4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. szeptember 25-i ülésére
2013. szeptember 25-i ülésére
Tárgy: | A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Petényi Szilárdné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Békés Megyei Kormányhivatal által szakmai segítségnyújtás keretében a rendelet normaszövegével kapcsolatban feltárt problémákat a hivatal megvizsgálta és az alábbiak szerint javasoljuk a rendelet módosítását.
1. Megállapítás: 2. § (1) bekezdés ellentétes az Szt. 32/A. § (1) bekezdésében foglaltakkal. Az Ör. nem szűkítheti le a rendelet személyi hatályát a településen élő állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező lakosok körére, mivel az Szt. 32/A.§ (1) bekezdése kimondja, hogy abban az esetben, ha a kérelmezőnek több lakcíme is van, akkor az illetékességet az dönti el, hogy hol él életvitelszerűen. Ebből adódóan a személy tartózkodási helye is megalapozhatja az adott szociális ellátásra való jogosultságát. Az ilyen szabályozás kizárja továbbá az Szt. 7.§ (1) bekezdésében foglaltak érvényesülését is.
A személyi hatálynál elegendő az Szt. személyi hatályt tartalmazó rendelkezéseire utalni.
Normaszöveg jelenleg:
2. § (1) A rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Hunya Község Közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
2. § (1) A rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Hunya Község Közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.
2. Megállapítás: 5. §, 9. § (1), (2) bekezdés: a polgármesteri hivatalnak nem lehet hatósági hatáskört adni, a hatáskör az adott szociális hatóságnál van.
Normaszöveg jelenleg:
5. § (1) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében a Hivatal környezettanulmányt készíthet.
9. § (1) A Hivatal a segélyt igénylő szociális helyzetéről tájékozódik, és környezettanulmányt készít.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és nem feltételezhető azokban lényeges változás.
(3) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Hivatal a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.
(4) Átmeneti segély odaítélésénél a család egészére tekintettel kell a kérelmet megítélni és elbírálni.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
5. § (1) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében környezettanulmány készíthető.
9. § (1) Környezettanulmányt kell készíteni a kérelmező lakásán, feltéve, hogy két éven belül a kérelmező ugyanazon lakásában nem készült környezettanulmány.
(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
(3) Átmeneti segély odaítélésénél a család egészére tekintettel kell a kérelmet megítélni és elbírálni.
3. Megállapítás: 7. § (1), (2) bekezdés (átmeneti segély): „havi rendszerességgel hat hónap időtartamra”, „összege legfeljebb havi 2000 Ft”, az idézett rendeleti szabályozás ellentétes az Szt. 7. § (1) bekezdésével és 45. § -val, mivel a jogalkotó az átmeneti segélyt, mint jogintézményt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet kezelésére alkotta meg, mely célt a helyi szabályozás szűkíti. Az Szt. nem ad lehetőséget maximalizálásra. Mindig a konkrét élethelyzet határozza meg, hogy mennyi az az összeg, amely alkalmas a szociális rászorultság enyhítésére.
Normaszöveg jelenleg:
7. § (1) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére havi rendszerességgel hat hónap időtartamra átmeneti segély adható, amennyiben az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, egyedül élő esetén 150 %-át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti átmeneti segély összege legfeljebb havi 2.000 Ft, melynek egy hóra eső összegét hat hónapon keresztül minden hónap 5-ig kell folyósítani. A támogatást elsősorban természetbeni ellátásként élelmiszer, tüzelő, gyógyszer vásárlás céljára kell biztosítani. Kérelmező alapos indokra történő hivatkozása esetén a segély egy összegben is folyósítható.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
7. § (1) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére alkalmanként vagy havi rendszerességgel átmeneti segély adható, amennyiben az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, egyedül élő esetén 150 %-át.
(2) A havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély egy hóra eső összegét minden hónap 5-ig kell folyósítani. A támogatást elsősorban természetbeni ellátásként élelmiszer, tüzelő, gyógyszer vásárlás céljára kell biztosítani. Kérelmező alapos indokra történő hivatkozása esetén a segély egy összegben is folyósítható.
4. Megállapítás:
8. §: „különösen indokoltnak tartja” kitétel: sérti a jogbiztonságot, önkényes jogalkalmazáshoz vezethet. Konkrétan fel kell sorolni, hogy mik azok esetek, amikor a képviselő-testület jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül is állapíthat meg átmeneti segélyt. Ugyanez vonatkozik a 12. § (3) bekezdésére is.
Normaszöveg jelenleg:
8. § A Képviselő-testület jövedelmi viszonyoktól függetlenül is állapíthat meg átmeneti segélyt, ha azt különösen indokoltnak tartja.
A Képviselő-testület alkalmanként legfeljebb 50 ezer forintig terjedő összegben állapíthat meg átmeneti segélyt az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező személy részére.
12. § (3) A temetési segély összege 15.000 Ft. Ettől a polgármester indokolt esetben magasabb összegű segélyt is megállapíthat.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
8. § (1) A Képviselő-testület alkalmanként legfeljebb 50 ezer forintig terjedő összegben jövedelmi viszonyoktól függetlenül is állapíthat meg átmeneti segélyt a Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező, a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy részére.
(2) Rendkívüli élethelyzetbe kerül az a személy vagy család, ha az alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen: elemi kár, lakáskár, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz költség, életvitelt befolyásoló halaszthatatlan kiadások miatt megélhetése veszélybe kerül, anyagi segítségre szorul.
12. § (3) A temetési segély összege 15.000 Ft. A 8. § (2) bekezdésében meghatározott rendkívüli élethelyzetbe került személy számára ennél magasabb összegű segély is megállapítható.
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
1.1. Társadalmi hatása
A jogosultsági feltételek pontos meghatározásával a címzettek számára egyértelmű, értelmezhető szabályozási tartalommal bír a helyi rendelet normaszövege, nő a jogbiztonság.
1.2. Gazdasági, költségvetési hatása:
Nem releváns
2. Környezeti és egészségi következményei:
Nem releváns
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet módosításával megvalósul a normaszöveg és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény összhangja. A rendelet módosítása a jogszabályi hierarchia egységességének biztosítása érdekében szükséges.
A rendelet módosítása során a jogosultsági feltételek pontos meghatározásával a címzettek számára egyértelmű, értelmezhető szabályozási tartalommal bír a helyi rendelet normaszövege.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
Indokolás
1. § A rendelet módosításával a rendelet személyi hatályának meghatározása összhangba kerül a Sztv.-ben meghatározottakkal.
2. § A környezettanulmány készítése a szociális hatáskört gyakorló szerv feladata.
3. § A rendelet módosításával az átmeneti segély szabályozása összhangba kerül a Sztv-ben meghatározottakkal, nem szűkül az átmeneti segély, mint jogintézmény célja: a szociális rászorultság enyhítése.
4. § A rendelet módosítása során erősödik a jogbiztonság, mivel meghatározásra került, mely az a konkrét élethelyzet melynek fennállásakor jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül is megállapítható átmeneti segély.
5. § A környezettanulmány készítése a szociális hatáskört gyakorló szerv feladata.
6. § A rendelet módosítása során erősödik a jogbiztonság, mivel meghatározásra került, mely az a konkrét élethelyzet melynek fennállásakor magasabb összegű temetési segély állapítható meg.
7. § A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntési javaslat
"A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete /2013. (…. ….) önkormányzati rendelete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 25 § (3) b pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 2. §. (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (1) A rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Hunya Község Közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.”
2. § Az ÖR. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. §(1) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében környezettanulmány készíthető.”
3. § Az ÖR. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„7. §(1) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére alkalmanként vagy havi rendszerességgel átmeneti segély adható, amennyiben az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, egyedül élő esetén 150 %-át.
(2) A havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély egy hóra eső összegét minden hónap 5-ig kell folyósítani. A támogatást elsősorban természetbeni ellátásként élelmiszer, tüzelő, gyógyszer vásárlás céljára kell biztosítani. Kérelmező alapos indokra történő hivatkozása esetén a segély egy összegben is folyósítható.”
4. § Az ÖR. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (1)A Képviselő-testület alkalmanként legfeljebb 50 ezer forintig terjedő összegben jövedelmi viszonyoktól függetlenül is állapíthat meg átmeneti segélyt a Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező, a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe, krízis helyzetbe került személy részére.
(2) Rendkívüli élethelyzetbe kerül az a személy vagy család, ha az alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen: elemi kár, lakáskár, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz költség, életvitelt befolyásoló halaszthatatlan kiadások miatt megélhetése veszélybe kerül, anyagi segítségre szorul.”
5. § Az ÖR. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„9. §(1) Környezettanulmányt kell készíteni a kérelmező lakásán, feltéve, hogy két éven belül a kérelmező ugyanazon lakásában nem készült környezettanulmány.
(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
(3) Átmeneti segély odaítélésénél a család egészére tekintettel kell a kérelmet megítélni és elbírálni.”
6. § Az ÖR. 12. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„12. § (3) A temetési segély összege 15.000 Ft. A 8. § (2) bekezdésében meghatározott rendkívüli élethelyzetbe került személy számára ennél magasabb összegű segély is megállapítható.”
1. Záró rendelkezések
7. § (1) Ez a rendelet 2013. október 15. napján lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
(2) A rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Csárdaszállás, 2013. szeptember
Petényi Szilárdné dr. Csorba Csaba
polgármester jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal