17. napirendi pont
17. NAPIRENDI PONT
A Képviselő-testület
2010. november 30-i ülésére
2010. november 30-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló önkormányzai rendelet megalkotására |
1. döntési javaslat
"Előterjesztés a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló rendelet megalkotására"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Szociális és Népjóléti Bizottság javaslata:
- A 7. § (2) bekezdéséhez:
Ne csak a bérlet 80 %-át vállalja át az önkormányzat, hanem ugyanekkora összeggel támogassa azt az SNI-s gyermeket is, aki nem vesz igénybe tömegközlekedési eszközt.
- A 8. § (3) bekezdéséhez:
A súlyosan fogyatékos gyermekek támogatása ne változzon, maradjon a jelenlegi 9800 Ft/hó összegű támogatás.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 12. 01.
Felelős: Széll Attila
Hivatali felelős: Gacs Ilona Irma
2. döntési javaslat
"Előterjesztés a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló önkormányzati rendelet megalkotására"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2010. (… …) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bek. b) pontjában és (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, 137. § (1) és (4) bekezdésében, valamint a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtandó pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDLKEZDÉSEK
A RENDELET CÉLJA
1. §
A rendelet célja, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához az önkormányzat közigazgatási területén a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.
A RENDELET HATÁLYA
2. §
(1) A rendelet hatálya - a Gyvt. 4. §-a alapján – kiterjed a Taksonyban tartózkodó gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.
A GYERMEKEK VÉDELMÉNEK RENDSZERE
3. §
(1) A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:
a) pénzbeli ellátás: rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
b) természetbeni ellátás: tankönyvtámogatás, étkezési térítési díjtámogatás, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
c) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
a) a kérelem a gyermekek étkeztetési térítési díjának (díjhátralékának), tandíjának, kollégiumi díjának, tankönyv-, tanszerellátásának, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett díj támogatásár irányul, vagy
b) amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gyermek nevelése, gondozása érdekében a természetben nyújtott támogatás célravezetőbb.
(4) A pénzbeli ellátásként megállapított rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásra kell átváltoztatni, ha a gyermek érdekében indokolt és célravezetőbb.
ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
4. §
(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, az egyes ellátási formákra rendszeresített nyomtatványon.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához be kell csatolni
a) A 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet 3. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot és jövedelemigazolásokat,
b) Fiatal felnőtt kérelme esetén – a közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében – ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást, az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról is.
c) E rendelet 4. § (1) bekezdése esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta mérhető jövedelmeknél 1 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (2)-(4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
d) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása előtt környezettanulmányt kell készíteni.
e) A jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:
ea) munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató jövedelemigazolásával
eb) társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az APEH által kiadott jövedelemigazolással és a kérelem benyújtásáig terjedően az előző havi jövedelméről tett nyilatkozattal
ec) ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére nyilatkozattal
ed) nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a kifizető által kiállított igazolással vagy az utolsó havi nyugdíjszelvénnyel, ezek hiányában bankszámla kivonattal
ee) a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat (különösen a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, árvaellátást, gyermektartásdíjat) a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírósági ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással
ef) az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozattal és a kifizetőtől kapott igazolással
eg) bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződéssel
eh) munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző 1 hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást
ei) egyéb személyek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.
(3) A kérelem benyújtásakor
a) a rendszeresen mérhető jövedelmeknél az utolsó havi
b) nyugdíjszerű jövedelmeknél utolsó havi
c) egyéb jövedelmeknél tizenkét hónapra vonatkozó igazolásokat kell csatolni.
(4) A rendelet értelmében egyedülállónak kell tekinteni a gyermeket egyedül nevelő szülőt, hivatalosan kijelölt nevelőt, illetve gyámot.
5. §
(1) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére és annak méltányosságból történő elengedésére, és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Szociális és Népjóléti Bizottságra (továbbiakban: Bizottság) ruházza át.
(2) A Bizottság döntése elleni fellebbezéseket a Hivatalhoz kell benyújtani, amely gondoskodik a szükséges iratokkal együtt a fellebbezés Képviselő-testület elé terjesztéséről.
(3) Jelen rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokat, személyes gondoskodást – az ellátások megállapítására hatáskörrel bíró jogosult javaslatára – a Képviselő-testület kivételes méltányosságból jogosultsági feltételek hiányában is megállapíthatja a létfenntartást veszélyeztető helyzetben, illetve egyéb, kivételes méltányosságot érdemlő helyzetben.
6. §
(1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a határozat kézbesítését követően kerül kiutalásra a Hivatal által.
(2) Ha a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátás formájában biztosítják, úgy a támogatást az önkormányzat az illetékes intézménynek, gazdasági társaságnak, vállalkozónak utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a Hivatal házipénztárában vehető fel.
(3) Amennyiben a támogatás, segély összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a tandíjat, a kollégiumi díjat, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a tankönyv, tanszer árát, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.
II. FEJEZET
A PÉNZBENI ELLÁTÁSOK
RENDKÍVÜLI GYERMEKVÉDELMI TÁMOGATÁS
7. §
(1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének maximum 20 %-a lehet. A segély összegét 1000 forintra kerekítve kell megállapítani.
(2) A speciális nevelési igényű, szakvéleménnyel rendelkező gyermekek oktatási intézménybe történő jutásához szükséges bérletének 80 %-át, illetve nem tömegközlekedési eszközt igénybevevő gyermek esetén a bérlet árának megfelelő összeg 80 %-át az önkormányzat átvállalja feltéve, hogy a gyermek az oktatási intézményt más településen veszi igénybe.
SÚLYOSAN FOGYATÉKOS GYERMEKEK TÁMOGATÁSA
8. §
(1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíthető – a családban gondozott – súlyosan fogyatékos gyermek 21 éves koráig, jövedelemtől függetlenül.
(2) A támogatás egy évre (júliustól júniusig) kerül megállapításra, és negyedévente kerül kifizetésre.
(3) A támogatás összege 9.800 Ft/hó, amely összeget negyedévente utalja a Hivatal a jogosult részére. A fenti összeg évente az éves költségvetésben kerül felülvizsgálatra, meghatározásra.
(4) A kérelmet minden év június 30-ig a Hivatalba kell benyújtani. A június 30-át követően beadott kérelmek – elbírálás után – időarányosan kerülnek kifizetésre.
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK
9. §
(1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) Természetbeni ellátások különösen – a megállapított segély összegének erejéig - :
a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,
b) élelmiszer-utalvány biztosítása,
c) gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása,
d) tandíj, kollégiumi díj átvállalása,
e) tankönyv, tanszerellátás költségeinek támogatása.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során, az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.
(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
a) a kérelem a gyermekek étkeztetési térítési díjának (díjhátralékának), tandíjának, kollégiumi díjának, tankönyv- tanszerellátásának, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett díj támogatására irányul, vagy
b) amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gyermek nevelése, gondozása érdekében a természetben nyújtott támogatás célravezetőbb.
(5) A pénzbeli ellátásként megállapított rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásra kell átváltozatni, ha a gyermek érdekében indokolt és célravezetőbb.
III. FEJEZET
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
10. §
(1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásoknak hozzá kell járulniuk a gyermek testi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
(2) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(3) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a Gyvt. 68. § (3) bekezdése alapján foganatosított védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
(4) A kérelmező a kérelmet a Gyvt. 31. § (3) bekezdésében foglaltak szerint nyújtja be.
(5) Az ellátások igénybevételére a Gyvt. 31. és 32. §-ában foglaltak az irányadók.
(6) Az ellátás megszűnéséről a Gyvt. 37/A. §-a rendelkezik.
11. §
(1) A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt a Gyvt. 33. §-ában foglaltak szerint tájékoztatni kell.
(2) Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) gyermekjóléti szolgáltatás,
b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: bölcsőde, óvoda, iskolai napközis foglalkozás.
GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT
12. §
(1) Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatást a Szigethalom és Környéke Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat (továbbiakban: Szolgálat) keretén belül biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a Szolgálat vezetőjénél lehet.
(3) Az ellátás biztosítását a Szolgálat vezetőjének intézkedése alapozza meg.
(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39-40. §-ai határozzák meg.
GYERMEKEK NAPKÖZBENI ELLÁTÁSA
13. §
(1) A gyermekek napközbeni ellátása biztosított napközbeni időszakra a Taksony Nagyközségi Önkormányzat Bölcsődében, a Német Nemzetiségi Óvodában, a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskolában iskolai napközis foglalkozás keretében.
TÉRÍTÉSI DÍJ
14. §
(1) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkezésért állapítható meg térítési díj.
(2) Az intézményi térítési díjakat a nyersanyagköltség figyelembevételével a Képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.
(3) A szülő (gondozó) által fizetendő személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybevett étkezések száma, továbbá a normatív kedvezmények figyelembe vételével. Erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.
(4) A térítési díjat az arra jogosultak számára a Gyvt. 148. § (5)-(6) bekezdésében foglalt normatív kedvezményekkel csökkenteni kell.
DÍJKEDVEZMÉNYEK
15. §
(1) Ha a kötelezett személyi térítési díj összegének normatív kedvezményeken, illetve egyéni kedvezményeken túli további csökkentését (elengedését) kéri, a Bizottsághoz fordulhat. Ebben az esetben a Bizottság a kérelem tárgyában határozattal dönt.
(2) A Bizottság hatáskörében eljárva
a) Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj kedvezménnyel nem érintett részére legfeljebb 20 % kedvezményt nyújthat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
b) A személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (100 % támogatást nyújthat), amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek fennállnak.
c) A támogatás mértéke az a)-b) pontban foglalt esetekben nem haladhatja meg a 4.000 Ft-ot.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában foglalt esetben a jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta mérhető jövedelmeknél 1 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (2) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(4) Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik (100 % támogatást nyújt a Bizottság).
IV. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
16. §
(1) E rendelet 2010. december 1-én lép hatályba. Rendelkezéseit az annak kihirdetésekor folyamatban lévő, jogerős határozattal el nem bírált ügyekben akkor kell alkalmazni, ha az az ügyfélre nézve kedvezőbb.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt., továbbá a személye gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Korm. rendeletben és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997. (IX.10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 16/2009. (X.28.) önkormányzati rendelet.
Taksony, 2010. november 30.
/:Kreisz László:/ /:Széll Attila:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2010. … napján megtörtént.
/:Széll Attila:/
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Széll Attila
Hivatali felelős: Gacs Ilona Irma