2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. november 27-i ülésére

Tárgy:   A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V.2.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Készítette:   dr. Csordás Ádám
Előterjesztő:   Hegedüs Roland polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdése értelmében a képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
 
A fenti jogszabályi rendelkezésre tekintettel, a Képviselő-testület a 2019. október 24. napi alakuló ülésen, a 123/2019. (X. 24.) Kt. határozatával megbízta az Ügyrendi Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság), hogy a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) felülvizsgálatát végezze el és a felülvizsgálat eredményét összefoglaló jelentést, vagy szükség szerint a módosító rendelet-tervezetet terjessze be a képviselő-testület novemberi ülésére.
 
A Bizottság és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal elvégezte az SZMSZ felülvizsgálatát, melyet követően összeállította az SZMSZ módosításáról szóló …/2019. (…) önkormányzati rendelet-tervezetet.
 
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
 
1. A módosítás gazdasági, költségvetési hatást nem eredményez.
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. A módosítás adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet elfogadása az adminisztrációs terheket nem növeli.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzat a rendelet-tervezet elfogadásával eleget tesz jogszabály által előírt kötelezettségének.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
 
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló  …/2019. (….) önkormányzati rendelet-tervezet
 
Általános indokolása
 
A 2019. október 13. napján tartott helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával új Képviselő-testület alakult meg, mely öt éves időszakra kapott felhatalmazást. A képviselő-testület az Mötv. rendelkezéseinek megfelelően köteles az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotni vagy felülvizsgálni a szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
 
Az Ügyrendi Bizottság a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal szakemberei közreműködésével felülvizsgálta a hatályos szervezeti és működési szabályzatot. A felülvizsgálat során a Bizottság megállapította, hogy a rendelet átfogó módosítása nem indokolt, ugyanakkor a normaszöveg számos rendelkezését módosítani, valamint hatályon kívül helyezni szükséges.
 
A módosítások, hatályon kívül helyező rendelkezések oka az alaprendeletben talált logikai, nyelvtani hibák javítása, valamint a jogalkotónak az általa alkotott jogszabályok utólagos tartalmi felülvizsgálatából adódó folyamatos kötelezettsége.
 
Részletes indokolás
 
az 1– 5. §-hoz
 
A módosító rendelet 1-5. §-a az alaprendelet szerkezeti egységeit újraszabályozó rendelkezéseit tartalmazza, mely módosítások oka a módosítással érintett rendelkezések logikai, nyelvtani felülvizsgálatán és azok jogharmonizációján alapul.
 
a 6. §-hoz

A rendelet 6. §-a a belső ellenőrzés ellátáshoz szükséges jogi keretet módosítja.
 
a 7-8. §-hoz

A rendelet 7. és 8. §-a a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét, és a vagyonnyilatkozat-tétel átadására vonatkozó rendelkezéseket határozza meg.
 
a 9-11. §-hoz

A rendelet 9. §-a az alaprendelet 5. mellékletét, a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett munkakörök felsorolását határozza meg.
A rendelet 10. §-a az alaprendelet 6. mellékletét, a Hunya Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását tartalmazó tevékenységi listát egészíti ki egy új kormányzati funkcióval.
A rendelet 11. §-a az alaprendelet 7. mellékletét, a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit tartalmazó módosított listát tartalmazza.
 
a 12. §-hoz

A módosító rendelet 12. §-a az alaprendeletben egyszerű szövegcserés módosító rendelkezéssel módosított rendelkezéseit tartalmazza.
 
a 13. §-hoz

A rendelet 13. §-a rendelkezik a módosító rendelet hatályba lépésének és hatályvesztésének napjáról, valamint az alaprendelet normaszövegének azon rendelkezéseiről, melyek a módosító rendelet következtében hatályukat vesztik.
 
Mindezekre tekintettel javaslom, hogy a Képviselő-testület az előterjesztést tárgyalja meg, és a rendelet-tervezetet fogadja el. 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V.2.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: rendelet alkotás és szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/2019. (…)önkormányzati rendelete
 a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésében foglalt kötelezettsége teljesítése céljából, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § (6) A Képviselő-testületet a 2019. október 13. napján tartott önkormányzati választásokat követően 4 fő egyéni listán képviselő, továbbá a lakosság által közvetlenül megválasztott polgármester alkotja. A megválasztott képviselők száma 5.”
 
2. § Az Ör. 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (2) A polgármester az önkormányzat képviselete során, illetve saját hatáskörében eljárva a hivatalos levelezésére állami címerrel, protokolláris levelezésre a község címerével ellátott bélyegzőket használ. A bélyegzők „Hunya Község” valamint az „Önkormányzata” és „Polgármestere” feliratokat tartalmazzák. A protokolláris iratokon, okleveleken használható az önkormányzat pecsétjét szimbolizáló szárazbélyegző lenyomat is.
 
3. § Az Ör. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (2) A képviselő-testület vagy helyi népszavazás dönt az önként vállalt feladatok köréről, a feladat ellátásának időtartamáról és a feladat megoldásának formájáról.”
 
4. § Az Ör. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (3) Nem kötelező és más szerv hatáskörébe nem tartozó feladat felvállalásáról legkésőbb a költségvetési rendelet-tervezet benyújtásakor dönthet a Képviselő-testület. Évközben a folyó költségvetésre is hatással bíró feladat ellátása önkéntesen csak indokolt esetben vállalható fel a forrás egyidejű megjelölésével.”
 
5. § Az Ör. 29. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. § (7) A nem képviselő bizottsági tag a megválasztásától számított 30 napon belül, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított harminc napon belül az önkormányzati képviselőre vonatkozó szabályok szerint vagyonnyilatkozatot köteles tenni.”
 
6. § Az Ör. 41. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„41. § (2) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei belső ellenőrzési feladatait külső szolgáltató útján látja el.
 
7. § Az Ör. 42. § helyébe a következő rendelkezés lép:
42. § A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségeket szabályozó jogszabály alapján vagyonnyilatkozat tételre kötelezettek körét az SZMSZ 5. melléklete tartalmazza.”
 
8. § Az Ör. 43. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„43. § (1) A 42. §-ban vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettnek a vagyonnyilatkozatát a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal személyzeti ügyintézőjének kell átadnia.”
 
9. § Az Ör. 5. melléklete helyébe a rendelet 1. melléklete lép.
 
10. § Az Ör. 6. melléklete helyébe a rendelet 2. melléklete lép.
 
11. § Az Ör. 7. melléklete helyébe a rendelet 3. melléklete lép.
 
12. § (1) Az Ör. 11. § (8) bekezdésében a „bizottság tervezett időpontját” szövegrész helyébe a „bizottsági ülés tervezett időpontját” szöveg lép.
(2) Az Ör. 40. § (1) bekezdésben az „Az éves beszámoló felülvizsgálata során az önkormányzat:” szövegrész helyébe az „Az éves beszámoló keretei között az önkormányzat:” szöveg lép.
(3) Az Ör. 41. § (3) bekezdésében az „októberi” szövegrész helyébe a „novemberi” szöveg lép.
 
13. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti
a) az Ör. 11. § (8) bekezdésében a „A bizottság elnöke a bizottság rendes ülést megelőző 10. és 8. nap közötti időpontra hívja össze.” szövegrésze,
b) az Ör. 13. § (3) bekezdés b) pontja,
c) az Ör. 22. § (1) bekezdése,
d) az Ör. 29. § (4a) bekezdése,
e) az Ör. 31. § (3) bekezdése,
f) az Ör. 35.§-a,
g) az Ör. 40. § (1) bekezdés d) pontja,
h) az Ör. 40. § (2) – (4) bekezdése,
i) az Ör. 40. § (5) bekezdésének a „A költségvetési szerveket számszaki beszámolójuk és szakmai működésük elbírálásáról, annak jóváhagyásáról írásban értesíti.” szövegrésze,
j) az Ör. 4. melléklete.
 
1. melléklet az …/2019. (…) önkormányzati rendelethez
[5. melléklet a 12/2013. (V.2.) önkormányzati rendelethez]

Az egyes vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett munkakörökről
Jegyző,
Aljegyző,
Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda vezetője,
Térségi Szociális Gondozási Központ vezetője,
Az önkormányzat által megbízott könyvvizsgáló
 
 
 
2. melléklet az …/2019. (...) önkormányzati rendelethez
[6. melléklet a 12/2013. (V.2) önkormányzati rendelethez]

Hunya Község Önkormányzat közfeladatai kormányzati funkció szerinti besorolása

ALAPTEVÉKENYSÉGI SZAKÁGAZAT:

841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Hunya Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

A
B
1
011130
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2
011220
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
3
013320
Köztemető-fenntartás és - működtetés
4
013350
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
5
041231
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
6
041232
Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás
7
041233
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
8
041236
Országos közfoglalkoztatási program
9
041237
Közfoglalkoztatási mintaprogram
10
045120
Út, autópálya építése
11
045160
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
12
047410
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
13
051030
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
14
062020
Településfejlesztési projektek és támogatásuk
15
063020
Víztermelés, -kezelés, -ellátás
16
064010
Közvilágítás
17
066010
Zöldterület-kezelés
18
066020
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
19
072111
Háziorvosi alapellátás
20
072112
Háziorvosi ügyeleti ellátás
21
072311
Fogorvosi alapellátás
22
074031
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
23
081030
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
24
082044
Könyvtári szolgáltatások
25
082092
Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
26
091140
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
27
092120
Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok
28
102031
Idősek nappali ellátása
29
102032
Demens betegek nappali ellátása
30
104037
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
31
104042
Család és gyermekjóléti szolgáltatások
32
104043
Család és gyermekjóléti központ
33
107051
Szociális étkeztetés szociális konyhán
34
107080
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok
 
 
3. melléklet az …/2019. (…) önkormányzati rendelethez
[7. melléklet a 12/2013. (V.2) önkormányzati rendelethez]

A kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei
 
  1. lakossági folyószámlával nem rendelkező munkavállalók és ellátottak szociális juttatásának kifizetése,
  2. igazgatás-szolgáltatási díjak,
  3. vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
  4. egyéb előre nem látható, működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések a gazdasági szervezet vezetőjének engedélyével

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe