1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi Bizottság
2015. január 28-i ülésére

Tárgy:   A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata I. forduló
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Petényi Szilárdné polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény (továbbiakban: Törvény) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) módosításával átalakítja a szociális ellátások rendszerét. A módosítások hatályba lépésének határideje 2015. március 1.
 
A szociális ellátórendszer átalakítása során az állami szabályozási hatáskörben nyújtott és az önkormányzati segélyezéssel kapcsolatos feladatok elválasztásra kerülnek.
 
A Szt. csak a kötelező ellátásokra vonatkozó szabályokat tartalmazza majd. E körbe tartozik az időskorúak járadéka, ápolási díj, alanyi és normatív közgyógyellátás, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, továbbá 2015. március 1. napjával kerül ebbe a körbe az aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási valamint a gyermekfelügyeleti támogatás (eddig rendszeres szociális segély).
 
A kötelező, állam által biztosított segélyek közül kikerül a lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás, azonban a módosítás hatálybalépésekor már megállapított ellátásokat nyújtani kell, azzal, hogy 2015. január 1-ét követően már csak 2015. február 28. napjáig állapítható meg lakásfenntartási támogatás.
 
2015. március 1. napjától megszűnik továbbá a méltányossági közgyógyellátás, valamint a méltányossági ápolási díj is. 2015. szeptember 1. napjától a kötelező óvodáztatás bevezetésével megszűnik az óvodáztatási támogatás. (Ez utóbbi a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1977. évi XXXI. törvény módosításával megszűnő támogatás.)
 
A kötelező segélyek körén kívül további ellátások nyújtásáról és a jogosultsági feltételekről az önkormányzat szabadon dönthet. A Szt. az önkormányzatok által biztosítandó segélyek tekintetében annyit ír elő, hogy az önkormányzat a helyi viszonyokhoz mérten, a krízishelyzetben lévő személyek számára, illetve a helyi szociális problémák kezelésére települési támogatást nyújt. A települési támogatás egyes típusait és jogosultsági feltételeit az önkormányzat rendeletében határozza meg. Ennek megfelelően a méltányossági közgyógyellátásra, a méltányossági ápolási díjra, valamint az önkormányzati segélyre vonatkozó szabályozást a Szt. a továbbiakban nem tartalmazza.
 
A Törvény átmeneti rendelkezéseivel kifutó jelleggel biztosítja a 2014. december 31–ig már megállapított támogatásokat. A Törvény az önkormányzatok számára 2015. február 28. napjáig ad határidőt a települési támogatásra vonatkozó rendeletek megalkotására, a helyi szociális ellátásokkal kapcsolatos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatára.
Az alábbi táblázatban mutatjuk a szociális ellátó rendszer változását:

 

 
 
Állam által biztosított ellátások
járási hivatali hatáskör
Önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátások
időskorúak járadéka
köztemetés
ápolási díj
önkormányzati segély 2015. március 1. napjától rendkívüli települési támogatás
alanyi és normatív közgyógyellátás
települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen:
- lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások
- 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére
- gyógyszerkiadások viseléséhez
- lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére
egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási, valamint a gyermekfelügyeleti támogatás
2015. március 1. napjától megszűnő ellátások
lakásfenntartási támogatás
méltányossági közgyógyellátás
méltányossági ápolási díj
adósságkezelési szolgáltatás
 
Az önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátásokkal kapcsolatos változásokat az alábbiakban foglaljuk össze:
 
-          A köztemetés 2015. március 1. napjától a polgármester önkormányzati hatásköréből átkerül a képviselő-testület hatáskörébe. A rendelet felülvizsgálata során gondoskodni kell a hatáskör átruházásról.
 
-          Az önkormányzati segély elnevezésében változik, megnevezése 2015. március 1. napjától: rendkívüli települési támogatás. A fő szabályozás nem változik, a helyi rendeletben egy évvel ezelőtt kidolgozásra került az önkormányzati segély feltételrendszere, melyen az elmúlt egy év tapasztalatai alapján nem kívánunk változtatni. A Szt.-ből kikerül minden egyéb feltétel, tehát az önkormányzat teljesen szabad kezet kap e támogatási forma jogosultsági feltételeinek kialakításában is. Az elmúlt év tapasztalatai alapján azonban nem javaslom a jogosultsági feltételek megváltoztatását.
 
-          A települési támogatás jogosultsági feltételrendszerét is teljesen szabadon alakíthatja ki az önkormányzat, a jogszabály egyetlen egy feltételt ír elő: „a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás – ide nem értve az lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére adható támogatást – havi összegét úgy kell szabályozni, hogy az nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.”
A táblázatban látható, hogy négy jogcímet határoz meg a törvényalkotó az önkormányzatok számára, melyek közül a helyi igények, a helyi problémák alapján az önkormányzat határozza meg azt a támogatási formát, amelyet biztosítani kíván.
 
A lakásfenntartási támogatást továbbvinni javasoljuk a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatás bevezetésével. A településen több mint 20 család vagy egyedülálló személy veszi igénybe a lakásfenntartási támogatást, nagy az igény rá, nagy segítséget jelent számukra elsősorban a közüzemi szolgáltatók felé utalt természetbeni támogatás formájában nyújtott ellátás. A jogosultsági kört nem szűkítenénk, megtartanánk a lakásfenntartási támogatásnál alkalmazott 71.250.-Ft/hó/fogyasztási egység jövedelemhatárt, a támogatás havi összegét sávosan állapítanánk meg:
fogyasztási egység
támogatás összege Ft/hó
0-28 500
6 000
28 501-57 000
5 000
57 001-65 500
4 000
65 501-71 250
3 000
 
A legkisebb összeg kedvezőbb lesz a jelenleg meghatározott 2.500.-Ft/hónál. A Szt. kimondja, hogy lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást más jogszabály alkalmazásában lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni. A támogatást továbbra is a közüzemi szolgáltatók felé kívánjuk utalni, így a megállapított támogatás cél szerinti felhasználása biztosított. A helyi rendelet felülvizsgálatával párhuzamosan megkeressük a közüzemi szolgáltatókat, írásban jelezve azt, hogy továbbra is természetbeni támogatásként kívánja biztosítani önkormányzatunk a támogatást, kérjük az együttműködésüket.
 
A méltányossági közgyógyellátást továbbvinni javasoljuk gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás bevezetésével. A támogatást maximum egy évre állapítanánk meg, a felmerülő gyógyszerkiadás időtartamának függvényében.
 
A támogatásnál a jogosultsági kör, a gyógyszerkiadás (7.125.-Ft) a jelenlegi méltányossági közgyógyellátás feltételeihez igazodna azzal, hogy a támogatás havi összege a rendszeresen jelentkező gyógyszerköltség lenne, de annak maximális összegét sávosan állapítanánk meg a kérelmező jövedelméhez igazítva:
egy főre eső jövedelem család esetében
havi támogatás
0-28 500
10 000
28 501-54 150
7 500
egy főre eső jövedelem egyedül élő személy esetében
havi támogatás
0-28 500
10 000
28 501-62 700
7 500
 
A 18. életévet betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtható támogatást nem javaslom bevezetni. E támogatásforma veszi át a méltányossági ápolási díj funkcióját. Mivel a méltányossági ápolási díj nem volt kötelezően biztosítandó ellátás, önkormányzatunk nem vezette be azt.
 
Nem javaslom az önkormányzat számára a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére települési támogatás bevezetését az alábbiak miatt:
Mivel az adósságcsökkentési támogatás nem volt kötelezően biztosítandó ellátás, önkormányzatunk nem vezette be azt.
 
Összegezve azt javasoljuk az Képviselő-testületnek, hogy települési támogatás keretében a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást és - gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatást biztosítsa önkormányzatunk.
 
A Szt. változása a települési támogatás feltételrendszerének meghatározásán kívül további rendeletmódosítást szükségessé:
- hatályon kívül kell helyezni a méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó szabályozást.
- hatályon kívül kell helyezni a rendszeres szociális segélyre vonatkozó szabályozást
 
A helyi rendelet normaszövegén átvezetésre kerülő módosítás olyan nagymértékű, hogy új rendelet megalkotása válik szükségessé. Javaslom a Képviselő-testületnek új helyi rendelet megalkotását.
 
Pénzügyi, költségvetési forrás bemutatása
 
Településünkön 2014. évben 22 fő részesült lakásfenntartási támogatásban 811.300.-Ft összegben. Mivel a bevezetendő támogatás a jogosultsági feltételeket megtartja ezért nagyságrendileg ilyen összegű forrásigényre van szükség 2015. évben, azzal, hogy 2015 évben 2015. március 1. napjától 10 hónapra kell biztosítani a támogatást.
Méltányossági közgyógyellátásban 2014. évben 2 fő részesült ellátásban, e támogatásnak a maximális összeggel számolva 200 e Ft lenne 2015. évre a forrás igénye. (10 hónapra számolva)
 
Önkormányzatunk a 2015. évi költségvetésben a helyi szociális feladatok ellátására az alábbi támogatásban részesül:
 
 Pénzbeli szociális ellátások kiegészítése (III.1.) jogcímen
-          a 2015. január-február, március hónapban folyósított foglalkoztatást helyettesítő támogatásra kifizetett összegek 80 %-ára
-          a 2015. évben fizetendő rendszeres szociális segély 90 %-ára
-          a 2015. március 1. napját megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90 %-ára
-          az óvodáztatási támogatás 100 %-ára
igényelhet támogatást Önkormányzatunk.
 
A jogosultak létszámának alapján ezen a jogcímen önkormányzatunk ………. e Ft összegben hívhatja el az állami támogatást.
 

 

Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosítására javaslatot tenni.
 
Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a rendelet normaszövegének megalkotására a szabályozási koncepció elfogadását követő testületi ülésen kerül sor.
 

 


Döntési javaslat

"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata I. forduló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
Az Ügyrendi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 30/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata során a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény szerinti módosításokat átvezeti a normaszövegen, valamint az alábbiak szerint határozza meg a települési támogatás feltételrendszerét:
-          2015. március 1. napját követően rendkívüli települési támogatásként biztosítja a jelenleg hatályban lévő önkormányzati segélytípusokat.
-          -2015. március 1. napjával bevezeti a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást az alábbi feltételekkel:
 
fogyasztási egység
támogatás összege Ft/hó
0-28 500
6 000
28 501-57 000
5 000
57 001-65 500
4 000
65 501-71 250
3 000
 
-          2015. március 1. napjával bevezeti a gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatást az alábbi feltételekkel:
 
egy főre eső jövedelem család esetében
havi támogatás
0-28 500
10 000
28 501-54 150
7 500
 
egy főre eső jövedelem egyedül élő személy esetében
havi támogatás
0-28 500
10 000
28 501-62 700
7 500
Ezzel egyidejűleg megállapítja, hogy a változások olyan mértékben módosítják a rendelet normaszövegét, mely új helyi rendelet megalkotását teszi szükségessé.
 
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Petényi Szilárdné polgármestert, hogy felülvizsgálat eredményének megfelelően a Képviselő-testület 2015. februári ülésére készítse elő a rendelet-tervezetet.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe