1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. február 15-i ülésére

Tárgy:   2013. évi költségvetés
Készítette:   Szopkó Rudolfné
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
 
A 2013. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult, majd a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével folytatódott.
 
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2012. novemberében tartott ülésén a 113/2012. (XI. 30.) számú határozatával elfogadta az Önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy működési oldalon a 2013. évben képződő forrásokhoz viszonyítva a kiadások egyensúlyt mutatnak a számításba vehető források összegével. Fejlesztési kiadást a koncepció nem tartalmazott. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának  megteremtése nem jelentett gondot a 2012. évi pénzmaradványnak köszönhetően.
Az önkormányzat költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a rendelettervezet összeállításának előzményeit.
Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepcióját a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
 
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezítette, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez több mint 300 módosító javaslat érkezett.
 
A költségvetési törvény tervezete, majd a 2012. december 11-én elfogadott költségvetési törvény is abból indult ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakult ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
 
Az önkormányzat 2013. évi költségvetési rendelettervezetének kidolgozása során a 2012. évi CCIV.-es törvény Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.            Települési  önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvényben. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
Hunya Község Önkormányzata 8.276 e. Ft támogatást kap, mely összeget csökkenteni kell a beszámítás összegével, ami 6 831 e. Ft, így erre a célra megkapott összeg 1. 446 e. Ft
 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatásának összege egy számított adat a belterület nagysága alapján, községünk esetében ez az összeg  2.235 e. Ft
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása – két tényezőből tevődik össze, egy alaptámogatásból (2011. évi beszámoló ezen feladathoz tartozó szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás) és egy számított támogatásból. A 2013. évi támogatás összege ezen a jogcímen 3.204 e. Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2011. évi beszámoló ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, illetve amennyiben a 2011. évi beszámoló nem tartalmaz ilyen adatot, akkor a köztemető nagysága alapján 43 Ft/m2 fajlagos támogatás illeti meg a települést. Településünk 2011. évi beszámolójában ezen a szakfeladaton 93 E Ft kiadás jelentkezett, a kapott támogatás összege  100 e. Ft.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a támogatás összegének meghatározása a 2011. évi beszámoló megfelelő szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás figyelembevételével történt, községünkben az ezen a szakfeladaton jelentkező kiadások jelentéktelenek, ezért 100 e. Ft támogatásban részesülünk.
    •  
  • Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Az elvárt bevétel összege Hunya esetében 6.831 E Ft.
 
 
2.                   A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása. E feladat támogatásáa nyújtott támogatás összege 1.921 e. Ft.
                                        
3.                   A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen községünket megillető támogatás összege 773 e Ft. Ezt az összeget a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2012. évi szinten szerepeltettük.
 
A fejlesztési célú kiadások között az ivóvízminőség- javító program önereje szerepel, egyéb fejlesztési célú kiadást a 2013. évi költségvetés nem tartalmaz.
 
 
A helyi adóbevételek tervezett összege  hasonló a 2012. évi összegekkel. Az iparűzési adónál adótétel csökkentést hajtottunk végre – 1,8 %-ról 1 %-ra csökkentettük., a gépjárműadó bevétel csökkenése a jogszabályi változással indokolható, azaz a befolyt bevétel 40%-ával rendelkezhet a település, a 60%-ot az állam részére át kell utalni.
   
Bevételek alakulása:
 
Működési célú bevételek:                                                                                                                                      
                                                                                                          Adatok E Ft-ban      
   Megnevezés
2012.évi eredeti ei
2013. évi terv
Állami támogatás
9058
12864
Személyi jöv.adó
7197
0
Átengedett központi adók
12000
4000
Önkormányzati sajátos bev.
0
0
Helyi adók (műk.célra)
20000
18000
Saját működési bevétel
10571
14225
Működési célú pénzeszk.átvét.
13656
9600
Működési célú pénzmaradvány
30500
27078
összesen
102982
85767
 
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva jóval kevesebb, amennyiben a jövedelempótló támogatások kiegészítésével és a pénzbeli szociális hozzájárulás összegével korrekciózunk, ugyanis az előző évben az ezen a jogcímen járó támogatások nem az állami támogatások között, hanem a támogatásértékű bevételek között jelentek meg.  
 
2013. évben a személyi jövedelemadó helyben maradó része és a jövedelemkülönbség mérséklése jogcímen nem illeti meg a településeket támogatás.
 
A helyi adóbevételeknél csökkenéssel számoltunk, ez adódik a gépjármű adó megosztásából, valamint az iparűzési adókulcs változása miatt – ennek hatása nem mérhető fel teljesen.
 
Közvetett támogatások tervezett összege 2013. évre:
 
E Ft
Megnevezés
Alapadó
Költségvetésben tervezett bevétel
Közvetett támogatás (csökkenés)
Magánszemélyek kommunális adója
4429
4000
429
Iparűzési adó
14000
14000
0
Összesen:
18429
18000
429
 
 
A 2013. évi adóbevételeket az adómérséklések, adóelengedések, kedvezmények módosítják, így a költségvetésben tervezett helyi adóbevétel összesen 18 0 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
 
  • Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában
1.        3000 Ft-os adókedvezményben részesül, aki a lakcímnyilvántartás alapján a lakóhelyéül szolgáló ingatlanban egyedül van bejelentkezve, valamint a tárgyév január 1. napján betöltötte 65. életévét valamint ezt írásbeli nyilatkozatával jelzi az adóhatóság felé a tárgyév január 31. napjáig.
 
2.       4000 Ft-os adókedvezményben részesül aki belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telek tulajdonosa."
 
 
A saját bevételek összege az előző évhez képest közel 4 millió Ft összegű növekedést  mutat, mely elsősorban a polgármesteri hivatal költségeinek továbbszámlázásából adódik. Ez azonban konkrét növekedést nem jelent, mivel ez az összeg a számla kiegyenlítésekor a kiadási oldalon is jelentkezik.
 
A működési célú pénzeszköz átvétel csökkenése a 2012. évi vis maior támogatásra kapott összeggel magyarázható. Ez az támogatás csak a 2012-es évet érinti.
 
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Felhalmozási célú bevételt a költségvetés nem tartalmaz.
 
Kiadások alakulása:
 
Működési kiadások:                                                                         Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2012.évi eredeti ei.
2013 .évi terv
Működési kiadás
73537
63966
            - személyi juttatás
13909
13459
            - járulékok
3270
3079
            - dologi kiadás
36771
31484
- pénzeszköz átadás
15652
14894
- szoc.pol. juttatások
3935
0

A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest azonos szintet mutatnak, mivel az önkormányzat 2007. óta körjegyzőségben működik, ezért a köztisztviselők munkbére nem az önkormányzatnál jelentkezett eddig sem.
 
A munkaadót terhelő járulékok előző évihez viszonyítva azonos szintet mutat. Ez a személyi juttatások szinten maradásával magyarázható.
 
A dologi kiadások csökkenése magyarázható, hogy az önkormányzat igyekezett az előző években a különböző karbantartási munkákat elvégezni, ezért ez az összeg jelentősen csökkent. A közös hivatal létrejöttével a községháza működési költségei átkerültek a közös hivatal dologi kiadásai közé, így ez is csökkentette az önkormányzat működési kiadásait.
 
A működési célú pénzeszköz átadás az előző évhez képest jelentősen nem változott.
                    

Fejlesztési célú kiadások:  
 
A fejlesztési kiadásokat a költségvetés nem tartalmaz.
 
Tartalékok:

A tartalékok tekintetében a működési céltartalék összege 18.391 E Ft.
 
 
Kérem szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
 

 

 

 


Döntési javaslat

"2013. évi költségvetés"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2013. (.....) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A bevételek és kiadások címeit, alcímeit és előirányzatait az 1. melléklet mutatja be.
2. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének bevételi főösszege  85.767 E Ft, ezen belül a 2012. évi pénzmaradvány összege  27078 E Ft, a működési célú pénzeszköz átvétel összege  9600 E Ft. Felhalmozási bevételt a költségvetés nem tartalmaz. 2.; 2/a. melléklet tartalmaz.
3. § Az Önkormányzat működési költségvetési kiadásainak előirányzata 63.966 E Ft, ezen belül a személyi juttatás 13.459 E Ft, munkaadót terhelő járulék és szoc.hj. 3.079 E Ft, dologi kiadás 31.484 E Ft, a működési célú pénzeszköz átadás 14.894 E Ft, a szoc.pol. juttatás 1.050 E Ft, melyet a 3., 3/a., melléklet tartalmaz.
4. § Az Önkormányzat felújítási előirányzata 1.500 E Ft, feladatonként, célonként a 4. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat fejlesztési és egyéb kiadásainak értéke 1.910 E Ft, amely az ivóvízminőség javító program önerejét tartalmazza. A felhalmozási kiadásokat feladatonként az 5. melléklet mutatja be.
6. § (1) Az Önkormányzat tartalékának összege 18.391 E Ft. A tartalék felhasználásáról a képviselő-testület és a polgármester évközben dönt.
7. § Hunya Község Önkormányzat 2013. évi költségvetésének mérlegét a 6., 6/a. melléklet tartalmazza.
8. § A forrásösszetétel mérlegszerű kimutatását, a működési és fejlesztési hiány összetételét a 7., 7/a. melléklet tartalmazza.
9. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Továbbiakban: Áht.) 24. § (4) bek. c) pontjában előírt közvetett támogatásokra vonatkozó mérleget a 11. melléklet mutatja be.
10. § (1) Hunya Község Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 8. melléklet tartalmazza.
11. § (1) 2013. január 1.-től a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 11. melléklete az irányadó a közalkalmazottak besorolását illetően.
(2) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. Törvény (Továbbiakban: Ktv.) 43. §-ának (1) bekezdésében foglalt illetményalap 2008. január 1-től 38.650 forint, 2013. évre nem változott. A köztisztviselők illetménye ennek alapján lett megállapítva, figyelembe véve a tartós távollevők- és helyettesítőik illetmény különbözetét. A Ktv. 44/A. § szerinti illetménykiegészítés nincs. Az osztályvezetők illetménypótléka – a korábbi évekkel azonosan - a Ktv. 46. § (5) b) pontja alapján meghatározott illetmény 10 %-a.
a) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 49/F. §-ában foglaltak, továbbá a 2013. évi költségvetési törvény 56. § (3) bekezdése alapján a cafetéria keret bruttó összege 200.000 Ft/fő/év, melyből a kifizetői adó mértéke 30,94 %.
12. § Az Áht. 24. § (4) bek. a) pontja, és a 78.§ (2) bek. alapján a 9., melléklet tartalmazza a Hunya Község 2013. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
13. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetését az Áht. 34. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.
 
1. Záró rendelkezések
 
14. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe