2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. február 8-i ülésére

Tárgy:   Hunya Község Önkormányzatának 2017. évi költségvetési rendelete
Készítette:   Feketéné Balogh Rita, Kocsisné Takács Gabriella
Előterjesztő:   Hegedüs Roland polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Hunya Község 2017. évi rendelet-tervezetét  Magyarország 2017. évi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, melyet 2016. június 24-én hirdettek ki.  
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
Bevételek számbavétele
Központi költségvetési támogatás

I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást. 
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
1.      Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,45 fő (Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő ), mely a tavalyi évben 39,93 fő volt ( Hunya esetében 1,65 fő volt ). A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 148 fővel. A tervezetben Hunya esetében 3 köztisztviselővel számoltunk.
Hunya önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag  4.853 eFt-tal szükséges hozzájárulni, mely összegből 4.197 eFt a 2017. évre, 656 eFt. pedig a 2016. december hónapra vonatkozó hozzájárulás.
 
2.      A településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. (2.239 eFt)
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. (4.192 eFt)
  • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása (500 eFt). A település ezen a jogcímen 2017. évben részesül első alkalommal emelt összegű támogatásban ( 2016. évben ez 100 eFt volt).
  • Közutak fenntartásának támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. (2.011 eFt) 
3.      Egyéb önkormányzati feladatok támogatása (3.500 eFt)a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
 
4.      Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása  (84 eFt).

 
Beszámítás összege

Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2015. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján van kiegészítő támogatás illetve támogatáscsökkentés.

Az előzőeket figyelembe véve a községi önkormányzat működési támogatása ( állami támogatás ) az alábbiak szerint alakul:

Egyéb kötelező önkormányzati feladat támogatása                            3.500 eFt

Lakott külterülettel kapcsolatos támogatás                                                 84 eFt

Zöldterület gazdálkodással kapcsolatos támogatás                             2.239 eFt

Közvilágítással kapcsolatos feladat támogatása                                   4.192 eFt

Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat támogatás                        500 eFt

Közutak fenntartásával kapcsolatos feladat támogatás                       2.011 eFt

Támogatás összesen                                                                                12.526 eFt

Beszámítás összege a költségvetési törvény alapján                       - 11.914 eFt

Beszámítási összeg figyelembevételével megmaradt támogatás          612 eFt

 
  1. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

    Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás összege 1.200 eFt. Ezt az összeget a  nyilvános könyvtári és közművelődési feladatokra  kell fordítani.
  2. A rászoruló gyermekek intézményen kívüli szünidei étkeztetésének támogatására önkormányzatunk 151 eFt-ra számíthat.

    Az előzőek alapján Hunya Község Önkormányzata 1.963 eFt. állami támogatásra jogosult.


    Önkormányzati saját bevétel

    Az önkormányzati saját bevételeket a 2016. évben ténylegesen realizálódott bevételek alapján állítottuk be a költségvetésbe.

    A saját bevételek legnagyobb arányát a tulajdonosi bevételek (5.500 eFt.), az étkeztetési- (8.000 eFt.), valamint a továbbszámlázott szolgáltatások ( 2.500 eFt.) bevételei teszik ki.

    Működési célú támogatás államháztartáson belülről

    Ezen a soron három feladatellátásból származó bevétel várható. A háziorvosi-, és fogorvosi alapellátáshoz, valamint a közmunkaprogramhoz kapcsolódó állami támogatások bevételei realizálódnak itt. A költségvetés készítésekor még nem volt aláírt hatósági szerződés a közmunkaprogramra vonatkozóan, ezért a tavalyi szintet állítottuk be.

    A fogorvosi alapellátás bevétele – előre láthatólag – nem változik az előző évhez képest. 1.228 eFt. bevételre számíthatunk.

    A háziorvosi szolgálat esetében  finanszírozás csökkenés várható, mivel a szolgálat feladatait egy éven túl is, helyettesítéssel látja el dr. Janurik István. Ezen a kormányzati funkción 9.500 eFt-ra számíthatunk. 

    Ezen a bevételi soron az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól 10.728 eFt-ra, a közmunkaprogram keretében érkező támogatás esetében 26.413 eFt-ra számítunk.


    Közhatalmi bevételek

    A közhatalmi bevételek  2016. évi tényleges alakulása, 2017. évre óvatosabb tervezést igényel.

    Az alábbi adóbevételeket építettük be a költségvetési tervezetbe:

    Iparűzési adóbevétel:              18.000 eFt

    Kommunális adóbevétel:         4.000 eFt

    Gépjármű adóbevétel:            3.500 eFt

    Összesen:                               25.500 eFt

     

    Működési célú finanszírozási bevétel

    A 2016. évben keletkezett maradványból 13.024 eFt-ot építettünk be a működési kiadások fedezetére, mely összegből 3.345 eFt a közmunkaprogramhoz kapcsolódó áthúzódó kiadások fedezetére kell fordítani, amit az önkormányzat támogatási előlegként megkapott a 2016-os évben. Feladattal terhelt maradványként kell kezelni továbbá a 104042-es kormányzati funkción 2016. évre vonatkozó, de 2017-ben megjelenő 111 eFt-, és a 104043-as kormányzati funkción megjelenő Család-, és Gyermekjóléti Központ 109 eFt-os kiadását, a 074031 kormányzati funkción a 2016. évre tervezett védőnői feladatokhoz tartozó pénzeszköz átadás 400 eFt összegét.

    Felhalmozási célú finanszírozási bevétel

    A beruházási kiadások fedezetére a 2016. évi maradvány terhére beépítésre került 27.000 eFt, melyből 10.000 eFt. a 2017. évben felmerülő fejlesztési kiadásokat szolgálja. A 17.000 eFt. a VP6-7.2.1. kódszámú pályázat önerő biztosításához szükséges.    


    Kiadások számbavétele

    A kiadások tervezésénél a 2016. évben ténylegesen kifizetett összegeket vettük figyelembe.

    Személyi juttatások és munkaadót terhelő járulékok

    A költségvetési rendelet tervezet létszámadatai alapján kerültek a bérek, és a hozzá kapcsolódó járulékok megtervezésre. A létszámadatokból látható, hogy önkormányzatunk a 2016. évre 23,5 fő foglalkoztatását tervezi, az alábbi megbontásban:
  • az önkormányzati jogalkotás kormányzati funkción 1 fő főállású polgármester
  • a háziorvosi alapellátás kormányzati funkción 1 fő teljes munkaidős ápoló
  • a szociális étkeztetés kormányzati funkción 1 fő élelmezésvezető és 1 fő szakács, mindkét munkavállaló teljes munkaidőben foglalkoztatva
  • a zöldterület kezelés kormányzati funkción 1 fő takarító, részmunkaidőben ( napi 4 órában ) foglalkoztatva
  • a közmunkaprogram kormányzati funkción 19 fő.

    A tervezetben átdolgozásra került a főállású polgármester-, és a közalkalmazottak béremeléséből adódó költségnövekedés, valamint a járulékcsökkenésből adódó költség- csökkenés is.
 
Dologi kiadások

A dologi kiadások tervezése, szintén a 2016. évi tényadatok alapján történt.

Működési célú támogatásértékű kiadás
Ezen a soron több feladatellátásból eredő kiadás jelentkezik. Itt jelenik meg a közös önkormányzati hivatal működési költségeihez történő hozzájárulás. A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma Hunya esetén 1,63 fő, melyre támogatás jár.  Hunya esetében a közös hivatal működési költségeinek tervezésekor 3 köztisztviselővel számoltak. Hunya önkormányzatának 4.853 eFt-tal (ebből 2016. évhez kapcsolódó hozzájárulás 656  eFt, 2017. évi hozzájárulás összege 4.197  eFt). szükséges hozzájárulni a közös hivatal működéséhez:
 
Megnevezés eFt.
Személyi juttatás 7191
Munkaadót terheló járulék 1671
Dologi kiadások 2800
Működési kiadás összesen 11662
   
Állami támogatás bevétele 7465
Hozzájárulás Hunya Önkormányzattól 4197
 
 
Ezen a soron jelenik meg szociális alapfeladatok ellátásából eredő pénzeszközátadás is. A család és gyermekjóléti központ kormányzati funkción 109 eFt., valamint a családi és gyermekjóléti szolgálat kormányzati funkción 111 eFt. került betervezésre.
Az ellátottak pénzbeli juttatása soron a lakásfenntartási támogatások, valamint a segélyezéssel kapcsolatos feladatok kiadásai kerültek megtervezésre.
A fejlesztési célú kiadások között a Területfejlesztési Operatív Programokhoz ( TOP ) kapcsolódó kiadások várhatók:
Az előzetes egyeztetések alapján az alábbi fejlesztéseket tervezi önkormányzatunk:
  • gazdasági jelentőségű belterületi és külterületi utak felújítása
  • belterületi csapadékvíz elvezetés
  • közterületek, zöldterületek, parkolók fejlesztése
  • napelem park kiépítése, Egészségház, Idősek Klubja, Hivatal épületének nyílászáró cseréje, fűtéskorszerűsítés
  • háziorvosi rendelő és lakás felújítása
  • helyi közösségi programok megvalósítása

    A 2017. évi költségvetés várható bevételeinek és kiadásainak alakulása                                                                                                            adatok ezer forintban
  A B C
  Megnevezés 2016. terv 2017. terv
1 Intézményi működési bevétel 16 220 19 400
2 Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről 30 704 37 141
3 Működési célú átvett pénzeszköz . 0 0
4 Közhatalmi bevételek 29 000 25 500
5 Önkormányzat működési költségvetésének támogatása 1 019 1 963
6 Működési bevétel összesen 76 943 84 004
7 Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés stb. 0 0
8 Felhalmozási célú támog, kölcsön államháztartáson belülről 0 0
9 Felhalmozási célú átvett pénzeszköz 0 0
10 Felhalmozási bevételek összesen 0 0
11 Finanszírozási bevétel-működési célú 17 269 13 024
12 Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú 10 000 27 000
13 Finanszírozási bevétel összesen 27 269 40 024
14 Tárgyévi bevételek összesen 104 212 124 028
15 Személyi juttatás 30 136 38 993
16 Munkaadókat terhelő járulék 8 083 6 110
17 Dologi kiadás 47 257 43 427
18 Működési célú támogatásértékű kiadás 5 956 6 098
19 Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre 540 290
20 Elvonások és befizetések 0 0
21 Működési célú tartalék 0 0
22 Ellátottak pénzbeli juttatása 2 240 2 110
23 Működési kiadás összesen 94 212 97 028
24 Felújítás 0 0
25 Beruházás 10 000 27 000
26 Felhalmozási kiadás összesen 10 000 27 000
27 Finanszírozási kiadások 0 0
28 Tárgyévi kiadás összesen 104 212 124 028
 
Az önkormányzat költségvetésébe 40.024 eFt. maradvány került beépítésre, melyből 13.024 eFt működési kiadás finanszírozását szolgálja, 27.000 eFt. a fejlesztések közé beépített kiadás önerejét biztosítja.
Előzetes hatásvizsgálat
A költségvetési rendelet-tervezet társadalmi, gazdasági hatása:
Hunya Község Önkormányzat 2017. évi költségvetési rendelet-tervezete stabil gazdálkodást biztosít a település számára. A gazdálkodást nagymértékben befolyásolja az iparűzési adó bevétel, melynek évenkénti alakulása változó.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. A közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű karbantartás megakadályozza az állagromlást.
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet-tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
A településen élőket a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala Foglalkoztatási Osztálya támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatjuk. Munkájuk során értéket teremtenek. A községüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket az önkormányzatnak saját erejéből kellene megoldani.
Környezeti és egészségi következményei:
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek környezetre és egészségre nincs káros hatása.
A rendelet megalkotásának szükségessége:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezik a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatra.
Személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A település 2017. évi költségvetési rendelet-tervezetében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezik a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
 
Indoklás Hunya Község Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendelet-tervezethez
A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 124.028 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény az irányadó. Az állami támogatások vonatkozásában, az államháztartási törvény alapján költségvetési hiány nem tervezhető. A költségvetési egyensúly biztosított.
A rendelet 2.§-ában meghatározott 84.004 ezer Ft működési bevétel az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazza.
A rendelet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként lettek kidolgozva.
A rendelet 4. §-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 97.028 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazza. A személyi juttatások és hozzá kapcsolódó járulékok kiadásainak előirányzata a közalkalmazottakra vonatkozóan a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény az irányadó, a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló törvény főállású polgármesterre vonatkozó besorolás alapján, illetve a közfoglalkoztatás keretében a munkatörvénykönyve alapján került betervezésre, illetve társadalombiztosítási és adótörvények figyelembevételével lett kialakítva.
A rendelet 5 §-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lettek kialakítva.
A rendelet 6.§-ában a fejlesztési kiadásokra tervezett 27.000 ezer Ft részben az önkormányzat 2017. évi fejlesztési elképzeléseit foglalja magába. Egyéb felhalmozási kiadások között lett megtervezve 17.000 ezer Ft fejlesztési célú tartalék, mely a VP6-7.2.1. kódszámú pályázat önerő biztosításához szükséges.
A rendelet 7.§ - 9. §-ban meghatározott mellékletek kimutatásait az államháztartási törvény írja elő.
A rendelet 10. §-ában az önkormányzat feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került meghatározásra az államháztartási törvény alapján.
A rendelet 11. §-ában az önkormányzat 2017. évi lehetséges adósságvállalás felső határát 15.575 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet 12 §-ában az önkormányzat 2017. évi közvetett támogatásait mutatja be.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Hunya Község Önkormányzatának 2017. évi költségvetési rendeletének megalkotását.
Hunya Község Polgármestere a község 2017. évre vonatkozó költségvetési rendelet-tervezetét elfogadás céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Hunya Község Önkormányzatának 2017. évi költségvetési rendelete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2017. (..) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzatának 2017. évi költségvetéséről
 
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2017. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegeként 124.028 ezer forintot,
b) kiadási főösszegeként 124.028 ezer forintot
állapít meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az önkormányzat az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételi előirányzatot 84.004 ezer forint összegben,
b) finanszírozási bevétel- működési célú előirányzatot 13.024 ezer forint összegben,
c) finanszírozási bevétel- felhalmozási célú előirányzatot 27.000 ezer forint összegben
állapít meg. a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 97.028 ezer forint.
(2)  Az önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 38.993 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 6.110 ezer forint,
c) dologi kiadás 43.427 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 6.098 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 290 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 2.110 ezer forint összegben
állapítja meg a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
6. §  (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 27.000 ezer forint.
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból beruházási kiadásként 27.000 ezer forintot határoz meg.
(3) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi.
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
8. § A 8. melléklet tartalmazza az Önkormányzat 2017. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesülését, az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
9. § Az Önkormányzat 2017-2020. évek költségvetési tervszámait a 9. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
11. § Az önkormányzat 2017. évi adósságvállalásának felső határát a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Az önkormányzat 2017. évi közvetett támogatásainak kimutatását a 12. melléklet tartalmazza. 
13. §  Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
Hunya, 2016. február 8.
 
                             Hegedüs Roland s.k.                               dr. Uhrin Anna s.k.
                                     Polgármester                                              Jegyző 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe