1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2013. június 19-i ülésére
2013. június 19-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató a város közbiztonsági helyzetéről, rendőrség beszámolója | |
Készítette: | Paraizs Tamás rendőr parancsnok | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
SZARVASI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
GYOMAENDRŐDI RENDŐRŐRS
GYOMAENDRŐD
Kossuth u. 1.
Tel.: 66/386-633 BM.: 33/58-00_________________
Szám:04060/ 2703-2/2013. ált.
A beszámolót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
Oltyán Sándor r. alezredes
Rendőrségi főtanácsos
Kapitányságvezető
B E S Z Á M O L Ó
Gyomaendrőd Város közbiztonsági helyzetéről,
a Városi Önkormányzat Képviselőtestületének
2013. június 27-én tartandó ülésére
Készítette:
Paraizs Tamás r. alezredes
Őrsparancsnok
T i s z t e l t K é p v i s e l ő-t e s t ü l e t !
A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének 2012. évi munkáját az alábbiak szerint értékelem.
A rendőrőrs tevékenységét a vonatkozó jogszabályok (Rendőrségi törvény, Szolgálati szabályzat, Büntetőeljárásról szóló törvény, Büntető törvénykönyv, Szabálysértési törvény, stb.) illetve az országos és megyei rendőri vezetés által meghatározottak szerint végzi.
Alapvető és legfontosabb célunk az, hogy a lakosság objektív és szubjektív biztonságérzetét fenntartsuk, ezzel hozzájárulva egy élhető, biztonságos település kialakításához.
A település közbiztonsági szempontból alapvető adottságai, jellemzői:
A várost keresztülszeli a 46-os számú közúti közlekedési főútvonal, valamint a 120-as számú vasúti fővonal, amely magában foglalja a nagy átmenő forgalmat, illetve ez által potenciális baleseti tényezőket, valamint az úgynevezett „utazó bűnözők” jelenlétét is.
A fentiek miatt a település több irányból nyitott és vonzásközpontot jelent a környékbeli települések tekintetében. A település külterülete magában foglal több mint 30.000 hektár mezőgazdasági területet, a Hármas-Körös folyó mellett 14 holtágat, amelyeken közel 2.000 víkendtelek, közel 1.500 víkendház található, amelyek az év meghatározó részében lakatlanul, őrizetlenül állnak. Meg kell említeni azt is, hogy az őrs illetékességi területe rendkívül nagy kiterjedésű, a Dan-zugtól a megyehatáron lévő Peresi holtágig terjed.
A város területén több olyan objektum van, amely elsősorban bűnügyi veszélyeztetettsége miatt folyamatos rendőri ellenőrzést igényel, főként a bűncselekmények megelőzése céljából.
Ezek közé tartoznak a pénzintézetek és ATM automaták, az üzemanyagtöltő-állomások, a Liget Fürdő- Kemping, az iskolák, a MÁV állomás, a szórakozóhelyek, valamint a jelentős személyforgalmat bonyolító üzletek (Penny Market, Lidl áruház, Sikér üzletek), valamint az ipari park, illetve a piacok területe és azok környéke.
Közlekedésbiztonsági szempontból szintén folyamatos ellenőrzést kíván meg a 46-os főútvonal közúti hídja, illetve a főútvonalat átszelő vasúti átjáró környéke is.
A belváros és az üdülőövezetek ellenőrzése mellett közbiztonsági szempontból fontos tényező a tanyavilág ellenőrzése, kiemelten a veszélyeztetett tanyák vonatkozásában, amelyet 2012. évben havonta, az utóbbi időszakban pedig hetente végzünk.
Az őrs illetékességi területéhez tartozik továbbá Hunya község is.
Személyi feltételek- létszámhelyzet
A Gyomaendrődi Rendőrőrs állománytáblában rendszeresített létszáma a hivatásos állomány tekintetében 2012. évben 21 fő volt; megoszlás szerint 1 fő őrsparancsnok, 7 fő bűnügyi, illetve 13 fő közrendvédelmi beosztott. Az állománytáblában a bűnügyi és a közrendvédelmi alegységeken belül 1-1 fő csoportvezetői beosztás szerepel.
A bűnügyi csoport az értékelt év túlnyomó részében 6 fős (85 %-os) feltöltöttséggel működött, ami a korábbi évekhez képest jelentős pozitív változásként értékelhető.
A közrendvédelmi csoport létszámhelyzete is javult a korábbi évekhez képest; a 2012. év nagy részében 11 fő teljesített szolgálatot az egyenruhás állományban, ami 84%-os feltöltöttséget jelent, majd 2012. decemberétől újabb 2 fő érkezésével a csoport teljes létszámmal működött.
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a meglévő állományból 3 fő objektum- és kísérőőri képesítéssel rendelkezik, így nem jogosult önállóan intézkedni.
A közalkalmazotti állomány létszáma 4 fő (3 fő ügykezelő, 1 fő takarító), amely 2012. évben is teljes feltöltöttséggel működött, az év nagy részében 1 fő közfoglalkoztatott személlyel kiegészülve.
A létszámhelyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy az év túlnyomó részében az állomány feltöltöttsége az állománytáblához viszonyítva 90%-os volt, az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív irányban változott, a közrendvédelmi szolgálat 2 fős (16%-os) hiánya is kezelhetőnek bizonyult.
(megjegyzés: a város járási székhellyé válásának következtében, -2013. 02. 01. óta- a hivatásos állomány állománytábla szerinti létszáma 3 fő közrendvédelmi járőrvezetővel emelkedett)
A jövőre nézve némi bizakodásra adhat okot az, hogy jelenleg több gyomaendrődi fiatal folytat rendőr szakközépiskolai tanulmányokat, akik a későbbiekben a feltöltés bázisául szolgálhatnak majd.
Elhelyezési- technikai feltételek:
Az elhelyezési és technikai feltételeink megfelelőnek mondhatók, a gépjárműpark alapvetően korszerű gépkocsikból áll, amelyek számukban is elegendőek a feladatok teljesítéséhez.
Az önkormányzat által korábban rendelkezésünkre bocsátott robogókat elsősorban a bűnügyi tevékenység során használjuk, a külterületek ellenőrzése pedig a rendőrségi Skoda Yeti által szintén megoldott.
A Polgármesteri Hivataltól kapott számítógép, illetve 2 db. monitor jelentős segítség az ügyfeldolgozás terén, az őrsön jelenleg a legkorszerűbb technikát képviselik.
Az ügyfelek fogadása, beleértve az akadály-mentesítést is, szintén kultúrált környezetben történik.
A bűnügyi helyzet alakulása
Gyomaendrőd város bűnügyi helyzetét, a bűncselekmények számának, illetve azok jellegének alakulását alapvetően meghatározzák a város területi jellemzői, valamint a lakosság egzisztenciális helyzete.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén regisztrált bűncselekmények száma az elmúlt öt évben (2008-2012-ig) változó képet mutat; a legkevesebb 2008. évben 313, a legtöbb pedig 2011. évben 842 eset volt.
Az értékelt 5 évben a regisztrált bűncselekmények átlaga 539 volt, tehát megállapítható, hogy a tavalyi évi 555 eset nem mutat jelentős eltérést a jellemző átlagtól.
(Megjegyzés: a 2011. év 842 regisztrált bűncselekmény oka az eredményesen feldolgozott 545/2010. bü., amelyben mintegy 300 bűncselekmény elkövetését regisztráltuk. Ezek részben a közrend, ezen belül a közbizalom elleni bűncselekmények körébe tartozó magánokirat-hamisítások, illetve a vagyon elleni bűncselekmények körébe tartozó csalások voltak. A fenti ügyben elkövetett nagyszámú magánokirat-hamisítások a bűncselekmények jellemző strukturális összetételére is jelentős hatással bírtak, azonban a magas számuk ellenére kijelenthető, hogy - a cselekmények jellegénél fogva- a lakosság szubjektív biztonságérzetére nem voltak hatással.)(elkövetésük nem közterületen történt, okirattal kapcsolatos cselekmény)
A 2012. évben a bűncselekmények számát –a tendenciának megfelelően- alapvetően a vagyon elleni cselekmények alakították, amely az ismertté vált összes bűncselekmény 60%-t tették ki.
Ezen belül a regisztrált bűncselekmények 31%-a lopás volt, amely áttételesen jelzi a térség lakóinak egzisztenciális viszonyait, vagyoni helyzetét, illetve a jellemző bűncselekményi „trendet.”
Az elmúlt öt év adatai alapján egyébként megállapítható, hogy a vagyon elleni bűncselekményeken belül általában stagnáló tendencia mutatkozik. Figyelembe véve azt, hogy ezek a bűncselekmények a legirritálóbbak a lakosság számára, valamint azt, hogy arányuk az összes bűnözést tekintve meghatározó, ezek szinten tartása, illetve lehetőség szerinti visszaszorítása mindenképpen súlyponti feladatunk.
A lopás kriminalisztikai kategóriái közül kiemelten kezeljük a betöréses lopásokat, amelyek nagy részét az elmúlt 5 évben főként lakatlan ingatlan, tanya, hétvégi ház-, illetve lakásbetörések adták; kocsma, valamint üzletbetörések elvétve fordultak elő. Ebben a bűncselekmény típusban pozitív változás történt, hiszen a 2011. évi 59-ről 20 esetre csökkent a számuk.
Szintén pozitív változás a besurranásos lopások alakulása, amely mintegy 67%-kal esett vissza. Ennél a bűncselekményfajtánál egyértelmű tapasztalat az, hogy a sértettek figyelmetlenségét, jóhiszeműségét, bizalmát használják ki az elkövetők, így hozzájutva az eltulajdonítani kívánt értékekhez. Ezekben az esetekben a felderítést nehezíti a sértettek időnkénti hanyagsága, valamint idős kora és az ebből adódó gyengébb megfigyelési képességük.
A betöréses lopások mellett 2012. évben viszonylag nagy számban fordultak elő kerékpárlopások (36), színesfémlopások (15), valamint állatlopások (14) is, amelyek közül több esetben eredményes nyomozást folytattunk, illetve folytatunk jelenleg is.
A színesfémlopások felderítése, megelőzése érdekében a felvásárlói vonal ellenőrzése is részét képezi a tevékenységünknek, mint ahogyan a társszervekkel történő együttműködés (NAV), illetve a vagyonvédelmi akciók végrehajtása is.
A vagyon elleni bűncselekmények kiemelten fontos tényezője a rablások számának alakulása.
Az őrs tekintetében általánosságban elmondható, hogy a rablások száma alacsony szinten stagnál (2012-ben 2 eset), az elmúlt 5 évben sorozat-jellegű rablás nem jutott tudomásunkra az illetékességi területen. A tavalyi évben elkövetett rablások elkövetőit még a forrónyomos felderítés során elfogtuk, az ügyeket pedig vádemelési javaslattal megküldtük az ügyészségnek.
A kábítószerrel visszaélés bűncselekmény tekintetében megállapítható, hogy fokozott figyelmet fordítottunk a városban is jelen lévő kábítószer fogyasztók kiszűrésére, amelynek érdekében akciókat szerveztünk, valamint a tudatosabb gépjármű- és ruházat-átvizsgálásra helyeztük a hangsúlyt. A 2012. évben 5 esetben folytattunk eljárást ilyen bűncselekmény miatt.
A vagyon elleni bűncselekmények mellett meghatározó a személy elleni, a közlekedési, valamint a közrend elleni bűncselekmények alakulása.
A statisztikai adatokat tanulmányozva megállapítható, a személy elleni bűncselekmények 22-ről 19-re csökkentek.
A tavalyi évben nem történt emberölés a településen, a szándékos testi sértések 3-ról 5-re emelkedtek.
A közlekedési bűncselekmények számában nem történt változás a 2011. évhez képest (20 eset), így továbbra is tart az elmúlt 5 év folyamatosan csökkenő tendenciája ebben a tekintetben.
Mindenképpen fontos megemlíteni, hogy az egyenruhás állomány közterületi megjelenése általában véve jelentős szerephez juthat a bűncselekmények megelőzésében és megakadályozásában, ezért törekszünk arra, hogy szolgálatos járőrök a lehető legkisebb arányban kerüljenek elvonásra a közterületről.
A bűnügyi helyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy Gyomaendrőd város 2012. évi közbiztonsági helyzete nem tér el lényegesen az elmúlt évektől, a közterületen elkövetett, a lakosság szubjektív biztonságérzetét döntően befolyásoló bűncselekmények száma illeszkedik az elmúlt évek tendenciájához.
A közlekedésrendészeti helyzet alakulása
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat, 48 és 56 eset között mozog. Az 5 éves átlag 52, ehhez képest a 2012-ben bekövetkezett 47 eset enyhe csökkenést mutat.
A balesetek számának alakulását elemezve megállapítható, hogy az értékelt évben mind a személyi sérülés nélküli baleseteknél (24-ről 23-ra), mind pedig a személyi sérüléses baleseteknél (28-ról 24-re) minimális csökkenés következett be a 2011. évhez képest, az elmúlt öt év viszonylatában pedig stagnáló képet mutat.
A személyi sérüléses baleseteken belül 1 halálos, 8 súlyos, valamint 15 könnyű sérüléses baleset következett be, amely szintén illeszkedik az elmúlt évek tendenciájához.
A baleseti helyszínek tekintetében nem állapítható meg kifejezett gócpont, általánosságban véve azonban kijelenthetjük, hogy –a lebonyolított forgalom nagyságrendje miatt- a legveszélyeztetettebb útszakasz a 46-os számú közúti közlekedési főútvonal bel- és külterületi szakasza, illetve az ahhoz csatlakozó mellékutcák kereszteződései.
2012. évben a fő baleseti okok az elsőbbségi szabályok, a kanyarodás szabályainak megszegése, illetve a sebesség helytelen megválasztása voltak.
A sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása kiszűrése érdekében átlagosan havonta 6 alkalommal került sebességmérő vezényelve a területünkre. A sebességmérések tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy általában véve lassult a közúti közlekedés, amelyben nyilván nagy szerepe van a közelmúltban hatályba lépett közigazgatási bírság következetes alkalmazásának.
A kerékpárosok által okozott balesetek számának visszaszorítása érdekében továbbra is igyekeztünk a szabálysértő kerékpárosokat következetes intézkedés alá vonni, amelyet alátámaszt a velük szemben ittas járművezetés, illetve kivilágítatlan kerékpározás és egyéb közlekedési szabálysértés miatt kiszabott helyszíni bírságok, illetve közigazgatási eljárások száma.
A kerékpárosok tekintetében megállapítható, hogy a 2012. évben forgalomba helyezett –Fő úttal párhuzamosan futó- kerékpárút nagymértékben elősegíti a kerékpárosok biztonságos közlekedését.
A Hármas-Körös folyó gyomaendrődi szakasza idegenforgalmi, illetve természeti jelentősége mellett közlekedésrendészeti szempontból is fontos tényező. Eseti jellegű vízi ellenőrzések során, amelyeket a halőrökkel közösen végzünk, minden esetben ellenőrizzük a vízi járműveket is. Az elmúlt években hajózási szabályok megsértése miatti vízi közlekedési baleset nem történt.
A közrendvédelmi helyzet értékelése
Célunk a 2012. évben is a bűnügyi szemléletű közterületi szolgálat előtérbe helyezése volt, illetve a szabálysértőkkel szembeni differenciált, az elkövetett jogsértés, valamint az elkövető körülményeihez igazodó intézkedések végrehajtása.
A közrendvédelmi állomány intézkedési mutatói alapvetően illeszkednek az elmúlt 5 év tendenciájához.
Egyes kategóriákban emelkedés mutatkozik (elfogás: +51%, előállítás: +35%, büntető feljelentés: +30%, helyszíni bírság: +21%), más intézkedési mutatókban pedig csökkenés történt (biztonsági int.: -33%, szabálysértési feljelentés: -45%, pozitív alkoholszonda: -77%).
A saját kezdeményezésű intézkedések tekintetében megállapítható, hogy 2012-ben 1764 intézkedést kezdeményeztünk önállóan, amely mintegy 7%-os csökkenést jelent az előző évhez viszonyítva.
Az intézkedési kategóriákat külön megvizsgálva látható, hogy a csökkenés oka leginkább a pozitív alkoholszondák csökkenésének tudható be.
(Megjegyzés: a jogszabályi környezet változása jelentősen hozzájárult ehhez a csökkenéshez)
A korábban tárgyalt pozitív irányú létszám helyzet következményeként növeltük a közterületre vezénylés mértékét is, amely 20%-os emelkedést mutat az előző évhez képest (11.682 óráról 14.026 órára).
Fontos megjegyezni, hogy a közterületre vezénylés emelkedése azért sem járt együtt a saját kezdeményezésű intézkedések számának arányos növekedésével, mert a közterületi állományból 3 fő objektum- és kísérőőr nem jogosult önálló intézkedésre.
Az őrsre havi átlagban 6 napon került vezénylésre sebességmérő készülék, amely kezeléséhez 2 fő rendelkezik teljes körű képesítéssel.
A járőrállomány átlag életkora jelenleg 25 év, tehát az elmúlt évekhez mérten tovább fiatalodott a csoport. A tapasztalt körzeti megbízottak, jelentősebb hely- és személyismerettel, társadalmi kapcsolatokkal bíró idősebb rendőrök hiánya folyamatosan érezteti hatását, amelyet a kollégák személyes motivációja, szorgalma valamelyest pótol.
Az év folyamán végrehajtottuk a kötelezően előírt akciókat és fokozott ellenőrzéseket (év végi ünnepi ellenőrzések, idegenforgalmi akciók, a lakosság szubjektív biztonságérzetének megszilárdítására irányuló fokozott ellenőrzés, időskorúak sérelmére elkövetett erőszakos bűncselekmények megelőzésével kapcsolatos fokozott ellenőrzés, TISPOL akciók, stb.), illetve szükség esetén csapatszolgálati feladatokban is részt vettünk.
2012. évben végrehajtottuk az „Iskola rendőre” programot is, amelyben a KMB állomány vett részt, illetve segítettük az önkormányzat, a civil szervezetek, valamint az iskolák által szervezett rendezvények, szabadidős programok zavartalan lebonyolítását is.
A szolgálatok előtti eligazításon kívül havi egy alkalommal történik eligazítás, oktatás az őrsön a teljes egyenruhás állomány részére. Minden eligazítás tárgyát képezi a határozott, kulturált, de differenciált intézkedésekre való törekvés, valamint az aktuális jogszabályok, történt események ismertetése.
A tevékeny szolgálatellátás érdekében az őrsparancsnok és a közrendvédelmi csoportvezető az elmúlt években is eleget tett az ellenőrzési követelményeinek.
A közrendvédelmi állomány tagjaival szemben megalapozott rendőri intézkedés elleni panasz az elmúlt évben nem érkezett.
Kapcsolataink, együttműködés a város szervezeteivel
Az értékelt időszakban a települési önkormányzat és a helyi rendőrőrs közötti kapcsolat jónak mondható, kölcsönösen segítettük egymás eredményes működését.
Az őrsparancsnok részt vesz az önkormányzat havonta megtartandó testületi ülésén és napi kapcsolatot tart a tisztségviselőkkel, valamint az intézményvezetőkkel. (jegyző, gyámhivatal, térségi humánsegítő szolgálat, munkaügyi központ, stb.)
Településünkön közterület-felügyelői, mezőőri szolgálat, illetve településőrség is működik, amely főként az iskolák körüli közlekedésbiztonság, illetve a külterületi részek rendjének fenntartásában jelent segítséget.
Folyamatos a munkakapcsolatunk a városi polgárőr szövetséggel, amelynek tagjai az elmúlt években végrehajtott rendezvénybiztosítási feladatokban (Nemzeti Ünnepek, Sajt- és Túrófesztivál, VW Bogár Party, stb.), portya-, illetve figyelőszolgálatokban is aktívan részt vettek, ezzel segítve munkánkat.
Szintén jó a területen lévő holtág szövetségekkel történő együttműködésünk, közös ellenőrzéseink. A magánkézbe került vizek, és tartósan bérelt halászati jogok élvezői sok figyelmet és erőt áldoznak a tulajdonuk megóvására, ezzel kiemelkednek más, halászati joggal bíró szervezetek közül, jogsértés gyanúja esetén gyakran fordulnak hozzánk.
Együttműködés keretében oktatási, óraadói feladatokat is ellátunk, mind a középiskolákban, mind az általános iskolákban.
A bűnügyi csoportból 1 fő nyomozó heti 6 órában tart előadást a Kner Imre Szakközépiskola rendészeti szakos osztályának, ahonnan évente átlagban 4-6 fő adja be jelentkezését rendőri szakirányú oktatási intézménybe.
Általános iskolai tevékenységünk keretében az „Iskola rendőre”, programot végezzük, de esetenként egyéb bűnmegelőző előadásokat is tartunk az oktatási intézményekben. (pl.: Tisza Kálmán Közoktatási Intézmény)
Tisztelt Képviselő-testület!
A fentiek alapján megállapítható, hogy a rendőrőrs a számára kitűzött feladatokat elvégezte.
A továbbiakban is célunk, hogy feladatainkat Gyomaendrőd lakosságának megelégedésére végezzük.
Kérem Tisztelt Képviselőtestületet a beszámolómban foglaltak megvitatására és annak elfogadására.
Gyomaendrőd, 2013. június 6.
Tisztelettel:
Paraizs Tamás r. alezredes
Őrsparancsnok sk.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendőrségi beszámoló elfogadását. |
|
"Beszámoló elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete elfogadja a város közbiztonsági helyezetéről szóló tájékoztatót, a rendőrség beszámolóját.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Mellékletek: