2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humán Bizottság
2019. május 28-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2018. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

 


 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a jegyző által előkészített, a polgármester által beterjesztett rendelet-tervezet alapján a képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján az önkormányzat képviselő-testülete az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

A 2018. évi zárszámadási rendelet megalkotásáig az előirányzatokat a Képviselő-testület két alkalommal módosította. Jellemzően a központi hatáskörben meghatározott állami támogatás pótelőirányzatok, vagy az egyes jogcímek előirányzat módosításai, illetve a 2018. évi bevételek és kiadások teljesítési adatainak ismeretében vált szükségessé az önkormányzat 2018. évi költségvetési előirányzatainak módosítása.

A módosítások eredményeként az önkormányzat 2018 évi költségvetésének bevételi és kiadási eredeti főösszege 2.197.229 ezer Ft összegről 2.967.787 ezer Ft összegre nőtt, melyből az intézmények költségvetési főösszegének növekedése összesen 5.672 ezer Ft.

 

Az önkormányzati működési bevételek kedvező alakulása, és az előző évről áthozott tartalékok miatt 2018. évben biztosított volt az önkormányzat és az intézmények feladatellátásának, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tevékenységének finanszírozása.

 

2018. évben a költségvetési egyensúly megteremtéséhez és megtartásához külső forrás bevonására nem volt szükség. Az átmenetileg szabad pénzeszközeinket a számlavezetőnél rövid lejáratra el tudtuk helyezni, ezzel bevételeinket csekély összegben növeltük.

 

Az állam az önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódó támogatásokat szigorú igénylési és elszámolási rend szerint, mutatószámok alapján, feladatalapú támogatási rendszerrel biztosítja. Adott feladathoz rendelt támogatás szabályszerű felhasználását folyamatos monitoringgal figyelemmel kíséri a Magyar Államkincstár, a korábban jellemző szabad felhasználás teljesen eltűnt a rendszerből.

 

 

Bevételek

 

Helyi adó bevételek alakulása

 

Közhatalmi bevételek közé az adó- és bírság, pótlék bevételek tartoznak, melyeknek kiemelt szerepe van az önkormányzat gazdálkodásában. 2018. évben a teljesített költségvetési bevételek 25 %-át jelentették, így a legjelentősebb saját bevételi forrása önkormányzatunknak.

 

A 2018. január 1-jétől hatályos rendelet módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi, 2017. évi 2.064 kedvezményezett adóalany jogosultságát felülvizsgálta, melynek eredményeként 2018. évben 1.527 adóalany részesül kedvezményben, tehát a kedvezményezettek száma jelentős mértékben csökkent.

Továbbá az ezt megelőző felülvizsgálat során az építményadó bevallásokban szereplő ingatlanok hasznos alapterületeit is egyeztettük a nyilvántartásainkban szereplő adatokkal, mely során számos esetben jelentős m2 növekedés volt tapasztalható, amely szintén megnövelte építményadó bevételünket.

 

A 2018. január 1-jétől hatályos rendelet módosítás alkalmával döntés született az idegenforgalmi adó mértékének 400 Ft összegben történő meghatározásáról is.

Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől ez 1 Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése). A vendégek oldaláról azonban megnőttek az igények a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt, mely a település tekintetében az egyik legfontosabb szempont.

Adataink szerint 2018. évben Fonyódon 211.012 db az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 109.664 db. Annak ellenére, hogy a 2017-es évhez képest a vendégéjszakák száma nem emelkedett, a 40 Ft-os idegenforgalmi adó emelésnek, valamint a kiegészítő támogatásnak (1 Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után) köszönhetően jelentősen növekedett az idegenforgalmi adó bevétel.

 

2018. október 19-én Fonyód Város Önkormányzat Képviselő- testülete új rendeletet alkotott a helyi adókról (10/2018. (X.19.)), mely 2019. január 1-jén lépett hatályba. E rendelet az előzőhöz képest, elsősorban szerkezetileg változott, a tartalmi változás nem jelentős. Új elemként bevezette az ideiglenes jellegű iparűzési tevékenység végzése (kizárólag építőipari tevékenység, valamint természeti erőforrás feltárása, kutatása) esetén az 5000 Ft/naptári nap összeget, így ez is növeli az iparűzési adó bevételt 2019. évtől.

A változtatásra azért volt szükség, mert Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén egyre több építkezés, beruházás folyik, mely tevékenységek időtartama adóévben nem minden esetben haladják meg a 180 napot, így ezek a vállalkozások a Fonyódon ideiglenes jelleggel végzett tevékenységük után Fonyód Város Önkormányzat számára eddig nem fizettek iparűzési adót, mivel az 0 Ft / naptári nap összegben volt megállapítva. Emiatt az önkormányzat jelentős adóbevételtől esett el.

 

Az adóbevételek 2014-2018. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja:      (ezer Ft)

Adónemek

 2014. év

  2015. év

 2016. év

2017. év

2018. év

Építményadó

265 168

259 077

281 338

284 980

291 680

Telekadó

26 159

37 008

35 565

50 462

29 231

Helyi iparűzési adó

127 683

145 942

135 020

189 052

217 976

Gépjárműadó

19 101

16 585

17 860

19 800

20 544

Idegenforgalmi adó

33 126

36 569

42 821

40 413

45 289

Talajterhelési díj

2 021

2 284

1 459

2 288

1 870

Bírság, pótlék

5 883

2 881

2 679

3 545

2 586

Összesen

479 140

500 346

516 741

590 540

609 176

 

A táblázatból látható, hogy 2018. évben összesen 609.176 ezer Ft közhatalmi bevétel realizálódott.

Az adóbevételek a kitűzött előirányzatot 9 %-kal meghaladóan, az előző évhez képest pedig 4 %-kal magasabb összegben (+18,6 millió Ft) realizálódtak.

 

Adónemenként vizsgálva

·       az építményadó bevétel 291.680 ezer Ft, a bázisévhez viszonyítva 2 %-os növekedést mutat. Településünkön 8.606 db ingatlan adózik, melyből lakóház 3.343 db, nyaraló 3.703 db, egyéb ingatlan 1.560 db.

·       a telekadó bevétel teljesítése 29.231 ezer Ft, mely a bázisévhez képest 42 %- kal csökkent. Az előző év bevételének jelentős része a DRV Zrt. területeinek felülvizsgálata eredményeként az előírt és beszedett adóból származik. A településen 860 db adótárgyat tartunk nyilván.

·       a helyi iparűzési adó bevétel 217.976 ezer Ft, az előző évhez viszonyítva 15 %-kal növekedett. A bejelentett vállalkozások száma 618 db, adó mérték emelés nem volt.

·       A tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó bevétel a 2017. évhez képest 12 %-kal növekedett. Az idegenforgalmi adó ellenőrök időszakos foglalkoztatásával a továbbiakban is igyekszünk mindent megtenni a bevétel további növekedéséhez.

·       A bevallási és fizetési kötelezettséget késedelmesen teljesítő ügyfelek pótlék és bírság befizetéseiből származó adóbevétel 2.586 ezer Ft. A bázis évhez képest ezek a bevételek 27 %-kal csökkentek.

 

2018. évben - változatlanul - a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a helyben maradó átengedett adó 20.544 ezer Ft volt.

A gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból  származó bevétel 100%-a illette meg az önkormányzatot.

A tárgy évi bevétel 3.164 db gépjármű adóztatásából származik.

A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2014-2018. évekre:      (ezer Ft)

Adónemek

Hátralékok 2014. évben

Hátralékok 2015. évben

Hátralékok 2016. évben

Hátralékok 2017. évben

Hátralékok 2018. évben

Építményadó

77 648

55 572

50 808

44 230

37 892

Telekadó

18 850

17 342

15 342

10 953

9 617

Helyi iparűzési adó

41 637

11 589

14 698

11 593

14 495

Gépjárműadó

16 038

12 077

12 310

9 398

9 064

Idegenforgalmi adó

14 094

2 213

646

665

458

Talajterhelési díj

316

579

1 124

1 985

1 543

Bírság, pótlék

40 805

26 196

23 914

15 825

14 504

Összesen

209 387

125 567

118 843

94 649

87 573

 

A felhalmozódott adóhátralék most már csökkenést mutat, azonban az éves kivetés összegéhez viszonyítva még mindig kb. 14 %.

A rendelkezésre álló humánerőforrást átszerveztük és felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- és nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

Az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel igyekeznek elérni munkatársaink a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.

 

Tulajdonosi bevételek

 

Önkormányzati ingatlanok (üzletek, lakások és területek) bérbeadásából 45.016 ezer Ft bevétel származott.

2017. évtől az Önkormányzathoz átkerült a piacüzemeltetés. A korábbi adatok ismeretében 58 millió Ft várható bevételt terveztünk, melynek teljesítése ezt jóval meghaladta és 66.630 ezer Ft realizálódott.

Részvény, vagyoni részesedés értékesítésre nem került, a Balatoni Hajózási Zrt-ben lévő részvények után 1.118 ezer Ft osztalékot kaptunk, ez azonos az előző évi összeggel.

 

Az önkormányzat működési célú állami támogatásai

 

A szigorú elszámolási rendszert jelentő helyi önkormányzati feladatfinanszírozással 2018. évben az önkormányzat által ellátandó feladatokra több jogcímen összesen 511.731 ezer Ft működési célú támogatás érkezett.

 

A működési célú támogatások között elszámolásra került

  • a polgármesteri hivatal és a település-üzemeltetési feladatok ellátására kapott 196.549 ezer Ft,
  • az óvoda és a köznevelési intézmények működtetéséhez kapott 71.130 ezer Ft,
  • a társulási keretek között ellátott szociális és gyermekjóléti, valamint a bölcsődei ellátásra 99.205 ezer Ft,
  • a gyermekétkeztetési feladatokra 52.983 ezer Ft,
  • a kulturális feladatok ellátására kapott 6.264 ezer Ft, és a könyvtári érdekeltségnövelő támogatásra 523 ezer Ft,
  • a téli rezsicsökkentésben korábban nem részesült háztartások egyszeri támogatására 2.292 ezer Ft (2019. évben kerül kiosztásra),
  • ASP bevezetése és működtetése támogatása 851 ezer Ft,
  • Jó adatszolgáltató önkormányzatok támogatása 750 ezer Ft,
  • a központosított előirányzatként kapott bérkompenzáció, a szociális és a kulturális ágazatban dolgozók bérpótléka 16.599 ezer Ft,
  • a lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 56.713 ezer Ft,
  • a pályázati keretek között elnyert 5.000 ezer Ft rendkívüli önkormányzati vissza nem térítendő támogatás az orvosi ügyeleti feladatok finanszírozására, valamint
  • a 2017. évre kapott állami támogatások elszámolásából eredően további 2.872 ezer Ft-ra volt még jogosult az önkormányzat.

 

 

 

Működési célra kapott támogatások államháztartáson belülről

 

2018. évben a Munkaügyi Központ bértámogatási programmal 2 fő foglalkoztatását támogatta, illetve pályázati keretek között, a nyári turisztikai szezonban diákmunka támogatására kötöttünk szerződést. Ezek támogatására összesen 7.734 ezer Ft érkezett.

 

A Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés Társulás munkaszervezeti feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. A hivatal irányító szerveként az önkormányzat a jogosultja a társulástól érkező feladatellátási támogatásnak, melynek összege 2.425 ezer Ft volt.

 

A Polgármesteri Hivatalhoz a Munkaügyi Központtól a pályázati keretek között 100 %-os támogatással időszakosan foglalkoztatott 1 fő finanszírozására 1.399 ezer Ft, valamint az országgyűlési képviselő választás lebonyolítására 1.174 ezer Ft támogatás érkezett.

A Fonyódi Kulturális Intézmények a Munkaügyi Központtól a támogatással foglalkoztatottak finanszírozására 4.878 ezer Ft-ot kapott. A folyamatban lévő „Iskolai integrált fejlesztés” EFOP programra 41 ezer Ft-ot kapott.

 

Felhalmozási bevételek

 

A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul tűzte ki a képviselő-testület a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségét.

2018. évben összesen 293.122 ezer Ft bevétel keletkezett, mely az alábbi önkormányzati ingatlanok értékesítéséből származik:

  • Dobó utcai régi Óvoda          16.000 ezer Ft
  • Vígadó tér 4 db üzlet             53.585 ezer Ft
  • Kálvária utca telek                  2.100 ezer Ft + áfa
  • Kodály utca telek                 180.900 ezer Ft + áfa
  • Trombitás utca 6 db telek     37.812 ezer Ft + áfa
  • Bérlakás részletfiz                      123 ezer Ft
  • Vasút terület                            2.602 ezer Ft

 

A Piaccsarnok felújítására a pályázati támogatás előlegként már az előző évben megérkezett a számlánkra (268.053 ezer Ft), és az elszámolások lezárásával a további 14.911 ezer Ft támogatást is megkaptunk.

A felhalmozási célú támogatások között elszámolásra került az útépítésekre kapott belterületi útépítés 55.129 ezer Ft támogatása.

2018. őszén a teljes támogatási összeg megérkezett a Magyar Államkincstárnál nyitott alábbi projekt alszámlákra:

  • Csiszta kerékpárútépítés                   469.699 ezer Ft
  • Óvoda épület energetika fejlesztés   150.000 ezer Ft
  • Óvoda épület bővítés                          89.971 ezer Ft

 

 

Kiadások

 

 

Személyi juttatások és járulékok alakulása

 

A személyi juttatások és járulékok (328.888 ezer Ft) a teljesített működési kiadások 24,3 %-át teszik ki.

A 2018. évi költségvetési rendelet a Polgármesteri Hivatalnál 2018. december 31-ig további 1 fő státusz megszüntetéséről rendelkezett, melyet a feladatok ismételt átszervezésével végrehajtottunk.

A Kormány döntése értelmében 2018. január 1-től ismét jelentős összegben növekedett a minimálbér (8,2 %) és a garantált bérminimum (12,1 %), illetve tovább csökkent 2,5 %-kal a munkáltatót terhelő járulék (22 %-ról 19,5 %-ra).

Az emeléssel a minimálbér 138.000 forintra, a bérminimum (szakképzett minimálbér) 180.500 forintra emelkedett.

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés számításaink szerint összesen kb. 27,4 millió Ft többlet kiadást jelentett és 104 főt érintett.

 

 (adatok ezer Ft-ban)

Megnevezés

2014. év

2015. év

2016. év

2017. év

2018. év

Személyi juttatások

200.030

210.199

220.484

239.216

273.025

Munkaadókat terhelő járulékok

56.581

56.197

59.371

54.698

55.863

Összesen

256.611

266.396

279.855

293.914

328.888

 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de az elmúlt évben is biztosított volt a 10.000 Ft/fő/hó összegű juttatás.

Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában egyszeri 50.000 Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetése volt engedélyezett.

A Polgármesteri Hivatalban, az Óvodában és a FOKI-ban is 1 – 1 fő részesült jubileumi jutalomban.

A bérminimum rendezésén kívül egyes ágazatokban - köznevelés, szociális, kulturális ágazat - további béremelést, illetve pótlékot vezettek be külön ágazati jogszabályok, melyek finanszírozása központi forrásból valósult meg, ezekre saját forrást nem kellett biztosítani.

A személyi juttatások tekintetében kijelenthetjük, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, a humánerőforrás a szakmai feladatellátáshoz igazodva került alkalmazásra. 

 

Dologi kiadások

 

A dologi kiadások önkormányzati és intézményi szinten is az előirányzatok alatt maradtak.

A zárszámadási rendelet 1-5.2. számú mellékletében bemutatásra kerültek az intézmények és az önkormányzat tervezett és tényleges bevételei és kiadásai.

A bevételi adatok intézményekre lebontva tartalmazzák a saját bevételeket és az önkormányzati hozzájárulás összegét.

A kiadási adatok kiemelt előirányzatonként tartalmazzák a tényleges felhasználásokat.

Az év során a feladatellátáshoz szükséges működési és technikai feltételek megfelelő mértékig biztosítottak voltak.

A dologi kiadási keret felhasználása során - a koncepció elvének megfelelően - a gazdaságosság, takarékosság és hatékonyság elvek érvényesülése kiemelt figyelmet kap mind a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében, mind a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.

A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.

 

A dologi kiadások a 2018. évi előirányzata 394.289 ezer Ft volt, a teljesítés 377.461 ezer Ft, mely 96 %-os felhasználás.

 

A dologi kiadások között került elszámolásra a Kapos Volán Zrt. részére a helyi közösségi közlekedés biztosításából származó veszteség kiegyenlítésre teljesített 2.570 ezer Ft.

 

Az ügyeleti feladatok ellátására 22.582 ezer Ft szolgáltatási díjat teljesítettünk az Egészségügyi Kft-nek.

 

A Fonyódi Óvoda és Bölcsőde személyi juttatásai 82.600 ezer Ft, a járulékok 16.951 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 25 fő volt.

Az intézmény dologi kiadása összesen 8.351 ezer Ft, melyből 3,7 millió Ft a közművek kiadása, illetve további 1,8 millió Ft a kiadások közül közvetített szolgáltatás, mely az ott működő konyha kiadása és tovább számlázásra került a Konyha Kft. felé. A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadások az engedélyezett szintig, összesen 2,8 millió Ft összegben kerültek kifizetésre.

A Fonyódi Kulturális Intézmények személyi juttatásai 26.293 ezer Ft, a járulékok 5.342 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 8 fő volt.

Az intézmény a város kulturális életének meghatározó, központi intézménye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkormányzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.

Az intézmény dologi kiadásainak teljesítése 23.630 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 2,3 millió Ft, a közműdíjakra 4,2 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 15.324 ezer Ft volt a teljesítés.

A Fonyódi Polgármesteri Hivatal személyi juttatásai 124.626 ezer Ft, a járulékok 25.748 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 30 fő volt.

A hivatal dologi kiadásainak teljesítése 43.820 ezer Ft. A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának költségeit, telefon és internet kiadásokat, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.

A dologi kiadások 43.820 ezer Ft teljesítéséből üzemeltetésre 30.683 ezer Ft-ot, 13.137 ezer Ft-ot a szakmai feladatok ellátására teljesítettünk.

 

 

Működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadások és támogatások

 

2018. évben működési célra 536.789 ezer Ft,  felhalmozási célra 60.282 ezer Ft került átadásra.

 

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.

A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működtette 2018. évben is.

Az intézmény által 2018. évben ellátott szociális feladatok:

·       Családsegítés                                     Fonyód - Balatonfenyves települések

·       család és gyermekjóléti szolgáltatás Fonyód - Balatonfenyves települések

·       nappali ellátás                                               Fonyód 29 fő

·       szociális étkeztetés                            Fonyód 82 fő – Balatonfenyves 63 fő

·       házi-segítségnyújtás                          Fonyód 42 fő – Balatonfenyves   9 fő

·       jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás           Fonyód 76 fő – Balatonfenyves 12 fő

·       gyermekjóléti központ                      Fonyódi járás területe

A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetésére és a szociális feladatok finanszírozására Fonyód Város Önkormányzata 87.225 ezer Ft önkormányzati hozzájárulást adott át a társulásnak, melyből 61.878 ezer Ft az igényelt állami támogatás.

 

A Képviselő-testület döntése értelmében a Fonyódi Turisztikai Egyesület részére az egyesület működésére és a 2018. évi rendezvények lebonyolítására összesen 27.100 ezer Ft-ot utaltunk az év során.

 

A helyi társadalmi közösségi életben szerepet vállaló civil szervezetek, sportegyesületek, egyházak részére a fentieken túl összesen 17.980 ezer Ft támogatás került kifizetésre.

 

A DRV Zrt. részére átadásra került a központosított előirányzatként kapott lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 56.713 ezer Ft összegben.

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2018. évben 642 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló felsőoktatási hallgatók 1.000 Ft – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatta a hallgatókat havonta.

A tehetséges és jól tanuló középiskolai diákok számára az Arany János program keretében 30 ezer Ft támogatás került kiutalásra.

 

A kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok részére 2018. évben a feladatellátás érdekében kifizetett összegeket és a fennálló részesedéseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze.

                                                                                                                                  ezer Ft

Megnevezés

Részesedés könyvszerinti értéke

Részesedés mértéke

2018. évben nyújtott működési és fejlesztési célú támogatás

Fonyód Média Nonprofit Kft.

3.000

100 %

32.741

Fonyód Konyha Nonprofit Kft.

3.000

100 %

98.875

Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft.

13.210

100 %

356.332

Egészségügyi Nonprofit Kft. - Fonyód

113.860

100 %

6.000

Összesen

133.070

 

493.948

 

 

Pénzeszköz átadások, támogatások részletes bemutatása a zárszámadási rendelet 5.2. számú mellékletében található.

 

 

Szociális ellátások

 

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).

Az önkormányzat által folyósított szociális ellátásokra 3.168 ezer Ft-ot fizettünk ki a szociálisan rászorult ellátottak részére.

Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált  fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2018. évben 42 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. A 2018-as évben a szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától  az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 14 éven aluli gyermek részesült a juttatásban.

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva közel azonos szinten mozog.

A helyi szociális rendeletünk 2018. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg.

2018. évben az alábbi ellátási jogcímekre történt kifizetés:

  • gyermekvállalási támogatás                                     1.396 ezer Ft,             66 család
  • települési támogatás – lakásfenntartási támogatás     625 ezer Ft,             14 fő/hó
  • köztemetés                                                                   105 ezer Ft,               2 fő
  • temetési segély                                                               30 ezer Ft,               2 fő
  • közlekedési támogatás                                                   51 ezer Ft,               7 fő
  • rendkívüli települési támogatás                                   679 ezer Ft,             36 fő
  • természetbeni gyermekvédelmi támogatás                 282 ezer Ft,             28 fő

 

Ez utóbbi tétel a szociálisan rászoruló gyermekek részére évi 2 alkalommal nyújtott 6.000 - 6.500 Ft/fő kötött felhasználású utalványokra teljesített kifizetés, melynek teljes összege állami támogatással megérkezett.

 

 

Felhalmozási kiadások

 

Az év során megvalósult fejlesztési feladatok az alábbiak szerint alakultak:

Felújítások

- Piaccsarnok felújítás

A felújítás 2017-2018. évben 100 % támogatási intenzitással TOP forrásból valósult meg 284.468 ezer Ft kiadással, melyhez 2017. évben 268.053 ezer Ft előleg már megérkezett az elkülönített számlánkra. A pénzügyi elszámolás lezárásával további 14.911 ezer Ft támogatás érkezett az év folyamán.

- Fő utca útfelújítás                                                                                          

A Fő utca útfelújítása a 100 % támogatottságú 40.132 ezer Ft NFM forrásból, és a 75 % támogatási intenzitású 14.997 ezer Ft BM forrásból valósult meg. A kiadás összege 60.427 ezer Ft, melyhez 5.298 ezer Ft saját forrásra volt szükség.

 

- Óvoda felújítás                                                                                              

Régóta kitűzött cél megvalósítását jelenti, hogy 2018. évben 100 % TOP forrásból megkezdődhetett az óvoda épületének felújítása. A felújítás 2018-2019. éveket érinti, a támogatás összege 239.971 ezer Ft.

2018. évben az előkészületekre teljesített kifizetés 9.556 ezer Ft.

 

Az épülő sportcsarnok áramcsatlakozásának kialakítása 5.081 ezer Ft, a Tungsram Strand elektromos szerkény áthelyezés kiadása 606 ezer Ft, a Városi Strand partvédmű tervezése 768 ezer Ft, egyéb rövid szakaszos utca felújításokra 8.000 ezer Ft-ot teljesítettünk.

 

A lakók összefogásával és 50 %-os hozzájárulásával (734 ezer Ft) valósult meg a Tabán utcában aszfaltburkolat építés 1.468 ezer Ft kiadással.

 

Beruházások

- Csiszta kerékpárút építés

2018. évben előkészítési és tervezési kiadásokkal elindult a kerékpárút beruházás, melynek építési munkálataira ténylegesen 2019-2020. évben kerül sor. A projekt 100 % TOP forrásból, összesen 469.699 ezer Ft tervezett bevétellel és kiadással valósul majd meg. A támogatás teljes 469.699 ezer Ft összege megérkezett 2018. évben a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára, melyből 2.789 ezer Ft kifizetést teljesítettünk.

- ASP rendszer bevezetése

Az önkormányzatoknál kötelezően bevezetendő ASP informatikai rendszer technikai feltételeinek kialakításához 100 %-os támogatással, de utófinanszírozással kap a város forrást. A cél megvalósítására informatikai eszközökre 1.976 ezer Ft kifizetés történt.

 

A Képviselő-testület üléseinek munkáját segítő szavazórendszerre 600 ezer Ft-ot teljesítettünk.

 

Ingatlanvásárlásra összesen 18.034 ezer Ft-ot fordítottunk az alábbiak szerint:

  • adóhátralék fejében                                                                2.534 ezer Ft
  • Várhegyi kilátó parkoló terület                                              6.000 ezer Ft
  • Piac melletti terület                                                                8.500 ezer Ft
  • Kollégium diákszövetkezeti ingatlan                                     1.000 ezer Ft

 

Az év folyamán a kutyás strand működtetéséhez WC és egyéb kiszolgáló épületek kialakítására 10.128 ezer Ft kiadást teljesítettünk.

 

Az önkormányzati intézmények közül a Polgármesteri Hivatal számítástechnikai eszközök beszerzésére (szerver csere és laptop) 1.850 ezer Ft-ot fordított.

A Kulturális Intézménynél informatikai eszközt és berendezési tárgyakat vásároltak 457 ezer Ft összegben.

Az Óvoda és a Bölcsőde mosógépeket és háztartási gépeket vásárolt 214 ezer Ft összegben.

 

A felhalmozási kiadások tájékoztató táblázata a rendelet 6-7. mellékletei.

 

 

Finanszírozási bevételek és kiadások

 

A finanszírozási bevételként kell elszámolni a 2018. decemberében kapott 2019. évi állami támogatás megelőlegezését 16.663 ezer Ft összegben, illetve finanszírozási kiadásként a 2017. decemberében kapott és 2018. januárjában visszavont 2018. évi állami támogatás megelőlegezés 15.964 ezer Ft összegét.

 

 

Az eszközök elhasználódásának vizsgálata

 

Az eszközök elhasználódási fokát az alábbi mutatószám jelzi:

Elhasználódási fok = Eszközök halmozott értékcsökkenése/eszközök bruttó értéke

 

 

Az önkormányzat és intézményeinek 2018. december 31-i állapot szerinti eszközeire vonatkozóan az elhasználódás fokát jellemző mutatót az alábbi táblázat tartalmazza:

 

Számviteli kategória

adatok ezer Ft-ban

Immateriális javak

Bruttó érték                    

146.509

Értékcsökkenés              

92.637

Elhasználódási fok          

63,23 %

Ingatlanok és ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok

Bruttó érték                   

21.539.114

Értékcsökkenés               

2.489.027

Elhasználódási fok            

 11,56 %

Gépek, berendezések, felszerelések

Bruttó érték                       

244.172

Értékcsökkenés                 

174.162

Elhasználódási fok             

71,33 %

 

 

Összefoglaló

A 2018. évi gazdálkodás végrehajtásáról szóló beterjesztésre kerülő rendelet-tervezet a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2018. év során teljesített bevételeit és kiadásait.

Az év folyamán a pénzügyi stabilitás biztosított volt. Biztonságos, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytattunk, és a feladatok megfelelő szervezésével biztosítottuk az önkormányzati és állami források hatékony felhasználását az önkormányzat és intézményei, valamint a kizárólagos tulajdonú önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében is.

Az önkormányzati ingatlanértékesítések bevételei az előzetes terven felül alakultak. Az ebből származó bevételek a fejlesztési célok megvalósítását biztosítják, így ezek realizálására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

Az év során kiemelt hangsúlyt fektettünk a kötelező és vállalt feladataink megfelelő színvonalú ellátására, a feladatellátás hakonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak megvalósítására és további fejlesztésére.

Gazdálkodásunk eredményességét a beterjesztett rendelet-tervezet tükrözi.

 

Tekintettel a fentiekre kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2018. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló előterjesztés megvitatására és a rendelet-tervezet elfogadására.

 

Az előterjesztés részét képezi:

  • Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2018. évi összevont (konszolidált) beszámolójának felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
  • Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2018. évi zárszámadási rendelettervezetének felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
  • Nyilatkozatok (költségvetési szervek vezetői - 3 db) a belső kontrollrendszer kialakításáról és működtetéséről

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében - az alábbi tájékoztatást adom:

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

1.      társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az Önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.

2.      gazdasági hatásai: nem realizálható

3.      költségvetési hatásai: az önkormányzat a költségvetés zárszámadásakor számot ad az Önkormányzat a tervezett és teljesített feladatok végrehajtásáról.

4.      környezeti következményei: nem realizálható

5.      egészségi következményei: nem realizálható

6.      adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható

7.      megalkotásának szükségessége: a zárszámadási rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (1) bekezdése alapján az adott költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig kötelező a Képviselő-testület elé terjeszteni.

8.      a jogalkotás elmaradásának várható következményei: az államháztartás működési rendjéről szóló törvényben foglaltak megsértése

9.      alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a feltételek biztosítottak.

 

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság   A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Jogi Bizottság   A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Pénzügyi Bizottság   A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Városfejlesztési Bizottság   A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2018. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

           

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének

*/2019. (V.30.) önkormányzati rendelete

 

az Önkormányzat 2018. évi gazdálkodásának zárszámadásáról

 

Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

 

 

 

A rendelet hatálya

 

1. §

 

E rendelet hatálya a helyi önkormányzatra és az általa irányított költségvetési szervekre terjed ki.

 

 

A helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat költségvetési szervei

2018. évi költségvetésének teljesítése

 

2. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi összesített költségvetésének:

 

a)     bevételi főösszegét    2.922.050 ezer forintban,

b)     kiadási főösszegét     1.960.748 ezer forintban

 

állapítja meg az 1-2.  mellékletek szerint.

 

3. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a 9/1.- 9/2.- 9/3. mellékletek szerint állapítja meg.

 

4. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2018. évi bevételeit és kiadásait a 3-4. mellékletek szerint állapítja meg.

 

5. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018. évi bevételeit és működési kiadásait feladatonként részletezve az 5.1-5.2. mellékletek szerint állapítja meg.

 

 

 

 

 

6. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi beruházási kiadásainak teljesítését 36.048 ezer Ft, felújítási kiadásainak teljesítését 311.753 ezer Ft összegben, valamint azok célonkénti részletezését a 6-7. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.

 

7. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi záró létszámát a 8. melléklet szerint állapítja meg.

 

8. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat által biztosított 2018. évi közvetett támogatásokat a 14. melléklet szerint állapítja meg.

 

9. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi felülvizsgált maradvány-kimutatását a 21. mellékletben foglalt részletezésnek megfelelően hagyja jóvá.

 

10. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. december 31-i állapot szerinti eszközeinek és forrásainak értékét a 19. mellékletben foglalt részletezés szerint 20.927.381.369 Ft összegben állapítja meg.

 

11. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi eredmény kimutatását a 20. melléklet szerint állapítja meg.

 

12. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeit - célok szerint, évenkénti bontásban - a 12. melléklet szerint állapítja meg.

 

13. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2018. évi pénzkészleteinek változását a 13. melléklet szerint állapítja meg.

 

14. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteit a 16. melléklet szerint állapítja meg.

 

 

 

 

15. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018. évi teljesített saját bevételei és kötelezettségei arányát a 15. melléklet állapítja meg.

 

16. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek 2018. évi működéséből származó kötelezettségeit, és a részesedések alakulását a 18. melléklet szerint állapítja meg.

 

17. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat által az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek teljesített bevételeit, kiadásait, valamint a helyi önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.

 

18. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet szerint állapítja meg.

 

 

Záró rendelkezések

 

19. §

 

Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

 

 

 

Fonyód, 2019. május 30.

 

 

 

                        Hidvégi József                                                 Nagy Brigitta

                         polgármester                                                     aljegyző

 

 

 

 

Kihirdetve: 2019. május 30.

                                                                                                                                                                                                                                              Nagy Brigitta

                                                                                                    aljegyző


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe