54/2013. (V. 29.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzok Társulási Megállapodás elfogadása

Hunya Község Önkormányzat
54/2013.(V.29.) Hunya Kt. határozat
 
Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 2011. évi CLXXXIX. tv. 88. § -ban biztosított jogkörében eljárva a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok Társulási Megállapodását az alábbiak szerint fogadja el:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete, Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete valamint Hunya Község Önkormányzata Képviselő- testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) IV. fejezete 87. §-ában biztosított jogukkal élve megállapodnak (a továbbiakban: társulási megállapodás) arról, hogy a társulási megállapodás 4. pontjában meghatározott önkormányzati feladatokat társulási formában (a továbbiakban: társulás) látják el a következők szerint:  
1. A társulás neve, székhelye:
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.
 
2. A társulás tagjainak neve, székhelye, képviselője:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.
képviselő: a település polgármestere
   
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
5621 Csárdaszállás, Petőfi út 17. sz.
képviselő: a település polgármestere
 
Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testülete
5555 Hunya, Rákóczi út 19. sz.
képviselő: a település polgármestere
 
3. A társuláshoz tartozó települések lakosságszáma:
 
a) Gyomaendrőd Város lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 14.331 fő
b) Csárdaszállás Község lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 486 fő
c) Hunya Község lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 678 fő
  
4. A társulás által ellátott feladat- és hatáskörök:
 
A társulás általános jogutódja a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi társulásnak, jogi személyiséggel rendelkezik.
4.1 A Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglalt feladat- és hatáskörökből:
4.1.1 egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
4.1.2 óvodai ellátás;
4.1.3 kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
4.1.4 szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások;
4.1.5 a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
4.1.6 honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
4.1.7 közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
4.1.8 az intézmények belső ellenőrzési rendszerének működtetése.
 
 
5. A társulás döntéshozó szerve, döntéshozó szervének tagjait megillető szavazatarány:
 
5.1. A társulás döntéshozó szerve a társulási tanács, melyet a társult önkormányzatok polgármesterei alkotják. A polgármester tartós akadályoztatása esetén a társulási tag önkormányzatot a képviselő mandátummal rendelkező alpolgármester képviseli.
5.2 A társulási tanácsot az éves munkaprogram szerinti időpontra, változó helyszínnel a társulási tanács elnöke hívja össze.
5.3 A társulási tanács tagjai tagonként 1-1 szavazattal rendelkeznek.
5.4. A társulást az elnök képviseli, akit a tagok saját magukközül nyíltszavazással minősített többséggel választanak.
5.5. A társulás munkaszervezeti feladatait a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el
 
6. A döntéshozatal módja, a minősített döntéshozatal esetei:
 
6.1 A társulási tanács akkor határozatképes, ha ülésén a szavazatok több mint felével rendelkező képviselő jelen van. A javaslat elfogadásához legalább annyi képviselő igen szavazata szükséges, amely meghaladja a jelen lévő képviselők szavazatainak több mint a felét.
6.2 Minősített többség szükséges mindazokban a kérdésekben, amelyekben a társulás tagjai a Mötv.
( szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás; társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás, megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás; intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;) rendelkezései szerint önálló döntéshozatal esetén is minősített döntést hozhatnak. Minősített többség szükséges  továbbá azon döntések esetében melyek során az egyes tagönkormányzatok fizetési kötelezettsége az 1 millió Ft-ot azaz Egymillió Ft-ot meghaladja.
6.3 A minősített többséghez a társulást alkotó valamennyi tag igen szavazata szükséges.
 
7. Közös fenntartású intézmények megnevezése:
  1. Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda,
  2. Térségi Szociális Gondozási Központ
 8. A társulás fenntartásával, működtetésével kapcsolatosan az egyes képviselő-testületek pénzügyi hozzájárulásának mértéke, teljesítésének módja:
 
8.1. Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda működéséhez szükséges pénzeszközöket a tagok az alábbiak szerint biztosítják:
a)   A feladat ellátáshoz biztosított állami támogatást / Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települések Önkormányzati Társulása  - az intézményvezető kimutatása alapján - igényli le, melynek jogszerű felhasználásáról a támogatás alapját képező igény keletkezési helye szerint kell gondoskodni.
b) A működési kiadásoknak az állami támogatás és saját bevétel által nem fedezett települési telephelyre eső részét, az tag önkormányzat köteles a saját költségvetéséből az állami támogatásutalással azonos ütemezésben biztosítani, amelynek közigazgatási területén működik a telephely. Amennyiben az adott önkormányzat nem a fentiek szerint biztosítja az önkormányzati támogatást, úgy az erre irányuló írásbeli felhívást követő 30 nap eredménytelen elteltét követően az előlegezett költségek tekintetében az előlegezést biztosító önkormányzatok jogosultak a késedelmi kamatkövetelést érvényesíteni, melynek mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese, illetve az írásban közölt és nem vitatott költségek vonatkozásában a nem teljesítő önkormányzat felé az azonnali beszedési megbízást kiadni. 
 
8. 2. A Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya működéséhez szükséges pénzeszközöket a tagok az alábbiak szerint biztosítják:
 
a)      A szociális feladatok állami támogatását Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települések Önkormányzati Társulása - az intézmény vezetője által összegzett a tag települési önkormányzatok valamint az intézményvezető, kimutatása alapján- igényli le, melynek jogszerű felhasználásáról az állami támogatás alapját képező igény keletkezési helye szerint kell gondoskodni.
b)      A működési kiadásoknak a szociális feladatok állami támogatása és a telephelyen beszedett saját bevétele által nem fedezett részét az egyes telephelyek tekintetében a település szerinti tag önkormányzat saját költségvetéséből köteles biztosítani, az állami támogatás utalásával azonos ütemezésben. Az állami támogatásból és saját bevételekből esetlegesen meg nem térülő költségek fentiek szerinti megtérítését csak a település közigazgatási területén teljesített szociális alapellátás vonatkozásában kérheti a Társulási Tanács. Amennyiben az adott önkormányzat nem a fentiek szerint biztosítja az önkormányzati támogatást, úgy az erre irányuló írásbeli felhívás kézhezvételét követő 30 nap eredménytelen elteltét követően az intézmény vezetője jogosult a telephely működését átszervezni, figyelemmel az erre vonatkozó szakmai előírásokban meghatározottakra. A telephely működésével kapcsolatban a fenti meghatározottak miatt előlegezett költségek tekintetében az előlegezést biztosító önkormányzatok jogosultak a késedelmi kamatkövetelést érvényesíteni, melynek mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese, illetve az írásban közölt és nem vitatott költségek vonatkozásában a nem teljesítő önkormányzat számlájával szemben az azonnali beszedési megbízást benyújtani.
c)      A közös igazgatás költségét, amennyiben nem térül meg az állami támogatásból és a saját bevételből, azt Gyomaendrőd Város Önkormányzata viseli.
  
9. A társulás tagjai által vállalt pénzügyi hozzájárulás nem teljesítése esetén irányadó eljárás:
 
A társulás tagjai a pénzforgalmi szolgáltatójuknak beszedési megbízás teljesítésére vonatkozó hozzájárulást, felhatalmazó nyilatkozatot adnak, amely alapján a társulás beszedési megbízást nyújthat be a pénzforgalmi szolgáltatóhoz.
 
10. A társulás vagyona és a vagyonátadás feltételei, a tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlásának rendje:
 
10. 1. A társult települési önkormányzatok biztosítják a közösen fenntartott intézmények működéséhez szükséges anyagi, tárgyi, technikai, személyi feltételeket.
 
10. 2. A közösen fenntartott intézmény vagyoni viszonyainak szabályozási elvei:
a)      Az egyes telephelyek által használt ingatlanok tulajdonjoga a tag önkormányzat tulajdonában marad, a telephelyeken már meglévő ingóságok ugyancsak az önkormányzatok tulajdonában maradnak melyet tételes leltár műszaki állapot meghatározást követően a közösen fenntartott intézmény használatába ad, azzal, hogy az csak az átadó önkormányzat helye szerinti telephelyen hasznosítható. Ezen ingóságok és ingatlanok beruházási és felújítási kötelezettségéről a tulajdonos önkormányzat saját forrásai terhére gondoskodik.
b) A közösen fenntartott intézménynél megjelenő azon ingó és ingatlan vagyongyarapodásról melyet nem a társult önkormányzat biztosított és nem maradt települési önkormányzati tulajdonban a társulás megszűnése esetén, a települési önkormányzatok által teljesített hozzájárulás arányában kerül megosztásra
 
11. Intézmény közös alapítása esetén az alapítói jogok gyakorlására vonatkozó részletes rendelkezések:
 
1. Az intézmény vezetőjét a Társulási Tanács nevezi ki, mely egyben ellátja az irányító szerv jogosultságait is.
 
2.      Az intézmény vezetője felett az egyéb munkáltatói jogokat a társulás székhelye szerinti tag önkormányzat polgármestere gyakorolja a feladat ellátásban érintett tag önkormányzatok polgármestereinek előzetes írásbeli egyetértésével. 
 
12. A társulás szolgáltatásai igénybevételének a társulás által meghatározott feltételei:
 
12.1 Az alapellátás igénybevétele írásban kezdeményezhető a Gyomaendrődi Önkormányzati Közös Hivatalban (továbbiakban: közös hivatal), vagy a társulás által fenntartott intézmény vezetőjénél. A közös hivatalban benyújtott kérelmet haladéktalanul 3 napon belül továbbítja az intézmény vezetőjének, aki a kérelemre hozott határozatot annak meghozatalától számított 3 napon belül köteles megküldeni a társult önkormányzat polgármesterének. Az ellátás megszűnéséről értesíteni kell az igénybevétel helye szerinti társult önkormányzat polgármesterét.
12.2 A szakosított ellátás igénybe vételének kezdeményezésére, igénybevételére, az ellátás megszűnésére irányadóak a fenti szabályok.
  
13. A társulás működéséről  történő beszámolás kötelezettség:
 
A társulási tanács a tag önkormányzatok együttes Képviselő-testületi ülésén évente egy alkalommal beszámol:
1.      a társulás tevékenységéről,
2.      pénzügyi helyzetéről,
3.      a társulás által ellátott feladatok megvalósulásáról.
 
14. A társulás működésének ellenőrzési rendje:
 
A közösen fenntartott intézményekkel kapcsolatos helyi önkormányzati feladat és hatásköröket, az általános felügyeletet a Társulási Tanács gyakorolja, a szakmai felügyeletet a jogszabályokban meghatározott szervek látják el. Az intézmények felügyeleti szervének operatív feladatait a Társulási Tanács gyakorolja. A társulási döntések végrehajtásával járó feladatokat a társulási tanács elnöke látja el.
A társulás és az általa fenntartott intézmények működésével kapcsolatos belső ellenőrzési feladatokat a társulás által fenntartott belső ellenőr a Társulási Tanács által jóváhagyott ellenőrzési ütemterv szerint látja el.
 
A társulást, valamint a közösen fenntartott intézményeket a tagok, szakmai, törvényességi, célszerűségi és gazdasági szempontból ellenőrizhetik.
A fenntartott intézmények tevékenységéről az intézmény szakmai, pénzügyi és egyéb helyzetéről az intézmény vezetője legalább évente egyszer beszámol, a Társulási Tanácsnak.
 
15. A megállapodás módosításának feltételei:
 
A megállapodás módosítására vonatkozó kérelmet a Társulási Tanács elnökénél írásban kell benyújtani. Az elnök köteles a kezdeményezés kézhezvételét követően haladéktalanul 3 napon belül megküldeni azt a Társulási Tanács tagjainak és megtárgyalása érdekében 15 napon belül összehívni a Társulási Tanácsot. Az elnök a Társulási Tanács ülését követő 8 napon belül köteles a kérelmet, a Társulási Tanács véleményével a társult önkormányzatoknak megküldeni.
 
16. A társuláshoz történő csatlakozás:
 
A társuláshoz bármely önkormányzat csatlakozhat, amennyiben írásban nyilatkozik a társulás célkitűzéseinek, a tagsággal járó ismert kötelezettségek vállalásáról, teljesítéséről. Csatlakozni naptári év első napjától lehet, amennyiben a csatlakozni kívánó írásbeli kérelmét, kötelezettségvállaló nyilatkozatát a csatlakozás évét megelőző év június 30-ig benyújtja a társulás elnökénél. Az elnök a kérelmet 8 napon belül köteles a társulás tagjainak írásban megküldeni.
 
17. A társulásból történő kiválás és kizárás feltételei:
 
17.1. A társulásból kiválni naptári év végével lehet. A kiváló tag kiválási szándékát köteles a tárgyév június 30-ig írásban bejelenteni a társulás elnökénél, aki ezt köteles 8 napon belül megküldeni a Társulási Tanács tagjainak. A kiválási szándékot bejelentő kérelmében köteles bemutatni, hogy a kiválás időpontjáig vállalt a társulással szemben fennálló kötelezettségeinek hogyan tesz eleget. Amennyiben a kiváló tag vállalt kötelezettségeit a kiválás időpontjáig nem teljesíti, úgy a nem vitatott követelés erejéig a Társulási Tanács jogosult a kiválást követő 30 napig azonnali beszedési jogosultságával élni.
 
17.2. A Társulási Tanács minősített többséggel hozott határozatával kizárhatja azt a tagot, akinek képviselője a Társulási Tanács munkájában legalább egy fél éven keresztül az erre történő írásbeli felhívást követő két Társulási Tanácsi ülésen sem vesz részt, és szavazati jogát nem gyakorolja. A Társulási Tanács elnöke köteles az írásbeli figyelmeztetést a kizárással érintett önkormányzat képviselő-testületének is megküldeni. Kizárható továbbá az a tag is, aki az erre történő írásbeli felszólítást követő 15 napon belül okiratban vállalt pénzügyi kötelezettségének nem tesz eleget és a számlájával szemben kibocsátott azonnali beszedési megbízás eredményre nem vezetett.   
 
18. A társulás megszűnése esetén a tagok egymással való elszámolásának kötelezettsége, módja:
 
A társulás megszűnése esetén a társulás vagyona olyan arányban illeti meg a tagokat amilyen arányban annak létrejöttéhez anyagilag hozzájárultak. Amennyiben ez bármely oknál fogva nem állapítható meg, úgy a társulási megállapodás aláírása évében kimutatott lakosság arányában kell a vagyont felosztani, társulás elnöke által elkészített a Társulási Tanács által elfogadott vagyonmérleg alapján.
  
 A társulási megállapodás a társult önkormányzatok által történő elfogadást követően 2013. július 1. napján lép hatályba és határozatlan időre szól. Hatálybalépésével a tagok által korábban megkötött Intézményi Társulási Megállapodás hatályát veszti.
 A társulás tagjai a jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseit tekintik irányadónak.
 A társulás tagjai egybehangzóan kijelentik, hogy a jelen megállapodásból eredő, ill. a társulás működése során esetlegesen felmerülő vitás kérdéseket elsődlegesen egymás között, tárgyalásos úton, konszenzusos módon kívánják rendezni.
 A bírói út igénybevételével kizárólag akkor élnek, ha az előzetes egyeztetés nem vezetett eredményre, megegyezésre.
A társulási megállapodást annak elolvasását, tartalmának megismerését és megértését követően a társulást alkotó települési önkormányzat képviselő-testülete nevében ­akaratukkal mindenben megegyezően - saját kezű aláírással látják el.
 
Gyomaendrőd, 2013. május ….
 
  
Petneházi Bálintné
Csárdaszállás Község
polgármestere
Petényi Szilárdné
Hunya Község
polgármestere
Várfi András
Gyomaendrőd Város
polgármestere
 
 

« Vissza
Vissza a főmenübe