3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. december 14-i ülésére
2022. december 14-i ülésére
Tárgy: | Hunya Község Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Kiszely Imre polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
A költségvetési koncepció a település következő évi költségvetési rendeletének alapját képezi, lehetőséget biztosít a testület számára, hogy már ebben az időszakban átgondolja a 2023-es évre várható bevételeket és kiadásokat, áttekintse az alapvető célokat, feladatokat, rendszerezze az ismert és tervezett kötelezettségeket.
A koncepciót Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2021. július 19-i ülésnapján fogadott el.
Bevételek számbavétele
1. A települési önkormányzatok működésének támogatása
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati Hivatal működési támogatása (5.537.000 Ft/fő, melynek összege előző évben 5.495.500 Ft/fő volt)
A 2023. évi költségvetési törvény alapján a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal hunyai kirendeltségének elismert hivatali köztisztviselői létszáma 1,63 fő, amire támogatás számítható, ténylegesen 3 fő a foglalkoztatott létszám. A közös hivatal hunyai kirendeltségének 2023. évre várható felmerülő kiadása 16.301 ezer Ft, melyből az állami támogatás 9.059 ezer Ft, az önkormányzatnak a felmerülő költségekhez 7.242 ezer Ft összeggel szükséges hozzájárulni.
Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. Kapott támogatás összege: 2.610 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 335.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 4.389 E Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 85 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. Kapott támogatás összege: 616 E Ft.
- Közutak fenntartásának támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 245.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 1.967 E Ft.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. Kapott támogatás összege: 4.800 E Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás – kapott támogatás összege: 89 E Ft
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
- Beszámítás összege
2021. évtől ezen a jogcímen nem terheli az önkormányzatokat támogatás csökkenés.
· Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 79.558 Ft, így a fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege: 20.854 E Ft, mely összeg 9.087 ezer Ft összegű növekedést mutat előző évhez képest.
2. Szünidei étkeztetés támogatása
Ezen a jogcímen a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása jelenik meg. 2023. évre ezen a jogcímen nem igényeltünk támogatást, ugyanis nincs arra jogosult, aki miatt az önkormányzat igénybe vehetné ezt a támogatást. Amennyiben az ügyfél a jogosultságot megszerzi, a tényleges adatok alapján jogosult lesz a támogatásra az önkormányzat.
3. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a települést megillető támogatás összege 2.270 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés kiadásaira kell fordítani.
2022. évi maradvány
2022. évi működési maradványként az önkormányzat 2023. évi költségvetése forrásaként 11.880 ezer Ft összegű bevétele (2.137 ezer Ft közfoglalkoztatás keretében kapott előleg, melynek felhasználására 2022. december és 2023. január hónapban kerül sor, a háziorvosi szolgálat előző évek maradványa 9.035 ezer Ft összegben, 50 ezer Ft kulturális ágazat 2022. decemberre eső béremelés összege, polgármester bérfejlesztésére 2022. évre kapott támogatásból 163 ezer Ft 2022. decemberre eső béremelés, 495 ezer Ft pedig visszafizetési kötelezettség (a polgármester választás eredményeként a polgármester főállású helyett tiszteletdíjasként látja el feladatát) feladattal terhelten került meghatározásra. Az önkormányzat 7.000 ezer Ft összegű fejlesztési maradványa a 2023. évi fejlesztési terveit biztosítja.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél a betervezett dologi kiadások a 2022. évi eredeti előirányzat szintjén jelennek meg a koncepcióban, kizárólag a feladat növekedésből adódó többlet kiadások, valamint a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerültek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2022. évi összegekből indultunk ki.
Az önkormányzat 2022. évi tervezett működési kiadásai
A bérköltségek meghatározásánál azt vettük alapul, miszerint központi javaslat alapján a garantált bérminimum 260.000 Ft-ról 299.000 Ft-ra 15 %-os mértékű növekedése várható 2023. január 1. napjától. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 13 % A köztisztviselői illetményalap kalkulált bruttó összege: 66.550 Ft, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
Az önkormányzat 2023. évben tovább szeretné folytatni a közmunkaprogramját, melynek keretében 14 fő foglalkoztatását tervezi. A szociális program keretében 6 fő foglalkoztatására nyílik lehetőség 100 %-os támogatással. A hosszabb időtartamú támogatás keretében 8 fő foglalkoztatását tervezi az önkormányzat 90%-os támogatással, a fennmaradó 10 % saját erő igénye 1.023 ezer Ft.
Az önkormányzat 2023. évi tervezett felhalmozási kiadásai
A felhalmozási célú kiadások között 7.000 ezer Ft lett elkülönítve. A település fejlesztésre ( önkormányzat udvarán tároló szín építés, virágládák beszerzése és egyéb kis értékű tárgyi eszköz beszerzése) 3.000 ezer Ft kiadást tervez. 2022. évben betervezésre került 500 ezer Ft a vízkárelhárítási terv elkészítésére, mely nem valósult meg, a kiadás áthúzódik 2023. évre. Az önkormányzat 2023. évben induló pályázatok saját erejére és megelőlegezése 3.500 ezer Ft keretösszeget biztosít.. Az önkormányzat a felhalmozási kiadások forrására 7.000 ezer Ft összegű felhalmozási célú maradványt jelöl ki.
Hunya Község önkormányzata a KEHOP-2.2.2-15-2021-00160 számú Konzorcium (Kamut és Murony Községekkel) a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében „Kamut központú agglomerációs szennyvízelvezetése és tisztítása” című program pályázatot nyert 1.586.135 ezer Ft összegű támogatásra. A projekt 1.186.479 ezer Ft uniós forrásból, 337.210 ezer Ft hazai forrásból és 62.446 ezer Ft egyéb kiegészítő támogatásból fog megvalósulni. A program megvalósítására 2023-2024. években kerül sor. Jelenleg az évekre történő költségvetés megbontása nem ismert, ezért nem került beépítésre a költségvetési koncepcióba.
A 2023. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
132.357
|
Működési bevételek
|
113.477
|
Felhalmozási bevételek
|
0
|
Finanszírozási bevételek
|
18.880
|
Forrás hiány
|
20.320
|
Kiadások
|
152.677
|
Működési kiadások
|
145.677
|
Felhalmozási kiadások
|
7.000
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
Az összeállított költségvetési koncepció jelenleg 20.320 ezer Ft működési hiányt mutat, mely azt jelenti, hogy a 2023. évben képződő tárgyévi bevételek nem biztosítják a kiadások finanszírozását. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
A 2023. évi költségvetési koncepció elkészítése során az alábbi tényezők befolyásolták a működési hiányt:
· a központilag javasolt 15%-os bérfejlesztéssel a 299.000 Ft összegű garantált bérminimummal számolva a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltségén dolgozó 3 fő köztisztviselő bérintézkedéséből 1.454 ezer Ft többletköltség jelentkezik, melyhez a központi költségvetés nem nyújt fedezetet.
· Az önkormányzat részére a muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi törvény, valamint a kapcsolódó 20/2018. (VII.9.) EMMI rendelet előírja, hogy minden községben legalább közösségi színteret kötelező működtetni, ahol a feladatellátó a közművelődési alapszolgáltatások zavartalan biztosítása érdekében legalább egy, legalább középfokú közművelődési szakképzettséggel (szakképesítéssel) rendelkező szakembert köteles foglalkoztatni. A Nemzeti Művelődési Intézet a települések közösségi életének fejlesztése érdekében elindította a Közművelődési Foglalkoztatási és Képzési Programot. A 2023. évi koncepcióban éves kiadással számoltunk a közművelődési asszisztensre vonatkozóan, mivel a feladatot a törvény kötelezően írja elő önkormányzatnak. 2023. évre várható többletköltség 3.964 ezer Ft összegben jelentkezik, melyhez a központi költségvetés nem biztosít forrást. A 082092 kormányzati funkción a közművelődéssel kapcsolatos feladaton a dologi kiadásként 7.000 ezer Ft lett megtervezve, melyből 5.000 ezer Ft a az éves működési költségeket( rezsi, üzemeltetési, szakmai anyag beszerzés stb.), valamint 2.000 ezer Ft kulturális rendezvények tervezet költségét foglalja magába. A közművelődési feladathoz az önkormányzat 2.270 ezer Ft támogatást kap az előző évi szinten. Az önkormányzat LEDER pályázat keretében 2022. évben pályázatot nyújtott be Helyi fejlesztések keretében önkormányzati rendezvények költségére is, amennyiben a pályázat pozitív elbírálásban részesül, annak függvényében tud dönteni a képviselő-testület a 2023. évben megvalósítandó kulturális rendezvények számáról és nagyságáról.
· Az önkormányzat fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege 20.854 E Ft, mely összeg 9.087 ezer Ft összegű növekedést mutat előző évhez képest.
· Hunya Község gazdálkodását alapvetően befolyásolja a világban zajló energia válság, melynek hatására 2022. augusztus 1-től jelentősen megnövekedett a villamos energia és a földgáz fogyasztás költsége. Az önkormányzat 2021. október 22-én 2022-2023 évre megkötötte az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt-vel a közvilágítási szerződést, melyben rögzítésre került 41,42 Ft/kWh egységárral a mért közvilágítási áramdíjra vonatkozóan. 2022 augusztus 1-től a forgalmi alapú rendszerhasználati díj 52 ezer Ft összeggel növekedett havonta. A közvilágítás költségét az állami támogatásból finanszírozza az önkormányzat. Az önkormányzat előző évi tényleges földgáz felhasználása alapján a várható ( a Magyar Államkincstár a 2023. évi megalapozó állami támogatás meghatározásához közölt) 628,2 Ft/m3 árral számolva 10,7 millió Ft, a villamos energia felhasználás alapján 177,01 Ft/kWh árral számolva 2 millió Ft többletköltséget eredményez. A földgáz és a villamosenergia ára várhatóan 6 szorosára fog növekedni. A költségek csökkentése érdekében az önkormányzat fűtésre a napelemmel rendelkező épületek esetében az olcsóbb villamos energia költséggel tudják kiváltani a drága földgáz költséget. Az önkormányzat az intézményi földgáz és a villamos energia beszerzésére 2022. november hónapban árajánlatot kért 3 szolgáltatótól, melyre árajánlatot nem kapott, ezért 2023. évre nem tudott szerződést kötni. 2022 A szolgáltatók tájékoztatása alapján leghamarabb 2022. december 16-a után tudnak árajánlatot adni.
Az önkormányzat 2022. évi gazdálkodása maradványának összege jelenleg nem ismert. 2022. november 30.-i pénzkészlete 79.485 ezer Ft volt, mely alapján arra lehet következtetni, hogy jelentős maradvánnyal fog rendelkezni, mellyel 2023. évi költségvetési pozícióját fogja javítani.
2023. évi költségvetési rendelet összeállításánál annak érdekében, hogy működési hiány nélkül fogadja el a testület a 2023. évi költségvetési rendeletét célszerű felülvizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségét, mert az előző évi maradványból való finanszírozás az önkormányzati tartalék csökkenéséhez vezethet. Az előző években keletkező maradvány az önkormányzat fejlesztését célszerű, hogy szolgálja, többek között pályázatok saját erejét.
Hunya Község Polgármestere a település 2023. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját - az előterjesztés mellékletében rögzített részletező táblázatokkal - további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából beterjesztette.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi Bizottság | ||
"Hunya Község Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2023. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 132.357 ezer forint bevételi főösszeg (ezen belül 113.477 ezer forint működési bevétel, 0 ezer forint felhalmozási bevétel, 18.880 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 152.677 ezer forint kiadási főösszeg (ezen belül 145.677 ezer forint működési kiadás és 7.000 ezer forint felhalmozási kiadás) 20.320 ezer Ft működési hiány mellett a 2023. évi költségvetési rendelet-tervezet elkészítéséhez felkéri a jegyzőt, hogy az alábbi alapelveket érvényesítse:
a) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
b) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
c) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
d) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2023. 02. 15.
Felelős: Kiszely Imre
Hivatali felelős: Ugrainé Gróf Éva