1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2018. április 25-i ülésére
2018. április 25-i ülésére
Tárgy: | 2017. évi zárszámadási rendelet | |
Készítette: | Kocsisné Takács Gabriella | |
Előterjesztő: | Hegedüs Roland polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé úgy, hogy az a Képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
Jelen előterjesztés keretei között beszámolunk az önkormányzat 2017. évi költségvetési gazdálkodásának alakulásáról.
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2017. évben az alábbiak szerint alakultak:
adatok: forintban
Megnevezés
|
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Önkormányzat működésének általános támogatása
|
612 444
|
631 494
|
631 494
|
Gyermekétkeztetési feladatok támogatása
|
151 050
|
47 880
|
59 415
|
Kulturális feladatok támogatása
|
1 200 000
|
1 200 000
|
1 200 000
|
Működési célú költségvetési támogatások
|
0
|
1 420 475
|
1 420 475
|
Önkormányzatok működési támogatása összesen
|
1 963 494
|
3 299 849
|
3 311 384
|
Egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülről
|
37 140 506
|
43 740 253
|
43 740 253
|
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
|
39 104 000
|
47 040 102
|
47 051 637
|
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
|
0
|
68 430 221
|
68 430 221
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
4 000 000
|
4 330 644
|
4 330 644
|
Iparűzési tevékenység után fizetett helyi iparűzési adó
|
18 000 000
|
18 889 990
|
18 889 990
|
Gépjármű adó
|
3 500 000
|
3 729 527
|
3 729 527
|
Egyéb közhatalmi bevételek
|
0
|
54 819
|
54 819
|
Közhatalmi bevételek összesen
|
25 500 000
|
27 004 980
|
27 004 980
|
Önkormányzati működési saját bevétel
|
19 400 000
|
19 163 267
|
19 151 903
|
Felhalmozási bevételek
|
0
|
0
|
0
|
Működési célú átvett pénzeszközök
|
0
|
740 655
|
740 655
|
Költségvetési bevételek összesen
|
84 004 000
|
162 379 225
|
162 379 396
|
Finanszírozási bevételek
|
40 024 000
|
52 971 024
|
84 036 790
|
Megnevezés
|
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Személyi juttatások
|
38 993 000
|
38 530 000
|
34 755 975
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
6 110 000
|
6 620 000
|
5 774 706
|
Dologi kiadások
|
43 427 000
|
51 148 000
|
46 812 985
|
Ellátottak pénzbeli juttatásai
|
2 110 000
|
2 834 000
|
2 036 655
|
Egyéb működési célú kiadások
|
6 388 000
|
10 416 898
|
4 661 323
|
Beruházási kiadások
|
27 000 000
|
33 458 557
|
9 044 837
|
Felújítási kiadások
|
0
|
72 273 923
|
9 177 502
|
Egyéb felhalmozási célú kiadások
|
0
|
0
|
0
|
Költségvetési kiadások összesen
|
124 028 000
|
215 281 378
|
112 263 983
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
68 871
|
31 135 637
|
Az önkormányzat bevételeinek alakulása
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
Önkormányzatok működési támogatásai:
Hunya Község Önkormányzata a 2017-es évben állami támogatásként 3.311.384 forintot realizált, mely az alábbi tételekből tevődik össze:
adatok: forintban
Megnevezés
|
Összeg
|
2016. évről áthúzódó bérkompenzáció
|
19 050
|
Önkormányzat működési támogatás
|
612 444
|
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
|
59 415
|
2017. évi bérkompenzáció, bérminimum emelésből adódó kompenzáció
|
696 575
|
Szociális célú tüzelőanyag vásárlása
|
723 900
|
Kulturális feladatok támogatása
|
1 200 000
|
Működési támogatás összesen
|
3 311 384
|
Az intézményen kívüli gyermekéteztetés év közbeni – folyamatos – létszámváltozásának tudható be, hogy az év végi állami támogatás elszámolásakor 4.560 forintot vissza kell önkormányzatunknak fizetni.
Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről:
A háziorvosi-, és fogorvosi feladatellátásból eredő NEAK bevétele az önkormányzatnak 11.933.300 forint. Ebbe a bevételi kategóriába tartozik még az NFA-tól származó bevétel. A közmunkaprogram működési költségeinek fedezetére 31.669.991 forintot realizáltunk.
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
2017. évben Hunya Község Önkormányzata az alábbi támogatásokban részesült:
A kivitelezési munkálatok a következő évben, azaz 2018-ban kezdődnek el.
adatok: forintban
Projekt megnevezése
|
Támogatási összeg
|
TOP-3.2.1. Energetikai felújítás Szabadidő Központ
|
21 266 214
|
TOP-3.2.1. Energetikai felújítás Idősek Klubja
|
15 666 974
|
TOP-3.2.1. Energetikai felújítás Önkormányzat épülete
|
16 647 033
|
TOP-4.2.1 Önkormányzat konyhájának energetikai fejújítása
|
14 850 000
|
Összesen
|
68 430 221
|
Adóbevételek teljesülése
A 2017. évi adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
adatok: ezer forintban
Adónem
|
Eredeti éves terv, eFt
|
2017. évi bevétel, eFt
|
Teljesülés %-a
|
Eltérés a tervtől, eFt
|
Kommunális adó
|
4.000
|
4.413
|
110,3
|
413
|
Iparűzési adó
|
18.000
|
19.012
|
105,6
|
1.012
|
Gépjárműadó
|
3.500
|
3.667
|
104,8
|
167
|
Pótlék
|
0
|
42
|
0
|
42
|
Összesen:
|
25.500
|
27.134
|
106,4
|
1.634
|
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 106,4 %-ban teljesültek. Ez 1.634 ezer Ft-tal több, mint a tervezett éves bevétel. Ezt főleg az iparűzési adó többletbevétele okozza. Az előző évhez hasonlóan továbbra is a beszedett gépjárműadó bevétel 40 %-a illeti csak meg az önkormányzatot, a bevétel 60 %-a a Magyar Államkincstár részére kerül átutalásra. A táblázatban az önkormányzatot megillető rész került kimutatásra.
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
adatok: ezer forintban
Adónem
|
Nyitó hátralék 2017.01.01.
|
Nyitó hátralékból még fennáll 2017.12.31.
|
Folyó évi hátralék keletkezése 2017.
|
Összes hátralék 2017.12.31.
|
Kommunális adó
|
2.335
|
1.303
|
870
|
2.173
|
Iparűzési adó
|
1.719
|
236
|
253
|
489
|
Gépjárműadó
|
1.380
|
352
|
225
|
577
|
Pótlék
|
1.277
|
303
|
53
|
356
|
Összesen:
|
6.711
|
2.194
|
1.401
|
3.595
|
2017-ben 4.517 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék 1.401 ezer Ft volt, így 3.116 ezer Ft-tal csökkent összességében az adókintlévőségek nagysága.
Közvetett támogatások:
Az önkormányzat a helyi adórendelete alapján magánszemélyek kommunális adójában és iparűzési adóban biztosít kedvezményt, mentességet az adó megfizetéséből. 2017. évben az összes biztosított kedvezmény, mentesség 711 ezer Ft volt, ami közvetett támogatásként csökkentette az önkormányzat adóbevételét.
Közvetett támogatások ezer Ft-ban
|
|||||
Adónem
|
Alapadó
|
Biztosított kedvezmény összege (közvetett támogatás)
|
Kivetett adó
|
Ténylegesen beszedett adó
|
Ha a közvetett támogatást az önkormányzat nem biztosítaná, akkor a befolyt helyi adó az alábbi lehetett volna
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
5.520
|
613
|
4.907
|
4.413
|
5.026
|
Iparűzési adó
|
22.565
|
98
|
22.467
|
19.012
|
19.110
|
Összesen:
|
28.085
|
711
|
27.374
|
23.425
|
24.136
|
Magánszemélyek kommunális adójánál adókedvezményben részesülnek adótárgyanként:
a) 6.500 Ft/év mértékben a belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telkek tulajdonosai,
b) 3.000 Ft/év mértékben azok, akik a tárgyév január 1. napján a 65. életévüket betöltötték, a lakcímnyilvántartás alapján az adó tárgyát képező ingatlanba egyedül vannak bejelentkezve,
c) 4.000 Ft/év mértékben azok a tulajdonosok, akiknek az adó tárgyát képező ingatlana a település külterületén található.
Az ezen címeken nyújtott, közvetett támogatásnak minősülő kedvezmények összesen 613.141 Ft-tal csökkentették az önkormányzat éves adóbevételét, az alábbi részletezés szerint:
- belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telkek tulajdonosai: 284.141 Ft,
- 65. életévét betöltött, egyedül élő személyek: 177.000 Ft,
- külterületen lévő ingatlanok után: 152.000 Ft.
Iparűzési adóban mentes az adó megfizetése alól az a vállalkozó, akinek a vállalkozási szintű adóalapja az 500 ezer forintot nem haladja meg. Az ilyen címen nyújtott mentesség összege 2017-ben 97.827 Ft volt.
Önkormányzati működési saját bevétel
Hunya Község Önkormányzatának saját bevételeit az alábbi tételek befolyásolták:
adatok: forintban
Megnevezés
|
Megjegyzés
|
Összeg
|
Készletértékesítés bevétele
|
Közmunkaprogramban készlet értékesítés
|
247 118
|
Szolgáltatás ellenértéke
|
Térítési díja, jogosítvány újítás, mázsálás
|
1 294 341
|
Közvetített szolgáltatások
|
Továbbszámlázott rezsidíjak
|
1 616 805
|
Tulajdonosi bevételek
|
Önkormányzati épületek bérbeadása
|
4 096 187
|
Ellátási díjak
|
Étkezők térítési díj bevétele
|
8 638 877
|
Kiszámlázott ÁFA
|
Kiszámlázott ÁFA
|
2 910 943
|
Kapott kamatok
|
Kamatbevétel
|
141 518
|
Biztosító kártérítése
|
Óvoda vízkár miatti kártérítés
|
181 034
|
Egyéb működési bevétel
|
Bursa ösztöndíj visszautalása
|
25 080
|
Működési bevételek összesen
|
|
19 151 903
|
A finanszírozási bevételek módosított előirányzata 52.971.024 Ft.
A finanszírozási bevételek között tartjuk nyílván az előző évi maradvány költségvetésbe beépített összegét, valamint a lekötött betét megszüntetéséből realizálódott bevételt.
Az önkormányzat kiadásainak alakulása
adatok: forintban
Megnevezés
|
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Személyi juttatások
|
38 993 000
|
38 530 000
|
34 755 975
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
6 110 000
|
6 620 000
|
5 774 706
|
Dologi kiadások
|
43 427 000
|
51 148 000
|
46 812 985
|
Ellátottak pénzbeli juttatásai
|
2 110 000
|
2 834 000
|
2 036 655
|
Egyéb működési célú kiadások
|
6 388 000
|
10 416 898
|
4 661 323
|
Beruházási kiadások
|
27 000 000
|
33 458 557
|
9 044 837
|
Felújítási kiadások
|
0
|
72 273 923
|
9 177 502
|
Egyéb felhalmozási célú kiadások
|
0
|
0
|
0
|
Költségvetési kiadások összesen
|
124 028 000
|
215 281 378
|
112 263 983
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
68 871
|
31 134 637
|
Személyi juttatásokra 34.755.975 forintot költöttünk. Ez az összes kiadás 31 %-a. Az összeg tartalmazza a 3 fő 8 órás és az egy fő 4 órás közalkalmazott juttatásait, a közmunkaprogramban-, valamint a polgármester részére kifizetett béreket is. Itt számoljuk el továbbá az önkormányzattal megbízási jogviszonyban lévők megbízási díjait is.
A dologi kiadásokon belül 15,2 %-os értéket képviselnek az üzemeltetési anyagok kiadásai. Ide soroljuk az élelmiszer-, hajtó-és kenőanyag-, irodaszer-, tisztítószer beszerzéseket.
12,4 millió forintot költött önkormányzatunk szakmai tevékenységet segítő szolgáltatásokra. Ebbe a kategóriába soroljuk a háziorvosi-, fogorvosi alapellátásért kifizetett vállalkozói díjakat, valamint az ügyvédi-, belső ellenőri-, projekt előkészítési feladatokat ellátók díjait is.
Egyéb szolgáltatásokra ( gépjármű- és vagyonbiztosítás, banki költségek, szállítási szolgáltatás, postaköltség) közel 6 millió forintot fizettünk ki, mely az összes dologi kiadás közel 13 %-át jelenti.
adatok:forintban
Megnevezés
|
Összeg
|
%-os érték
|
Szakmai anyagok
|
186 303
|
0,4
|
Üzemeltetési anyagok
|
7 115 717
|
15,2
|
Kommunikációs szolgáltatások
|
1 558 648
|
3,3
|
Közüzemi díjak
|
4 660 324
|
10,0
|
Vásárolt élelmezés
|
135 561
|
0,3
|
Bérleti és lízingdíjak
|
76 930
|
0,2
|
Karbantartási költségek
|
4 474 185
|
9,6
|
Közvetített szolgáltatások
|
1 655 592
|
3,5
|
Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások
|
12 430 393
|
26,6
|
Egyéb szolgáltatások
|
5 998 594
|
12,8
|
Működési célú előzetesen felszámított ÁFA
|
6 520 031
|
13,9
|
Fizetendő ÁFA
|
1 622 000
|
3,5
|
Egyéb dologi kiadás
|
378 707
|
0,8
|
Dologi kiadások összesen
|
46 812 985
|
100
|
Egyéb működési célú kiadások
Az egyéb működési célú kiadások (4.661.323 Ft.) tartalmazzák a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyát érintő 2016. december, valamint a 2017. III. negyedévig elszámolt kiegészítését, a társulásoknak fizetett támogatásokat, az Arany János tehetséggondozó programban résztvevő tanuló ösztöndíját, a belső ellenőri feladatellátás után fizetett díjat valamint az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez szükséges forrást.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyát érintő hozzájárulása 2017. évben 3.596.866 forint volt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:
adatok: forintban
Időszak
|
Hozzájárulás összege
|
2016. december hó
|
656 223
|
2017. I. negyedév
|
693 847
|
2017.II. negyedév
|
1 177 170
|
2017. II. negyedév
|
1 069 626
|
Összesen
|
3 596 866
|
Hunya Község Önkormányzatának a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltség 2017. évi működési kiadásait az elszámolások alapján 3.597 ezer Ft összegű önkormányzati hozzájárulással kellett kiegészíteni. Önkormányzatunk a 2017-es évben 3.596 ezer Ft összegű támogatást utalt Gyomaendrőd részére, melyből 2016. évről áthúzódó kiegészítő támogatás 656 ezer Ft, melyet a kirendeltség december hónapban jelentkezett működési kiadásaihoz kellett biztosítania.
2018. február 6-án átutalásra került a 2017. IV. negyedévre vonatkozó hozzájárulás, melynek összege 1.312.421 forint volt.
2018. február 6-án átutalásra került a 2017. IV. negyedévre vonatkozó hozzájárulás, melynek összege 1.312.421 forint volt.
A következő táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai Kirendeltségnél felmerült kiadásokat és realizálódott bevételeket tartalmazza a 2017.01.01 - 2017.12.31. időszakban:
adatok forintban
Kiadás
|
|
Személyi juttatás
|
7 506 218
|
Járulék
|
1 662 179
|
Dologi kiadás
|
2 121 472
|
Jegyző bér+járulék+személyi jellegű kifizetés
|
503 422
|
Kiadás összesen
|
11 793 291
|
|
|
Bevétel
|
|
Működési támogatás
|
7 465 000
|
Bérkompenzációs támogatás
|
75 227
|
Önkormányzati hozzájárulás (2017.1-3. hónap)
|
693 847
|
Önkormányzati hozzájárulás (2017.4-6. hónap)
|
1 177 170
|
Önkormányzati hozzájárulás (2017.7-9. hónap)
|
1 069 626
|
Önkormányzati hozzájárulás (2017.10-12.hónapban)
|
1 312 421
|
Bevétel összesen
|
11793291
|
A civil szervezetek részére 206.858 forint támogatás került kifizetésre az alábbiak szerint:
adatok: forintban
Támogatott
|
Támogatási összeg
|
Hunyai óvodások támogatása ( fürdőbelépő )
|
8 858
|
Körösi Vízgazdálkodási Társulás
|
48 000
|
Színfolt Mazsorett Egyesület
|
50 000
|
Békés Megyei Polgárőrök Szövetsége
|
100 000
|
Összesen:
|
206 858
|
Beruházási kiadásként 9.044.837 forint került elszámolásra, melyet az alábbi táblázatban mutatunk be:
adatok: forintban
Megnevezés
|
Összeg
|
Urnafal építés
|
435 902
|
Tűzfal kiépítés
|
83 439
|
Vonólap,traktor,eke,pótkocsi vásárlás
|
7 000 000
|
Kisértékű tárgyi eszköz beszerzés
|
1 525 496
|
Összesen
|
9 044 837
|
Felújítási kiadásként 9.177.502 forint jelentkezett önkormányzatunknál. Ebből az összegből az orvosi rendelő felújítása történt meg.
Az önkormányzat 2017. december 31-én 103.017.566 Ft maradvánnyal rendelkezett:
Megnevezés
|
Értéke forintban
|
2017. évi maradvány
|
103 017 566
|
2018. évi költségvetésbe beépítésre került
|
84 032 000
|
VP pályázat önereje / 146/2016 (XII. 16.) Kt. határozat /
|
16 535 000
|
Közmunka áthúzódó bér és járulék kiadása 2018.
|
2 350 000
|
2018. évben még felhasználható összeg
|
100 566
|
A 2018. évi költségvetés készítésekor 8.362.000 forint működési célú maradványt kellett beépítenünk ahhoz, hogy a költségvetés működési hiány nélküli legyen. A felhalmozási célú maradvány beépítése a 2017. évben meginduló TOP-os beruházásokhoz szükséges forrást biztosítja. A 16.535.000 forintos tétel képviselő testületi döntéshez kapcsolódó útfelújítás önereje (VP pályázat). A közmunkaprogram áthúzódó bér és járulék kiadásai is a 2017. évi maradványt terhelik. A táblázatból látható, hogy az önkormányzat 2017. évi maradványa szinte teljes egészében kötelezettséggel terhelt.
A vagyon alakulása 2017. évben
A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök állományi értéke előző évhez képest közel 62.623 eFt-tal növekedett, ami a KEOP-1.3.0. pályázat keretében megvalósuló beruházás (víziközmű vagyon) rendezéséből, valamint az önkormányzat által - előzőekben részletezett -beruházásoknak köszönhető.
Az önkormányzat tartós részesedései az alábbiak:
Vízművek részesedés: 4.928.000 Ft.
Regionális Hulladékkezelő: 140.000 Ft.
Gyomaközszolg Kft.: 250.000 Ft.
Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Társulás: 7.658 Ft.
Részesedések összesen: 5.325.658 Ft.
A pénzeszközök egyenlege 50.298 eFt-tal növekedett a tavalyi évhez képest. Az év végi pénzkészlet: 110.353.500 forint, ami tartalmazza a TOP-os pályázati források összegét is.
Az önkormányzat kötelezettsége 2017. év végén 5.442 eFt., ebből kifizetetlen szállítói számla 2.557 eFt. volt.
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől.
I. Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
A személyi változások miatt felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra a polgármester jogosult. A jegyző, aljegyző kötelezettségvállalásra vonatkozó szabályait, feltételeit a Gazdálkodási szabályzat rögzíti.
Összességében a fenti intézkedések eredményeként folyamatosan biztosított, hogy a dolgozók a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a községi ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a közös hivatal, mint önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten megbeszélésre kerülő témakörök és az ott elhangozottakról készült összefoglalók szintén minden vezető és hivatali dolgozó számára elérhető. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtanak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakat a községi és hivatali dolgozók is figyelemmel kísérhetik.
A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve a települések Gazdálkodási szabályzatában meghatározott dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester, a hivatal működésével kapcsolatos kötelezettség vállalás utalványozására a jegyző jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A közüzemi számlák érvényesítésére külső szakember, energetikus került alkalmazásra. A teljesítés igazolása, a jogosultak köre a Gazdálkodási szabályzatban került rögzítésre. A beérkező számlák szignálása az iktatói érkeztetést követően a napi postabontás során történik. Az eljárás bevezetésével lehetővé vált a pénzügyi követelést tartalmazó okiratokkal kapcsolatos teljesítés igazolás folyamatában történő ellenőrzése.
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását a POLISZ rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője, illetve a kirendeltség vezetők a felelősek.
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt évben egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni, ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban jelentkezik, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoznak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben kerül sor. Mindez jelentős többletfeladatot ró a hivatal dolgozói számára, hiszen az új rendszer használatához szükséges képzések, adatok migrálása a napi munkavégzés mellett fog jelentkezni.
II. Hatékony gazdálkodás biztosítása
A költségvetési intézmény gazdálkodása során a belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései, valamint a gazdasági szervezeti feladatkörébe tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának nettó értéke alapján. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron, üzemanyag beszerzése, mobil szolgáltató kiválasztása. A villamos energia és gáz beszerzése szintén a Kbt. szabályai szerint történt meg évente, ami lehetővé teszi a legkedvezőbb árat adó szolgáltató kiválasztását.
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből. A POLISZ rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a települések honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
A beszámolóval érintett időszakban a testületi ülések száma, ideértve a bizottsági és társulási üléseket is jelentősen növekedett, ami csökkentette az előkészítésre fordítható időkeretet. Az alapos és széleskörű kockázat és hatásvizsgálat követelménye így nehezen elégíthető ki. A folyamatosan változó jogszabályi környezet, és a szűk határidők egyre nehezebb feladat elé állítják a döntés előkészítőit. Sok esetben problémát jelent a szakképzett, gyakorlattal rendelkező munkaerő hiánya is. Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
A hatósági munkavégzés területén a kiadmányozási jogosultságok újra szabályozásával biztosítottá vált a többszöri ellenőrzés, a „négy szem” elvének érvényesülése. A jóváhagyási rendszer a kirendeltségek esetében elektronikus úton történik az ügymenet modell megküldését követően. A belső kontrollt segíti az ügyvédi tanácsadás igénybevételének lehetősége, melynek során az érintett szervezeti egység vezetőjével együttesen lehet az adott problémát megbeszélni.
Előzetes hatásvizsgálat az Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendeletéhez
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
Hunya Község Önkormányzatának 2017. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy biztosított volt a stabil gazdálkodás a település számára. A kapott állami támogatás, a realizálódott helyi adó és egyéb saját bevétel biztosította a forrást a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához.
A 2017-es gazdasági évben biztosított volt az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez a szükséges forrás.
A közfoglalkoztatási programok megteremtették annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források adottak voltak.
Környezeti és egészségi hatás:
A megalkotásra kerülő rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A település-egészségügy működéséhez szükséges források biztosítottak voltak.
Adminisztrációs teher:
A feladatok ellátása adminisztrációs többlet teherrel nem járt. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartása és szükséges mértékű fejlesztése biztosított volt.
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
A zárszámadási rendelet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
A település 2017. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás az önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendeletéhez
Az 1.§-ban meghatározott kiadási és bevételi főösszeg a ténylegesen realizálódott kiadások és bevételek összegét tartalmazza.
A 2.§ az ellátandó feladatokhoz kapcsolódóan realizálódott bevételek részletezését mutatja be.
A 3.§-ban meghatározott, jogcímenként ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
A 4.§-ban meghatározott önkormányzati működési kiadás az önkormányzati feladatokhoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5.§ a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6.§ az önkormányzat felújítási, beruházási, egyéb felhalmozási és finanszírozási kiadásait mutatja be.
A rendelet 7.-16.§-ban rögzített mellékletekben megjelenő kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
Kérem a Képviselő-testületet Hunya Község Önkormányzata 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
Döntési javaslat
"2017. évi zárszámadási rendelet"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2018. (…) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzata 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) az Önkormányzat 2017. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 246.416 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 143.400 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) az intézményi működési bevétel teljesítése 19.152 ezer forint,
b) a működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről teljesítése 43.740 ezer forint,
c) a működési célú átvett pénzeszköz teljesítése 741 ezer forint,
d) a közhatalmi bevételek teljesítése 27.005 ezer forint,
e) az önkormányzatok működési költségvetési támogatása teljesítése 3.311 ezer forint,
f) a felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről teljesítése 68.430 ezer forint,
g) a működési célú finanszírozási bevétel teljesítése 84.037 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza, a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek maradványa felhasználását és az egyéb finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 94.042 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 34.756 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 5.775 ezer forint,
c) dologi kiadás 46.813 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás államháztartáson belülre 4.454 ezer forint
e) működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre 207 ezer forint,
f) ellátottak pénzbeli juttatása 2.037 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciók szerinti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § Az Önkormányzat beruházási kiadása 9.045 ezer forint, felújítási kiadása 9.178 ezer forint, melynek részletezését a 7. melléklet tartalmazza.
7. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 8. melléklet tartalmazza.
8. § Az Önkormányzat jóváhagyott és teljesített átlagos statisztikai állományi létszámadatait a 9. melléklet tartalmazza.
9. § Az Önkormányzat 2017. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 10. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat vagyonának kimutatását a 11. melléklet tartalmazza.
11. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
12. § A közvetett támogatások mérlegét a 13. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat maradványát a 14. melléklet tartalmazza.
14. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2017-2020. években a 15. melléklet mutatja be.
15. § Az Önkormányzat 2017. évet követő kötelezettség vállalásait a 16. melléklet tartalmazza.
16. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: