1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. február 15-i ülésére
2013. február 15-i ülésére
Tárgy: | 2013. évi költségvetés | |
Készítette: | Szopkó Rudolfné | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
A 2013. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult, majd a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével folytatódott.
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2012. novemberében tartott ülésén a 113/2012. (XI. 30.) számú határozatával elfogadta az Önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy működési oldalon a 2013. évben képződő forrásokhoz viszonyítva a kiadások egyensúlyt mutatnak a számításba vehető források összegével. Fejlesztési kiadást a koncepció nem tartalmazott. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának megteremtése nem jelentett gondot a 2012. évi pénzmaradványnak köszönhetően.
Az önkormányzat költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a rendelettervezet összeállításának előzményeit.
Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepcióját a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezítette, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez több mint 300 módosító javaslat érkezett.
A költségvetési törvény tervezete, majd a 2012. december 11-én elfogadott költségvetési törvény is abból indult ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakult ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
Az önkormányzat 2013. évi költségvetési rendelettervezetének kidolgozása során a 2012. évi CCIV.-es törvény Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
Bevételek számbavétele
1. Települési önkormányzatok működésének általános támogatása
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvényben. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
Hunya Község Önkormányzata 8.276 e. Ft támogatást kap, mely összeget csökkenteni kell a beszámítás összegével, ami 6 831 e. Ft, így erre a célra megkapott összeg 1. 446 e. Ft
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatásának összege egy számított adat a belterület nagysága alapján, községünk esetében ez az összeg 2.235 e. Ft
- Közvilágítás fenntartásának támogatása – két tényezőből tevődik össze, egy alaptámogatásból (2011. évi beszámoló ezen feladathoz tartozó szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás) és egy számított támogatásból. A 2013. évi támogatás összege ezen a jogcímen 3.204 e. Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2011. évi beszámoló ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, illetve amennyiben a 2011. évi beszámoló nem tartalmaz ilyen adatot, akkor a köztemető nagysága alapján 43 Ft/m2 fajlagos támogatás illeti meg a települést. Településünk 2011. évi beszámolójában ezen a szakfeladaton 93 E Ft kiadás jelentkezett, a kapott támogatás összege 100 e. Ft.
- Közutak fenntartásának támogatása – a támogatás összegének meghatározása a 2011. évi beszámoló megfelelő szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás figyelembevételével történt, községünkben az ezen a szakfeladaton jelentkező kiadások jelentéktelenek, ezért 100 e. Ft támogatásban részesülünk.
- Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Az elvárt bevétel összege Hunya esetében 6.831 E Ft.
2. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása. E feladat támogatásáa nyújtott támogatás összege 1.921 e. Ft.
3. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen községünket megillető támogatás összege 773 e Ft. Ezt az összeget a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2012. évi szinten szerepeltettük.
A fejlesztési célú kiadások között az ivóvízminőség- javító program önereje szerepel, egyéb fejlesztési célú kiadást a 2013. évi költségvetés nem tartalmaz.
A helyi adóbevételek tervezett összege hasonló a 2012. évi összegekkel. Az iparűzési adónál adótétel csökkentést hajtottunk végre – 1,8 %-ról 1 %-ra csökkentettük., a gépjárműadó bevétel csökkenése a jogszabályi változással indokolható, azaz a befolyt bevétel 40%-ával rendelkezhet a település, a 60%-ot az állam részére át kell utalni.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2012.évi eredeti ei
|
2013. évi terv
|
Állami támogatás
|
9058
|
12864
|
Személyi jöv.adó
|
7197
|
0
|
Átengedett központi adók
|
12000
|
4000
|
Önkormányzati sajátos bev.
|
0
|
0
|
Helyi adók (műk.célra)
|
20000
|
18000
|
Saját működési bevétel
|
10571
|
14225
|
Működési célú pénzeszk.átvét.
|
13656
|
9600
|
Működési célú pénzmaradvány
|
30500
|
27078
|
összesen
|
102982
|
85767
|
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva jóval kevesebb, amennyiben a jövedelempótló támogatások kiegészítésével és a pénzbeli szociális hozzájárulás összegével korrekciózunk, ugyanis az előző évben az ezen a jogcímen járó támogatások nem az állami támogatások között, hanem a támogatásértékű bevételek között jelentek meg.
2013. évben a személyi jövedelemadó helyben maradó része és a jövedelemkülönbség mérséklése jogcímen nem illeti meg a településeket támogatás.
A helyi adóbevételeknél csökkenéssel számoltunk, ez adódik a gépjármű adó megosztásából, valamint az iparűzési adókulcs változása miatt – ennek hatása nem mérhető fel teljesen.
Közvetett támogatások tervezett összege 2013. évre:
E Ft
Megnevezés
|
Alapadó
|
Költségvetésben tervezett bevétel
|
Közvetett támogatás (csökkenés)
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
4429
|
4000
|
429
|
Iparűzési adó
|
14000
|
14000
|
0
|
Összesen:
|
18429
|
18000
|
429
|
A 2013. évi adóbevételeket az adómérséklések, adóelengedések, kedvezmények módosítják, így a költségvetésben tervezett helyi adóbevétel összesen 18 0 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
- Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában
1. 3000 Ft-os adókedvezményben részesül, aki a lakcímnyilvántartás alapján a lakóhelyéül szolgáló ingatlanban egyedül van bejelentkezve, valamint a tárgyév január 1. napján betöltötte 65. életévét valamint ezt írásbeli nyilatkozatával jelzi az adóhatóság felé a tárgyév január 31. napjáig.
2. 4000 Ft-os adókedvezményben részesül aki belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telek tulajdonosa."
A saját bevételek összege az előző évhez képest közel 4 millió Ft összegű növekedést mutat, mely elsősorban a polgármesteri hivatal költségeinek továbbszámlázásából adódik. Ez azonban konkrét növekedést nem jelent, mivel ez az összeg a számla kiegyenlítésekor a kiadási oldalon is jelentkezik.
A működési célú pénzeszköz átvétel csökkenése a 2012. évi vis maior támogatásra kapott összeggel magyarázható. Ez az támogatás csak a 2012-es évet érinti.
Felhalmozási célú bevételek:
Felhalmozási célú bevételt a költségvetés nem tartalmaz.
Kiadások alakulása:
Működési kiadások: Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2012.évi eredeti ei.
|
2013 .évi terv
|
Működési kiadás
|
73537
|
63966
|
- személyi juttatás
|
13909
|
13459
|
- járulékok
|
3270
|
3079
|
- dologi kiadás
|
36771
|
31484
|
- pénzeszköz átadás
|
15652
|
14894
|
- szoc.pol. juttatások
|
3935
|
0
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest azonos szintet mutatnak, mivel az önkormányzat 2007. óta körjegyzőségben működik, ezért a köztisztviselők munkbére nem az önkormányzatnál jelentkezett eddig sem.
A munkaadót terhelő járulékok előző évihez viszonyítva azonos szintet mutat. Ez a személyi juttatások szinten maradásával magyarázható.
A dologi kiadások csökkenése magyarázható, hogy az önkormányzat igyekezett az előző években a különböző karbantartási munkákat elvégezni, ezért ez az összeg jelentősen csökkent. A közös hivatal létrejöttével a községháza működési költségei átkerültek a közös hivatal dologi kiadásai közé, így ez is csökkentette az önkormányzat működési kiadásait.
A működési célú pénzeszköz átadás az előző évhez képest jelentősen nem változott.
Fejlesztési célú kiadások:
A fejlesztési kiadásokat a költségvetés nem tartalmaz.
Tartalékok:
A tartalékok tekintetében a működési céltartalék összege 18.391 E Ft.
Kérem szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
Döntési javaslat
"2013. évi költségvetés"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2013. (.....) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A bevételek és kiadások címeit, alcímeit és előirányzatait az 1. melléklet mutatja be.
2. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének bevételi főösszege 85.767 E Ft, ezen belül a 2012. évi pénzmaradvány összege 27078 E Ft, a működési célú pénzeszköz átvétel összege 9600 E Ft. Felhalmozási bevételt a költségvetés nem tartalmaz. 2.; 2/a. melléklet tartalmaz.
3. § Az Önkormányzat működési költségvetési kiadásainak előirányzata 63.966 E Ft, ezen belül a személyi juttatás 13.459 E Ft, munkaadót terhelő járulék és szoc.hj. 3.079 E Ft, dologi kiadás 31.484 E Ft, a működési célú pénzeszköz átadás 14.894 E Ft, a szoc.pol. juttatás 1.050 E Ft, melyet a 3., 3/a., melléklet tartalmaz.
4. § Az Önkormányzat felújítási előirányzata 1.500 E Ft, feladatonként, célonként a 4. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat fejlesztési és egyéb kiadásainak értéke 1.910 E Ft, amely az ivóvízminőség javító program önerejét tartalmazza. A felhalmozási kiadásokat feladatonként az 5. melléklet mutatja be.
6. § (1) Az Önkormányzat tartalékának összege 18.391 E Ft. A tartalék felhasználásáról a képviselő-testület és a polgármester évközben dönt.
7. § Hunya Község Önkormányzat 2013. évi költségvetésének mérlegét a 6., 6/a. melléklet tartalmazza.
8. § A forrásösszetétel mérlegszerű kimutatását, a működési és fejlesztési hiány összetételét a 7., 7/a. melléklet tartalmazza.
9. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Továbbiakban: Áht.) 24. § (4) bek. c) pontjában előírt közvetett támogatásokra vonatkozó mérleget a 11. melléklet mutatja be.
10. § (1) Hunya Község Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 8. melléklet tartalmazza.
11. § (1) 2013. január 1.-től a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 11. melléklete az irányadó a közalkalmazottak besorolását illetően.
(2) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. Törvény (Továbbiakban: Ktv.) 43. §-ának (1) bekezdésében foglalt illetményalap 2008. január 1-től 38.650 forint, 2013. évre nem változott. A köztisztviselők illetménye ennek alapján lett megállapítva, figyelembe véve a tartós távollevők- és helyettesítőik illetmény különbözetét. A Ktv. 44/A. § szerinti illetménykiegészítés nincs. Az osztályvezetők illetménypótléka – a korábbi évekkel azonosan - a Ktv. 46. § (5) b) pontja alapján meghatározott illetmény 10 %-a.
a) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 49/F. §-ában foglaltak, továbbá a 2013. évi költségvetési törvény 56. § (3) bekezdése alapján a cafetéria keret bruttó összege 200.000 Ft/fő/év, melyből a kifizetői adó mértéke 30,94 %.
12. § Az Áht. 24. § (4) bek. a) pontja, és a 78.§ (2) bek. alapján a 9., melléklet tartalmazza a Hunya Község 2013. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
13. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetését az Áht. 34. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.
1. Záró rendelkezések
14. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal