1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. április 27-i ülésére
2022. április 27-i ülésére
Tárgy: | Hunya Község Önkormányzatának 2021. évi zárszámadási rendelete | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Hegedüs Roland polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján elkészült Hunya Község Önkormányzata 2021. évi költségvetésének beszámolója.
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2021. évi költségvetését a 2/2021. (II.25.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2021. évben 4 alkalommal került sor, mely változás pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változását, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
A 2021-es évben a testület által elfogadott költségvetési rendeletben meghatározott feladatok végrehajtására került sor.
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2021. évben az alábbiak szerint alakultak:
Adatok ezer forintban
|
Megnevezés
|
2021. terv
|
2021. IV. módosított előirányzat
|
2021. teljesítés
|
Telj.%-a
|
1
|
Intézményi működési bevétel
|
14 817
|
18 640
|
16 663
|
89,3%
|
2
|
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
31 684
|
28 073
|
27 982
|
99,6%
|
3
|
Működési célú átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
|
0
|
0
|
0
|
0,0%
|
4
|
Közhatalmi bevételek
|
24 550
|
34 121
|
34 120
|
99,9%
|
5
|
Önkormányzat működési költségvetésének támogatása
|
15 554
|
21 171
|
21 171
|
100,0%
|
6
|
Működési bevétel összesen
|
86 605
|
102 005
|
99 936
|
97,9%
|
7
|
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés
|
0
|
8
|
8
|
100,0%
|
8
|
Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről
|
11 900
|
26 472
|
14 571
|
55,0%
|
9
|
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
|
0
|
0
|
0
|
0,0%
|
10
|
Felhalmozási bevételek összesen
|
11 900
|
26 480
|
14 579
|
55,0%
|
11
|
Finanszírozási bevétel-működési célú
|
29 974
|
30 698
|
30 698
|
100,0%
|
12
|
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
|
205 184
|
222 683
|
222 683
|
100,0%
|
13
|
Finanszírozási bevétel összesen
|
235 158
|
253 381
|
253 381
|
100,0%
|
14
|
Tárgyévi bevételek összesen
|
333 663
|
381 866
|
367 896
|
96,3%
|
15
|
Személyi juttatás
|
29 448
|
30 830
|
28 173
|
91,3%
|
16
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
3 522
|
3 793
|
3 601
|
94,9%
|
17
|
Dologi kiadás
|
67 093
|
110 329
|
93 548
|
84,7%
|
18
|
Működési célú támogatásértékű kiadás államháztartáson belülre
|
13 693
|
13 904
|
13 324
|
95,8%
|
19
|
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
|
300
|
300
|
50
|
16,6%
|
20
|
Működési célú tartalék
|
0
|
13 097
|
0
|
0,0%
|
21
|
Ellátottak pénzbeli juttatása
|
1 900
|
1 740
|
1 546
|
88,8%
|
22
|
Működési kiadás összesen
|
115 956
|
173 993
|
140 242
|
80,6%
|
23
|
Felújítás
|
0
|
905
|
8
|
0,8%
|
24
|
Beruházás
|
217 084
|
190 792
|
174 617
|
91,5%
|
25
|
Egyéb felhalmozási célú kiadás
|
0
|
15 554
|
17
|
0,1%
|
26
|
Felhalmozási kiadás összesen
|
217 084
|
207 251
|
174 642
|
84,2%
|
27
|
Finanszírozási kiadások
|
623
|
622
|
622
|
100,0%
|
28
|
Tárgyévi kiadás összesen
|
333 663
|
381 866
|
315 506
|
82,6%
|
Hunya Község Önkormányzata a 2021. évi költségvetési bevételeinek módosított előirányzatát 96,3 %-ban, kiadásait 82,6 %-ban teljesítette.
Az önkormányzat bevételeinek alakulása
Az önkormányzat működési bevétele 97,9 %-ban teljesült.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
· Önkormányzatok működési támogatásai
Hunya Község Önkormányzata a 2021-es évben állami támogatásként 21.171 ezer Ft-ot realizált, mely az alábbi tételekből tevődik össze:
Adatok ezer forintban
Megnevezés
|
Összeg
|
Önkormányzatok működésének általános támogatása
|
13 280
|
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
|
9
|
Kulturális feladatok támogatása
|
2 270
|
Működési célú kiegészítő támogatás (iparűzési adóbevétel kiegészítése)
|
5 612
|
Működési támogatás összesen
|
21 171
|
Az önkormányzat részére 2021. évre a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 13.280 ezer Ft támogatás (zöldterület gazdálkodáshoz 2.530 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatása 4.192 ezer Ft, köztemető fenntartásra 100 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.887 Ft, az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 4.500 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 71 ezer Ft támogatás) került megállapításra. 2021. évben az önkormányzat kulturális feladatainak támogatására 2.270 ezer Ft támogatásban részesült. Az intézményen kívüli gyermekétkeztetés keretében 3 fő rászoruló gyerekek részére lett volna jogosult az önkormányzat támogatásra, de mivel a jogosultak nem vették igénybe az étkeztetést, az év folyamán folyamatosan lemondtunk a támogatásról. A kiutalt 9 ezer Ft összegű támogatásra sem jogosult az önkormányzat, ezért a beszámoló készítésével egyidejűleg megtörtént a támogatás visszafizetése. A működési célú kiegészítő támogatás jogcímen az önkormányzat 5.612 ezer Ft támogatásban részesült, mellyel az iparűzési adóbevétel kiesése került kompenzálásra.
· Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről
A működési célú támogatási bevétel 27.982 ezer Ft összegben teljesült. Az önkormányzat háziorvosi-, és fogorvosi feladatellátásra a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől (NEAK) származó bevétele 15.621 ezer Ft. Ebbe a bevételi kategóriába tartozik még az Nemzeti Foglalkoztatási Alaptól származó bevétel, melyet a közmunkaprogram működési költségeinek fedezetére biztosítottak 11.225 ezer Ft összegben. 962 ezer Ft kulturális alap támogatása, 171 ezer Ft pedig a regionális hulladékkezelő bérleti díjának önkormányzatra eső összege.
· Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
A felhalmozási célú támogatás 14.571 ezer Ft összegben realizálódott. Az önkormányzat a Magyar Faluprogram keretében14.453 ezer Ft összegű támogatást nyert kommunális eszközök beszerzésére. A Településfejlesztési Operatív Program keretében 2018. évben Konyha épületének korszerűsítése program keretében megvalósult beruházás elszámolásából adódóan 118 ezer Ft támogatás még megillette az önkormányzatot.
· Adóbevételek teljesülése
A 2021. évi adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
Adatok ezer forintban
Adónem
|
Eredeti éves terv
|
2021. évi bevétel
|
Teljesülés %-a
|
Eltérés a tervtől
|
Kommunális adó
|
4.500
|
4.540
|
100,8
|
40
|
Iparűzési adó
|
20.000
|
29.166
|
145,8
|
9.166
|
Pótlék
|
50
|
110
|
220,00
|
60
|
Helyi adók összesen
|
24.550
|
33.816
|
137,7
|
9.266
|
Iparűzési adó állami kompenzációja
|
5.000
|
5.612
|
112,2
|
612
|
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 137,7 %-ban teljesültek. Ez 9.266 ezer Ft-tal több, mint a tervezett éves bevétel. Ezt az iparűzési adó bevételének növekedése okozta annak ellenére, hogy 2021. évben a mikro-, kis- és középvállalkozások központi döntés alapján megfelezhették a fizetendő iparűzési adóelőlegüket. A 25.000 főnél kisebb lakosságszámú települések esetében az állam teljes egészében megtérítette az így kieső adóbevételt, ami további 5.612 ezer Ft, iparűzési adóhoz köthető állami támogatást jelentett.
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
Adatok ezer forintban
Adónem
|
Nyitó hátralék 2021.01.01.
|
Nyitó hátralékból még fennáll 2021.12.31.
|
Folyó évi hátralék keletkezése 2021. évben
|
Összes hátralék 2021.12.31.
|
Kommunális adó
|
2.942
|
1.887
|
1.010
|
2.897
|
Iparűzési adó
|
1.721
|
271
|
485
|
756
|
Gépjárműadó
|
1.055
|
551
|
0
|
551
|
Pótlék
|
366
|
252
|
187
|
439
|
Összesen:
|
6.084
|
2.961
|
1.682
|
4.643
|
2021-ben 3.123 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék 1.682 ezer Ft volt, így 1.441 ezer Ft-tal csökkent összességében az adókintlévőségek nagysága. A gépjárműadóban megmaradó 551 ezer Ft hátralékot továbbra is önkormányzatunknak kell behajtani, de a teljes összeg szintén tovább utalásra kerül a központi költségvetés részére. A nyitó hátralék csökkenését a befizetéseken túl az elévült adótartozások leírása okozta, melynek alakulását a következő táblázat szemlélteti:
Adatok forintban
|
Túlfizetés
|
Tartozás
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
|
302.935
|
Helyi iparűzési adó
|
|
10.350
|
Gépjárműadó
|
|
84.931
|
Pótlék
|
|
37.963
|
Összesen:
|
|
436.179
|
· Közvetett támogatások:
Az önkormányzat a helyi adórendelete alapján magánszemélyek kommunális adójában és iparűzési adóban biztosít kedvezményt, mentességet az adó megfizetéséből. 2021. évben az összes biztosított kedvezmény, mentesség 668 ezer Ft volt, ami közvetett támogatásként csökkentette az önkormányzat adóbevételét.
Adatok ezer forintban
Adókedvezmény, mentesség
|
Összeg
|
6.500 Ft/év mértékben az építési tilalom alatt nem álló telek után.
|
291
|
3.000 Ft/év mértékben, aki a tárgyév január 1. napján a 65. életévét betöltötte, az adó tárgyát képező ingatlanban életvitelszerűen egyedül lakik.
|
216
|
4.000 Ft/év mértékben, akinek az adó tárgyát képező ingatlana a település külterületén található.
|
152
|
Kommunális adó közvetett támogatás összesen:
|
659
|
Mentes az adó megfizetése alól az a vállalkozó, akinek a vállalkozási szintű adóalapja az 500 ezer forintot nem haladja meg.
|
9
|
Iparűzési adó közvetett támogatás összesen:
|
9
|
Összes közvetett támogatás 2021. évben:
|
668
|
· Önkormányzati saját bevételek
Az Önkormányzat saját működési bevételei 89,3 %-ban teljesültek.
Hunya Község Önkormányzatának saját bevételeit az alábbi tételek alkotják:
Adatok ezer forintban
Megnevezés
|
Megjegyzés
|
Összeg
|
Készletértékesítés bevétele
|
Közmunkaprogramban készlet értékesítés
|
7
|
Szolgáltatás ellenértéke
|
Térítési díj, jogosítvány újítás, mázsálás
|
240
|
Közvetített szolgáltatások
|
Továbbszámlázott rezsidíjak
|
166
|
Tulajdonosi bevételek
|
Önkormányzati épületek bérbeadása
|
1.724
|
Ellátási díjak
|
Étkeztetés
|
10.018
|
Kiszámlázott ÁFA
|
Kiszámlázott ÁFA
|
2.755
|
ÁFA visszaigénylés
|
Visszaigényelt Áfa
|
1.258
|
Kapott kamatok
|
Kamatbevétel
|
70
|
Egyéb működési bevétel
|
Előző évről földgáz, áramdíj visszatérítés
|
265
|
Biztosító által fizetett kártérítés
|
Kártérítés
|
160
|
Önkormányzati működési bevételek összesen
|
|
16.663
|
A saját bevételek körében a tulajdonosi bevétel jogcímen az ALFÖLDVÍZ Zrt részére kiszámlázott 2.770 ezer Ft vagyonhasznosítási díj hátralék keletkezett, mely összeget a beszámoló készítése időszakában pénzügyileg rendezett.
· Finanszírozási bevételek
Az önkormányzatnak 2021. évet megelőzően 252.742 ezer Ft összegű maradványa keletkezett, mely összegből 217.784 ezer Ft a belterületi belvízvédelmi rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó kötött felhasználású maradvány volt, a szabad maradvány összege 16.596 ezer Ft volt, mely összeg a település 2021. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta.
Az önkormányzat kiadásainak alakulása
Az önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 82,6 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadás 80,6 %-os teljesítést mutat, a tervezett felhalmozási kiadások 84,2 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 91,3 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében a 2 fő 8 órás és az egy fő 4 órás közalkalmazott juttatásait, a közmunkaprogramban kifizetett béreket valamint a polgármester részére kifizetett juttatást számoltuk el. Itt számoljuk el továbbá az önkormányzattal megbízási jogviszonyban lévők díját is.
Az önkormányzatnak 2021. évben is lehetősége volt két közmunkaprogram keretében átlagosan 9 fő közfoglalkoztatott foglalkoztatására, 100 %-os mértékű támogatással.
A munkaadókat terhelő járulék 94,9 %-ban teljesült. Az önkormányzatot a szociális hozzájárulási adó címén 15,5% járulékfizetési kötelezettség terheli a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkoztatás bérköltsége továbbra is 50%-os járulék kedvezményben részesült.
A dologi kiadások tervezett módosított előirányzatának 84,7 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások, a településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások. Az önkormányzatnál a háziorvosi-, és fogorvosi alapellátás költségei és a konyha költségei jelentős kiadási tételt képviselnek az önkormányzat dologi kiadásai körében.
Egyéb működési célú kiadások
A működési célú támogatásértékű kiadások 95,8 %-ban teljesültek, ezen kiadások legnagyobb arányát a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyát érintő általános működési kiadásai kiegészítése teszi ki.
Az alábbi táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltségének 2021. évben felmerült kiadásait és realizálódott bevételeit tartalmazza, Hunya Község Önkormányzat kiegészítő támogatásának elszámolásához.
Adatok ezer Ft-ban
Kiadások
|
Összeg
|
Személyi juttatás
|
9.916
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
1.502
|
Dologi kiadás
|
395
|
Jegyző bér+járulék lakosságarányos része
|
676
|
2020. évi képzési normatíva 3 fő
|
42
|
Közösen használt szoftverek, programok
|
155
|
Jegyző saját gépjármű hivatali célú használatának költsége
|
86
|
Kiadás összesen
|
12.772
|
Bevétel
|
|
Saját bevétel
|
0
|
Működési állami támogatás
|
9.152
|
Önkormányzati hozzájárulás
|
3.620
|
Bevétel összesen
|
12.772
|
2021. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltsége működési kiadása 12.772 ezer Ft összegben merült fel. 2021. évben az Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal Hunyai kirendeltsége működéséhez 2021. évre 9.152 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,67 fő köztisztviselői létszámra. Hunya Község Önkormányzata a Hivatal Hunyai kirendeltségének 2021. évi működési kiadásait 3.620 ezer Ft-tal egészítette ki. Az Önkormányzat 2021. évben 2.480 ezer Ft összegű támogatást utalt Gyomaendrőd Önkormányzata részére, a 2021. évi elszámolás során 1.140 ezer Ft összegű kiegészítő támogatás 2022. évben lett átutalva. 2020. évi elszámolás során 1.383 ezer Ft kiegészítő támogatás 2021. évben lett pénzügyileg teljesítve.
Egyéb működési támogatásként merült fel a Család-és gyermekjóléti Szolgálat működéséhez biztosított 397 ezer Ft. Az önkormányzat az önkormányzati társulások részére 25 ezer Ft hozzájárulást biztosított. A település egészségügyi feladatok (szúnyoggyérítés) keretében Gyomaendrőd Város Önkormányzata, mint gesztor önkormányzat lebonyolította a közbeszerzési eljárást. A felmerülő szakértői díj és eljárási díj Hunya Község Önkormányzatát lakosságszám arányosan terhelte 47 ezer Ft összegben, pénzeszköz átadási megállapodás alapján.
Civil szervezetek körében 50 ezer Ft támogatásban részesült a Békés Megyei Vöröskereszt Hunyai Alapszervezete.
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 1.546 ezer Ft támogatást fizetett ki.
Felújítási kiadások
Az önkormányzat felújítási kiadásai 8 ezer Ft összegben, 0,8 %-os mértékben merültek fel, mely összeg az ALFÖLDVÍZ Zrt által végzett ivóvíz rekonstrukciós kiadást tartalmazza.
Beruházási kiadások
Az önkormányzat fejlesztési kiadásokra 174.617 ezer Ft-ot fordított, mely összeg beruházási kiadásként merült fel. Az önkormányzat a Településfejlesztési Operatív Program keretében a Hunya Község belterületi belvízvédelmi rendszerének kiépítésével kapcsolatosan a tervezési kiadásokra 2.375 ezer Ft-ot fordított, a kivitelezés 157.097 ezer Ft-ba került. A beruházás 2021. évben megvalósult, az üzembe helyezés nem történt meg, a használatba vételi engedélyeztetés folyamatban van a beszámolás időszakában.
A Magyar Faluprogram keretében az önkormányzat 14.389 ezer Ft összegben kommunális eszközöket vásárolt.
A háziorvosi rendelő számítógép cseréje 168 ezer Ft-ba, a klíma berendezés 190 ezer Ft-ba került. A részletre vásárolt mobil telefon 104 ezer Ft összege merült fel. Az önkormányzat 74 ezer Ft összegben adaptert, 11 ezer Ft-ért 1 db tűzoltó készüléket vásárolt. A konyha részére 209 ezer Ft összegben konyhai eszközök beszerzésére került sor az elhasználódott edények pótlására.
Egyéb felhalmozási célú kiadás
A Magyar Faluprogram keretében az Óvodafejlesztési támogatás elszámolása során az önkormányzatnak 17 ezer Ft összegű visszafizetési kötelezettsége keletkezett.
Az Önkormányzat maradványának alakulása
Az önkormányzatnak 2021. évi költségvetésének végrehajtása során 52.390 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből 33.794 ezer Ft kötelezettségvállalással terhelt, az alábbi feladatokra:
· 1.911 ezer Ft közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2021. decemberi, 2022. januári és 2022. februári bér kiadásaihoz kapcsolódik,
· 639 ezer Ft a 2022. évi állami támogatás megelőlegezésének visszafizetése,
· 9.606 ezer Ft NEAK támogatás,
· 7.300 ezer Ft a 2022. évi tervezett fejlesztési kiadásokra (500 ezer Ft vízkárelhárítási terv készítése,800 ezer Ft önkormányzati épületben klíma beszerzés,
2.200 ezer Ft település fejlesztés, 300 ezer Ft konyhai eszközbeszerzés, 3.500 ezer Ft 2022. évben induló pályázatok saját erejére és megelőlegezésére),
2.200 ezer Ft település fejlesztés, 300 ezer Ft konyhai eszközbeszerzés, 3.500 ezer Ft 2022. évben induló pályázatok saját erejére és megelőlegezésére),
· 905 ezer Ft a víziközmű számla egyenlege,
· 270 ezer Ft belső ellenőr díja 2021. évi ellenőrzés után,
· 864 ezer Ft Kamut Község Önkormányzatának védőnői szolgálat hozzájárulása,
· 9 ezer Ft 2021. évi állami támogatás elszámolásából adódó visszafizetési kötelezettség,
· 3.625 ezer Ft a TOP 2.1.3 belterületi belvízvédelmi rendszer projekt áthúzódó kiadásaira,
· 1.933 ezer Ft TOP 2.1.3 belterületi belvízvédelmi rendszerrel kapcsolatos projekt elszámolásából adódó kötelezettségre,
· 6.732 ezer Ft a 2022. évi költségvetési egyensúlyának biztosítására.
Az önkormányzat 2021. évi maradványából 18.596 ezer Ft szabad maradványként mutatható ki.
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2021. évben 587.653 ezer Ft-ról 728.846 ezer Ft-ra csökkent. 2021. évben megvalósult felújítások és fejlesztések közel 170 millió Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 30 millió Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
Hunya Község Önkormányzata 2021. január 1-én 5.068 ezer Ft részesedéssel rendelkezett, egyrészt az Alföldvíz Zrt-ben 4.928 ezer Ft összegben, valamint a Regionális Hulladékkezelő Kft-ben 140 ezer Ft összegben.
A Magyar Államkincstár Önkormányzati Pénzügyi Szabályszerűségi Ellenőrzési Főosztálya által kiadott állásfoglalás, valamint a részesedésekre 2020. évben az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet 18. § (1)-(2) bekezdésének előírásai alapján a 2020. költségvetési év mérlegfordulónapjára, azaz 2020. december 31. napjára vonatkozóan az Alföldvíz Zrt-ben lévő 352 db 14.000 Ft/db névértékű részvénycsomag év végi értékelési feladatai során értékvesztést kellett elszámolnunk. Az Alföldvíz Zrt. 2019. évi éves beszámoló mérlegadatai alapján a saját tőke/jegyzett tőke aránya 1.713.350/3.814.734 = 0,449, így a részvények értéke 55,1 %-kal csökkent. Az elszámolt értékvesztés összege: 2.715.328 Ft (17/2021. (III. 8.) Hunya Kt. határozata alapján. 2020. december 31-én az értékvesztés elszámolását követően az Alföldvíz Zrt-ben lévő önkormányzati részesedés 2.213 ezer Ft-ra csökkent. 2021. évben az Alföldvíz Zrt taggyűlése az önkormányzat tulajdonában lévő 352 db 14.000Ft/db névértékű részvénycsomagját 4.600Ft/db névértékre leszállította, ezért összesen 3.308.800 Ft összegű tőkekivonás történt, melynek hatására az önkormányzat részesedése lecsökkent 1.619.200 Ft-ra.
Hunya Község Önkormányzata 2021. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat.
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől. Működtetéséről a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be.
I. Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
Az ASP szakrendszer bevezetését követően felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra a polgármester jogosult, melyet az önkormányzat gazdálkodási szabályzata rögzít.
A munkavállalók részére biztosított, hogy a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a községi ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a közös hivatal, mint önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten megbeszélésre kerülő témakörök és az ott elhangozottakról készült összefoglalók szintén minden vezető és hivatali dolgozó számára elérhető. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtanak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakat a községi és hivatali dolgozók is figyelemmel kísérhetik.
A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve az általa kijelölt dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A teljesítés igazolására a polgármester jogosult az önkormányzat Gazdálkodási szabályzata alapján.
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását az ASP rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője felelős.
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt években egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni. Ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban és 2019-ben jelentkezett, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoztak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben került sor.
II. Hatékony gazdálkodás biztosítása
A költségvetési intézmény gazdálkodása során a belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései, valamint a gazdasági szervezeti feladatkörébe tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának nettó értéke alapján. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron, üzemanyag beszerzése, mobil szolgáltató kiválasztása. A villamos energia és gáz beszerzése szintén a Kbt. szabályai szerint történt meg évente, ami lehetővé teszi a legkedvezőbb árat adó szolgáltató kiválasztását.
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből és a költségvetési intézmények gazdálkodását bemutató rendszeres beszámolókból. Az ASP rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a község honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
A beszámolási időszakban teljesen új körülményként és működéssel kapcsolatos kockázatként jelent meg a COVID-19 világjárvány okozta korlátozó intézkedések hatása. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I.29.) Kormányrendeletre tekintettel a Katasztrófa védelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Hunya Község Önkormányzata képviselő-testületének feladat- és hatáskörében eljárva a polgármester lett az egyszemélyi döntéshozó szerv. Ez nem csak a polgármester személyét érintő többlet jogosítvány, hanem egy olyan új döntési mechanizmus, melynek korábban nem volt kialakult gyakorlata.
Normál működés esetén az alapos és széleskörű kockázat és hatásvizsgálat követelménye nehezen elégíthető ki. A folyamatosan változó jogszabályi környezet és a szűk határidők egyre nehezebb feladat elé állítják a döntés előkészítőit. A veszélyhelyzet időszakában a döntéshozatalt egyébként nagyban segítő bizottsági véleményező munka szükségképpen elmaradt. A testületi és bizottsági véleményezésre csak online formában volt lehetőség, erre azonban minden nagy horderejű döntés meghozatala előtt sor került.
2021. évben is problémát jelent a szakképzett, gyakorlattal rendelkező munkaerő hiánya is, azonban a pandémiás állapot tovább nehezítette a feladat ellátást. Kollégák egészsége érdekében a Közös Önkormányzati Hivatalban a személyes ügyfélfogadás a veszélyhelyzet alatt szünetelt. A kis gyermeket nevelők és a veszélyeztetett korcsoportba tartozó kollégák számára otthoni munkavégzést biztosítottunk. Az ezzel kapcsolatos munkaszervezés a kezdeti időszakban jelentős többlet terhet és kockázatot jelentett, nem csak az informatikai eszközök biztosítása miatt, hanem az adatvédelmi szabályok betartása miatt is. A hivatalban jelenléti munkát végző kollégák esetén is egyre nagyobb terhet jelentett a határidők pontos betartása és a megváltozott munkakörülményekhez való alkalmazkodás.
Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
A hatósági munkavégzés területén a kiadmányozási jogosultságok újra szabályozásával biztosítottá vált a többszöri ellenőrzés, a „négy szem” elvének érvényesülése. A jóváhagyási rendszer a kirendeltségek esetében elektronikus úton történik az ügymenet modell megküldését követően. A belső kontrollt segíti az ügyvédi tanácsadás igénybevételének lehetősége, melynek során az érintett szervezeti egység vezetőjével együttesen lehet az adott problémát megbeszélni.
Külső ellenőrzések
2020. júliusában a Magyar Államkincstár éves ellenőrzési terve alapján a 2020. évre vonatkozóan átfogó szabályszerűségi pénzügyi ellenőrzést indított. Az ellenőrzés kiterjedt Gyomaendrőd Város Önkormányzatára és költségvetési szerveire, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települési Önkormányzati Társulására és intézményeire, a Nemzetiségi Önkormányzatokra, valamint Csárdaszállás és Hunya Község Önkormányzataira. A végleges jelentést 2021. április 22-én kapta meg önkormányzatunk. Az ellenőrzés javaslatai 3 területre irányultak. A belső kontrollrendszer értékelése alapján 5 intézkedést javasoltak, a könyvvezetési és adatszolgáltatási kötelezettség ellenőrzésével kapcsolatban 2 intézkedést jelöltek meg, az éves költségvetési beszámoló ellenőrzésével kapcsolatos intézkedések száma 3. A megállapításokra intézkedési tervet kellett készítenünk és megküldenük a Magyar Államkincstár részére. Az ellenőrzést még utóellenőrzés követi.
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat az előterjesztés mellékletét képezi.
Előzetes hatásvizsgálat az Önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletéhez
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
Hunya Község Önkormányzatának 2021. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy biztosított volt a stabil gazdálkodás a település számára. A kapott állami támogatás, a realizálódott helyi adó és egyéb saját bevétel biztosította a forrást a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához. A 2021. évi zárszámadási rendelet 52.390 ezer Ft maradványt tartalmaz, melyből a szabad maradvány összege a település 2022. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
A közfoglalkoztatási programok megteremtették annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források adottak voltak.
Környezeti és egészségi hatás:
A megalkotásra kerülő rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A település-egészségügy működéséhez szükséges források biztosítottak voltak.
Adminisztrációs teher:
A feladatok ellátása adminisztrációs többlet teherrel nem járt. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartása és szükséges mértékű fejlesztése biztosított volt.
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
A zárszámadási rendelet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
A település 2021. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás az önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletéhez
Az 1.§-ban meghatározott 367.896 ezer Ft bevételi főösszeg és 315.506 ezer Ft kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
A 2.§-ban meghatározott bevétel az ellátandó feladatok során realizálódott bevételeket tartalmazza.
A 3.§-ban meghatározott jogcímenként ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
Az 4.§-ban meghatározott 140.242 ezer Ft összegű önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5.§ a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6.§ az önkormányzat felújítási, beruházási, egyéb felhalmozási és finanszírozási kiadásait mutatja be.
A rendelet 7.-15.§-ban rögzített mellékletekben megjelenő kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
A beszámolót készítő Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK180217
Kérem a Képviselő-testületet Hunya Község Önkormányzata 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi Bizottság | ||
" 2021. évi zárszámadási rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, titkos szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2022. (…) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzata 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2021. évi zárszámadásának
a) bevételi fő összegét 367.896 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 315.506 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 99.936 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 14.579 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 30.698 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 222.683 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 140.242 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 28.173 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 3.601 ezer forint,
c) dologi kiadás 93.548 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 13.324 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 50 ezer forint,
f) a működési célú tartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.546 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 174.642 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 8 ezer forint,
b) beruházási kiadása 174.617 ezer forint,
c) egyéb felhalmozási célú kiadása 17 ezer forint.
(3) Az Önkormányzat finanszírozási kiadása 622 ezer forint,
(4) A fejlesztési kiadásokat és a finanszírozási kiadásokat a 6. melléklet részletezi.
7. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 7. melléklet tartalmazza.
8. § Az Önkormányzat jóváhagyott és teljesített átlagos statisztikai állományi létszámadatait a 8. melléklet tartalmazza.
9. § Az Önkormányzat 2021. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 7. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat vagyonának kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
11. § A közvetett támogatások mérlegét a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Az Önkormányzat 2021. évi maradványa 52.390 ezer Ft, a 12. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2021-2024. években a 13. melléklet mutatja be.
14. § Az önkormányzat működési kiadások kötelező és önként vállalt feladtok szerinti csoportosítását a 14. melléklet tartalmazza.
15. § Az önkormányzat tartós kötelezettségvállalásáról készült kimutatást forrásonként a 15. melléklet tartalmazza.
16. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal