1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. február 14-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési rendelettervezete
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
 
A 2013. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult, majd a bizottsági ülésen elhangzott vélemények  valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével folytatódott.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2012. novemberében tartott ülésén a 613/2012. (XI. 29.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy működési oldalon a 2013. évben képződő forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A fejlesztési oldal hiányt nem tartalmazott, melynek indoka, hogy a beépített feljesztési célok forrásaként a képződő felhalmozási bevételek mellett a 2008. évben kibocsátott kötvényforrás lett megjelölve. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a  kiadások rangsorolása.
Az önkormányzat költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a rendelettervezet összeállításának előzményeit.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepcióját a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
 
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezítette, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez több mint 300 módosító javaslat érkezett.
 
A költségvetési törvény tervezete, majd a 2012. december 11-én elfogadott költségvetési törvény is abból indult ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakult ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
 
Az önkormányzat 2013. évi költségvetési rendelettervezetének kidolgozása során a 2012. évi CCIV.-es törvény Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.            Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvényben. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 33,25 fő volt, ami az elfogadott költségvetési törvény alapján 40,92 főre változott. Mindez annak köszönhető, hogy az adott lakosságszámhoz tartozó elismert köztisztviselői létszám minimuma és maximuma emelkedett. A kapott támogatás – a 2013. év első 4 hónapja alapján számított - összege Gyomaendrődön meghaladja a 158 millió Ft-ot. Ezt a támogatást csökkenti a beszámítás összege, amely elvonást viszont a településnek a saját bevételéből kell kiegészítenie. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában 39,5 fővel, Csárdaszállás és Hunya esetében összesen 8 fővel számoltunk a kiadási oldalon. Csárdaszállás önkormányzata részéről a közös hivatal működésének finanszírozása 12.214 E Ft-ot igényel, Hunya önkormányzata részéről pedig 12.935 E Ft-ot (ezen összegek tartalmazzák az hivatal működéséhez biztosított állami támogatás összegét is). 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatásának összege egy számított adat a belterület nagysága alapján, városunk esetében ez az összeg több mint 25 millió Ft, melyből a Zöldpark Kft. 22 millió Ft-tal gazdálkodhat az év során.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása – két tényezőből tevődik össze, egy alaptámogatásból (2011. évi beszámoló ezen feladathoz tartozó szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás) és egy számított támogatásból. A 2013. évi támogatás összege ezen a jogcímen 33 millió Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2011. évi beszámoló ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, illetve amennyiben a 2011. évi beszámoló nem tartalmaz ilyen adatot, akkor a köztemető nagysága alapján 43 Ft/m2 fajlagos támogatás illeti meg a települést. Városunk 2011. évi beszámolójában ezen a szakfeladaton 100 E Ft kiadás jelentkezett, így a kapott támogatás összege is azonos ezzel az összeggel.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a támogatás összegének meghatározása a 2011. évi beszámoló megfelelő szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás figyelembevételével történt, Gyomaendrőd 2013-ban közel 7 millió Ft támogatásban részesül.
  • Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Az elvárt bevétel összege Gyomaendrőd esetében 62.485 E Ft.
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2700 Ft/fő.
 
2.                   Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít. A Kistérségi Óvoda részére ebben az évben 2 millió Ft összegű kiegészítést szükséges biztosítani. A vállalkozók által működtetett óvodák és bölcsődék finanszírozási rendszere 2013. augusztus 31-éig azonos a 2012. év finanszírozásával, változás szeptember 1-jétől várható. A kalkulált éves támogatási összeg ezekhez a feladatokhoz közel 20 millió Ft.
 
3.                   A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. A Térségi Gondozási Központ részére önkormányzati támogatás a diákétkeztetés biztosításához szükséges 4 millió Ft összegben. Az, hogy az alapfeladatok ellátása nem igényel kiegészítést az önkormányzat részéről, részben annak is köszönhető, hogy 2012. évben az intézménynél közel 8 millió Ft összegű pénzmaradvány képződött, mely összeg most felhasználható a feladatellátás mímuszának finanszírozására.
                                        
4.                   A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16.337 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. Az intézményi formában ellátott kulturális feladatok az intézkedések ellenére még további 12 millió Ft kiegészítést igényelnek.
 
Oktatási vagyon működtetése
 
Fő szabályként az önkormányzatoknak kell állnia az iskolák üzemeltetési költségeit, ehhez támogatást nem biztosít a központi költségvetés. A költségvetési törvény tervezetében úgy számoltak, hogy az önkormányzatok állami feladatokra át nem csoportosított sajátos bevételeiből (gépjárműadó megmaradó része, helyi adók teljes bevétele) kell ezt a feladatot megoldani. Önkormányzatunk 2012. november 14-én elküldte a MÁK részére azon szándéknyilatkozatát mellékleteivel együtt, mely alapján úgy látjuk, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata nem fog annyi saját bevétellel rendelkezni, hogy képes legyen az oktatáshoz kapcsolódó vagyont működtetni. Az oktatási intézményi vagyon működtetésének becsült költsége 150 millió Ft. Mivel az állam nagyságrendileg ugyanekkora éves kiegészítés biztosítását állapította meg Gyomaendrőd részére abban az esetben, amennyiben nem vállaljuk a működtetést, így 2012. decemberében a Képviselő-testület azt a döntést hozta, hogy a település nem adja át az állami intézményfenntartó központ részére a működtetést, hanem utasítja a Zöldpark Nonprofit Kft-t a feladat ellátására. A feladat ellátását végző technikai és gazdasági dolgozók 2013. február 11-étől állnak a Kft. alkalmazásában. A feladat ellátásához szükséges forrás meghatározása rendkívül nehéz feladat, melynek oka részben az a bizonytalanság ami az üzemeltetési feladatok önkormányzatot terhelő körét jelenti, másrészt pedig az egyéb dologi jellegű kiadások (rezsi költségek) kiszámíthatatlansága okozza. A feladathoz a rendelet tervezetben közel 94 millió Ft került meghatározásra, melyből 32 millió Ft a bérek és járulékok finanszírozását szolgálná, 62 millió Ft pedig a dologi kiadásokat. Ezen felül erre a feladatra még további keretek kerültek elkülönítésre. 14 millió Ft az oktatási intézményekben jelentkező 2012. évet terhelő dologi jellegű kiadások fedezetére, további 14 millió Ft pedig a vagyont működtető valamennyi dolgozó 2012. decemberi, illetve a 2013. február 11-éig az önkormányzatnál felmerülő bérére és járulékaira, továbbá azon dolgozók juttatásaira, akik nyugdíjazásra kerülnek vagy felmentésükre kerül sor. A tartalékok között mindezek mellett 20 millió Ft került meghatározásra, mely ezen feladat többlet költségeinek forrásaként szolgálhat 2013-ban. A támogatás biztosítása havonta egyenlő részletekben történik a Kft. részére, mely összeg negyedévente korrekcióra kerül a ténylegesen felmerült kiadások ismeretében (a Zöldpark Kft. beszámolója alapján – az első beszámoló május hónapban esedékes -).
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
 
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2012. évi szinten szerepeltettük.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2012. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre és azon 2013. évi fejlesztési elképzelések, melyekről már vagy döntött a képviselő-testület vagy az anyag tárgyalása folyamatban van. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
 
A helyi adóbevételek tervezett összege az iparűzési adóbevétel vonatkozásában jelentősen – 60 millió Ft-tal – emelkedett az előző évhez képest (figyelembe véve a 2012. év 240 millió Ft összegű tény adatát, valamint kalkulálva az induló beruházások pozitív hatásával), a gépjárműadó bevétel csökkenése a jogszabályi változással indokolható, azaz a befolyt bevétel 40%-ával rendelkezhet a település, a 60%-ot az állam részére át kell utalni.
 
 A számok ismeretében 2013. február 4-én és 5-én került sor a  város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel a költségvetési keretszámok egyeztetésére.
 
Kötvényfelhasználás alakulása:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2007. évben döntött 1 milliárd Ft összegű kötvény kibocsátásáról, melynek lejegyzésére 2008. február 27. napjával került sor. A kötvény összege elsősorban pályázati saját erőként használható fel, illetve olyan fejlesztések finanszírozására, melyek az önkormányzatot többlet bevételhez juttatják, illetve működési kiadásait csökkentik. 2008. és 2009. évben az önkormányzat részéről fejlesztési és felújítási elképzeléseinek finanszírozása során nem volt szükség a kötvényből származó forrás bevonására.
A kibocsátás óta az Önkormányzat a kötvényforrásból  2008. évben 35.586 E Ft-ot használt fel, elsősorban kamatfizetésre (21.586 E Ft), másrészt a pénzügyi tanácsadó részére fizetett sikerdíjra (4.758 E Ft), illetve egyéb felhalmozási célra (9.000 E Ft), 2009. évben kizárólag kamatfizetésre (34.500 E Ft) történt felhasználás a kötvényből.
2010. évben az alábbi célra történtek a kötvényforrásból (többlethozadékból) felhasználások:
  • Vízművek Zrt.-től részvényvásárlás 50.400 E Ft összegben
  • Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél tőkeemelés 70.000 E Ft összegben
  • Gyomaszolg Ipari Park Kft.-től telekvásárlás (2010-ben bruttó 20.000 E Ft, 2011-ben 45.665 E Ft összegben), 2010. decemberében erre a célra a kötvényből ténylegesen 50.000 E Ft került átvezetésre az önkormányzat főszámlájára
  • Kamatfizetésre 68.327 CHF
 
A kötvényforrás 2011. január 1. napján forintban: 1.004.924.400 Ft volt.
 
Tényleges felhasználások:
  • 2011. január hóban: 50.000.000 Ft átvezetése a főszámlára fejlesztési, felújítási kiadások finanszírozására
  • 2011. március hónapban kamatfizetés történt 30.014 CHF összegben
  • 2011. március hónapban tőketörlesztés történt 421.025 CHF összegben
  • 2011. június hónapban 50.000.000 Ft átvezetésére került sor a már kifizetett kötvényforrásból megvalósuló fejlesztésekre
  • 2011. július hónapban további 16.000.000 Ft átvezetése történt meg a fejlesztési kiadások finanszírozására
  • 2011. szeptember hónapban kamatfizetés történt 28.620 CHF összegben
  • 2011. szeptember hónapban tőketörlesztés történt 420.961 CHF összegben
 
2011. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege meghaladta az 52 millió Ft-ot.
 
A kötvényforrás 2012. január 1-jén forintban: 743.817.000 Ft.
 
  • Felhasználás kamatfizetésre és törlesztésre történt 211.019 E Ft összegben.
 
A 2012. évben realizált hozam összege 38.898 E Ft.
 
2012. december 31-én a kötvényforrás betétformában állt az önkormányzat rendelkezésére, összege 571 Millió Ft.
A 2012. december 31-ei MNB középárfolyam (241,06) alapján a törlesztéseket figyelembe véve a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 4.632.028 CHF, azaz 1 milliárd 117 millió Ft. Ez az a kötelezettség állomány amely az önkormányzati adósságkonszolidáció alapját képezi. Az állam a település adósságállományának 60%-át vállalja át. Az átvállalás mértéke még változhat, ugyanis önkormányzatunk 2013. január 29-én egy személyes konzultáción vehetett részt, melynek tárgya megfelelő és az állam által is elfogadható indok esetén az átvállalás mértékének pozitív irányú módosítása volt.
 
A költségvetési rendelet tervezet 6/a. melléklete részletesen bemutatja azokat a fejlesztési elképzeléseket, melyeket az önkormányzat a kötvény összegéből kíván finanszírozni.
 
Bevételek alakulása:
 
Működési célú bevételek:                                                                                                                                      
                                                                                                                  Adatok E Ft-ban      
   Megnevezés
2012.évi eredeti ei
2013. évi terv
Állami támogatás
758026
691296
Személyi jöv.adó
441992
0
Átengedett központi adók
75000
70000
Önkormányzati sajátos bev.
10000
10000
Helyi adók (műk.célra)
239100
306000
Saját működési bevétel
360406
346614
Működési célú pénzeszk.átvét.
680122
701989
Működési célú pénzmaradvány
14712
58100
összesen
2579358
2183999
 
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva közel 67 millió Ft-tal kevesebb, amely elsősorban az oktatási feladatellátás szerkezetében bekövetkezett változással indokolható.  
 
2013. évben a személyi jövedelemadó helyben maradó része és a jövedelemkülönbség mérséklése jogcímen nem illeti meg a településeket támogatás.
 
A helyi adóbevételek összességében több mint 60 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva. A növekedés az iparűzési adóbevétel tervezésénél jelentkezik, részben az előző év tényadataira alapozva, másrészt pedig az induló beruházások pozitív hatására alapozva.  
 
Közvetett támogatások tervezett összege 2013. évre:
                                                                                                                                                                                                                                                                      E Ft
Megnevezés
Alapadó
Költségvetésben tervezett bevétel
Közvetett támogatás (csökkenés)
Építményadó
29.000
29.000
0
Telekadó
5.153
5.000
153
Magánszemélyek kommunális adója
37.530
35.000
2.530
Iparűzési adó
260.000
260.000
0
Idegenforgalmi adó
6.000
6.000
0
Összesen:
337.683
335.000
2.683
 
 
A 2013. évi adóbevételeket az adómérséklések, adóelengedések, kedvezmények módosítják, így a költségvetésben tervezett helyi adóbevétel összesen 335.000 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
  • Építményadó, idegenforgalmi adó, iparűzési adó vonatkozásában közvetett támogatás nem várható.
  • Telekadó mentesség azon adóalanyokat illeti meg, akik építési telek tulajdonosai és jogerős építési engedéllyel rendelkeznek. A várható közvetett támogatás összege 153 E Ft.
  • Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában évről-évre csökken az az adómennyiség, amit a lakosságnak a kommunális beruházáshoz való hozzájárulás miatt nem kell megfizetnie, a kommunális beruházáshoz való hozzájárulás adómentességének kifutása miatt. 2013-ban ez 2.530 E Ft.
 
A saját bevételek összege az előző évhez képest közel 15 millió Ft összegű csökkenést mutat, mely elsősorban az oktatási intézmények saját bevételeinek az önkormányzati költségvetésből történő kikerülésével indokolható, másrészt pedig a hivatalnál megtervezett kamatbevétel várható összegének csökkenésével.
 
A működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen várhatóan realizálódó bevétel növekedése elsősorban azzal indokolható, hogy a közfoglalkoztatásra tervezett támogatás összege jelentősen meghaladja az előző év támogatási összegét, mely részben a 2012. évről áthúzódó támogatás összegével indokolható, illetve a közfoglalkoztatásban résztvevők számának jelentős növekedésével magyarázható.
 
A működési célú pénzmaradvány 58 millió Ft összegben feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Az előző évhez hasonlóan 2013. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz kapcsolódnak.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt kötvényforrás több mint 550 millió Ft összegét, az iparűzési adónál jelentkező adózó túlfizetésének összegét, valamint a szennyvíz-és ivóvízhálózat többlet bérleti díj bevételének 36 millió Ft összegét.
 
                                                                                                                     Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2012.évi eredeti ei.
2013.évi terv
Felhalmozási bevétel
87518
555885
Helyi adóbevétel (felh.célra)
39900
35000
Felh.és tőke jellegű bev.
6250
0
Felhalmozási pénzmaradvány
806703
650451
Kölcsönök visszatérülése
25900
7900
Felhalmozási bev. összesen
966271
1249236

Kiadások alakulása:
 
Működési kiadások:                                                                              Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2012.évi eredeti ei.
2013 .évi terv
Működési kiadás
2483006
2099362
            - személyi juttatás
1057860
800229
            - járulékok
272834
179869
            - dologi kiadás
731580
613998
- pénzeszköz átadás
412632
504068
- ellátottak juttatása
7200
0

A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest azért mutatnak elsősorban csökkenést, mert az oktatási intézményekben jelentkező bérek 2013. évben már nem az önkormányzatnál kerülnek tervezésre. Az, hogy a csökkenés mértéke nem olyan nagyságú mint az előző évek itt jelentkező kiadásai az azzal magyarázható, hogy ugyanakkor a közfoglalkoztatás területén 100 millió Ft-tal magasabb összegű bérkiadás fog jelentkezni mint tavaly, illetve a Kistérségi Óvoda, mint új intézmény plusz 55 millió Ft kiadás növekedést eredményez. A személyi juttatások között mind a köztisztviselőknél, mind a közalkalmazottaknál a jogszabály által előírt kötelezően adandó juttatások jelennek meg.
 
A munkaadót terhelő járulékok előző évhez viszonyított csökkenése a személyi juttatások csökkenésével magyarázható.
 
A dologi kiadások csökkenése szintén az oktatási intézmények fenntartásában jelentkező változásokkal indokolható, továbbá a közcélú foglalkoztatásnál ezen a jogcímen az előző évhez képest kevesebb dologi kiadás került megtervezésre, illetve a parkfenntartás ellátására biztosított összeg tavaly még ezen a jogcímen került megtervezésre.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege jelentős növekedést mutat, ami több tényező együttes hatásával magyarázható. Az oktatási vagyon működtetését utasítás alapján a Zöldpark Kft. látja el, melyre biztosított összeg 94 millió Ft-tal növeli az ezen a jogcímen átadott összeget, a beszedett gépjárműadó 60%-át az állam részére át kell utalni, ami 42 millió Ft-tal növeli a pénzeszköz átadás összegét, ugyanakkor a segélyekre megtervezett keret jelentősen, mintegy 30 millió Ft-tal csökkent, hiszen mind az ápolási díj, mind az időskorúak járadéka összegének kifizetése 2013. januártól a járás feladatai közé került át.
                    

Fejlesztési célú kiadások:  
 
A fejlesztési kiadások között azok a beruházások kerültek megtervezésre, melyekhez kötelezettség vállalás kapcsolódik, valamint  olyan fejlesztési elképzelések, melyekhez nem kapcsolódik pályázati forrás.
 
Tartalékok:

A tartalékok tekintetében a működési céltartalék összege 85.835 E Ft.
 
Ezen összeg tartalmazza többek között az alapok összegeit (Sport alap: 13.000 E Ft, Civil alap: 2.100 E Ft), a városi rendezvények szervezésére biztosított alapot (4.400 E Ft), a Liget Fürdő Kft-től vásárolt szolgáltatásra elkülönített összeget, a Kállai adomány összegét, a polgármester életbiztosításának lejáratakor felszabaduló összeget, az oktatási vagyon dologi kiadásaira tartalékolt keretet, a belső ellenőri feladatok ellátására megtervezett összeget, illetve az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást.
 
Felhalmozással kapcsolatos céltartalék összege 381.821 E Ft.

A fejlesztésekhez kapcsolódó saját erő beruházásonként a fejlesztési céltartalék kiadás részeként került meghatározásra. Itt jelenik meg továbbá a Fürdő által felvett hitel – kezességvállalásból adódó –visszafizetésére elkülönített összeg, valamint a Selyem úti épület felújítására jóváhgyott keret 2012. évben fel nem használt maradványa is.
Általános tartalék összege 10.519 E Ft.
 
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
Kérem szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési rendeletét megalkotni.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

 

A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy
  • a Polgárőrség részére betervezett 900 E Ft-ból kerüljön átcsoportosításra 500 E Ft összegű támogatás az Önkéntes Tűzoltó Egyesület részére.
  • Környezetvédelmi Alap összege kerüljön megemelésre 4 millió forinttal, melynek forrásaként az önkormányzati ingatlanok értékesítéséből befolyt bevételt jelölje ki.
  • a szúnyoggyérítés szakfeladat keretéből, és a rendezvény alapból kerüljön átcsoportosításra 1-1 millió forint (összesen 2 millió forint) a TDM szervezet működtetési kiadásainak támogatására.
  • a bölcsődék támogatási kerete kerüljön megemelésre 681.000 Ft összeggel, forrásként az óvodák részére megtervezett támogatási keretet jelölje ki.
  • a 22 millió forint összegű működési hiány pótlására a 2012. évben képződött szabad pénzmaradvány kerüljön beépítésre.

 

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város 2013. évi költségvetési rendelete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2013. (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
 
1. § A bevételek és kiadások címeit, alcímeit és előirányzatait az 1. melléklet mutatja be.
2. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének bevételi főösszege 3.433.235 E Ft, ezen belül a 2012. évi pénzmaradvány összege 708.551 E Ft, a működési célú pénzeszköz átvétel összege 701.989 E Ft, a felhalmozási célú bevételeken belül a támogatás értékű felhalmozási bevétel összege 526.385 E Ft, az államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszköz összege 11.500 E Ft, a kölcsönök visszatérülése 21.900 E Ft, részletezve az 2., 2/a., 2/b., melléklet szerint.
3. § Az Önkormányzat működési költségvetési kiadásainak előirányzata 2.098.164 E Ft, ezen belül a személyi juttatás 800.229 E Ft, munkaadót terhelő járulék és szoc.hj. 179.869 E Ft, dologi kiadás 613.998 E Ft, a működési célú pénzeszköz átadás 504.068 E Ft, melyet a 3., 3/a., 3/b melléklet tartalmaz.
4. § Az Önkormányzat felújítási előirányzata 42.000 E Ft, feladatonként, célonként a 4. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat fejlesztési és egyéb kiadásainak értéke 825.415 E Ft. Ezen belül az Önkormányzat által kijelölt fejlesztési kiadás 566.303 E Ft. A felhalmozási célú pénzeszköz átadás összege 44.726 E Ft (ebből a felhalmozási célú támogatás értékű kiadás összege 37.354 E Ft, államháztartáson kívülre felhalmozási céllal átadott pénzeszköz összege 7.372 E Ft), a kölcsönök nyújtása 3.873 E Ft, a kötvénykibocsátásból eredő törlesztés kalkulált összege 210.513 E Ft önkormányzatunknak. A felhalmozási kiadásokat feladatonként az 5. melléklet mutatja be.
6. § (1) A 6. melléklet tartalmazza az Önkormányzat tartalékának összegét, mely 467.656 E Ft. A tartalék összegéből a Képviselő-testület a 400 E Ft összegű Polgármesteri alap felhasználási jogát a polgármesterre ruházza át.
(2) A kitüntetési alap keretösszege 200 E Ft.
(3) A Sport Alap előirányzata 13.000 E Ft.
(4) A (3) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatások:
 
a) Diáksport
 500 E Ft
b) Gyomai és Endrődi pálya fenntartása
   500 E Ft
c) Óvodai sportnap megrendezése
   200 E Ft
d) Testvérvárosi és nemz. sportkapcs. és komm.
 1.300 E Ft
e) Tartalék
    500 E Ft
 
(5) A Sport Alap pályázható keretösszege 10.000 E Ft.
(6) A Civil Alap előirányzata 2.100 E Ft.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
 
a) Városi Képtár működési támogatása
550 E Ft
 
(8) A Civil Alap pályázható keretösszege  1.550 E Ft.   
(9) A fejlesztési céltartalékban lévő pályázati saját erő összegek felhasználása Képviselő-testületi döntés alapján történhet.
(10) A 2008. február 27-én lejegyzett és 2013. január 1-jén rendelkezésre álló kötvény felhasználásának részletezését a 6/a. melléklet tartalmazza.
 (11) A környezetvédelmi alapban elhelyezett 4.358 E Ft összeget az alapra vonatkozó önkormányzati rendelet alapján lehet felhasználni.
7. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2013. évi költségvetésének mérlegét a 7., 7/a. melléklet tartalmazza.
8. § A forrásösszetétel mérlegszerű kimutatását, a működési és fejlesztési hiány összetételét a 8., 8/a. melléklet tartalmazza.
9. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Továbbiakban: Áht.) 24. § (4) bek. c) pontjában előírt közvetett támogatásokra vonatkozó mérleget a 10. melléklet mutatja be.
10. § Gyomaendrőd Város kötvénykibocsátásból eredő tartozás állományának alakulását a 11. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat adósságát keletkeztető ügyletét a 12. melléklet tartalmazza.
11. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 13. melléklet tartalmazza.
12. § (1) 2013. január 1.-től a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 11. melléklete az irányadó a közalkalmazottak besorolását illetően.
(2) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. Törvény (Továbbiakban: Ktv.) 43. §-ának (1) bekezdésében foglalt illetményalap 2008. január 1-től 38.650 forint, 2013. évre nem változott. A köztisztviselők illetménye ennek alapján lett megállapítva, figyelembe véve a tartós távollevők- és helyettesítőik illetmény különbözetét. A Ktv. 44/A. § szerinti illetménykiegészítés nincs. Az osztályvezetők illetménypótléka – a korábbi évekkel azonosan - a Ktv. 46. § (5) b) pontja alapján meghatározott illetmény 10 %-a.
(3) Az egységes Közszolgálati Szabályzat alapján tervezett juttatások keretei, tekintettel az Esélyegyenlőségi tervre is:
a) VI. Fejezet 1. a) és b) pontja szerinti lakásépítési- és vásárlási támogatási keret: - Ft,
b) VI. Fejezet 4. pontja szerinti Családalapítási támogatás keret: 100.000 Ft,
c) VI. Fejezet 5. pontja szerinti Rendkívüli szociális támogatás keret: - Ft,
d) VI. Fejezet 6. pontja szerinti Szemüvegtérítés címen rendelkezésre álló keret: 500.000 Ft,
e) VII. Fejezet 2. pontja szerinti Temetési támogatási keret: 100.000 Ft, 
f) VIII. Fejezet 1. pontja szerinti Nyugállományú köztisztviselők támogatási keret:- .
g) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 49/F. §-ában foglaltak, továbbá a 2013. évi költségvetési törvény 56. § (3) bekezdése alapján a cafetéria keret bruttó összege 200.000 Ft/fő/év, melyből a kifizetői adó mértéke 30,94 %. Ezen cafetéria keret vonatkozik az önkormányzati hivatalban dolgozó közalkalmazottakra (mezőőrök) és a Munkatörvénykönyve szerint foglalkoztatottakra is.
13. § Az Áht. 24. § (4) bek. a) pontja, és a 78.§ (2) bek. alapján a 14., 14/a. melléklet tartalmazza a Gyomaendrőd Város 2013. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
14. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 15. melléklet tartalmazza.
15. § Az önkormányzati feladatot ellátóknak fizetett díjtételek összegét a 19. melléklet tartalmazza.
16. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 20. melléklet mutatja be.
17. § A Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás tagintézményeinek 2013. évi költségvetéséről szóló határozatát a 21. melléklet tartalmazza.
18. § (1) Azon Intézmények, amelyek az állami támogatáshoz kapcsolódó ellátotti létszámot a tervezetthez képest alulteljesítik, a feladat csökkenésből, illetve a jogtalan igénybevételből adódó visszafizetési kötelezettséget a 2013. évi költségvetésükből kötelesek kigazdálkodni.
(2) Amennyiben egy adott intézményben az ellátotti létszám a tervezetthez képest növekszik – de ez a növekedés Önkormányzati tevékenységi kör módosítást nem eredményez -, az intézmény csak abban az esetben igényelhet plusz támogatást, ha a többlet ellátotti létszám likviditási nehézséget okoz az intézmény gazdálkodásában. A feladat növekedéséből adódó többlet állami támogatást az intézmény mutatószámos fejlesztésként veheti igénybe.
(3) Az önálló intézmények saját hatáskörben is hajthatnak végre előirányzat módosítást, azonban a kiemelt előirányzatait a Képviselő-testület által elfogadott rendeleten keresztülvezetve módosíthatják. Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról megalkotott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.) 42. § -ban foglaltak alapján használhatja fel.
19. § Az Önkormányzat 2013. évi költségvetését az Áht. 34. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.
20. § A képviselők tiszteletdíjai a Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről, az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról, valamint a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) önkormányzati rendelete alapján kerültek meghatározásra, melyet a 18. melléklet tartalmaz.
21. § A 22. melléklet tartalmazza a 2013. évi rendelet tervezetről készült könyvvizsgálói véleményezést.
22. § A Képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottságának véleményét a 2013. évi költségvetési rendelet tervezetről a 23. melléklet tartalmazza.
23. § A költségvetési szervekkel történt egyeztetés dokumentumait a 24. melléklet tartalmazza.
24. § A munkavállalói érdekképviseleti szervekkel történt egyeztetés dokumentumait a 25. melléklet tartalmazza.
25. § Az Áht. 109. § (6) bekezdésben meghatározott felhatalmazás alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzata az alábbiak szerint állapítja meg a kiadásai kézpénzben történő teljesítésének eseteit:
(1) lakossági folyószámlával nem rendelkező ellátottak szociális juttatásainak kifizetése,
(2) olyan kis összegű beszerzések ahol a beszerzés havi szinten a bruttó 200.000 Ft-ot nem haladja meg
(3) igazgatás-szolgáltatási díjak,
(4) a munkába járással, munkavégzéssel összefüggő napidíj, saját gépjármű vagy tömegközlekedési eszköz használatának megtérítése,
(5) lakossági túlfizetések visszafizetése,
(6) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
(7) egyéb előre nem látható fentiekben nem részletezett működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések esetei a pénzügyi osztályvezető engedélyével.
26. § A Zöldpark Nonprofit Kft. által utasítás alapján ellátott feladatok finanszírozása (parkfenntartás, holtágak fenntartása, sportcsarnok működtetése, oktatási vagyon működtetése) előre történik, minden hónap 10. napjáig átutalásra kerül az adott hónap feladatellátásához biztosított forrás. A Zöldpark Nonprofit Kft. által utasítás alapján ellátott hivatali épület takarítási feladatainak finanszírozása utólag történik, minden hónap 10. napjáig kerül átutalásra a megelőző hónap feladatellátásához biztosított forrás összege.
 
 
Záró rendelkezések
27. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
28. § Hatályát veszti a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 32/2012. (XII. 27.) önkormányzati rendelet.
 
Gyomaendrőd, 2013. február
 
 
 
                               Várfi András s.k.                                                            Dr. Csorba Csaba s.k.
                                  Polgármester                                                                          Jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 02. 15.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe