6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. szeptember 27-i ülésére
2012. szeptember 27-i ülésére
Tárgy: | A lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 12/2001. (IV. 27.) KT rendelet felülvizsgálata I. forduló | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A rendelet teljes körű felülvizsgálatát a Képviselő-testület a 2011. évben elfogadott Lakásgazdálkodási Koncepcióban határozta meg.
Önkormányzatunk a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló helyi rendeletet 2001. évben alkotta meg, az azóta eltelt időszakban a rendeletet a lakbér, illetve a lakásállomány változása miatt módosítottuk. A rendelet megalkotása óta eltelt tíz évben mind az önkormányzat, mind a lakásbérlői más élethelyzetbe kerültek a változó gazdasági és szociális körülmények miatt. Az elmúlt években folyamatosan nagy problémát jelent a bérlők által felhalmozott lakbér és közüzemi díj hátralék. Mindez szükségessé teszi a rendelet teljes felülvizsgálatát.
Jelen előterjesztéssel a Képviselő-testület a rendelet módosítását első fordulóban tárgyalja, a normaszöveg megalkotására a következő testületi ülésén kerül sor, amennyiben a Képviselő-testület a rendeletmódosítást továbbtárgyalásra alkalmasnak találja.
Az alábbi táblázatban foglaltuk össze a módosításokat:
Új szabályozásként a rendelet I. fejezetében meghatározásra került a rendelet célja:
|
a lakások és egyéb helyiségek bérletére és elidegenítésére vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvénnyel (továbbiakban: Ltv.) összhangban –a polgári jog alapelveit szem előtt tartva- megteremtse az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásokkal való eredményesebb gazdálkodás feltételeit.
|
Részben új szabályozásként egy helyre került a rendelet tárgyi és személyi hatályának meghatározása
|
Tárgyi: A rendelet hatálya kiterjed minden olyan lakásra, és nem lakás céljára szolgáló helyiségre, amely Gyomaendrőd Város Önkormányzatának tulajdonában van.
Személyi: A rendelet lakások bérletére vonatkozó rendelkezései Gyomaendrőd város közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre, továbbá a szociális célú bérlakások tekintetében a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre terjed ki, aki Gyomaendrődön munkavállaló és az igénylés időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik a munkajogi vagy foglalkoztatási jogviszonya fennállásának időtartama alatt.
|
Új szabályozásként került be a rendeletbe a tulajdonosi, bérbeadói jogokat gyakorló és kötelezettségeket teljesítő szervek felsorolása és feladataik meghatározása:
|
A Képviselő-testület
- megállapítja az üresen álló, vagy megüresedett lakások, az újonnan épült lakások bérbeadási jogcímét a Lakásgazdálkodási Koncepcióban meghatározott irányelvek alapján,
- dönt az önkormányzati bérlakás közérdekű bérbeadásáról, kijelöli a bérlőt,
- dönt a szolgálati jellegű bérlakás bérbeadásáról, kijelöli a bérlőt,
- évente felülvizsgálja és megállapítja a lakbéreket,
- évente elfogadja a karbantartási, felújítási tervet, valamint a lakbérek beszedéséről, felhasználásáról szóló beszámolót
- dönt a költségalapú bérlakások üzemeltetési, fenntartási és felújítási költségei után fennmaradó többletbevétel felhasználásáról.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
- dönt a szociális célú és költségalapú bérlakás bérbeadásáról, kijelöli a bérlőt,
- megállapodást köt a bérlővel a bérleti jogviszony szünetelésére, és másik lakást ajánl fel (Ltv. 18 §)
d) véleményez valamennyi Képviselő-testületi előterjesztést lakásgazdálkodás tárgyában.
A Polgármester
- előkészíti és meghirdeti a pályázati felhívásokat lakások bérbeadására,
- kezdeményezi lakás szolgálati jellegű valamint közérdekű bérbeadását,
- rendkívüli, azonnali intézkedést igénylő életkörülmények kialakulása esetén sürgős elhelyezést igénylő esetben – a bizottság és képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – dönt az üres, rendelkezésre álló bérlakások pályázati eljárás lefolytatása nélküli, soron kívüli biztosításáról,
- aláírja az önkormányzat nevében a bérlakásokkal kapcsolatos bérlőkijelöléssel kapcsolatos megállapodásokat,
- évente felülvizsgálja a lakbértámogatásban részesülők szociális és anyagi helyzetét és dönt a támogatás biztosításáról, módosításáról vagy megvonásáról,
- gyakorolja a felmondás jogát (Ltv. 24-27.§).
A Képviselő-testület az önkormányzati lakások kezelői jogát a Gyomaszolg Ipari Park Kft-nek (továbbiakban: kezelő) átadja és felhatalmazza a kezelőt és a bérbeadót a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a bérlővel történő megállapodás tartalmának meghatározására. A bérbeadói kötelezettségek teljesítésében a Kezelő e rendelet 1. függelékében szabályozott kezelési szerződés alapján közreműködik. A kezelési szerződés aktualizálásra került a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-vel történt egyeztetés alapján. A kezelési szerződés a mellékletben található
|
A rendelet II. fejezetében a lakásbérletek létrejötte részben az általános feltételeket egy helyen szabályoztuk
|
Új szabályként jelenik meg, hogy a bérbeadó a pályázatok elbírálása során rangsort állítva dönt két további pályázóról a nyertes pályázó visszalépése esetére.
Új szabályként lép be a rendkívüli élethelyzet, mellyel a szükséglakások hiányát tudjuk kiküszöbölni és önkormányzatunk elhelyezési kötelezettségének is eleget tesz. Ebben az esetben a bérleti szerződés 6 hónapra köthető.
Új szabály: A jövedelem meghatározásánál a pályázat benyújtását megelőző hat havi jövedelmet kell alapul venni – így átfogóbb képet kapunk a pályázó szociális és anyagi helyzetéről.
Új szabályként lép be az óvadék intézménye (kivéve a szociális lakásoknál, törvény nem ad rá lehetőséget) - a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban – beleértve az esetleges lakbér és közüzemi díjhátralékok kiegyenlítését is - történő visszaadásának biztosítékául.
Az óvadék összegét lakástípusonként javaslom meghatározni:
Magtárlaposi úti költségalapú, szolgálati bérlakás esetében: 50.000.-Ft
Endrődi úti költségalapú bérlakás esetében: 100.000.-Ft.
Az óvadék megfizetése Gyomaendrőd Város Önkormányzatának elkülönített alapjára történik. Amennyiben a szerződés megszűnésekor a bérlő a lakást rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban adja át, az óvadék összegét 8 napon belül vissza kell fizetni. Amennyiben a bérlő a bérbeadó írásbeli felszólításában megadott 15 napos határidőben nem teszi meg a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotához szükséges intézkedéseket, a határidő eredménytelen eltelte után a szerződéskötéskor fizetett óvadék felhasználásra kerül
|
Önkormányzati lakások bérbeadása szociális helyzet alapján
|
Módosításra került a jövedelemhatár, az eddigi 28.500.-Ft/fő helyett kétszeresére emeltük (57.000.-Ft/fő), egyedül élő személy esetén 71.250.-Ft. Az alacsony jövedelemhatár miatt a bérlők már nem képesek megfizetni a bérleti díjakat és a közüzemi szolgáltatások díját.
Új szabályozásként kidolgozásra került egy pontrendszert, mellyel a pályázatok elbírálása objektívabbá válhat. Hátrányát abban látom, hogy rendkívüli élethelyzetet nem tud kezelni. Amennyiben változnak az élethelyzetek, más lesz a jellemzőbb, akkor a pontrendszert is módosítani szükséges. A pontrendszer az előterjesztés mellékletében megtalálható.
|
Önkormányzati lakások bérbeadása szolgálati jelleggel
|
Külön szakaszba került a szolgálati lakásokra vonatkozó szabályozás. Új szabályozásként megfogalmaztuk, hogy milyen feltétel alapján részesülhet előnyben a kérelmező:
- súlyosan rossz lakáskörülmények között él,
- felújításra szoruló önkormányzati lakást is elfogad és vállalja annak saját költségen történő helyrehozatalát, a bérbeadóval e tárgyban kötött megállapodás keretei között,
- hosszabb ideje áll közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban,
- településünkön való letelepedése a település érdekét szolgálja.
A Gyomaszolg Ipari Park Kft. a szolgálati lakások jogcímét piaci alapon jogcímre javasolja átalakítani, azonban úgy gondolom, hogy az Önkormányzatnak rendelkeznie kell olyan lakásokkal, mely bérbeadásával a város szakember ellátottságát javítani tudjuk. Önkormányzatunk augusztusi ülésén egyedileg döntött három huzamosabb ideje üresen álló szolgálati bérlakás szociális bérlakásként való bérbeadásáról, a pályázati eljárás jelenleg folyamatban van. Javaslom, hogy a rendeletünk tartalmazza a szolgálati lakások esetében azt a szabályozást, hogy amennyiben szolgálati jelleggel illetve közérdekből a szolgálati bérlakásra nincs igény, úgy a lakás a jövedelemhatárokat figyelembe véve költség/piaci alapon, rövidebb időtartamra bérbe adható legyen, így elkerülve azt, hogy egy-egy bérlakás hosszabb ideig üresen álljon. Javaslom a bérlőkijelölési megállapodások felülvizsgálatát, hiszen abban is szükséges rögzíteni, hogy a bérlőkijelölési joggal fenntartott lakást üresen maximum 2 hónapig biztosítja Önkormányzatunk a Bérlőkijelölési jog jogosultja számára, ezt követően az önkormányzat meghirdeti a bérlakást piaci/költség alapon történő bérbeadásra.
|
Önkormányzati lakások bérbeadása költségalapon
|
Külön szakaszba került a költségalapú bérlakásokra vonatkozó szabályozás, mely három részre bontható, közös rendelkezések, majd külön-külön a fiatalok és időskorúk számára kiutalható lakásokra vonatkozó szabályozások.
Új elem: Összeállítottunk erre a két lakástípusra vonatkozó pontrendszert, elsősorban az Endrődi úti bérlakásoknál válhat objektívabbá a pályázat elbírálása a többszörös igény miatt. A pontrendszer az előterjesztés mellékletében található
Új szabályozásként az Endrődi úti bérlakások esetében is meghatároztunk egy jövedelemhatárt, melyet a pályázónak el kell érni, ez megegyezik a Magtárlaposi úti bérlakásokéval: az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.
Továbbá pályázati feltételként határoztuk meg, azt, hogy a pályázó önellátásra képes legyen.
|
Önkormányzati lakások bérbeadása közérdekű célból
|
Új szabályozás a szolgálati jellegű bérlakásokra jogosultak körét bővíti:
Jövedelmi, vagyoni és szociális helyzetüktől függetlenül meghatározott időre, illetve feltételhez kötötten lakásbérleti szerződést kell kötni
- a város gazdasági életében fontos szerepet játszó gazdálkodó szervezeteknél, más közérdekű feladat ellátása érdekében foglalkoztatott – elsősorban felsőfokú végzettségű – szakemberekkel, valamint
- a város kulturális és sport életében jelentős szerepet betöltő személyekkel.
A lakásbérleti szerződést, az elhelyezést kérő szerv által megnevezett személlyel kell megkötni. A szerződés időtartamát, az elhelyezést kérő szerv kérelmében foglaltak figyelembevételével a Képviselő-testület határozza meg.
A közérdekű célból bérbe adott lakások bérleti díja szociális kedvezményekkel nem csökkenthető.
Közérdekű célra bérbe adható lakás a szolgálati valamint a költségalapú bérlakás - kivéve az Endrődi u. 5-7. szám alatt található bérlakásokat.
|
A bérbeadó és a bérlő jogai és kötelezettségei
|
Az eredeti szabályozás a törvényi előírásoknak megfelel, egy új kötelezettséget írtunk elő a bérlő részére:
A bérlő kötelezettsége, hogy negyedévente/havonta a Kezelőnél igazolja a lakbér és a közüzemi szolgáltatások díjának megfizetését a befizetett számlák bemutatásával.
A Gyomaszolg Ipari Park Kft. írásbeli véleményének 3. pontjában kérte, hogy bővítsük ki a lakás felújításával kapcsolatos szabályozást a gyakorlatban jelentkező élethelyzetekre vonatkozó szabályozással, a tervezet normaszövegét ennek megfelelően készítjük el.
|
A lakbér mértéke, a külön szolgáltatás díja
|
Új szabályozásként rögzítetésre került, hogy mind az egyedi lakásfelújítást követő, mind az évente végzett bérleti díj felülvizsgálat során a lakbérek értékállóságát biztosítani kell – a kialakult gyakorlatot követve.
|
Az önkormányzati lakások és helyiségek elidegenítése
|
Az elmúlt 10 év során bekövetkezett változásoknak, törvényi változásoknak megfelelően apróbb módosítások szükségesek ebben a részben:
-a helyiségek vételárát a forgalmi értékben határoztuk meg, töröltük a részletfizetést, piaci alapon való értékesítést javaslunk,
-20 % kamat helyett a Ptk.ban meghatározott kamatot határoztunk meg.
|
Technikai jellegű módosítások:
|
A Képviselő-testület augusztusi döntése alapján törölni kell a szociális bérlakások közül a Vízműsor 2/F és 2/I jelű lakásokat, a szolgálati lakások közül a Dózsa Gy. u. 1. sz. alatti gyógyszertári lakásokat, további technikai módosítás egyes lakások adatainak pontosítása, valamint a garázsdíjak rendezése az ÁFA emelés következtében.
|
A kezelési szerződés aktualizálása
|
A Gyomaszolg Ipari Park Kft.-val történt egyeztetés során a kezelési szerződésben pontosításra kerültek a kötelezettségek, ki kell emelni azokat, amelyek egyébként a lakók feladata
|
A bérleti szerződésekben egységesen kell meghatározni a bérleti díj befizetésének rendjét.
|
A rendelet-tervezet elkészítését követően véleményezésre kértük meg a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-ét, mint a lakások kezelőjét. A Kft. írásban is megküldte véleményét, mely az előterjesztés mellékletét képezi. A Kft. észrevételeit a fenti táblázatban foglalt módosításoknál figyelembe vettük.
Kockázatelemzés:
Az Önkormányzat számára a helyi rendelet felülvizsgálata kockázatot nem jelent. A rendelet megalkotása óta eltelt tíz évben mind az önkormányzat, mind a lakásbérlői más élethelyzetbe kerültek a változó gazdasági és szociális körülmények miatt. Az elmúlt években folyamatosan nagy problémát jelent a bérlők által felhalmozott lakbér és közüzemi díj hátralék. A rendeleti szabályozás a megváltozott élethelyzetekhez történő igazítása költséghatékony lakásgazdálkodást tesz lehetővé.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosítására javaslatot tenni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
|
|
"A lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 12/2001. (IV. 27.) KT rendelet felülvizsgálata I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Lakásügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 12/2001. (IV. 27.) KT rendelet felülvizsgálatát az előterjesztésben foglaltak szerint elfogadja, azt továbbtárgyalásra alkalmasnak találja, felkéri az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot, hogy a rendelet normaszövegét a felülvizsgálat szerint készítse el a Képviselő-testület 2012. októberi ülésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 11. 29.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Mellékletek: