14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2022. november 22-i ülésére
2022. november 22-i ülésére
Tárgy: | Helyi menetrendszerű autóbusz közlekedés | |
Készítette: | Pardi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A helyijárat üzemeltetésének témakörével a Képviselő-testület legutóbb júliusban foglalkozott. Az akkor hozott döntések értelmében a MOBILBUSZ Közlekedési Kft-vel 2022. december 31.ig terjedő időszakra új közszolgáltatási szerződés került megkötésre 16 járat pár üzemeltetésére.
A közszolgáltatási szerződésben havi 2.026.971 Ft önkormányzati támogatás, 300 Ft-os vonaljegy ár, 5000 Ft-os teljesárú havi bérlet ár és 1500 Ft-os kedvezményes bérlet ár került rögzítésre. A fenti összegek mellett a szolgáltató havi maximum 400.000 Ft veszteség kompenzációra jogosult külön elszámolás alapján.
A júniusban meghozott döntések között szerepel az is, hogy a Közlekedés Tudományi Intézet Nonprofit Kft. végezzen átfogó vizsgálatot a helyijárat üzemeltetésében.
Időközben a Közlekedés Tudományi Intézet Nonprofit Kft. jogutódlással beolvadt a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-be (VPE) ami elvégezte a helyijárat üzemeltetés felülvizsgálatát.
A VPE fő feladata az országos helyközi vasúti és autóbusz közlekedés összehangolása. A vizsgálat során egy részletes utas számlálást és utazási igényfelmérést végeztek. A vizsgálatában beazonosították a leginkább kihasznált járatokat, a közlekedési időintervallumot, és a legjelentősebb forgalmat generáló célközönséget.
Az elkészült végleges vizsgálati anyag 2022. november 29-én érkezik meg, de a rövid tömör lényeget tartalmazó munkaverzió már az előterjesztés mellékletében is megtalálható.
Az elkészült vizsgálati dokumentáció helyijárat üzemeltetésére 5 megoldási javaslatot mutat be.
A javaslatok részletesen bemutatásra kerültek a dokumentációban, de röviden itt is bemutatásra kerül.
„A” verzió:
Az „A” verzió a jelenlegi menetrend változatlanságával számol. Előnye, hogy a jelenlegi eszközpark akadálymentes közlekedést biztosít az alacsonypadlós járműveknek köszönhetően. További előnye, hogy az utazóközönség a jelenlegi hálózatot és menetrendet jól ismeri, így kockázatmentes.
Hátrányaként említhető, hogy éves szinten mintegy 74 585 km teljesítményt eredményez.
Ez a verzió a Mobilbusz Kft. árajánlata alapján havi szinten 2.894.000 Ft kiadással jár, mely éves szinten 34.728.000 Ft.
A verzió szerinti menetrend:
"A" verzió menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
|
|||||||
|
|
helyközi autóbusz
|
helyi
au tó b u sz |
vonat
|
|
|
|
Honnan-hova
|
|||||||
Endrőd - Gyoma
|
Nagylapos
|
Endrőd, szőlők
|
Gulyás Csárda
|
||||
Apponyi -
|
Aut. vt.*
|
Nagylapos
|
Gyomaendrőd
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
Aut. vt.
|
Aut. vt.
|
Apponyi
|
Gyomaendrőd
|
Nagylapos
|
Aut. vt.
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
4:57
|
4:35
|
4:38
|
6:01
|
6:41
|
6:35
|
6:21
|
4:49
|
5:32
|
4:45
|
5:38
|
6:55
|
7:05
|
8:44
|
6:46
|
6:09
|
5:47
|
5:20
|
6:38
|
9:05
|
9:21
|
13:55
|
7:10
|
6:35
|
5:47
|
5:50
|
7:05
|
15:12
|
14:20
|
14:41
|
8:36
|
6:39
|
6:22
|
6:10
|
8:05
|
15:35
|
15:46
|
15:55
|
11:11
|
7:19
|
6:27
|
6:20
|
9:33
|
16:00
|
16:20
|
16:36
|
14:11
|
8:19
|
6:48
|
6:35
|
16:00
|
17:46
|
17:51
|
14:25
|
9:19
|
|
6:53
|
6:55
|
16:05
|
21:11
|
15:06
|
12:04
|
||
7:22
|
7:00
|
19:37
|
23:11
|
16:25
|
13:09
|
||
7:27
|
7:35
|
16:56
|
13:55
|
||||
8:12
|
8:00
|
17:46
|
15:49
|
||||
8:43
|
8:30
|
18:46
|
15:55
|
||||
9:28
|
9:00
|
22:51
|
17:27
|
||||
9:52
|
9:25
|
18:34
|
|||||
11:18
|
11:25
|
21:04
|
|||||
11:52
|
11:45
|
||||||
13:22
|
12:50
|
||||||
14:18
|
13:05
|
||||||
14:42
|
13:55
|
||||||
14:52
|
14:15
|
||||||
15:13
|
14:25
|
||||||
15:17
|
15:04
|
||||||
15:53
|
15:30
|
||||||
16:22
|
15:35
|
||||||
16:32
|
15:55
|
||||||
17:03
|
16:20
|
||||||
17:22
|
17:00
|
||||||
17:52
|
17:15
|
||||||
17:58
|
17:34
|
||||||
18:53
|
18:15
|
||||||
19:42
|
19:20
|
||||||
21:37
|
20:45
|
||||||
22:58
|
21:25
|
„B” verzió:
A „B” verzió esetében egy szűkített helyi közlekedés valósulna meg. A járatok főképp iskolások utazási igényeit szolgálják ki.
További veszélye, hogy délután 17 órát követően már nem közlekednek helyi járatok Gyoma és Endrőd között, vagyis csak helyközi járatok vehetők igénybe. A menetrend a továbbiakban nem tartalmazná azokat a járatösszefűzéseket, amelyek az utasforgalmi adatok alapján nem bizonyultak kihasználtnak. Az iskolások eljutását biztosító járatok megmaradnának, a helyközi járatokkal kiszolgálva a helyi utazási igényeket. Gyoma és Endrőd között peremidőben a meglévő helyközi járatok vehetők igénybe. Veszélyként említhető, hogy a helyközi autóbuszok esetenként nem akadálymentesek, valamint a helyi megállók számának csökkentéséből adódóan bizonyos esetekben nőhet a rágyaloglási távolság. Előnye, hogy a szűkített helyi közlekedés által csupán 30 839 km éves teljesítmény érvényesülne, azonban a tanítás nélküli napokon nincs helyijárat.
Ennek a verziónak bekerülési költsége a Mobilbusz Kft ajánlata alapján 2.386.000 Ft/hó, mely éves szinten 22.667.000 Ft.
A verzió szerinti menetrend:
"B" verzió menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
|
|||||||
|
|
helyközi autóbusz
|
helyi
au tó b u sz |
vonat
|
|
|
|
Honnan-hova
|
|||||||
Endrőd - Gyoma
|
Nagylapos
|
Endrőd, szőlők
|
Gulyás Csárda
|
||||
Apponyi -
|
Aut. vt.*
|
Nagylapos
|
Gyomaendrőd
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
Aut. vt.
|
Aut. vt.
|
Apponyi
|
Gyomaendrőd
|
Nagylapos
|
Aut. vt.
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
5:47
|
4:35
|
4:38
|
6:01
|
6:41
|
6:35
|
6:21
|
4:49
|
5:47
|
5:50
|
5:38
|
6:55
|
7:05
|
8:44
|
6:46
|
6:09
|
6:27
|
6:20
|
6:38
|
9:05
|
9:21
|
13:55
|
7:10
|
6:35
|
6:48
|
6:35
|
7:05
|
15:12
|
14:20
|
14:41
|
8:36
|
6:39
|
6:53
|
6:55
|
8:05
|
15:35
|
15:46
|
15:55
|
11:11
|
7:19
|
7:22
|
7:00
|
9:33
|
16:00
|
16:20
|
16:36
|
14:11
|
8:19
|
7:27
|
7:35
|
16:00
|
17:46
|
17:51
|
14:25
|
9:19
|
|
8:12
|
8:00
|
16:05
|
21:11
|
15:06
|
12:04
|
||
8:43
|
8:30
|
19:37
|
23:11
|
16:25
|
13:09
|
||
9:28
|
9:00
|
16:56
|
13:55
|
||||
11:18
|
11:45
|
17:46
|
15:49
|
||||
14:18
|
12:50
|
18:46
|
15:55
|
||||
14:42
|
13:55
|
22:51
|
17:27
|
||||
14:52
|
14:15
|
18:34
|
|||||
15:13
|
14:25
|
21:04
|
|||||
15:17
|
15:04
|
||||||
15:53
|
15:30
|
||||||
16:22
|
15:35
|
||||||
16:32
|
15:55
|
||||||
17:03
|
16:20
|
||||||
17:52
|
17:15
|
||||||
17:58
|
17:34
|
||||||
18:53
|
18:15
|
||||||
22:58
|
20:45
|
„C” verziók:
A „C1” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének. (Helyi-helyközi menetrend módosítások a mellékletben.)
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne.
Ennek a verziónak bekerülési költsége a becsléseink szerint 500 Ft+Áfa/km-el számolva 348.000 Ft Ft/hó.
A verzió szerinti menetrend:
"C" verziók menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
|
|||||||
|
|
helyközi autóbusz
|
helyi
au tó b u sz |
vonat
|
|
|
|
Honnan-hova
|
|||||||
Endrőd - Gyoma
|
Nagylapos
|
Endrőd, szőlők
|
Gulyás Csárda
|
||||
Apponyi -
|
Aut. vt.*
|
Nagylapos
|
Gyomaendrőd
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
Aut. vt.
|
Aut. vt.
|
Apponyi
|
Gyomaendrőd
|
Nagylapos
|
Aut. vt.
|
Szőlők
|
Aut. vt.
|
Gulyás Cs.
|
5:47
|
4:35
|
4:38
|
6:01
|
6:41
|
8:44
|
6:21
|
4:49
|
5:47
|
5:50
|
5:38
|
9:05
|
7:30
|
13:55
|
6:46
|
6:09
|
6:27
|
6:20
|
6:38
|
15:12
|
9:21
|
14:41
|
7:35
|
6:39
|
6:48
|
7:00
|
7:15
|
15:40
|
15:46
|
15:00
|
8:36
|
7:19
|
6:53
|
7:25
|
8:05
|
16:00
|
17:51
|
16:36
|
11:11
|
8:19
|
7:45
|
7:00
|
9:33
|
17:46
|
14:11
|
9:19
|
||
8:43
|
8:00
|
16:05
|
21:11
|
15:06
|
12:04
|
||
9:28
|
8:30
|
19:37
|
23:11
|
16:56
|
13:09
|
||
11:18
|
9:00
|
17:46
|
13:55
|
||||
14:18
|
11:45
|
18:46
|
15:00
|
||||
15:13
|
12:50
|
22:51
|
15:49
|
||||
15:17
|
14:25
|
17:27
|
|||||
15:53
|
15:04
|
18:34
|
|||||
17:03
|
15:30
|
21:04
|
|||||
17:52
|
16:20
|
||||||
17:58
|
17:15
|
||||||
18:53
|
17:34
|
||||||
22:58
|
18:15
|
||||||
20:45
|
A „C2” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének. (Helyi-helyközi menetrend-módosítások a mellékletben.)
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne.
Az előző verzióhoz képest ebben a változatban felmerül az ingyenes helyi bérlet lehetősége. Az ingyenesség bevezetése mellett szól, hogy az érintett utasok jelentős részre kedvezményes bérletet vált (körülbelül kétharmaduk diák), ezért csupán csekély mértékű bevételkiesés jelentkezne. A módosítás előnyeként említhető, hogy az utazóközönség körében népszerűséget generálhat az ingyenesség bevezetése, mely más városokban is bevett gyakorlatnak számít.
A „C3” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének.
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne. A helyközi járatok 3 viszonylatban lennének igénybe vehetők: Endrőd, Szőlők-Kultúrház-vasútállomás-autóbusz váróterem, Gulyás Csárda (Szarvasi út)- Kultúrház-vasútállomás-autóbusz váróterem, Nagylapos-vasútállomás-autóbusz váróterem. Az ezen viszonylatokban közlekedő helyközi járatok éves teljesítménye mintegy 80.000 km.
Ehhez azonban hosszabb előkészítési időre van szükség, így rövidtávon nem kivitelezhető.
A „C” verziót összefoglalva, tehát a helyijárat üzemeltetés a most ismert formában megszűnik és a helyét a Volánbusz Zrt. járatai veszik át. Az egésznapos közlekedésben a reggel 7 és 8 óra között közlekedő iskolajáratot kellene finanszírozna az Önkormányzatnak, a többit helyközi járatként üzemeltetné továbbra is a Volánbusz Zrt. A reggeli iskolajárat esetében a Képviselő-testület meghatározhatná menetdíjakat, de akár ingyenessé is teheti. A többi járatot 5 és 10 km-es bérlettel, vagy jeggyel az utasok korlátozás nélkül használhatják (ez már jelenleg is működik).
2023. áprilisára a helyközi járatok menetrendje átalakítható lehet úgy, hogy egy ütemes, óránkén mindkét irányba közlekedő helyközi járatrendszer alakul ki, mely felér egy teljes értékű helyijárat rendszerrel.
Ha a Képviselő-testület valamelyik „C” verzió bevezetése mellett dönt, akkor az a Volánbusz járatait is érinti, ezért tárgyalásokat kell kezdeményezni a Volánbusz Zrt-vel is.
A tárgyalási és menetrend egyeztetési időszak nagysága a „C” verziók között eltérő. Az „C1” és „C2” verzió kisebb beavatkozást jelent a helyközi menetrendbe, így akár január 1-től is bevezethető lehet, míg a „C3” verzió kidolgozásához jelenleg úgy látjuk, hogy 4 hónapra is szükség lesz.
A Mobilbusz Kft. arról adott tájékoztatást, hogy az „A” és „B” verzióra adott ajánlata kizárólag abban az esetben érvényes, ha egy egész gazdasági évre kötünk szerződést, 1 évnél rövidebb időszak esetén a szolgáltatás ellátását nem vállalják.
A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. szakmai javaslata a „C3” verzió bevezetését tartalmazza, mivel az egy ütemezett, kiszámítható és a mostaninál nagyobb lefedettséget eredményezne, ennek kidolgozásához azonban 4 hónap szükséges.
Jelenleg a Képviselő-testület dönthet arról, hogy a helyi járatot 2023. január 1-től:
· az „A” verzió szerint üzemelteti évi 34.728.000 Ft-ért,
· a „B” verzió szerint üzemelteti évi 22.667.000 Ft-ért,
· vagy a „C” verzió szerint üzemelteti évi megközelítőleg 3.649.980 Ft-ért.
A jelenlegi gazdasági helyzetben a „C2” verzió bevezetését javasoljuk január 1-től, mellyel párhuzamosan folyhat a „C3” verzió részletes kidolgozása.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
"Helyi autóbusz-közlekedési átalakítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy Gyomaendrőd közszolgáltatásként ellátott közforgalmú helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatását a helyközi járatok bevonásával valósítsa meg 2023. január 1-től.
A Képviselő-testület bízza meg Toldi Balázs polgármestert a Volánbusz Zrt-vel szükséges tárgyalások lefolytatásával és a 2023. április 1-től bevezethető szolgáltatási koncepció kidolgozásával.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: