5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. augusztus 27-i ülésére
2015. augusztus 27-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciójának felülvizsgálata, elfogadása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban szociális törvény) 92. § (3) – (10) bekezdése írja elő a települési, illetve a megyei önkormányzatok részére, hogy a szociálisan rászorult személyek részére biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározása érdekében szolgáltatástervezési koncepciót készítsenek.
A szociális törvény az alábbiakban határozza meg a szolgáltatástervezési koncepcióval kapcsolatos szabályokat:
· A 92.§ (3) bekezdése meghatározza azon önkormányzatok körét, melyek kötelesek elkészíteni szolgáltatástervezési koncepciójukat: a megyei önkormányzat, valamint minden legalább 2000 lakosú település, amennyiben legalább két ellátási forma megszervezéséről gondoskodik. Amennyiben a települések egyes szociális feladataikat társulás keretében látják el, e szolgáltatások tekintetében a szolgáltatástervezési koncepciót a társulás készíti el. A szolgáltatástervezési koncepció tartalmát az önkormányzat, illetve a társulás kétévente felülvizsgálja és aktualizálja.
· A 92. § (4) bekezdése a koncepció legszükségesebb tartalmi elemeit tartalmazza: lakosságszám, korösszetétel, szolgáltatások iránti igények, ellátási kötelezettség teljesítésének helyzete, ütemterv a szolgáltatások biztosítására, működtetési, finanszírozási, fejlesztési feladatok, esetleges együttműködés keretei, speciális ellátási formák, szolgáltatások biztosításának szükségessége.
· A 92.§ (7) bekezdése a koncepció véleményeztetésének, egyeztetésének folyamatára vonatkozó szabályokat tartalmazza:
„A szolgáltatástervezési koncepciót az önkormányzat az elfogadást megelőzően véleményezteti az intézményvezetőkkel és a nemzetiségi önkormányzattal. A koncepció végleges változatának elfogadása során a kialakított véleményeket az önkormányzat lehetőség szerint figyelembe veszi.”
A szociális törvény a települési önkormányzatok számára a szolgáltatástervezési koncepció elkészítésére 2004. december 31-i határidőt szabott meg.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata törvényi kötelezettségnek eleget tett: 332/2004. (XI. 25.) KT számú határozatával jóváhagyta a koncepciót. A szociális törvény kimondja, hogy az elfogadott koncepciót a települési önkormányzat kétévente felülvizsgálja és aktualizálja.
Az első felülvizsgálatot 2005 márciusában végezte el önkormányzatunk az akkori jogszabályváltozások miatt.
2005 és 2012 között a Többcélú Kistérségi Társulások (Békési Kistérségi Társulás, majd 2008. január 1. napjától a Körös-szögi Kistérségi Társulás) rendelkeztek hatályos koncepcióval, melynek szerves részét alkotta településünk koncepciója is.
Az elmúlt időszakban olyan szervezeti és környezeti, jogszabályi változások következtek be, amelyek változása szükségessé teszik a koncepció teljes felülvizsgálatát, tartalmának kibővítését.
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás (továbbiakban: Társulás) által ellátott szociális feladatok tekintetében meg kell alkotni a Társulás szociális szolgáltatástervezési koncepcióját, mely azonban jórészt városunk koncepcióján alapszik, ahhoz igazodik. A Társulás soron következő ülésén fogadja el a koncepciót.
A szociális szolgáltatástervezési koncepció célja többek közt, hogy az önkormányzat a helyzetelemzés elkészítésével, az ellátott feladatrendszer áttekintésével felmérje azokat a hiányokat, melyet a szociális szolgáltató rendszer a településen jelenleg kezelni nem képes.
Elmondható, hogy önkormányzatunk a kötelező feladat-ellátáson felül is biztosít szociális szolgáltatásokat (idősek számára átmeneti és tartósbentlakásos ellátások) a lakosság számára.
A kötelező feladat-ellátások közül településünkön jelenleg a pszichiátriai betegek nappali ellátása nem valósul meg. Az intézmény folyamatosan figyelemmel kíséri az igényeket. A pszichiátriai betegség tüneteivel rendelkező személyek az intézmény látókörében vannak, hiszen ezek a személyek a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek (időskorúak) nappali ellátását igénybe veszik. Ebben az ellátási formában is megkapják a szükséges szociális és mentális támogatást.
A koncepció rámutat arra, hogy a biztosított szolgáltatások egymásra épülve igazodnak a felmerülő igényekhez, a szociálisan rászorult személyek élethelyzetüknek megfelelően megtalálják azokat a szolgáltatásokat, melyek mindennapi életüket, megélhetésüket segítik.
A helyzetelemzésből látható, hogy a célcsoportok igényeit az önkormányzat által biztosított integrált szolgáltatásrendszer – a szociális pénzbeli és természetbeni ellátásoktól kezdve a tartós bentlakásos intézményi ellátáson keresztül –kiszolgálja.
A település külterületein élő személyek részére önkormányzatunk csak kismértékben biztosítja helyben a szociális szolgáltatásokat, azonban a tanyagondnoki szolgáltatás fenntartásával, folyamatos fejlesztésével biztosítja a szociális szolgáltatásokhoz, egészségügyi ellátáshoz stb. való hozzáférést.
Ki kell emelnünk, hogy önkormányzatunk Integrált Közösségi Szolgáltató Tér – Rózsahegyi Ház - működtetésével az öregszőlői lakosság egésze számára helyben számos szolgáltatást biztosít. A következő két évben meg kell vizsgálni, hogy milyen szolgáltatásokat lehetne még biztosítani a Rózsahegyi Házban (pld: kihelyezett ügyfélfogadás az önkormányzati hivatal, a családsegítő szolgálat részéről), melyek megvalósításával a település leszakadó városrészein élő emberek számára jobb életminőséget biztosíthatna önkormányzatunk.
A fogyatékos személyek számára a támogató szolgálat működtetésével biztosítja azon szolgáltatásokhoz való hozzáférést, melyek településünkön nem kötelező feladatellátás körébe tartozik, így ezek a személyek nem kerülnek ki a családi környezetből.
Leszögezhetjük, hogy önkormányzatunk integrált, egymásra épülő szociális ellátó rendszert működtet, teret adva civil szociális szolgáltatóknak.
Az önkormányzat elsődleges célja az ellátó rendszer folyamatos, magas szakmai színvonalon történő biztosítása, a hiányzó szolgáltatás (pszichiátriai betegek nappali ellátása) esetében az igények folyamatos felmérése, jelentkező igény esetén a szolgáltatás költséghatékony bevezetése.
A Képviselő-testület a véleményezési eljárás lefolytatása után fogadhatja el a koncepciót. Hivatalunk a törvényben előírt véleményezési eljárást lefolytatta:
- a Térségi Szociális Gondozási Központ vezetője javasolja a koncepció elfogadását.
- a Roma Nemzetiségi Önkormányzat tárgyalásra alkalmasnak tartja és elfogadásra javasolja a koncepciót.
- a Német Nemzetiségi Önkormányzat tárgyalásra alkalmasnak tartja és elfogadásra javasolja a koncepciót.
- a Szociálpolitikai Kerekasztal 2015. július 28. napján tartott ülésén megismerte és elfogadásra javasolja a koncepciót.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testület szíveskedjen a koncepciót megtárgyalni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság a Szociális Szolgáltatástervezési Koncepció elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. |
|
"Gyomaendrőd Város Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciójának felülvizsgálata, elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (3) bekezdésében foglaltak szerint elfogadja Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Szociális Szolgáltatástervezési Koncepcióját.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: