2020. július 2-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2019. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására | |
Készítette: | Nagy Brigitta jegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
ügyiratszám: 03/4044-3/2020.
ELŐTERJESZTÉS
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2020. július 2-i ülésére
Tárgy:
Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2019. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a jegyző által előkészített, a polgármester által beterjesztett rendelet-tervezet alapján a képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján az önkormányzat képviselő-testülete az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
A 2019. évi zárszámadási rendelet megalkotásáig az előirányzatokat a Képviselő-testület három alkalommal módosította.
Jellemzően a központi hatáskörben meghatározott állami támogatás pótelőirányzatok, vagy az egyes jogcímek előirányzat módosításai, illetve a 2019. évi bevételek és kiadások teljesítési adatainak ismeretében vált szükségessé az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről szóló 1/2019. (II.7.) évi önkormányzati rendeletben meghatározott előirányzatok módosítása.
A módosítások eredményeként az önkormányzat 2019. évi költségvetésének 2.820.000 ezer Ft bevételi és kiadási eredeti főösszege 3.579.443 ezer Ft összegre nőtt, melyből az intézmények költségvetési főösszegének növekedése összesen 3.193 ezer Ft.
Az önkormányzati működési bevételek kedvező alakulása, és az előző évről áthozott tartalékok miatt 2019. évben biztosított volt az önkormányzat és az intézmények feladatellátásának, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tevékenységének finanszírozása.
2019. évben a költségvetési egyensúly megteremtéséhez és megtartásához külső forrás bevonására nem volt szükség. Az átmenetileg szabad pénzeszközeinket a számlavezetőnél rövid lejáratra el tudtuk helyezni, ezzel bevételeinket csekély összegben növeltük.
Az állam az önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódó támogatásokat szigorú igénylési és elszámolási rend szerint, mutatószámok alapján, feladatalapú támogatási rendszerrel biztosítja. Adott feladathoz rendelt támogatás szabályszerű felhasználását folyamatos monitoringgal figyelemmel kíséri a Magyar Államkincstár.
Bevételek
Helyi adó bevételek alakulása
Közhatalmi bevételek közé a helyi adó, bírság és pótlék bevételek tartoznak, melyeknek kiemelt szerepe van az önkormányzat gazdálkodásában.
2019. évben a teljesített költségvetési bevételek 17 %-át jelentették, így a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak.
Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakult ki a jelenlegi kedvezményezetti kör.
A jelenleg hatályos - a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet - jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják.
2019. évben 1.554 fő adóalany részesült építményadó kedvezményben.
Telekadó tekintetében a helyi adó rendelet 17.§ (6) pontja alapján igénybe vett adómentességet az adó alanya évente köteles nyilatkozattal igazolni.
2019. évben az említett adómentességgel kapcsolatos nyilatkozatok meglétét kiemelt figyelemmel vizsgálta az Önkormányzati Adóhatóság. A felülvizsgálat során számottevő változás nem keletkezett a telekadó bevétel vonatkozásában, azonban az ellenőrzés eredményeként az előző évi 132 fő kedvezményezett adóalany száma 122 főre csökkent.
Az idegenforgalmi adó mértéke a 2019. évben nem változott, 400 Ft/fő/éjszaka.
Az állami támogatás a beszedett idegenforgalmi adótól függ, és mértéke 2017. évtől 1 adóforint. Adataink szerint 2019. évben Fonyódon 144.466 volt az igénybe vett vendégéjszakák száma, melyből 102.783 volt az adóköteles éjszaka.
A 2018. évhez képest 66 ezerrel csökkent a vendégéjszakák száma, melynek oka, hogy a fonyódligeti gyermektábor nem működött.
A 2019. évtől Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén bevezetésre került az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési adó az építőipari tevékenységet, valamint természeti erőforrás feltárását, kutatását végző vállalkozások tekintetében.
Nem volt számottevő azok köre, akik az ideiglenes jellegű iparűzési adó hatálya alá bejelentkeztek, így a helyi iparűzési adó bevételt nagymértékben nem befolyásolta ennek az adónemnek a bevezetése.
Az előző évhez képest több mint 50 millió forinttal csökkent az iparűzési adó bevétel 2019. évben.
2018-ban befejeződtek a vasútépítési munkálatok, így azok a cégek, melyek az állami beruházás megvalósításában részt vettek, a munka végeztével egyidejűleg befejezték gazdasági tevékenységüket Fonyódon.
Ezek a cégek a 2018. évi iparűzési adó bevallásaikban kérték a már előre megfizetett (a 2017. évi iparűzési adóbevallás alapján előírt) iparűzési adóelőlegeik visszatérítését, melyek a záró bevallások feldolgozása után számláikon túlfizetésként mutatkoztak. Ez okból visszautalt túlfizetések összege megközelítette az 50 millió forintot.
Az adóbevételek 2015-2019. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)
Adónemek |
2015. év |
2016. év |
2017. év |
2018. év |
2019. év |
Építményadó |
259 077 |
281 338 |
284 980 |
291 679 |
281 566 |
Telekadó |
37 008 |
35 565 |
50 462 |
29 231 |
29 114 |
Helyi iparűzési adó |
145 942 |
135 020 |
189 052 |
217 976 |
161 879 |
Gépjárműadó |
16 585 |
17 860 |
19 800 |
19 999 |
20 745 |
Idegenforgalmi adó |
36 569 |
42 821 |
40 413 |
44 833 |
41 474 |
Talajterhelési díj |
2 284 |
1 459 |
2 288 |
1 870 |
2 097 |
Bírság, pótlék |
2 881 |
2 679 |
3 545 |
2 462 |
2 427 |
Összesen |
500 346 |
516 741 |
590 540 |
608 050 |
539 302 |
A táblázatból látható, hogy 2019. évben összesen 539.302 ezer Ft közhatalmi bevétel realizálódott.
Az adóbevételek a kitűzött előirányzattól 9 %-kal maradtak el, és az előző évhez képest 9%-kal kevesebb összegben (-68,7 millió Ft) realizálódtak.
Adónemenként vizsgálva
· az építményadó bevétel 281.566 ezer Ft, a bázisévhez viszonyítva 3,5 %-os csökkenést mutat. Településünkön 8.645 db ingatlan adózik, melyből lakóház 3.373 db, nyaraló 3.709 db, egyéb ingatlan 1.563 db.
· a telekadó bevétel teljesítése 29.114 ezer Ft, mely a bázisévhez képest alig csökkent. A településen 874 db adótárgyat tartunk nyilván.
· a helyi iparűzési adó bevétel 161.879 ezer Ft, az előző évhez viszonyítva 25,8 %-kal csökkent, mely a vasútépítési munkálatok befejezésével magyarázható. A bejelentett vállalkozások száma 728 db.
· A tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó bevétel 41.474 ezer Ft, a csökkenés 7,5 %. Idegenforgalmi adó ellenőrök időszakos foglalkoztatása szükséges a vendégektől beszedett IFA befizetésének és a bevallási kötelezettségek teljesítése érdekében.
· A bevallási és fizetési kötelezettséget késedelmesen teljesítő ügyfelek pótlék és bírság befizetéseiből származó adóbevétel 2.427 e Ft.
2019. évben - változatlanul - a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a helyben maradó átengedett adó 20.745 ezer Ft volt.
A gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100 %-a illette meg az önkormányzatot.
A tárgy évi bevétel 3.376 db gépjármű adóztatásából származik.
A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2015-2019. évekre: (ezer Ft)
Adónemek |
Hátralékok 2015. évben |
Hátralékok 2016. évben |
Hátralékok 2017. évben |
Hátralékok 2018. évben |
Hátralékok 2019. évben |
Építményadó |
55 572 |
50 808 |
44 230 |
37 892 |
35 198 |
Telekadó |
17 342 |
15 342 |
10 953 |
9 617 |
11 746 |
Helyi iparűzési adó |
11 589 |
14 698 |
11 593 |
14 495 |
4 756 |
Gépjárműadó |
12 077 |
12 310 |
9 398 |
9 064 |
8 187 |
Idegenforgalmi adó |
2 213 |
646 |
665 |
458 |
947 |
Talajterhelési díj |
579 |
1 124 |
1 985 |
1 543 |
1 386 |
Bírság, pótlék |
26 196 |
23 914 |
15 825 |
14 504 |
13 684 |
Összesen |
125 567 |
118 843 |
94 649 |
87 573 |
75 904 |
A felhalmozódott adóhátralék évek óta csökkenő tendenciát mutat, az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 12 %.
Továbbra is felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- és nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás, valamint jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.
Tulajdonosi bevételek
A tulajdonosi bevételek teljesítése 128.885 ezer Ft, melyből az önkormányzati ingatlanok (üzletek, lakások és területek) bérbeadásából 52.761 ezer Ft bevétel származott.
2017. évtől az Önkormányzathoz átkerült a piacüzemeltetés. A korábbi adatok ismeretében 70 millió Ft várható bevételt terveztünk, melynek teljesítése ezt jóval meghaladta és 76.124 ezer Ft realizálódott.
Az önkormányzat működési célú állami támogatásai
A helyi önkormányzati kötelező feladatok finanszírozására 2019. évben több jogcímen összesen 579.841 ezer Ft működési célú támogatás érkezett.
A működési célú támogatások között elszámolásra került
- a polgármesteri hivatal és a település-üzemeltetési feladatok ellátására kapott 200.314 ezer Ft,
- az óvoda és a köznevelési intézmények működtetéséhez kapott 72.901 ezer Ft,
- a társulási keretek között ellátott szociális és gyermekjóléti, valamint a bölcsődei ellátásra 115.797 ezer Ft,
- a gyermekétkeztetési feladatokra 44.787 ezer Ft,
- a kulturális feladatok ellátására kapott 6.291 ezer Ft, a könyvtári érdekeltségnövelő támogatásra 678 ezer Ft, és az ágazat bérrendezésének pótléka 1.164 ezer Ft,
- pályázati keretek között a köztisztviselők bérrendezésre nyert 12.130 ezer Ft,
- Jó adatszolgáltató önkormányzatok támogatása 350 ezer Ft,
- a központosított előirányzatként kapott bérkompenzáció, a szociális és a kulturális ágazatban dolgozók bérpótléka 26.726 ezer Ft,
- a lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 53.479 ezer Ft,
- a pályázati keretek között nyert 45.224 ezer Ft rendkívüli önkormányzati vissza nem térítendő támogatás a 2017. évi intézményi gyermekétkeztetés támogatásának elvonását megállapító MÁK határozat fizetési kötelezettségének teljesítésére.
A zárszámadás keretében, adatszolgáltatásokkal igazoltan, szigorú elszámolási rendszer szerint kell az egyes támogatási jogcímek felhasználását dokumentumokkal alátámasztani.
A mutatószámok szerint történő elszámolás alapján 1.335 ezer Ft további támogatásra jogosult az önkormányzat, mely 2020. éven fog realizálódni.
Működési célra kapott támogatások államháztartáson belülről
2019. évben a Munkaügyi Központ bértámogatási programmal 2 fő foglalkoztatását támogatta, illetve pályázati keretek között, a nyári turisztikai szezonban diákmunka támogatására kötöttünk szerződést. Ezek támogatására összesen 4.435 ezer Ft érkezett.
A folyamatban lévő „Iskolai integrált fejlesztés” EFOP iskolai ismeretterjesztő foglalkozások projekt dologi kiadásaira 9.788 ezer Ft-ot hívtunk le.
2019. évben megállapodás alapján fogadta a Bölcsőde a balatonfenyvesi kisgyerekeket, melyre 1.650 ezer Ft működési támogatást utalt a település az állami támogatással nem fedezett kiadásokra.
A Polgármesteri Hivatalhoz a Munkaügyi Központtól a pályázati keretek között 100 %-os támogatással időszakosan korábban foglalkoztatott 1 fő finanszírozására záró elszámolásként 86 ezer Ft, valamint az Európai Unió és a helyi önkormányzati képviselő választás lebonyolítására 2.560 ezer Ft támogatás érkezett.
A Fonyódi Kulturális Intézmények a támogatással foglalkoztatottak finanszírozására 1.902 ezer Ft-ot kapott a Munkaügyi Központtól.
Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul tűzte ki a képviselő-testület a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségét.
2019. évben összesen 72.136 ezer Ft bevétel keletkezett, mely az alábbi önkormányzati ingatlanok értékesítéséből származik:
- Harmatos utcai Szoc.otthon I. részlet 38.900 ezer Ft
- és telek I.részlet 3.206 ezer Ft + áfa
- Vígadó tér 2 db üzlet 11.385 ezer Ft
- Vásár téri telek (GET Kft.) 14.000 ezer Ft + áfa
- Temető utcai telek 2.551 ezer Ft + áfa
(előző évben adótartozás fejében átvettük az ingatlant)
- Hangár utcai telek 2.000 ezer Ft + áfa
- Bérlakás részletfiz 44 ezer Ft
- Piac bódé 50 ezer Ft + áfa
A felhalmozási célú támogatásként 133.860 ezer Ft realizálódott az alábbi célok megvalósítására:
- GINOP-7.1.9-17. Balaton madártávlatból – Kilátó építés (előleg) 119.179 ezer Ft,
- Vizitúra megállóhely kajaktároló létesítés 13.200 ezer Ft,
- EFOP iskolai ismeretterjesztő foglalkozások eszköz beszerzésre 1.481 ezer Ft.
Kiadások
Személyi juttatások és járulékok alakulása
A személyi juttatások és járulékok (356.383 ezer Ft) a teljesített működési kiadások 25,4 %-át teszik ki.
A Kormány döntése értelmében 2019. január 1-től ismét jelentős összegben - egyaránt 8-8 %-kal - növekedett a minimálbér és a garantált bérminimum, illetve 2019. július 1-től tovább csökkent 2 %-kal a munkáltatót terhelő járulék (19,5 %-ról 17,5 %-ra).
Az emeléssel a minimálbér 149.000 forintra, a bérminimum (szakképzett minimálbér) 195.000 forintra emelkedett.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés számításaink szerint összesen kb. 22 millió Ft többlet kiadást jelentett és 110 főt érintett.
(adatok ezer Ft-ban)
Megnevezés |
2015. év |
2016. év |
2017. év |
2018. év |
2019. év |
Személyi juttatások |
210.199 |
220.484 |
239.216 |
273.025 |
296.710 |
Munkaadókat terhelő járulékok |
56.197 |
59.371 |
54.698 |
55.863 |
59.673 |
Összesen |
266.396 |
279.855 |
293.914 |
328.888 |
356.383 |
Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de az elmúlt évben is biztosított volt a 10.000 Ft/fő/hó összegű juttatás.
Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója egyszeri nettó 60.000 Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatást kapott év végén.
A Polgármesteri Hivatalban 1 fő, a Fecskepart Óvoda és Bölcsődében 2 fő részesült jubileumi jutalomban.
A bérminimum rendezésén kívül egyes ágazatokban - köznevelés, szociális, kulturális ágazat - további béremelést, illetve pótlékot vezettek be külön ágazati jogszabályok, melyek finanszírozása központi forrásból valósult meg, ezekre saját forrást nem kellett biztosítani.
A személyi juttatások tekintetében kijelenthetjük, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, a humánerőforrás a szakmai feladatellátáshoz igazodva került alkalmazásra.
Dologi kiadások
A dologi kiadások önkormányzati és intézményi szinten is az előirányzatok alatt maradtak.
A zárszámadási rendelet 1-5.2. számú mellékletében bemutatásra kerültek az intézmények és az önkormányzat tervezett és tényleges bevételei és kiadásai.
A bevételi adatok intézményekre lebontva tartalmazzák a saját bevételeket és az önkormányzati hozzájárulás összegét.
A kiadási adatok kiemelt előirányzatonként tartalmazzák a tényleges felhasználásokat.
Az év során a feladatellátáshoz szükséges működési és technikai feltételek megfelelő mértékig biztosítottak voltak.
A dologi kiadási keret felhasználása során - a koncepció elvének megfelelően - a gazdaságosság, takarékosság és hatékonyság elvek érvényesülése kiemelt figyelmet kap mind a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében, mind a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.
A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.
A dologi kiadások 2019. évi előirányzata 336.189 ezer Ft volt, a teljesítés 298.962 ezer Ft, mely 89 %-os felhasználás.
A dologi kiadások között került elszámolásra a Kapos Volán Zrt. részére a helyi közösségi közlekedés biztosításából származó veszteség kiegyenlítésre teljesített 3.182 ezer Ft.
Az ügyeleti feladatok ellátására 21.361 ezer Ft szolgáltatási díjat teljesítettünk az Egészségügyi Kft-nek.
A Fecskepart Óvoda és Bölcsőde személyi juttatásai 86.913 ezer Ft, a járulékok 16.574 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 25 fő volt.
Az intézmény dologi kiadása összesen 20.248 ezer Ft, melyből 6,7 millió Ft a közművek kiadása, illetve további 1 millió Ft a kiadások közül közvetített szolgáltatás. A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadások az engedélyezett szintig, összesen 12,6 millió Ft összegben kerültek kifizetésre.
A Fonyódi Kulturális Intézmények személyi juttatásai 25.930 ezer Ft, a járulékok 4.931 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 8 fő volt.
Az intézmény a város kulturális életének meghatározó, központi intézménye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkormányzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.
Az intézmény dologi kiadásainak teljesítése 21.079 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 1,8 millió Ft, a közműdíjakra 3,8 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 13 millió Ft volt a teljesítés.
A Fonyódi Polgármesteri Hivatal személyi juttatásai 134.781 ezer Ft, a járulékok 28.760 ezer Ft összegben teljesültek, a foglalkoztatottak létszáma 30 fő volt.
A hivatal dologi kiadásainak teljesítése 33.786 ezer Ft. A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának költségeit, telefon és internet kiadásokat, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.
A dologi kiadások 33.786 ezer Ft teljesítéséből üzemeltetésre 29.986 ezer Ft-ot, 3.800 ezer Ft-ot a szakmai feladatok ellátására teljesítettünk.
Működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadások és támogatások
2019. évben működési célra 679.043 ezer Ft, felhalmozási célra 33.787 ezer Ft került átadásra.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.
A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működtette 2019. évben is.
Az intézmény által 2019. évben ellátott szociális feladatok:
· családsegítés Fonyód - Balatonfenyves települések
· család és gyermekjóléti szolgáltatás Fonyód - Balatonfenyves települések
· nappali ellátás Fonyód 29 fő
· szociális étkeztetés Fonyód 86 fő – Balatonfenyves 61 fő
· házi-segítségnyújtás Fonyód 51 fő – Balatonfenyves 9 fő
· jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás Fonyód 71 fő – Balatonfenyves 10 fő
· gyermekjóléti központ Fonyódi járás területe
A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetésére és a szociális feladatok finanszírozására Fonyód Város Önkormányzata 99.104 ezer Ft önkormányzati hozzájárulást adott át a társulásnak, melyből 81.465 ezer Ft az igényelt állami támogatás.
A Képviselő-testület döntése értelmében a Fonyódi Turisztikai Egyesület részére az egyesület működésére és a 2019. évi rendezvények lebonyolítására összesen 31.721 ezer Ft-ot utaltunk az év során.
A helyi társadalmi közösségi életben szerepet vállaló civil szervezetek, sportegyesületek, egyházak részére a fentieken túl összesen 23.246 ezer Ft támogatás került kifizetésre.
A DRV Zrt. részére átadásra került a központosított előirányzatként kapott lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 53.480 ezer Ft összegben.
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2019. évben 660 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló felsőoktatási hallgatók 1.000 Ft – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatta a hallgatókat havonta.
A tehetséges és jól tanuló középiskolai diákok számára elérhető Arany János programra 70 ezer Ft támogatási keretet biztosítottunk, de igény hiánya miatt nem került kiutalásra.
A kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok részére 2019. évben a feladatellátás érdekében kifizetett összegeket és a fennálló részesedéseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze.
ezer Ft
Megnevezés |
Részesedés könyvszerinti értéke |
Részesedés mértéke |
2019. évben nyújtott működési és fejlesztési célú támogatás |
Fonyód Média Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
34.723 |
Fonyód Konyha Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
100.853 |
Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft. |
13.210 |
100 % |
362.464 |
Egészségügyi Nonprofit Kft. - Fonyód |
113.860 |
100 % |
6.350 |
Összesen |
133.070 |
|
504.390 |
Pénzeszköz átadások, támogatások részletes bemutatása a zárszámadási rendelet 5.2. számú mellékletében található.
Szociális ellátások
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) többször módosított önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).
2019. évben az önkormányzat által folyósított szociális ellátásokra 2.622 ezer Ft-ot fizettünk ki a szociálisan rászorult ellátottak részére.
Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2019. évben 21 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. 2019. évben a szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 14 éven aluli gyermek részesült a juttatásban.
A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva közel azonos szinten mozog.
A helyi szociális rendeletünk 2019. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg.
2019. évben az alábbi ellátási jogcímekre történt kifizetés:
- gyermekvállalási támogatás 862 ezer Ft, 36 család
- települési támogatás – lakásfenntartási támogatás 520 ezer Ft, 10 fő/hó
- köztemetés 0 ezer Ft, - fő
- temetési segély 180 ezer Ft, 8 fő
- közlekedési támogatás 56 ezer Ft, 6 fő
- rendkívüli települési támogatás 875 ezer Ft, 37 fő
- természetben nyújtott ellátás – szociális tűzifa 31 fő
- természetbeni gyermekvédelmi támogatás 129 ezer Ft, 27 fő
Ez utóbbi tétel a szociálisan rászoruló gyermekek részére évi 2 alkalommal nyújtott 6.000 - 6.500 Ft/fő kötött felhasználású utalványokra teljesített kifizetés, melynek teljes összege állami támogatással megérkezett.
Felhalmozási kiadások
Az év során megvalósult fejlesztési feladatok az alábbiak szerint alakultak:
Felújítások
- Szabadstrandok fejlesztése
2019. évben Fonyód Város 5 szabadstrand fejlesztésére 499.900 ezer Ft pályázati forrást kapott a Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Zrt. (MTÜ szervezete) támogatásaként. A kiadások elszámolt összege 533.925 ezer Ft volt.
- Óvoda felújítás
Az óvoda épületének felújításával régóta kitűzött cél valósult meg 2019. évben TOP és önkormányzati saját forrásból. A felújítás 2018-2019. éveket érintette, a támogatás teljes összege 239.971 ezer Ft volt.
2018. évben az előkészületekre 9.556 ezer Ft, 2019. évben 401.303 ezer Ft kifizetést teljesítettünk a megvalósításra.
- Valkó kilátó
A kilátó helyreállítása megtörtént 2019. évben, melyre önkormányzati forrásból 21.533 ezer Ft kiadást teljesítettünk.
- Lakás felújítás
A Fő utcai társasházban lévő jegyzői lakás régi nyílászáróit 1.458 ezer Ft összegből cseréltük.
- Hunyadi utcai parkoló
A Hunyadi utcában lévő (Mátay parkoló) bérleti jogviszonya 2019. év során megszűnt, továbbiakban az önkormányzat hasznosítja a területet. A térkövezés értékét 1.500 ezer Ft összegért vásároltuk meg a korábbi bérlőtől.
Beruházások
- Csiszta kerékpárút építés
2018. évben előkészítési és tervezési kiadásokkal elindult a kerékpárút beruházás, melynek építési munkálataira ténylegesen 2019-2020. évben kerül sor. A projekt 100 % TOP forrásból, összesen 469.699 ezer Ft tervezett bevétellel és kiadással valósul majd meg. A támogatás teljes 469.699 ezer Ft összege megérkezett 2018. évben a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára, melyből 2019. évben 8.058 ezer Ft kifizetést teljesítettünk.
- Szociális Központ kazáncsere
Az intézménynél meghibásodott a régi, elavult gázkazán és gázbojler, melyet gyorsan cserélni kellett 1.049 ezer Ft költséggel.
- Valkó kilátó parkoló kialakítás
A kilátó helyreállításához kapcsolódóan a kilátó előtti terület rendezése, parkoló kialakításának kiadása 3.632 ezer Ft.
- Kajak tároló építés
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesült a Városi strandon kajak-kenu tároló 13,2 millió Ft támogatási összeggel - az önkormányzat konzorciumi tagként vett részt a projektben. A beruházás 2019. évi kiadása 16.300 ezer Ft volt, a különbséget az elszámolás benyújtásakor várhatóan támogatásként megkapja az önkormányzat.
- Piaci árusítóhelyek
A piacon a külső terület rendezettsége, illetve a felmerülő többlet igények miatt további árusítóhelyek kerültek kialakításra 3.148 ezer Ft saját forrás igénybe vételével.
- Bélatelepi gyalogátkelőhelyek
A lakosság igényét kielégítve 2.835 ezer Ft kiadással elkészült Alsó-Bélatelepen kettő gyalogátkelőhely. Az egyik a busz és vasúti megállónál, a másik a Strand utca és Szent István tér között.
A Képviselő-testület üléseinek munkáját segítő szavazórendszerre 600 ezer Ft-ot teljesítettünk.
Az önkormányzati intézmények közül
- a Fonyódi Polgármesteri Hivatal informatikai eszközök és bútorzat beszerzésére 999 ezer Ft-ot fordított.
- a Fonyódi Kulturális Intézmény informatikai eszközt és berendezési tárgyakat vásárolt 1.434 ezer Ft összegben.
- a Fecskepart Óvoda és a Bölcsőde a felújítást követő visszaköltözés során bútorzatot, berendezési tárgyakat és informatikai eszközöket vásárolt 7.993 ezer Ft összegben.
A felhalmozási kiadások tájékoztató táblázata a rendelet 6-7. mellékletei.
Finanszírozási bevételek és kiadások
A finanszírozási bevételként kell elszámolni a 2019. decemberében kapott 2020. évi állami támogatás megelőlegezését 18.039 ezer Ft összegben, illetve finanszírozási kiadásként a 2018. decemberében kapott és 2019. januárjában visszavont 2019. évi állami támogatás megelőlegezés 16.663 ezer Ft összegét.
Az eszközök elhasználódásának vizsgálata
Az eszközök elhasználódási fokát az alábbi mutatószám jelzi:
Elhasználódási fok = Eszközök halmozott értékcsökkenése/eszközök bruttó értéke
Az önkormányzat és intézményeinek 2019. december 31-i állapot szerinti eszközeire vonatkozóan az elhasználódás fokát jellemző mutatót az alábbi táblázat tartalmazza:
Számviteli kategória |
adatok ezer Ft-ban |
|
Immateriális javak |
Bruttó érték |
146.509 |
Értékcsökkenés |
124.412 |
|
Elhasználódási fok |
84,92 % |
|
Ingatlanok és ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok |
Bruttó érték |
22.278.006 |
Értékcsökkenés |
2.686.641 |
|
Elhasználódási fok |
12,06 % |
|
Gépek, berendezések, felszerelések |
Bruttó érték |
255.027 |
Értékcsökkenés |
188.637 |
|
Elhasználódási fok |
73,97 % |
Összefoglaló
A 2019. évi gazdálkodás végrehajtásáról szóló beterjesztésre kerülő rendelet-tervezet a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2019. év során teljesített bevételeit és kiadásait.
Az év folyamán a pénzügyi stabilitás biztosított volt. Biztonságos, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytattunk, és a feladatok megfelelő szervezésével biztosítottuk az önkormányzati és állami források hatékony felhasználását az önkormányzat és intézményei, valamint a kizárólagos tulajdonú önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében is.
Az önkormányzati ingatlanok értékesítéséből származó bevételek a fejlesztési célok megvalósítását biztosítják, így ezek realizálására kiemelt figyelmet fordítottunk.
Az év során kiemelt hangsúlyt fektettünk a kötelező és vállalt feladataink megfelelő színvonalú ellátására, a feladatellátás hatékonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak megvalósítására és további fejlesztésére.
A pályázati lehetőségeket kihasználtuk.
Gazdálkodásunk eredményességét a beterjesztett rendelet-tervezet tükrözi.
Kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló előterjesztés megtárgyalására és a rendelet-tervezet elfogadására.
Az előterjesztés részét képezi:
- Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2019. évi összevont (konszolidált) beszámolójának felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
- Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2019. évi zárszámadási rendelettervezetének felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
- Nyilatkozatok (költségvetési szervek vezetői - 3 db) a belső kontrollrendszer kialakításáról és működtetéséről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében - az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az Önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: az önkormányzat a költségvetés zárszámadásakor számot ad az Önkormányzat a tervezett és teljesített feladatok végrehajtásáról.
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége: a zárszámadási rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (1) bekezdése alapján az adott költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig kötelező a Képviselő-testület elé terjeszteni.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei: az államháztartás működési rendjéről szóló törvényben foglaltak megsértése
9. alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a feltételek biztosítottak.
Döntéshozói vélemények
Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság |
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi és Humán Bizottság | A Jogi és Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2019. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének
*/2020. (VII.**.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi gazdálkodásának zárszámadásáról
Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
E rendelet hatálya a helyi önkormányzatra és az általa irányított költségvetési szervekre terjed ki.
A helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat költségvetési szervei
2019. évi költségvetésének teljesítése
2. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi összesített költségvetésének:
a) bevételi főösszegét 3.203.419 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 2.423.222 ezer forintban
állapítja meg az 1-2. mellékletek szerint.
3. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a 9/1.- 9/2.- 9/3. mellékletek szerint állapítja meg.
4. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2019. évi bevételeit és kiadásait a 3-4. mellékletek szerint állapítja meg.
5. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2019. évi bevételeit és működési kiadásait feladatonként részletezve az 5.1-5.2. mellékletek szerint állapítja meg.
6. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi beruházási kiadásainak teljesítését 47.935 ezer Ft, felújítási kiadásainak teljesítését 937.285 ezer Ft összegben, valamint azok célonkénti részletezését a 6-7. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.
7. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi záró létszámát a 8. melléklet szerint állapítja meg.
8. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat által biztosított 2019. évi közvetett támogatásokat a 14. melléklet szerint állapítja meg.
9. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi felülvizsgált maradvány-kimutatását a 21. mellékletben foglalt részletezésnek megfelelően hagyja jóvá.
10. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. december 31-i állapot szerinti eszközeinek és forrásainak értékét a 19. mellékletben foglalt részletezés szerint 20.931.116.393 Ft összegben állapítja meg.
11. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi eredmény kimutatását a 20. melléklet szerint állapítja meg.
12. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeit - célok szerint, évenkénti bontásban - a 12. melléklet szerint állapítja meg.
13. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2019. évi pénzkészleteinek változását a 13. melléklet szerint állapítja meg.
14. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteit a 16. melléklet szerint állapítja meg.
15. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2019. évi teljesített saját bevételei és kötelezettségei arányát a 15. melléklet állapítja meg.
16. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek 2019. évi működéséből származó kötelezettségeit, és a részesedések alakulását a 18. melléklet szerint állapítja meg.
17. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat által az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek teljesített bevételeit, kiadásait, valamint a helyi önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
18. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet szerint állapítja meg.
Záró rendelkezések
19. §
Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.
Fonyód, 2020. július….
Hidvégi József Nagy Brigitta
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2020. július….
Nagy Brigitta
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal