2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. március 27-i ülésére
2013. március 27-i ülésére
Tárgy: | A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2012. (II. 17.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Petényi Szilárdné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2012. (II. 17.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát az alábbiak indokolják:
1.
A járási rendszer kialakítása következtében szervezeti és hatásköri változások következtek be 2013. január 1. napjával. Az időskorúk járadékával valamint az ápolási díjjal kapcsolatos hatáskörök átkerülnek a járáshoz, ezért az erre vonatkozó szabályozást törölni szükséges a rendelet normaszövegéből. (jogtechnikai szempontból is törölni szükséges – a szociális törvényben már leszabályozott rendelkezések)
2.
2013. január 01. napjával megalakult a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal. Szükségesnek látjuk az egységes eljárásrend kialakítását, ezért az eljárási szabályokat egységesen állapítottuk meg mindhárom település esetében. Az egyes szociális ellátásokra vonatkozó jogosultsági feltételeken nem változtattunk.
3. Jogtechnikai szempontból is szükséges volt a normaszöveg felülvizsgálata, az eredeti rendelet sok olyan szabályozást tartalmazott, mely a szociális törvényben vagy annak végrehajtási rendeletében szerepelt. Ezeket a szabályokat töröltük a rendelet szövegéből.
A rendeletből törlésre került a szociális gondoskodással kapcsolatos fejezet, valamint a rendelet záró rendelkezéseiben 2013. május 15. napjával hatályon kívül helyeztük 4/2012. (II. 17.) önkormányzati rendeletet, mely tartalmazta a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló szabályozást. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. §-a szabályozza a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal, azok igénybevételével, valamint a fizetendő térítési díjakkal kapcsolatos önkormányzati rendeletalkotási kötelezettséget. A törvény kimondja, hogy ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban alkotja meg a rendeletet. Társulásunk úgy döntött, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata alkossa meg a fenti szabályozással kapcsolatos rendeletet.
A csárdaszállási és hunyai rendelet hatályon kívül helyezésével egyidejűleg a gyomaendrődi helyi rendelet területi hatályát módosítani kell a társulás közigazgatási területére, erre a módosításra a 2013. áprilisi testületi ülésen kerül sor – a rendelet módosítása 2013. május 15. napján lép hatályba-, ezért ebben az időpontban határoztuk meg a kistelepülések rendeleteinek hatályon kívül helyezését is.
A felülvizsgálat olyan nagymértékben módosította a rendelet normaszövegét, hogy szükségessé vált egy új rendelet megalkotása.
Indoklás
1. § Az Önkormányzat a rendelet céljaként deklarálja a szociális biztonság megteremtését megőrzését megvalósítását.
2. § Meghatározásra kerül a rendelet személyi és tárgyi hatálya.
3-5. § Egységes értelmező rendelkezések és eljárási szabályok kerülnek kialakításra a Hunya Csárdaszállás és Gyomaendrőd, mint a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok közigazgatási területén.
6. § Az önkormányzat meghatározza az általa biztosított szociális ellátások formáit, és él a szociális hatáskörök átruházásának lehetőségével.
7-14. § Az önkormányzat szabályozza az átmeneti segély, temetési segély és méltányossági közgyógyellátás jogosultsági feltételeit.
15. § Az önkormányzat előírta arendszeres szociális segélyre jogosult személyek együttműködési kötelezettségét és megalkotta annak szabályait.
16. § Az önkormányzat kinyilvánította, hogy az egyes szociális rászorultságtól függő támogatások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi kereteket az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
17. § A záró rendelkezések között az önkormányzat meghatározta, hogy a rendelet szabályait a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Kockázatelemzés
A rendelet felülvizsgálata és az új rendelet megalkotása az Önkormányzat számára kockázatot nem jelent. A felülvizsgálat nyomán megteremtődik a Szt. hatályos szabályaival való összhang.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntési javaslat
"A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2012. (II. 17.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
HUNYA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ - TESTÜLETÉNEK …/2013. (…. …..) önkormányzati rendelete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 25 § (3) b pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében az Szt. rendelkezéseinek megfelelően és felhatalmazása alapján meghatározza Hunya Község Önkormányzata által biztosított egyes szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésének garanciáit.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Hunya Község Közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.
(2) Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) a Szt. 7. § (1) bekezdésének értelmében hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
3. § E rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedül álló meghatározására az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
Eljárási rendelkezések
4. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre és hivatalból állapíthatók meg. Az egyes ellátások megállapítása iránti kérelem - az erre rendszeresített formanyomtatványon és a szükséges mellékletek csatolásával - postai úton vagy személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai Kirendeltségén (továbbiakban: Hivatal) nyújthatók be.
(2) A Képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.
(3) Kérelmezőnek minden esetben igazolnia kell saját maga és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó személyi adatait, vagyoni és jövedelmi viszonyait. Az igazolható jövedelemmel nem rendelkező kérelmezőnek, az eljárásban érintett hozzátartozóinak büntetőjogi felelősség mellett az erre rendszeresített formanyomtatványon kell nyilatkoznia a vagyoni, jövedelmi viszonyairól.
(4) A kérelemhez csatolandó jövedelemigazolások tartalmára a Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(5) A kérelem elbírálásához, a jogosultság megállapításához szükséges igazolásokat, nyilatkozatokat, és egyéb iratokat (Munkaügyi Központ igazolása, orvosi igazolás, számlák, jövedelemre vonatkozó munkáltatói, illetve pénzellátást folyósító szerv igazolása, stb.) a kérelem beadásával egy időben kell benyújtani.
(6) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az igazolásokat utólag is benyújthatja.
5. § (1) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében a Hivatal környezettanulmányt készíthet.
(2) Különösen indokolt a környezettanulmány elkészítése, ha a család rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik.
II. fejezet
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
6. § (1) A Képviselő-testület által nyújtott szociális rászorultságtól függő támogatások az:
a) átmeneti segély
b) temetési segély
c) közgyógyellátás
(2) A Képviselő-testület szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át:
a.) az átmeneti segély,
b.) a temetési segély megállapítását.
(3) A szociális feladat- és hatáskör gyakorlásáról, a hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója évenként a képviselő-testületet tájékoztatja.
Egyes ellátási formák
Átmeneti segély
7. § (1) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére havi rendszerességgel hat hónap időtartamra átmeneti segély adható, amennyiben az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, egyedül élő esetén 150 %-át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti átmeneti segély összege legfeljebb havi 2.000 Ft, melynek egy hóra eső összegét hat hónapon keresztül minden hónap 5-ig kell folyósítani. A támogatást elsősorban természetbeni ellátásként élelmiszer, tüzelő, gyógyszer vásárlás céljára kell biztosítani. Kérelmező alapos indokra történő hivatkozása esetén a segély egy összegben is folyósítható.
8. § A Képviselő-testület jövedelmi viszonyoktól függetlenül is állapíthat meg átmeneti segélyt, ha azt különösen indokoltnak tartja. A Képviselő-testület alkalmanként legfeljebb 50 ezer forintig terjedő összegben állapíthat meg átmeneti segélyt az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező személy részére.
9. § (1) Átmeneti segély pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kölcsön formájában történő biztosítására abban az esetben kerülhet sor, ha az arra rászoruló jövedelmi viszonyaiban, bizonyítottan olyan változás bekövetkezése várható, melyből a kölcsön visszafizetésére képessé válik.
(2) A kölcsön iránti kérelemben a kérelmezőnek nyilatkoznia kell arról, hogy a kért kölcsönt, mely időpontig vállalja visszafizetni, valamint tudomásul veszi, hogy a visszafizetés elmulasztása esetén a kölcsönt a más szervtől folyósított járandóságából az önkormányzat letilthatja, letiltja.
(3) A kölcsönnek az abban részesített terhére követelésként történő előírásával, folyamatos biztosításával, s behajtásával kapcsolatos feladatokat a Hivatal gazdálkodási ügyintézője látja el.
(4) A kölcsön visszafizetésére vállalt határidőt az adós kérelmére a Képviselő-testület legfeljebb egy ízben 3 hónappal meghosszabbíthatja.
(5) Ugyanannak a személynek, vagy a Ptk-ban meghatározottak szerinti közeli hozzátartozójának a kölcsön megállapítását követő 5 éven belül új kölcsönt nyújtani nem lehet.
10. § (1) A Hivatal a segélyt igénylő szociális helyzetéről tájékozódik, és környezettanulmányt készít.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és nem feltételezhető azokban lényeges változás.
(3) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Hivatal a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról..
(4) Átmeneti segély odaítélésénél a család egészére tekintettel kell a kérelmet megítélni és elbírálni.
11. § A készpénzben megállapított átmeneti segélyt a határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül a Hivatal pénztárában veheti fel a jogosult vagy kérésére a segély összegét posta útján kiutalják illetve pénzintézeti folyószámlára utalják.
12. § (1) Az átmeneti segély természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.
(2) Az utalvány a segélyezettet élelmiszer, tisztálkodó szer, gyógyszer és tüzelő vásárlására jogosítja fel.
(3) Az utalvány egyéb célra nem használható fel azon élvezeti cikket, alkoholtartalmú italt vásárolni tilos! Az utalvány értéke sem egészben sem részben készpénzre nem váltható át és másra át nem ruházható!
(4) A szociális célú vásárlási utalvány közokiratnak minősül, melyet szigorú számadású nyomtatványként kell kezelni.
Temetési segély
13. § (1) Temetési segély nyújtható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Temetési segély nem állapítható meg annak:
a.) akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 220 %-át.
(3) A temetési segély összege 15.000 Ft. Ettől a polgármester indokolt esetben magasabb összegű segélyt is megállapíthat.
Közgyógyellátás
14. § (1) Az Sztv. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Rendelet 10. § (2) bekezdésben szabályozott szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra.
(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 190 %-át, egyedül élő esetén 220 %-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át.
III. fejezet
A rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről
15. § (1) Hunya Község Önkormányzata az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személyek - ide nem értve az egészségkárosodott személyeket - (továbbiakban RSZS-ben részesülő) együttműködésének intézményi feltételeiről a Csárdaszállás - Gyomaendrőd - Hunya Intézményfenntartó Társulás útján fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ - a (a továbbiakban kijelölt szerv) - útján gondoskodik.
(2) Az RSZS-ben részesülő személy köteles az együttműködés keretében a rendszeres szociális segély megállapítását kimondó határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a kijelölt szervnél nyilvántartásba vetetni magát, majd az ezt követő 15 napon belül, illetve a kijelölt szerv által megadott határidőre a beilleszkedést segítő programról írásban a kijelölt szervvel megállapodni és a programban foglaltakat folyamatosan teljesíteni.
(3) A kijelölt szerv a nyilvántartásba vételről, illetve a beilleszkedési programról a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai Kirendeltségét 15 napon belül értesíteni.
(4) Beilleszkedést segítő programok típusai:
- tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi stb.),
- csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,
- egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,
- munkavégzésre felkészítő foglalkozás (munkahelykeresést segítő technikák elsajátítása),
- alkalmi munkavállalást segítő programok.
(5) Az együttműködés megszegésének esetei:
- az RSZS-ben részesülő személy nem jelent meg a kijelölt szervnél, illetve nem vetette nyilvántartásba magát,
- a kijelölt szerv által számára előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását megfelelő módon nem igazolta,
- a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadáson nem vett részt,
- a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtotta végre.
IV. Fejezet
Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások pénzügyi fedezete
16. § (1) Az egyes szociális rászorultságtól függő támogatások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi kereteket az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
(2) Az egyes támogatási formák meghatározott pénzügyi keretei között a szükségeshez képest a Képviselő-testület átcsoportosítást hajthat végre.
Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet 2013. április 15. napján lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) Hatályát veszti a 3/2012.(II.17.) önkormányzati rendelet, 2013. május 15. napján hatályát veszti a 4/2012. (II. 17.) önkormányzati rendelet.
Hunya, 2013. március
Petényi Szilárdné dr. Csorba Csaba
polgármester jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal