1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi Bizottság
2015. november 3-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2016. évi Belső Ellenőrzési Tervének elfogadására
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Dr. Széll Attila
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Bizottság

Fonyód Város Önkormányzat  

2016. évi belső ellenőrzési terve

 A belső ellenőrzés tervezésének bemutatása

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 61. §-a szerint az államháztartási kontrollok célja az államháztartás pénzeszközeivel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás biztosítása. Az államháztartás belső kontrollrendszere a költségvetési szervek belső kontrollrendszere keretében valósul meg, beleértve a belső ellenőrzést is. A belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője felelős, az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembe vételével és egyben köteles olyan szabályzatokat kiadni, folyamatokat kialakítani és működtetni, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.

A 2013. január 1-jén hatályba lépett Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 119. § rendelkezik - többek között - a helyi önkormányzat belső ellenőrzési rendszere működésének főbb szabályairól, megjelölve az általa elérni kívánt fontosabb célokat is. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is. Az utóbbi ellenőrzési forma a tulajdonosi funkcióval összefüggő átfogó vagy általános ellenőrzésként valósul meg.

A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdésének e) pontja a jegyző gazdálkodási feladat- és hatáskörébe sorolja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését.

A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 370/2011.(XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Bkr.) 29. § (1) bekezdése minden költségvetési szerv részére kockázatelemzésen alapuló stratégiai és éves ellenőrzési terv készítését írta elő.

Az Mötv. 119. § (5) bekezdése szerint a helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet a Képviselő-testület az előző év december 31-ig hagyja jóvá.

 
I. Az éves ellenőrzési terv összeállítása

Fonyód Város Önkormányzat 2016. évi éves belső ellenőrzési terve összeállítása során a belső ellenőrzés figyelembe vette a Bkr. és a Fonyódi Polgármesteri Hivatal Belső Ellenőrzési Kézikönyvének előírásait, a Nemzetközi és a Belső Ellenőrzés Szakmai Gyakorlatának Nemzetközi Normáit (IIA Normák) és a magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok 5000-es Tervezési standardjait, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium a 2016. évi, az éves ellenőrzési terv elkészítéséhez kiadott módszertani útmutatójának szempontjait.

A terv a kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon és a rendelkezésre álló erőforrásokon alapul.

 Az ellenőrzési terv elkészítése során felhasznált kimutatások, elemzések, egyéb dokumentumok

A 2016. évi belső ellenőrzési terv Fonyód város Önkormányzat belső ellenőrzésének a 2016. – 2019. évi stratégiai tervén és megbeszéléseken, interjúkon a jegyzőtől és az egyes szervezetek vezetőitől összegyűjtött célok, mint szervezeti stratégiai célkitűzések szolgálnak alapul.

A Bkr. 22.§ (1) b) pontja szerinti stratégiai ellenőrzési terv ismeretében az éves ellenőrzési terv elkészítéséhez, interjú keretében felmérésre kerültek a kockázati tényezők és a kockázatosnak ítélt folyamatok.

 Meghatározásra kerültek azok a folyamatok, amelyekre a belső ellenőrzésnek fókuszálni kell.

 A kockázatelemzés során értékelésre kerültek az egyes folyamatokhoz tartozó egyedi kockázatok és megtörtént összesítésük, majd a belső ellenőrzés feladatainak kiválasztására.

 Figyelembe vette a belső ellenőrzés a 2015. év belső ellenőrzések során készült ellenőrzési jelentésekből összegyűjtött megállapításokat, javaslatokat, illetve azokra vonatkozó intézkedéseket.   

 Nagyon fontos kockázati tényező a kontrollkörnyezet (pl. a jogszabályok) változásaira való reagálás.

A kockázatos folyamatok meghatározása tekintetében az állandó folyamatok közül az önkormányzati vagyongazdálkodás és az intézményi működés kapott nagyobb súlyt.

 
Az éves ellenőrzési terv tartalmazza

 - az ellenőrzési tervet megalapozó elemzések és a kockázatelemzés eredményének összefoglaló bemutatást,

- a tervezett ellenőrzések tárgyát

- az ellenőrzések célját

- az ellenőrizendő időszakot

- a rendelkezésre álló és a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását

- az ellenőrzések típusát

- az ellenőrzések tervezett ütemezését

- az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység megnevezését

- az egyéb tevékenységeket.

A külső szolgáltatói feladatellátás miatt a soron kívüli ellenőrzések és a kötelező szakmai képzések szakértői nap szükséglete nem kerülhet tervezésre.

 
Az éves ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzés

F
onyód Város Önkormányzat 2016. évi Belső Ellenőrzési terve kockázatelemzésen alapul, melyet a belső ellenőrzési vezető számára a Magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok 5300 számú irányelve alapján a Bkr. 29 § (1) bekezdése rendel el kötelezettségként. 

A kockázatelemzési tevékenységet az előző évek tapasztalataira építve permanensen végezte a 2015 évben. A korábban azonosított kockázatok hatásának értékelésében és a tárgyidőszakban feltárt kockázati kritériumok minősítésében folyamatosan közreműködtek a Fonyódi Polgármesteri Hivatal illetékes szakemberei és az intézmények vezetői. 

Fonyód Város Önkormányzat költségvetési szerveinek 2016. évi belső ellenőrzési terve folyamat alapú kockázatelemzésen alapszik.

A folyamatok feltérképezése a kockázati tényező meghatározása és elemzése, illetve a végeredmény kialakítása a Belső Ellenőrzési Kézikönyvben rögzített modell szerint történt, a működési és a gazdálkodási folyamatokban feltárt és azonosított kockázati tényezők rangsorának kialakítása. A folyamatok kockázati rangsora alapján meghatározásra kerültek azok a fő témakörök, amelyek potenciális veszélyforrást jelentenek az önkormányzati gazdálkodás vagy egyes ellátandó területek működtetése szempontjából.

 A megjelölt kockázati tényezők mindenképpen további analízist és válaszlépéseket igényelnek. Az egyes kritériumokhoz hozzárendelte a belső ellenőr azokat a szervezeteket vagy szervezeti egységeket ahol a kockázati tényezők bekövetkezési valószínűségének gyakorisága illetőleg lehetséges negatív hatásuk a legnagyobb veszélyt jelenti. Az elemzések szintézise alapján a következő fő folyamatokban vizsgálta meg az ellenőrzés a kockázati tényezők szerepét, jelentőségét, súlyát és kezelésük alternatíváit.

·        Szakmai feladatellátás

·        Szabályozás

·        Jogi feladatok

·        Kommunikáció

·        Külső szervezetekkel való együttműködés

·        Költségvetés készítés

·        Irányítás, belső kontroll

·        Humánerőforrás gazdálkodás

·        Gazdálkodási, pénzkezelési folyamatok

·        Számviteli folyamatok

·        Üzemeltetés

·        Fenntartás, karbantartás

·        Iratkezelés

·        Adatkezelés, adatvédelem

·        Informatikai támogató folyamatok

 

A prioritások meghatározása a főbb célkitűzésekből került levezetésre az interjú (fókuszmegbeszélés) során.

Prioritások:

Ø      A külső és belső kockázatok csökkentése a szabályozottsággal és szabályszerűséggel.

Ø      Gazdaságos, átlátható és nyilvános működés. 

Ø      Vagyongazdálkodás.

Ø      Az önkormányzati feladatok átrendeződése,

Ø      A pénzkezelés és a könyvvezetés szabályszerűsége,
- belső kontrollok működése (kötelezettségvállalás, gazdaságos anyag és eszköz felhasználás)
- az irányított/felügyelt szervek ellenőrzése,
- korábbi belső ellenőrzések során tapasztalt hibák.

Az ellenőrzési terv a korábbi évek belső ellenőrzéseinek tapasztalatait és a jelentésekben foglaltakat figyelembe vette.

A magas kockázatú folyamatokból az ellenőri kapacitás (ellenőrzésre fordítandó forrás) függvényében, csak a legnagyobb szabályszerűségi és rendszer jellegű kockázattal azonosított területek és folyamatok ellenőrzése került tervezésre.

„A belső ellenőrzés kiemelt feladata elemezni, vizsgálni és értékelni a belső kontrollrendszerek kiépítésének működésének jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelést, valamint működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét” (idézet: Bkr. 21.§ (2) a) pont), amely az ellenőrzés korszerű szemléletű elvégzését jelenti a Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft. esetében.

 A kockázati tényezők összesített rangsorában is első helyen szerepel a jogszabályi változások intézményekre és a hivatal szervezeti egységeire gyakorolt hatása. Ezen külső kockázati kritériumok kompenzálására szolgáló kockázati reakciók kidolgozását kívánja segíteni a belső ellenőr a végrehajtandó belső ellenőrzések tapasztalatainak felhasználásával.

 A fő folyamatokhoz rendelt kockázati tényezőket a Belső Ellenőrzési Kézikönyvben rögzített két kritérium a bekövetkezés valószínűsége és a szervezetre gyakorolt hatásának összevont értékelése alapján került kialakításra.

 A 2016. évi ellenőrzésre javasolt területek és folyamatok az alábbiak:  

-         Selejtezés és Leltározás folyamatai Fonyód Város Önkormányzat és Intézményeinél

-         Helyi adók kivetésének, beszedésének gyakorlata

-         Utóellenőrzés-  Fonyód Város Önkormányzata által alapított intézményeknél 

-         Tanácsadói feladatok a Belső Kontrollrendszer szabályszerű kialakítása tárgyában Fonyód Város Önkormányzata és összes Intézménye

 A javasolt belső ellenőrzési tervben meghatározott ellenőrzési feladatok átfogják az önkormányzati gazdálkodás kiemelt területeit.


Kockázatelemzési kritériummátrix

ecblank

Súlyok (hatás)

Valószínűség

Közvetlenül pénzben mérhető hatás.

5

1-5

A folyamat/ tevékenység korábbi ellenőrzése.

3

1-5

Szabályok/működés összetettsége/változása.

5

1-5

Szervezeti változás.

5

1-5

Kontrollok megbízhatósága.

5

1-5

Súlyok összesen:

23

115

 A kockázati szempontokhoz 1-től 5-ig terjedő kockázati mérőszám rendelése történt a súlyosságnak megfelelően ("1" a legalacsonyabb, "5" a legsúlyosabb).

A kockázatok előfordulásának valószínűsége 1-től 5-ig került meghatározásra ("1"- „2” alacsony, "3" –„4” közepes, "5" magas).

Kockázati pontok= Súlyok mérőszám X a kockázat előfordulásának valószínűsége.
Elérhető minimum pont: 23
Elérhető maximum pont: 115
Alacsonynak minősíthető a kockázat 50 pontig.
Közepesnek minősíthető a kockázat 90 pontig.
Magasnak minősíthető a kockázat 90 pont fölött.

Intézmények

A) Fonyódi Óvoda és Bölcsőde

B) Fonyódi Kulturális Intézmények

C) Fonyódi Polgármesteri Hivatal

D) Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft.

E) Fonyódi Média Nonprofit Közhasznú Kft.

F) Egészségügyi Ellátást Szervező és Működtető Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft.

G) Fonyód Konyha Kiemelkedően Közhasznú Kft.

H) Fonyód-Balatonfenyves Alapszolgáltatási Központ

 
Az éves ellenőrzési terv összeállításakor a belső ellenőrzés a kockázatelemzés során nagyobb figyelmet fordított az előző ellenőrzés óta eltelt időszakra, az előző vizsgálatkor észlelt hibákra, a hiányosságok számára, az előző pénzügyi ellenőrzés óta a gazdasági területen bekövetkezett személyi változásokra, valamint az intézmények összetettségére, feladatbővülésére.

Az önkormányzat és általa fenntartott intézményeknél a 2016. évi ellenőrzések programjainak összeállításakor az operatív gazdálkodási feladatok ellátása mellett, elsősorban a folyamatleírásokra, a szabályzatokkal való lefedettségre, a belső kontrollrendszer megfelelő kiépítésére vonatkozó tanácsadásra  helyezte a hangsúlyt a belső ellenőrzés, tekintettel Áht., valamint az államháztartás törvény végrehajtásáról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm.rendelet (továbbiakban: Ávr.) előírásaira.    

 A belső ellenőrzés fontos feladata a potenciális hibák megelőzése érdekében, hogy a megjelenő új, illetve jelentős mértékben módosuló jogszabályok értelmezéséhez egységes végrehajtásához segítséget nyújtson, együttműködve az ellenőrzött költségvetési, illetve egyéb szervezettel.

 A fentiekből következően, a belső ellenőrzés a törvényeknek megfelelő szabályzatok, a működés érdekében saját hatáskörben kiadott utasítások, eljárásrendek, folyamatleírások meglétének, kidolgozottságának, a folyamatok működésének rendszerszemléletű elemzésével, értékelésével fog foglalkozni a 2016. évben, a stratégiai tervezésnek megfelelően.   

A tervezett ellenőrzések tárgya

 

A kiemelt kockázati prioritás miatt az ellenőrzések tárgyaként jelenítette meg az ellenőrzés a vizsgált szervezetek belső kontrollrendszerét, ezen belül a belső eljárásrendek, szabályzatok és folyamatleírások kötelező tartalma kerül felülvizsgálatra, a Fonyód Város Önkormányzata és általa alapított Intézményeknél.

Mindez szabályszerűségi ellenőrzést jelent, a terv szerint 4 intézménynél, 4 ellenőrzéssel.

 Az Önkormányzat Stratégiai Belső Ellenőrzési Tervével alátámasztva folytatódik az elmúlt évekhez hasonló gyakorlat, amely az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság működtetésének és gazdálkodásának szervezettségét és az önkormányzatoktól kapott támogatások felhasználását jelöli meg a vizsgálatok tárgyául.

A klasszikus hagyományoknak megfelelően az ellenőrzések tárgya 2016. évben is a gazdálkodással összefüggő beszámoló, jelentések, költségvetések és az ezekhez kapcsolódó pénzügyi-számviteli bizonylatok szabályszerűségének, összefüggésének vizsgálata, egy-egy konkrét területen (leltározás, selejtezés).

Ebben az esetben rendszerellenőrzésre kerül sor Fonyód Város Önkormányzatánál és Intézményeinél 4 ellenőrzés 

A tervezett ellenőrzések célja és módszerei  

Az ellenőr a 2016. évi belső ellenőrzési tervben két rendszerellenőrzés végrehajtását prognosztizálja. A rendszerellenőrzések célja a vizsgált szervezetek komplex belső kontrollrendszerének és az ehhez kapcsolódó alrendszereknek a felülvizsgálata a szabályozottság és a működés szempontjából egyaránt. A rendszerellenőrzéseken belül azt a kiemelt célt kívánja megvalósítani, hogy megállapítsa  milyen színvonalon érvényesültek azok a funkciók, amelyeket az Áht. 69 § (1) bekezdése meghatározott a kockázatok kezelése és a tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében a teljes folyamatrendszerrel szemben. 

Az előző célrendszer keretében vizsgálja az alábbi követelmények érvényesülését. 

Ø     A működés és a gazdálkodás során hogyan valósult meg a tevékenységek gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtása.

Ø     A vizsgált szervezetek milyen színvonalon teljesítették elszámolási kötelezettségeiket.

Ø     Hogyan érvényesült az a funkció, hogy az erőforrásokat megvédjék a veszteségektől, a károktól és a nem rendeltetésszerű használattól. 

Továbbá megállapítani, hogy az önkormányzatoktól kapott pénzeszközök felhasználása mennyiben felelt meg a hatályos jogszabályoknak. Fontos szempont a pénzügyi ellenőrzések lebonyolításánál a költséghatékonyság vizsgálata, az elvárások teljesítésének számszaki meghatározása és annak megállapítására, hogy a vizsgált szervezet törekedett-e feladatainak a lehető legkisebb erőforrás bevonásával történő megoldására. 

A szabályszerűségi ellenőrzés evidenciális célja, a hatályos jogszabályokhoz, illetőleg a belső eljárásrendekhez való igazodás szintjének értékelése és a korábban megállapított színvonallal történő összehasonlítása. 

A belső ellenőrzés 2016-ban kiemelten kezeli a Fonyódi Polgármesteri Hivatal és az intézmények ellenőrzési nyomvonalának, kockázatelemzésének felülvizsgálatával kapcsolatos tanácsadói tevékenységet.  Ugyanakkor 2016. I. negyedévében elkészíti Fonyód Város Önkormányzata és költségvetési intézményeire kiterjedő Belső Ellenőrzési Kézikönyvet és a Belső Ellenőrzési Szabályzatot. 

A belső ellenőrzés, nevesitetten a belső ellenőrzési vezető kötelező feladata a kockázat elemzéssel alátámasztott stratégiai ellenőrzési terv elkészítése, amelyre 2016. év IV. negyed évében kerül sor. Az éves belső ellenőrzési terv, az ellenőrzések nyomon követésére és az éves ellenőrzési beszámoló elkészítésére 8 munkanap került tervezésre.

A felmért kockázatok elkerülésére és elviselhető mértékre való mérséklésére a tanácsadások is szolgálhatnak, amelyek elsősorban a szabályozottság, az ellenőrzések során szerzett tapasztalatok, és rendszerismeretek oktatásában jelenhetnének meg,

A külső szolgáltatói feladatellátás miatt a soron kívüli ellenőrzések és a kötelező szakmai képzések szakértői nap szükséglete sem kerülhet tervezésre.

A jogszabályokban előírt belső ellenőrzési tevékenység ellátásához a tárgyi feltételek biztosítottak.

A belső ellenőrzés külső szolgáltatással kerül ellátásra, összesen 57 munka (szakértő) nap felhasználással.

A belső ellenőr rendelkezik

- az előírt szakirányú (közgazdasági) felsőfokú iskolai végzettséggel-,

- az államháztartásért felelős miniszter engedélyével - a belső ellenőri tevékenység végzésére,

- rendszer-teljesítmény-, államháztartási számvitel-, közbeszerzések-, uniós támogatások belső ellenőrzésére vonatkozó hatósági vizsgával.

A belső ellenőrzési vezető szármára előírt jogszabályi előírásoknak megfelel. 

II. Az önkormányzatok stratégiájához való viszony 

A 2016. évi ellenőrzési terv az önkormányzat stratégiai céljaival és költségvetési koncepciójával összhangban áll. 

III. Előzmények 

A 2016. évi ellenőrzési terv javaslatok az Mötv., valamint a Bkr. 31. § alapján kerültek beterjesztésre Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testülete elé.    

IV. Várható szakmai hatások 

A belső kontrollok működtetésének egységes, önkormányzati szintű vizsgálata hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet tevékenysége során fokozottan érvényesülhessenek a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség Ávr.-ben is előírt követelményei. Így teljesíti azokat a követelményeket, amelyek a pénzügyi ellenőrzési rendszer EU- konform átalakítását, hatékony és átlátható működését célozzák.  

 
Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szüksége kapacitás megállapítása

 

 

Srsz.

Megnevezés

Átlagos munkanapok száma / fő

Létszám (fő)

Ellenőri napok száma összesen (Átlagos munkanapok száma × Létszám)

1.

Bruttó munkaidő

255 

 1

 255

2.

Kieső munkaidő

 

 

36

3.

Fizetett ünnepek

 6

 1

4.

Fizetett szabadság (átlagos)

 30

 1

30 

5.

Átlagos betegszabadság

 

 

 

6.

Nettó munkaidő (rendelkezésre álló kapacitás):

219 

219

7.

Tervezett ellenőrzések végrehajtása (pl. 60%)

 

 

 

 

 

 

 

26 % 

 49

8.

Soron kívüli ellenőrzés (pl. 10-30%)

 0

9.

Tanácsadói tevékenység (pl. 10%)

 12

10.

Képzés (pl. 10%)

 

11.

Egyéb tevékenység kapacitásigénye (pl. 5%)

 8

12.

Összes tevékenység kapacitásigénye:

57

13.

Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges:

57

  
Mellékletek:

 1. számú melléklet:     Belső ellenőrzési terv részletes adatai

2. számú melléklet:     Létszám és erőforrás

3. számú melléklet:     Ellenőrzések megoszlása

4. számú melléklet:     Tevékenységek

5. számú melléklet:     Kockázatelemzés 2016. évi BE tervhez

6. számú melléklet:     Stratégiai ellenőrzési terv 2016-2019. évekre

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi Bizottság   A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"2016. évi Belső Ellenőrzési Terv megállapítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Pénzügyi Bizottság az alábbi határozati javaslatot terjeszti a Képviselő-testület elé:

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete Fonyód Város Önkormányzat 2016. évi Belső ellenőrzési tervét és a 2016-2019. évi Stratégiai ellenőrzési tervét az előterjesztés szerinti tartalommal fogadja el.

Határidők, felelősök:

Határidő: 2015. 11. 05.
Felelős: Dr. Széll Attila
Hivatali felelős: Nagyné Horváth Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe