1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. április 29-i ülésére

Tárgy:   2014. évi beszámoló
Készítette:   Szopkó Rudolfné
Előterjesztő:   Petényi Szilárdné polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény 91. § (1) bekezdése értelmében a jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester a költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
A feladatellátás általános értékelése
 
A 2011. évi CLXXXIX. számú törvény – a Magyarország helyi önkormányzatairól – 85. §.-a alapján közös önkormányzati hivatalt hoz létre az a település, melynek lakosságszáma nem éri el a 2000 főt. Ezért 2013. január 1-vel megalakult a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal, melynek kirendeltsége működik Csárdaszálláson és Hunyán is. Jelentősen átalakult a települések feladatellátása. A járások megalakulásával a szociális ügyek egy része átkerült a Járási Hivatalhoz.
 
Hunya Község Önkormányzata működteti a háziorvosi szolgálatot. 2 fő nyugdíjas dolgozó látja el feladatát. A 2013. július 1.-én hatályba lépő 124/2013. (IV.26.) Kormányrendelet szerint a közszférában nyugdíjas egészségügyi dolgozót nem lehet foglalkoztatni. Az érintett dolgozóknak a nyugdíjukról le kellett mondani. Ennek ellentételezésére jövedelem-kiegészítésben részesülnek. A háziorvosi szolgálat finanszírozását az Országos Egészségbiztosítási Pénztár biztosítja.
Az Önkormányzat működteti a konyhát. A feladatokat 2 fő közalkalmazott látja el.
 A településen könyvtár működik. A könyvtár mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
Az önkormányzat ellátja a település hulladékkezelés, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatokat, a település közvilágításához kapcsolódó feladatokat. gondoskodik a közkifolyók üzemeltetéséről.
A szociális törvény és a gyermekvédelmi törvény alapján ellátja a településen arra rászoruló lakosságot.  Az óvodai nevelési feladat ellátása helyben történik. Az óvoda a Gyomaendrődi Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és óvoda kihelyezett intézményeként működött 2014. augusztus 31.-ig. Szeptember 1.-étől a Békésszentandrási Hunyadi János Általános Iskola és óvoda tagintézményeként működik.
 
Az iskolai ellátást megállapodás alapján a Gyomaendrődi Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Iskola látja el. Az alsó és felső tagozatos diákok is Gyomaendrődre járnak. A szállításukról az önkormányzat gondoskodik.
 
Az önkormányzat legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása. A lakosságszám évről évre csökken.
 
Az állami támogatás rendszere is jelentősen átalakult 2013. január 1-től. Az önkormányzatok nem részesülnek személyi jövedelemadó részesedésben és a jövedelem differenciálódás támogatása is megszűnt, valamint a gépjárműadó 60 %-a az államot illeti meg.
A központi költségvetés támogatást biztosít a működéshez, illetve az önkormányzati törvényben meghatározott egyes feladatokhoz. A támogatás településkategóriánként számított egy főre jutó kiadási szint, és a településenkénti egy főre jutó elvárt bevétel különbségén alapszik.  
 
 
Bevételek és kiadások alakulása
 
Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testülete a 2/2013. (III.7) önkormányzati rendeletével fogadta el az önkormányzat 2014. évi költségvetését. 
Az eredeti előirányzat 90.923 ezer forint volt, a költségvetés módosított előirányzata 156.541 ezer forint.
A 2014. évi költségvetés teljesítés a bevételeknél 155.613 ezer forint, mely tartalmazza a 36.159 ezer forint pénzmaradványt, valamint 48 ezer forint 2015. évi előleget is. Az össze kiadás 106.917 ezer forint. 
 
A)     Bevételi források és azok részletes teljesítése
                                                                                                                           Adatok ezer forintban
Megnevezés
Eredeti ei.
Módosított ei.
Teljesítés
Telj.alak.össz.bev.%-ában
Telj/Mód ei. %
Közhatalmi bevételek
24 420
34 367
34 354
22,08
99,52
ezen belül
 
 
 
 
 
1./         Helyi adók
20 500
29 807
29 807
19,15 
100,00
-          Magánszemélyek Kommunális adója
4 500
5 515
5 515
3,54
100,00
-          Iparűzési adó
16 000
24 292
24 292
15,61
100,00
2./ Egyéb közhatalmi bevételek
20
489
476
0,3
97,34
-          Igazgatási szolgáltatási díjak
20 
20 
7
0,00
35,00 
- önkormányzatokat megillető helyszíni és szabálysértési bírság
0
12
12
0,00
100,00
- helyi adópótlék, adóbírság
0
457
457
0,30
100,00
3./ Átengedett központi adók
3 900
4 071
4 071
2,62
100,00
- gépjárműadó
3 900
4 071
4 071
2,62
100,00
Működési bevételek
13 398
18 753
17 839
11,46
95,13
Önkormányzatok működési támogatása
7 146
13 463
13 463
8,65
100,00
ezen belül
 
 
 
 
 
Önkormányzatok működésének általános támogatása
6 299
6 299
6 299
4,05
100,00
·   Zöldterület gazdálkodás
2 239
2 239
2 239
1,44
100,00
·   Közvilágítás támogatása
3 710 
3 710
3 710
2,38
100,00
·   Köztemető fenntartásának támogatása
100
100
100
0,06
100,00
- Közutak fenntartásának támogatása
2 011
2 011
2 011
1,29
100,00
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
3 000
3 000
3 000
1,93
100,00
·  Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása
1 856
1 856
1 856
1,19
100,00
- Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása
25
25
25
0,00
100,00
- Beszámítás
- 6 642
- 6 642
- 6 642
-4,27
100,00
 Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése
 
1 751
1 751
1,12
100,00
Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása
 
1 645
1 645
1,06
100,00
- 2014. évi bérkompenzáció
 
440
440
 
 
- 2014. évi átmeneti ivóvízellátás biztosításával kapcsolatos költségek
 
1 010
1 010
 
 
- Itthon vagy Magyarország szeretlek program támogatása
 
195
195
 
 
 Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
765
765
765
0,5
100,00
Működési célú központosított előirányzatok
82
3 003
3 003
1,93
100,00
- Lakott külterületek támogatása
82
82
82
 
 
- E-útdíj bevezetésével kapcsolatos bevételkiesés ellentételezése
 
1 213
1 213
 
 
- 2013. évről áthúzódó bérkompenzáció támogatása
 
40
40
 
 
- 2014. Lakossági víz és csatornaszolgáltatás támogatása
 
1 667
1 667
 
 
Működési célú támogatások
16 946
57 231
57 230
36,78
100,00
Működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérülése államháztartáson kívülről.
 
208
207
0,13
99,52
Előző évi pénzmaradvány
36 159
36 159
36 159
 
100,00
Államháztartáson belüli megelőlegezés
 
48
48
0,00
100,00
Felhalmozási célú központosított támogatás
 
9 983
9 983
6,42
100,00
Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése
0
0
0
 
0,00
Bevételek összesen
90 923
156 541
155 613
100,00
99,41
 
A 2014. évi költségvetés teljesített bevételei a módosított előirányzathoz képest 99,41 %-ban teljesültek. Az önkormányzat saját bevételei közül a működési bevétel 95,13 %-ban teljesült. A működési bevételek közül a bérleti díj jóval meghaladta a tervezettet, a helypénz és a mázsálási díj a tervezetthez képest alacsonyabb lett. A közhatalmi bevételek a módosított előirányzathoz képest 99,96 %-ban teljesültek.
A gépjárműadó bevétel 100 %-ban teljesült.
Az önkormányzat a közfoglalkoztatottak támogatására a Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjától 23 148 ezer Ft támogatásban részesült. Ez az összeg járult hozzá a közfoglalkoztatottak bérének és járulékainak kifizetéséhez, a dologi kiadások fedezéséhez. A programok által támogatott eszközök beszerzése is ebből az összegből valósult meg.
A működési célú támogatások bevételek 57 230 ezer forint, a módosított előirányzathoz képest a teljesítés 100 %-os volt. Ez az összeg tartalmazza a Munkaügyi Központtól kapott közmunka támogatását, a háziorvosi szolgálat működéséhez szükséges OEP támogatást és az önkormányzatok működési támogatását is.
A 2013. évről áthúzódó decemberi bérkompenzáció kifizetéséhez az önkormányzat 40 ezer forint támogatásban részesült.
A 2014. évi kereset-kiegészítéshez 440 ezer forint támogatást vehetett igénybe az önkormányzat.
Működési célú központosított előirányzat összege 3 003 ezer forint volt. Az eredeti költségvetésben 83 ezer forint szerepelt.
B)      Kiadások alakulásának részletes áttekintése
                                                                                                                          Adatok ezer forintban
Megnevezés
Eredeti ei.
Módosított ei.
Teljesítés
Telj.alak.össz.kiadás.%-ában
Telj/Mód ei. %
Személyi juttatás
23 052
47 626
40 010
37,42
84,00
Munkaadókat terhelő járulékok
4 895
8 774
7 761
7,26
88,45
Dologi kiadások
42 266
48 423
34 576
32,34
71,40
Működési célú támogatások
5 980
9 843
8 190
7,66
83,21
Ellátottak pénzbeli juttatásai
1 500
1 500
826
0,77
55,07
Elvonások és befizetések
 
1 753
1 753
1,64
100,00
Tartalék
8 630
17 314
0,00
0,00
Működési kiadások összesen:
86 323
135 233
93 116
87,09
68,86
Felújítások
0
9 983
9 983
9,34
100,00
Beruházási kiadások ÁFA-val
900 
4 530
3 818
3,57
84,28
Egyéb felhalmozási célú kiadások
3 700
6 747
0
0,00
0,00
Felhalmozási kiadás összesen:
4600
21 260
13 801
12,91
64,92
Finanszírozási kiadás
0
48
0
0,00
0,00
Kiadás összesen:
90 923
156 541
106 917
100
68,30
 
A működési kiadások aránya az összes kiadáshoz viszonyítva 87,09 %, a felhalmozási kiadások az összes kiadás 12,91 %-át teszik ki.
A személyi juttatás kiadások 84 %-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest. 2014. évben a közalkalmazottak alapilletménye az előző évi szinten alakult. 2014. évben a kormányzat helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásán belül kereset-kiegészítést biztosított 2 fő közalkalmazott részére.
2014. évben az önkormányzatnak lehetősége volt közmunkaprogram keretében Munkaügyi Központon keresztül közfoglalkoztatottak alkalmazására, melynek eredményeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak száma lecsökkent. Az ellátottak körében a munkalehetőség nagyobb jövedelmet biztosított. 
A munkaadókat terhelő járulékok 88,45 %-ban teljesültek a módosított előirányzathoz képest. Szociális hozzájárulás címén 27 %-os járulékot kell fizetni, kivéve a közfoglalkoztatottak, akiknek a járulékuk 13,5 %. Szintén kedvezményben részesülnek az 55 év felettiek.
A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok aránya az összes kiadáson belül 44,68%.
A dologi kiadások 71,40%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz viszonyítva.
A szociális ellátások köre jelentősen csökkent az előző évekhez képest. A foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a lakásfenntartási támogatás és kiegészítő gyermekvédelmi támogatás kifizetése a Gyomaendrődi Közös Hivatalnál történik, így ez az összeg nem a pénzbeli ellátásoknál, hanem az átadott pénzeszközöknél jelenik meg.
Az önkormányzat hatáskörében az átmeneti segély, a temetési segély és a méltányossági közgyógyellátás maradt.
 
Fejlesztés: Hunya Község Önkormányzata 2014. évben
Felújítás:                                                                                                                               Ezer forintban
 
Megnevezés
Nettó érték
ÁFA
Bruttó érték
József Attila utca felújítása
2 751
743
3 494
Dózsa György utca felújítása
5 110
1 379
6 489
Összesen:
7 861
2 122
9 983
 
Beruházás:
 
Megnevezés
Nettó érték
ÁFA
Bruttó érték
Szelektív hulladékbegyűjtő 6db
387
105
492
Móra gáztűzhely 3 db
126
34
160
Kerti kiülő Idősek Klubja
208
56
264
Konyha részére kisértékű tárgyi eszközök
13 398
2 889
16 287
Hűtőgép háziorvos
47
12
59
Windows 7 kiépítése háziorvos
37
9
46
Fóliasátor kiépítése
102
28
130
Mikro szórófejes öntözőrendszer bővítése
79
21
100
Mérleghinta óvodához
55
15
70
Kültéri fitnesz eszközök
787
213
 1 000
Husqarna fűkasza
134
36
170
Mezőgazdasági programhoz kis értékű eszközök
58
16
74
Hosszabb távú programhoz kis értékű eszközök
65
18
83
Temetőnél pavilon építése
670
180
850
Idősek Klubjába mosógép
63
17
80
ACER Aspire E5-571 notebook
125
34
160
Szünetmentes Pannon Power VA 600 áramforrás 2 db
26
7
33
Szarvasi Presszó kávéfőző
12
3
14
Összesen:
16 379
3 693
20 072
 
Az önkormányzat pénzmaradványának alakulása
Az önkormányzat 2014. évi gazdálkodása eredményeként 2014. december 31.-én a bankszámláján és a pénztárban 49. 106 ezer forint pénzkészlettel rendelkezett, mely összeget csökkentette az egyéb aktív és passzív pénzügyi elszámolások 410 ezer forint záró egyenlege. Az önkormányzatnak 2014. évben a pénzforgalmi adatokat figyelembe véve 48.696 ezer forint maradványa keletkezett, melyből 1.740 ezer forint kötelezettséggel terhelt maradvány, így a szabad maradvány összege 46.956 ezer forint.
 
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat saját kezelésében lévő vagyona 2014. évben csökkent, mivel az értékcsökkenés összege magasabb volt, mint a beruházás értéke. 
 
 
Közvetett támogatások
Az Önkormányzat 2014. évben közvetett támogatást a lakosságnak a beszedett önkormányzati adók beszedésénél adott.
A Magánszemélyek Kommunális adójánál adókedvezményben részesül adótárgyanként
a.)   6.500 Ft/év mértékben a belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telek tulajdonosa,
b.) 3.000 Ft/év mértékben az, aki a tárgyév január 1. napján a 65. életévét betöltötte, a lakcímnyilvántartás alapján az adó tárgyát képező ingatlanba egyedül van bejelentkezve és ezt írásbeli nyilatkozatával jelzi az adóhatóság felé a tárgyév január 15. napjáig,
c.) 4000 Ft/év mértékben az a tulajdonos, akinek az adótárgyát képező ingatlan a település külterületén található.
Az így kapott kedvezmény összege: 459 ezer forint.
Az iparűzési adó:
Mentes az adó megfizetése alól, az a vállalkozó, akinek a Htv. 39. §. (1) bekezdése, illetve a 39/A. §. vagy 39/B. §. alapján számított vállalkozási szintű adóalapja az 500 ezer forintot nem haladja meg.
Az összes mentes adóalap 9.087 ezer forint volt, ennek a 2014-ben fizetendő adója 91 ezer forint lett volna.
Ennek alapján az igénybe vett összes kedvezmény 550 ezer forint volt 2014-ben.
 
Az önkormányzat gazdálkodása
Hunya Község Önkormányzatának 2014. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt. A rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat, illetve az évek során keletkezett tartalékaiból finanszírozni tudta fejlesztési elképzeléseit.
 
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a településen csökkentse azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek jellemzőek községünkre.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű karbantartás, megakadályozva a színvonal romlását.
 
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A gazdasági évben befejeződik, a szeméttelep rekultivációja Folyamatban van az ivóvíz minőség javító beruházás, ami ebben az évben várhatóan befejeződik.
A település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak.
Adminisztrációs tervek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többletet igényel, nem számol, a megváltozott szabályozórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a hatályos jogszabályok kötelezik a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, szíveskedjen az Önkormányzat 2014. évi költségvetési beszámolóját megtárgyalni és zárszámadási rendeletét a tervezet szerint megalkotni.

 


Döntési javaslat

"2014. évi beszámoló"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének

…/2015. (IV.   ) önkormányzati rendelete

Hunya Község Önkormányzata 2014. évi költségvetésének végrehajtásáról

 

Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

 

1. § A Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2014. évi zárszámadásának

a) bevételi főösszegét 155.613 ezer forintban,

b) kiadási főösszegét 106.917 ezer forintban

állapítja meg.

 

2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül

a) a közhatalmi bevételek 34.354 ezer forint,

b) a saját bevételek teljesítése 17.839 ezer forint,

c) a működési célú pénzeszközátvétel teljesítése 57.230 ezer forint,

d) a felhalmozási célú bevételek teljesítése 9.983 ezer forint,

e) az előző évi pénzmaradvány felhasználása 36.159 ezer forint,

f) az egyéb finanszírozási bevételek 48 ezer forint

az 1. mellékletben részletezettek szerint.

 

3. § Az Önkormányzat finanszírozási bevételeinek részletezését a 2. melléklet, az összes bevételének jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.

 

4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 93 .116 ezer forint.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:

a) személyi juttatás 40.010 ezer forint,

b) munkaadót terhelő járulék 7.761 ezer forint,

c) dologi kiadás 34.576 ezer forint,

d) működési célú támogatások 8.190 ezer forint,

e) ellátottak pénzbeli juttatásai 826 ezer forint,

f) elvonások és befizetések 1 .753 ezer forint,

a  4. mellékletben részletezettek szerint.

 

5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkció szerinti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.

 

6. § Az önkormányzat felhalmozási kiadása 13.801 ezer forint, melynek részletezését a 6. melléklet tartalmazza.

 

7. § Az önkormányzat pénzforgalmi mérlegét a 7. melléklet tartalmazza.

 

8. § Az Önkormányzat a 2014. évi költségvetés végrehajtásról szóló egyszerűsített mérlegét a 8. melléklet tartalmazza.

 

9. § Az Önkormányzat jóváhagyott és teljesített létszámadatait a 9. melléklet tartalmazza.

 

10. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 10. melléklet tartalmazza.

 

11. § Az önkormányzat 2014. december 31.-i állapot szerinti vagyonát a 11. melléklet tartalmazza.

 

12. §. Az önkormányzat pénzeszközeinek változását a 12. melléklet mutatja be.

 

13. § Az Önkormányzat maradványát a 13. melléklet tartalmazza.

 

14. §. Az önkormányzat 2014. évi feladatfinanszírozását – önként vállalt és kötelező feladatok – a 14. melléklet tartalmazza.

 

15. §  Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

 

 

 

Hunya, 2015. április .

 

 

 

         Petényi Szilárdné                                                            Dr. Csorba Csaba

            polgármester                                                                         jegyző

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe