2019. november 18-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2020.évi belső ellenőrzési tervére | |
Készítette: | Kahó Ildikó belső ellenőr | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A belső ellenőrzés tervezésének bemutatása
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 119. § (3)-(4) bekezdése szerint, „a jegyző köteles- a jogszabályok alapján meghatározott belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.”
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 61. §-a szerint az államháztartási kontrollok célja az államháztartás pénzeszközeivel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás, a beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének biztosítása.
Az államháztartás belső kontrollrendszere a költségvetési szervek belső kontrollrendszere keretében valósul meg, beleértve a belső ellenőrzést is.
A jegyző köteles gondoskodni –a belső kontrollrendszeren belül-, a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. köteles olyan szabályzatokat kiadni, folyamatokat kialakítani és működtetni, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
Az ellenőrzés keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is. Az utóbbi ellenőrzési forma a tulajdonosi funkcióval összefüggő átfogó, vagy általános ellenőrzéseként valósul meg.
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. Törvény 140. § (1) bekezdésének e) pontja a jegyző gazdálkodási feladat- és hatáskörébe sorolja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését.
A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 370/2011.(XII.31.) Korm. rendelet 29.§ (1) bekezdése minden költségvetési szerv részére kockázatelemzésen alapuló stratégiai és éves ellenőrzési terv készítését írta elő.
A Mötv 119. § (5) bekezdése szerint a helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet a Képviselő-testület az előző év december 31-éig hagyja jóvá.
I. Az éves ellenőrzési terv összeállítása
Fonyód Város Önkormányzat 2020. évi éves belső ellenőrzési terve összeállítása során figyelembe vettem a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendeletet (Bkr.), és a Fonyódi Polgármesteri Hivatal Belső Ellenőrzési Kézikönyvének előírásait, a Nemzetközi és a Belső Ellenőrzés Szakmai Gyakorlatának Nemzetközi Normáit (IIA Normák) és a magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok 5000-es Tervezési standardjait, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium a 2020. évi, az éves ellenőrzési terv elkészítéséhez kiadott módszertani útmutatójának szempontjait.
A terv a kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon és a rendelkezésre álló erőforrásokon alapul.
a) Az ellenőrzési terv elkészítése során felhasznált kimutatások, elemzések, egyéb dokumentumok
A 2020. évi belső ellenőrzési terv elkészítése során a következő dokumentumokat, információkat használtam fel:
- Fonyód Város Önkormányzat belső ellenőrzésének a 2020. – 2023. évi stratégiai terve és a vezetés elvárásainak megismerése
- 2020. évi tervet megalapozó kockázatelemzés
- Bizonyosságot adó tevékenység 2016-2019. évi dokumentációi
- Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek megállapításai
- Belső ellenőrzéssel kapcsolatos továbbképzések anyagai
- Jogszabályi változások
- Önkormányzat vezetésével egyeztetett ellenőrzési fókusz alapján kiválasztott kockázati elemek értékelése.
Az éves ellenőrzési terv tartalmazza
- az ellenőrzési tervet megalapozó elemzések és a kockázatelemzés eredményének összefoglaló bemutatást,
- a tervezett ellenőrzések tárgyát
- az ellenőrzések célját
- az ellenőrizendő időszakot
- a rendelkezésre álló és a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását
- az ellenőrzések típusát
- az ellenőrzések tervezett ütemezését
- az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység megnevezését
- az egyéb tevékenységre tervezett kapacitást.
A külső szolgáltatói feladatellátás miatt a soron kívüli ellenőrzések és a kötelező szakmai képzések szakértői nap szükséglete nem kerülhet tervezésre.
Az Önkormányzat a jogszabályban meghatározott és az önként vállalt feladatok végrehajtása tekintetében hatékony gazdálkodás megvalósítását tűzte ki célul.
Jelen éves ellenőrzés terv, ezzel összehangoltan a vonatkozó jogszabályban meghatározott kockázatelemzés alapján felállított prioritások és a rendelkezésre álló erőforrások figyelembe vételével készült.
Az éves ellenőrzési tervet megalapozó elemzések és a kockázatelemzés eredményének összefoglaló bemutatása
Fonyód Város Önkormányzat feladatait ellátó szervezetek
A) Fecskepart Óvoda és Bölcsőde
B) Fonyódi Kulturális Intézmények
C) Fonyódi Polgármesteri Hivatal
D) Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft.
E) Fonyódi Média Nonprofit Közhasznú Kft.
F) Egészségügyi Ellátást Szervező és Működtető Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft.
G) Fonyód Konyha Kiemelkedően Közhasznú Kft.
H) Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulása
Kockázatok feltérképezése
Az éves ellenőrzési terv elkészítéséhez szükséges kockázatok feltérképezését a belső ellenőrzés végzi. Forrása elsősorban a bizonyosságot adó tevékenység, valamint a tanácsadás során a belső ellenőrzés tudomására jutott információk, a vezetőkkel folytatott konzultációk.
A belső ellenőr az ellenőrzések során konzultál a Hivatal és Intézmények vezetőivel és a dolgozókkal, így tudomást szerez a szervezeti egységeket érintő kockázatokról.
Az önkormányzati bevételek megalapozottsága érdekében, nagy hangsúlyt kell fektetni a normatív állami támogatások igénylésére és elszámolására. A támogatások alapját képező mutatószámok, létszámok helyes megállapítása az alapja a támogatások lehívásának. Tekintettel arra, hogy a Magyar Államkincstár szinte rendszeresen folytat a normatívák elszámolásához kapcsolódó ellenőrzést, ezért a belső ellenőr ritkán végez éves terve alapján ebben a témakörben vizsgálatot.
A Fonyódi Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat Intézményei intranetes hálózattal rendelkeznek, amely tartalmazza a működésben bekövetkező változásokat, így a kockázatok feltérképezéséhez a webes felületek is sok segítséget nyújtanak.
Kockázatok értékelése
A kockázatok feltérképezését követően a belső ellenőrzés 28 db folyamatot határozott meg, amelyet egyedileg értékelt. A kockázatok értékelése kettő lépcsőben zajlott.
A folyamatok a meghatározott belső ellenőrzési fókuszok (közvetlen pénzben mérhető hatás, folyamat/tevékenység korábbi ellenőrzése, szabályok/működés összetettsége/változása, szervezeti változás, kontrollok megbízhatósága) alapján jelentőségük szerint kerültek súlyozásra oly módon, hogy az értékelési mátrixban jelentőségük alapján 0 – 5 pontot kaphattak.
Kockázatelemzési kritériummátrix
|
Súlyok (hatás) |
Valószínűség |
Közvetlenül pénzben mérhető hatás. |
5 |
1-5 |
A folyamat/ tevékenység korábbi ellenőrzése. |
3 |
1-5 |
Szabályok/működés összetettsége/változása. |
5 |
1-5 |
Szervezeti változás. |
5 |
1-5 |
Kontrollok megbízhatósága. |
5 |
1-5 |
Súlyok összesen: |
23 |
115 |
A kockázati szempontokhoz 1-től 5-ig terjedő kockázati mérőszám rendelése történt a súlyosságnak megfelelően ("1" a legalacsonyabb, "5" a legsúlyosabb). A kockázatok előfordulásának valószínűsége 1-től 5-ig került meghatározásra ("1"- „2” alacsony, "3" –„4” közepes, "5" magas).
Kockázati pontok= Súlyok mérőszám X a kockázat előfordulásának valószínűsége.
Elérhető minimum pont: 23
Elérhető maximum pont: 115
Alacsonynak minősíthető a kockázat 50 pontig.
Közepesnek minősíthető a kockázat 90 pontig.
Magasnak minősíthető a kockázat 90 pont fölött.
Rendelkezésre álló erőforrás
A ellenőrzések kiterjeszthetőségének felső határát a belső ellenőrzési kapacitás adja meg.
A belső ellenőrzés, a belső ellenőrzési vezető kötelező feladata a kockázat elemzéssel alátámasztott stratégiai ellenőrzési terv elkészítése, amelyre 2020. év IV. negyed évében kerül sor. Az éves belső ellenőrzési terv, az ellenőrzések nyomon követésére és az éves ellenőrzési beszámoló elkészítésére 12 munkanap került tervezésre.
A belső ellenőrzés külső szolgáltatással kerül ellátásra, összesen 71 munka (szakértő) nap felhasználással.
A jogszabályokban előírt belső ellenőrzési tevékenység ellátásához a tárgyi feltételek biztosítottak.
A belső ellenőr rendelkezik
- az előírt szakirányú (közgazdasági) felsőfokú iskolai és költségvetési szakellenőri végzettséggel,
- az államháztartásért felelős miniszter engedélyével - a belső ellenőri tevékenység végzésére,
- rendszer-teljesítmény-, államháztartási számvitel-, közbeszerzések-, uniós támogatások belső ellenőrzésére vonatkozó hatósági vizsgával,
- A belső ellenőrzési vezető szármára előírt jogszabályi előírásoknak megfelel.
Tervezett ellenőrzések
A 2020. évre vonatkozóan, 6 legmagasabb kockázati besorolású folyamat ellenőrzés került be vizsgálati programként az éves belső ellenőrzési tervbe.
A 2020. évi ellenőrzésre javasolt területek és folyamatok az alábbiak:
Ø Fonyódi Kulturális Intézmények 2018. évi utóellenőrzése
Ø Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulása esetében az intézményi térítési díjak megállapítása és beszedése
Ø Fonyód Város Önkormányzat és Intézményei munka és védőeszközökkel kapcsolatos folyamatainak szabályozottsága
Ø Követelések, kötelezettségek nyilvántartása
|
Ø Egészségügyi Ellátást Szervező és Működtető Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. ügyeleti ellátás költségeinek és bevételeinek megállapítása, számlázása
Ø Önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő intézmények közötti munkamegosztási megállapodások vizsgálata
A stratégia tervnek megfelelően, a belső kontrollrendszer, ezen belül a belső szabályzatok, eljárásrendek, folyamatok kötelező tartalmi elemeinek vizsgálatával is foglalkozik a belső ellenőr
A fentiek figyelembevételével elkészített 2020. évi ellenőrzési tervet az 1.számú melléklet (ütemterv), valamint a 2. számú melléklet (kockázatelemzés) alapján terjesztem a tisztelt Képviselő-testület elé.
A javasolt belső ellenőrzési tervben meghatározott ellenőrzési feladatok átfogják az önkormányzati gazdálkodás kiemelt területeit.
Az ellenőrzések túlnyomó része széles körben a Fonyódi Polgármesteri Hivatalra, és annak intézményeire terjed ki. A szabályszerűségi ellenőrzések mellett a rendszerellenőrzések számának növelése biztosítja, hogy a folyamatok átfogó jelleggel kerüljenek vizsgálat alá. Ez utóbbi időigényesebb eljárások, viszont teljes képet adnak az ellenőrzött területen működő kontrollokról.
A belső ellenőrzés fontos feladata a potenciális hibák megelőzése érdekében, hogy a megjelenő új, illetve jelentős mértékben módosuló jogszabályok értelmezéséhez egységes végrehajtásához segítséget nyújtson, együttműködve az ellenőrzött költségvetési, illetve egyéb szervezettel.
A tervezett ellenőrzések tárgya, a tervezett ellenőrzések célja és módszerei
A klasszikus hagyományoknak megfelelően az ellenőrzések tárgya 2020. évben is a gazdálkodással összefüggő beszámoló, jelentések, költségvetések és az ezekhez kapcsolódó pénzügyi-számviteli bizonylatok szabályszerűségének, összefüggésének vizsgálata, egy-egy konkrét területen. (követelések, kötelezettségek nyilvántartása). Ebben az esetben, valamint a munka és védőruha juttatások tárgykörében és a munkamegosztási megállapodások tartalmának tárgyában, szabályszerűségi ellenőrzésekre kerül sor.
A szabályszerűségi ellenőrzés célja, a hatályos jogszabályokhoz, illetőleg a belső eljárásrendekhez való igazodás szintjének értékelése és a korábban megállapított színvonallal történő összehasonlítása.
A 2020. évi belső ellenőrzési tervben a fentieken felül, egy rendszerellenőrzés végrehajtása szerepel. A rendszerellenőrzések célja a vizsgált területek komplex belső kontrollrendszerének és az ehhez kapcsolódó alrendszereknek a felülvizsgálata a szabályozottság és a működés szempontjából egyaránt.
A belső ellenőrzés az előzőeken kívül egy pénzügyi-szabályszerűségi és egy rendszer ellenőrzés végrehajtását prognosztizálja, amelyből az egyik vizsgálat az önkormányzati tulajdonú társaság tevékenységének részterületét érinti.
Továbbiakban a belső ellenőrzés, 2020-ban kiemelt célja a folyamatosan változó jogszabályi környezet és az Önkormányzat összhangjának megteremtése, a vagyonvédelem, a szabályozott működés elősegítése, a belső ellenőrzés eszközével. Cél továbbá, hogy a belső ellenőrzés eredménye az azt megillető szinten beépüljön, elismerésre kerüljön a feladatrendszerben.
Tanácsadói tevékenységét, az igényeknek megfelelően továbbra is felajánlja az Önkormányzat vezetése, az intézményvezetők és az apparátus dolgozói részére. Ugyanakkor, 2020. év I. negyedévében felülvizsgálja a Fonyód Város Önkormányzata és költségvetési intézményére kiterjedő Fonyódi Polgármesteri Hivatal Belső Ellenőrzési Kézikönyvét.
II. Az önkormányzatok stratégiájához való viszony
A 2020. évi ellenőrzési terv az önkormányzat stratégiai céljaival és költségvetési koncepciójával összhangban áll.
III. Előzmények
A 2020. évi ellenőrzési terv javaslatok a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 31. § alapján kerültek beterjesztésre, Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete elé.
IV. Várható szakmai hatások
A belső kontrollok működtetésének egységes, önkormányzati szintű vizsgálatai hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet tevékenysége során fokozottan érvényesülhessenek a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség Ávr.-ben is előírt követelményei. Így teljesíti azokat a követelményeket, amelyek a pénzügyi ellenőrzési rendszer EU- konform átalakítását, hatékony és átlátható működését célozzák.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását, és a 2020. évre előterjesztett, az ellenőrzési tervben javasolt szempontokat szíveskedjenek elfogadni.
Balatonfenyves, 2019. november 13.
Kahó Ildikó sk.
belső ellenőrzési vezető
Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szüksége kapacitás megállapítása Srsz. Megnevezés Átlagos munkanapok száma / fő Létszám (fő) Ellenőri napok száma összesen (Átlagos munkanapok száma × Létszám) 1. Bruttó munkaidő 254 254 2. Kieső munkaidő 3. Fizetett ünnepek 4. Fizetett szabadság (átlagos) 5. Átlagos betegszabadság 6. Nettó munkaidő (rendelkezésre álló kapacitás): 254 7. Tervezett ellenőrzések végrehajtása (pl. 60%) 28 % 71 8. Soron kívüli ellenőrzés (pl. 10-30%) 0 9. Tanácsadói tevékenység (pl. 10%) 0 10. Képzés (pl. 10%) 11. Egyéb tevékenység kapacitásigénye (pl. 5%) 12. Összes tevékenység kapacitásigénye: 71 13. Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges: 71
Döntéshozói vélemények
Jogi és Humán Bizottság |
A Jogi és Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. |
|
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2020.évi belső ellenőrzési tervére"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete az előterjesztés szerinti tartalommal elfogadja Fonyód Város Önkormányzat 2020-2023. évre vonatkozó belső ellenőrzési stratégiai tervét és a 2020.évi Belső ellenőrzési tervet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal