2017. november 22-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendeletének módosítására | |
Készítette: | Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Ör.) többször módosította.
Építményadó
A 2016. január 1-től hatályos módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít a Fonyódon állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező és az ingatlan-nyilvántartásban lakásként, vagy lakóházként nyilvántartott építményben élő polgárok részére.
Jelenleg az építményadó kedvezmény igénybevételéhez három feltételnek kell egyszerre teljesülnie:
1. Az adóalany a tulajdonos, vagy a haszonélvező.
2. Az ingatlan lakóház/lakás elnevezéssel szerepel a tulajdonlapon és nem üdülő/hétvégi ház.
3. Az adóalany állandó, vagy ideiglenes lakcímmel (tartózkodási hellyel) rendelkezik az adott ingatlanon.
A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi 2.202 kedvezményezett adóalany jogosultságának felülvizsgálatát 2016. őszén megkezdte, az érintetteknek 2017. január 15-ig kellett önbevallást tenni.
A felülvizsgálat lezárásának eredményeként építményadó tekintetében 2.064 adóalany részesül 2017. évben kedvezményben.
(Mivel az építményadó alapját az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete határozza meg, és a bevallásban azt meg kellett adni, így a felülvizsgálattal erre vonatkozóan is újabb adatokkal rendelkezünk.)
A kedvezmények felülvizsgálata folyamatban volt, amikor 2017. február 6-án megérkezett a Somogy Megyei Kormányhivatal SOB/03/306-1/2017. számon kiadott törvényességi felhívása, mely szerint Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendeletének 5.§ (3) bekezdése, az 5.§ (4) bekezdése, az 5.§ (6) bekezdésen nem felel meg a hatályos jogi szabályozásnak.
Az indokolás szerint:
Az Ör. 5.§ (3) bekezdése építményadó mentességet biztosít a Fonyód Város Önkéntes Tűzoltó Egyesület szaktevékenységet végző tagjának azon lakás/lakóház után, ahol lakóhellyel rendelkezik.
Az Ör. 5.§ (4) bekezdése építményadó kedvezmény biztosítását a lakcímbejelentés szabályai szerint állandó lakóhely létesítéséhez köti.
Az Ör. 5.§ (6) bekezdése a Fonyódon állandó lakóhellyel rendelkező fiatal házasok első lakástulajdona vonatkozásában biztosít építményadó mentességet az Ör.-ben meghatározott további feltételekkel.
(A Somogy Megyei Kormányhivatal SOB/03/306-1/2017. számon kiadott törvényességi felhívása az előterjesztés melléklete.)
A hatályos jogszabályok és a Kúria Önkormányzati Tanácsa álláspontjait értelmezve a törvényességi felhívás rögzíti, hogy a mentesség vagy kedvezmény feltétele nem a lakcímnyilvántartásba történő bejegyzés (lakóhely létesítés), hanem a lakóingatlan tényleges (életvitelszerű) használata lehet.
A felhívás részletes indoklása megállapítja azonban, hogy a helyi rendelet hivatkozott rendelkezései az építményadó alóli mentesség, kedvezmény feltételéül szabják az adóalanynak a lakásba történő lakcímnyilvántartás szerinti bejelentését, melyből következően az ingatlan életvitelszerű használat önmagában nem eredményezi a kedvezményre való jogosultságot, hiszen a szabályozás azt igazgatási aktushoz köti.
Meg kell jegyezni, hogy a helyi adó rendelet törvényességi felülvizsgálata nem a Kormányhivatal hivatalból indított ellenőrzési eljárása, hanem állampolgári kezdeményezésre indult.
A bejelentő - bár ő személyesen nem részesül kedvezményben - kifogásolta a lakcímhez kötött, a fonyódi állandó lakosok számára biztosított adókedvezmény lehetőségét. Ennek okán kérte a rendelet felülvizsgálatát.
(A bejelentő nyilvánosan kommunikál az önkormányzattal/polgármesterrel, így személyét nem kell titkosan kezelni.)
A törvényességi felhívásban foglaltakat megvizsgáltuk és a jogszabálysértés megszüntetése érdekében a rendelkezésre álló lehetőségeket elemeztük.
Az elemzés során fő szempont volt, hogy
· a jelenlegi adópolitika alapjaiban ne változzon, és
· ne sérüljön a helyi közösség megtartó képességének erősítéseként megfogalmazott cél,
amelyek eredményeként a jelenlegi kedvezményezetti kör kialakult.
A szükséges rendelt módosítás során azonban körültekintően kell eljárni arra vonatkozóan is, hogy a kedvezményre való jogosultság az adóalany által olyan módon legyen igazolható, amely az adóhatóság részéről a rendelkezésre álló erőforrások bővítése nélkül ellenőrizhető.
A módosító rendelet-tervezet összeállítása során figyelembe vettük a törvényességi felhívásban megfogalmazott javaslatokat, illetve a hasonló adópolitikát folytató önkormányzati gyakorlatokat is.
Jelen előterjesztés szerint 2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell.
2018. január 1-től az építményadó kedvezmény igénybevételéhez három feltételnek kell egyszerre teljesülnie:
1. Az adóalany a tulajdonos, vagy a haszonélvező.
2. Az ingatlan lakóház/lakás elnevezéssel szerepel a tulajdonlapon és nem üdülő/hétvégi ház.
3. Az adóalany a lakóingatlant életvitelszerűen használja és ezt igazolja.
A kedvezmény igénybevételéhez tehát a három feltétel közül kettő változatlan, és csak a harmadik változik meg a tervezet szerint 2018. január 1-től.
A rendelet-tervezetben rögzítésre került az életvitelszerű lakóingatlan-használat fogalma az alábbiak szerint:
életvitelszerű lakóingatlan-használat: a természetes személy adózó az adóhatóság felé bejelentett lakóingatlanát használja otthonául, ebből az ingatlanból szervezi az életét, rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, ide ér haza, ezen lakóingatlan vonatkozásában éven át közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, ezen lakóingatlan ingatlan-nyilvántartási címe szerepel elsődleges elérési címeként a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál, a magánszemély adózó nem rendelkezik más olyan lakóingatlannal, melyet életvitelszerűen használ és ezt a tényt, valamint az adótárgyként megadott lakóingatlan életvitelszerű használatának tényét az adóhatóság felé hitelt érdemlően igazolja.
Az adóalanynak a kedvezmény igénybe vételéhez a lakóingatlan életvitelszerű használatát igazolnia kell, mely történhet különösen:
a) a lakóingatlan életvitelszerű használatára vonatkozó nyilatkozattal (1.sz. függelék), és
· lakcímkártya bemutatásával, vagy
· közüzemi szolgáltatások igénybevételét igazoló számlákkal (áram, víz, szemét szállítás).
b) jogerős bírósági határozattal, amennyiben abból az életvitelszerű használat ténye megállapítható, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatra vonatkozó okirattal, amennyiben abból a közös háztartás helye, valamint annak életvitelszerű használata megállapítható.
A hatályba lépő változás okán azonban az adóhatóságnak az adózói kört ismét felül kell vizsgálnia.
Várhatóan a lakóingatlant nyaralóként használók és a több ingatlannal rendelkező adóalanyok a nyilatkozat hiányában elveszítik kedvezményüket, azonban arra vonatkozóan nincs becsült adatunk, hogy a jelenleg kedvezményben nem részesülő adóalanyok közül hány ingatlan tekintetében kerül igazolásra az életvitelszerű használat.
Idegenforgalmi adó
A Képviselő-testület a helyi adó rendelet III. fejezetében határozza meg az idegenforgalmi adóra vonatkozó helyi szabályokat, köztük az adó mértékét, mely jelenleg 360.-Ft személyenként és vendégéjszakánként.
Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől 1.-Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. az évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése). A vendégek oldaláról azonban megnőttek az igények a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt, mely a legfontosabb szempont.
A rendelet jelen módosítása alkalmával javasoljuk az adó mértékének 400.-Ft összegű meghatározását 2018. január 1. hatállyal.
A rendelkezésre álló adatok alapján 2017. évben (november 15-ig) a településen 209.000 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 108.000.
Ezt figyelembe véve a 40.-Ft emelés 4.320.000.-Ft adóbevétel növekedést jelentene, valamint ugyanilyen összegű kiegészítő támogatást az üdülőhelyi feladatokra (1.-Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után). Vagyis a várható bevétel növekedés évente összesen legalább 8,6 millió Ft.
Fontos hangsúlyozni, hogy az idegenforgalmi adóból származó bevétel növelése érdekében 2018. évtől a városba látogató turisták számára a befizetett idegenforgalmi adó után kedvezményeket szeretnénk nyújtani.
A lebonyolítási folyamat még kidolgozásra vár, azonban lényege, hogy a vendégeket kívánjuk érdekeltté tenni az adó megfizetésére, mellyel kedvezményekre (ingyenes belépőjegyek) válnak jogosulttá.
Az adó mértékének emelése a bevétel növekedése mellett az önkormányzat számára többlet terheket is ró, hiszen a vendégek oldaláról megnőtt az igény a színvonalas programokra, rendezvényekre és látványosságokra. Célunk a város turisztikai vonzerejének növelése, melynek forrása az adónemből származó bevétel.
Javaslom, hogy a Képviselő-testület 2018. január 1-i hatállyal az előterjesztés szerinti tartalommal módosítsa az építményadó tekintetében megállapított szabályokat, annak érdekében, hogy a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendelet hatályos jogszabályoknak való megfelelése biztosított legyen.
Javaslom továbbá az előterjesztés szerinti tartalommal az idegenforgalmi adó 400.-Ft összegű megállapítását 2018. január 1. hatállyal.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, és a rendelet módosításának támogatására.
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
A rendelet-tervezetnek társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása pozitív. Környezeti és egészségügyi következményei nincsenek. Adminisztratív többlet terheket ró a Hivatalra.
A megalkotás szükségességét indokolja és a jogalkotás elmaradásának várható következménye a helyi adókról szóló hatályos önkormányzati rendelet bírósági felülvizsgálatának kezdeményezése.
Az alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosDöntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a helyi adó rendelet módosítását az előterjesztés szerinti tartalommal. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a helyi adó rendelet módosítását az előterjesztés szerinti tartalommal. | |
Együttes Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság | Az együttes Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a helyi adó rendelet módosítását az előterjesztés szerinti tartalommal. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendeletének módosítására"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testületének
*/2017. (XI.**.) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendelete módosításáról
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében 6. §-ában és a 43. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint módosítja:
- §
A helyi adókról szóló 19/2014. (XII.18.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: rendelet) 1. § helyébe a következő rendelkezés lép:
A rendelet hatálya Fonyód Város Önkormányzatának közigazgatási területére terjed ki.
- §
(1) A rendelet 5. § (2) bekezdés a) pontja törlésre kerül.
(2) A rendelet 5. § (3) – (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) Mentesül az építményadó fizetési kötelezettség alól tárgyi adóév időtartamra a Fonyód Város Önkéntes Tűzoltó Egyesület szaktevékenységet végző, a tárgyi adóév első napján tagnyilvántartásban szereplő tagja tulajdoni hányada arányában azon lakás/lakóház után, amelyet életvitelszerűen használ és azt igazolja. Az adómentesség megállapítása tárgyi adóév január 31-ig adóhatósághoz benyújtott kérelme alapján történik a Fonyód Város Önkéntes Tűzoltó Egyesület elnöke és parancsnoka által kiadott tagsági igazolás becsatolásával.
(4) Az önkormányzat a vállalkozó üzleti célt szolgáló építménye kivételével, a magánszemély tulajdonában lévő – az ingatlan-nyilvántartásban lakóházként, illetve lakásként nyilvántartott ingatlan után, melyet az adó alanya az adófizetési kötelezettség fennállásának ideje alatt életvitelszerűen használ és azt igazolja.
(3) A rendelet 5. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(6)a) Azon fiatal házasok első lakástulajdona, amelyet a házasságkötést követően szereznek meg, és igazolják, hogy az ingatlant életvitelszerűen használják, 4 (négy) egymást követő adóévben mentes az adó alól.
- §
A rendelet 18. § helyébe a következő rendelkezés lép:
Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft.
- §
A rendelet 28. §-a kiegészül a következő rendelkezéssel:
9) életvitelszerű lakóingatlan-használat: a természetes személy adózó az adóhatóság felé bejelentett lakóingatlanát használja otthonául, ebből az ingatlanból szervezi az életét, rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, ide ér haza, ezen lakóingatlan vonatkozásában éven át közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, ezen lakóingatlan ingatlan-nyilvántartási címe szerepel elsődleges elérési címeként a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál, a magánszemély adózó nem rendelkezik más olyan lakóingatlannal, melyet életvitelszerűen használ és ezt a tényt, valamint az adótárgyként megadott lakóingatlan életvitelszerű használatának tényét az adóhatóság felé hitelt érdemlően igazolja.
Az adótárgy lakóingatlan életvitelszerű használatának igazolása történhet különösen:
a) a lakóingatlan életvitelszerű használatára vonatkozó nyilatkozattal (1.sz. függelék), és
· lakcímkártya bemutatásával, vagy
· közüzemi szolgáltatások igénybevételét igazoló számlákkal (áram, víz, szemét szállítás).
b) jogerős bírósági határozattal, amennyiben abból az életvitelszerű használat ténye megállapítható, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatra vonatkozó okirattal, amennyiben abból a közös háztartás helye, valamint annak életvitelszerű használata megállapítható.
- §
(1) E rendelet 2018. január 1. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a rendelet 28. § 6. pontja.
Fonyód, 2017. november ...
Hidvégi József Nagy Brigitta
polgármester aljegyző
Záradék:
Ez a rendelet 2018. január 1-i hatállyal 2017. november **. napján kihirdetésre került.
Nagy Brigitta
aljegyző
Fonyód Város Jegyzője 1. számú függelék
8640 Fonyód, Fő utca 19.
Telefon: 85/562-980; Telefax: 85/562-999, e-mail: info@fonyod.hu
Ügyfélfogadási idő: szerda: 8.00-12.00 ; 13.00-16.00 óra, péntek: 8.00-12.00 óra
NYILATKOZAT
( építményadó kedvezmény megállapításhoz)
Adózó neve: _____________________________________________________
Születéskori neve: ________________________________________________
Születési helye, ideje: _____________________________________________
Anyja neve: _____________________________________________________
Adóazonosító jele:________________________________________________
Lakóhelye: ______________________________________________________
Elsődleges elérési cím (levelezési cím):_______________________________
_______________________________
Tartózkodási helye: ______________________________________________
Alulírott…………………………..…………………………………………(név)
………………………………………………………………………………(cím)szám alatti adóalany (tulajdonos/haszonélvezeti jog jogosultja) nyilatkozom, hogy a 8640 Fonyód, ………………………………………..……
………………………………………..………….....………...…….. szám alatti,
……………………….… helyrajzi számú lakóház/lakás elnevezésű ingatlant életvitelszerűen használom, és nem rendelkezek más olyan lakóingatlannal, melyet életvitelszerűen használok.
A lakóingatlan életvitelszerű használatának tényét az alábbiakkal igazolom:
o Lakcímkártyával
o Közüzemi számlákkal
o Egyéb módon: ……………………………………………………………..
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 19/2014.(XII.18.) önkormányzati rendelete az alábbiak szerint határozza meg az életvitelszerű lakóingatlan használat fogalmát.
Életvitelszerű lakóingatlan-használat: a természetes személy adózó az adóhatóság felé bejelentett lakóingatlanát használja otthonául, ebből az ingatlanból szervezi az életét, rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, ide ér haza, ezen lakóingatlan vonatkozásában éven át közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, ezen lakóingatlan ingatlan-nyilvántartási címe szerepel elsődleges elérési címeként a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál, a magánszemély adózó nem rendelkezik más olyan lakóingatlannal, melyet életvitelszerűen használ és ezt a tényt, valamint az adótárgyként megadott lakóingatlan életvitelszerű használatának tényét az adóhatóság felé hitelt érdemlően igazolja.
Az adótárgy lakóingatlan életvitelszerű használatának igazolása történhet különösen:
b) a lakóingatlan életvitelszerű használatára vonatkozó nyilatkozattal (1.sz. függelék), és
· lakcímkártya bemutatásával, vagy
· közüzemi szolgáltatások igénybevételét igazoló számlákkal (áram, víz, szemét szállítás).
b) jogerős bírósági határozattal, amennyiben abból az életvitelszerű használat ténye megállapítható, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatra vonatkozó okirattal, amennyiben abból a közös háztartás helye, valamint annak életvitelszerű használata megállapítható.
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a nyilatkozatban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Fonyód, ……....év.….………hó….…nap
_____________________________________
nyilatkozattevő vagy képviselője (meghatalmazottja)
aláírása
Előttünk, mint tanuk előtt:
1. 2.
……………………………………….. ……………………………………………
aláírás aláírás
Név:………………………………….. Név:………………………………………
Lakcím:……………………………… Lakcím:…………………………………..
………………………………. ……………………………………
Szig.szám:………………………….... Szig.szám:………………………………..
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: