2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. augusztus 13-i ülésére
2014. augusztus 13-i ülésére
Tárgy: | Az önkormányzat vagyonrendeletének módosítása | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Petényi Szilárdné polgármester |
Tisztelt Képviselő - testület!
A Békés Megyei Kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárásban vizsgálta többek közt az önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettségeinek teljesítését.
A kormányhivatal a vizsgálat eredményeképpen megállapította, hogy az önkormányzat vagyonkezelői jogot létesített a vízi közmű vagyonra, azonban Hunya Község Önkormányzatának vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló rendelete nem tartalmazza, a vagyonkezelői jog létesítésének részletes szabályait.
A kormányhivatal törvényességi felhívása alapján 2014. augusztus 31-ig meg kell alkotni a vagyonkezelési jog létesítésének részletes szabályait.
A Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló törvény alapján a képviselő-testület a helyi önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezései szerint az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet. Vagyonkezelői jog önkormányzati lakóépületre és vegyes rendeltetésű épületre, társasházban lévő önkormányzati lakásra és nem lakás céljára szolgáló helyiségre kizárólag a helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel, vagy annak 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel létesíthető, és kizárólag általuk gyakorolható. A vagyonkezelési szerződésnek a gazdálkodó szervezet tulajdonosi szerkezetében történő tulajdonos változás miatti megszűnésének esetére a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározottak az irányadók.
Az önkormányzati törvény alapján a képviselő-testület rendeletében határozza meg a vagyonkezelői jog ellenértékét, az ingyenes átengedés, a vagyonkezelői jog gyakorlásának, valamint a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályait.
A vagyonkezelői jog átadása nem érinti az önkormányzati közfeladatok ellátásának kötelezettségét. A vagyonkezelői jog átadása az önkormányzati feladatellátás feltételeinek hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, védelme, továbbá értékének növelése érdekében történhet.
A vagyonkezelői jog a vagyontörvény által meghatározott kivétellel vagyonkezelési szerződéssel jön létre. A nemzeti vagyon tekintetében vagyonkezelési szerződés, korlátozásokkal, kizárólag az alábbiakban felsorolt szervezetekkel, személyekkel köthető, és a vagyonkezelői jog kizárólag általuk gyakorolható.
Az állam tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében:
1. költségvetési szerv,
2. helyi önkormányzat, önkormányzati társulás,
3. önkormányzati intézmény,
4. köztestület,
5. az állam, az 1. 2. alpontban meghatározott személyek együtt vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
6. az 5. alpont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
7. a törvény által kijelölt egyedileg meghatározott jogi személy.
7. a törvény által kijelölt egyedileg meghatározott jogi személy.
A helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében:
1. önkormányzati társulás,
2. költségvetési szerv vagy önkormányzati intézmény,
3. köztestület,
4. az állam, a helyi önkormányzat, a 1-2. alpontban meghatározott személyek együtt vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
5. a 4. alpont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet.
6. a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény szerinti egyház, belső egyházi jogi személy és egyházi intézmény a tevékenysége ellátásához szükséges nemzeti vagyon tekintetében.
5. a 4. alpont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet.
6. a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény szerinti egyház, belső egyházi jogi személy és egyházi intézmény a tevékenysége ellátásához szükséges nemzeti vagyon tekintetében.
A vagyonkezelőt - ha jogszabály vagy a vagyonkezelési szerződés másként nem rendelkezik - megilletik a tulajdonos jogai, és terhelik a tulajdonos kötelezettségei - ideértve a számvitelről szóló törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget is - azzal, hogy
a) a vagyont nem idegenítheti el, valamint - jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével - nem terhelheti meg,
b) a vagyont biztosítékul nem adhatja,
c) a vagyonon osztott tulajdont nem létesíthet,
d) a vagyonkezelői jogot harmadik személyre a törvényben foglalt kivétellel nem ruházhatja át és nem terhelheti meg, valamint
Nemzeti vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben hasznosítható, valamint adható vagyonkezelésbe.
A rendeletben azt kívánjuk szabályozni, amikor Képviselő – testület döntése alapján ( nem jogszabályon alapuló ) történik a vagyonkezelési jog létesítése, illetve amire a törvény nem tér ki részletesen.
Ennek megfelelően:
1. Vagyonkezelési jog megszerzésének és gyakorlásának feltételei.
2. Vagyonkezelési jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok.
Hunya Község Önkormányzat vagyonáról szóló rendeletet az alábbiakkal kívánjuk módosítani, illetve kiegészíteni.
Vagyonkezelési jog átengedése alcím kiegészítése
(1) A vagyonkezelési jog akkor adható át, ha a vagyonkezelői jog jogosultja vállalja:
a) a vagyonelem közfeladat ellátására vagy a közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenységhez történő használatát,
b) a vagyonelem értékcsökkenésével arányos mértékű állagmegóvási, karbantartási munkák elvégzését, a vagyonkezelésbe vett vagyonelemhez kapcsolódó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését,
d) a szerződés teljesítésének biztosítására szolgáló mellékkötelezettségeket és egyéb biztosítékokat,
e) a vagyonkezelői jog megszerzéséhez kapcsolódó költségek viselését,
f) a vagyonelemhez kapcsolódó terheket és kötelezettségeket viselését.
(2) A vagyonkezelői jog ellenértékének meghatározása során figyelembe kell venni az adott vagyon rendeltetését, az önkormányzati feladat jellegét, a működtetés költségeit, a vagyon értékét, műszaki állapotát, a vagyonhoz kapcsolódó, valamint az abból következő kötelezettségeket, illetve jogszabály vagy megállapodás alapján előírt önkormányzatot terhelő más kötelezettséget.
A vagyonkezelési jog ingyenes átruházása alcím 27. § módosítása
Az önkormányzati vagyonkezelőt illető használat joga Gazdasági Társaság, közhasznú társaság kivételével ingyenes, az önkormányzat a használat ellenértékét nem követelheti, de az önkormányzati vagyonkezelő köteles teljesíteni az önkormányzatot, mint a tulajdonost a vagyontárgy után terhelő pénzügyi kötelezettségeket.
Vagyonkezelői jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok
(1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét, a kötelezettségek teljesítését az Ügyrendi Bizottság ellenőrzi.
(2) Az Ügyrendi Bizottság jogosult:
a) a vagyonkezelő kezelésében álló önkormányzati tulajdonú ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó közérdekből nyilvános adat megismerésére és okiratba betekintésre,
(3) A vagyonkezelő jogosult:
a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.
(4) A vagyonkezelő köteles:
a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
b) az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
c) az ellenőrzést végző kérésére, a rendelkezésre bocsátott dokumentum teljességéről nyilatkozni,
d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot 30 napon belül tájékoztatni.
(5) Az Ügyrendi Bizottság az ellenőrzés megállapításairól készített összefoglaló jelentést köteles a soron következő Képviselő - testületi ülésre beterjeszteni.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) értelmében megalkotásra kerülő jogszabály előzetes hatásvizsgálatának eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése határozza meg, hogy a jogszabály előkészítőjének a hatásvizsgálat során milyen szempontokat kell vizsgálnia, melyre tekintettel a rendeletmódosítás várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom.
1.) A rendeletmódosítás társadalmi, gazdasági hatásai közvetve érvényesülnek azzal, hogy a rendelkezései elősegíthetik az önkormányzati vagyongazdálkodás hatékonyságának növelését, hozzájárulhatnak a vagyonkezelés átláthatóbbá tételéhez, a vagyonfenntartás és – fejlesztés követelményeinek előírásával biztosítják a helyi közfeladatok ellátását, illetve az ellátás színvonalának az emelését. A rendeletmódosítás a törvényi követelmények helyi szabályozásba történő beépítésével a jogalkotási kötelezettség teljesül.
2.) A rendeletalkotás környezeti, egészségügyi, követelményei nem határozhatók meg, úgy, ahogy az adminisztrációt csökkentő hatásai sem.
3.) A rendeletmódosítást törvényi változások, valamint a Békés Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívása tették szükségessé. A rendeletalkotásra, illetve a módosításra a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. 109. § (4), illetve a 143. § (4) i) pontja ad felhatalmazást. A Nemzeti vagyonról szóló tv. 6. § valamint 11. § szakaszai szabályozzák a nemzeti vagyon kezelését, hasznosítását. Tekintettel arra, hogy a vagyontörvény és az önkormányzati törvény 2012. január 1-jét megelőzően hatályos rendelkezéseihez képest a vagyongazdálkodásra vonatkozóan lényegesen eltérő szabályozást tartalmaz, szükségesnek tartjuk, hogy a rendelet módosítását.
E nélkül az önkormányzat mulasztásos jogsértése a továbbiakban is fenn állna.
4.) A rendeletmódosítás alkalmazásához szükséges személyi feltételekkel az önkormányzat rendelkezik. Az ehhez szükséges tárgyi és pénzügyi feltételek nem határozhatók meg. Többletterhet a rendeletmódosítás alkalmazása nem jelent.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntési javaslat
"Rendelettervezet"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Hunya Község Önkormányzatának
……/2014. (…...) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2008. (V. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hunya Község Önkormányzatának
……/2014. (…...) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2008. (V. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hunya Község Önkormányzata a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
1.§ (1) Az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2008. (V. 23.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör) II. fejezete „Vagyonkezelési jog átengedése” alcím 26. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
(5) A vagyonkezelési jog akkor adható át, ha a vagyonkezelői jog jogosultja vállalja:
a) a vagyonelem közfeladat ellátására vagy a közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenységhez történő használatát,
b) a vagyonelem értékcsökkenésével arányos mértékű állagmegóvási, karbantartási munkák elvégzését, a vagyonkezelésbe vett vagyonelemhez kapcsolódó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését,
d) a szerződés teljesítésének biztosítására szolgáló mellékkötelezettségeket és egyéb biztosítékokat,
e) a vagyonkezelői jog megszerzéséhez kapcsolódó költségek viselését,
f) a vagyonelemhez kapcsolódó terheket és kötelezettségeket viselését.
(6) A vagyonkezelői jog ellenértékének meghatározása során figyelembe kell venni az adott vagyon rendeltetését, az önkormányzati feladat jellegét, a működtetés költségeit, a vagyon értékét, műszaki állapotát, a vagyonhoz kapcsolódó, valamint az abból következő kötelezettségeket, illetve jogszabály vagy megállapodás alapján előírt önkormányzatot terhelő más kötelezettséget.
2.§ Az Ör. II. fejezete „A vagyonkezelési jog ingyenes átruházása” alcím 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
27.§ Az önkormányzati vagyonkezelőt illető használat joga Gazdasági Társaság, közhasznú társaság kivételével ingyenes, az önkormányzat a használat ellenértékét nem követelheti, de az önkormányzati vagyonkezelő köteles teljesíteni az önkormányzatot, mint a tulajdonost a vagyontárgy után terhelő pénzügyi kötelezettségeket.
3.§ Az Ör. II. fejezete a következő „Vagyonkezelői jog ellenőrzésére” alcímmel egészül ki:
„Vagyonkezelői jog ellenőrzésére
41/A.§ (1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét, a kötelezettségek teljesítését az Ügyrendi Bizottság ellenőrzi.
(2) Az Ügyrendi Bizottság jogosult:
a) a vagyonkezelő kezelésében álló önkormányzati tulajdonú ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó közérdekből nyilvános adat megismerésére és okiratba betekintésre,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó közérdekből nyilvános adat megismerésére és okiratba betekintésre,
(3) A vagyonkezelő jogosult:
a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.
(4) A vagyonkezelő köteles:
a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
b) az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
c) az ellenőrzést végző kérésére, a rendelkezésre bocsátott dokumentum teljességéről nyilatkozni,
d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot 30 napon belül tájékoztatni.
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot 30 napon belül tájékoztatni.
(5) Az Ügyrendi Bizottság az ellenőrzés megállapításairól készített összefoglaló jelentést köteles a soron következő Képviselő - testületi ülésre beterjeszteni."
4. § Ez a rendelet 2014. szeptember 1.-én lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 09. 01.
Felelős: Petényi Szilárdné
Hivatali felelős: Csényi István