1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. február 23-i ülésére

Tárgy:   Hunya Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Hegedüs Roland polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az önkormányzat 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2021. július 15-i ülésén fogadott el.
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a település jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
A 2022. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult. Hunya Község Polgármestere a 93/2021. (XII. 15.) Hunya Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2022. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani.
 
A költségvetési koncepció tárgyalására benyújtott anyaghoz képest az alábbi legfontosabb változások kerültek pluszba beépítésre:
-          bérek korrekciója (minimálbér és garantált bérminimum változásának figyelembe vétele)
-          iparűzési adóbevétel változásainak figyelembe vétele,
-          2022. évi közfoglalkoztatási programelemek költségeinek és bevételeinek beépítése,
-          2022. évre áthúzódó feladatok meghatározása (pl: Belvíz program áthúzódó számlái).
 
 
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat.
 
Bevételek számbavétele
 
Működési célú bevételek:                                                             
                                                                                                                                                                                                                                             Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Állami támogatás
15.554
20.657
Közhatalmi bevételek
24.550
29.910
Saját működési bevétel
14.817
17.027
Működési célú pénzeszköz átvétel
31.684
36.088
Működési célú maradvány
29.974
22.227
Működési bevétel összesen
116.579
125.909
 
1.         A települési önkormányzatok működésének támogatása
 
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (5.495.500 Ft/fő, kiegészítő támogatás összege: 41.500 Ft/fő, melynek összege előző évben 5.475.000 Ft/fő volt)
Kapott támogatás összege: 212.321 E Ft a kiegészítő támogatás összege: 1.604 E Ft (Hunya Községre eső támogatás összege: 9.112 E Ft). A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,66 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,87 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő), mely a tavalyi évben 38,78 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 92,5 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 10,6 millió Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 6.031 ezer Ft-tal (Várhatóan felmerülő költség: 15.143 E Ft, figyelembe vehető állami támogatás összege: 9.112 E Ft) szükséges hozzájárulni 2022. évben. 
 
Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. Kapott támogatás összege: 2610 ezer Ft, melyből 2.530 ezer Ft alap, 80 ezer Ft kiegészítés.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása település-kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 4.389 ezer Ft, melyből 4.192 ezer Ft alap,197 ezer Ft kiegészítés.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. Kapott támogatás összege: 616 ezer Ft, melyből 500 E Ft alap, 116 ezer Ft kiegészítés.
    • Közutak fenntartásának támogatása: a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 235.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 1.967 ezer Ft, melyből 1.887 E Ft alap, 80 ezer Ft kiegészítés.
    • A település üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 778 E Ft összegű kiegészítő támogatás (2022. évi bérintézkedésekhez) került megítélésre.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. Kapott támogatás összege: 4.800 ezer Ft, melyből 4.500 ezer Ft alap, 300 ezer Ft kiegészítés.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás – kapott támogatás összege: 89 ezer Ft, melyből 84 ezer Ft alap, 5 ezer Ft kiegészítés. Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos.
  • Beszámítás összege
2021. évtől ezen a jogcímen nem terheli az önkormányzatokat támogatás csökkenés.
 
·         Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
 
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 52.995 Ft-ról 63.133 Ft-ra növekedett, így a fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege: 11.767 E Ft, mely összeg 2.938 ezer Ft összegű növekedést mutat előző évhez képest.
 
 
2.      Szünidei étkeztetés támogatása
 
Ezen a jogcímen a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása jelenik meg.  2022. évre ezen a jogcímen nem igényeltünk támogatást, ugyanis az arra jogosult család az elmúlt 2 évben sem vette igénybe. Amennyiben a jogosult az év során igénybe veszi, a tényleges adatok alapján jogosult lesz a támogatásra az önkormányzat.
                              
3.      A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a települést megillető támogatás összege 2.270 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
4.      A települési önkormányzatok működési költségvetési támogatásai és kiegészítő támogatásai
 
A központi költségvetés az 5000 lakos alatti települési önkormányzatok részére biztosít támogatást a polgármester illetménye és költségtérítése 2022. évi emelésének ellentételezése érdekében, melynek összege településünkön 3.916 ezer Ft.
 
Az állami támogatás összege 20.657 ezer Ft, ami az önkormányzat részére 2022. évben kiutalásra is kerül, hiszen megszűnt az a beszámítási rendszer, ami az állami támogatások összegét csökkentette.
 
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
A közhatalmi bevételek előirányzata 5 millió Ft összegű növekedést mutat, mely összeg az iparűzési adóbevételnél jelentkezik az előző évi realizálódott 29 millió Ft bevétel figyelembevételével.
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 17 millió Ft. Az előző évhez képest egy 2,2 millió Ft összegű növekedés várható, ami abból adódik, hogy 2022. évben az étkeztetés bevétele az előző évben realizálódott bevétel figyelembevételével lett megtervezve.
 
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei (előző évi programok: 820 E Ft, 2022. évben induló programok: 12.203 E Ft), a háziorvosi és fogorvosi feladatellátáshoz biztosított NEAK támogatás 16.520 E Ft összege, illetve a kieső iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó támogatás 6 millió Ft összege. A közművelődési ágazatban a 20%-os bérfejlesztés ellentételezésére 545 ezer Ft bértámogatásra jogosult az önkormányzat.
 
A működési célú maradvány 22.227 millió Ft összegéből 15.496 ezer Ft feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 1.912 ezer Ft a 2021. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 9.606 E Ft a NEAK támogatás adott feladatra 2021. évben fel nem használt kerete, továbbá itt jelenik meg az állami megelőlegezés finanszírozásának összege 639 ezer Ft értékben, illetve a belvíz projekt működési kiadásokat finanszírozó támogatásának 2.205 ezer Ft összege. 270 ezer Ft a 2021. évi belső ellenőrzés díja, 864 ezer Ft Kamut Község Önkormányzattal a védőnői szolgálat ellátására kötött együttműködési megállapodás alapján 2018, 2019, 2020 évekre elszámolt hozzájárulás összege.  6.731 ezer Ft összegű maradvány pedig a működés egyensúlya érdekében lett beépítve a költségvetési rendeletbe.
 
 
Felhalmozási célú bevételek:
                                                                                                                                                                                               Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Felhalmozási bevétel
11.900
0
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
205.184
7.300
Felhalmozási bevétel összesen
217.084
7.300
 
 
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege 7.300 ezer Ft, ami forrást biztosít a tervezett fejlesztési kiadásokra.   
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett dologi kiadások a 2021. évi eredeti előirányzat szintjén maradjanak, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadások és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerüljenek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2021. évi összegekből indultunk ki.
 
A bérköltségek meghatározásánál a 260.000 Ft összegű garantált bérminimummal és a 200.000 Ft összegű minimálbérrel, az egészségügyi ágazatban és a közművelődési ágazatban 20%-os, a köztisztviselőknél 18,5%-os bérfejlesztéssel, a polgármester esetében a jogszabály által meghatározott 62,9 %-os bérfejlesztéssel számoltunk. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2022. január 1-től 15,5 %-ról 13%-ra csökkent.
A rendelet tervezetben a köztisztviselői illetményalap bruttó összege: 66.550 Ft, 2021. évben 56.160 Ft volt, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
 
   Működési kiadások:
                                                                                                                                      Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Működési kiadás
91.491
115.956
-személyi juttatás
29.448
39.734
-munkaadókat terhelő járulék
3.522
4.164
-dologi kiadás
67.093
59.365
-működési célú kiadás, pénzeszköz átadás, ellátottak pénzbeli juttatása
15.893
22.007
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások összege 2021-es évhez képest 34,9 %-os növekedést mutat, egyrészt a 2022. évi bérintézkedések hatására, másrészt a közművelődési ágazatban foglalkoztatott 1 fő létszám bérköltségének viselése új feladata az önkormányzatnak.  A növekedés tényezői között kell megemlíteni a közfoglalkoztatási programok várható bérköltségeit, illetve a garantált bérminimum változás hatását.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 13 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
 
A dologi kiadások csökkenése önkormányzati szintre összesítve 7,7 millió Ft. A csökkenés indoka elsősorban az, hogy a belvizes projekt működési kiadásainak finanszírozására 2021 évben 13,1 millió Ft volt tervezve, amiből 2022. évre 2.205 ezer Ft húzódott át.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege 6 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez elsősorban a szolidaritási hozzájárulás 2,9 millió Ft összegű növekedésével indokolható. A közös hivatal költségeihez való hozzájárulás is mintegy 2,2 millió Ft-tal növekedik a bérintézkedések miatt. Kamut Község Önkormányzattal a védőnői szolgálat ellátására kötött együttműködési megállapodás alapján 2018, 2019, 2020 évekre elszámolt hozzájárulás összege 864 ezer Ft összegben elszámolásra került.
 
 
Az ellátottak pénzbeli juttatása jogcímen az előző évi keretnek megfelelő összeg (1,9 millió Ft) került betervezésre 2022. évben is.       
 
Felhalmozási kiadások
 
A fejlesztési célú kiadások körében  500 ezer Ft vízkárelhárítási terv elkészítésére, 800 ezer Ft összegben az önkormányzat épületében 2 db klíma berendezés és 4 db szék vásárlására, 2.200 ezer Ft Település fejlesztésre (Községháza tábla és megvilágítása, önkormányzat udvarán tárolószín építés, virágládák beszerzés, egyéb kisértékű tárgyi eszköz beszerzés), 300 ezer Ft konyhai eszköz beszerzésre, illetve 3.500 ezer Ft a 2022. évben induló pályázatok saját erejére és megelőlegezésére lett tervezve.
 
 
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
 
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
 
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházás befejezését és a további működtetését.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben.
A közfoglalkoztatási programok megteremtik annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
 
Környezeti és egészségi következményei:
 
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A folyamatban lévő belvízrendezési projekt környezetünk védelmét szolgálja, biztosítja a fenntartható fejlődést.
 
Adminisztrációs terhek:
 
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását biztosítja a költségvetés.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
 
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
 
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
 
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi költségvetése
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal önálló gazdasági szervezettel rendelkezik. A Közös Hivatal látja el Gyomaendrődön az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház és Művelődési Ház, Kállai Ferenc Művelődési Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Gyomaendrődi Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Gyomaendrődi Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2022. évi költségvetési tervezet Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2022. évben az alábbiak szerint alakul:
 
·         Gyomaendrőd: 47 fő (ebből a létszámból 1 fő kisegítő személyzet)
·         Csárdaszállás: 3 fő
·         Hunya: 3 fő
 
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2022. évre számolva 38,66 fő. Ebből a létszámból 35,87 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,14 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,65 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 44 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 10,6 millió Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 6 millió  Ft. A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések. A hunyai kirendeltségen dolgozó köztisztviselők bér és járulékköltségének összege 13,6 millió Ft, a dologi költség 1,5 millió Ft, a hivatal működési támogatásának Hunya Községre eső része 9,1 millió Ft.
A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege 214 millió Ft, a saját bevétel összege 3,9 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 326 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 14 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 7,1 millió Ft. 2022. január 1. napjától a köztisztviselői illetményalap 56.100 Ft-ról 66.550 Ft-ra módosul, melynek költségvetésre gyakorolt hatása 23,7 millió Ft.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt. 
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok jól használhatók. A 2019-es költségvetési évtől bevezetésre kerültek az ASP szakrendszerek, melyek rendszerszintű használatának elsajátítása jelentős terhet és többlet feladatot ró a hivatal valamennyi dolgozójára. Az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése tovább folytatódik a 2022-es gazdálkodási évben.
 
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
 
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy a dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vesznek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
 
 
4. Megvalósítási terv
 
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves cafetéria keret 332.750 Ft/fő.
 
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. A működésben rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
 
Indoklás az Önkormányzat 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez
A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 133.209 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a felhalmozási bevételek pedig a megvalósítandó beruházások forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban a bevételek jogcímenkénti bontásban lettek bemutatva.
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 125.270 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
A rendelet-tervezet 6.§-ában a fejlesztési kiadásokra tervezett 7.300 ezer Ft az önkormányzat 2022. évi beruházási elképzeléseit foglalja magába.
A rendelet-tervezet 7.§-ában az önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemterve és likviditási terve került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 8.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2022-2025. évekre.
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 10.§-a az önkormányzat 2022. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 16.955 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet-tervezet 11.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó közvetett támogatás jelenik meg.
A rendelet-tervezet 12.§-ában a Közös Hivatal működéséhez való hozzájárulás kerül bemutatásra.
A rendelet-tervezet 13.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
A rendelet-tervezet 14.§-ában a közmunka-programhoz kapcsolódó 2023. évre áthúzódó kötelezettség összege jelenik meg.
A rendelet-tervezet 15.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült és még folyamatban van.
A rendelet-tervezet 16.§-a a rendelet hatálybalépésének időpontjáról rendelkezik.
A rendelet-tervezet 17. §-a rögzíti, hogy a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 8/2021. (XII.16.) önkormányzati rendelet a költségvetési rendelet hatályba lépésekor hatályát veszti.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és a döntési javaslat elfogadását.
 
  
Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Hunya Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének .../2022. (.... ...) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének
a)      bevételi fő összegét 133.209 ezer forintban,
b)      kiadási fő összegét 133.209 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. §
Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a)      a működési bevételek előirányzataként 103.682 ezer forintot,
b)      a felhalmozási bevételek előirányzataként 0 ezer forintot,
c)       a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 22.227 ezer forintot,
d)      a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 7300 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. §
Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 125.270 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a)      személyi juttatás 39.734 ezer forint,
b)      munkaadókat terhelő járulék 4.164 ezer forint,
c)       dologi kiadás 59.365 ezer forint,
d)      működési célú támogatásértékű kiadás 19.807 ezer forint,
e)       működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 300 ezer forint,
f)       a működési célú tartalék 0 ezer forint,
g)      ellátottak pénzbeli juttatása 1.900 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. §
Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
6. §
(1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 7.300 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a)      az Önkormányzat felújítási kiadása 0 ezer forint,
b)      beruházási kiadása 3.800 ezer forint,
c)       egyéb felhalmozási kiadásra 3.500 ezer forint.
(3) Az Önkormányzat finanszírozási kiadása 639 ezer forint,
(4) A fejlesztési kiadásokat és a finanszírozási kiadásokat a 6. melléklet részletezi.
7. §
Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 7. melléklet tartalmazza.
8. §
Az Önkormányzat 2022-2025. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 8. melléklet tartalmazza.
9. §
Az Önkormányzat jóváhagyott létszámkeretét a 9. melléklet tartalmazza.
10. §
Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 10. melléklet tartalmazza.
11. §
A közvetett támogatások kimutatását a 11. melléklet tartalmazza.
12. §
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal működési költségeihez való 2022. évi hozzájárulás kimutatását a 12. melléklet tartalmazza.
13. §
A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 13. melléklet tartalmazza.
14. §
Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 14. melléklet tartalmazza.
15. §
Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programját a 15. melléklet tartalmazza.
16. §
Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
17. §
Hatályát veszti a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 8/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelet. 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe