) igazolást, melynek 1. pontjában az ellátást igénylő besorolása az (1) bekezdés c) – e) pont szerinti, és a felülvizsgálat határideje – amennyiben megjelöl ilyet – nem járt le, illetve
ab) pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt,
b)      a súlyos fogyatékosság igazolására az Sztv. 65/C §-ának (6) bekezdése szerinti iratot,
c)      hajléktalan személynek minősül az Sztv. 4. § (2) bekezdése szerinti személy, melyet személyi okmányainak bemutatásával igazolhat.
(4)   A havi személyi térítési díjat a napi személyi térítési díj és az igénybevett étkezések számának figyelembe vételével kell megállapítani.
Fizetendő havi személyi térítési díj: a napi intézményi térítési díj szorozva az igénybe vett étkezések számával.
 
22. §
 
(1)   A fizetendő térítési díj a jogosult vagy fizetésre kötelezett szociális (jövedelmi) helyzetének figyelembe vételével:
 
A fizetésre kötelezett családjában az egy főre jutó megállapított jövedelem viszonyítva az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéhez
Fizetendő térítési díj=
intézményi térítési díj %-a
kevesebb, mint 100 %
térítésmentes
101 % - 200 %-a
30 %
201 % - 300 % között
50 %
több, mint 300 %
100 %
 
 
(2)   A személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátást igénylő családjában az egy főre jutó jövedelem 30 %-át.
 
23. §
 
Az önkormányzat e feladatát a Szigethalom és Környéke Intézményfenntartó Társulás, mint fenntartó tagjaként a Szigethalom és Környéke Egyesített Szociális Intézményen keresztül biztosítja.
 
HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS
24. §
 
(1)   Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2)   A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell
a)      az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését (bevásárlás, főzés vagy étel házhoz szállítás stb.),
b)      az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködés,
c)      a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3)   Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni:
a)      azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b)      azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c)      azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak,
d)      azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
(4)   A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján a jegyző kezdeményezi az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát. A gondozási szükséglet vizsgálata céljából külön jogszabályban megjelölt szakértői bizottság működik közre.
(5)   A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt tájékoztatni kell az intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.
 
25. §
 
(1)   A házi segítségnyújtásban részesülő által havonta fizetendő térítési díjat az óradíj és az adott hónapban gondozásra fordított idő szorzata alapján kell kiszámítani, úgy, hogy annak összege ne haladja meg az igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 20 %-át. Amennyiben a házi segítségnyújtás mellett étkeztetésben is részesül a szociálisan rászorult igénybevevő, akkor rendszeres havi jövedelmének 25 %-át.
A személyi térítési díjat az alábbi táblázat alapján kell kiszámolni:
 
A fizetésre kötelezett családjában az egy főre jutó megállapított jövedelem viszonyítva az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéhez
A fizetendő térítési díj/óra = intézményi gondozási óradíj
kevesebb, mint 100 %
térítésmentes
101 – 200 %-a
30 %
201 – 300 % között
50 %
több, mint 300 %-a
100 %
 
 
 
26. §
 
(1)   A gondozásra fordított időt a gondozási napló (29/1993. Korm.rend. 1. számú melléklet) alapján kell megállapítani.
(2)   A személyi térítési díj megállapításánál a szociálisan rászorult igénybe vevő, vagy a térítési díj fizetésére kötelezett más személy rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni a 26. § (6) bekezdésében rögzített táblázat szorzószámai szerint.
(3)   Az intézményi gondozási óradíjat az Önkormányzat évente külön rendeletben állapítja meg.
CSALÁDSEGÍTÉS
 
27. §
 
(1)   A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez igazodó vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.
(2)   A családsegítés keretében biztosítani kell
a)      a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
b)      az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,
c)      a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
d)      közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,
e)      a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybeteget, a pszichiátriai betegek, a kábítószer problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
f)        a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
(3)   A (2) bekezdésben meghatározott feladatok megvalósítása érdekében az önkormányzat krízishelyzetet érzékelő jelzőrendszert működtet.
(4)   A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
(5)   Az önkormányzat a családsegítést a Szigethalom és Környéke Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatán keresztül szervezi meg.
 
V.                 FEJEZET
 
SZOCIÁLPOLITIKAI KEREKASZTAL
 
28. §
 
(1)   Az önkormányzat e rendeletben és a szolgáltatási koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.
(2)   A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
-          Taksony Nagyközség Polgármestere
-          Taksony Nagyközség Önkormányzatának Jegyzője
-          Taksony Nagyközség Önkormányzata Szociális és Népjóléti Bizottságának Elnöke
-          Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat tagjai
-          gyermekvédelmi felelősök
-          védőnők
-          a mozgáskorlátozottak helyi szervezetének képviselője
-          a helyi Karitasz csoport képviselője.
(3)   A kerekasztal vezetője az önkormányzat polgármestere.
(4)   A kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülésezik, a polgármester hívja össze.
 
VI.               FEJEZET
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
 
29. §
 
(1)   A pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások iránti kérelmet a Hivatalhoz kell benyújtani.
(2)   A megállapított pénzbeli ellátásokat és támogatásokat a  Hivatal a határozatban foglaltak szerinti időpontban, a házipénztárban kifizeti, postai úton, vagy átutalással folyósítja.
(3)   A Bizottság és a polgármester döntése elleni fellebbezéseket a Hivatalhoz kell benyújtani, amely gondoskodik a szükséges iratokkal együtt a fellebbezés Képviselő-testület elé terjesztéséről.
(4)   E rendelet alkalmazása során a pénzbeli és természetbeni juttatások esetében szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki e rendeletben az egyes ellátási formáknál meghatározott jövedelemhatárokat nem lépi túl.
(5)   A szociális rászorultság megállapításának további feltétele, hogy az igénylő tulajdonában lévő vagyon ne haladja meg az Sztv. 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott mértéket.
(6)   Jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:
a)      munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonybók származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató jövedelemigazolásával,
b)      társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az APEH által kiadott jövedelemigazolással, illetve a kérelem benyújtásáig terjedően az előző háromhavi jövedelméről tett nyilatkozattal,
c)      ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére tett nyilatkozattal,
d)      nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a kifizető által kiállított igazolással vagy az utolsó havi nyugdíjszelvénnyel, ezek hiányában bankszámla kivonattal,
e)      a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat (különösen a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, árvaellátást, gyermek tartásdíjat) a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírói ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással,
f)        az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozattal és kifizetőtől kapott igazolással,
g)      bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződéssel,
h)      munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző  hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi központ által kiállított igazolással,
i)        egyéb személyek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatával a havi átlagos nettó jövedelméről, valamint az alkalmi munkavállalói könyvvel vagy a munkaügyi központ igazolásával az együttműködésről.
 
30. §
 
(1)    A kérelem benyújtásakor
a)      a rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
b)      nyugdíjszerű jövedelmeknél utolsó havi,
c)      egyéb jövedelmeknél tizenkét hónapra vonatkozó igazolásokat kell csatolni.
d)      Étkeztetés, illetve házi segítségnyújtás biztosítására irányuló kérelmet a Hivatalba kell benyújtani. A családsegítést a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatnál kell kezdeményezni.
e)       A személyes gondoskodás keretében biztosított ellátások tekintetében ingyenes ellátásban kell részesíteni azt az ellátottat, aki vagy akinek családja jövedelemmel nem rendelkezik.
f)        A személyi térítési díj összege – önkormányzati intézmény esetén – csökkenthető, illetve elengedhető, amennyiben a kötelezett jövedelmi és vagyoni helyzete ezt indokolttá teszi.
g)      Étkeztetés és házi segítségnyújtás esetén a jegyző az ellátást igénylő családjában az egy főre jutó jövedelmet megvizsgálja. A jövedelemszámítás során közeli hozzátartozóként a Ptk. 685. § b) pontja szerinti személyeket és az élettársat kell figyelembe venni. A jövedelemvizsgálatot
h)      étkeztetés esetén a szolgáltatást igénybe venni kívánó személy az ellátás igénylését megelőzően,
i)        házi segítségnyújtás esetében az intézmény vezetője vagy a szolgáltató a gondozási szükséglet megállapítását követően kérelmezi a jegyzőnél.
j)        A jegyző a jövedelemvizsgálat alapján – tárgyévre szóló érvényességgel – a kérelmező családjának egy főre jutó jövedelméről igazolást állít ki. Az igazolásnak tartalmaznia kell az egy főre jutó havi jövedelmet az öregségi nyugdíj legkisebb összegének százalékában kifejezve is, továbbá az ellátást igénylő és a jövedelemszámítás során figyelembe vett családtagok természetes személyazonosító adatait és az igazolás érvényességi idejét.
k)      Ha az igazolást a jegyző a család bármelyik tagjára vonatkozóan kiállította, az igazolás étkeztetés és házi segítségnyújtás igénylésekor a jövedelemvizsgálat során figyelembe vett további személyek esetében is felhasználható.
l)        Az igazolás kiállításának alapjául szolgáló tényekben bekövetkezett változás a tárgyévben kiadott igazolás érvényességét nem érinti. Évközi jövedelemcsökkenés esetén az igazolás kiállítása ismételten kérelmezhető.
m)    Jelen rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokat, személyes gondoskodást – az ellátások megállapítására hatáskörrel bíró jogosult javaslatára – a Képviselő-testület kivételes méltányosságból jogosultsági feltételek hiányában is megállapíthatja a létfenntartást veszélyeztető, illetve egyéb, kivételes méltányosságot érdemlő helyzetben.
n)      Kivételes méltányosság gyakorlása indokolt különösen elemi kár, katasztrófa, betegség, vis maior helyzet esetén, amennyiben az intézkedés elengedhetetlen, és az ezzel járó kiadás mértéke kérelmező és családja megélhetését veszélyezteti.
 
 
 
 
 
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
31. §
 
(1)   E rendelet 2010. december 1-én lép hatályba.
(2)   Jelen rendelet rendelkezéseit az annak kihirdetésekor folyamatban lévő, jogerős határozattal el nem bírált ügyekben akkor kell alkalmazni, ha az az ügyfélre nézve kedvezőbb.
(3)   A rendelet hatályba lépésével egy időben hatályát veszti Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 12/2009. (X.1.), valamint az azt módosító 6/2010. (V.3.) önkormányzatai rendelete.
 
Taksony, 2010. november 30.
 
 
 
 
 
                  /:Kreisz László:/                                                       /:Széll Attila:/
                   polgármester                                                                   jegyző
 
 
 
 
 
 
A rendelet kihirdetése 2010 …. napján megtörtént.
 
 
                                                                                                          /:Széll Attila:/
                                                                                                               jegyző
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Előterjesztés a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló rendelet megalkotására"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

ELŐTERJESZTÉS
a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló önkormányzati rendelet megalkotására
 
A rendelet újraszabályozását az alábbiak indokolják:
  1. Változott a jogszabályszerkesztésről szóló IRM rendelet, ennek megfelelően szövegeztük meg a rendelet tervezetét.
  2. Azokat az ellátási formákat, amelyeket nem köteles biztosítani az önkormányzat, javasoljuk eltörölni. Ezek a következők:
-          tartós beteg ápolása címén eddig biztosított ápolási díj
-          szociális kölcsön
-         temetési segély
-         átmeneti segélynél különös méltányosságból adott segély
-         a rendszeres szociális segélynél szabályozni kell a beilleszkedést segítő programok típusait.
 
A Szociális és Népjóléti Bizottság javaslata:
 
Biztosítson az önkormányzat kedvezményt a szemétszállítási szolgáltatás igénybevételéhez az alábbiak szerint:
SZEMÉTSZÁLLÍTÁSI DÍJKEDVEZMÉNY
 
14. §
(1)   A szemétszállítási díj fizetését az önkormányzat átvállalja annak a 70. életévét betöltött, a lakásban életvitelszerűen lakó tulajdonos vagy haszonélvező kérelmezőnek, aki
a)      kizárólag egyedül vagy házastársával, élettársával él és
b)      családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül
c)      élőnél 200 %-át nem haladja meg és
d)      lakásfenntartási támogatásban nem részesül.
 
(2)   A szemétszállítási díj átvállalására való jogosultságot határozatlan időre kell megállapítani.
(3)   A jogosultság feltételeit évente, a népesség-nyilvántartás, valamint a szemétszállítási szolgáltatást nyújtó adatai alapján, a megállapítás hónapjával azonos hónapot követő hó 1. napjáig felül kell vizsgálni. A Hivatal a felülvizsgálatot követően a jogosultság fennállásáról a szemétszállítási szolgáltatót értesíti.
 
Taksony, 2010. november 25.
                                                                                              /:Széll Attila:/
                                                                                                    jegyző    


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Széll Attila
Hivatali felelős: Gacs Ilona Irma

« Vissza
Vissza a főmenübe