1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2013. június 12-i ülésére
2013. június 12-i ülésére
Tárgy: | Start Szociális Szövetkezet Alapítása | |
Készítette: | Hunya Péter | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
2013. április 18.-án a Magyar Közlöny 66. számában megjelent a 2013. évi XLI. Törvény, a szociális szövetkezetekkel összefüggésben egyes törvények, továbbá a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról.
A Belügyminisztérium Közfoglalkoztatási Helyettes Államtitkárság Szociális Szövetkezetek Programkoordinációs Iroda tájékoztatta a települési önkormányzatokat arról, hogy hamarosan lehetőségek nyílnak meg az önkormányzatok számára a szociális szövetkezetek alapítására. Az iroda olyan településeknek tud segítséget nyújtani, akik konkrét elképzeléssel rendelkeznek arra vonatkozóan, hogy a jelenleg közfoglalkoztatási programmal támogatott mezőgazdasági, helyi sajátosságokra épülő, vagy egyéb értékteremtő programját a 2013. évi támogatás lejártát követően szociális szövetkezet keretei között kívánja folytatni. Az uniós forrásokra előreláthatólag 2013 szeptemberétől lehet pályázatokat benyújtani.
A pályázati kiírás ismeretében megállapítottuk, hogy az önkormányzat tagként való részvétele a szövetkezetben nem előfeltétele a pályázat benyújtásának, továbbá nem kerül előnyösebb helyzetbe az a pályázó sem, akinek tagjai között önkormányzat is szerepel. Azonban az utóbbi években a startprogramokban beszerzett vagyontárgyak, illetve a közfoglalkoztatási kötelezettség (2011. évi CLXXXIX. Tv. 13. § 12), annak szervezése miatt célszerű, ha az Önkormányzat tagja a szövetkezetnek. A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. tv. 8. § (1) bekezdése a szociális szövetkezet fogalmi meghatározása szerint olyan szervezet, melynek célja a hátrányos helyzetben lévő tagjai számára munkafeltételek teremtése, valamint szociális helyzetük javításának egyéb módon történő elősegítése. A szövetkezet meghatározott összegű részjegytőkével kerül megalapításra. Az összeg meghatározása az alapszabályban történik. Az előkészítésben közreműködő dr. Varga Imre ügyvéd véleményére is figyelemmel egy részjegy névértékét 5000. Ft. azaz Ötezer Ft-ban javasoljuk meghatározni. Amennyiben az önkormányzat mint befektető teg a szociális szövetkezet alapításában részt kíván venni, úgy javasoljuk, hogy 10.000 Ft. azaz Tízezer Ft. összegű részjegy jegyzésével vegyen részt. A szövetkezetben a tag személyes közreműködésre kötelezett, mely lehet termelés, termék feldolgozása, értékesítésre történő előkészítés, értékesítés, fogyasztás, vagy egyéb tevékenység. Az alapszabály a tag részére a személyes közreműködés formájaként munkavégzési kötelezettséget is meghatározhat. A 2006. évi X. tv. 56.§ (2c) bekezdése szerint a tagi munkavégzése, önálló más munkavégzésre irányuló jogviszony hatálya alá nem tartozó jogviszony, amelyben az elvégzett munka ellentételezése a tagi munkavégzés arányéban történhet a közösen megtermelt javak természetben történő átadásával.
A szociális szövetkezetben befektetői tag csak az önkormányzat, vagy karitatív szervezet lehet. A befektetői tagok száma nem haladhatja meg a 10%-ot. befektetői részjegyek névértéke nem haladhatja meg a 30%-ot.
A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény rendelkezéseinek megfelelően elkészült a létrehozandó szociális szövetkezet Alapszabály-tervezete, valamint a szövetkezet koncepciója, amit a belügyminisztériumtól Dr. Sipos Gyula irodavezető és Dr. Gyuricza Csaba dékán jóváhagyott és érdemesnek ítélte a szövetkezet megalapítását. A szövetkezet érdemi tevékenységét fokozatosan fejlesztené fel, csak azoknak a végzését kezdené el, melyek eredménye számításokkal alátámasztottan biztosítja a kifizetéseket. A tevékenységi kör bővítésével rendelkezhet a közgyűlés a pótbefizetések elrendeléséről, melynek során a tag eldöntheti, hogy azt vállalja e vagy annak nem teljesítésével a tagsági jogviszona megszűnik. A szociális szövetkezet megalapításával az önkormányzat a közfoglalkoztatás szervezési kötelezettsége változatlanul megmarad.
A szövetkezet alapításának feltétele, hogy hét tagja legyen. Tervünk szerint a közfoglalkoztatottak közül kerülhetne ki a tagok egy része. Amennyiben az Önkormányzatunk is tag lesz, kérem a Tisztelt Képviselő-testület állásfoglalását, a tagi részvételt illetően.
A szociális szövetkezet magalapítása esetén a közfoglalkoztatásban részt vevők egy része lehetőséget kap arra, hogy munkája révén aktív szereplője legyen a munkavilágának. A szociális szövetkezet alkalmas a tulajdonosi szemlélet erősítésére, aktív szereplője lehet a helyi termékpiacnak. Az önkormányzat számára kockázatot nem jelent, a rendelkezésre álló eszközeivel segíti a szociális szövetkezet alapítását, és működését. Javaslom, hogy az alapítással és nyilvántartásba vétellel járó díjakat az önkormányzat biztosítsa, melynek összege 200.000 Ft. Forrásaként javaslom a közcélú foglalkoztatás dologi költségeiből rendelkezésre álló összeget kijelölni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság nem javasolja a Start Szociális Szövetkezet megalapítását. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a Start Szociális Szövetkezet megalapítását. |
|
"Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet alapítása"
Tervezett döntéstípus: döntés
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete meg kívánja alapítani a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezetet, amelyben tagként részt kíván venni. Felkéri Vérfi András polgármestert, hogy a megalapításhoz szükséges előkészítő intézkedéseket tegye meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: