4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. október 28-i ülésére
2015. október 28-i ülésére
Tárgy: | A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Megyeri László | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az időközi polgármester választást követően 2015. október 12-én megtartott képviselő-testületi ülés döntött a Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálatáról.
A felülvizsgálat során azok a rendelkezések módosulnak, amelyek a polgármester jogállásához kapcsolódnak. A korábbi társadalmi megbízatás helyett főállású polgármester tevékenykedik, ezért ennek tényét és a munkarendhez, ügyfélfogadási időhöz kapcsolódó szabályokat kell módosítani.
A módosítás másik köre arra irányul, hogy az önkormányzat társadalmi környezete, de maga, az önkormányzat szervezeti rendszere is elvárja önmagával szemben, hogy rugalmasan, ésszerűen és költség hatékonyan működjön.
Ismeretes, hogy a testületi működés pozitívumai mellett az egyik hátránya a nehézkesség és lassú döntéshozatal. Ezen negatív jelenségek ellensúlyozására a működés szabályozásában rejlő lehetőségek, a hatáskör átruházás felhasználásával lehet választ adni.
Mindezekre tekintettel javaslom, hogy a Képviselő-testület az előterjesztést tárgyalja meg, és a rendelet tervezetet fogadja el.
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
1.2. A módosításnak gazdasági, költségvetési hatása nem releváns.
2.A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet módosítás az adminisztrációs terheket nem növeli.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:Deklarálja az időköziválasztást követően a polgármester jogállását. A hatáskör átruházások révén az önkormányzati döntések cselekvési rugalmasságának növelésével a rutinszerű gazdálkodási döntések gyorsíthatják az önkormányzati feladatmegoldásokat, az adminisztratív jellegű döntések gyorsaságával növelhető az önkormányzatiság pozitív irányú társadalmi megítélése.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló .../2015. (...) önkormányzati rendelet-tervezet
Általános indokolása
Általános társadalmi elvárás, hogy a közhatalmi szervek a közjó megvalósítása érdekében hatékonyan és ésszerűen működjenek. Ennek egyik lehetősége az indokolt mértékű és ellenőrizhető hatáskör gyakorlás átruházásának intézménye a testületi működésben.
Részletes indokolás
Az 1. § indokolása:
Átvezeti a polgármester jogállásából eredő szöveg pontosításokat és szabályozza a polgármester munkarendjét, lakossági ügyfélfogadási idejét.
A 2. § indokolása:
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése előírja, hogy "A képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg. A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben rendelkezik:...
b) a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról;"
Az SZMSZ szerinti és más önkormányzati rendeletben szabályozott hatáskör átruházások jegyzékének karbantartását valósítja meg.
A 3. § indokolása:
Rendelkezik a módosító rendelet hatályba lépésének és hatályvesztésének napjáról.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi Bizottság | ||
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szervezeti, személyi ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének .../2015. (...) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
1. §(1) A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 30. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
"(1) A polgármester feladatát főállásban látja el."
(2) Az Ör. 30. § (4) és (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(4) A polgármester illetményét a Képviselő-testület állapítja meg az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság javaslatára.
(5) A polgármester munkanapokon 8 és 16 óra közötti időben az 1. § (2) bekezdésében megjelölt helyen látja el hivatali teendőit. Szerdai napokon 8 és 12 óra között lakossági ügyfélfogadást tart.”
2. §Az Ör. 2. melléklete helyébe a rendelet 1. melléklete lép.
3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a ../2015. (...) önkormányzati rendelethez
[2. melléklet a 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelethez]
Feladat és hatásköri listák
1. A kötelező és önként vállalt feladat- és hatásköri lista
A feladatköri listát a jegyző számítástechnikai adathordozón tartja nyilván és gondoskodik folyamatos naprakészen tartásáról. A hatásköri címzett kérésére biztosítani kell az adatokhoz való hozzáférését on-line módon, illetve nyomtatott vagy elektronikus lista formájában.
2. A Képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök listája
Polgármester
1) kötelezettséget vállalhat, és előirányzatot képezhet a költségvetésben nem tervezett többletkiadásokra, esetenként 500 ezer Ft értékhatárig, forrás megjelöléssel és beszámolási kötelezettséggel,
2) önállóan jogosult engedélyezni esetenként 1 millió Ft értékhatárig a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítást,
3) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanokat érintő átalakításhoz, beruházáshoz, fejlesztéshez, amennyiben az elvégezni kívánt munkálatok nem építési engedély-kötelesek,
4) jogosult közműszolgáltatók részére közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, vagy szolgalmi jogot, vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosítani, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják,
5) jogosult vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződéseket az önkormányzat, mint jogosult javára egymillió forint értékhatárig önállóan megkötni,
6 kérelemre hozzájárulhat a földhivatal ingatlan-nyilvántartásában a lakáscélú helyi támogatással kapcsolatos visszatérítendő önkormányzati kölcsön fedezetéül bejegyzett jelzálogjog ranghelyének megváltoztatásához,
7) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanokat érintően székhely, telephely, fióktelep bejegyzése céljából, amennyiben a kérelmező és az Önkormányzat között hatályos jogviszony áll fenn,
8) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni, ha a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a nevében Hunya Község nevét kívánja szerepeltetni,
9) a képviselő-testület nevében jogosult nyilatkozatot tenni a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan pályázati ügyekben, melyekhez saját erő nem szükséges.
10) Dönt a települési támogatás kérelmek ügyében. Elrendeli a köztemetést. [a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése]
11) A Képviselő-testület részére címzett hagyományos és elektronikus küldeményeket 3 napon belül továbbítja elektronikus úton a képviselők részére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal