2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2013. január 23-i ülésére

Tárgy:   A Városi Egészségügyi Intézmény fenntartói jogának megtartása – a járóbeteg-szakellátás 2013. április 30. utáni ellátása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva, Dr. Torma Éva önkormányzati intézmény vezető
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2012. évi CCXII törvény 49. §-a értelmében 2013. május 01. napjától az egészségügyi szakellátási kötelezettségről (járóbeteg-szakellátás) az állam gondoskodik. A jelenlegi feladat-ellátó települési önkormányzatok azonban dönthetnek úgy, hogy 2012. április 30-át követően a továbbiakban is ellátják a járóbeteg-szakellátási feladatot.
 
A törvény fontos előírása, hogy a helyi önkormányzat döntése csak a járóbeteg-szakellátási feladatok egészének átadására, illetve folytatására vonatkozhat.
 
Amennyiben a helyi önkormányzat a járóbeteg-szakellátási feladat ellátásáról 2013. április 30-át követően is saját hatáskörben kíván gondoskodni, úgy az erről szóló döntését 2013. február 15-ig meg kell hoznia, majd döntéséről az egészségügyért felelős miniszternek tájékoztatást kell adnia. Fentiek hiányában az addigi feladat-ellátástól való elállási szándék az önkormányzatok részéről adottnak tekinthető.
 
Ha a helyi önkormányzat a feladat-ellátásról a továbbiakban nem kíván gondoskodni, úgy az ellátandó feladatokkal együtt a járóbeteg-szakellátást szolgáló vagyon is az államhoz kerül. Ezzel összefüggésben az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (továbbiakban : Eütv.) 244/D. §-ának (9) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat tulajdonában lévő, fenti célt szolgáló vagyonelemek 2013. április 30-ig nem idegeníthetők el, illetve nem terhelhetők meg. A szakasz (8) bekezdése értelmében, ha a helyi önkormányzat járóbeteg-szakellátást nyújtó intézménye alapellátási tevékenységet is végez, akkor – a tervezett feladat-ellátó változás esetén – az alapellátási és a járóbeteg-szakellátási feladatok, valamint az ezekhez kapcsolódó vagyonelemek elválasztásáról is gondoskodni kell, melynek határideje szintén 2013. április 30.
 
Amennyiben a helyi önkormányzat a járóbeteg-szakellátási feladatok további ellátása mellett dönt, úgy a kormány által ere kijelölt szerv megállapodást köt az önkormányzattal. A megállapodás időtartamára, felmondására, egyéb okból történő megszűnésére vonatkozó szabályokat, a megállapodás tartalmi és formai követelményeit, valamint a megkötéssel kapcsolatos eljárási szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg. A kormányrendelet megjelenése január második felében várható.
 
Az előterjesztés mellékletét képezi a Városi Egészségügyi Intézmény vagyoni helyzetéről szóló beszámoló, mely az elmúlt öt év ( 2008-2012.) adatai alapján átfogó képet nyújt az intézmény pénzügyi és vagyoni helyzetéről.
 
Összegzés:
 
Fenntartói jog átadásának illetve megtartásának előnyei, hátrányai az Önkormányzat számára:
 
 
Előnyök
Hátrányok
Kockázat
Fenntartói jog átadása –a járóbeteg-szakellátás állami irányítás alá kerül
 
- alapellátási feladatok működtetése más intézményi, szervezeti formában, szakmai menedzsment biztosítása - többletkiadás;
- önkormányzati támogatást igénylő alapellátási feladatok finanszírozására önkormányzati forrás biztosítása (eddig az intézmény az OEP pénzmaradványából biztosította);
- vagyoni elemek - átadása (Gyomaendrőd, Hősök u. 57.);
 
 
Az állami feladat átvállalással elképzelhető az intézmény összevonása más környékbeli szakrendelővel, így a feladat-ellátás településünkről való elkerülése gyengítheti a Gyomaendrődi Járás pozícióját.
Fenntartói jog megtartása – a Városi Egészségügyi Intézmény önkormányzati működtetése
- továbbra is magas szakmai színvonalú járóbeteg-szakellátás biztosítása nemcsak városunk, hanem a járási települések lakosainak számára;
 
 
- pénzügyileg stabilan működő, alacsony önkormányzati támogatást igénylő, a gazdálkodás alapját képező erős vagyoni környezettel rendelkező intézmény további működtetése;
 
OEP finanszírozás kedvezőtlen változása
Megállapodás tartalmi követelményeire vonatkozó szabályozás nem ismert
- változatlan szervezeti formában biztosítható az alapellátási feladatok ellátása, melyek kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok;
 
 
- jó műszaki állapotban lévő vagyon megtartása
 
 

 

A Képviselő-testület több alkalommal tárgyalt az egészségügyi járóbeteg-szakellátás feladatának ellátásáról. 2012. júniusában a Képviselő-testület kinyilvánította, hogy amennyiben az egészségügyre vonatkozó szakmai és pénzügyi jogszabályok azt lehetővé teszik, a járóbeteg-szakellátás működtetését továbbra is vállalja és a működtetésre feladat-ellátási szerződést köt.
Az állam azonban fenti jogszabályhelyek módosításával, a feladat-ellátásról szóló önkormányzati döntés előírásával a települési önkormányzatokat abba a helyzetbe hozza, hogy a jelenleg ismert szakmai és pénzügyi jogszabályok ismeretében kell dönteniük az egészségügyi járóbeteg-szakellátás fenntartásáról.
Az előterjesztés bemutatta, hogy a jelenleg hatályos szakmai és pénzügyi jogszabályok ismertében az Önkormányzat számára több előnnyel jár a Városi Egészségügyi Intézmény, a járóbeteg-szakellátás megtartása, mint a fenntartói jog átadása.
 
Fenti érvek figyelembevételével előterjesztőként javaslom a Tisztelt Képviselő-testület számára, hogy támogassa a járóbeteg-szakellátási feladatok további – 2013. április 30. napját követő ellátásáról szóló döntést.

 


Döntéshozói vélemények

Bizottság Elnöki Munkacsoport  

A Bizottság Elnöki Munkacsoport az előterjesztést tovább tárgyalásra alkalmasnak tartja, javasolja annak vitára bocsátását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"A Városi Egészségügyi Intézmény fenntartói jogának megtartása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy 2013. április 30. napját követően is saját hatáskörben kíván gondoskodni az egészségügyi járóbeteg-szakellátásról, a továbbiakban is vállalja az egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatok ellátását, a Városi Egészségügyi Intézmény fenntartását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe