1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi Bizottság
2016. február 15-i ülésére
2016. február 15-i ülésére
Tárgy: | Hunya Község Önkormányzatának 2016. évi költségvetése | |
Készítette: | Kocsisné Takács Gabriella | |
Előterjesztő: | Hegedüs Roland polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A költségvetési rendelet tervezetet Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény figyelembevételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2015. június 23-i ülésén fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
Bevételek számbavétele
A.) Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
1. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
· Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a 2016. évre megállapított támogatás 2.239 eFt.
· Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A támogatás összege önkormányzatunknál 4.192 eFt.
· Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik. Ezen a bevételi soron 100 eFt. illeti meg az önkormányzatot.
· Közutak fenntartásának támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, mely alapján 2.011 eFt. támogatás jár az önkormányzatnak.
2. Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása – a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatási összeg 3.500 eFt.
3. A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2015. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján. Ezen a bevételi soron 79 eFt-ra számíthat önkormányzatunk.
Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2014. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére.
Községünk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 45.810 Ft, ami Hunya község önkormányzata esetében a Költségvetési törvény kiegészítő szabályai alapján befizetési kötelezettséget jelent. A beszámítás összege a település esetében az elvárt bevétel ( 11.824 eFt ) 105 %-a, melynek teljes összege 12.405 eFt.
Az előzőeket figyelembe véve a községi önkormányzat működési támogatása ( állami támogatás ) az alábbiak szerint alakul:
Beszámítás összege a költségvetési törvény szerint: 12.415 eFt.
Egyéb kötelező önkormányzati feladat támogatása: - 3.500 eFt.
Lakott külterülettel kapcsolatos támogatás: - 79 eFt.
Zöldterület gazdálkodással kapcsolatos támogatás: - 2.239 eFt.
Közvilágítással kapcsolatos feladat támogatása: - 4.192 eFt.
Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat tám.: - 100 eFt.
Közutak fenntartásával kapcsolatos feladat tám.: - 2.011 eFt.
Támogatás csökkentés összesen: 294 eFt.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás összege 1.200 eFt. Ezt az összeget a nyilvános könyvtári és közművelődési feladatokra kell fordítani.
5. A rászoruló gyermekek intézményen kívüli szünidei étkeztetésének támogatására önkormányzatunk 113 eFt-ra számíthat.
Az előzőek alapján Hunya Község Önkormányzata 1.019 eFt. állami támogatásra jogosult.
B.) Önkormányzati saját bevétel
Az önkormányzati saját bevételeket a 2015. évben ténylegesen realizálódott bevételek alapján állítottuk be a költségvetésbe. Látható, hogy a tavalyi évhez viszonyítva ( a 2015. évi eredeti előirányzat 15.440 eFt. ) mintegy 5 %-os saját bevétel emelkedést terveztünk. ( 16.220 eFt).
C.) Működési célú támogatás államháztartáson belülről
Ezen a soron három feladatellátásból származó bevétel várható. A háziorvosi-, és fogorvosi alapellátáshoz, valamint a közmunkaprogramhoz kapcsolódó állami támogatások bevételei realizálódnak itt. A nagyfokú eltérés az előző évhez képest abból adódik, hogy a 2015. évben elfogadott költségvetés nem tartalmazta a közmunkaprogramból adódó bevételeket. Ezen a bevételi soron az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól 11.400 eFt-ra, a közmunkaprogram keretében érkező támogatás esetében 19.304 eFt-ra számítunk.
D.) Közhatalmi bevételek
A közhatalmi bevételek tervszámainak mintegy 21 %-os növekedése azzal magyarázható, hogy az előző két évben ( 2014.,2015. ) magasabb adóbevételek realizálódtak. A 2015. évi költségvetés eredeti előirányzata 23.920 eFt., a 2016. évi előirányzat 29.000 eFt.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél a 2015. évben ténylegesen kifizetett összegeket vettük figyelembe.
A.) Személyi juttatások és munkaadót terhelő járulékok
A költségvetési rendelet tervezet létszámadatai alapján kerültek a bérek, és a hozzá kapcsolódó járulékok megtervezésre. A létszámadatokból látható, hogy önkormányzatunk a 2016. évre 23,25 fő foglalkoztatását tervezi, az alábbi megbontásban:
· az önkormányzati jogalkotás kormányzati funkción 1 fő főállású polgármester
· a háziorvosi alapellátás kormányzati funkción 2016. március 1. napjától 1 fő teljes munkaidős ápoló
· a szociális étkeztetés kormányzati funkción 1 fő élelmezésvezető és 1 fő szakács, mindkét munkavállaló teljes munkaidőben foglalkoztatva
· a zöldterület kezelés kormányzati funkción 1 fő takarító, részmunkaidőben ( napi 4 órában ) foglalkoztatva
· a közmunkaprogram kormányzati funkción a létszámadatok időarányosan kerültek meghatározásra, mely azt jelenti, hogy a 2015. évről áthúzódó, és a 2016. márciusban induló programok esetében 19 fő lesz időarányosan foglalkozatva.
Az előirányzat nagyarányú eltérése – az előző évhez képest – abból adódik, hogy az előző évi költségvetési rendelet nem tartalmazta a közmunkaprogram bérköltségét és a hozzá kapcsolódó járulékokat. A személyi juttatások esetében 30.136 eFt., a járulékoknál 8.083 eFt. költség került megtervezésre.
B.) Dologi kiadások
A dologi kiadások tervezése, szintén a 2015. évi tényadatok alapján történt. Az eltérés az előző költségkategóriához hasonlóan a közmunkaprogram kiadásainak különbözetéből ered.
C.) Működési célú támogatásértékű kiadás
Ezen a soron több feladatellátásból eredő kiadás jelentkezik. Itt jelenik meg a közös önkormányzati hivatal működési költségeihez történő hozzájárulás. A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma Hunya esetén 1,65 fő, melyre támogatás jár. Hunya esetében a közös hivatal működési költségeinek tervezésekor 3 köztisztviselővel számoltak. Hunya önkormányzatának 5.083 eFt-tal (ebből 2015. évhez kapcsolódó hozzájárulás 652 E Ft, 2016. évi hozzájárulás összege 4.431 E Ft).
Ezen a soron jelenik meg szociális alapfeladatok ellátásából eredő pénzeszközátadás is. A család és gyermekjóléti központ kormányzati funkción 109 eFt., valamint a családi és gyermekjóléti szolgálat kormányzati funkción 111 eFt. került betervezésre.
D.) Az ellátottak pénzbeli juttatása soron a lakásfenntartási támogatások, valamint a segélyezéssel kapcsolatos feladatok kiadásai kerültek megtervezésre.
A fejlesztési célú kiadások a Területfejlesztési Operatív Programokhoz ( TOP ) kapcsolódó lehetséges önerőt mutatják.
Az előzetes egyeztetések alapján az alábbi fejlesztéseket tervezi önkormányzatunk:
· gazdasági jelentőségű belterületi és külterületi utak felújítása
· belterületi csapadékvíz elvezetés
· közterületek, zöldterületek, parkolók fejlesztése
· napelem park kiépítése, Egészségház, Idősek Klubja, Hivatal épületének nyílászáró cseréje, fűtéskorszerűsítés
· háziorvosi rendelő és lakás felújítása
· helyi közösségi programok megvalósítása
A 2016. évi költségvetés várható bevételeinek és kiadásainak alakulása
adatok ezer forintban
|
A
|
B
|
C
|
|
Megnevezés
|
2015. eredeti
|
2016. terv
|
1
|
Intézményi működési bevétel
|
15 440
|
16 220
|
2
|
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
10 500
|
30 704
|
3
|
Működési célú átvett pénzeszköz .
|
0
|
0
|
4
|
Közhatalmi bevételek
|
23 920
|
29 000
|
5
|
Önkormányzat működési költségvetésének támogatása
|
1 225
|
1 019
|
6
|
Működési bevétel összesen
|
51 085
|
76 943
|
7
|
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés stb.
|
0
|
0
|
8
|
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
0
|
0
|
9
|
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
|
0
|
0
|
10
|
Felhalmozási bevételek összesen
|
0
|
0
|
11
|
Finanszírozási bevétel-működési célú
|
29 598
|
17 269
|
12
|
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
|
0
|
10 000
|
13
|
Finanszírozási bevétel összesen
|
29 598
|
27 269
|
14
|
Tárgyévi bevételek összesen
|
80 683
|
104 212
|
15
|
Személyi juttatás
|
13 319
|
30 136
|
16
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
3 835
|
8 083
|
17
|
Dologi kiadás
|
40 483
|
47 257
|
18
|
Működési célú támogatásértékű kiadás
|
5 372
|
5 956
|
19
|
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
|
535
|
540
|
20
|
Elvonások és befizetések
|
0
|
0
|
21
|
Működési célú tartalék
|
0
|
0
|
22
|
Ellátottak pénzbeli juttatása
|
2 880
|
2 240
|
23
|
Működési kiadás összesen
|
66 424
|
94 212
|
24
|
Felújítás
|
0
|
0
|
25
|
Beruházás
|
14 259
|
10 000
|
26
|
Felhalmozási kiadás összesen
|
14 259
|
10 000
|
27
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
0
|
28
|
Tárgyévi kiadás összesen
|
80 683
|
104 212
|
Az önkormányzat költségvetésébe 27.269 eFt. maradvány került beépítésre, melyből 17.269 eFt működési kiadás finanszírozását szolgálja, 10.000 eFt. a fejlesztések közé beépített kiadás önerejét biztosítja.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi gazdasági költségvetési hatásai:
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. A közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű karbantartás megakadályozza az állagromlást.
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés biztosítja a pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A belvíz rendszer működéséhez, valamint a település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások remélhetőleg a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak lesznek.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezik a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
Indoklási kötelezettség a 2016. évi költségvetéshez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18 §-a szerinti indoklási kötelezettséget a beterjesztés szöveges része tartalmazza.
A község polgármestere a község 2016. évre vonatkozó költségvetési rendelet tervezetét elfogadás céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Hunya Község Önkormányzatának 2016. évi költségvetési rendeletének megalkotását.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi Bizottság | ||
"Hunya Község Önkormányzatának 2016. évi költségvetése"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2016 (..) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzatának 2016. évi költségvetéséről
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 104.212 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 104.212 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az önkormányzat az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 76.943 ezer forintot,
b) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 17.269 ezer forintot,
c) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 10.000 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 94.212 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 30.136 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 8.083 ezer forint,
c) dologi kiadás 47.257 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 5.956 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 540 ezer forint,
f) ellátottak pénzbeli juttatása 2.240 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 10.000 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) beruházási kiadás 10.000 ezer forint,
(3) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi.
7. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet tartalmazza.
8. § (1) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét a 8. melléklet tartalmazza.
9. § Hunya Község Önkormányzatának 2016-2019. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 9. melléklet tartalmazza.
10. § Hunya Község Önkormányzatának jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
11. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Aközvetett támogatások mérlegét a 12. melléklet tartalmazza.
13. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Hunya, 2016. február ……..
Hegedüs Roland s.k. dr. Uhrin Anna s.k.
Polgármester Jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal