5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. december 13-i ülésére
2017. december 13-i ülésére
Tárgy: | Döntés illetményalap meghatározásáról | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva, Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Hegedüs Roland polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény (továbbiakban: Kvtv.) 59. § (6) bekezdése felhatalmazta a helyi önkormányzatokat, hogy 2018. évre Kvtv. által meghatározottnál magasabb összegben határozzák meg a köztisztviselői illetményalapot. Az illetményalap 2018. évben: bruttó 38.650,-Ft.
Az említett jogszabályi hivatkozás így szól: „(6) A helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben a 2018. évben - az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az (1) bekezdésben meghatározottnál magasabb összegben állapíthatja meg az illetményalapot. A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét. Személyi illetmény esetén e bekezdés szabályai akként alkalmazandók, hogy pótlék ez esetben sem fizethető.”
Az illetményalap 2008 óta nem változott: 38.650,-Ft összegű.
A garantált bérminimum az elmúlt tíz évben több mint a duplájára nőtt (forint):
2008
|
82 800
|
|
2009
|
87 500
|
|
2010
|
89 500
|
|
2011
|
94 000
|
|
2012
|
108 000
|
|
2013
|
114 000
|
|
2014
|
118 000
|
|
2015
|
122 000
|
|
2016
|
129 000
|
|
2017
|
161 250
|
|
2018
|
180 500
|
|
A garantált bérminimum növekedése: 218 %.
Az utóbbi években az állami szféra szinte minden területén elkezdődött az életpálya modellek bevezetése, valamint ezzel párhuzamosan sorozatos béremelések valósultak meg (köznevelés, egészségügy, rendvédelem, szociális ágazat, kulturális terület).
A táblázat a 2017. évben megvalósult bérkiegészítés mértékét mutatja:
kulturális ágazat
|
szociális terület
|
egészségügyi ágazat
|
oktatási terület
|
||||
középfokú
|
felsőfokú
|
középfokú
|
felsőfokú
|
középfokú
|
felsőfokú
|
középfokú
|
felsőfokú
|
10 %
|
14 %
|
13 %
|
38 %
|
19 %
|
20 %
|
10 %
|
*
|
*a pedagógus életpálya modell bevezetésével 2013 óta a pedagógusok illetménye átlagosan 50 %-kal emelkedett.
Fentiekből kiderül, hogy számos területen javult a közszféra dolgozóinak életszínvonala, elismertsége, kivéve az önkormányzatnál dolgozó köztisztviselőket.
Hivatalunknál is érezhetővé vált az a jelenség, hogy a munkavállalók többsége kifejezetten az illetmény összegét tekinti döntő érvnek az elhelyezkedése során és - érthető okokból - olyan munkáltató mellett dönt, ahol magasabb illetménnyel számolhat. Mára már versenyképes lett az állami tisztviselők szektora is, hiszen az állami tisztviselők havi illetménye jelentősen emelkedett, ami elszívó hatást gyakorol az önkormányzati köztisztviselői területre:
felsőfokú végzettség/
jogviszonyban eltöltött idő
|
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
|
állami tisztviselők
|
0-3 év
|
119.800-127.500
|
180.000-300.000
|
3-10 év
|
135.300-162.300
|
230.000-380.000
|
11-24 év
|
170.060-204.845
|
280.000-450.000
|
25 évtől
|
216.440-231.900
|
350.000-500.000
|
osztályvezető
|
297.605
|
420.000-700.000
|
középfokú végzettség/
jogviszonyban eltöltött idő
|
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
|
állami tisztviselők
|
0-3 év
|
69.200-73.400
|
160.000-200.000
|
3-10 év
|
77.300-88.900
|
180.000-280.000
|
11-24 év
|
96.600-104.400
|
230.000-330.000
|
25 évtől
|
108.200-170.100
|
250.000-400.000
|
ügykezelő/ jogviszonyban eltöltött idő
|
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
|
állami tisztviselők
|
0-3 év
|
hivatali szervezet vezetője állapítja meg:
161.500-231.900
|
145.000-170.000
|
3-10 év
|
170.000-220.000
|
|
11-24 év
|
200.000-260.000
|
|
25 évtől
|
230.000-300.000
|
A táblázatból látható, hogy
- az állami tisztviselők bértáblája alkalmas a bérek differenciálására,
- az önkormányzati tisztviselők bértáblája csak a felsőfokú végzettség esetében differenciál 11 év jogviszonyban eltöltött idő elteltével, középfok esetében egyáltalán nincs differenciálás a jelenlegi illetményalappal,
- az állami tisztviselői bértábla jelen pillanatban követi a garantált bérminimum emelését.
2017-ben 12 fő köztisztviselő jogviszonya szűnt meg a közös hivatalban, és közülük csak 4 fő vette igénybe a kedvezményes nyugdíjazás lehetőségét.
Ahhoz, hogy a szakmailag kiemelkedő munkát végző köztisztviselőket meg tudjuk tartani, illetve az újonnan jelentkezők számára anyagi megfontolások mentén is vonzóvá tegyük a nálunk kínálkozó munkalehetőséget, és tudásukat városunk érdekében kamatoztathassák, szükségesnek tartjuk az illetményeket (folyamatosan) rendezni, emelni.
A folyamatos, magas színvonalú munka elvégzése, a hivatali apparátus megtartása, a köztisztviselők számára hivatalunkhoz méltó megélhetés biztosítása érdekében javaslom az illetményalap 50.000.-Ft-ra történő emelését.
A 2017. évi központi költségvetésről szóló törvényben – 2016. XC. törvény - kaptak felhatalmazást arra első ízben a képviselő-testületek, hogy a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott illetményalaptól eltérő összegben határozzák meg az illetményalapot. A következő táblázatban bemutatjuk, hogy az önkormányzatok, akik már a tavalyi évben is éltek az eltérítés lehetőségével, milyen összegű illetményalapot határoztak meg köztisztviselőik részére a 2017-es évre:
település
|
illetményalap összege
|
Békéscsaba
|
44 450.-Ft
|
Békésszentandrás
|
42 750.-Ft
+ 15 % alapilletmény kiegészítés
|
Gyula
|
45 000.-Ft
|
Körösladány
|
30 % (felsőfokú) és 20 % (középfokú) illetményalap kiegészítés
|
Mezőhegyes
|
45 000.- Ft
+ 15 % (felsőfokú) és 10 % (középfokú) illetményalap kiegészítés
|
Csabacsűd
|
50 000.- Ft
|
Újkígyós
|
50 245.- Ft
|
Almáskamrás
|
20 % illetményalap kiegészítés
|
A táblázatból látszik, hogy volt olyan önkormányzat, aki nem, vagy nemcsak a Kvtv-ben kapott felhatalmazás alapján élt az illetményalap növelésével, hanem a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. §-a alapján is:
„(3) A helyi önkormányzat rendeletben egységesen valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek a tárgyévre illetménykiegészítést állapíthat meg, amelynek mértéke a köztisztviselő alapilletményének
a) a megyei önkormányzatnál, a megyei jogú városnál legfeljebb 40 %-a,
b) községi önkormányzatnál legfeljebb 20 %-a,
c) az a) és b) pontban nem szereplő önkormányzatnál legfeljebb 30 %-a.
(4) A helyi önkormányzat a (3) bekezdés szerint rendeletben illetménykiegészítést állapíthat meg egységesen valamennyi érettségi végzettségű köztisztviselőnek, amelynek mértéke legfeljebb 20 %.”
Annak érdekében, hogy a 2018-as költségvetési rendelet-tervezet összeállításához megfelelő információk álljanak rendelkezésre, indokolt a Képviselő-testület szándékának ismerete.
Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az illetményalap emelésével kapcsolatosan várható többletköltségek (rendszeres illetmény összege és a munkaadókat terhelő járulékok összege) a következők szerint alakulnak (az itt megjelölt összegek a 2017-ben irányadó létszámadatok alapulvételével adódtak).
A táblázat tájékoztató jelleggel nem csak a rendszeres munkabért, hanem az összes személyi jellegű kifizetés (alapilletmény, nyelvpótlék, vezetői pótlék, cafeteria, közlekedési és egyéb költségtérítés, jubileumi jutalom, helyettesítés) összegét is tartalmazza.
Megnevezés
|
2017. költségvetési rendeletben elfogadott összegek
|
2018. év a kötelező lépések és törvényi változások figyelembe vételével (illetmény alap: 38.650 E Ft)
|
2018. év 50.000 Ft-os illetményalap figyelembe vételével
|
Éves alapilletmény és kötelező pótlékok
E Ft
|
6 251
|
7 027
|
7 131
|
Járulék E Ft
|
1 375
|
1 405
|
1 426
|
Bér és járulék összesen E Ft
|
7 626
|
8 432
|
8 557
|
Bér növekedés 2017. évhez képest E Ft
|
|
776
|
880
|
Járulék változás 2017. évhez képest E Ft
|
|
30
|
51
|
Bér növekedés hatása járulékkal együtt 2017. évhez képest E Ft
|
|
806
|
932
|
Növekedésből a garantált bérminimum változás hatása járulékkal együtt E Ft
|
|
515
|
515
|
Tájékoztató: összes várható személyi jellegű juttatás és járulék E Ft
|
8 862
|
9 610
|
9 734
|
A fenti táblázat alapján látható, hogy amennyiben az illetményalap 38.650 Ft-ról 50.000 Ft-ra változik, úgy a 2017. évi rendszeres munkabérhez viszonyítva a növekedés összege 932 E Ft. Ezen összegből a kötelező lépésekre és a garantált bérminimum változására az 515 E Ft-ot a jogszabály erejénél fogva biztosítani szükséges. A Képviselő-testület amennyiben támogatja az illetményalap emelést is, úgy a rendszeres bérek kifizetéséhez (mely tartalmazza a jegyző illetményéhez kapcsolódó lakosságszám arányos hozzájárulás növekményének összegét is) 641 E Ft összegű plusz forrás szükséges.
A munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó mértéke 2018. január 1-jétől várhatóan további 2 százalékponttal csökken. A járulékcsökkenés 2018. évben 184 E Ft összegű megtakarítást jelent.
2018. évben az önkormányzatra nézve a garantált bérminimum változás és az illetmény alap emelése a járulékcsökkenés figyelembe vétele mellett 457 ezer Ft összegű többletterhet jelentene.
Tájékoztatom továbbá a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy 2018. január 1-től a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók garantált bérminimumának havi összege a jelenlegi 161.000 Ft-ról 180.500 Ft-ra nő.
Tekintettel arra Gyomaendrőd Város Önkormányzata Csárdaszállás és Hunya Községek Önkormányzatával együtt közös önkormányzati hivatalt működtet, mindhárom település Képviselő-testületének azonos tartalmú döntést kell hoznia a köztisztviselői illetményalap emelésével kapcsolatban.
Tájékoztatom a Képviselő-testületet, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2017. november 30. napján tárgyalta az illetményalap meghatározásáról szóló előterjesztést, és az 552/2017. (XI. 30.) Gye. kt. határozatával 2018. évre 50.000.-Ft összegben határozta meg a köztisztviselői illetményalapot.
A Kvtv. 59. § (6) bekezdése szerint, amennyiben a helyi önkormányzat képviselő-testülete az illetményalap emelése mellett dönt, úgy ezt a döntését rendeletben hozza meg, ezt megteheti önálló rendelet megalkotásával vagy az eltérő illetményalapot meghatározhatja a költségvetési rendeletében is. Önálló rendelet megalkotását tartom célszerűnek, a közös önkormányzati hivatal működtetése okán Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete alkot rendeletet, a normaszöveg megalkotására Csárdaszállás és Hunya Községek Képviselő-testületeinek egyetértésével a decemberi ülésén kerülhet sor.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a fent leírtak alapján szíveskedjen állást foglalni az illetményalap jövő évi emelése támogatásának tárgyában.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi Bizottság | ||
"Döntés illetményalap meghatározásáról"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: szervezeti, személyi ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megállapítja, hogy az önkormányzati köztisztviselők bérezése rendezésre szorul, ezért egyetért a 2018. évi illetményalap Gyomaendrőd Város Önkormányzat rendeletében való megállapításával 50.000.-Ft összegben.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: