2017. május 3-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2016. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására | |
Készítette: | Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság, Városfejlesztési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a jegyző által előkészített, a polgármester által beterjesztett rendelet-tervezet alapján a képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján az önkormányzat képviselő-testülete az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
A 2016. évi zárszámadási rendelet megalkotásáig az előirányzatokat a Képviselő-testület két alkalommal módosította. Jellemzően a központi hatáskörben meghatározott állami támogatás pótelőirányzatok, vagy az egyes jogcímek előirányzat módosításai, illetve a 2016. évi bevételek és kiadások teljesítési adatainak ismeretében vált szükségessé az önkormányzat 2016. évi költségvetési előirányzatainak módosítása.
A módosítások eredményeként az önkormányzat 2016. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszege 1.443.993 ezer Ft összegről 1.583.591 ezer Ft összegre nőtt, melyből az intézmények költségvetési főösszegének növekedése összesen 4.000 ezer Ft.
Az önkormányzati működési bevételek kedvező alakulása, és az előző évről áthozott tartalékok miatt 2016. évben biztosított volt az önkormányzat és az intézmények feladatellátásának, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tevékenységének finanszírozása.
2016. évben a költségvetési egyensúly megteremtéséhez és megtartásához külső forrás bevonására nem volt szükség. Az átmenetileg szabad pénzeszközeinket a számlavezetőnél rövid lejáratra - egyedi kamatláb igénnyel - el tudtuk helyezni, ezzel bevételeinket csekély összegben növeltük.
Az állam az önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódó támogatásokat szigorú igénylési és elszámolási rend szerint, mutatószámok alapján, feladatalapú támogatási rendszerrel biztosítja. Adott feladathoz rendelt támogatás szabályszerű felhasználását folyamatos monitoringgal figyelemmel kíséri a Magyar Államkincstár, a korábban jellemző szabad felhasználás teljesen eltűnt a rendszerből.
Bevételek
Helyi adó bevételek alakulása
Közhatalmi bevételek közé az adó- és bírság, pótlék bevételek tartoznak, melyeknek kiemelt szerepe van az önkormányzat gazdálkodásában. 2016. évben a teljesített költségvetési bevételek 34 %-át jelentették, így a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak.
A Képviselő-testület 2015. november 26-i ülésén módosította utoljára a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletet, a módosítás a vagyoni típusú adók közül kizárólag az építményadót érintette. A kihirdetett módosítás szerint 2016. január 1-jétől az építményadó mértéke növekedett, azonban a képviselő-testület a Fonyódon élő állampolgárokat kedvezményezetti pozícióba kívánta hozni. Megszüntetésre került a bejelentett lakók számától függő adómérték, csak a vasúti pálya vonalától északra/délre meghatározott területi differenciálás maradt meg. Minden állandó lakos kizárólag az eltérő hasznos alapterület alapján fizet más-más mértékű adót.
2016. év őszén megkezdődött építményadó vonatkozásában a több éve megállapított adókedvezmények felülvizsgálata, mely 2.165 adózót érintett. A felülvizsgálat lezárult, és eredményeként megállapítható, hogy az adórendelet szerint jogosult kedvezményezettek száma jelentősen nem csökkent, azonban az adótárgyanként korábban bevallott és nyilvántartott adóalap m2 általában növekedett. Ennek következtében az adónemből származó önkormányzati bevétel növekedni fog.
Az önkormányzat által tartózkodási idő alapján beszedett idegenforgalmi adó bevételeink évről évre - az előző évet bázisnak tekintve - jelentős növekedést mutatnak. Ez a kedvező tendencia további plusz bevételt jelentett, hiszen a támogatási rendszer szabályai szerint 2016. évben az 1 Ft beszedett adó mellé 1,55 Ft támogatásra volt jogosult az önkormányzat a 2015. évi adatok alapján.
A támogatási rendszer átalakítása miatt 2017. évtől 1 Ft beszedett adó mellé 1,55 Ft helyett már csak 1 Ft támogatást kap az önkormányzat (az előző évi adatok alapján).
Idegenforgalmi adónem esetében a rendeletmódosítás 2016. január 1-i hatályával bővült a törvény által biztosított mentességek köre, azonban ennek pénzügyi hatása nem releváns.
A korábbi évekhez hasonlóan 2016. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100%-a illeti meg az önkormányzatot.
A befolyt adóbevételeket mutatja adónemenként az alábbi táblázat 2012-2016. évekre:
(ezer Ft)
Adónemek |
2012. év |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2016. év |
2015/2014. |
2016/2015. |
Építményadó |
231 061,6 |
251 589,9 |
265 167,7 |
259 077,2 |
281 337,9 |
97,7 |
108,6 |
Telekadó |
22 311,7 |
27 781,1 |
26 159,0 |
37 008,0 |
35 564,6 |
141,5 |
96,1 |
Helyi iparűzési adó |
93 162,8 |
108 951,9 |
127 683,1 |
145 941,6 |
135 020,0 |
114,3 |
92,5 |
Gépjárműadó |
39 927,3 |
15 725,1 |
19 100,8 |
16 585,3 |
17 860,0 |
86,8 |
107,7 |
Idegenforgalmi adó |
32 760,4 |
37 114,7 |
33 125,9 |
36 568,5 |
42 820,9 |
110,4 |
117,1 |
Talajterhelési díj |
693,4 |
2 344,0 |
2 020,9 |
2 284,4 |
1 459,1 |
113,4 |
63,9 |
Bírság, pótlék |
3 444,1 |
4 663,9 |
5 882,6 |
2 880,6 |
3 138,6 |
49,0 |
109,0 |
Összesen |
423 361,2 |
448 170,6 |
479 140,1 |
500 345,6 |
517 201,1 |
104,4 |
103,4 |
A táblázatból látható, hogy 2016. évben összesen 517.201 e Ft közhatalmi bevétel realizálódott.
Az adóbevételek a kitűzött előirányzat szerint, de az előző évhez képest 3,4 %-kal magasabb összegben (+16,85 millió Ft) realizálódtak.
Adónemenként vizsgálva
· az építményadó bevétel 281.338 e Ft, a bázisévhez viszonyítva 8,6 %-os növekedést mutat. Településünkön 8.635 db ingatlan adózik, melyből lakóház 3.327 db, nyaraló 3.747 db, egyéb ingatlan 1.561 db.
· a telekadó bevétel teljesítése 35.565 e Ft, mely a bázisévhez képest 3,9 % csökkenés. A településen 820 db adótárgyat tartunk nyilván.
· a helyi iparűzési adó bevétel 135.020 e Ft, az előző évhez viszonyítva 7,5 %-al csökkent. Ennek egyik oka, hogy két nagyobb adózó szüntette meg tevékenységét a településen. A bejelentett vállalkozások száma 822 db, adó mérték emelés nem volt.
· A tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó bevételt 2015. évhez és a tervezett 36.000 e Ft előirányzathoz képest is sikerült jelentősen túlteljesíteni. A 2016. évben idegenforgalmi adóból befolyt bevétel 42.821 e Ft, így több, mint 119.000 a településen töltött adóköteles vendégéjszakák száma. A központi költségvetés 2016-ban is minden beszedett forint mellé további 1,55 Ft támogatást biztosított. A támogatás a 2014. évben befolyt bevétel alapján került megállapításra 51.435 e Ft összegben.
· a bevallási és fizetési kötelezettséget késedelmesen teljesítő ügyfelek pótlék és bírság befizetéseiből származó adóbevétel 3.139 e Ft. A bázis évhez képest ezek a bevételek 9 %-kal növekedtek.
A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2012-2016. évekre:
Adónemek |
Hátralékok 2012. évben |
Hátralékok 2013. évben |
Hátralékok 2014. évben |
Hátralékok 2015. évben |
Hátralékok 2016. évben |
Építményadó |
56 849 103 |
59 786 090 |
77 647 697 |
55 571 634 |
50 807 957 |
Telekadó |
15 317 184 |
14 449 075 |
18 849 881 |
17 342 127 |
15 342 340 |
Helyi iparűzési adó |
25 462 771 |
42 482 975 |
41 636 792 |
11 589 082 |
14 698 102 |
Gépjárműadó |
13 429 768 |
14 936 658 |
16 037 941 |
12 076 526 |
12 310 313 |
Idegenforgalmi adó |
10 302 455 |
7 147 575 |
14 093 685 |
2 212 766 |
645 673 |
Talajterhelési díj |
16 110 |
239 603 |
315 718 |
579 050 |
1 124 000 |
Bírság, pótlék |
34 091 286 |
40 922 966 |
40 805 397 |
26 196 005 |
23 914 358 |
Összesen |
155 468 677 |
179 964 942 |
209 387 111 |
125 567 190 |
118 842 743 |
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 20 %, mely továbbra is nagyon magas mérték. Erre való tekintettel 2017. évben az adóhatósági feladatok jelentős átszervezésével kiemelt fókuszt kap a kintlévőségek kezelése és a végrehajtási tevékenység hatékonyságának növelése.
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett - a bevételek növelése érdekében - továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni az adóellenőrzések foganatosítására.
Önkormányzati ingatlanok bérbeadásából 50.610 e Ft bevétel származott, ez 81 %-al több, mint az eredeti tervezett 28.000 e Ft előirányzat. Ennek egyik oka, hogy a DRV Zrt. visszamenőleg 2 évre teljesítette az üzemeltetésre átadott eszközök használati díját 12 millió Ft összegben, illetve a Balaton u. 3. (korábbi művelődési ház) értékesítéséhez kapcsolódóan - szerződés szerint - 3 millió Ft összeget előzetesen, bérleti díjként teljesített a kijelölt vevő.
A Kikötői üzletsoron 3 db üzlet esetében 2016. évben kétszeres bérleti díjat fizetett a bérlő, annak okán, hogy jelezte vásárlási szándékát, és az ügylet lebonyolításakor a befizetett bérleti díj a vételárba beszámításra kerül. Ebből a duplikálásból 3,5 millió Ft tárgyévi többlet bevétel származik.
A 31 db önkormányzati tulajdonú üzletből 7 db üzletet már évek óta nem sikerül kiadni, ezek vagy nem központi helyen vannak, vagy felújításra szorulnak, ezért nincs rá kereslet.
Az önkormányzat tulajdonában 39 db lakás van, ebből üres lakás 8 db. A lakások komfort fokozata valamint kiutalás jellege alapján (szociális, költségelvű, piaci alapú) változik a fizetendő bérleti díj mértéke. A komfortos lakásoknál 240.-Ft, 270.-Ft, 410.-Ft/m2/hó a kiszámlázott díj, a félkomfortos lakásnál 60.-Ft/m2/hó, a komfort nélküli lakások díja 50.-Ft/m2/hó.
Az összkomfortos lakás esetében 300.-Ft, 400.-Ft, 500.-Ft/m2/hó bérleti díj mérték.
Önkormányzatok működési és felhalmozási támogatásai
A szigorú elszámolási rendszert jelentő helyi önkormányzati feladatfinanszírozással 2016. évben az önkormányzat által ellátandó feladatokra több jogcímen összesen 464.212 ezer Ft működési célú és 32.607 ezer Ft felhalmozási célú támogatás érkezett.
A működési célú támogatások között elszámolásra került
- a polgármesteri hivatal és a település-üzemeltetési feladatok ellátására kapott 206.576 ezer Ft,
- az óvoda és a köznevelési intézmények működtetéséhez kapott 67.726 ezer Ft,
- a társulási keretek között ellátott szociális és gyermekjóléti, valamint a bölcsődei ellátásra 70.373 e Ft,
- a gyermekétkeztetési feladatokra 49.310 ezer Ft,
- a kulturális feladatok ellátására kapott 6.163 ezer Ft, valamint
- a központosított előirányzatként kapott bérkompenzáció és a szociális ágazatban dolgozók bérpótlékának támogatása 10.168 ezer Ft, a lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 37.308 ezer Ft, valamint a pályázati keretek között elnyert 16.588 e Ft rendkívüli önkormányzati visszatérítendő nem térítendő támogatás az orvosi ügyeleti feladatok finanszírozására.
A felhalmozási célú támogatások között elszámolásra került
- a közművelődési intézmény érdekeltségnövelő támogatása 382 ezer Ft,
- a 2015. évben megvalósított MK Gimnázium energetikai pályázatának áthúzódó finanszírozásából származó 32.225 ezer Ft.
Átengedett központi adók
A beszedett gépjárműadó bevétel 40 %-a (17.860 ezer Ft) a helyi önkormányzatot illeti meg, 60 %-át a központi költségvetés felé be kell fizetni.
A tárgy évi bevétel 2.834 db gépjármű adóztatásából származik.
Működési célra kapott támogatások
A Munkaügyi Központ 4 fő közfoglalkoztatását támogatta 2016. évben, illetve pályázati keretek között, a nyári turisztikai szezonban diákmunka támogatására kötöttünk szerződést. Ezek támogatására összesen 4.498 ezer Ft érkezett.
A Fonyód Kistérség Többcélú Társulás 2015. december 31. napjával megszűnt. A társulási vagyon felosztásából 778 ezer Ft illette meg Fonyód Város Önkormányzatát.
A KLIK a zeneiskolai térítési díjakból – eszközhasználat címén 445 ezer Ft támogatást teljesített.
A Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés Társulás munkaszervezeti feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. A hivatal irányító szerveként az önkormányzat a jogosultja a feladatellátásra a társulástól érkező támogatásnak, melynek összege 21.050 ezer Ft volt.
Bevételi oldalon támogatásként kellett elszámolni, de azonnali MÁK felé történő befizetési kötelezettséggel érkezett a Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés Társulástól az előző évben projekt finanszírozási célra kapott – támogatás megelőlegező 175.961 ezer Ft. Ennek következtében ez a tétel a kiadási oldalon azonos összegben is megjelenik.
A Polgármesteri Hivatal volt a jogosultja a 2016. októberi népszavazás lebonyolítására kapott 780 ezer Ft támogatásnak.
A Fonyódi Kulturális Intézmények az 1956-os események megemlékezéseinek rendezvényeire 1.400 ezer Ft pályázati támogatást nyert.
Felhalmozási bevételek
Érdeklődés hiányában mindösszesen 4.178 ezer Ft értékben értékesítettünk önkormányzati ingatlant.
Eladásra került egy Mecsek utcai telek, illetve egy telekhatár rendezés ügyletből eredően 392,5 ezer Ft bevétel realizálódott.
A Polgármesteri Hivatal tulajdonában volt az év folyamán 2 millió Ft vételárért értékesített Skoda gépkocsi.
Részvény, vagyoni részesedés értékesítésre nem került, a Balatoni Hajózási Zrt.-ben lévő részvények után 1.118 ezer Ft osztalékot kaptunk.
A 2016. évben 32.225 ezer Ft Európai Uniós forrást érkezett az előző évben bonyolított MK Gimnázium energetikai pályázat elszámolásából, de ehhez kapcsoló kiadás tárgy évben már nem merült fel.
A Fonyódi Kulturális Intézmények eszközfejlesztésre központi forrásból 382 ezer Ft közművelődési érdekeltségnövelő támogatást nyert, melyhez az önkormányzat 1.000 ezer Ft saját erőt biztosított.
Kiadások
Személyi juttatások és járulékok alakulása
(adatok ezer Ft-ban)
Megnevezés |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2016. év |
2014/2013. |
2015/2014. |
2016/2015. |
Személyi juttatások |
260.815 |
200.030 |
210.199 |
220.484 |
76,7 % |
105,1 % |
104,9 % |
Munkaadókat terhelő járulékok |
53.268 |
56.581 |
56.197 |
59.371 |
106,2 % |
99,3 % |
105,6 % |
Összesen |
314.083 |
256.611 |
266.396 |
279.855 |
81,7 % |
103,8 % |
105,0 % |
A személyi juttatásokra és járulékokra 13.459 ezer Ft-tal több került kifizetésre, mint az előző évben, mely 5,0 %-os növekedés.
A tervezett előirányzaton belül gazdálkodtak a szervezetek, az előirányzati keretek év közbeni korrigálását az ágazatba tartozó munkavállalók bérkompenzációs, ágazati és szociális kiegészítő ágazati pótlékának pótelőirányzatosítása indokolta, mely a költségvetés tervezésekor nem került számbavételre. Ez a növekedés állami támogatással fedezett volt, saját forrást nem igényelt.
Dologi kiadások
A dologi kiadások önkormányzati és intézményi szinten is az előirányzatok alatt maradtak.
A zárszámadási rendelet 1-5.2. számú mellékletében bemutatásra kerültek az intézmények és az önkormányzat tervezett és tényleges bevételei és kiadásai.
A bevételi adatok intézményekre lebontva tartalmazzák a saját bevételeket és az önkormányzati hozzájárulás összegét.
A kiadási adatok kiemelt előirányzatonként tartalmazzák a tényleges felhasználásokat.
A Képviselő-testület 2016. évben ellátta az alapfokú és középfokú oktatási intézmények működtetését. Az általános iskola működtetésére 18.285 ezer Ft, az alapfokú művészeti iskola 1.184 ezer Ft, a gimnázium 17.010 ezer Ft, a kollégium 9.106 ezer Ft összegeket költöttünk.
Ezen intézmények működtetésre fordított összes kiadás 45.585 ezer Ft volt, mely 12.555 ezer Ft-tal kevesebb, mint 2015. évben.
A 2016. évi működtetéshez - hasonlóan az előző évhez - 6.357 ezer Ft központi forrást kaptunk, így ezekhez a feladatokhoz 2016. évben 39.228 ezer Ft önkormányzati saját forrást kellett biztosítani.
A dologi kiadások között került elszámolásra a Kapos Volán Zrt. részére a helyi közösségi közlekedés biztosításából származó veszteség kiegyenlítésre teljesített 2.343 ezer Ft.
Működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadások és támogatások
2016. évben működési célra 621.895 ezer Ft, felhalmozási célra 57.156 ezer Ft került összesen átadásra.
A Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás részére önkormányzati hozzájárulásként 59.233 ezer Ft került átadásra, mely már tartalmazza a szociális feladat társulásban történő ellátására leigényelt központi támogatás összegét is.
Nagy összegű átadásként jelenik meg kiadás oldalon a már említett DBSZT 175.961 ezer Ft finanszírozási támogatás visszafizetés.
A Délnyugat-Balatoni Hulladék társulás működéséhez 2016. évben 7.454 ezer Ft működési hozzájárulást teljesített Fonyód város.
A Képviselő-testület döntése értelmében a Fonyódi Turisztikai Egyesület részére összesen 26.553 ezer Ft-ot utaltunk át az egyesület működésére, a 2016. évi rendezvények lebonyolítására, illetve a 2017. évi feladatok előlegeként.
A DRV Zrt. részére átadásra került a központosított előirányzatként kapott lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 37.308 ezer Ft összegben.
A helyi társadalmi közösségi életben szerepet vállaló civil szervezetek és magán személyek részére összesen 23.612 ezer Ft támogatás került kifizetésre.
A tehetséges és jól tanuló diákok számára a Bursa és az Arany János program keretében 740 ezer Ft támogatás került kiutalásra.
A gazdasági társaságok részére 2016. évben a feladatellátás érdekében kifizetett összegeket és a fennálló részesedéseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze.
ezer Ft
Megnevezés |
Részesedés könyvszerinti értéke |
Részesedés mértéke |
2016. évben nyújtott működési és fejlesztési célú támogatás |
Fonyód Média Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
23.670 |
Fonyód Konyha Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
66.000 |
Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft. |
13.210 |
100 % |
232.649 |
Egészségügyi Nonprofit Kft. - Fonyód |
113.860 |
100 % |
25.471 |
Összesen |
133.070 |
|
347.790 |
Pénzeszköz átadások, támogatások részletes bemutatása a zárszámadási rendelet 5.2. számú mellékletében található.
Szociális ellátások
Az önkormányzat által folyósított szociális ellátásokra 3.678 ezer Ft-ot fizettünk ki a szociálisan rászorult ellátottak részére.
2015. március 01. napjától módosultak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és végrehajtási rendeletei. Ennek figyelembe vételével fogadta el Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) új rendeletét. A változás jelentősen átalakította a helyi segélyezés rendszerét, mivel a korábbi állami szerepvállalás háttérbe szorulásával nőtt a helyi önkormányzatok szerepe a rászorulók ellátásában.
2016. évben az alábbi ellátási jogcímekre történt kifizetés:
- gyermekvállalási támogatás 1.050 ezer Ft, 26 család
- települési támogatás – lakásfenntartási támogatás 848 ezer Ft, 21 fő/hó
- köztemetés 104 ezer Ft, 1 fő
- közlekedési támogatás 86 ezer Ft, 14 fő
- rendkívüli települési támogatás 1.074 ezer Ft, 63 fő
- természetbeni gyermekvédelmi támogatás 516 ezer Ft, 89 fő
Felhalmozási kiadások
A Palonai Magyar Bálint Általános Iskolai tető felújítási munkáira 2016. évben 77.123 ezer Ft kifizetés történt, melyhez pályázati forrás nem volt, a felújítás önkormányzati saját erőből valósult meg.
Lakossági összefogással, a lakók által befizetett összeg duplázásával 1.884 ezer Ft útépítés teljesült. A Feketebézsenyi közvilágítás kiépítésére 440 ezer Ft, önkormányzati lakás fűtéskorszerűsítésére 220 ezer Ft, szobor és az 56-os emlékmű állítás teljesítése 1.430 ezer Ft.
Az önkormányzati intézmények közül a Polgármesteri Hivatalnál számítástechnikai eszközök és személygépkocsi beszerzés történt összesen 11.918 ezer Ft teljesítéssel.
A Kulturális Intézménynél hangtechnikai eszközök és berendezési tárgyak beszerzése valósult meg 4.056 ezer Ft összegben, melyhez 382 ezer Ft érdekeltségnövelő pályázati támogatást kapott az intézmény.
Az Óvoda porszívót vásárolt 20 ezer Ft összegben.
A felhalmozási kiadások tájékoztató táblázata a rendelet 6-7. mellékletei.
A Kaposvári Törvényszék 2016. nyarán lezárta a PLH Közvilágítás Kft. által Fonyód Város Önkormányzat ellen indított adósságrendezési eljárást, melynek következtében részvényvásárlás jogcímen, tőketartozásként 27.225 ezer Ft kifizetést kellett teljesíteni 2016. évben a cég felé.
Finanszírozási bevételek és kiadások
A finanszírozási bevételként kell elszámolni a 2016. decemberében kapott 2017. évi állami támogatás megelőlegezését 14.781 ezer Ft összegben, illetve finanszírozási kiadásként a 2015. decemberében kapott és 2016. januárjában visszavont 2016. évi állami támogatás megelőlegezés 15.087 ezer Ft összegét.
Az eszközök elhasználódásának vizsgálata
Az eszközök elhasználódási fokát az alábbi mutatószám jelzi:
Elhasználódási fok = Eszközök halmozott értékcsökkenése/eszközök bruttó értéke
Az önkormányzat és intézményeinek 2016. december 31-i állapot szerinti eszközeire vonatkozóan az elhasználódás fokát jellemző mutatót az alábbi táblázat tartalmazza:
Számviteli kategória |
Adatok e Ft-ban |
|
Immateriális javak |
Bruttó érték |
68.695 |
Értékcsökkenés |
42.353 |
|
Elhasználódási fok |
61,7 % |
|
Ingatlanok és ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok |
Bruttó érték |
21.715.892 |
Értékcsökkenés |
2.166.629 |
|
Elhasználódási fok |
10,0 % |
|
Gépek, berendezések, felszerelések |
Bruttó érték |
234.179 |
Értékcsökkenés |
162.164 |
|
Elhasználódási fok |
69,2 % |
Összefoglaló
A 2016. évi gazdálkodás végrehajtásáról szóló beterjesztésre kerülő rendelet-tervezet a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2016. év során teljesített bevételeit és kiadásait.
Az év folyamán a pénzügyi stabilitás biztosított volt. Biztonságos, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytattunk, és a feladatok megfelelő szervezésével biztosítottuk az önkormányzati és állami források hatékony felhasználását az önkormányzat és intézményei, valamint a kizárólagos tulajdonú önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében is.
A gazdálkodás szigorú felügyeletének eredményeként a 2016. évi feladatok ellátásához kapcsolódóan – a ténylegesen teljesített feladatmutatók alapján – további 2, 6 millió Ft állami támogatásra jogosult az önkormányzat, mely az elszámolás szerint 2017. évben kerül jóváírásra.
A fejlesztési célok megvalósítását biztosító, tervezett ingatlanértékesítések, illetve az abból számított bevételek elmaradtak a beszámolás évében, így ezek realizálása érdekében továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani ehhez kapcsolódó feladatainkra.
Az év során kiemelt hangsúlyt fektettünk a kötelező és vállalt feladataink megfelelő színvonalú ellátására, a feladatellátás hatékonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak megvalósítására és további fejlesztésére.
Gazdálkodásunk eredményességét a beterjesztett rendelet-tervezet tükrözi.
Tekintettel a fentiekre kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2016. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló előterjesztés megvitatására és a rendelet-tervezet elfogadására.
Az előterjesztés részét képezi:
- Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2016. évi összevont (konszolidált) beszámolójának felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
- Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2016. évi zárszámadási rendelettervezetének felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
- Nyilatkozat a belső kontrollrendszer kialakításáról és működtetéséről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében - az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az Önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: az önkormányzat a költségvetés zárszámadásakor számot ad az Önkormányzat a tervezett és teljesített feladatok végrehajtásáról.
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége: a zárszámadási rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (1) bekezdése alapján az adott költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig kötelező a Képviselő-testület elé terjeszteni.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei: az államháztartás működési rendjéről szóló törvényben foglaltak megsértése
9. alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a feltételek biztosítottak.
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2016. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének
**/2017. (V.4.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2016. évi gazdálkodásának zárszámadásáról
Fonyód város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Fonyód Város Önkormányzata 2016. évi zárszámadásáról a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.
A helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat költségvetési szervei
2016. évi költségvetésének teljesítése
2. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2016. évi összesített költségvetésének:
a) bevételi főösszegét 1.508.844 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 1.427.049 ezer forintban
állapítja meg az 1-2. mellékletek szerint.
3. §
Az önkormányzat 2016. évi működési, felhalmozási célú bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a 9/1.- 9/2.- 9/3. mellékletek tartalmazzák.
4. §
Az önkormányzat költségvetési szervei 2016. évi bevételeit és kiadásait a 3-4. mellékletek tartalmazzák.
5. §
Az önkormányzat 2016. évi bevételeit és működési kiadásait feladatonként részletezve az 5.1-5.2. mellékletek tartalmazzák.
6. §
A képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi beruházási kiadásainak teljesítését 19.968 ezer Ft, felújítási kiadásainak teljesítését 77.123 ezer Ft összegben, valamint azok célonkénti részletezését a 6-7. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.
7. §
Az önkormányzat költségvetési szerveinek 2016. évi záró létszámát a képviselő-testület a 8. mellékletben feltüntetettek szerint állapítja meg.
8. §
A képviselő-testület az önkormányzat által biztosított 2016. évi közvetett támogatásokat a 14. melléklet szerint fogadja el.
9. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2016. évi felülvizsgált maradvány-kimutatását a 21. mellékletben foglalt részletezésnek megfelelően hagyja jóvá.
10. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2016. december 31-i állapot szerinti eszközeinek és forrásainak értékét a 19. mellékletben foglalt részletezés szerint 20.237.466.528 Ft összegben állapítja meg.
11. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2016. évi eredmény kimutatását a 20. melléklet szerint állapítja meg.
12. §
Az önkormányzat több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeit - célok szerint, évenkénti bontásban - a 12. melléklet mutatja.
13. §
Az önkormányzat és költségvetési szervei 2016. évi pénzkészleteinek változása a 13. melléklet szerint alakult.
14. §
Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteit a 16. melléklet mutatja be.
15. §
Az önkormányzat 2016. évi teljesített saját bevételei és kötelezettségei arányát a 15. melléklet mutatja be.
16. §
Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek 2016. évi működéséből származó kötelezettségeit, és a részesedések alakulását a 18. melléklet mutatja be.
Záró rendelkezések
17. §
Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.
Fonyód, 2017. május…
Hidvégi József Dr. Széll Attila
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2017. május…
Dr. Széll Attila
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal