6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2016. október 27-i ülésére

Tárgy:   Térségi Szociális Gondozási Központ átalakítása - új intézmény alapítása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2016. évi LXVII. törvény 50. §-a módosította a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) 40/A. § (3) bekezdését:
"(3) A gyermekjóléti központ kizárólag a 94. § (4) bekezdése szerinti települési önkormányzat fenntartásában működhet. A fenntartó a (2) bekezdés a) pont ad) alpontja, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti feladatok ellátására egyházi fenntartóval és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet."
 
A módosítás hatályba lépésnek ideje 2017. január 1. napja. A törvény ismertté válása után a Térségi Szociális Gondozási Központ (továbbiakban: TSZGK) vezetője több szociális fórumon is próbált választ találni arra a kérdésre, hogy mennyiben érinti ez a módosítás az intézményt. 2016. október 12-én tájékoztatták az intézményt az ágazati minisztérium álláspontjáról, mely az alábbiakban foglalható össze:
 
„A jogszabály módosítás alapján 2017. január 1-jétől család- és gyermekjóléti központ csak járásszékhely települési önkormányzat fenntartásában működhet, így a jelzett határideig a jelenleg társulási fenntartásban működő család- és gyermekjóléti központok át kell alakuljanak olyan módon, hogy a család- és gyermekjóléti központok fenntartása a kötelezett települési önkormányzati fenntartásába kerüljön.
Az átalakuláshoz kapcsolódóan két megoldási lehetőség áll a járásszékhely települési önkormányzatok rendelkezésre:
•      a család- és gyermekjóléti központ (amely egyben ellátja a szolgálathoz kapcsolódó feladatokat is) feladata kiválik a társulásból és a feladatra kötelezett települési önkormányzat maga látja el új intézménye által, vagy egy már meglévő intézményéhez integrálva a központ feladatait (beleértve a szolgálatot is);
•      a család- és gyermekjóléti központ (amely egyben ellátja a szolgálathoz kapcsolódó feladatokat is) feladata kiválik a társulásból és a feladatra kötelezett települési önkormányzat maga látja el új intézménye, vagy egy már meglevő intézménye keretében a központhoz kapcsolódó feladatokat, a szolgálathoz kapcsolódó feladatokra pedig feladat-ellátási megállapodást köt másik önkormányzattal, társulással, egyházi vagy nem állami fenntartóval, illetve új társulást hozhat létre a szolgálathoz kapcsolódó feladathoz.
A 2017. évi feladatmutató felmérés keretében család- és gyermekjóléti központ jogcímhez kapcsolódó támogatást csak feladatellátásra kötelezett települési önkormányzat igényelhet. 2017. január 1-től támogatásra akkor lesz jogosult, amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásban a szükséges módosítások, vagy - amennyiben szükséges - az új bejegyzés 2017. január 1-jéig jogerőre emelkedik. Egyebekben pedig csak attól az időponttól jogosult a támogatásra, amikor a bejegyzése jogerőre emelkedett.
A Gyvt. változása jelenleg arra vonatkozik, hogy a család- és gyermekjóléti központ feladatellátásának biztosítása kötelezően a járásszékhely önkormányzat fenntartásába kell kerüljön, amennyiben a későbbiekben a társulásból a többi feladatot is ki kívánja hozni a járásszékhely önkormányzat, azt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 89. §-a alapján teheti meg.”
 
Az állásfoglalás egyértelművé tette a törvényben foglaltakat, így 2017. január 1. napjától a Család- és Gyermekjóléti Központ (továbbiakban: Központ) nem működhet tovább a TSZGK intézményegységeként.
A Központ ellátta a gyermekjóléti szolgálat feladatait is Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya településeken, ezen nem célszerű változtatni, tekintettel arra, hogy a közös önkormányzati hivatal esetében a székhely önkormányzatnak kell a hivatalhoz tartozó településeknek is biztosítani a szolgáltatást. Gyakorlatilag a feladat-ellátásban az intézmény átalakítása nem okoz változást. A feladat ellátása a jelenlegi személyi és tárgyi feltételek mellett fog történni 2017. január 1. napjától.
 
Ahhoz, hogy a Központ 2017. január 1. napján már az új szervezeti keretek között jogerős szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatokkal (működési engedély) rendelkezzen a Társulási Tanácsnak illetve Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének több döntést kell meghoznia:
A Társulási Tanácsnak
-          döntenie kell arról, hogy a Központ kiválik a TSZGK intézményből,
-          ennek megfelelően el kell fogadnia a TSZGK alapító okirat módosítását, és az alapító okirat egységes szerkezetbe foglalását,
-          kérelmeznie kell a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását,
-          kezdeményeznie kell a Társulási Megállapodás módosítását.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
-          döntenie kell arról, hogy új intézményként tartja fenn 2017. január 1. napjától a Központot:
A Központ ellátta a gyermekjóléti szolgálat feladatait is, ezen nem célszerű változtatni, tekintettel arra, hogy a közös önkormányzati hivatal esetében a székhely önkormányzatnak kell a hivatalhoz tartozó településeknek is biztosítani a szolgáltatást.
Gyakorlatilag elmondható, hogy az intézmény átalakítása a feladat-ellátásban nem okoz változást, azt a jelenlegi személyi és tárgyi feltételek mellett fogja az új intézmény biztosítani 2017. január 1. napjától. Az önkormányzat a Központ működtetésére két megoldás közül választhat:
-            Egy már meglévő intézményhez csatolja az önkormányzat a Központot. Megvizsgálva az önkormányzat fenntartásában működő intézményeket, nincs olyan intézmény mely megfelel annak a jogszabályi előírásnak, hogy a fogadó intézményvezető végzettsége megfeleljen a Központ magasabb vezető, vezető végzettségi előírásának.
 
-            Új költségvetési szervet hoz létre – jogutódlással kiválás útján az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8. § (3a) bekezdés és 11. § (2) bekezdés alapján. Jelen esetben a TSZGK-ból válik ki a Központ, a Társulási Tanács módosítja a TSZGK alapító okiratát, az intézmény az alapján működik tovább, a Képviselő-testület pedig új intézményt hoz létre. Az új intézmény gazdasági szervezettel nem rendelkező önállóan működő költségvetési szervként látja el majd feladatát. Törvény erejénél fogva a gazdálkodási és személyzeti feladatokat a hivatal munkaszervezetének kell ellátnia.
-          el kell fogadnia az új intézmény alapító okiratát
-          döntenie kell az intézményvezetőjével kapcsolatban, valamint a törvényi előírásoknak megfelelően tájékoztatni kell az érintett közalkalmazottakat az intézmény átalakításáról:
o   Tekintettel arra, hogy az új intézményt változatlan személyi feltételekkel – ugyanazokkal az alkalmazottakkal – működteti tovább az önkormányzat a közalkalmazottak tekintetében pályáztatási eljárás lefolytatására nincs szükség, mivel áthelyezéssel kerülnek át az új intézménybe és ebben az esetben közalkalmazotti jogviszony pályázati eljárás lefolytatása nélkül is létesíthető. Ugyanakkor mind az átadó, mint az átvevő munkáltatónak eleget kell tennie a Kjt. 25/A § (2) bekezdésében foglalt tájékoztatási kötelezettségének.
o   Az eddigi intézményegységvezetőt, Pál Jánosnét bízhatná meg az önkormányzat az intézményvezetésével. A Kjt. 20/A § (2) bekezdése alapján lehetőség van a munkakör betöltésére pályázati kiírás nélkül, ha a folyamatos ellátás biztonságos megszervezéséhez elengedhetetlenül szükséges, és a folyamatos működéshez szükséges személyi feltételek más munkaszervezési eszközökkel nem biztosíthatók. Pál Jánosné a jogelőd önálló intézménynél – Térségi Humánsegítő Szolgálat – korábban is betöltötte az intézményvezetői munkakört, végzettsége megfelelő.
-          kezdeményeznie kell az új intézmény szolgáltatói nyilvántartás bejegyzése iránti eljárás megindítását.
-          el kell fogadnia az új intézmény szakmai programját, szervezeti és működési szabályzatát, házirendjét.
A szolgáltatói nyilvántartás bejegyzése iránti eljárás ügyintézési időtartama 60 nap, ezért az engedély iránti kérelmet legkésőbb 2016. október 28. napján be kell nyújtani, ezért a fent ismertetett döntéseket, intézkedéseket mind a Társulási Tanácsnak, mind Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének október hónapban meg kell hoznia.
 
Kérem a Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a határozati javaslatok szerint elfogadni:
 

1. döntési javaslat

"Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ elnevezésű intézmény alapítása "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8. § (1) b) pontjában és (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (6) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, 2017. január 1. napjával Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ megnevezésű, 5502 Gyomaendrőd, Fő u. 2. székhelyű, gazdasági szervezettel nem rendelkező önállóan működő költségvetési szervet alapít, család- és gyermekjóléti szolgálat, család és gyermekjóléti központ valamint helyettes szülői feladatok ellátására, mely a Magyar Államkincstár által vezetett nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre.
 
 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ alapító okiratának elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8/A. §-ban kapott felhatalmazás alapján a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ alapító okiratát az alábbiak szerint fogadja el:
 
Okirat száma: VI.            /2016.
Alapító okirat
módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8/A. §-a alapján a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ alapító okiratát a következők szerint adom ki:
 
1.      A költségvetési szerv
megnevezése, székhelye, telephelye
1.1.       A költségvetési szerv
1.1.1.    megnevezése: Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ
1.2.       A költségvetési szerv
1.2.1.    székhelye: 5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
 
2.      A költségvetési szerv
alapításával és megszűnésével összefüggő rendelkezések
2.1.       A költségvetési szerv alapításának dátuma: 2017. 01. 01.
2.2.       A költségvetési szerv jogelőd költségvetési szervének
 
megnevezése
székhelye
1
Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya
5500 Gyomaendrőd, Mirhóháti utca 1-5.
 
3.      A költségvetési szerv irányítása, felügyelete
3.1.       A költségvetési szerv irányító szervének
3.1.1.    megnevezése: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
3.1.2.    székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
3.2.       A költségvetési szerv fenntartójának
3.2.1.     megnevezése: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
3.2.2.    székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
 
4.      A költségvetési szerv tevékenysége
4.1.       A költségvetési szerv közfeladata: családsegítés, gyermekjóléti alapellátások
4.2.       A költségvetési szerv főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:
 
szakágazat száma
szakágazat megnevezése
1
889900
M.n.s. egyéb szociális ellátás bentlakás nélkül
4.3.       A költségvetési szerv alaptevékenysége:
 
4.3.1. Máshová nem sorolható egyéb szociális ellátás bentlakás nélkül – Családsegítés
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján:
A szociális és mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzetek miatt segítségre szoruló személyek és családok számára az ilyen helyzethez vezető okok, a krízishelyzet megszüntetésére, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.
-5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
- 5621 Csárdaszállás, Petőfi utca 17.
- 5555 Hunya, Rákóczi út 19.
 
4.3.2. Máshová nem sorolható egyéb szociális ellátás bentlakás nélkül – Gyermekjóléti szolgáltatás
A gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján:
A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.
- 5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
- 5621 Csárdaszállás, Petőfi utca 17.
- 5555 Hunya, Rákóczi út 19.
 
4.3.3. Egyéb bentlakásos ellátás – Helyettes szülői ellátás
A gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján:
A helyettes szülői ellátás - a gyermekjóléti szolgálat javaslatának figyelembevételével - a működtető és a helyettes szülő között, a gyermek(ek) átmeneti gondozása-nevelése céljából, jogokat és kötelezettségeket tartalmazó, írásba foglalt megállapodás alapján létrejövő szolgáltatás.
- 5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
- 5500 Gyomaendrőd, Mikszáth Kálmán utca 30.
 
4.4.       A költségvetési szerv alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölése:
 
kormányzati funkciószám
kormányzati funkció megnevezése
14
104012
Gyermekek átmeneti ellátása
16
104042
Család és gyermekjóléti szolgáltatások
17
104043
Család és gyermekjóléti központ
 
4.5.       A költségvetési szerv illetékessége, működési területe:
A Család- és Gyermekjóléti Központ ellátja a család- és gyermekjóléti szolgálati feladatokat is. A család- és gyermekjóléti szolgálati feladatokat Hunya Község, Csárdaszállás Község és Gyomaendrőd Város Közigazgatási területén, a család- és gyermekjóléti központi feladatokat Gyomaendrődi Járás közigazgatási területén látja el.
 
5.      A költségvetési szerv szervezete és működése
5.1.       A költségvetési szerv vezetőjének megbízási rendje: Az intézményvezető pályáztatás útján nyeri el kinevezését, mely öt évre szól. Az intézmény élén álló intézményvezető vonatkozásában a kiemelt munkáltatói jogokat (kinevezés, fegyelmi eljárás, felmentés, visszavonás) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete gyakorolja a Kjt. 1992. évi XXXIII. Tv. 23. § alapján. Az egyéb munkáltatói jogokat Gyomaendrőd Város Polgármestere gyakorolja.
5.2.       A költségvetési szervnél alkalmazásban álló személyek jogviszonya:
 
foglalkoztatási jogviszony
jogviszonyt szabályozó jogszabály
1
közalkalmazotti jogviszony
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
2
munkavégzésre irányuló jogviszony
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény
 
6.      Záró rendelkezés
Jelen alapító okiratot 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.
 
Gyomaendrőd, 2016. október 27.
P.H.
Toldi Balázs
polgármester 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

3. döntési javaslat

"Intézményvezető megbízása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Pál Jánosné, 5500 Gyomaendrőd, Móricz Zs. u. 1. szám alatti lakost a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 20/A. § (2) bekezdés b) pontja alapján kinevezi határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyba, valamint megbízza a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ intézményvezetői feladatainak ellátásával, határozott időre, 5 évre, 2017. év január hónap 1. napjától, 2021. év december hónap 31. napjáig.
Az intézményvezető bérét, mint magasabb vezető az 1992. évi XXXIII. tv. 23., 61-77. §-ai, valamint a 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet 3. §, 14. § és 15/A §-ai alapján a következőként állapítja meg:
Garantált illetmény:
           (G. fizetési osztály 9. fizetési fokozat)
169.228 Ft
Szociális ágazati összevont pótlék
41.495 Ft
Magasabb vezetői pótlék (250%):
50.000 Ft
Összesen (kerekítve):
260.723 Ft
    
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

4. döntési javaslat

"Átvevő munkáltató tájékoztatási kötelezettsége"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkéri Toldi Balázs polgármestert, hogy a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 36. §-ban foglaltak szerinti tájékoztatási kötelezettségnek a megadott határidőn belül a törvényes eljárási rendnek megfelelően tegyen eleget.
 
 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

5. döntési javaslat

"Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzése iránti eljárás kezdeményezése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete, mint a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartója a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92/K. § (2) bekezdése alapján a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés iránti kérelmet terjeszt elő az általa 2017. január 1. napjával alapított Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ tekintetében a Békés Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalánál a 2017. január 1. napjával hatályba lépő a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása okán.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete, mint a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartója az új intézményt a jelenleg hatályos szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok szerint, változatlan személyi és tárgyi feltételekkel működteti tovább.
 
 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

6. döntési javaslat

"Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ alapdokumentumainak elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete, mint a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartója a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92/B. § (1) bekezdés c) pontja valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 104. § (1) bekezdés d) pontja alapján jóváhagyja a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai programját valamint szervezeti és működési szabályzatát.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete, mint a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartója elfogadja, hogy a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ Szakmai Program függelékét képezi a mindenkor hatályos, a szakminisztérium által kiadott protokoll, illetve a módszertani intézmény által kiadott útmutató, szakmai ajánlás. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe