4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi Bizottság
2018. december 19-i ülésére

Tárgy:   Hunya Község Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Balogh Rita, Takács Gabriella
Előterjesztő:   Hegedüs Roland polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. § (1) bekezdése.

Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a következő évi költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a tervezési folyamatokat már ebben az időszakban elindítani, a várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
 
A koncepciót, Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2018. július 20-i ülésén fogadott el. 
 
Hunya Község Önkormányzatának 2019. évi mérlege
                                                                                                                                         adatok: eFt
 
A
B
C
 
Megnevezés
2018. eredeti
2019. terv
1
Intézményi működési bevétel
17 050
15 350
2
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
63 458
36 566
3
Működési célú átvett pénzeszköz
315
0
4
Közhatalmi bevételek
28 100
29 050
5
Önkormányzat működési költségvetésének támogatása
4 385
4 239
6
Működési bevétel összesen
113 308
85 205
7
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés
0
0
8
Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről
0
0
9
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
0
0
10
Felhalmozási bevételek összesen
0
0
11
Finanszírozási bevétel-működési célú
8 362
4 784
12
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
75 670
10 891
13
Finanszírozási bevétel összesen
84 032
15 675
14
Tárgyévi bevételek összesen
197 340
100 880
15
Személyi juttatás
40 852
27 679
16
Munkaadókat terhelő járulék
6 855
5 735
17
Dologi kiadás
64 362
55 596
18
Működési célú támogatásértékű kiadás
6 711
7 703
19
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
290
290
20
Elvonások és befizetések
0
0
21
Működési célú tartalék
0
0
22
Ellátottak pénzbeli juttatása
2 600
2 500
23
Működési kiadás összesen
121 670
99 503
24
Felújítás
65 670
10 891
25
Beruházás
10 000
0
26
Felhalmozási kiadás összesen
75 670
10 891
27
Finanszírozási kiadások
0
164
28
Tárgyévi kiadás összesen
197 340
110 558
29
Működési hiány 2019.
0
-9 514
 
Bevételek számbavétele
Központi költségvetési támogatás
 
I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást. 
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása 
A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,33 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,59 fő), mely a tavalyi évben 38,19 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 160 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 47 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Hunya önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.912 eFt-tal szükséges hozzájárulni. 
2. A településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
· Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot (2.239 eFt)
· Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra (4.192 eFt)
·Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. (500 eFt)  
·Közutak fenntartásának támogatása – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók, ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. (1.823 eFt) 
3. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása (3.500 eFt)a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
 
4. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása  (79 eFt)
 
Beszámítás összege

Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2017. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján van kiegészítő támogatás illetve támogatáscsökkentés. Községünk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 44.842 Ft/fő, amely alapján az alábbi állami támogatásra számíthat községünk:

Támogatás jogcíme
Támogatás (Ft.)
Egyéb kötelező önkormányzati feladat támogatása
3 500 000
Lakott külterülettel kapcsolatos támogatás
79 050
Zöldterület gazdálkodással kapcsolatos támogatás
2 238 920
Közvilágítással kapcsolatos feladat támogatása
4 192 000
Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat támogatás
500 181
Közutak fenntartásával kapcsolatos feladat támogatás
1 822 810
Támogatás összesen:
12 332 961
Beszámítás összege a költségvetési törvény alapján
-10 464 276
Támogatás összesen a beszámítás után:
1 868 685
 
II. Gyermekétkeztetés támogatása
A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatására a jelenlegi adatok alapján 570 eFt. összegben számíthatunk.
 
III. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás összege 1.800 eFt. Ezt az összeget a települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és közművelődési feladatainak biztosítására kell fordítani.
 

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

 

A fogorvosi alapellátás bevétele – előre láthatólag – nem változik az előző évhez képest. 1.868 eFt. bevételre számíthatunk.
A háziorvosi szolgálat esetében 11.014 eFt-ot állítottunk be a költségvetési bevételek közé.  
A koncepció készítésekor még nem állt rendelkezésünkre végleges információ a közmunkaprogram 2019. évi pályázataival kapcsolatban. Az azonban már látható, hogy arányaiban kevesebb lesz a betölthető létszámkeret, ezzel csökken a tervezhető bevétel is. A közfoglalkoztatási mintaprogramok tervezett bevétele a 2019-es évben 11.611 eFt.

Ebbe a bevételi kategóriába tartozik még az EFOP pályázathoz kapcsolódó bevétel 12.073 eFt.

Ezen bevételi kategóriánál tervezett összegek nagymértékű csökkenése az előző évhez képest, a közmunkaprogram és az EFOP-os pályázathoz kapcsolódó bevételek változásából adódik.
 
 
Közhatalmi bevételek

 

Az alábbi adóbevételeket építettük be a költségvetési koncepcióba:
 
Adónem
2019. évi terv (Ft.)
Magánszemélyek kommunális adója
4 500 000
Iparűzési adó
21 000 000
Gépjármű adó
3 500 000
Pótlék és bírság
50 000
Várható adóbevételek összesen
29 050 000
 
 
Önkormányzati saját bevétel

 

A koncepcióban megjelenő saját bevételünk 15.350 eFt. A bevételek tervezésénél az idei év tényleges adatait vettük figyelembe. A tulajdonosi bevételeknél tartjuk nyilván a földhaszonbérlet-, a vagyonhasznosítási jutalék-, vagyonkezelési díj-, valamint a bérleti díjak értékét.
 
Bevételi kategória
2019. évi terv (Ft.)
Készletértékesítés ellenértéke
150 000
Szolgáltatások ellenértéke
1100 000
Közvetített szolgáltatások ellenértéke
1500 000
Tulajdonosi bevételek
2500 000
Étkeztetés
7500 000
Kiszámlázott általános forgalmi adó
2500 000
Kamatbevételek, egyéb működési bevételek
100 000
Saját bevétel összesen:
15 350 000
      

Működési célú finanszírozási bevétel

A 2018. évben keletkezett maradványból – ami 2018. december végén lesz ismert számunkra – 4.784 eFt-ot építettünk be a működési kiadások fedezetére, mely az alábbi tételekből tevődik össze: ( adatok eFt-ban)
 
Hosszú távú közmunkaprogram áthúzódó bér és járulék kiadása
217
Közmunkaprogram áthúzódó bér és járulék kiadása
2924
Védőnői feladatellátáshoz kapcsolódó pénzeszköz
800
Civil szervezetek támogatása ( előző évi határozat alapján)
50
EFOP pályázat áthúzódó költségek
793
Feladattal terhelt maradványként beépítésre kerül:
4784

Összességében megállapítható, hogy a koncepcióban megjelenő bevételek és kiadások számbavétele után az önkormányzatnak -9.514 eFt működési forráshiányt kell pótolnia a 2018. évi maradványból.
 

Felhalmozási célú finanszírozási bevétel

A 2018. évi maradvány terhére beépítésre került – szintén feladattal terhelt maradványként – 10.891 eFt. a VP pályázathoz kapcsolódó önerő, melyről 2017-ben döntött a Képviselő-testület.

Kiadások számbavétele

A koncepció készítésekor rendelkezésre álló információk alapján az önkormányzat  2019. évi terv előirányzata a személyi juttatások esetében 27.679 eFt, és az ehhez kapcsolódó járulék összege 5.735 eFt. A személyi juttatások 2019. évre tervezett összege, nagyarányú csökkenést mutat az előző évhez képest, amely a közmunkaprogram betölthető létszámának csökkenéséből, valamint az EFOP pályázathoz kapcsolódó kifizetések csökkenéséből ered. A közalkalmazotti jogviszonyban álló munkavállalók létszámában változás az előző évhez képest nem várható. A többi kiadási kategóriában a 2018. évi időarányos tényadatok kerültek megtervezésre.
A Képviselő-testület elé beterjesztett koncepcióban a fejlesztési kiadások közé jelenleg a VP pályázat önereje került betervezésre.

További fejlesztési kiadást – a 2018. évi maradvány függvényében – szükségszerű lenne beépíteni a község 2019. évi költségvetésébe. Ezen fejlesztési kiadások az alábbiak:
· Közművelődési alapfeladat tárgyi minimum feltétel biztosítása ( asztalok, projektor, vetítő vászon
· Temető rendezési szoftver
· Település rendezési terv
·  Általános beruházási kiadások                                                     
 
Hunya Polgármestere a község 2019. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette. 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Hunya Község Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepciója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

a) Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2019. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 100.880 eFt bevételi főösszeg (ezen belül 85.205 eFt. működési bevétel, 15.675 eFt. finanszírozási bevétel), továbbá 110.558 eFt. kiadási főösszeg (ezen belül 99.503 eFt. működési kiadás, 10.891 eFt. felhalmozási kiadás és 164 eFt. finanszírozási kiadás) mellett - azaz -9.514 ezer forint működési forráshiánnyal - alkalmasnak ítéli, hogy a 2019. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
 
b) Felkéri a jegyzőt, hogy a költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során a következő alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe